Kaart:

Geschiedenis
De geschiedenis van de metro in Rugeneim, en Solwezië, begint met de chaos die langzaamaan ontstond in het centrum. De vele voetgangers en trams en later ook auto's die allemaal doorheen de smalle straten van de binnenstad moesten zorgden voor chaos en files. En dus kwam de stad met een groots ondergronds netwerk van snelle treinen, naar het voorbeeld van Londen, Parijs en New York. Het plan van het stadsbestuur was om op termijn alle tramlijnen te vervangen door nieuwe moderne metrolijnen, en het netwerk dat oorspronkelijk werd beoogd was veel groter dan het huidige net.
Alhoewel de eerste plannen al dateren van 1951, werd pas in 1960 serieus nagedacht over een metro in Rugeneim. Het toenmalige stadsbestuur besloot een aanvraag in te dienen voor een metro, die in 1961 werd goedgekeurd. Na 4 jaar bouwwerken die erg langzaam vorderden en voor veel hinder zorgden werd de eerste metrolijn geopend op 5 mei 1965, tussen het Londenplein en het Gildenplein. Ondanks veel protest werd deze lijn in 1968 verlengd tot de Borg en in 1971 kwam er een Oost-Westlijn tussen het Weststasion (de halte 'West') en Gildenplein.
De werken aan de metro vorderden gestaag, en het stuk Gildenplein-Keurvorst (1973), Brevierslaan-Da Vinci (toen nog Loheimplein, deze halte werd later verplaatst) (1976) en Hertogspoort-Schuttershof (1977) openden dan ook al gauw. In 1981 openden tegelijk de stukken Da Vinci-Keurvorst, Schuttershof-Polst Centrum en Brevierslaan-Negenhoflaan. De jaren '80 waren echt de hoogdagen van de metrobouw. Al snel werden de eindhaltes Wijle (1981), Heldenlaan (1982), Gavelnaarde Stasion (1983) en Nasionaal Stadion (1986) bereikt. De Oost-Westlijn werd in 1987 verlengd naar Belte-Zuid en ook werd er vanaf West de connectie gemaakt via de Nauwkade naar Keurvorst. Buynants werd bereikt in 1989.
Maar hierna braken slechte tijden aan voor de metro. De metro bereikte haar doel niet, namelijk de tram vervangen, want het vervoer per tram steeg ieder jaar en de kosten voor de bouw van een metrolijn werden als te hoog gezien. Enkel Nieuw-Ulst werd nog afgewerkt (1995), waarop de huidige nummering werd ingevoerd. Pas recent werd er weer aan de metro gebouwd. Brevierslaan-Driepoort werd afgewerkt in 2004, zodat lijn 5 een ringlijn werd.
Gebruik
Het metronet is het grootste van het eiland en vervoert dagelijks 450 000 mensen, maar was bedoeld om bijna 1 miljoen mensen te vervoeren. Vooral toeristen en inwoners van het Centrum gebruiken de metro. Een rit kost 3.50 kroon, maar dan kan je niet overstappen. Een uurkaart (met overstap) kost 6 kroon, een dagkaart 10.50 kroon. Dit is redelijk duur in vergelijking met de tram, wat de 'lage' vervoersaantallen zou kunnen verklaren. Ook is er vaak de kritiek dat de haltes te druk en te klein zijn op de drukste assen (vooral de eerste tunnels hebben erg smalle perrons) en dat de lijnen niet ver genoeg in de buitenwijken en voorsteden gaan.
Toekomst
De toekomst brengt vooral het verbeteren van de bestaande haltes en de uitbreiding van het netwerk dieper de voorsteden in. Ook wordt de nieuwe lijn 6 gebouwd, die van Gavelnaarde Stasion naar de voorstad Erken zal lopen. Verwacht wordt dat deze lijn eind 2016, begin 2017 zal kunnen worden opgeleverd.