[UNE] Verkeer en vervoer

Respubblik Uneta

Moderator: SjorsB

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

[UNE] Verkeer en vervoer

Bericht door SjorsB » wo 28 nov 2012, 15:12

Ik ben weer even met bewegwijzering bezig geweest. Wat vinden jullie hier van?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door SjorsB op wo 28 nov 2012, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [UNE] Republiek Uneta

Bericht door Kathor » wo 28 nov 2012, 15:13

nogal klein...
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [UNE] Republiek Uneta

Bericht door SjorsB » wo 28 nov 2012, 15:14

Dat was een foutje, ik heb nu de goede geüpload... ;)

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [UNE] Republiek Uneta

Bericht door Kathor » wo 28 nov 2012, 15:14

Niet slecht, niet slecht :d
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [UNE] Republiek Uneta

Bericht door TzM23 » wo 28 nov 2012, 15:17

Niet slecht, alleen, let op te veel groene vlakken. Dit is zonde van het materiaal.
Ook is bij het bordje met Anderwolt het bord iets te klein waardoor het er opgepropt uit gaat zien.

Welk lettertype heb je gebruikt?
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [UNE] Republiek Uneta

Bericht door SjorsB » wo 28 nov 2012, 15:28

^^ Dank jullie,
Ik heb Freeroad gebruikt.

Ik ga met de tips aan de slag.

EDIT: Dat heb ik nu al gedaan!
Afbeelding

Zoals je ziet heb ik ook een extra doel toegevoegd op het vorkbord, wat vinden jullie daar van.?

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [UNE] Republiek Uneta

Bericht door TzM23 » wo 28 nov 2012, 15:43

Kijk, dit ziet er al beter uit.
Het idee van het afritbordje vind ik goed, maar ik vind hem niet zo mooi.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [UNE] Republiek Uneta

Bericht door SjorsB » wo 28 nov 2012, 15:47

^^ :D
Dat afritbordje vind ik zelf eigenlijk ook niet heel mooi... Ik ga kijken wat ik ermee ga doen. Wat vind je van het extra doel bij het vorkbord?

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [UNE] Republiek Uneta

Bericht door TzM23 » wo 28 nov 2012, 15:58

Hmm, dat vind ik eigenlijk een min. Je kan het beste één doel per richting doen. En als het echt belangrijk is, kan je ook bij de afrit er twee doen
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [UNE] Republiek Uneta

Bericht door SjorsB » wo 28 nov 2012, 16:02

OK, ik twijfelde zelf ook, maar anders vond ik het "te leeg", en na je opmerking over groene vlakken vond ik helemaal dat er nog íets' moest.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [UNE] Republiek Uneta

Bericht door Snelwegfreak » wo 28 nov 2012, 16:54

Mede mogelijk gemaakt door Mandelsoft? ;)

Ik vind het redelijke bewegwijzering. Ik zal per bord langsgaan wat ik er van vind.

- 1200m-bord: Prima, alleen een beetje breed.
- 900m-bord: De verhoudingen zijn totaal zoek. De bestemmingen zijn wel érg groot. Bovendien kan die tweede rechtdoorbestemming wel weg. Je afstandaanduiding kan ook beter op een andere plek, want zo zorgt hij standaard voor een breder bord dan nodig is.
- 600m-bord: meer via afrit 6? Ik zou er dan een dubbele punt achter zetten, want zo komt de boodschap niet goed over. Bovendien, is er bij elke afrit een servicebord? Zo niet, is de bordvolgorde dan niet wat onlogisch qua afstanden? 1200, 900, 300? Er zit dan nogal een gat tussen 900 en 300...
- 300m-bord: Rare indeling. Waarom in een keer die deelstreep?
- Waar is het 0m-bord (oftewel: de uitsmijter)?

Over het algemeen:
- Netjes, maar er lijkt geen echt systeem in te zitten. Een beetje natte vinger werk.
- Probeer te letten op de consistentie. Dus elementen van het bord (afritaanduidingen, afstanden, wegnummers etc.) altijd op dezelfde plek te plaatsen (dus bovenaan, onderaan, naast de pijl etc.).
- Vanwaar die deelstrepen? Zit er een gedachte achter?

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [UNE] Republiek Uneta

Bericht door MandelSoft » wo 28 nov 2012, 17:04

Snelwegfreak schreef:Mede mogelijk gemaakt door Mandelsoft? ;)
Och, ik heb dit nieuwste ontwerp met geen vinger aangeraakt :mrgreen:
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [UNE] Republiek Uneta

Bericht door SjorsB » wo 28 nov 2012, 19:16

- 1200m-bord: Prima, alleen een beetje breed
Ande is een korte plaatsnaam, de breedte is er voor langere plaatsnamen.
- 900m-bord: De verhoudingen zijn totaal zoek. De bestemmingen zijn wel érg groot. Bovendien kan die tweede rechtdoorbestemming wel weg. Je afstandaanduiding kan ook beter op een andere plek, want zo zorgt hij standaard voor een breder bord dan nodig is.
Ik ga kijken wat ik kan doen. Ik wist niet erg goed waar ik de afstandaanduiding moest plaatsen. Over Bedehyde heb ik het al gezegd ("OK, ik twijfelde zelf ook, maar anders vond ik het "te leeg", en na je (thootje23) opmerking over groene vlakken vond ik helemaal dat er nog 'iets' moest."). De verhoudingen vind ik lastig omdat Gieg 'n Ækster een best lange plaatsnaam is.
- 600m-bord: meer via afrit 6? Ik zou er dan een dubbele punt achter zetten, want zo komt de boodschap niet goed over. Bovendien, is er bij elke afrit een servicebord? Zo niet, is de bordvolgorde dan niet wat onlogisch qua afstanden? 1200, 900, 300? Er zit dan nogal een gat tussen 900 en 300...
Mehr via [6] betekent verder via [6], een dubbele punt zou kunnen. Zo'n servicebord is er bij bijna elke afrit, in plaats van dat alle doelen op een ander bord gepropt zijn. Als het er niet staat staat er vaak een extra bord zoals die bij 1200 meter.
- 300m-bord: Rare indeling. Waarom in een keer die deelstreep?
Even voor de duidelijkheid: dit bord hangt boven de weg aan het begin van de uitvoegstrook, over het algemeen op 300 m van het divergentiepunt. Waarom ik die streep zo heb gedaan weet ik niet, maar ik vond het eigenlijk wel mooi.
- Waar is het 0m-bord (oftewel: de uitsmijter)?
Mijn definitie (en ook die van de wegenwiki) van uitsmijter is de laatste wegwijzer aan het begin van de uitvoegstrook, bij mij dus op 300 m. Op 0m staat een soortgelijk bordje als dat kleine bordje rechts, boven het routebevestigingsbord (maar dan beter).

Ik zal proberen het wat 'consistenter' te maken, Bedehyde van het bord te schrappen (moet lukken), en een beter 0m-bordje te maken.

Sjors

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [UNE] Republiek Uneta

Bericht door MandelSoft » wo 28 nov 2012, 19:20

SjorsB schreef:
- 1200m-bord: Prima, alleen een beetje breed
Ande is een zeer korte naam, de breedte is er voor langere plaatsnamen.
Vaak wordt dat opgelost door gewoon bij korte namen het bord smaller te maken. Zie je heel vaak gebeuren.
SjorsB schreef:De verhoudingen vind ik lastig omdat Gieg 'n Ækster een best lange plaatsnaam is.
Dan kan je de spatiëring verkleinen bij lange plaatsnamen en bij nog langere plaatsnamen, gebruik Engschrift.
SjorsB schreef:Waarom ik die streep zo heb gedaan weet ik niet, maar ik vond het eigenlijk wel mooi.
Tja, da's geen goede reden. Het moet wel functioneel zijn, hé. Je bent niet de nieuwste Picasso aan het maken ofzo ;)
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [UNE] Republiek Uneta

Bericht door sirdanilot » wo 28 nov 2012, 21:23

Ik vind de streep op het vorkbord nog niet eenszo heel slecht. Bij wat ingewikkeldere situaties is het soms lastig om de boel bij mekaar te houden.

Ik vind het op zich een mooi systeme, maar je ziet dat je nog wat minder ervaren met inkscape bent. Zo is het woord in het bruine kader niet goed gecentreerd. Dit doe je zo:

1. selecteer het kader en de tekst samen
2. druk ctrl shift a
3. zorg dat het vakje 'treat selection as group' uit staat
4. klik 'center on horizontal axis' (of wat je dan ook wil doen)

Op deze manier kun je ook bv. pijlen op exact dezelfde afstanden van elkaar zetten.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [UNE] Republiek Uneta

Bericht door Snelwegfreak » wo 28 nov 2012, 21:52

SjorsB schreef:Ande is een korte plaatsnaam, de breedte is er voor langere plaatsnamen.
Tja, dat klinkt leuk, maar dat is onzin. Er zal vast wel een plaats zijn die langer is dan die ruimte biedt en deze onnodige ruimtereserving kost alleen maar vele overbodige centen. Leuk idee voor op een forum, maar in de realiteit gaat je dat pijn doen in de portemonnee. Vooral met de huidige economische situatie ;)
SjorsB schreef:Ik ga kijken wat ik kan doen. Ik wist niet erg goed waar ik de afstandaanduiding moest plaatsen. Over Bedehyde heb ik het al gezegd ("OK, ik twijfelde zelf ook, maar anders vond ik het "te leeg", en na je (thootje23) opmerking over groene vlakken vond ik helemaal dat er nog 'iets' moest."). De verhoudingen vind ik lastig omdat Gieg 'n Ækster een best lange plaatsnaam is.
Dat laatste is op te lossen door een realistischere, en daarmee kleinere, lettergrootte. Volgens mij zijn ze nu aardig groot. Meestal zijn vorkborden gepositioneerd in de berm en is een kapitaalhoogte van 30 cm dus meer dan genoeg (ik maak alles op schaal, dus dan is het allemaal wat makkelijker te zien en aan te passen).
SjorsB schreef:Mehr via [6] betekent verder via [6], een dubbele punt zou kunnen. Zo'n servicebord is er bij bijna elke afrit, in plaats van dat alle doelen op een ander bord gepropt zijn. Als het er niet staat staat er vaak een extra bord zoals die bij 1200 meter.
Oké, fair enough.
SjorsB schreef:Even voor de duidelijkheid: dit bord hangt boven de weg aan het begin van de uitvoegstrook, over het algemeen op 300 m van het divergentiepunt. Waarom ik die streep zo heb gedaan weet ik niet, maar ik vond het eigenlijk wel mooi.
Aha, zo doe jij dat dus... Waarom dan 300m op het bord? Bij een afstand van 300m denk ik, over 300 meter kan ik beginnen met uitvoegen en bepaald niet over 300m is het UIT-bord. Lijkt mij verwarrend. Dat over die streep is ook onzin. Bedenk je wel, zoals collega Maarten al zei, dat je niet bezig bent met het maken van een mooi plaatje. Het moet wel realistisch zijn en je moet er derhalve wel over nagedacht hebben. Ik denk dat als je wat meer serieus nadenkt over je systeem dat je nog veel beter kunt ;)
SjorsB schreef:Ik zal proberen het wat 'consistenter' te maken, Bedehyde van het bord te schrappen (moet lukken), en een beter 0m-bordje te maken.
Goed zo ;)

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [UNE] Republiek Uneta

Bericht door SjorsB » vr 30 nov 2012, 19:44

OK, ik ben weer verdergegaan, heb geprobeerd wat tips op te volgen.

Nieuwe bewegwijzering v4 (ik heb nog een v3 gehad maar die heb ik meteen weer veranderd)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [UNE] Republiek Uneta

Bericht door Snelwegfreak » vr 30 nov 2012, 20:18

Al vele malen beter Sjors! :d

Toch nog wel enig commentaar. Ik weet het, ik ben een mierenneuker, maar...:

- 900 meter bord: Waarom een afstand achter Gieg n AEkster als die even later op het doelenbord ook al terug komt? Dat is overbodig materieelgebruik. Dan kan het bord meteen een stuk smaller. Vooral als je de 900m-aanduiding onder 'Ande' zet.
- 300 meter bord: Deze kan ook nog een stuk smaller.
- Handwijzers op divergentiepunt: Ik zou de pijlpunt wat scherper maken. Zo lijken ze nogal vlak. De echte pijlvorm is er niet echt te herkennen.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [UNE] Republiek Uneta

Bericht door SjorsB » vr 30 nov 2012, 20:27

Nieuwe Bewegwijzering v5
Afbeelding
Dit moet 'm bijna wel zijn dan...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [UNE] Republiek Uneta

Bericht door Snelwegfreak » vr 30 nov 2012, 20:37

Ik vind hem prachtig! Goed werk, niks meer mee doen mijns inziens! :d

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [UNE] Republiek Uneta

Bericht door SjorsB » vr 30 nov 2012, 20:40

Ik ben er zelf ook erg tevreden mee!

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [UNE] Republiek Uneta

Bericht door SjorsB » vr 30 nov 2012, 21:02

Zozo, wat ben ik toch weer hard bezig... Dit is een standaard rotonde in Uneta. Dat stippellijntje heb ik een beetje van Schellingen afgekeken ... :$
Afbeelding

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [UNE] Republiek Uneta

Bericht door sirdanilot » vr 30 nov 2012, 23:45

Het bord ziet er erg mooi uit, hooguit is de afstandsaanduding een beetje 'verdwaald', als je begrijpt wat ik bedoel. Hij is vrij klein en ergens in een hoekje gepropt. Je zou er een streepje boven kunnen zetten, of meer in het midden, probeer maar wat uit. En inderdaad is het qua originaliteit niet heel hoog scorend, maar goed origineel kunnen we niet allemaal zijn natuurlijk. Een goed design is en blijft goed.
Spoiler: weergeven
Afbeelding
In Burghteland maak ik gewoon het hele rondje rond. Bij complexe situaties staan niet in alle richtingen bestemmingen, dan gebruik ik contourpijl 'stompjes' (zoals in Nederland ook gebruikelijk is). De pijlen wijzen globaal in de richting waarin de wegen lopen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [UNE] Republiek Uneta

Bericht door Kaaiman » za 01 dec 2012, 18:40

Origineel lettertype, Sjors. Kan zijn dat ik het heb gemist, maar wat is de naam van het lettertype?
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [UNE] Republiek Uneta

Bericht door Snelwegfreak » za 01 dec 2012, 18:42


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten