[SOL] Nieuwsberichten

Koninkrijk Solwezië

Moderator: TBR

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2551
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

[SOL] Nieuwsberichten

Bericht door TBR » wo 04 jan 2012, 18:31

De Landelijke schreef op di 3 jan :
Sneeuw legt land (alweer) lam
RUGENEIM -Gisterennacht raasde er alweer een sneeuwstorm over ons land, het KIMOW bevestigde dat er windsnelheiden tot 140 km/uur werden gehaald. De sneeuwstorm zorgde voor enorme verkeersellende, onder andere op de A1 en de A7 stonden urenlang files tot 30 kilometer lang! Ook op de ringwegen rond Rugeneim, Loheim en Wollegaarde stonden er grote files. Dit kwam door de slechte zichtbaarheid en gladheid tijdens de storm, die zware ongevallen veroorzaakten. Op de A1 richting Rugeneim, tussen de afritten Merode-Noord en Garde, vond het zwaarste ongeluk plaats. Een wagen slipte op de linkerrijstrook, stak de snelweg over en belande met een grote snelheid tegen de vangrails, hierbij botste hij tegen twee andere auto's. Er vielen 5 doden en 3 zwaargewonden, nog eens 3 mensen moesten met lichte verwondingen naar het ziekenhuis. Dit ongeval zorgde voor 27 kilometer file op de A1 richting Rugeneim en 5 kilometer file in beide richtingen op de A4 richting het knooppunt Merode. In totaal vielen er tijdens de sneeuwstorm 11 doden 37 gewonden, er stond in totaal 512 km file in ons land! De sneeuwstorm zorgde niet alleen voor ellende op de weg, ook het spoorverkeer werd grondig verstoord. Tientallen treinen werden afgeschaft vanwege afgerukte bovenleidingen of bevroren wissels. Ook de luchtvaart werd gehinderd. De luchthavens van Lonsveen en Loheim sloten, landen op Muwel konden vliegtuigen slechts op één start-en landingsbaan. Vele vluchten werden afgeleid naar Bodegarde of Barte. Ondertussen is Loheim weer open, maar ook met maar één start-en landingsbaan, Lonsveen blijft gesloten. Het treinverkeer zal nog zeker tot morgenmiddag verstoord blijven. Over het hele land blijft een maksimumsnelheid van 80km/uur gelden. Het KIMOW meldt ook dat de temperaturen tijdens de storm daalden tot -13°C.
Het KIMOW is het Koninklijk Instituut voor Meteorologies Onderzoek en Weersvoorspellingen.
Laatst gewijzigd door TBR op vr 07 aug 2015, 23:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [KSW] Koninkrijk Solwezië

Bericht door sirdanilot » wo 04 jan 2012, 20:27

Ook in de omgeving van Barte en Harg viel plaatselijk erg veel sneeuw, maar in de rest van Burghteland is het nog altijd abnormaal warm voor de tijd van het jaar met erg veel winterse buien en hagel; normaal kent Burghteland, met uitzondering van de kustregio's en het zuiden, een redelijk sneeuwzekere winter. Deze winter ligt er alleen in het binnenland een dun sneeuwdekje, verder is het 'groen'.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2551
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KSW] Koninkrijk Solwezië

Bericht door TBR » do 05 jan 2012, 11:03

In Amerika is er een abnormaal strenge winter, waarschijnlijk ligt het Solwezische eiland in de Amerikaanse invloedsfeer (voor het weer althans). Ook in Schellingen waren er stevige sneeuwbuien, en waarschijnlijk ook in Steinmarken
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2551
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KSW] Koninkrijk Solwezië

Bericht door TBR » vr 03 feb 2012, 18:57

De Landelijke schreef op vrijdag 3 februari:
Wordt er maandag gewerkt?
RUGENEIM-De natsionale staking die nu al duurt van donderdag legt nog steeds het hele land lam. Hoewel de staking gepland was om enkel op donderdag plaats te vinden, weigeren de vakbonden gewoon om het werk te hervatten. De vier grootste natsionale vakbonden; ASVV, SSDA, NWS en LV zijn nog steeds boos op de harde besparingen van de regering. "De regering heeft het recht niet" zegt Thijs Leesmans, de voorzitter van de SSDA, "om te spelen met de welvaart van onze wekrnemers! Wij zijn zeer verbolgen dat de regering zulke zware besparingen durft uit te voeren! De vakbonden zijn vooral boos op de plannen van de regering om de pensioenleeftijd op te trekken naar 67, het vervroegd pensioen in te stellen op 62 en brugpensioen pas op 58 na 42 jaar werken. Zo worden de ouderen in onze samenleving zwaar getroffen, wie kan nu werken tot zijn 67ste?" Toch zijn het niet alleen de pensioenleeftijden die gaan veranderen. Ook de pensioenen zélf worden aangepakt, sommige gaan met 15% naar beneden, ook de werklozen zullen het vaak met 7% minder uitkering moeten stellen. Ook de openbare diensten worden niet gespaard; de lonen van ambtenaren gaan met 11% omlaag, bij de post worden er ook 550 banen geschrapt, bij de SSW gaat het zelfs om 800 banen. In het onderwijs zou er ook bespaard worden op schooluitstappen en schoolmatreaal. Dit tot woede van de leerkrachten: " Zo kunnen wij helemaal niet lesgeven, de kwaliteit van ons onderwijs gaat zo zeker naar beneden!", gaat een boze leerkracht tekeer. Bij de openbare omroep worden er 170 banen geschrapt en er wordt minder geld besteed aan dure produksies van de omroep zelf.
En dus volgde gisteren een natisonale staking. Er werd geen post bezorgd, er reden geen treinen, bussen of trams, (bijna) alle scholen werden gesloten, er waren geen uitzendingen bij de openbare omroep, de luchthavens en zeehavens werden gesloten, fabrieken werden gesloten, kruispunten bezet,... Ook werd er gisteren een grote betoging georganiseerd in Rugeneim. Maar de sfeer werd steeds grimmiger, de betoging liep uit de hand en er werden in andere steden ook betogingen georganiseerd. De vakbonden riepen ook op om vandaag ook te staken, wat voor veel mensen die zich hadden voorbereid op maar één stakingsdag een groot probleem werd. De oproep werd ook massaal opgevolgd, een duidelijk signjaal voor de regering.
spanning tussen stakers en werkgevers
De werkgevers protesteren tegen dit soort spontane natsionale stakingen. "Dit is onverantwoord! In krisistijd staken, dit kost de Solweziese staat miljoenen!", zegt Bart De Cleer, de voorzitter van SOWEGOR. De werkgevers zijn boos, want het zijn niet alleen de openbare diensten die staken, veel werknemers uit partikuliere bedrijven zijn solidair met de stakers. Ook zij zijn bezorgd over hun pensioen, ook zij zijn bang voor harde ontslagen. Heel wat van deze werknemers betoogden donderdag mee en staakten ook vandaag weer. Op de Commersiële zenders CTS en ON2 werd er ook niet uitgezonden, veel grote telecombedrijven, banken en luchtvaartmaatschappijen lagen ook plat door de staking. Ook zijn ze boos op de gebrekkige communikatsie van de bonden en de onduidelijkheid of er maandag zal gewerkt worden. ASVV roept zijn leden op om de regering en de grote bedrijfsleiders te tonen dat ze het niet eens zijn met hun beleid, en dat de regering maar beter op zijn beslissingen terugkomt. SSDA en LV twijfelen nog of ze ook op maandag zullen oproepen om te staken. Wel zijn ze het er over eens dat er ook op zaterdag en zondag wordt gestaakt. Veel werkgevers zijn ook boos op de politsie, omdat die ook staakt en dus niet optreed tegen de vele betogingen zonder vergunning en de bezetting van kruispunten bij bedrijventerreinen en havens. NWS heeft al aangekondigd dat ze niet wil dat haar leden maandag staken, maar wel op woensdag 22 februari, de verjaardag van de 'Kouden Staking' van 1898, toen werd het algemeen stemrecht afgedwongen. Of er maandag gestaakt wordt is nu dus de grote vraag, wij blijven verschijnen, al is het niet zeker of uw krantenwinkel open is...
ASVV=Algemeen Socialisties VakVerbond
SSDA=Solweziese SociaalDemokratise Arbeiders
NWS=Nationaal Werknemers Syndikaat
LV=Landelijke Vakbond
SOWEGOR=SOlweziese WErkGevers ORganisatsie
Laatst gewijzigd door TBR op di 19 mar 2013, 22:40, 3 keer totaal gewijzigd.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KSW] Koninkrijk Solwezië

Bericht door Snelwegfreak » vr 03 feb 2012, 21:29

Vervelend dat ze gaan staken, maar mensen moeten nou eenmaal allemaal een steentje bijdragen om bepaalde problemen op te lossen.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2551
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KSW] Koninkrijk Solwezië

Bericht door TBR » vr 03 feb 2012, 21:45

Het probleem is dat veel mensen de besparingsmaatregelen te hard vinden, zeker omdat het solwezië was die het hardst werd getroffen door de crisis, maar Ardeim. De Ardeimse handel was veel meer gericht op de VS en hun grootste bank ging over de kop in 2009. Toch werd de Solwezische regering bang, vooral doordat Solwezië veel handelt met Ardeim en er werd veel geld gepompt in noodlijdende banken. De liberale HU en AP zijn de regeringspartijen, waardoor je zowieso al een meer besparingsgericht beleid hebt. Waarschijnlijk zullen zij bij de volgende verkiezingen niet echt winnen...
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KSW] Koninkrijk Solwezië

Bericht door Snelwegfreak » vr 03 feb 2012, 22:25

Uiteraard vinden veel mensen de maatregelen te zwaar, dat is altijd zo. Net als in Nederland, waar men verkeerd bezuinigt volgens sommigen (volgens mij ook). Dat zal altijd zo blijven, een deel is voor, een deel is tegen.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2551
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KSW] Koninkrijk Solwezië

Bericht door TBR » za 04 feb 2012, 12:27

De besparingen waren wel erg hard, harder dan in buurland Ardeim, dat veel zwaarder is getroffen door de crisis.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [KSW] Koninkrijk Solwezië

Bericht door Koen » za 04 feb 2012, 16:25

Als ik het goed begrijp, staken dus allerlei werknemers uit het hele land? Ik heb het wel helemaal eens met de stakers. De bezuinigingen van het krantenartikel gaan erg ver.
Snelwegfreak schreef:Vervelend dat ze gaan staken, maar mensen moeten nou eenmaal allemaal een steentje bijdragen om bepaalde problemen op te lossen.
Het is logisch dat iedereen een steentje moet bedragen, maar dat moet niet onevenredig gebeuren.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2551
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KSW] Koninkrijk Solwezië

Bericht door TBR » za 04 feb 2012, 20:50

Solwezië was erg bang voor de crisis, en veel banken hadden belangen in Ardeim en de VS
officieel hadden ze aangekondigd enkel donderdag te staken, maar de staking liep uit de hand en zeker tot zondag ligt het land plat
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2551
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KSW] Koninkrijk Solwezië

Bericht door TBR » za 03 mar 2012, 22:26

Het Arbeidersblad schreef op vr 2 maart 2012:
Premier Van Loheym neemt ontslag?
RUGENEIM-Gisteravond ging premier Guy Van Loheym om 21u36 naar het koninklijk paleis. Men vermoed dat hij zijn ontslag aanbood na de aankondiging van HU-minister Edmond Hooghwaert dat de HU misschien beter af was met nieuwe verkiezingen dan in deze koalitsie te blijven. Dit was slechts een van de vele singjalen dat er iets aan de hand was met de koalitsie. Eerder al stapte de BP uit de koalitsie, en verbrak zo haar kartel met de CKU, na de grote betoging van woensdag 22 februari. Ook waren er de vele en heftige discussies tussen AP-minister van Financiën Verklinckt en de CKU-minister van Sociale Zaken Devynck, hierop dreigde de CKU zelfs uit de koalitsie te stappen. Premier Van Loheym geniet niet veel steun meer in het parlement, en ook binnen zijn eigen partij zijn er politici die zijn besparingsbeleid te hard en te radikaal vinden. De koalitsiepartners van de AP, de HU en de CKU, zijn ook intern verdeeld over de kwestie. Nu heeft CKU-voorzitter Karel Meulenaars de knoop doorgehakt, de CKU stapt uit de koalitsie. In theorie zou de AP nog verder kunnen regeren, maar in praktijk neemt de premier dan ontslag en wordt het parlement ontbonden. Iedereen wacht nu met spanning af op de bevestiging van de premier dat de regering is gevallen, maar het blijft voorlopig verdacht stil bij het kabinet van de premier.
Laatst gewijzigd door TBR op di 19 mar 2013, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2551
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KSW] Koninkrijk Solwezië

Bericht door TBR » za 17 mar 2012, 14:41

Het Arbeidersblad schreef op za 17/03/2012:
Nieuwe verkiezingen op 3 juni
RUGENEIM-Het is dan toch beslist, er komen nieuwe verkiezingen op zondag 3 juni. Sinds de val van de regering op 3 maart was er een diskussie ontstaan tussen de AP en de HU over de datum van de nieuwe verkiezingen. De HU wou ze zo snel mogelijk organiseren (het snelst mogelijke is 3 maand na de val van de regering), maar de AP wou de organisatsie ervan wat meer tijd geven en wou de verkiezingen plannen op zo 24 juni. Uiteindelijk heeft ontslagnemend premier Van Loheym (AP) de knoop doorgehakt, hij vond dat de kiezer recht had op een snelle oplossing voor zijn problemen en dus op een regering die snel zou aantreden. "Het mogen in geen geval toestanden worden zoals in België, een klein land in Europa", aldus de aftredend premier. In de peilingen liggen de SDP en de HU op kop, al is er niet echt overeenstemming welke plaats de AP nog krijgt. Volgens de ene peiling wordt de AP de tweede partij van het land, volgens de andere de derde. Wel geven alle peilingen verlies aan voor de AP, en schuiven de resultaten van de partijen dichter bij elkaar.
Laatst gewijzigd door TBR op di 19 mar 2013, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2551
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KSW] Koninkrijk Solwezië

Bericht door TBR » zo 03 jun 2012, 16:58

De Ladelijke schreef op zaterdag 2 juni:
Morgen verkiezingen, wat na de AP?
RUGENEIM-Morgen vinden er parlementsverkiezingen plaats in ons land. De stembureaus zullen open zijn vanaf 8 uur 's ochtends tot 5 uur 's avonds. De eerste uitslagen zullen verwacht worden om 6 uur, maar de offisiële resultaten zullen pas tussen 8 en 9 uur bekend worden gemaakt. Na de chaos van de val van de vorige regering, mag de regering van lopende zaken enkel dringende dossiers behandelen. Volgens de peilingen zijn er twee zekerheden, de AP stort in en een groot deel van de extreemrechtse kiezers van de AP vertrekt naar de NDP en de BLP. Maar er is ook een enkele vraag die pas morgen zal worden verduidelijkt, Waar gaan de gematigde kiezers van de AP naartoe? Volgens de ene peiling naar de HU, volgens de andere naar de SDP en CKU. In het grote verkiezingsdebat gisteravond op Solwezië 2 (dat bijna tweeënenhalf miljoen kijkers lokte!) barstte er hierover een stevige diskussie los, waarbij de voorzitter van de AP er nogal zuur kijkend bijzat. Vooral Armand Leenman, voorzitter van de SDP, reageerde heftig toen Luc de Korte, de voorzitter van de HU, zei dat de SDP toch niets te bieden had voor mensen die opzoek zijn naar een progressief en demokraties alternatief voor de AP. Hierop zei Leenman dat de laatste peilingen ook verlies voor de HU voorspelden. De SDP wint in elke peiling enkele procenten en wordt steevast de grootste partij. Toen Bruno Egwens, de voorzitter van de AP zei dat de AP nog steeds sterk staat en dat peilingen niet vertrouwd kunnen worden, noemde Leenman dit de laatste stuiptrekkingen van een stervend dier. De toon was meteen gezet voor de verkiezingsdag. Zeer waarschijnlijk staan we morgen op met een linkse premier, al ziet het er voor hem of haar niet naar uit dat het een makkelijke regeerperiode zal worden.
Laatst gewijzigd door TBR op di 19 mar 2013, 22:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2551
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KSW] Koninkrijk Solwezië

Bericht door TBR » di 24 jul 2012, 23:29

De Landelijke schreef op ma 23/07:
Eindelijk een regering!
RUGENEIM-Na 2 maanden onderhandelen zijn de partijn SDP, GAP, CKU en Verandering het eens geworden over een regeerakkoord. Vooral de groenen en Verandering lagen dwars over verschillende sociale hervormingen en besparingen. Toch zijn ondanks deze bezwaren de vier partijen het eens geraakt en dan kan de regering Michaël Reyvenaar I eindelijk van start gaan. Enkele programmapunten: een belasting voor risicovolle operatiesvan banken, een belasting voor rijken, het verlagen van de ambtenarenlonen, het verhogen van de pensioenen van 65 naar 67 jaar, het vereenvoudigen van de overheidsadministratie, het verkopen van aandelen van overheidsbedrijven...
De regering wacht nog een moeilijke periode, want de crisis is nog niet voorbij, wij wensen meneer Reyvenaar alle succes!
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2551
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KSW] Koninkrijk Solwezië

Bericht door TBR » do 16 aug 2012, 19:29

De Landelijke schreef op di 19 augustus:
Lijn zes op groen
RUGENEIM-De SOB maakte gisteren bekend dat de regering en het Solwezische stadsbestuur het licht op groen hebben gezet voor de aanleg van metrolijn zes. Dit plan bestond al van 1994, maar het stadsbestuur wou eind jaren negentig vooral investeren in het tramnetwerk. Anno 2012 is het tramnetwerk zeer goed uitgebouwd, maar vaak zijn de trams overvol en de lange trams zorgen vaak voor verkeersopstoppingen in de smalle straten van het centrum. De lijn loopt van het Station in Gavelnaarde, lang het Gavelnaardse strand en Oost-Rugeneim naar het station van Erken, de op een na grootste gemeente van de metropool. De opening staat gepland voor 2015, eind november wordt met de bouw begonnen.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2551
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KSW] Koninkrijk Solwezië

Bericht door TBR » do 16 aug 2012, 22:22

Op donderdag 16 augustus schreef Het Arbeidersblad:
73 jaar luchtvaartgeschiedenis
RUGENEIM-In 1939 besloot de Solwezisch regering een luchtvaaartmaatschappij op te richten, om de vooruitgang en modernisme van Solwezië te tonen, maar ook om het makkelijker te maken om je van en naar het eiland te verplaatsen. De maatschappij kreeg de naam Koninklijke Solwezische Luchtvaart Sociëteit (KSLS). De eerste vlucht vond plaats op 16 augustus 1939, vandaag precies 73 jaar geleden. Ze vloog van Rugeneim naar Bodegarde, dat was dan ook de eerste commerciële lijn die de KSLS vloog. Later werden er ook lijnen geopend naar Barte en Schellingen.In 1955 werd besloten om de 'K' te laten vallen, de SLS werd een grote luchtvaartmaatschappij en de enige die van en naar het Solwes-eiland vloog, tot in 1963 de Ardeimse Republikeinse Luchtvaartmaatschappij (ARL) werd opgericht. In 1971 werd de naam veranderd in SOLUS, het moest het bedrijf een meer moderne en dynamische uitstraling geven. Het waren de gouden jaren van de Solwezische luchtvaart, SOLUS werd een bekende naam zoals Air France en British Airways en vloog over de hele wereld. Het was ook een van de meest efficiënte overheidsbedrijven, al waren er enkele afdelingen die handen vol belastinggeld kostten. In 1985 gebeurde er een zwaar ongeluk met een van de toestellen van SOLUS, een Boeing-727 van Bodegarde naar Nieuw-Vlissingen met tussenstop in Muwel stortte neer tijdens het landen in Muwel. Van de 89 inzittenden, kwamen er 34 om. Het betekende het einde van SOLUS, in 1987 werd het verkocht aan een financiële groep en herdoopt in Solus Air, het was geen staatsbedrijf meer en mocht de officiële naam waarvoor de afkorting stond niet meer gebruiken. Solus Air verkocht heel wat van haar lijnen en heel wat vluchten werden geschrapt, het werd een ramp. In 1993 werd Solus Air weer verkocht en deze keer kocht de overheid samen met een groep investeerders 51% van de aandelen om er weer een nationale trots van te maken. De luchtvaartmaatschappij werd weer herdoopt, deze keer in Solwesian Airways (SAW), en na verloop van kwan SAW er weer bovenop, en over enkele maanden bestaat SAW 20 jaar!
Laatst gewijzigd door TBR op za 08 sep 2012, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 322
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:47
Locatie: Trante [RZD]
Contacteer:

Re: [KSW] Koninkrijk Solwezië

Bericht door Rob » do 16 aug 2012, 22:55

Mooi ,Ziet er uit als geloofwaardige geschiedenis :d

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2551
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KSW] Koninkrijk Solwezië

Bericht door TBR » do 30 aug 2012, 20:01

Het Arbeidersblad schreef op 30 aug 2012:
Herdenkingsplechtigheid 'Bartenian Star' heel emotioneel
HUCHEL-Gisteren was het precies 10 jaar geleden dat de ramp met de veerboot de 'Bartenian Star' plaatsvond. Het schip voer tussen Huchel en Barte, en vertrok die noodlottige avond om 17u15 uit de haven van Barte-Harg. Aan boord waren er 380 passagiers en 62 bemanningsleden. Bij de passagiers waren er vooral vakantiegangers die terugkeerden van hun vakantie uit Burghteland en Burghtelanders die nog in de laatste week van de vakantie een korte trip naar Solwezië hielden.
De ramp
Maar om 17u39 was er een ontploffing in de machinekamer, vlakbij de brandstoftanks, na enkele seconden was er een tweede, grotere ontploffing, waarschijnlijk is een van de tanks geëxplodeerd. De oorzaak is nog altijd niet bekend. In amper drie kwartier stond het hele schip in brand en er brak grote paniek uit. Aanvankelijk dacht de kapitein dat het niets ernstigs was, hij stuurde een paar brandweerlui en mechaniciens naar beneden om het kleine brandje te blussen, de schade te herstellen en daarna konden ze met een vertraging van een paar uur toch weer verder varen, maar de brand was heviger dan eerst gedacht, en toen de rook tot in het restaurant op de bovenste verdieping steeg werd de algemene evacuatie van het schip afgekondigd, veel te laat. De beelden van het brandende schip en de mensen die, uit angst voor de vlammen, in het koude water van de Bartenszee springen staan in het geheugen van veel mensen gegrift. De rookpluim was tot in Huchel te zien, toch kwam pas om 17u51 de eerste noodoproep binnen bij de zeevaartpolitie en de scheepsbrandweer, 12 minuten na de eerste ontploffing. Er werden grote middelen ingezet om om de brand te blussen, zelfs blushelikopters, maar toch breidde de brand zich razendsnel uit. De Solwezische regering schakelde de Burgerbescherming en het leger in, en tientallen vissers haastten zich naar de plek van de ramp om mensen uit het water te halen, er konden namelijk maar twee reddingsboten naar beneden gelaten worden voor het dek in brand vloog. De legerhelikopters moestten tientallen mensen vanop de brug evacueren, onder andere de kapitein en zijn eerste stuurman. Het schip zonk uitendelijk om 20u23 op 3 km van de Solwezische kust. Bij de ramp kwamen van de 442 opvarenden er 211 om, 51 van hen verdronken, de meesten stikten in de boot of raakten ingesloten door de vlammen. Van de doden waren er 115 Solweziërs, 70 Burghtelanders, 18 Ardeimers en 2 Schellingers.
Gevolgen
Na de ramp werd er een dag van nationale rouw afgekondigd, en koning Karel-Lodewijk, premier Boltoen en de presidenten van Burghteland, Schellingen en Ardeim bezochtten de plek van de ramp. De Bartenian Star was samen met haar zusterschepen de Bartenian Legend en de Bartenian Dragon in het bezit van de Solwezisch-Bartense Veermaatschappij (SBVM). Het waren ook de drie grootste schepen van de rederij en werden geleverd in 1990, aan boord waren er Drie bars, winkels, een restaurant en een casino. De zusterschepen werden na de ramp aan een grondig onderzoek onderworpen, ze werden daarna verkocht en hernoemd en uiteindelijk in 2009 gesloopt. De SBVM ging na de ramp failliet en verkocht haar lijnen aan het Ardeimse ARferry, dat zo een monoply verkreeg op de lijnen tussen Solwezië en Burghteland. Na een grondig onderzoek werd de precieze oorzaak van de ontploffing niet achterhaald, maar SBVM en de kapitein werden wel veroordeeld voor onvrijwillige doodslag van honderden mensen door het slechte noodplan en de trage evacuatie. Het schip zonk uitendelijk gedeeltelijk omdat een deel van de metalen romp het begaf door de hitte, maar ook door de grote hoeveelheden bluswater die in het schip terechtkwam.
Herdening
Vandaag werd dus in Huchel een herdenkingsplechtigheid gehouden, met een kerkdienst van alle Solwezische en Burghtelandse kerken, een bezoek van de kersverse premier en de toenmalige premier. Het werd heel emotioneel toen alle namen van de slachtoffers werden genoemd en het Solwezische koor Volumo begon te zingen. De herdenkingsplechtigheid werd gehouden op de Oude kade in de haven van Huchel, met zicht op de zee en de plek van de ramp.
Laatst gewijzigd door TBR op za 08 sep 2012, 20:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2019
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [KSW] Koninkrijk Solwezië

Bericht door Kaaiman » do 30 aug 2012, 21:40

Zoujedevolgendekeerwatmeeralinea'swillengebruiken?Hetlijktnunetééngrotespaghettihoop... :P

Desondanks een aardig stukje. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2551
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KSW] Koninkrijk Solwezië

Bericht door TBR » ma 17 dec 2012, 19:30

Nieuwsnu.sw schreef op maandag 17 december:
Nieuwe treinen van de SSW zijn een catastrofe
RUGENEIM-Vanochtend werd in Rugeneim-West omgeroepen dat de IC-trein naar Zavelen drie kwartier vertraging had. Alweer, want het is al de derde keer deze week dat deze trein een grote vertraging heeft, en dit heeft alles te maken met de nieuwe treinen die de SSW heeft gekocht bij TrainWorks. Deze treinen werden drie weken geleden geleverd om als IC op de belangrijkste assen te gaan rijden. Het zou een tijdswinst betekenen want de nieuwe treinen kunnen 180 km/u, in plaats van de 160km/u die de oude treinen rijden.Ze werden vooral gekocht om de oudere TS8 treinen te vervangen, want de oudste zijn al 35 jaar oud en dringend aan vervanging toe (ze stonden bij reizigers ook wel bekend als 'rammelbakken' vanwege het schudden tijdens het rijden). De treinen hebben ook meer zitcapaciteit en zijn minder onderhoudsgevoelig, althans, dat zou moeten. Want de twintig treinen die zijn geleverd hebben voortdurend opstartproblemen en het loopt ook vaak fout met de communicatie, wat heel gevaarlijk is. Hierdoor moeten vaak de oude treinstellen weer van stal gehaald worden, wat grote vertragingen oplevert. De SSW kijkt nu of ze een deel van het geld kunnen recupereren, ze hebben al een tweede bestelling van 25 treinen bevroren en eerst de voorwaarde gesteld dat de problemen met de huidige treinstellen opgelost kunnen worden. "Als het moet dan stappen we naar de rechtbank" dreigt Sofie Dhorssen, de woordvoerster van de SSW: "Deze situatie is compleet inacceptabel, onze reizigers moeten nu de gevolgen dragen van de fouten van TrainWorks, en onze medewerkers hebben nu veel extra werk daardoor. Ook ligt de dienstregeling helemaal in duigen, het kan zo niet langer!" Ze is wel verbaasd dat er zoveel problemen zijn, want de huidige treinstellen zijn gebaseerd op de nieuwe expresstreinen van de Ardeimse spoorwegonderneming AMS, en die doen het uitsteken. TrainWorks heeft nog niet gereageerd.
Laatst gewijzigd door TBR op za 19 jan 2013, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2551
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KSW] Koninkrijk Solwezië

Bericht door TBR » ma 17 dec 2012, 22:10

nieuwsnu.sw schreef op maandag 17 december
Aanleg A13 begonnen
OPWELM-vandaag is de aanleg van de A13 begonnen, de autosnelweg die de A2 met de Borealiatunnel verbindt. Deze tunnel verbindt Solwezië met Zerderen en wordt de tweede verbinding onder de Bartenszee. Er zal tol moeten betaald worden om in deze tunnel, die van Duinlopen naar Sankt-Onert in Zerderen loopt te rijden. De A13 wordt dus een belangrijke weg voor internationaal verkeer, en krijgt 3 rijstroken per richting. De A2 zal vanaf knooppunt Opwelm totaan het knooppunt met de A13 (dat nog geen naam heeft) ook een derde rijstrook krijgen. De verbinding zal in 2015 gereed zijn.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Arne Govaerts
Berichten: 86
Lid geworden op: za 24 mar 2012, 11:10
Locatie: Zeeburg (ZEB); Bruswerpen (VRV)
Contacteer:

Re: [KSW] Koninkrijk Solwezië

Bericht door Arne Govaerts » di 18 dec 2012, 14:34

HAFRABAisfun schreef:
Nieuwsnu.sw schreef op maandag 17 december:
Nieuwe treinen van de SSW zijn een catastrofe
RUGENEIM-Vanochtend werd in Rugeneim-West omgeroepen dat de IC-trein naar Zavelen drie kwartier vertraging had. Alweer, want het is al de derde keer deze week dat deze trein een grote vertraging heeft, en dit heeft alles te maken met de nieuwe treinen die de SSW heeft gekocht bij TrainWorks. Deze treinen werden drie weken geleden geleverd om als IC op de belangrijkste assen te gaan rijden. Het zou een tijdswinst betekenen want de nieuwe treinen kunnen 180 km/u, in plaats van de 160km/u die de oude treinen rijden.Ze werden vooral gekocht om de oudere TS8 treinen te vervangen, want de oudste zijn al 35 jaar oud en dringend aan vervanging toe (ze stonden bij reizigers ook wel bekend als 'rammelbakken' vanwege het schudden tijdens het reiden). De treinen hebben ook meer zitcapaciteit en zijn minder onderhoudsgevoelig, althans, dat zou moeten. Want de twintig treinen die zijn geleverd hebben voortdurend opstartproblemen en het loopt ook vaak fout met de communicatie, wat heel gevaarlijk is. Hierdoor moeten vaak de oude treinstellen weer van stal gehaald worden, wat grote vertragingen oplevert. De SSW kijkt nu of ze een deel van het geld kunnen recupereren, ze hebben al een tweede bestelling van 25 treinen bevroren en eerst de voorwaarde gesteld dat de problemen met de huidige treinstellen opgelost kunnen worden. "Als het moet dan stappen we naar de rechtbank" dreigt Sofie Dhorssen, de woordvoerster van de SSW: "Deze situatie is compleet inacceptabel, onze reizigers moeten nu de gevolgen dragen van de fouten van TrainWorks, en onze medewerkers hebben nu veel extra werk daardoor. Ook ligt de dienstregeling helemaal in duigen, het kan zo niet langer!" Ze is wel verbaasd dat er zoveel problemen zijn, want de huidige treinstellen zijn gebaseerd op de nieuwe expresstreinen van de Ardeimse spoorwegonderneming AMS, en die doen het uitsteken. TrainWorks heeft nog niet gereageerd.
Waarom doet dit mij denken aan de Fyra?

Over beide artikel:
Mooi :d
Groeten,

Arne Govaerts
Geofictie: Vrijstaat Zeeburg
Micronatie: Burger van de Virtuele Vlaanderen

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2551
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KSW] Koninkrijk Solwezië

Bericht door TBR » di 18 dec 2012, 14:47

Omdat de Fyra mijn aandacht deed focussen op treinen en problemen, en ik gewoon zin had om daar eens een mooi artikel over te schrijven. Overigens weet ik nog niet of dat Trainworks een Ardeims of Solwezisch bedrijf zal worden. De andere IC's van de SSW zijn de Deense Contessa's van Bombardier.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2019
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [KSW] Koninkrijk Solwezië

Bericht door Kaaiman » di 18 dec 2012, 15:51

Is Trainworks niet gewoon een dochter van AnsaldoBreda? :twisted:

Heb je trouwens ook een (schematische) kaart van het spoorwegennet? Of misschien zelfs een lijnenkaart? Ik mis namelijk het kaartmateriaal over dit land...
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2551
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KSW] Koninkrijk Solwezië

Bericht door TBR » di 18 dec 2012, 16:14

Kaaiman schreef:Is Trainworks niet gewoon een dochter van AnsaldoBreda? :twisted:
Nee, het wordt gewoon een Solwezisch of Ardeims (of misschien een ander land dat gïntresseerd is) bedrijf dat ook trams en metro's bouwt.
Kaaiman schreef:Heb je trouwens ook een (schematische) kaart van het spoorwegennet? Of misschien zelfs een lijnenkaart? Ik mis namelijk het kaartmateriaal over dit land...
Nee, maar misschien heb ik nu met de feestdagen wat meer tijd.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten