Pagina 6 van 7

Re: [CYL] Infrastructuur

Geplaatst: do 25 jun 2015, 13:59
door Faylin
Die zijn er wel, maar die staan inderdaad niet op deze afbeelding. Qua uiterlijk zien deze platen er (ook in Nionië en Svalingen) net zo uit als de normale platen.
Faylin schreef:De kentekens laten soort of herkomst van het voertuig zien. De eerste twee cijfers of letters zijn het nummer of de afkorting van de comunne. Bij speciale voertuigen worden deze vervangen door letters:
  • Corps diplomatique: CD (Nionië en Svalingen) of C (Faylin)
  • Koningshuis: KH of F
  • Regering: SN of F
  • Leger: AF of M

Re: [CYL] Infrastructuur

Geplaatst: do 25 jun 2015, 15:07
door TzM23
Mag ik je aanraden om dan nog zogenaamde handelaars- of dealerplaten toe te voegen? Anders kan je namelijk geen proefrit maken met een auto zonder verzekering. (Ik neem ten minste aan dat in Cylenië een verzekeringsplicht geldt).

Re: [CYL] Infrastructuur

Geplaatst: do 25 jun 2015, 15:17
door Faylin
^^ Toegevoegd. De handelaarsplaten gebruiken dezelfde combinaties als de tijdelijke kentekens (CC XX 9999), maar zijn wel onbeperkt geldig.

Re: [CYL] Infrastructuur

Geplaatst: do 25 jun 2015, 17:59
door Faylin
Het is 21 juni geweest en de zomervakantie is begonnen. Dit betekent voor Rytrene, Faylines en andere OV-vervoerders dat de nieuwe dienstregeling is ingegaan.

De belangrijkste wijziging van Rytrene in Nionië is dat alle St-stations (Staskøn Terminal) hernoemd zijn naar Terminalstaskøn (Scona-ST wordt Scona-TS).

Afbeelding

De belangrijkste wijzigingen van Faylines in Faylin zijn:
  • De lokale treinen (R) zijn omgenummerd. 1 t/m 9 zijn Intercity's en 10 en hoger zijn lokale treinen.
  • E5 (Dipfyuðr Tenna Helmskr - Kylesþ Boryar) en E3 (Kylesþ Boryar - Agerlinn) zijn samengevoegd. Deze nieuwe E3 maakt kop in Kylesþ Boryar.
  • R22 (R52 Dipfyuðr Varnr - Kylesþ Boryar) rijdt na Kylesþ Boryar verder over het traject van de oude E5 (Kylesþ Boryar - Ðorþ Fellaða - Boryofþ). Tussen Omiln International en Fyuðr Monin stopt de lijn ook in Elkynbyurþ en Fiðlra.
  • Er rijdt een nieuwe intercity (E5) tussen Kartagebei-TS en Dipfyuðr Tenna Helmskr. Deze stop in Fyuðr Monin, Omiln International en Kylesþ Boryar.
  • E4 (Kartagebei-TS - Linofþ) zal vanaf kartagebei-Terminal doorrijden tot Ceylynn-Terminal en zal onderweg stoppen in
  • R10 (Norðesþ - Gvennður) is vanaf Norðesþ doorgetrokken tot Kartagebei-Terminal.
  • E1 (Dipfyuðr - Ðorþ - Dungres) stopt nu ook in Ðong.
  • Hogesnelheidslijn LW2 stopt nu ook in Dipfyuðr Tenna Helmskr.
Hier is een voorproefje te vinden van de vertrekstaat van Dipfyuðr Tenna Helmskr, het drukste station in Faylin.

Re: [CYL] Infrastructuur

Geplaatst: do 25 jun 2015, 20:51
door MandelSoft
Mooie, duidelijke visualisatie! Maar bij de vertrekstaat zet ik wel wat vraagtekens. Is het niet handiger om alles per lijn te sorteren en dan pas op uur? Hiermee heb je vrij kleine kolommen nodig en kan je snel opzoeken waneer jouw lijn van dit station vertrekt. Bovendien hoef je alle stations maar één keer te noemen, en dat is bovenaan bij elke lijn.

Re: [CYL] Infrastructuur

Geplaatst: do 25 jun 2015, 21:07
door Faylin
^^ Ik heb nu de methode van onder andere DB aangehouden, zij zetten alle treinen op één vertrekstaat. Wat ook zou kunnen is op de manier van NS/ProRail, per hoofdrichting een vertrekstaat. Het nadeel van jouw lijnenmethode vind ik dat dan alle lijnen afzonderlijk staan en je eerst moet zoeken of er een lijn is die jouw richting uitgaat, maar dat valt natuurlijk weer mee als je weet welke lijn je moet nemen. Ik denk dat de NS-manier de beste oplossing is, die zal ik eens maken.

Re: [CYL] Infrastructuur

Geplaatst: do 25 jun 2015, 23:38
door TBR
^^ Ik vind het juist per uur handiger, mensen weten heus wel ongeveer rond uur ze een trein willen nemen maar vaak niet welke richting ze daar voor uit moeten. Zeker als een trein elk uur op dezelfde minuut terugkomt kan je die makkelijk terugvinden.

Re: [CYL] Infrastructuur

Geplaatst: vr 26 jun 2015, 07:54
door Dulminis
MandelSoft schreef:Mooie, duidelijke visualisatie! Maar bij de vertrekstaat zet ik wel wat vraagtekens. Is het niet handiger om alles per lijn te sorteren en dan pas op uur? Hiermee heb je vrij kleine kolommen nodig en kan je snel opzoeken waneer jouw lijn van dit station vertrekt. Bovendien hoef je alle stations maar één keer te noemen, en dat is bovenaan bij elke lijn.
Dat is een verschil tussen Nederlandse en (bijvoorbeeld) Luxemburgse vertrekstaten, besef ik ineens! De laatste hanteren het 'Cyleense systeem', dat ik persoonlijk handiger vind; je hoeft niet eerst langs heel veel borden te dwalen op zoek naar het juiste, aangezien je weet dat alle borden dezelfde informatie geven. Maar misschien is het in een geval als Utrecht CS toch handiger om te splitsen, aangezien je sowieso veel meer pagina's nodig gaat hebben om de info voor elk uur kwijt te kunnen (tenzij alle treinen tussen bv. 8 en 17 uur elk uur op dezelfde tijd vertrekken; dan hoef je in principe alles maar één keer te noemen).

Re: [CYL] Infrastructuur

Geplaatst: vr 26 jun 2015, 09:35
door Ortelius
Wat mij betreft is het systeem per vertrektijd gesorteerd ook gemakkelijker (is dit niet ook het Belgische systeem?) Als je dan eens een aansluiting mist, is het volgens mij eenvoudiger om de volgende verbinding te kiezen, en je weet direct op welk perron je (normaal) zou moeten zijn. Time is money ;)

Re: [CYL] Infrastructuur

Geplaatst: vr 26 jun 2015, 10:15
door MandelSoft
Maar bij het Nederlandse systeem is het een stuk makkelijker opzoeken waneer de volgende trein in dezelfde richting vertrekt. Dit is vooral handig op stations als Utrecht CS, Den Haag CS en Amsterdam Sloterdijk, omdat je hier treinen hebt die vanaf dit station elk een andere richting uitgaan.

Je kan ook een hybridy systeem maken, waarbij één lijn zich "opsplitst" op een later station. De treinen zet je met lijnnummer bij dezelfde vertrekstaat bovenaan in een diagram en onderaan zet je de vertrektijden plus de lijn erbij. Ik denk dat ik dit wel eens op bepaalde stations heb gezien, waarbij bijvoorbeeld de treinen van Utrecht naar Den Haag en Rotterdam op één vertrekstaat staan, omdat ze tot Gouda toch hetzelfde traject volgen.

Re: [CYL] Infrastructuur

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 10:45
door Matt
^^ Maar bij Gouda heb je iets heel anders. Daar worden twee keer per uur treinen aan elkaar gekoppeld, dus die zijn dan ook gewoon één lijn.

Persoonlijk denk ik dat beide systemen wel wat hebben. Ik vind het wel goed geslaagd. :d

Re: [CYL] Infrastructuur

Geplaatst: wo 18 nov 2015, 00:02
door Faylin
Railinfrastructuur rondom Scona en Daestro

De lightrail van Scona en Daestro en metro van Scona vormen een netwerk van lightrail- en metrolijnen in en rondom de twee grootste Cyleense steden. Naast Scona en Daestro en haar internationale vliegveld bedient de lightrail ook grotere steden, zoals Lurgan, Cyllaegh, Cuntaryne en Boca, en voorsteden als Balenlin, Sane, Tørvalde, Melissa, Ledre en Cyell. De lightrail bestaat uit zes lijnen en de metro van Scona bestaat uit twee lijnen; het totale netwerk kent 120 stations. Voor langere afstanden is de lightrail geen serieus alternatief en kan men beter een regiotrein of intercity nemen.

Afbeelding

In principe rijdt er minstens elke 12 minuten een lightrail en elke 5 minuten een metro op elk station, waarbij in de spits de frequentie wordt opgeschroefd naar 5 minuten en 3 minuten respectievelijk. De metro is operatief van 5:30 tot 0:30 in de opvolgende nacht; de lightrail wordt tussen 5:30 en 23:00 geëxploiteerd. Daarnaast rijden er op sommige trajecten nachttreinen (van 23:00 tot 5:30); er rijden nachtbussen langs de overige lightrailtrajecten. De nachttreinen rijden met een frequentie van 15-20 minuten.

Naast deze twee transportsystemen ligt er in het noordoosten van Scona de Firry Scillinyar ofwel Schellingse Kabelspoorweg. Deze verbindt het lightrailstation Plenne Scillinyar (Schellingenplein) met het 46 meter hoger liggende S. Aldefir. Op deze heuvel is een ruïne van een oude Cyleense tempel te bezichtigen, maar de kabelspoorweg is ook al een attractie op zich. De funiculair, of firry in het Cyleens, vermoedelijk een portmanteau van fir (berg) en ry (rails) maakt deel uit van het openbaar vervoersnetwerk van Scona en kan dus met elk OV-ticket worden gebruikt; de baan is operatief van 7:00 tot 23:00.

Tickets zijn verkrijgbaar als duur van 70 minuten, 24 uur of 48 uur (alleen in metro en lightrail). Verder zijn er verschillende maand- en jaarabonnementen verkrijgbaar. Binnen het lightrailsysteem zijn er twee stedelijke regio's waar aparte tickets voor verkrijgbaar zijn. Deze tickets zijn dan wel meteen in het hele gebied geldig voor bus, metro, lightrail en funiculair. Tickets zijn verkrijgbaar op lightrail- en metrostations, in de bus of bij toeristenbureaus.

Noot: de metro van Scona is ongewijzigd ten opzichte van de vorige publicatie; drie lijnen zijn echter omgevormd tot lightraillijnen. Het tramnetwerk in Scona is daarmee komen te vervallen.

Re: [CYL] Infrastructuur

Geplaatst: wo 18 nov 2015, 14:31
door Matt
Ziet er prima uit! Is de hele metro ondergronds of zijn sommige stukken bovengronds?

Re: [CYL] Infrastructuur

Geplaatst: wo 18 nov 2015, 14:47
door Faylin
Ik denk dat vooral buiten het centrum stukken bovengronds zijn, ja.

Re: [CYL] Infrastructuur

Geplaatst: za 11 jun 2016, 21:19
door Faylin
Verzorgingsplaatsen in Nionië en Svalingen

Op de snelwegen in Nionië en Svalingen zijn met enige regelmaat, meestal elke 20 km, verzorgingsplaatsen te vinden. Deze zijn er in twee categorieën:

Maromraða (stopgebieden)

Afbeelding
Bewegwijzering naar een maromraþ.

De stopgebieden bieden parkeergelegenheid voor personenauto's, luxewagens en vrachtwagens. Daarnaast is er vaak (maar niet altijd) een onbemand toiletgebouw aanwezig.

Regvaomraða (rustgebieden)

Afbeelding
Bewegwijzering naar een regvaomraþ.

De rustgebieden zijn te vergelijken met de raststätten en autohöfe in Duitsland en bieden meestal een keur aan voorzieningen. De voorzieningen worden meestal geëxploiteerd door AVEregva, een dochterbedrijf van AVE (het voormalige AVECOP) vergelijkbaar met het Duitse Tank&Rast. De meeste rustgebieden liggen direct aan de snelweg, maar voor sommige moet men eerst de snelweg verlaten. AVEregva biedt de volgende services op rustgebieden:

Parkeergelegenheid
Personenautos, luxewagens en vrachtwagens hebben de mogelijkheid te parkeren.

Toiletten
Bij rustgebieden zijn de toiletten in het tankstation en/of restaurant geïntegreerd, hier is ook meestal een invalidetoilet en douche aanwezig. Langzaam is men bezig de toiletten in de AVEregva-gebouwen om te bouwen naar vernieuwde toiletten die tegen een kleine vergoeding gebruikt kunnen worden.

Tankstation
Bij alle rustgebieden is er een tankstation gevestigd. Deze wordt geëxploiteerd door een derde partij die een contract met AVE heeft getekend, waarvan Oilivia de bekendste is. In de tankstations is meestal een winkel van de exploitant aanwezig, alsmede toiletten.
Bij vrijwel elk tankstation is benzine en diesel te verkrijgen. Daarnaast wordt bij een groeiend aantal tankstations ook lpg aangeboden, vooral in het zuiden.           
 Nederlandse naam  Lokale naam 
 Euro 95 (loodvrij)  Veyenøl / Tuliþ 
 Super 98 (loodvrij)  Veyenøl Super / Tuliþ Super 
 Diesel  Diesel 
 Lpg  Autogas / LPG 
De tankstations langs snelwegen zijn over het algemeen 24 uur geopend, langs het onderliggende wegennet variëren de openingstijden meestal tussen 8 en 22 uur. Op sommige plekken zijn tankstations 's nachts onbemand, waar betaald kan worden met een bankpas of creditcard.

Wegrestaurant
De wegrestaurants, die bij de meeste rastomranðe te vinden zijn, worden eveneens geëxploiteerd door AVeregva. Vaak hebben deze een openingstijd van 8 tot 24 uur met een menukaart voor alle tijdstippen (ontbijt, lunch, snack en avondeten).

Overige services
In de meeste gevallen is er een geldautomaat aanwezig op de rustgebieden. Op sommige rustplaatsen is er een supermarkt aanwezig.

Afbeelding
Bewegwijzering naar een regvaomraþ die niet langs de snelweg ligt. De afritbewegwijzering is hier geïntegreerd met die van de verzorginsplaats. Omdat deze rustplaats in het Fiorische taalgebied is, wordt het Fiorische woord Êraserviza gebruikt.

Re: [CYL] Infrastructuur

Geplaatst: za 11 jun 2016, 23:11
door BlaZ
Waarom is er een bord blauw op wit en het andere wit op groen, terwijl het lijkt alsof het dezelfde afrit is?

De kleurstellingen vind ik mooi gekozen.

Re: [CYL] Infrastructuur

Geplaatst: za 11 jun 2016, 23:24
door Faylin
^^ Dat komt omdat er op de snelwegen en expreswegen altijd twee kleurstellingen voor een afrit wordt gebruikt: op de vooraankondigingen wordt de kleur gebruikt die bij de weg hoort waar men zich op bevindt, en bij de uitsmijter (0-meterbord) wordt de kleurstelling gebruikt van de weg die men oprijdt. Voor snelwegen is dit wit op groen en voor expres- en overige wegen blauw op wit (in Faylin rood op wit). Voor voorzieningen als verzorgingsplaatsen wordt altijd wit op blauw gebruikt, ongeacht de doorgaande en kruisende wegen.

Re: [CYL] Infrastructuur

Geplaatst: za 11 jun 2016, 23:34
door BlaZ
Faylin schreef:^^ Dat komt omdat er op de snelwegen en expreswegen altijd twee kleurstellingen voor een afrit wordt gebruikt: op de vooraankondigingen wordt de kleur gebruikt die bij de weg hoort waar men zich op bevindt, en bij de uitsmijter (0-meterbord) wordt de kleurstelling gebruikt van de weg die men oprijdt. Voor snelwegen is dit wit op groen en voor expres- en overige wegen blauw op wit (in Faylin rood op wit). Voor voorzieningen als verzorgingsplaatsen wordt altijd wit op blauw gebruikt, ongeacht de doorgaande en kruisende wegen.
Ah, men beziet dat alsof je al van de weg af bent. Kun je nog een voorbeeld geven van rood op wit.

Re: [CYL] Infrastructuur

Geplaatst: za 11 jun 2016, 23:56
door Faylin
^^ Ja, hier is een voorbeeld van een normale afrit uit de (nog te publiceren) vernieuwde bewegwijzering van Faylin. De gebruikte lettertypen zijn DSVINN en Cylenarial, beide ontworpen door MandelSoft.

Wat nog het vermelden waard is, is ook dat bijna alle wegnummerschildjes in Cylenië corresponderen met de kleurstellingen van de borden, met uitzondering van de snelwegschildjes in Faylin, die zijn groen op wit in plaats van andersom. Deze schildjes komen echter alleen terug op bevestigingsborden, aangezien Faylin primair op C-nummers navigeert.

Afbeelding

Re: [CYL] Infrastructuur

Geplaatst: wo 24 aug 2016, 21:15
door Faylin
Om de trend maar even voort te zetten: TzM23 had maanden geleden een nieuw ontwerp voor de nieuwe Cyleense kentekens gemaakt. Dit heb ik gisteren even opgepoetst en het volgende is het resultaat.

Afbeelding
  • d = district (twee cijfers voor NY sen SV, twee letters voor FE om de continuïteit van de voorgaande kentekens uit Nionië en Faylin te waarborgen)
  • n = willekeurig cijfer
  • x = willekeurige letter

Re: [CYL] Infrastructuur

Geplaatst: wo 24 aug 2016, 21:55
door SjorsB
Ziet er erg mooi uit, alhoewel met name bij de regeringskentekens dat paars een beetje fel is (bij de regeringskentekens vloekt het zelfs). Hoe zit dat precies met trekkend voertuig? Moet dat geen getrokken voertuig zijn? Als je een trekkend voertuig hebt en je doet dat kenteken achterop, lijkt het mij dat je dat hele kenteken niet meer ziet namelijk :P

Re: [CYL] Infrastructuur

Geplaatst: wo 24 aug 2016, 22:25
door Faylin
^^ Dank! De regeringskentekens hebben inderdaad nog wel een opknapbeurt nodig. Het kenteken van een trekkend voertuig klopt met die benaming, maar wordt dus geplaatst op de aanhangwagen dat door het trekkende voertuig getrokken wordt.

Re: [CYL] Infrastructuur

Geplaatst: do 25 aug 2016, 20:15
door Faylin
Een kleine update van de kentekens. Ik heb het paars minder fel gemaakt en nog wat kleine aanpassingen gemaakt. Tevens staan de combinaties nu onderin de hoek.

Afbeelding

Tevens heb ik even de oude (vóór de hereniging van Nionië en Faylin) en nieuwe kentekens naast elkaar gezet.

Afbeelding

Re: [CYL] Infrastructuur

Geplaatst: za 27 aug 2016, 23:46
door Matt
Mooie kentekens! Het lijkt mij wel onhandig om aparte kentekens te hebben voor als je getrokken wordt, want dan moet je die dus altijd in de auto hebben liggen voor geval van nood.

Re: [CYL] Infrastructuur

Geplaatst: zo 28 aug 2016, 10:19
door TzM23
Trekkend voertuig slaat op het kenteken dat je gebruikt als je gewone kenteken om wat voor reden dan ook afgedekt is, bijvoorbeeld door een fietsendrager, zoals de Nederlandse witte kentekens.