Pagina 3 van 3

Re: [RAR] Kaarten

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 00:36
door TBR
Dat is een erg uitgebreid spoornetwerk! Rijden er overal passagierstreinen?
Ja, Ardeim is erg dichtbevolkt, dus is er een dicht netwerk nodig. Het Ardeimse spoor is geliberaliseerd, wat wil zeggen dat er concessies zijn van tien jaar. Er zijn zes concessies: het expressenet wordt uitgebaat door AREX, het regionale en lokale net door RegiOn, het stedelijke lokale spoorwegnet door URail (Bodegarde en Toerweel), het internationale hogesnelheidsnet naar Borealië door TBR en de internationale verbindingen (gedeeltelijk) door ARSO.
Mooi! Wat is eigenlijk het nut van de bypass ten zuiden van Gellerlo die de twee HSL-verbindingen noord en oost verbindt? Als er HST-treinen van Solwezië naar Bodegarde rijden, lijkt me dat het veel korter is om bijvoorbeeld over Putte te rijden.
Zo rijden de gewonen treinen (Expressetreinen, regionale en lokale) tussen het zuidoosten en het zuidwesten. Anders is bijvoorbeeld de route Gellerlo-Soberg onmogelijk.

Re: [RAR] Kaarten

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 00:47
door Faylin
TBR schreef:Zo rijden de gewonen treinen (Expressetreinen, regionale en lokale) tussen het zuidoosten en het zuidwesten. Anders is bijvoorbeeld de route Gellerlo-Soberg onmogelijk.
Ah, ik was in de veronderstelling dat er alleen HST's over die lijn reden.

Re: [RAR] Kaarten

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 10:38
door Matt
Dat is toch gek, want gewoonlijk rijden alleen hogesnelheidstreinen over HSL. Door het grote verschil in snelheden en in hoeveelheid stops lijkt het mij vrij lastig om normale treinen op HSL te laten rijden.

Re: [RAR] Kaarten

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 11:08
door SjorsB
Dan gaat het hele voordeel van een HSL verloren. Tenzij je natuurlijk een viersporig traject hebt met de twee buitenste sporen voor non-HST's ;)

Re: [RAR] Kaarten

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 11:19
door TBR
^^ De HSL is de enige mogelijkheid om van het ene schiereiland naar het andere te mogen rijden. Gewone treinen maken dan ook maar voor een klein stukje gebruik van de HSL, tot aan Meerdoorn.

Re: [RAR] Kaarten

Geplaatst: zo 28 dec 2014, 17:44
door sirdanilot
De kaart is erg mooi.

Wel vind ik dat er wel heel veel sporen zijn, ook naar vrij onbeduidende dorpjes ligt een complete spoorweg. Op de samenloopvakken (dus tussen de aftakking en een groter eindstation) krijg je dan zeer veel treinen per uur. Dorpjes als Reemhuizen, IJzen, Oudeveer, Eelpen, Monderend, Weerne etc. hebben een volledige spoorlijn die enkel naar dat dorpje loopt. Dit komt in bijvoorbeeld Nederland veel minder voor en dat is ook een dichtbevolkt land met een uitgebreid spoornetwerk.

Re: [RAR] Kaarten

Geplaatst: zo 28 dec 2014, 18:33
door TBR
^^ De spoorlijnen in het zuiden liggen er nog om historische redenen. Deze dorpen waren, voor de grote oeververbindingen in Zuid-Ardeim er waren, namelijk de plaatsen waar deze treinen op de veerboot werden overgezet, of waar de passagiers moesten overstappen op een veerboot. De veerboot- en spoorwegmaatschappij waren dan ook vaak dezelfde. In Monderend bijvoorbeeld werd vroeger de trein naar Schellingen op de boot overgezet. Nu gaat die natuurlijk langs de HSL via de Bartenszeeverbinding. ;) Vandaag de dag hebben deze dorpen dan ook slechts een trein per twee uur.

De dorpjes zoals Reemshuizen in de buurt van Bodegarde worden dan weer enkel bediend in de spits door URail, een soort S-bahnachtige treinmaatschappij die pendelaars vervoert in de agglomeraties van Bodegarde en Toernem en Laagweel (=Toerweel). Deze dorpen zijn dan ook vaak bijna slaapdorpen, maar pas op, Reemshuizen telt toch wel zo'n 17 000 inwoners, echt de allerkleinste dorpen staan niet op de kaart. ;)

Re: [RAR] Kaarten

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 17:36
door sirdanilot
Een trein enkel in de spits is nog wel denkbaar, maar 17 duizend is wel erg weinig inwoners zelfs voor zo een treinverbinding. Bovendien wordt een metroverbinding waarbij meer tussengelegen stations mogelijk zijn dan ook interessanter.

Maar dat de sporen er om historische redenen liggen is natuurlijk wel begrijpelijk.

Re: [ARD] Kaarten

Geplaatst: do 17 dec 2015, 14:20
door TBR
Afbeelding

Tramnet van Laagweel
Laagweel is een stad die iets groter is dan Den Haag of Antwerpen. De stad bezit de grootste haven van Noord-Borealië en is van cruciaal belang voor de Ardeimse economie. Laagweel is de stad met het drukste treinstation van Ardeim (Laagweel-Zuid), het op een na grootste stadion van Ardeim (het Albatrosstadion), de op twee na grootste universiteit (VUNA) en verschillende grote concerthallen (Starena, Nieuw Theater, Laagweelse Opera).

Re: [ARD] Kaarten

Geplaatst: do 17 dec 2015, 19:56
door Matt
Ziet er top uit! De kaart heeft een rustig beeld. :d :d
Je zou voor de diagonale gebundelde stations de langwerpige bundels 45° kunnen draaien.

Re: [ARD] Kaarten

Geplaatst: ma 21 dec 2015, 22:48
door TBR
^^ Dat gaf problemen, omdat inkscape raar doet bij parallelle diagonale lijnen. Laten we zeggen dat ik deze oplossing het elegantst vond.

Re: [ARD] Kaarten

Geplaatst: ma 21 dec 2015, 23:49
door Matt
Ah, bijzonder. Ach, zo is het ook wel prima hoor. :d

Re: [ARD] Kaarten

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 23:28
door TBR
URail
Nog even twee spoorkaarten:

KAART1Toerweel

KAART2Bodegarde

URail is de Ardeimse spoorvervoerder voor transport van, naar en binnen de grote agglomeraties van het land. Het bestaat uit twee netwerken, URail Bodegarde en URail Toerweel. De vervoerder werkt als een soort S-Bahn of RER systeem, maar dan met lagere frequenties, zeker buiten de spits. Door de grote vraaggerichtheid is de dienstregeling van URail heel ingewikkeld, heel veel ritten slaan stations over, of stoppen net extra, nemen een bijzondere route of koppelen meerdere routes... om zo de grote passagiersstromen in de stedelijke gebieden te kunnen verwerken. De dienstregeling ziet er heel anders uit in de ochtendspits dan in de avondspits, en er is een verschil tussen de dienstregeling van een maandagochtend t.o.v. een dinsdagochtend. Het is dus belangrijk om altijd te controleren welke route een trein van URail volgt. URail-treinen worden aangeduid als "Locale Trein", een verouderde indeling, aangezien Locale trein van URail soms verder rijdt dan en een Regionale Trein van RegiOn. URail zet vaak dubbeldekkers in, of heel lange treinen met veel deuren en brede gangpaden. Er is geen tweede klasse, dit alles om zo veel mogelijk pendelvee forenzen te kunnen vervoeren, zeker in de spitsuren. URail is hierdoor, en door de hoge frequenties de vervoerder die de meeste passagiers vervoert in Ardeim.

Re: [ARD] Kaarten

Geplaatst: vr 30 dec 2016, 18:13
door TBR

Re: [ARD] Kaarten

Geplaatst: za 31 dec 2016, 13:30
door SjorsB
Ziet er mooi uit! :) Misschien moet je voor de spoorlijnen een andere vormgeving overwegen; de korte zwarte streepjes komen wat druk over, misschien rustiger om voor bv. langere donkergrijze streepjes te gaan?