[ARD] Kaarten

Republiek Ardeim

Moderator: TBR

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

[ARD] Kaarten

Bericht door MandelSoft » ma 16 apr 2012, 10:57

Nou, ik ben voor mijn InkScape Kaart Tutorial aan het werk geweest aan de kaart van Ardeim en Solwezië en tot nu toe is dit het resulaat.
Afbeelding

Enkele plaatsnamen heb ik niet goed kunnen lezen, maar qua leesbaarheid is de kaart er zeer veel op vooruit gegaan

Later zal volgen hoe ik alles tot nu toe heb weten te maken.

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door Snelwegfreak » ma 16 apr 2012, 11:15

Die kaart ziet er vrij raar uit. Ofwel de wegen zijn véél te dik ingetekend (maar dan ook extreem dik), of de snelwegdichtheid in Ardeim is extreem groot.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door Koen » ma 16 apr 2012, 12:32

Door de kleine schaal van de kaart is het logisch dat er veel snelwegen op staan. De lijnen zijn natuurlijk dik om ze duidelijk te laten zien. Op een grotere schaal (verder ingezoomd) zullen de snelwegen bochtiger zijn en dunner, waardoor de kaart minder raar lijkt.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 322
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:47
Locatie: Trante [RZD]
Contacteer:

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door Rob » ma 16 apr 2012, 22:23

Mooie kaart :d
^^ Logisch , deze kaart is een begin dus ga zo door :)
Wat is de volgende stap voor de kaart ?

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door sirdanilot » di 17 apr 2012, 18:00

Goed begin !

- De snelwegen. Ten eerste zijn ze nogal dik ingetekend, ten tweede zijn er een aantal snelwegen die nogal 'over the top' lijken; er zijn inderdaad nogal veel snelwegen en het netwerk lijkt erg 'perfect'. Je zou sommige snelwegen weg kunnen doen of er projecten van maken. Voorbeelden:
Ardeim
Noordelijke snelweg Bodegarde-Putte
Bodegarde heeft wel erg veel snelweginprikkers die naar het centrum lopen. Je kunt de snelweg Nolben - Bodegarde bijvoorbeeld bij Wolmen op de andere snelweg laten aansluiten.
snelweg Voldem - Wolmen (verkeer kan via Bodegarde rijden)
Westelijke ring Toernem (uberhaupt de combinatie van zowel een volledige ring als een snelweg dwars door de stad)
Snelweg Meernoorden - Dulsthaven (zijn die afgelegen steden echt zo groot?)
Ewijg - Solwezische grens (het lijkt mij logischer dat Solwezië de snelweg vlak voor de Ardeimse grens laat aantakken op de snelweg toernem - menode)

Wat dan weer lijkt te ontbreken is de snelweg Bodegarde-Gillerlee.

Solwezië
Is Rugeneim een miljoenenstad? Zo ziet het er wel uit qua snelwegen...
Is het eiland ten noorden van Lonst zo dichtbevolkt dat er een snelweg naartoe loopt?
Tussen Loheim en Nieuw Munst lopen twee snelwegen parallel die ook eerst samen zouden kunnen lopen en dan pas zich splitsen


Vooral Ardeim is dus nogal snelwegdicht. Uiteraard kan het zo zijn dat de gebieden waar een 'overbodige' snelweg loopt erg dichtbevolkt zijnj, dat kan ik niet zien op de kaart.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door MandelSoft » wo 18 apr 2012, 12:30

Tja, ik ben alleen maar aan het "overtrekken" wat HAFRABAisfun heeft getekend...

Ikzelf vind ook wel dat het wel wat minder kan met snelwegen, dus ik heb er maar een Ideaal Netwerkbenadering (geleerd bij het vak Transport & Planning) er op los gelaten:

Afbeelding
Oranje lijnen: snelwegen in "huidige situatie"
Gele lijnen: hoofdwegen in "huidige situatie"
Zwarte gestreepte lijnen: Netwerkvorm volgens de ideale netwerkbenadering.
Zwarte gestippelde lijnen: "onstluitingscirkels" steden.

Let wel, een Ideaal Netwerkbenadering trekt zich niks aan van geografische kenmerken en wegcapaciteiten. Het geeft alleen een compromis weer tussen het Builder's Optimum (minimaal benodigde lengte om alle knopen met elkaar te verbinden) en het User's Optimum (netwerk met minimale reistijd/afstand). De een is gebruikersonvriendelijk, de ander onpraktisch en peperduur. Een Ideaal Netwerkbenadering probeert de beste keuze tussen deze twee te benaderen en dient ook als analyse van een infrastructureel netwerk. Waar missen verbindingen en welke zijn overbodig?

Als je zo kijkt, zie je toch dat heel wat snelwegen overbodig zijn en op een aantal plekken missen gewoon verbindingen. Ik zie wel dat ik wellicht één of twee verbindingen over het hoofd heb gezien bij deze benadering. Echter bevestigd dit wel het idee dat er gewoon teveel snelwegen zijn.

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door TBR » wo 18 apr 2012, 12:35

De A18 was een soort grand travaille inutille, het was vooral een politiek project. Er zijn ook nog heel wat missing links, zoals de vervollediging van de drukke ringweg rond Hertogswilt, een snelweg die de toeristische westkust bedient en de buitenste ringweg rond Bodegarde is op het drukste stuk nog niet volledig.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door MandelSoft » wo 18 apr 2012, 12:43

Dat mag wel zo zijn, maar het aantal snelwegkilometers dat er nu ligt lijkt mij sterk. Vooral rond Rugeneim, de regio Bodegaarde-Putte, Wollegaarde en in de periferie-delen van het land (noordelijke eiland, de snelweg Ghillerlee-Wolgt) lijken mij overbodig of ontzettend duur om te bouwen (gezien het aantal nogal lange bruggen). Ook lijken sommige snelwegen wat onlogisch te lopen (Ewijg-Wollegaarde, Bodegaarde-Putte, Blarden-Loheim)
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door sirdanilot » wo 18 apr 2012, 13:06

Eerlijk gezegd zou ik sowieso de snelwegen pas intekenen als ik een geografische kaart had met hoogtes en rivieren en meren. Ik heb zelf eerst zo een kaart gemaakt, en pas later steden toegevoegd (op historisch logische plaatsen, zoals aan de kust, aan rivieren, bij riviersplitsingen etc.) en daarna pas weg en spoor. Nu kent Burghteland wel lastigere geografische situaties door bergen en de enorme Mulderdelta bij Koortsdiike.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door Koen » wo 18 apr 2012, 13:13

Er zijn inderdaad veel snelwegen, maar ik vind het absoluut niet onrealistisch.

De netwerkbenadering is erg theoretisch en zorgt ook voor onlogische zaken, zoals een groot aantal snelwegen in de grensstreek. Het netwerk van HAFRABAisfun is erg op het Belgische. Mij lijkt het Ardeims-Solwezische netwerk soms zelfs fijner dan de netwerkbenadering, omdat er lange aaneengesloten snelwegen liggen, zoals Toernem - Loheim, Bodegarde - Loheim en Rugeneim - Zavelen, in plaats van allemaal kleine stukjes.

Het snelwegennet rond Rugeneim is helemaal niet te groot. Het bestaat uit een ringweg, een kwartring en een aantal radiale snelwegen. Als je even had gezocht in de openingspost van Solwezië, had je gevonden dat Rugeneim 2.213.000 inwoners heeft. Voor zo'n metropool is een groot netwerk logisch.

Snelwegen naar afgelegen gebieden kunnen ook ontstaan doordat men de oude tweestrooksweg te gevaarlijk vindt, of doordat de lange afstand veel fijner af te leggen is door middel van een snelweg. Wegen als de A37 in Nederland en de peperdure A75 in Frankrijk zijn nu ook niet zo druk om een snelweg te rechtvaardigen.

Het valt me wel op dat er veel parallelle snelwegen zijn, zoals tussen Bodegarde en Putte, bij Ewijg en ten zuiden van Loheim. Maar als we dit met België vergelijken, komen we ook de A1 en A12 tegen tussen Brussel en Antwerpen en de A26 en A27 in de Ardennen. Het is dus niet geheel onrealistisch.

Ten slotte is er een verschil tussen onlogisch en onrealistisch. De geschiedenis is wel realistisch, maar lang altijd logisch. Er zijn genoeg onlogische besluiten genomen en inzichten veranderd. Dit kan natuurlijk ook gebeurd zijn in Ardeim en Solwezië. Twee parallelle snelwegen kunnen bijvoorbeeld ook ontstaan, doordat de oude snelweg te veel door bebouwing loopt of niet goed in het netwerk past. Kijk maar naar de A67 en A270 tussen Eindhoven en Helmond en naar de A13 en A4 tussen Den Haag en Rotterdam.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door sirdanilot » wo 18 apr 2012, 13:21

Daarom zeg ik ook niet dat de ingetekende snelwegen per se weg moeten, maar dat je pas na het voltooien van de geografische/natuurkundige kaart kunt zeggen waar het logisch of realistisch is om een snelweg aan te leggen. Ik neem ook wel aan dat hafabra bijvoorbeeld geen snelwegen dwars door bergketens of met onnodig veel bruggen gaat aanleggen, maar het tracé dan enigszins aan zal passen.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door Koen » wo 18 apr 2012, 13:29

^^ Daar ben ik het wel mee eens. Maar ik ga ervanuit dat de snelwegen bochtiger zullen worden en een andere route zullen krijgen, als de huidige route te duur wordt. Ik reageerde eigenlijk op het bericht van Mandelsoft.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door TBR » wo 18 apr 2012, 20:37

enkele correcties:
-Mowel=Muwel (zie beginpost)
-Brogelte=Brogeltem
-Felande=Felthof
-Menode=Merode
-Wolmen=Achtelen
-Gavelnaarde ligt recht tegenover Rugeneim
-De westelijke Ardeimse stad aan de Bartenszee heet Baarnt
-De stad onder Tochello heet Gooien
Ik heb op mijn papieren kaart nog verschillende steden bijverzonnen, die zullen dan op mijn kaart verschijnen.

Over de snelwegen ben ik zelf ook niet helemaal tevreden, maar het Ardeimse netwerk zit volgens mij wel goed. De A18 is zoals al gezegd een GTI, gebouwd om politieke redenen, maar ook om de A1 te ontlasten. De snelweg Wolgt-Soberg (A10) is zeer zeker nuttig, maar wel duur, het is dan ook een tolweg, maar ze bedient de zeer populaire zuidwestkust, waar ook enkele nieuw verzonnen badplaatsen liggen. Het netwerk zelf is niet zo logisch gebouwd, maar ik weet zeker dat Nederland ook wel enkele netwerkfouten kent. Over het Solwezische netwerk ben ik ook een beetje ontevreden, vooral de snelweg Muidegaard-Loheim (A5) en de snelweg Wollegaarde-Nieuw Munst (A19). De A7 wil ik wel laten eindigen bij Lonst (wat ook logischer lijkt) en de parallelle wegen bij Ewijg is gewoon voor die enkele kilometers in Ardeim om Wollegaarde te verbinden met de belangrijke haven van Ewijg.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door MandelSoft » do 19 apr 2012, 12:29

OK, de correcties zijn doorgevoerd, al mis is nog steeds één plaatsnaam op de plek waar ik eerst Gavelnaarde had aangenomen:
Afbeelding

Ik had wat moeite om sommige plaatsnamen te lezen, dus ja, ik kan hier en daar een foutje maken...

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door TBR » do 19 apr 2012, 12:37

Daar ligt er geen stad. Nog een klein foutje: Haweim=Zeeuwik
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door MandelSoft » vr 04 mei 2012, 20:09

OK, nieuwe versie van de kaart, nu met wegnummers en een provincieindeling:

Afbeelding

Ik zie dat ik nog een klein foutje heb laten staat. Ik heb nu alle informatie erop staan die ik van de getekende kaart kon afhalen.

@HAFRABAisfun: als je wilt, kan ik de SVG naar je mailen.

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door TBR » vr 04 mei 2012, 21:34

Ik vind hem zeer mooi. Zou je alsjeblieft toch maar eerst de kaart in een PB naar mij kunnen sturen? Dan kan ik er de kleine foutjes uithalen, voor de rest moet ik je heel erg bedanken voor het mooie resultaat, MandelSoft! :D
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door TBR » zo 10 jun 2012, 12:48

Ik zal de wegen misschien wat aanpassen, het netwerk is misschien iets te 'perfect'. Welke wegen vinden jullie onnodig? Ik denk dat de A18 een goede kandidaat is.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door Ortelius » zo 10 jun 2012, 13:42

Inderdaad, en de 3 snelwegen die naar Rugenheim en verder noordwaarts leiden lijken me ook nogal redundant... Verder hebben de A5 en A2 onder Loheim ook nagenoeg hetzelfde tracé, net als de A7 onder Wollegaarde en de snelweg tussen Wollegaarde en Blarden.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door MandelSoft » zo 10 jun 2012, 14:19

Ik zal mijn mening ondersteunen met een kaart:

Afbeelding
De groene wegen hebben wat mij betreft de hoogste prioriteit om aangelegd te worden, de rode zou ik zeker niet doen. Alles ertussenin heeft een lagere prioriteit (groen = hoog, rood = laag). Hoe meer potentieel verkeer er op deze wegen zijn, hoe hoger de prioriteit, of hoe belangrijker de verbinding is in het algehele netwerk, hoe hoger de prioriteit. Daarnaast heb ik een paar kleine alternatieve routes voorgesteld.

Groeten,
Maarten.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door TBR » zo 10 jun 2012, 17:59

De stedelijke inpikkers in Bodegarde zijn zeer belangrijk voor de duizenden pendelaars, net zoals de snelwegen boven Rugeneim, het zijn ook de verbindignswegen naar de badsteden waar iedere zomer duizenden Rugeneimers naartoe gaan. De weg naar Huchel is zeer belangrijk voor de ferry naar Barte. De invalswegen in Toernem zijn soms niet helemal correct getekend, maar zijn ook van belang voor de vele pendelaars (er komt binnenkort misschien zelfs een bij) en het splitising tussen de A2 en A3 in Ardeim komt veel te laat op de kaart ( te ver naar het noorden), het is de bedoeling dat de tweede ringweg rond Bodegarde daarboven eindigt. MandelSoft, je hebt de R11 voor de R1 aangezien, maar dit is slechts de 2e, 2x2 rijstrookbrede ringweg rond Bodegarde, de R1 zit nog dichter bij het centrum, noordelijke gedeelte van de weg die jij R1 noemt is wel de R1, de R11 moet nog vervolledigd worden.
Laatst gewijzigd door TBR op zo 10 jun 2012, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door MandelSoft » zo 10 jun 2012, 18:48

HAFRABAisfun schreef:De stedelijke inpikkers in Bodegarde zijn zeer belangrijk voor de duizenden pendelaars...
HAFRABAisfun schreef:... De invalswegen in Toernem zijn soms niet helemal correct getekend, maar zijn ook van belang voor de vele pendelaars (er komt binnenkort misschien zelfs een bij)
Stedelijke inprikkers oké, maar helemaal door de stad is af te raden. Daar is in de meeste gevallen geeneens ruimte voor.
HAFRABAisfun schreef:...net zoals de snelwegen boven Rugeneim, het zijn ook de verbindignswegen naar de badsteden waar iedere zomer duizenden Rugeneimers naartoe gaan...
Kan wel zo zijn, maar om daarvoor snelwegen aan te leggen? Expreswegen of een goed OWN kan ook volstaan...
HAFRABAisfun schreef:... De weg naar Huchel is zeer belangrijk voor de ferry naar Barte...
Niet goed ingeschat vanaf mijn kant, een snelweg zou dan best kunnen, al zou ik de snelweg iets noordelijker laten aansluiten op de A6, bij Muwel. Een verlengde van de A7 zou prima kunnen voor dit geval.

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door TBR » zo 10 jun 2012, 18:51

Ik heb het stuk over de R1 rond Bodegarde in mijn vorige post gewijzigd, en de snelwegen naar Rugeneim zijn ook snelwegen voor pendelaars. Er is ook geen enkele snelweg die dwars doorheen een stad gaat, ik weet niet welke snelweg je bedoelt (misschien de A1 in Rugeneim? die is wel van groot belang en ligt ondergronds)
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door MandelSoft » ma 11 jun 2012, 10:48

Ehm, zou je mij een detailschets kunnen geven van Bodegarde? Het is voor mij visueel nog niet helemaal duidelijk...
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RAR] Republiek Ardeim

Bericht door TBR » za 16 jun 2012, 17:03

Ik heb enkele dagen geleden een PB gestuurd, is het nu duidelijk MandelSoft? Ik heb de kaart wel per ongeluk omgekeerd doorgestuurd
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten