Hier is dan de definitieve versie van de metrokaart:
http://updo.nl/file/06056ce0.png
Er is niet veel veranderd, eigenlijk alleen maar de halte Mediemenstraas is toegevoegd (daar was eerst Tiregaart, maar die was er ook al in het westen van de stad
).
Om de hype voort te zetten:
MetroBerm (deel 2)
Ter introductie: de openingsgeschiedenis, met de lijnen tussen vierkante haken.
1 maart 1964 - [ABCD] Midstet Sporhoff - BUMC
15 augustus 1971 - [AB] Midstet Sporhoff - Tiregaart
29 augustus 1971 - [CD] BUMC - Mediemenstraas
6 januari 1977 - [E] Bannemond-Ost - Nassional Rondtribün
7 april 1984 - [A] Tiregaart - Nybell
21 mei 1985 - [ B] Tiregaart - Ylaron
31 juli 1986 - [D] Mediemenstraas - Frenklensstraas
1 augustus 1986 - [C] Senatsbaude - Berm International Airport
15 september 1991 - [E] Nassional Rondtribün - Berm Zout
3 maart 1994 - [D] Frenklensstraas - Jerdna Midstet
29 augustus 2005 - [E] Bannemond-Ost - Nourpoortdurp
In de afgelopen jaren zijn de oudste stations gerestaureerd.
De metro van Berm is de oudste van Uneta en wordt beheerd door de metroafdeling van BTB, MetroBerm.
De eerste lijn, van het Midstet Sporhoff naar het toenmalige Stetshospital (nu uitgebreid tot het BUMC), werd aangelegd tussen 1958 en 1964. Die werd de Ost-Wetzlinie genoemd. De aanleg zelf leidde al tot veel protest, want het hele centrum zou enkele jaren slecht bereikbaar zijn. Dit viel uiteindelijk mee, de lijn werd voornamelijk aangelegd onder de straten en zo min mogelijk onder de huizen. Hierdoor waren steeds halve straten afgesloten en was er weinig overlast (op de geluiden na, de traditionele bouwputmethode werd gebruikt) voor de inwoners.
De opening vond uiteindelijk plaats op 1 maart 1964, door president Carl Mennigs en de burgemeester van Berm, Jonass Bunefjelt.
In de jaren die volgden werden steeds meer uitbreidingen naar alle uithoeken van Berm gelegd, behalve Copenik (Berm Zuidoost) omdat hier voor wel al een hoogfrequente tramlijn bestond. Deze trams zijn erg overbelast, en sinds 2011 wordt er een metrotunnel geboord naar Copenik (het laatste stukje wordt wel bovengronds), onder de naam "Lijn F".
Lijnen
Er zijn nu 5 lijnen:
A BUMC - Nybell
B BUMC - Ylaron
C Midstet Sporhoff - Berm International Airport
D Midstet Sporhoff - Jerdna Mst
E Berm Zout - Nourpoortdurp
Sinds 1977 (opening lijn E) worden de lijnen geletterd.
Materieel
Er zijn een aantal generaties metrostellen geweest. Een overzicht:
Serienummers | Typenaam | Fabrikant | Lijnen | Diensttijd |
2001 - 2056 | Type 0 | ETF | ABCD | 1964 - 1983 |
2101 - 2175 | Type 1 | ETF | ABCDE | 1977 - 2000 |
2201 - 2261 | Type 2 | Montreal Locomotive Works Uneta | E, (ABCD) | 1979 - 2003 |
2301 - 2341 | Type 3 | Bombardier Uneta | ABCDE | 1998 - heden |
2401 - 2463 | Type 4 | Bombardier Uneta | ABCDE | 2013 - heden |
Metro's van type 3, na de proef-midliferevisie op station Arthalle
Toekomst
Lijn F naar Copenik wordt in 2015 (naar verwachting) opgeleverd. Er zijn plannen om een lightrailverbinding naar de Leotsem-Dypstet-Sandwych agglomeratie (welke ook een eigen metronetwerk heeft) te maken, en de metronetwerken aan elkaar aan te sluiten.