[CYL] Nieuws

Fðarane Dirae Kylena'ae Nee'onya'ir, Feelinae yðir Sevalinir

Moderator: Faylin

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [CYL] Nieuws

Bericht door Matt » za 24 jan 2015, 10:26

Ik vind die vlag goed gelukt. :d
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
CX1000
Berichten: 499
Lid geworden op: do 25 jul 2013, 12:21
Locatie: Rasovonto [KVA], Bunnik [NLD]

Re: [CYL] Nieuws

Bericht door CX1000 » ma 26 jan 2015, 17:35

Waarom zit het deel "Autonome Deelstaat" in de officiële landsnaam van Cylenië? Dit vind ik heel raar klinken.

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [CYL] Nieuws

Bericht door Faylin » zo 15 feb 2015, 00:50

Celestine.ce schreef: In juli nieuwe Cyleense munt

CEYLYNN - De Cyleense senaat heeft in overleg met de nationale banken van Nionië-Svalingen en Faylin besloten tot het invoeren van een nieuwe Cyleense munt. Vandaag werd het besluit definitief ondertekend door alle betrokken partijen. "Omdat de Cyleense kroon de facto nog niet is uitgegeven, biedt ons deze mogelijkheid aan," aldus Cyleens senaatshoofd Eve Ðorrðin. "In heel Cylenië worden nu nog met de Nionische munten en bankbiljetten betaald."

De huidige Cyleense valuta, de Cyleense Kroon, was bij de invoering 1:1 gekoppeld aan de Nionische Kroon. Door inflatie als gevolg van de bezetting door Tholenië, tussen 1973 en 1981, is de munt echter sterk in waarde gezakt, tot een huidige waarde van €0,0271 per kroon, dat overeenkomt met 36,8 kronen per euro. De nieuwe Cyleense munt zal deze inflatie deels verbergen door een 1:10 koppeling aan de kroon. De nieuwe munt zal de Nieuwe Cyleense Kroon gaan heten en zal bij invoering een wisselkoers van N₡ 1 = € 0,27174 of € 1,00 = N₡ 3,68 hebben. De munt zal Nei Kron, Nycoroyn, Nyekrone en Corone Noe heten in respectievelijk Draken-Cyleens, Eiland-Cyleens, Svalings en Fiorisch. Er wordt verwacht dat de informele benaming van de nieuwe valuta niet zal veranderen ten opzichte van de oude. De munt zal vanaf 1 juli 2015 in werking treden; met de huidige Cyleense kroon kan nog tot en met 31 december 2015 worden betaald.

De Nieuwe Cyleense Kroon komt in de volgende coupures:
  • Munt van N₡ ¼ = € 0,07
  • Munt van N₡ ½ = € 0,14
  • Munt van N₡ 1 = € 0,27
  • Munt van N₡ 5 = € 1,35
  • Munt van N₡ 10 = €2,70
  • Biljet van N₡ 25 = € 6,75
  • Biljet van N₡ 50 = € 13,50
  • Biljet van N₡ 100 = € 27,02
  • Biljet van N₡ 250 = € 67,56
  • Biljet van N₡ 500 = € 135
  • Biljet van N₡ 1000 = € 270
  • Biljet van N₡ 2000 = € 540
Halve en kwartkronen worden in principe als breuk vermeld indien deze in het bedrag voorkomen: N₡ 28¾.

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [CYL] Nieuws

Bericht door Faylin » vr 20 mar 2015, 09:21

Celestine.ce schreef: Massale opkomst voor "verduistering van Cyll"

SCONA - 5 uur in de morgen en het Rijksplein (Plenne Rycer) in Scona staat vol met mense, wachtend op de zonsverduistering die nu zal beginnen. Cyll, die in de Cyleense mythologie de zon voorstelt, zal totaal door de maan verduisterd worden. Volgens de mythologie gebeurt zo'n eclips omdat de maan, die eerst een Faerie was, eigenwijs zou zijn en voor een tijdje de kracht van Cyll blokkeert. Faeries zouden van nature eigenwijze en nieuwsgierige wezens zijn, en dit gaat ook nog voort na de transformatie van de Faerie Moon in de Maan zoals wij die kennen.

Volgens de Cyleense religie zou de verduistering van Cyll en daarna weer opnieuw de blootstelling voor nieuwe, grootste evenementen zorgen; een hoogtepunt in de geschiedenis. Om die reden zullen er vanavond grote vieringen zijn in de meeste Cyleense tempels en is vandaag een nationale vrije dag.

De zonsverduistering zal door zeker 5.000 man op het Rijksplein worden bekeken en zal aldaar worden geleid door de Cyleense priesteres van Scona. Ook in andere grote steden,zoals Daestro, Ceylynn en Caþer zijn er zulke evenementen. Voor de mensen die liever thuis blijven (dat zullen er waarschijnlijk niet veel zijn gezien het hoge aantal religieuzen), wordt de dienst in Scona live uitgezonden op Cylena1.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [CYL] Nieuws

Bericht door TBR » vr 20 mar 2015, 16:56

^^ 500 man op het Rijksplein in Scona, en dan zeg je dat niet veel mensen thuis blijven... Dat lijkt me wat vreemd?
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [CYL] Nieuws

Bericht door Faylin » vr 20 mar 2015, 19:51

^^ Je hebt inderdaad gelijk, ik heb er een nulletje bijgeplakt :$. Overigens was het Rijksplein niet de enige plek in Scona waar de viering te volgen was, op verschillende andere pleinen stonden grote schermen om live mee te kunnen kijken.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [CYL] Nieuws

Bericht door Matt » vr 20 mar 2015, 20:25

Was de zon al zo vroeg op in Cylenië?
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CYL] Nieuws

Bericht door Kathor » za 21 mar 2015, 13:05

Dat lijkt me ook niet te kloppen. Volgens mijn berekening die ik eerder voor Noord-Carthamië maakte zou de zon daar volledig verduisterd zijn tegen 7:00 lokale tijd (10:00 hier). Om 5:00 is de zon simpelweg nog niet op.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [CYL] Nieuws

Bericht door Faylin » wo 01 apr 2015, 15:35

Dåine Nei schreef: Welkom in Groot-Carthamië
Oud Cyleense rijk in ere hersteld

ASIM/CEYLYNN - Vandaag is er te Asim een verdrag getekend dat de landen Cylenië en Carthamië met onmiddelijke ingang verenigt. De nieuw gevormde federatie zal uit vijf bondslanden bestaan, te weten Carthamië, Lurarië, Nionië, Faylin en Svalingen. Als hoofdstad is Asim gekozen, want hier zou volgens de lokale mythologie de plek zijn waar alle kennis werd opgeslagen. Over de reden van deze onverwachte en grote omslag willen de autoriteiten nog geen uitspraak doen.

Het verdag is ondertekend door de drie staatshoofden van de betreffende landen: koningin Celestine en koning Varraðe namens Cylenië en keizer Mårt namens Carthamië. Door het verdrag zullen dezen per direct hun taken neerleggen als staatshoofden van de landen. Het staatshoofd van de federatie zal bondskanselier Thorvalde (1) worden, de zoon van voormalig keizer Mårt. Na het tekenen van het verdrag werd tijdens ene persconferentie duidelijk dat de voormalige leiders de omvorming “vooral leuk en spannend” vonden. “Het is een eer om het oude Cyleense rijk weer in ere te herstellen,” aldus Celestine. “De tijd die nu vrijkomt door mijn ontslag kan ik mooi gebruiken om te studeren.”

Er rijzen reeds vragen over hoe het is gesteld met de mogelijke hereniging van Carthamië en Noord-Aguilas. "De Noord-Aguilijnen hebben de keuze om zich vredevol over te geven in het referendum en een kolonie te vormen, zoniet zullen wij geweld benutten" aldus aftredend-Keizer Mårt.

In de nieuwe grondwet staat overigens ook een ultimatum. Alle niet-Cyleense volkeren met Romeinse banden (Tholeniërs, Dumeriërs en Zuid-Aquilijnen) moeten binnen 24 uur het Borealische Grondgebied verlaten. Zoniet volgt er een invasie.

Ook onze krant doet mee met de hereniging. An Dåine en de Cyleense krant Danna Nei en vormen samen Dåine Nei.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [CYL] Nieuws

Bericht door Kaaiman » wo 01 apr 2015, 16:04

Mag ik zeggen dat ik dit op z'n minst heel onrealistisch vind, op zo'n korte termijn na de vereniging van Faylin en Nionië? Als er nu een verdrag à la EU was getekend op weg naar een federatie binnen een jaar of 10 (maar ik praktijk 20), dan had ik het realistischer gevonden. Zulke processen duren doorgaans vele jaren en je kunt je land niet zomaar weggeven zonder je volk daarvan tijdig en uitvoerig op de hoogte te stellen.

De enige manier waarop zulke zaken snel gaan is als er een oorlog aan te pas komt. :roll:

EDIT: ach, 1 april natuurlijk... :evil:
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [CYL] Nieuws

Bericht door Faylin » wo 01 apr 2015, 16:37

Zolang als ik de geoficticus van Cylenië ben, blijft Cylenië soeverein ;). Trouwens is ook aldaar de grap min of meer gelukt, al is onze Celestine er minder blij mee.
Celestine.ce schreef: Koningin reageert argwanend op 1-aprilgrap

DAESTRO - Vanmiddag heeft koningin Celestine tijdens een persconferentie in Daestro gereageerd op het krantenartikel dat vanmorgen door de nationale krant Danna Nei en de Carthaamse krant An Dåine als 1-aprilgrap op hun voorpagina's is gepubliceerd. Ze zou volgens haar niet goed ingelicht zijn over haar uitspraak in het artikel. "De uitspraak dat ik meer tijd zou hebben om te studeren komt als een bom op mij af," aldus de 19-jarige koningin. "Bij mij wekt het de suggestie dat ik liever zou gaan werken als psycholoog na mijn studie, dan dat ik ons land bestuur. Dit is niet het geval; ik heb er ook niet voor gekozen om op deze leeftijd al koningin te zijn, maar ik plaats ons land vóór mijn andere bezigheden. Ik heb van de senaat de mogelijkheid gekregen om verder te gaan met mijn studie, daarvoor ben ik ze nog steeds heel dankbaar." De koningin gaf aan wel op de hoogte te zijn van het feit dat er over haar geschreven zou worden. "Dat heeft [de krant] mij vantevoren gevraagd en daar heb ik toestemming voor gegeven."

Zelf wist Celestine niet van de inhoud van het artikel, totdat zij er vanmorgen mee werd geconfronteerd door de pers, die al voor haar was gearriveerd op Daestro University of Human Nature, waar Celestine psychologie studeert. Niet wetend wat er aan de hand was, zei ze dat ze "geen commentaar zou geven voordat ik weet wat hier gaande is." Later die morgen gaf ze aan een persconferentie te geven. Volgens autoriteiten van de universiteit zou de DUHN de nepuitspraak als een compliment hebben opgevat, maar hierover is niets bevestigd.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [CYL] Nieuws

Bericht door BlaZ » wo 01 apr 2015, 17:49

Als iemand die psychologie studeert het land moet gaan besturen zou ik zo'n fusie niet zo gek vinden.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [CYL] Nieuws

Bericht door Kaaiman » wo 01 apr 2015, 19:09

Mwoah, psychologie kan in gesprek met ministers goed van pas komen hoor. :twisted:
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [CYL] Nieuws

Bericht door BlaZ » wo 01 apr 2015, 22:04

Kaaiman schreef:Mwoah, psychologie kan in gesprek met ministers goed van pas komen hoor. :twisted:
Maar als je verder van toeten noch blazen weet is dat ook niet zo praktisch.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [CYL] Nieuws

Bericht door Kaaiman » do 02 apr 2015, 09:33

Ik neem aan dat de koningin al tijdens haar tienerjaren staatsrecht, geschiedenis, diplomatie e.d. is bijgebracht, gericht op haar toekomst als koningin. En ze zal ook wel de nodige raadsmannen/vrouwen hebben die haar terzijde staan, want van zo'n jonge vrouw kan natuurlijk niet verwacht worden dat ze alles al tot in de puntjes weet. En mocht ze alles al wel weten, dan heeft ze nog maar weinig ervaring.

Gelukkig regeert ze Cylenië niet alleen, ook de Fayleense koning Varraðe regeert het land mede. Hopelijk kunnen ze een beetje goed met elkaar opschieten. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CYL] Nieuws

Bericht door Kathor » do 02 apr 2015, 17:45

Naar mijn weten is zelfs haar vader (weduwnaar van Koningin Astrid) momenteel nog regent. Dus dat komt wel in orde :P
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [CYL] Nieuws

Bericht door Faylin » wo 13 mei 2015, 11:31

Celestine.ce schreef: Senaat: "Celestine heeft meer tijd nodig"
Marten blijft voorlopig op zijn post als regent

SCONA - De Nionische senaat heeft gisteren in goed overleg met koningin Celestine besloten om de officiële start van haar ambt als koningin met twee jaar uit te stellen. De nu 20-jarige koningin heeft dat gisteren na het debat in een persconferentie bekend gemaakt. Celestine is op het moment nog niet fulltime koningin. Naast haar studie onderhoudt ze wel samen met haar vader, regent prins Marten, allerlei relaties met buurlanden en heeft ze zelf al aan verschillende ceremoniële activiteiten deelgenomen.

De senaat gaf in een grote meerderheid aan dat Celestine eerst meer ervaring zou moeten opdoen, waarbij ze vanzelfsprekend wordt bijgestaan door Marten. Daarnaast heeft Celestine met de senaat overlegd dat ze in ieder geval haar bachelor Psychologie aan Daestro University of Human Nature wil afronden.

Of deze beslissing ook in een wetsvoorstel wordt omgezet, is nog niet duidelijk. Op het moment geldt dat een koning of koningin vanaf zijn/haar twintigste verjaardag het volledige ambt mag vervullen. Deze wet is eind 2013 aangenomen, kort voor de kroning van Celestine. Voorheen was het het geval dat de krronprins(es) pas op zijn/haar twintigste verjaardag gekroond mocht worden. Tot die tijd zou een regent zijn/haar taken waarnemen.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [CYL] Nieuws

Bericht door BlaZ » do 28 mei 2015, 12:05

Ze is net zo onzeker als haar leeftijdgenotes?

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [CYL] Nieuws

Bericht door Faylin » zo 21 jun 2015, 23:03

Celestine.ce schreef: Gunstig weer bij begin zomerwendefeest

CEYLYNN - Vanaf vandaag is het drie dagen feest in Cylenië, vandaag is namelijk de zomerzonnewende (Karondleþ in het Cyleens) en daarmee de langste dag van het jaar. Traditioneel wordt in de namidddag door de Cylenen een van de vele Cyleense tempels bezocht, waarna 's avonds een groot feest wordt georganiseerd ter ere van Cyll en Caro, de Beschermnymf van de Zomer.

In Ceylynn zal vanavond het grootste aantal Cylenen bijeenkomen om de langste dag van het jaar te vieren. "Ik vind de zomerwende het mooiste feest van het jaar. Je kunt superlang genieten van het licht en het is altijd enorm gezellig met familie en bekenden," aldus Bor, een van de vele mensen die de Cyleense tempel in Ceylynn hebben bezocht. Ook de 54-jarige Aern kan dit beamen. "Het is altijd een eer om het langste licht van Cyll te mogen ontvangen, en we boffen heel erg met het weer vandaag." Met het weer hebben de Cylenisten zeker geluk, want de Borealische hittegolf heeft zich ook naar Cylenië uitgebreid. Vandaag zijn er al temperaturen van 26 graden gemeten.

Met de zomerwende begint in Cylenië ook de zomervakantie voor de scholen en zullen de meeste sporten hun zomerstop houden, deze zal duren tot en met 9 augustus.
Van het warme weer hadden de kunstschaatsers gisteren echter geen last, want zij schaatsen in de zomer gewoon binnen. Kunstschaatsen is een van de meest populaire sporten in Cylenië, samen met de andere vormen van schaatsen. Traditioneel wordt op de dag voor de zomerwende, 20 juni, het nationaal kampioenschap georganiseerd in de Scona on Ice Arena door KOSA/CFSL (Kyleneðr Onþ Skeiteðar Arkeðar/Cylenian Figure Skating League), de Cyleense schaatsbond.
Celestine.ce schreef: Elsa Ernðelin wederom kampioen kunstschaatsen

BALENLIN - Voor de tweede keer op rij heeft Elsa Deyper Ernðelin de nationale titel voor het kunstschaatsen solo vrouwen binnen weten te halen. Op het nationale kampioenschap, dat gisteren werd gehouden in de Scona on Ice Arena in Balenlin, behaalde ze ook een tweede plek voor duo's met haar partner Lars Røsser Hesselinþ. "Ik heb heel hard gezwoegd voor dit kampioenschap, maar op wederom een eerste plaats had ik niet durven hopen," aldus Elsa. De eerste plaats voor solo mannen ging naar Erin Blisser Kreiþ, voor duo naar Jens Svånne Fíöllur en Emma Loðaminn Erlen en voor het ijsdansen naar Set Höll Börþman en Eva Tannenbaum Yyller

De 21-jarige kunstschaatster, die onder haar tweede achternaam bekend is, wist met 201,30 punten totaalhaar tegenstanders te verslaan en heeft haar persoonlijke record verbeterd. Vorig jaar nam ze alleen deel in de categorie solo vrouwen en haalde 200,34 punten op het kampioenschap. "Mijn droom is altijd geweest om mee te doen aan de Olympische Winterspelen. Na deze prestatie moet dat in 2018 zeker gaan lukken." Even nog hard trainen dus, voordat Elsa in 2018 naar Zuid-Korea mag.
(Over de naam: hoe kon het ook anders? :P)

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [CYL] Nieuws

Bericht door Faylin » vr 31 jul 2015, 23:18

Celestine.ce schreef: Massale viering blawe maan

CEYLYNN - Vandaag was er een massale opkomst bij de Cyleense tempel in Ceylynn. Zeker 20 000 mensen kwamen bij de tempel bijeen om de viering voor de blauwe maan bij te wonen. De Cyleense opperpriesteres, die de viering in Ceylynn leidde, had niet zo'n grote opkomst verwacht. "Onze verwachting was eigenlijk dat meer mensen zich zouden verspreiden over de verschillende tempels." Desondanks was de viering een groot succes. Buiten de tempel was een grote menigte te zien, die de viering live konden volgen op grote schermen. De viering in Ceylynn werd ook live uitgezonden op Cylenia 1 en in verschillende andere tempels waren ook blauwe maanvieringen.

Afbeelding
Blauwe maan boven het Meer van Fjeller, te zien vanuit de tempel die aldaar is gelegen*

Een blauwe maan is een tweede volle maan in een kalendermaand; deze vrij zeldzame gebeurtenis komt ongeveer eens in de 2,7 jaar voor. In 2018 worden twee blauwe manen binnen drie maanden verwacht; men verwacht dat er dan ook een heuse viering in de Cyleense tempels aan wordt gewijd.
* Ik heb deze foto vanavond genomen boven het Ledromeer in Italië

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [CYL] Nieuws

Bericht door Ortelius » za 01 aug 2015, 01:26

Werkte de Cyleense godsdienst niet met een maankalender? Is zo'n blauwe maan dan niet per definitie onmogelijk (tenzij in het gangbare kalendersysteem), of toch op zijn minst redelijk betekenisloos?

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [CYL] Nieuws

Bericht door Faylin » ma 03 aug 2015, 22:59

^^ Ai, dat heb ik inderdaad over het hoofd gezien. De Cyleense kalender loopt anders dan de Gregoriaanse kalender en er was afgelopen vrijdag dus geen blauwe maan in Cylenië. Bovenstaand artikel mag dus als niet geschreven worden beschouwd.

Omdat een Cyleense maand 30 dagen heeft (31 of 32 in een schrikkelmaand) en een omloop van de maanfasen ongeveer 29,5 dagen duurt, kan een blauwe maan dus ook voorkomen in de Cyleense kalender. Ik heb de afgelopen dagen even een maankalender-algoritme geschreven en daar is uitgerold dat een Cyleense blauwe maan eens in de 4,95 Cyleense jaren (ca. 1809 dagen) voorkomt. Iets zeldzamer dan de Gregoriaanse blauwe manen dus.

Overigens ga ik met dat algoritme een nieuwe, uitgebreidere Cyleense datumconvertor maken, die dus ook informatie over de maan weergeeft, alsmede informatie over de (nog uit te werken) Cylenistische religie en astrologie.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [CYL] Nieuws

Bericht door Kaaiman » di 04 aug 2015, 08:52

Je zou het artikel kunnen herschrijven en het een 'oud' krantenknipsel maken van de meest recente blauwemaanviering. :)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [CYL] Nieuws

Bericht door Faylin » ma 24 aug 2015, 23:00

Ook in Cylenië gebeurt het...
Celestine.ce schreef: Meisje dood gevonden in huis van priester

OMYRAÞ - Vanmiddag rond 16:00 uur lokale tijd heeft de politie het lichaam van een 19-jarig meisje in de kelder van het huis van een Cyleense priester aangetroffen. Het meisje werd sinds zaterdagavond vermist, nadat ze op weg was naar huis van een schoolfeest. "[Het meisje] was geboeid in de kelder. Toen wij het lichaam vonden, was ze in het wit gekleed en droeg witte Faerievleugels*," aldus een woordvoerder van de politie. De priester zou het meisje, geboeid en verkleed als Faerie, hebben meegenomen naar een dienst in de tempel van Omyraþ, waar een aantal bijwoners na de dienst de politie hebben ingeschakeld. Hierop was de priester gevlucht. De dader is inmiddels gearresteerd voor verhoor.
* Een Faerie is een wezen uit de Cyleense mythologie.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CYL] Nieuws

Bericht door Kathor » di 25 aug 2015, 02:40

Carthamië heeft in de afgelopen paar jaar ook zaken meegemaakt waarin priesters minderjarigen misbruiken. De manier waarop de feiten hier zijn gebeurd lijken te gruwelijk voor woorden. Laat ons hopen dat deze maniak niet nog meer slachtoffers heeft gemaakt.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten