Onze mailserver geeft op het moment een storing bij het gebruik van e-mailadressen van Microsoft (hotmail.com, outlook.com, live.com). Als je een dringende vraag hebt, bijvoorbeeld over het resetten van je wachtwoord of het activeren van je nieuwe account, en je gebruikt een Microsoft-adres, stuur dan een mail naar info@atlantisgeo.nl met je vraag.

Mails die niet vanuit ons verzonden kunnen worden, proberen we zoveel mogelijk via een ander adres alsnog te verzenden.

[ARD] Nieuws

Republiek Ardeim

Moderator: TBR

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2565
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RAR] Nieuws

Bericht door TBR » zo 21 sep 2014, 11:29

http://www.dehorizon.ra schreef op zo 21/09:
Verkiezingen op 23 November
BODEGARDE -de verschillende partijen zijn er uit geraakt, er komen nieuwe verkiezingen op Zondag 23 November 2014, over vier maanden. Er zou eerst nog een fikse ruzie zijn geweest tussen de SU en de GWP over de datum, maar uiteindelijk is mer tot een accoord gekomen. De nieuwe verkiezingen zijn het resultaat van de bloccade van de formatiegesprekken. Informateur Halsten bood haar ontslag eergisteravond aan bij President Houtman aan, nadat de onderhandelingen voor een nieuwe regering compleet waren vastgelopen. "In de huidige samenstelling van het parlement is er geen nieuwe regering mogelijk, daarom zullen we zo snel mogelijk nieuwe verkiezingen organiseren", zo zei Aftredend Premier en Ex-Informateur Halsten op de persconferentie achteraf.

De onderhandelingen, die opgestart waren na de val van de regering eind Augustus, liepen al heel snel spaak, het vetrouwen tussen de partijen was helemaal zoek. Voor een stabiele regering had de SU of de HGP of de GWP nodig, en beiden vroegen daarvoor een hoge prijs. De SU heeft deze kans niet aangenomen, en gaat nu moeilijke verkiezingen tegemoet. Ook is het niet zeker of de GWP er wel zo goed voorstaat, aangezien deze partij veel schade heeft opgelopen bij centrumkiezers door de regering te laten vallen. De partij heeft wel veel steun gevonden bij conservatieve kiezers door haar standvastige houding omtrent de Abortusquestie.
Laatst gewijzigd door TBR op vr 19 jun 2015, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2565
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RAR] Nieuws

Bericht door TBR » di 23 dec 2014, 16:54

De Horizon schreef op ma 22/12/2014:
Nieuwe regering aangetreden
BODEGARDE -Vanmiddag trad de nieuwe regering aan onder een stralende zon. De voltallige regeringsploeg legde de eed af bij President Houtman in het Presidentieel paleis, waarna post gevat werd voor de officiële photo. De kersverse premier Tom Aussens (SU) lachte breed naar de camera, hij had er dan ook alle redenen voor. Ondanks de lange en harde onderhandelingen heeft zijn partij toch nog een groot deel uit de brand weten te slepen. Morgen wordt er nog in de Nationale Raad de vertrouwensstemming gehouden, en daarna kan de nieuwe regering aan de slag.

De nieuwe regering kent alleen maar winnaars, zo zitten zowel de GRP als de SU weer in de regering, ook al verloren beide partijen fors in de verkiezingen van 23 November. Ook LD verloor heel wat zetels, maar toch zit de partij voor het eerst sinds 2009 weer in de regering, ook al zakte de partij onder de symbolische grens van 20% van de kiezers bij de vorige verkiezingen en moest ze haar positie als tweede partij van het land afstaan aan de GWP. "Een regering van verliezers die tegen de wil van de kiezer ingaat en gedoemd is om te mislukken", zo noemde fractievoorzitter Linda Leiverman de nieuwe regering snerend, en helemaal ongelijk heeft ze niet.

Het worden zware tijden, tijden van besparingen, dat liet Premier Aussens al aan het begin van de onderhandelingen verstaan. Er zal gesnoeid worden in de subsidies voor cultuur en ouderenzorg, de premies voor ambtenaren verdwijnen en in veel overheidsinstellingen zullen er veel ontslagen volgen. Toch hebben de linkse partijen nog wat uit het regeeraccoord kunnen halen. Zo wordt de controle op het Privé-onderwijs opgevoerd, er komt een bankentax en de pensioenleeftijd wordt niet opgetrokken tot 68 jaar, maar blijft op 66. LD heeft dan weer kunnen verkrijgen dat de vennootschapsbelasting wordt verlaagd, en komt geen vermogenswinstbelasting, de administratieve rompslomp voor beginnende ondernemers zal worden vereenvoudigd en de BTW gaat niet omhoog. Wel worden de accijnzen op tabak en alcohol verhoogd, net als de prijs van de treinkaartjes en de goedkope studentenlening zal ook voor veel studenten niet een pak duurder worden.

Op ethisch vlak blijft de nieuwe abortuswetgeving, die waar de vorige regering over gevallen was, bij het oude. Ook wordt er bekeken of er een draagvlak is voor een uitbreiding van de euthanasiewet, zodat mensen er een beroep op kunnen doen wanneer ze niet meer wilsbekwaam zijn, als ze dit op voorhand aangeven. De groenen hebben verkregen dat de subsidies voor zonnepanelen en electrische wagens niet wordt afgeschaft, maar de vele gratis abonnementen voor werknemers die over lange afstand met het openbaar vervoer naar hun werk gaan worden afgeschaft.

Een van de eerste prioriteiten van de nieuwe regering is het verkopen van de aandelen in de overblijfselen in Creditta. Creditta werd genationaliseerd eind 2008, en is nog altijd gedeeltelijk in staatshanden. Er wordt een koper gezocht voor de laatste afdelingen van de bank, waaronder de verzekeraar Credittassur en de vele kantoren in de Creditta-toren.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2565
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RAR] Nieuws

Bericht door TBR » zo 26 jul 2015, 17:30

hvdr.ra schreef op zondag 26 juli:
Handel met Tholenië met 1/3 gedaald
BODEGARDE -Vandaag maakte het Ministerie van Handel bekend dat de handel met Tholenië sinds 2012 met één derde is gedaald. De import vanuit Tholenië daalde met 37% en de export naar het land met 29%. Ook zijn er 20% minder financiële transacties tussen ons land en Tholenië en zijn er maar liefst 61% minder investeringen in Tholeensche bedrijven door Ardeimsche bedrijven en financiële instellingen.

De oorzaken moeten volgens het Ministerie gezocht worden door de grote instabiliteit in het land en de onzekerheid over investeringen in Tholenië. "De handel met Tholenië was voor de Revolutie in 2012 al kleinschaliger dan bijvoorbeeld die met de buurlanden Solwezië en Schellingen, Carthamië, Europa en de VS," zo zegt Vincent Burgelaer, de woordvoerder van het Ministerie van Handel: "maar de afname is wel opvallend en een gemiste kans voor zowel de Ardeimsche als de Tholeensche bedrijven." De belangrijkste oorzaken zijn de grote politieke instabiliteit van Tholenië, zo had het land sinds 2012 drie regeringen, twee regimewissels en een staatsgreep. Ook de recente vertroebelde relatie tussen ons land en het militaire regime gooien roet in het eten. Dit zorgt voor koudwatervrees bij investeerders, veel bedrijven gaan ook andere afzetmarkten zoeken. Als derde reden moet er gekeken worden naar de vele douanebarrières die er bestaan tussen Ardeim en Tholenië. "Ardeim controleert elke lading goederen uit Tholenië erg streng, strenger dan die uit Europa of de VS, wij zien dit als een politieke keuze." zo zegt Linde Eeckman, woordvoerdster van Handelschorganisatie Artrade. "Maar ook naar Tholenië exporteren gaat heel moeilijk, het wantrouwen tussen beide landen is erg groot."

De instabiliteit van het land en de nog steeds wijdverbreide corruptie zorgen voor een gebrek aan vertrouwen om te investeren in Tholenië. Ook trekken steeds meer Ardeimsche bedrijven weg uit het land. "De bureaucratische papiermolen is er gewoon te groot, het exporteren van goederen gaat er bijvoorbeeld erg moeilijk door de veel te uitgebreide controles." aldus Kristian Gollero, directeur van het electronicabedrijf Pyckos. "Het voordeel van de lage lonen gaat verloren door de grote onzekerheid, al moet ik wel toegeven dat het de laatste jaren veel beter gaat op het vlak van corruptie." Dat geven ook andere bedrijfsleiders toe, het huidige en vorige regime maakten grondig werk van het corruptieprobleem.

Minister van Handel Duisman (LD) gaat kijken of er onderhandeld kan worden met de Tholeensche overheid om de handelsbarrières te versoepelen, ook in het kader van de Vredesbrug die in aanbouw is als connectie tussen ons land en Tholenië. "Tholenië is een groot land met veel economische opportuniteiten een grote afzetmarkt, dit kan een goede stimulans zijn voor onze bedrijven, indien er betere handelsrelaties zijn met Tholenië, de stabiliteit er weerkeert en het land zijn markt meer openstelt." De Minister geeft ook aan dat onderhandelingen met Tholenië gevoelig liggen door de veroordeling van het huidige militaire regime in Nieuw-Amersfoort. Kortom, betere handelsrelaties en een versoepeling van de douanebarrières zijn nog niet voor morgen.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2565
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [ARD] Nieuws

Bericht door TBR » za 12 mar 2016, 20:54

destem.ra schreef op zaterdag 12 maart:
Morgen opening Toernemsche Metro
TOERNEM -Morgen om 11 uur 's ochtends wordt er een grote ceremonie gehouden in het gloednieuwe metrostation 'Vrede' aan het Vredesplein. Minister van Transport, Mobiliteit en Openbare Werken Joseph Artoisien (GRP), Burgemeester Ingrid Deeschman (SU) en het voltallige College van Gemeentesecretarissen van de stad Toernem zullen aanwezig zijn op de grote openingsplechtigheid van de nieuwe automatische metro. De hoogwaardigheidsbekleders zullen in het bijzijn van tientallen journalisten en functionarissen en rit maken met de nieuwe metrolijn A tot het metrostation Kraanplein, waar ze verwelkomd zullen worden door een harmonie en nieuwsgierige Toernemnaars. Daarop wordt het metronet opengesteld voor het publiek, de hele dag zullen er hapjes en drankjes geserveerd worden in de metrostations.

Het was een werk van lange adem, maar vanaf morgen heeft Toernem eindelijk zijn metro. Al in de jaren '60 van de vorige eeuw opperde burgemeester Yves Anders het idee om een metro aan te leggen in de stad, een idee dat toen van tafel werd geveegd. Het openbaar vervoer was toen uit de mode, en de stad investeerde dan maar in autobussen. Pas in 1994 zou het plan weer op tafel komen, deze keer door toedoen van de toenmalige Gemeentesecretaris voor Mobiliteit, Luk Velber. Toernem was net bezig met een groot project van stadsvernieuwing en kampte met grote verkeersproblemen, de grote allees van de stad stonden in de spits helemaal vast, de vervolledigde ringweg bracht niet de gehoopte verlichting. Het busnet was heel onbetrouwbaar en ruim onvoldoende voor een grootstad als Toernem.

Het Plan Velber haalde het toen ook niet, het werd bedolven onder kritiek omtrent de grote kostprijs, ook werd in vraag gesteld of Toernem wel nood had aan de vier metrolijnen die hij voorstelde. Ook van de toenmalige regering Vansale III kwam geen steun, de geldpot voor Infrastructuurwerken was al flink geleegd door de Zuiderwerken die toen werden uitgevoerd. De stad begon toen in te zetten op aparte busstroken, snelbussen tussen belangrijke haltes die weinig zouden stoppen en een hogere frequentie op bepaalde buslijnen. Dit alles was niet voldoende om het Openbaar Vervoer significant te verbeteren, het Stadsnet van Toernem kreeg jaar na jaar de laagste scores qua betrouwbaarheid, stiptheid en comfort van de reizigers. In 2002 wordt het idee voor een metro weer vanonder het stof gehaald. Deze keer gaat het slechts om 2 metrolijnen, op de drukste verkeersassen van de stad.

Ook dit plan, Plan M genaamd, kreeg heel wat kritiek te slikken, ditmaal omdat het niet ambitieus genoeg werd bevonden. Verschillende studies toonden aan dat het metronet zoals toen voorgesteld het verkeersprobleem niet zou verhelpen, een auto- en busvrij centrum zou ook onmogelijk worden. Buurtbewoners kwamen ook op straat om te betogen tegen de bouw van de metro, die zou veel overlast veroorzaken, wijken voor lange tijd onbereikbaar maken en voor trillingen zorgen. Actiecomité "Geen Put" organiseerde een petitie die de benodigde handtekeningen verzamelde om het besluit over de metro te herzien. Dit werd hét onderwerp van de Gemeenteraadsverkiezingen in 2004. Toenmalig lijsttrekker van de SU Philip Houtman beloofde een nieuw plan voor de metro en een referendum. De SU won de verkiezingen en Burgemeester Houtman kwam met een nieuw plan, Plan M+ genaamd. Hij behield de kern van het oorspronkelijke plan, maar voegde verschillende elementen toe. Zo moesten de boringen met de modernste boortechnieken gebeuren om de hinder te beperken, moest de metro een metro zonder bestuurder worden en werden verschillende sneltramlijnen toegevoegd. Het plan haalde het in het Referendum nipt, 51.2% van uitgebrachte stemmen in het referendum stemde voor de metro.

Eind 2006 werd er pas, na nog heel wat juridisch getouwtrek, begonnen met de bouw. Besloten werd om sneltramlijn T3 te openen in 2010, de rest moest gereed zijn tegen 2012. 2/3 van de kosten werden betaald door de regering, 1/3 door de stad. De totale kosten werden geraamd op 2.7 miljard Daalder*. Dit bedrag werd ruimschoots overschreven, vandaag de dag spreekt men over een bedrag van 6.5 miljard Daalder**, een stijging van 240%! Ook de duur van de aanleg overschreed de voorziene termijn, de bouw van de tunnels liep vertraging op door het faillissement van een van de onderaannemers en door een grotere hoeveelheid grondwater die men moest zien weg te pompen. Uiteindelijk opende Tramlijn T3 pas in maart 2012, Tramlijnen T1 en T2 volgden in augustus 2012, maar slechts van hun zuidelijke termini tot het station Zoo.

Waar men eerst dacht dat 2013 nog zou worden gehaald, werd de openingstermijn in 2010 verschoven naar 2015, om in 2013 uiteindelijk 2016 te worden. Uiteindelijk werden vandaag om 8 uur 's ochtends de sneltramtunnels onder het centrum geopend, zodat tramlijnen T1 en T2 nu pas hun volledige rit kunnen maken, voor Metrolijnen A en B is het wachten tot morgen. Het nieuwe zogenaamde 'Snelnet' zoals MOVIT het geheel van metro en sneltram noemt trok al heel wat kijklustigen, ook de wandelingen in de nieuwe metrotunnels net voor de opening waren een succes. MOVIT wijst al naar het bescheiden succes van de Sneltram in de rand, en verwacht dat er veel meer reizigers zullen zijn als je nu rechtstreeks naar het centrum kan. De Metro is een primeur voor Ardeim, aangezien geen enkele andere stad een volwaardig metronet heeft.

Afbeelding
*ca 1.25 miljard EUR
**ca 3.15 miljard EUR
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
CX1000
Berichten: 498
Lid geworden op: do 25 jul 2013, 12:21
Locatie: Rasovonto [KVA], Bunnik [NLD]

Re: [ARD] Nieuws

Bericht door CX1000 » di 15 mar 2016, 21:50

Mooie kaart! Waarom zijn er eigenlijk twee tramhaltes met de naam Post?

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2565
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [ARD] Nieuws

Bericht door TBR » di 15 mar 2016, 22:56

^^ Foutje :$ Bedankt om het op te merken.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2565
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [ARD] Nieuws

Bericht door TBR » za 18 jun 2016, 17:21

dekoerir.rm/sport schreef op Zaterdag 18 juni:
Hoop voor Hovan
HOV́AN- Ardeim lijkt de laatste dagen wel in constante feeststemming sinds de Adelaars tweede werden in de moeilijke Poule C van de Atlantis Cup. Het is alweer een tijd geleden dat we nog zo ver geraakten, en de kans op meer lijkt binnen handbereik. Onze tegenstander van Dinsdag, het exotische Viguros, werd dan wel groupswinnaar van de Poule F, maar de meeschte analysten zijn het er over eensch dat Ardeim geen al te moeilijke opponent wacht. Toch is het aan te raden niet te vroeg te juichen, Viguros werd danig onderschat en geacht geen kans te maken in Poule F, toch kon het Educo met 1-2 op zijn plaats zetten. Coach van de ploeg van Republiek Ludo Cadsant verwoordde het zo 'Ze zijn vinnig en snel, we zullen dat vooral tactisch moeten goedmaken'.
Dit kan echter de euforie niet temperen, dinsdag kan Ardeim tonen wat het waard is op een Atlantis Cup, waar het de voorbije jaren wat slabakte. Als onze Adelaars de droom kunnen waarmaken dan wacht hen heel waarschijnlijk een pittige tegenstander. Ze zullen namelijk moeten spelen tegen de winnaar van Tholenië - Nefen en Daar, en de meeste kenners voorspellen winst voor Tholenië. Zij kunnen Vrijdag 24 Juni tegenover ons komen te staan in de Arena van Espen, een risicomatch dus. Het wordt alleszins al niet aangeraden door de Ardeimsche Voetbalfanfederatie Ardofan om af te reizen naar wedstrijden die gespeeld worden in Tholenië.
De wedstrijd van Dinsdag wordt gespeeld in het İq́izėni Stad in Hovan, de tweede hoofdstad van Kartjas naast Cursa. Het stadion werd recent opgeknapt voor de Cup. Hovan is ongeveer zo groot als Laagweel en een aangename stad om net voor de wedstrijd even te bezoeken, of achteraf. Verbroederen met de Vigurische supporters zal er wel niet echt bij zijn, er worden er slechts tussen de 300 en 500 verwacht in Hovan, niet verwonderlijk gezien de grote afstand en het welvaartsniveau. Er werd in Davaleda al geklaagd over de 'schandalig hoge ticketprijzen' die er voor de wedstrijden van de Atlantis Cup golden.

De Adelaars beginnen er te spelen om 17h30 locale tijd, dat is 18u30 bij ons. De wedstrijd wordt live uitgezonden op SportPlus, en kan op groot scherm gevolgd worden in een twintigtal steden.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2565
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [ARD] Nieuws

Bericht door TBR » zo 04 dec 2016, 23:21

argnieuws.ra/verkiezingen16 schreef:
NU: EXIT POLLS BINNEN, PRESIDENT HOUTMAN EN HELKENBERG AAN KOP

De stembureaus voor de eerste ronde van de presidentschverkiezingen zijn nu een 20-tal minuten gesloten, de eerste resultaten lopen binnen. Volgens de exitpolls, die voor 79% bekend zijn, zou Johan Helkenberg (GWP) aan kop liggen in de eerste ronde, op de voet gevolgd door President Philip Houtman (SU). Helkenberg zou 21.8% van de stemmen halen, Houtman 21.3%. De officiële uitslag is nog niet bekend, er wordt nog volop geteld. De districten waar electronisch gestemd wordt zijn al voor 46% binnen, die waar nog potlood en papier gebruikt wordt slechts 5%. De eerste officiële resultaten bevestigen de trend van de exitpolls, maar in totaal moet nog zo'n 78% van de stemmen geteld worden, meer nieuws volgt naarmate de uitslag volgt.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2565
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [ARD] Nieuws

Bericht door TBR » di 06 dec 2016, 00:39

Een bericht van een uur of 15 geleden
argnieuws.ra/verkiezingen16 schreef:
NU: VERRASSENDE WENDING EERSTE RONDE, HELKENBERG EN SONDTS DOOR
Het is nu officieel, met alle stemmen geteld: President Philip Houtman verliest de eerste rond van de presidentsverkiezingen. Johan Helkenberg en Christina Sondts gaan door naar de tweede ronde, de volgende President van onze Republiek zal dus voor het eerst sinds 1998 van rechtse signatuur zijn.

Het was razend spannend, gedurende heel de nacht werd er geteld. Helkenberg wist uiteindelijk te winnen met 23.5% van de stemmen, een lichte voorsprong. Sondts volgt op de voet met 21.4% van de stemmen, en zittend President Houtman greep net naast de tweede ronde, hij strandde op 20.8%, een zware klap voor de SU. Verwacht wordt dat de partijtop van die partij zich zal beraden over hoe het nu verder moet, het wisselen van verschillende ministerposten in de regering om de populariteit op te krikken behoort tot de mogelijkheden. Het zou kunnen dat de Liberalen de regering laten vallen om van het momentum gebruik te maken om hun positie te verstevigen.

Van de linkerzijde in het politieke spectrum komt er ondertussen heel wat kritiek op Paul Demolenaer en Zeno Vanbreedgeren. Deze eerste probeerde als onafhankelijke linkse kandidaat het presidentschap te veroveren, maar strandde uiteindelijk op ruim 4%. Zijn stemmen zouden wel een het verschil kunnen gemaakt hebben, mochten al zijn kiezers op Houtman gestemd hebben. Demolenaer pareert deze kritiek door te zeggen dat zijn kiezers anders wel thuis waren gebleven, ze hebben bewust voor hem gekozen. Ook Vanbreedgeren krijgt felle kritiek, men zegt dat hij te onervaren was voor de presidentiële campagne, en dat hij als groene kandidaat beter een alliantie met Houtman had gesloten. Vanbreedgeren wijst er wel op dat hun rood-groene alliantie het beste resultaat neerzette ooit in een presidentsverkiezing, hij komt ongeveer aan wat beide partijen vorige keer apart behaalden. Hij stelt dat een alliantie meer gewicht in de schaal legt en misschien in de toekomst voor herhaling vatbaar is.

Wie het ook wordt, op 31 december zal er een aardschok door het politieke landschap gaan. Voor het eerst een vrouwelijke President, of voor het eerst een President van de GWP? Politicologen voorspellen alvast dat Sondts het moeilijk zal hebben om zich te profileren naast Helkenberg, aangezien zij voor de eerste ronde campagne voerde met een conservatievere koers dan we bij LD gewoon waren. Zaterdag volgt een eerste debat tussen de twee kandidaten, op woensdag 21 december beslist u wie er voor de komende vier jaar president wordt.

De resultaten:
*Johan Helkenberg: 23,52%
*Christina Sondts: 21,46%
*President Philip Houtman: 20,81%
*Frederik-Jan Blindier: 12,59%
*Zeno Vanbreedgeren: 10,94%
*Paul Demolenaer: 4,21%
*Overig: 6,47%
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2565
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [ARD] Nieuws

Bericht door TBR » wo 21 dec 2016, 15:56

nieuwsnu.sw schreef op woensdag 21 desember 2016:
Tweede Ronde in Ardeim belooft spannend te worden

BODEGARDE -Vandaag, woensdag 21 desember 2016 vindt de tweede ronde van de presidentsverkiezingen plaats in Ardeim. Het land kiest tussen de konservatieve kandidaat Jan Helkenberg,van de Grondwetpartij en de liberale kandidaat Christina Sondts van LD. Peilingen tonen aan dat beide kandidaten nek aan nek liggen in het land, waarbij Sondts eerder stemmen haalt in de grote steden en Helkenberg meer in kleinere woonkernen en het platteland van Ardeim. Verrassend was dat de zittende president, Philip Houtman van de sentrumlinkse SU, uitgeschakeld werd in de eerste ronde. Hij vroeg een hertelling aan, maar die werd afgewezen door het Grondwettelijk Hof.
De kandidaten namen andere posisies in tijdens de kampanje voor de tweede ronde dan voor de eerste. Sondts probeerde voornamelijk ook sentrumkiezers, groene kiezers en jongeren achter zich te krijgen door progressiever uit de hoek te komen dan voorheen. Zij behoorde namelijk tot de konservatievere vleugel van haar partij. Helkenberg probeerde de afstand ook te vergroten door juist konservatievere standpunten in te nemen. De rechtse politikus met een lange staat van dienst beloofde nieuwe verkiezingen voor het Ardeimse parlement uit te schrijven als hij verkozen wordt. Ook wil hij de samenwerking met de NAVO versterken, terwijl Sondts voor een betere band met de Atlantiese en Europese landen voorstaat. Analisten zeggen dat de standpunten van beide kandidaten echter weinig verschillen op heel wat punten, en dat het vooral een sumboliese stemming wordt, een soort van populariteitstest voor de regering.

Voor de regering van de huidige Eerste Minister in ons buurland, Tom Aussens, worden het moeilijke dagen. De uitschakeling van Houtman zorgde al voor een aardschok, zijn partij leed zwaar gezichtsverlies en de posisie van Aussens kwam in gevaar, maar Helkenberg beloofde al nieuwe verkiezingen bij zijn aantreden. Sondts heeft aangekondigd zich terughoudender op te stellen op vlak van binnenlandse politiek, maar als zij verkozen zou worden zou dat haar partij veel weer gewicht geven in de huidige regering. Sommigen in de SU stellen dat het beter is dat Aussens nu al vertrekt om de schade te beperken, anderen willen dan weer dat hij meer weerwerk biedt aan zijn koalisiepartner.

De partijen wiens kandidaten niet zijn doorgestoten naar de Tweede Ronde hebben ook al stemadvies gegeven. Zowel VA! als CDL steunden Sondts al, maar zowel prominenten van ERA (de groenen), de LDP (sosialisten) als kopstukken van de SU hebben zich uitgesproken voor Sondts. Dit is echter niet het offisiële partijstandpunt, zeker bij SU ligt dit gevoelig. Helkenberg krijgt dan weer steun van ekstreemrechts, maar heeft al gezegd dat hij rasistiese praktijken sterk veroordeelt. Vanavond om 8 uur sluiten de stembussen in Ardeim, aangezien heel het land elektronies stemt wordt de uitslag kort daarna verwacht.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2565
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [ARD] Nieuws

Bericht door TBR » ma 11 feb 2019, 22:53

TBR schreef:
zo 05 jan 2014, 16:47
wwww.destemvanardeim.ra schreef op zo 5 januari 2014:
Akkoord met Tholenië over bouw brug en tunnel

Vandaag werd er een accoord gesloten rond de financiering van de nieuwe brug en tunnel die Ardeim met Tholenië zullen verbinden. Er zal een nieuwe brug ter hoogte van Ginschalke en Alfonspoort gebouwd worden en een nieuwe tunnel ten zuiden van Graafwest wordt in het vooruitzicht gesteld. Deze verbindingen zullen het verkeer tussen Ardeim en Tholenië erg vergemakkelijken, en zullen ook een bewijs zijn van de nieuwe, verbeterde relaties met Tholenië.

Zopas werd bekendgemaakt op een grote persconferentie in onze hoofdstad dat de finaciering rond de nieuwe verbindingen tussen Ardeim en Tholenië, die zullen bestaan uit de grote brug tussen Ginschalke (bij Leduinen) en Alfonspoort op het Tholenische eiland Meyne (of Maynen in het Tholenisch), en een tunnel onder de Westergeul ten zuiden van Graafwest naar Forta Filipa. Beide verbindingen zullen gefinancierd worden door de overheid, en er zal tol geheven worden. Er zijn al jaren plannen om beide verbindingen aan te leggen, maar door de dictatuur in Tholenië en de slechte diplomatieke relaties met het totalitaire regime bleven deze plannen in de koelkast liggen. De plotse politieke omwenteling in 2012, toende toenmalige Tholeensche koning Thom Wedremekor werd doodgeschoten, maakt deze plannen plots mogelijk, en meteen werden er gesprekken opgestart. Wegens de invoering van een nieuwe versnelde procedure en de vergevorderde plannen al voor de omwenteling , kon in minder dan anderhalf jaar de volledige procedure worden afgehandeld, inclusief de OIS*.

De makkelijkst te realiseren verbinding is de brug tussen Ginschalke en Alfonspoort op het Tholeensche eiland Meyne. Deze brug, die de 'Vredesbrug' zal heten, wordt 5 kilometer lang en zal bestaan uit 3 hoofdoverspanningen van 895 meter, waarmee het ook meteen een van de langste bruggen van Borealië wordt. De brug zal een tuibrug worden, en de pylonen zullen maar liefst 235 meter hoog worden, dat is maar 12 meter minder hoog dan de Creditta-toren in Bodegarde, het hoogste gebouw van het land. De brug zal een doorvaarthoogte hebben van 32 meter, zodat ook de grootste zeeschepen op weg naar de havens van Malle en Barte onder de brug door zullen kunnen varen. Over de Vredesbrug zal er een spoorlijn lopen, en een autosnelweg met 2 rijstroken per richting. Het zal ook meteen de reistijd tussen Bodegarde en Nieuw-Amersfoort, samen met de aanleg van een nieuw stuk snelweg ten zuiden van Leduinen, de A 20, terugbrengen van 4 uur naar 1 uur 45 minuten (exclusief wachttijden aan de grens), omdat men niet meer de langzame veerboot zal moeten nemen. De werken zullen al volgende maand kunnen starten en verwacht wordt dat de brug in 2018 geopend kan worden. De brug zal in totaal zeker 7.15 miljard RAD** kosten.

De tunnel tussen Graafwest en Forta Filipa zal de 'Westergeultunnel' gaan heten, en wordt met 17 km meteen de langste zeetunnel van Borealië. De tunnel zal uit drie kokers bestaan, twee voor het treinverkeer (de zuidelijke tunnel voor de treinen van Tholenië naar Ardeim, de noordelijke voor het treinverkeer van Ardeim naar Tholenië) en daar tussen zal een evacuatie- en onderhoudstunnel komen. De tunnel zal de huidige veerboot tussen Graafwest en Forta Filipa vervangen, er zullen autotreinen rijden zoals ook al gebeurt in de Kanaaltunnel tussen Frankrijk en het VK in Europa. De tunnel zal op haar diepste punt 81 meter onder het zeeniveau liggen. Volgens de overeenkomst zal al in april met de bouw kunnen gestart worden, en als alles volgens plan verloopt, zullen de eerste treinen er in 2022 doorheen kunnen rijden. De totale kosten worden geschat op 11, 4 miljard daalder.***

Er is ook al veel kritiek gekomen op de nieuwe plannen, zo zouden ze volgens de HGP te duur zijn, en volgens HP is de politieke situatie in Tholenië nog te instabiel voor zo'n groot project. Ook hebben de grote veermaatschappijen al geprotesteerd: "Dit is gewoon derving van onze winsten!", zo zegt Leona Wilgemans, de woordvoerster van ARferry, de grootste veermaatschappij van ons land: "Er is helemaal geen behoefte aan een brug en een tunnel naar Tholenië, dat is gewoon weggegooid geld, onze veerboten naar Tholenië zitten nooit helemaal vol, en als er door de voorspelde versoepelde grenscontroles, waarvan het trouwens nog helemaal niet zeker is dat het er komt, een stijging is van het verkeer naar Tholenië, wat is er dan mis met een hoogfrequente veerboot?". Ook bij Interferry is er veel kritiek: "Dit is een slag in ons gezicht, na de Bartenszeeverbinding, en de Borealiatunnel tussen Solwezië en Zerderen, is dit de druppel, de veermaatschappijen zullen failliet gaan, en dan zal men wel anders spreken, als er plots meer dan 5000 mensen ontslagen worden, omdat men een peperdure brug en tunnel moest bouwen!", het personeel van zowel ARferry als Interferry heeft al gedreigd met stakingen.

Een voorwaarde voor de nieuwe verbindingen is het versoepelen van de grenscontroles tussen Ardeim en Tholenië, dez zijn nu nog altijd heel streng door de historische vijandigheid tussen ons land en de ex-dictatuur. Met de nieuwe regering zijn er ook al volop onderhandelingen bezig om deze te versoepelen, zodat er eindelijk normaal verkeer mogelijk zal zijn tussen ons eiland en West-Borealië, zonder daarvoor helemaal om te moeten rijden via Schellingen. Onze regering heeft ons al verzekerd dat ze hard werken aan de zaak en dat de onderhandelingen in een 'positieve sfeer' verlopen.
Verslag door Pieter Wouters
*Omgevings-impactstudie (de Ardeimse variant van het MER-rapport)
**= ongeveer 3.65 miljard euro
***= ongeveer 5.81 miljard euro
hvdr.ra schreef op maandag 11 februari:
Vredesbrug bijna open, spoorproject vertraagd
GINSCHALKE/ALFONSPOORT -De Vredesbrug die Ardeim met Tholenië zal verbinden is bijna open. Dit met slechts een jaar vertraging, wat voor een project van deze omvang bijna een mirakel lijkt. De brug is een tuibrug bestaande uit drie masten die zorgen dat de hoofdoverspanningen van elk 895 meter indrukwekkend wordt overspannen. De brug omvat een snelweg en een gloednieuwe spoorlijn die ons spoornet aansluit op het Tholeensche. Een nieuwe expressetrein zal het Centraal Station van Nieuw-Amersfoort verbinden met dat van Bodegarde, al is er nog een kink in de kabel voor dat project.
Er kwam veel hevige kritiek op dit project dat werd goedgekeurd onder de Regering-Halsten (SU). De kosten voor de aanleg van de brug, aanvankelijk geschat op 7,15 miljard Daalder, liepen danig uit de hand, uiteindelijk zal de brug alleen een flinke 16.5 miljard daalder hebben gekost. De aanleg van de spoorlijn en de snelweg alsmede de aanpassing van de locale infrastructuur liepen daarbij nog op tot 4.7 miljard Daalder in plaats van de begrote 3.1.
Nog een punt van kritiek is de aanleg van de Grijzerzandelijn. Deze nieuwe spoorlijn, die Reemshuizen via Grijzerzande zou verbinden met Slikzande zou ook deel worden van de nieuwe lijn tussen Bodegarde en de Vredesbrug, aangezien treinen anders zouden moeten kopmaken in Wolgt of moeten omrijden via Almendaal. Het lijkt erop dat de expressetrein tussen Bodegarde en Nieuw-Amersfoort nu toch deze minder makkelijke route zal moeten volgen, aangezien de oplevering van de spoorlijn met anderhalf jaar vertraagd is. Het project gaat ook al grootscheeps over budget en het nut ervan werd al van bij aanvang in vraag gesteld. Het is nog onduidelijk op welke datum precies er treinen zullen gaan rijden tussen Ardeim en Tholenië en of deze in Bodegarde dan wel in Wolgt zullen starten.

Er is ook nog ophef over de Westergeultunnel. Dit project, ook in 2014 afgesproken met Tholenië samen met de Vredesbrug, is nog altijd niet van start kunnen gaan. Er zijn talloze bezwaren over de kostprijs, de bouwtijd, het nut en de impact van de bouw van dit megalomaan kunstwerk. Met 17 kilometer zou het meteen om de langste tunnel van Borealië gaan, langer zelfs dan de Borealiatunnel die Solwezië met Zerderen verbindt (15 kilometer). Er was ook gepland dat de tunnel een spoorlijn zou omvatten, maar de planning daarvoor is nog veel minder ver gevorderd. Kwatongen beweren dat men eerst wil zien hoe druk de Vredesbrug gebruikt zal worden en dat men wil zien hoe goed er samengewerkt kan worden met de Tholeniërs alvorens men zich in zo'n avontuur stort. De tunnel alleen is ondertussen begroot op 18 miljard Daalder.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast