[CYL] Archief

Fðarane Dirae Kylena'ae Nee'onya'ir, Feelinae yðir Sevalinir

Moderator: Faylin

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [FAY] Rikeð Kinhr Fe'linn

Bericht door TzM23 » za 08 feb 2014, 23:52

Ziet er goed uit! Wat is de relatie tussen het Cyleens en Fayleens?
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [FAY] Rikeð Kinhr Fe'linn

Bericht door Faylin » ma 10 feb 2014, 09:56

Fayleens en Cyleens zijn beide West-Borealische talen. Fayleens lijkt nog het meeste op "Late Cylenian", met enkele Germaanse invloeden, terwijl Cyleens zich meer apart heeft ontwikkeld. Cyleens gebruikt, in tegenstelling tot Fayleens, niet het West-Borealische maar Latijse alfabet en de spelling van min of meer dezelfde woorden is anders (vergelijk Cyl. "veyen" met Fayl. "veg"). Het Cyleens kent ook veel Germaanse invloeden, met name door de Svalingers.

Een overzicht van de West-Borealische taalfamilie

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [FAY] Rikeð Kinhr Fe'linn

Bericht door Matt » ma 10 feb 2014, 17:54

Het is een mooie stamboom. Ik vraag mij alleen af wat voor relatie ik mij voor moet stellen bij een gestippelde lijn. Ik neem aan dat dit zoiets betekent als "heeft invloeden gehad van". Deze invloeden van het Noord-Amerikaans is denk ik wel een beetje kort door de bocht. Noord-Amerika kent namelijk ontzettend veel taalfamilies. Je zou dus niet kunnen stellen dat het invloeden heeft gehad van "het Noord-Amerikaans". Je zou hiervoor specifieke taalfamilies of talen kunnen aanwijzen die invloed zouden hebben gehad op het Carthiskisch. Een andere verklaring zou zijn dat het Comucua, de inheemse taal in Maldarië, invloed zou kunnen hebben gehad. Dit is niet ondenkbaar, want ten tijde van een lagere zeespiegel kon je van Maldarië en Benjiland naar Borealië lopen. Het Comucua wordt geclassificeerd als een geïsoleerde taal, maar er zijn ook veel overeenkomsten met bepaalde talen die in de westkust van Noord-Amerika werden gesproken.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [FAY] Rikeð Kinhr Fe'linn

Bericht door Faylin » vr 14 feb 2014, 17:03

^^ Het Carthiskisch is van Carthamië, ik heb het nog niet echt over de precieze afkomst met Arne gehad.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten