[ARD] Infrastructuur

Republiek Ardeim

Moderator: TBR

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door TBR » zo 10 nov 2013, 23:38

EDIT: de oude versie is vervangen door een nieuwe, zonder verstrooidheidsfoutjes
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door TzM23 » zo 10 nov 2013, 23:46

Het is veel beter dan eerst, maar nog steeds te veel doelen op sommige borden. Ook kan je de "km" aanduiding weglaten, tenzij je land recent van mijlen naar kilometers is gegaan. Verder zou ik echt een ander lettertype kiezen, dit ziet er een beetje amateuristisch uit, terwijl de rest er wel goed uit ziet.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door SjorsB » ma 11 nov 2013, 08:10

Ziet er gewoon goed uit hoor, bewegwijzering moet realistisch zijn en niet per se de mooiste of functioneelste van het forum! :d

Als ik het zo zie zou het best in Ardeim kunnen hangen.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door TBR » ma 11 nov 2013, 10:57

TzM23 schreef:Het is veel beter dan eerst, maar nog steeds te veel doelen op sommige borden. Ook kan je de "km" aanduiding weglaten, tenzij je land recent van mijlen naar kilometers is gegaan. Verder zou ik echt een ander lettertype kiezen, dit ziet er een beetje amateuristisch uit, terwijl de rest er wel goed uit ziet.
De Ardeimse bewegwijzering is juist bedoeld om een beetje rommelig te zijn, en de grote hoeveelheid doelen heeft ook gewoon te maken met hoe het wegennet er uit ziet.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door TzM23 » ma 11 nov 2013, 12:29

Dan nog zou ik Arial veranderen, dat ziet er namelijk gewoon net realistisch uit.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door MandelSoft » ma 11 nov 2013, 12:32

En Arial moet dan wel vet zijn, anders worden die letters zo iel. Luxemburg gebruikt het trouwens ook ;)

Wel nog één ding: probeer eens met uitlijning-tools te werken. Nu staat alles net niet helemaal goed uitgelijnd en dat is zonde...
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door NovaHollandia » ma 11 nov 2013, 12:33

In diverse Aziatische landen wordt Arial gebruikt. En erger.

Als TBR nou graag wat rommeliger bewegwijzering wil in Ardeim, dan is dat toch zijn eigen keuze ?

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door Koen » ma 11 nov 2013, 12:34

Volgens mij zijn er wel meer landen die Arial gebruiken. Dus het is zeker realistisch.

Zelf vind ik de bewegwijzering een beetje standaard, een paar bestaande ontwerpen door elkaar gebruikt. Op de afbeelding zelf is het niet allemaal even goed uitgelijnd, maar dat zegt natuurlijk niets over het systeem.

Persoonlijk vind ik wegnummers die dezelfde kleur hebben als de rest van de tekst, maar met een dun wit kadertje erom, niet erg duidelijk. Het lijkt dan gewoon onderdeel van de tekst. Ik zou of een andere kleur of een andere vorm kiezen, maar dat is aan jou.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door MandelSoft » ma 11 nov 2013, 12:44

Even ter vergelijking, ik had aan TBR het volgende voorgesteld als systeem:
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Afbeelding
Een groot aantal elementen zijn daaruit overgenomen, maar een aantal ook niet. Een paar van de dingen zijn niet lekker geschaald of uitgelijnd en de sommige elementen staan wel heel dicht langs de rand van het bord. Al met al kan het zo veel netter, ook al is het systeem an sich rommelig
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door Dulminis » ma 11 nov 2013, 16:43

MandelSoft schreef:En Arial moet dan wel vet zijn, anders worden die letters zo iel. Luxemburg gebruikt het trouwens ook ;) (knip)
Sterker nog: Hei zu Lëtzebuerg gebruikt men bij tijd en wijle (o.a. voor de Luxemburgse plaatsnamen onder de 'officiële' Franse op de bebouwdekomborden) een cursief lettertype met schreef, dat ik foeilelijk vind. Als ze ergens een bewegwijzeringshervorming zouden kunnen gebruiken, is het hier wel. :D
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door Snelwegfreak » ma 11 nov 2013, 16:46

Luxemburg gebruikt Helvetica, niet Arial. Daarnaast gebruiken ze in Luxemburg zo'n beetje alles: Helvetica, SNV, Caractères...

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door TBR » ma 11 nov 2013, 18:30

Laatst gewijzigd door TBR op zo 28 jun 2015, 20:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door MandelSoft » ma 11 nov 2013, 18:31

Yup, beter zo. Nu nog de uitlijning fiksen ;)
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door TBR » ma 11 nov 2013, 18:32

^^ Doel je op het bord voor de uitvoegstrook? Op deze borden en op de portalen wordt er nooit rechts uitgelijnd.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door TzM23 » ma 11 nov 2013, 18:36

Dit is al veel beter TBR! Maarten bedoelt dat je tekst excentrisch staat op borden waar het wel gecentreerd moet.
Laatst gewijzigd door TzM23 op zo 05 jan 2014, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RAR] Infrastructuur

Bericht door TBR » za 10 mei 2014, 11:47

Een update van de Ardeimse bewegwijzering, de belangrijkste verandering is het letterype, Ardeim gebruikt nu Alte DIN 1451:
BWW
Laatst gewijzigd door TBR op zo 28 jun 2015, 20:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Lars
Geoficticus
Berichten: 581
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 12:26
Locatie: [NED] Terborg

Re: [RAR] Infrastructuur

Bericht door Lars » za 10 mei 2014, 14:40

^^ Grote vooruitgang! :d Mooi!
[EDU] Demokratiske Republyke Eduko [NRV] Tér Eqín Nerivaní • [script="gazuri"]Neraflara ga Lara Gazurtoseti[/script]

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [RAR] Infrastructuur

Bericht door Snelwegfreak » za 10 mei 2014, 14:44

Opmaaktechnisch zitten er wat rare dingen in, maar het is een mooi ontwerp! :d

Ik heb wel wat opmerkingen uiteraard. Voor sommigen: dit is geen frustratie maar opmerkingen die het ontwerp beter kunnen maken ;)

- Inconsistentie in het spatiegebruik tussen afstanden en de eenheden (doelenbord vaak geen spatie, maar soms ook wel?).
- Sommige pijlen zien er raar uiteen getrokken uit.
- Om de vorkborden bij afritten rustiger te maken is het beter om de afstand en het afritnummer op te nemen in het blauwe vlak van de bestemmingen. Dat scheelt drie witte biesjes en een hoop drukte.
- Waarom heet de afrit Gooien-Oost, maar staat er op andere borden alleen Gooien? Dat is best vreemd.
- Waarom op het ene bord alleen Gooien-Oost en op de volgende Gooien en Dalslede. Als alleen de eerste aankondiging 'Gooien-Oost' heeft en de rest van de borden alle afritdoelen kan het wel, maar dit is vreemd.
- Waarom het UIT-bord ineens de plaatsnaam boven het afritnummer, terwijl het op alle andere borden andersom is? Dat is inconsistent.
- Op de borden met de tol-aanduidingen lijken veel elementen nogal te zweven over het bord, dat ziet er raar uit. Probeer het logischer in te delen zodat het meer gegroepeerd wordt.
- Af en toe mag je iets meer ruimte laten tussen de bies en doelen/pijlen/wegnummers. Dan oogt het wat minder opgepropt en is het beter leesbaar tijdens het rijden.

Het lijken veel opmerkingen, maar het zijn wel allemaal kleine dingetjes. Over het algemeen is het helemaal niet verkeerd! :)

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [RAR] Infrastructuur

Bericht door Ortelius » za 10 mei 2014, 21:26

Snelwegfreak schreef:Voor sommigen: dit is geen frustratie maar opmerkingen die het ontwerp beter kunnen maken ;)
:roll:

De frustratie zat hem toen wat mij betreft in het herhalen van de "achteruitgang tov het vorige ontwerp", niet in het geven van (opbouwende) kritiek. Ik respecteer je kennis en kunde wat betreft het ontwerpen van BWW, Snelwegfreak, ik vond alleen dat je je toen een beetje fel uitliet.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [RAR] Infrastructuur

Bericht door Snelwegfreak » za 10 mei 2014, 21:29

Dat begrijp ik, maar dat was mijn mening. Ik vind de smiley die jij nu gebruikt bijvoorbeeld alweer niet nodig. Ik ben het niet met je eens dat ik me fel geuit heb. Er was in ieder geval geen enkele intentie.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [RAR] Infrastructuur

Bericht door SjorsB » zo 11 mei 2014, 02:20

En ik vind niet dat we daar nu weer over moeten doorzagen. ;)

Zeer grote vooruitgang TBR! :d Wat rare punten heeft SWF al opgenoemd.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RAR] Infrastructuur

Bericht door TBR » zo 11 mei 2014, 10:54

Hier is een nieuwe versie, ik heb wat foutjes weggewerkt:
Spoiler: weergeven
https://dl.dropboxusercontent.com/u/547 ... ARdin2.png
- Om de vorkborden bij afritten rustiger te maken is het beter om de afstand en het afritnummer op te nemen in het blauwe vlak van de bestemmingen. Dat scheelt drie witte biesjes en een hoop drukte.
Dat is inconsequent met het Ardeimse systeem, waarbij het Afritnummer en het wegnummer altijd boven de bestemmingen staan, geruiterd.
- Waarom heet de afrit Gooien-Oost, maar staat er op andere borden alleen Gooien? Dat is best vreemd.
Omdat er twee afritten zijn, Gooien-Oost en Gooien-West, maar voor verkeer vanuit Solwezië is dit de beste route naar Gooien, het is niet zo'n grote stad.
- Waarom op het ene bord alleen Gooien-Oost en op de volgende Gooien en Dalslede. Als alleen de eerste aankondiging 'Gooien-Oost' heeft en de rest van de borden alle afritdoelen kan het wel, maar dit is vreemd.
Dat tweede bord met Gooien-Oost is de tweede vooraankondiging, dat wordt in België ook gedaan, het is een soort extra waarschuwing dat je de afrit nadert. Op vooraankondigingsborden en uitsmijters wordt er enkel de afritnaam gebruikt, geen doelen.

Ik heb ook even de bordenreeks van het Knooppunt Veldelo volledig gemaakt.
Laatst gewijzigd door TBR op zo 28 jun 2015, 20:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [RAR] Infrastructuur

Bericht door BlaZ » zo 11 mei 2014, 14:42

Prachtig TBR, het lettertype past goed bij de pijlen.

Bij het knooppunt bord lijkt de tekst er niet precies onder te staan.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RAR] Infrastructuur

Bericht door TBR » za 07 mar 2015, 10:39

Om dit topic maar eens van onder het stof te halen, hier de Ardeimse verkeersborden (met dank aan TzM23):
KLIK
Laatst gewijzigd door TBR op za 17 sep 2016, 15:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [RAR] Infrastructuur

Bericht door Matt » ma 09 mar 2015, 20:05

Ziet er goed uit, TBR! Leuk om te zien dat er nog meer landen gele vierkante borden gebruiken. :)
Waarom is er eigenlijk een verbod op cruisecontrol? En wat is een stijgstrook?
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten