Re: [KSW] Koninkrijk Solwezië
Geplaatst: di 18 dec 2012, 16:15
Was Trainworks geen bedrijf uit Schellingen?
Het Arbeidersblad schreef op zaterdag 22 december:
Ontsporing beleid nieuwe hogesnelheidslijn
RUGENEIM-De ophermakende reportage van 'Daglicht' op Solwezië 1 gisterenavond toonde aan dat er heel wat problemen zijn omtrent de nieuwe hogesnelheidslijn tussen Rugeneim en Duinlopen, waar de lijn dan de nieuwe Borealiatunnel induikt. De nieuwe hogesnelheidslijn is bedoeld als verbinding tussen Solwezië en Zerderen, en de aanleg is al enkele maanden geleden begonnen. Maar het is nog helemaal niet duidelijk of er wel een hogesnelheidstrein over zal rijden, en als die er al komt, wie die zal exploiteren. De spoorlijn zal ook gebruikt worden voor gewone IC's, die dan aan hun maximumsnelheid van 200 km/u kunnen rijden, maar de lijn zal geschikt zijn voor snelheden tot 300 km/u.
Strijd om HST-lijn
Nu al is er een strijd losgebarsten tussen de exploitanten om op deze lijn te kunnen rijden tussen de SSW en TBR. TBR heeft al ervaring met internationaal hogesnelheidsvervoer en zou deze lijn wel willen exploiteren, maar TBR is een samenwerking tussen ARSO en Schellingen Bahn, dus noch de SSW noch de Zerderense spoorwegen zijn erbij betrokken. SSW wil dan misschien dan samen de Zerderense spoorwegen een aparte hogesnelheidsmaatschappij oprichten, maar dan missen ze de ervaring die ARSO al heeft. Deze strijd zet zich ook voort op andere terreinen, zoals de discussie tussen TBR en de Ardeimse overheid, die een nieuw HST-station wil waar de treinen dat ervoor zorgt dat de treinen tussen Solwezië en Schellingen ook een stop zullen maken op Ardeims grondgebied.
Zware problemen met de aanbouw
De nieuwe lijn zou 3.5 miljard kroon kosten en eind 2015 gereed zijn, maar experts verwachten serieuze kostenoverschrijdingen en vertragingen. En het is dan nog niet eens helemaal zeker of er überhaupt een HST over zal rijden. Er zijn wel al wilde plannen voor een rechtstreekse HST-verbinding tussen Rugeneim en Löthagen, Othoville en Barte en vanuit Barte is Schellingen niet ver meer. Maar dan komt TBR opduiken dat nu een monoplie heeft op de verbinding Rugeneim-Schellingen. Want TBR wil niet dat ARSO samenwerkt met SSW om een concurrerende HST-verbinding die waarschijnlijk sneller is. Het laatste is nog niet gezegd over deze spoorlijn en krijgt de SSW, het best draaiende overheidsbedrijf nu toch een serieuze smet op haar reputatie?
De Landelijke schreef op donderdag 27 december:
Nieuwe hogesnelheidslijn steeds meer onder vuur
RUGENEIM-Vandaag blijkt dat de nieuwe hogesnelheidslijn tussen Rugeneim en Duinlopen steeds meer onder vuur komt te liggen. Zo stellen vel mensen zich vragen bij het kostenplaatje van de lijn, dat meer dan 3 miljard kroon bedraagt, en ook het nut van de HSL wordt in vraag getrokken.
Volgens Rovald Hensken, de directeur van het onderzoeksbureau Coptino is het niet correct dat de regering miljarden uitgeeft aan een duur spoorproject in een tijd van harde besparingen die de bevolking hard treffen.
"Ik stel voor dat de plannen voor de HSL voorlopig worden uitgesteld en dat de Hogesnelheidsspoorlijn zich beperkt tot een verbinding tussen de Borealiatunnel en Opwelm. Het is nog helemaal niet duidelijk of er wel een hogesnelheidstrein over zal rijden, maar de lijn is wel nuttig voor de huidige intercity's die er hun maximumsnelheid van 200 km/u kunnen rijden. Natuurlijk wil ik ook dat Solwezië goed wordt verbonden met de rest van Borealië, maar dat kan ook met een gewone Intercity die helemaal niet zo duur is als een volwaardige HST. Ik pleit voor een internationale IC tussen Rugeneim en Löthagen en Barte, of een hogesnelheidstrein die voorlopig nog over gewoon spoor rijdt in Solwezië." Verklaart hij. Zoals veel Solweziërs denkt hij daarbij terug aan de tijd van de internationale trein zoals die tussen Rugeneim en Nieuw-Vlissingen, die de veerboot nam in Huchel.
HSN (HogeSnelheidsNetwerk), het onderdeel van SSW Infrastructuur dat de HSL aanlegt, zegt dat het voorlopig alleen het stuk tussen Duinlopen en Opwelm aanlegt, totdat de kwestie is opgehelderd. Gerard Van Veenselhoven, de directeur van HSN: "Wij zijn teleurgesteld dat deze prachtige lijn zoveel stof doet opwaaien, er is wel degelijk een groot nut, zo zou de rijstijd tussen Rugeneim en Löthagen zeker 3 uur langer zijn als er geen HSL zou zijn. Ook kunnen de gewone IC's er gebruik van maken, want op het gegwone net kunnen ze hun topsnelheid van 200 km/u nooit halen."
De regering blijf bij haar standpunt dat de lijn moet worden afgebouwd, al is ze wel verdeeld over de kwestie.
Het Arbeidersblad.rm schreef op za 16/03:
SON stelt SONtv voor
RUGENEIM-Vandaag werd er met een perskonferentsie in de gebouwen van SON, aan het Roermansplein, aangekondigd dat SON met een eigen nieuwszender start. Deze zal SONtv heten en 24 uur op 24 nieuws en aktualiteitsprogramma's uitzenden. De zender zal te zien zijn in het Solwezies Nederlands, maar ook in het Engels door middel van ondertitels en korte nieuwsoverzichten. Het moet op termijn een konkurrent worden van Boreanews en BBC Borealia. De nadruk zal wel liggen op nederlandstalig nieuws, maar de ambisie reikt ver, zo zegt Armand Helmeerssen, de CEO van SON: " Op termijn is het de bedoeling dat we aparte Engels- en Duitstalige netwerken hebben, en misschien ook een zender in het Burghtelands..." SON zal op de kabel te zien zijn in Solwezië en de buurlanden, en via satelliet in de rest van de wereld. Ook stelde SON haar nieuwe gebouwen voor, deze zullen iets dichter bij het centrum van de hoofdstad liggen en veel groter zijn dan het huidige hoofdkwartier. SON blijft wel nog altijd nieuws verkopen, zo zeg Helmeerssen: " SONtv zal een ekstra aanbod zijn aan onze kijkers, het is niet de bedoeling dat deze zender het huidige SON-journaal vervangt dat wordt uitgezonden op zender 4, 5net, tvs en TIEN. Wel kunnen we zo onze kijkers beter informeren bij rampen en uitzonderlijke gebeurtenissen, zoals de verkiezing van een paus. Het was zeer spijtig dat we de mensen toen geen bijkomende live-uitzending konden aanbieden, onze zendtijd is beperkt. Met SONtv zullen we iedereen altijd op de hoogte laten zijn van de belangrijkste gebeurtenissen in de wereld, in het Solwezies Nederlands en het Engels." De zender zal gelanseerd worden over vier maanden.
De Landelijke schreef op di 19 augustus:
Lijn zes op groen
RUGENEIM-De SOB maakte gisteren bekend dat de regering en het Solwezische stadsbestuur het licht op groen hebben gezet voor de aanleg van metrolijn zes. Dit plan bestond al van 1994, maar het stadsbestuur wou eind jaren negentig vooral investeren in het tramnetwerk. Anno 2012 is het tramnetwerk zeer goed uitgebouwd, maar vaak zijn de trams overvol en de lange trams zorgen vaak voor verkeersopstoppingen in de smalle straten van het centrum. De lijn loopt van het Station in Gavelnaarde, lang het Gavelnaardse strand en Oost-Rugeneim naar het station van Erken, de op een na grootste gemeente van de metropool. De opening staat gepland voor 2015, eind november wordt met de bouw begonnen.
www.delandelijke.sw schreef op ma 30/12/2013:
Open digitale televisiemarkt vanaf volgend jaar
RUGENEIM -De Nasionale Mediakommissie heeft besloten dat het digitale kabelnetwerk moet opengesteld worden voor nieuwe spelers zodat de er eerlijke konkurrensie ontstaat en zodat de prijzen voor digitaal televisiekijken zullen dalen. Dat werd bekendgemaakt op een perskonferensie in Rugeneim, waarbij de voltallige Nasionale Mediakommissie aanwezig was. Door dit besluit wordt het nasionale kabelnetwerk, dat beheerd wordt door TVSolwezië opengesteld voor andere spelers, waardoor het monopolie van TVSolwezië op digitale televisie in ons land wordt doorbroken. Deze andere spelers moeten wel nog een aanvraag indienen bij de Nasionale Mediakommissie, die zal oordelen of de spelers geschikt zijn voor de Solweziese markt, en zij zullen een overeenkomst moeten sluiten met TVSolwezië om van hun netwerk gebruik te mogen maken.
Vandaag de dag is digitaal tv-kijken enkel mogelijk door een digitale decoder van TVSolwezië te kopen, en door een abonnement aan TVSolwezië te betalen, of door een abonnement bij een andere provider te nemen die digitale televisie via satelliet aanbiedt. Digitale satelliettelevisie, aangeboden door SkySAT, Tantalor Satellite TV en Freesat, is voor het moment nog erg onpopulair, slechts 6% van alle digitale kijkers gebruikt deze formule, maar door het openstellen van het kabelnetwerk kan er nu digitale televisie via de kabel worden gekeken.
Er hebben al enkele spelers interesse getoond in de Solweziese digitale tv-markt, de zo willen Tantalor en Skycom, die al digitale televisie aanbieden in Ardeim, hun formules 'Tantalor tv' en 'Sky Digital TV' uitrollen in ons land, ze hebben al kenbaar gemaakt dat ze zo snel mogelijk een aanvraag zullen indienen bij de Nasionale Mediakommissie.
Digitale televisie heeft heel wat voordelen tegenover analoog televisiekijken, zo is er een beter beeld, er kunnen programma's gepauzeerd, opgenomen en doorgespoeld worden, er zijn ook in het basispakket meer zenders beschikbaar en er kunnen ook ekstra zenderpaketten aangekocht worden, waarmee men bijvoorbeeld naar verschillende digitale zenders kan kijken, of men kan meer 'gewone' tv-zenders ontvangen. Ook kan er met de zogenaamde 'rode knop' bijvoorbeeld tegen betaling gekeken worden naar de volgende aflevering van een serie, een week voordat ze wordt uitgezonden. Volgens het SKLCI kijken 56.2% van alle Solweziërs met een televisietoestel digitaal, dat is een stuk minder dan in buurland Ardeim, waar 89% van de huishoudens digitaal televisiekijkt. Volgens verschillende experts kan hier door het mogelijk maken van konkurrensie verandering in gebracht worden. Toch lijkt het nog niet voor morgen dat de analoge tv-uitzendingen zullen gestaakt worden.
Verslag door Janka van Lijsdaal