[KHY] Oorspronkelijke zandbakdraad

隍岩民國 / Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng

Moderator: lajos

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

[KHY] Oorspronkelijke zandbakdraad

Bericht door lajos » zo 08 sep 2013, 08:49

Oorspronkelijke eerste post in deze discussiedraad:
Spoiler: weergeven
Aangezien het aardige van een project als Atlantis is dat je geofictieve buren hebt, en dat geschiedenissen daardoor met elkaar verweven (kunnen) zijn heb ik vooralsnog alleen een idee voor een Atlantisch land. Afhankelijk van of en waar dat idee op de kaart ingepast kan worden (en dus afhankelijk van buren) wordt het idee verder uitgewerkt tot een land, maar dat is het dus nog niet.

geschiedenis / achtergrond
In het begin van de 15e eeuw bevoer een aantal enorme Chinese vloten de Indische Oceaan onder leiding van Zheng He. Tot zover de feiten. Zie de volgende pagina voor meer informatie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Zheng_He
In één van de eerdere expedities daarvan zond Zheng He een drietal (ongeveer) schepen met een gezamenlijke bemanning van rond de 500 man op een verkenningsmissie verder zuidelijk langs de Oost-Afrikaanse kust dan tot dan toe bij de Chinezen bekend was. Deze verkenningsmissie rondde de Kaap de Goede Hoop, maar ergens vlak daarna brak er een muiterij uit en de verkenners veranderden in piraten. Ze teisterden de Afrikaanse zuidwestkust, langzaam verder naar het noorden trekkend (wetend dat terug naar het oosten tot confrontatie met Zheng He zou leiden). Onderweg pikten ze ook wat (Afrikaanse) vrouwen op. Na West-Afrika gepasseerd te hebben kwamen de piraten aan in de voor piraterij bijzonder aantrekkelijke Noordelijke Atlantische oceaan. De druk bevaren scheepsroutes tussen de eilanden van Atlantis en Europa leverde meer dan genoeg slachtoffers op, en de talrijke eilanden van Atlantis, waarvan er veel nog dunbevolkt waren (geloof ik, op basis van een vluchtige lezing van wat geschiedenissen) waren er eenvoudig schuilplaatsen te vinden. Één van die schuilplaatsen werd langzamerhand min of meer permanent. Dit werd het latere land van de afstammelingen van deze (Chinees-Afrikaanse) piraten.
Het duurde niet zo lang tot Atlantische landen genoeg hadden van de piraterij en besloten die de kop in te drukken. Aangezien de piraten zwaar bewapend waren en op zee moeilijk aan te vallen werd er gekozen voor een andere strategie. Naburige landen voeren eens per maand (ongeveer) een missie uit naar het piratenland en schoten daar (van veilige afstand) alles wat op een schip (of schip in aanbouw) kapot. De piraten werden daardoor gedwongen hun bestaanswijze aan te passen. Ze werden boeren en kustvissers (met kleine roeibootjes). Ze hadden hun "land" echter niet gekozen om de goede landbouwgrond, maar omdat het een goede schuilplaats was (d.w.z. bergachtig en slecht begaanbaar), en landbouw vereiste dus veel werk en inzet en bleef maar beperkt productief. Bevolkingsgroei was daarom maar heel beperkt mogelijk, en immigranten waren daarom onwelkom. Het "land" was daardoor "dubbel" gesloten. Van buitenaf door "bewakers" die er voor zorgden dat er geen schepen gebouwd werden, en van binnenuit door het "verbod" op immigratie. Vanzelfsprekend zou dit niet voor eeuwig zo blijven, de neiging tot piraterij was na een eeuw of zo wel verdwenen en er zullen ook wel andere veranderingen geweest zijn. Echter, wat er later verder is voorgevallen is - zoals hierboven reeds geschreven - afhankelijk van eventuele buurlanden.

geografie / locatie
Het land is een klein en grillig / bergachtig stuk kust en/of schiereiland. Een precies formaat weet ik nog niet, maar ergens tussen de 20 en 50 km lijkt me meer dan voldoende (en eerder 20 dan 50). De locatie zou - gezien de geschetste geschiedenis / achtergrond - niet al te geïsoleerd/afgelegen moeten zijn, maar ook niet direct op/aan een drukke vaarroute. Zoals geschreven, ik wil graag buren (en dus geen eiland); liefst twee (of zelfs drie als dat zou kunnen); en liefst buren die hun landen al redelijk uitgewerkt hebben.

taal
De taal die in het land gesproken wordt is afgeleid van vroeg 15e-eeuws Chinees. Schrift zal men aanvankelijk verleerd hebben, maar kan in de 19e of 20e eeuw weer geïntroduceerd zijn. Ik ga er van uit dat nu i.i.g. het Chinese schrift gebruikt wordt. Grammaticaal en lexicaal lijkt de taal het meest op Middelchinees (denk ik, ik heb dat nog niet precies uitgewerkt), maar er zal wat invloed zijn van (Afrikaanse) Bantoetalen (aangezien van de eerste bewoners vrijwel alle vrouwen een Bantoetaal spraken). Hoe ik dat precies ga uitwerken weet ik nog niet, want de meest kenmerkende grammaticale elementen van Bantoetalen en Chinese talen zijn slecht met elkaar te combineren. (Maar da's i.i.g. een interessante puzzel.) Op dit moment heb ik wel het begin van een schets van de klankverschuivingen, dus in principe moet ik wel binnenkort woorden (en namen) kunnen vertalen (maar dus nog geen zinnen).

huidige situatie
Het zal een klein land zijn met minder dan een miljoen inwoners. Misschien zelfs wel minder dan 100.000. Dat valt natuurlijk pas in te schatten als er een kaart is en er meer bekend is over de geschiedenis. Het zal geen rijk land zijn. Vermoedelijk zijn landbouw en visserij nog steeds de belangrijkste bestaanswijzen. Daarnaast vind ik het wel passend om er een belastingparadijs van te maken, aangezien belastingparadijzen wel als een soort fiscale piraterij beschouwd kunnen worden (of i.i.g. als de facilitatoren daarvan).

Tot zover mijn idee(en) tot dusver. Reacties zijn bijzonder welkom.
algemene gegevens:

Officiële naam: 隍岩民國, Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng (Republiek Kwang Yung)
Verkorte naam: Khuáng Yǝ́ng
Exoniemen: Internationaal / Engels: Kwang Yung (soms met streepje: Kwang-Yung); Nederlands: Kwangjung, maar dikwijls wordt de internationale versie gebruikt; Duits: Kwangjöng; Frans: Qouang Yung.
Landencodes: KHY, KQ
Telefoon: +(28)90
Hoofdstad: 隍岩市, Khuáng Yǝ́ng Ʒǝ (Kwang Yung City; Kwangjung-stad; etc.; 91.550 inwoners)
Inwoners: 270.230 (1 januari 2013)
Talen (officieel): Tjannees, Tongmaans, Tugnugt
Oppervlak: 705 km² (gemiddelde bevolkingsdichtheid: 381 inw./km²)

links (Geopoeia): kaart:
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Laatst gewijzigd door lajos op vr 25 apr 2014, 06:17, 18 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Een nieuw (nog naamloos) land

Bericht door TBR » zo 08 sep 2013, 09:49

^^ Welkom, leuk dat je een land op Atlantis maakt! :D
Het land zou dus een soort stadstaat worden, zoals Hong Kong of Macau? (Maar dan natuurlijk grenzend aan een land van Atlantis).
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: Een nieuw (nog naamloos) land

Bericht door lajos » zo 08 sep 2013, 10:06

Ik denk dat de bevolking te klein zal zijn om van een stadstaat te spreken, maar het zou desondanks wel iets van Hong Kong weg hebben. Alhoewel ik ook wel een hele hoop grote verschillen kan bedenken.

Gebruikersavatar
ilja012
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 13:30

Re: Een nieuw (nog naamloos) land

Bericht door ilja012 » zo 08 sep 2013, 11:16

Leuk dat je een land start! Het is een heel interresante geschiedenis en het zou erg leuk zijn als je hem verder zou uitwerken. Ook ben ik benieuwd naar de kaart en de naam, misschien kun je iets afleiden van het woord schuilplaats in een andere taal.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: Een nieuw (nog naamloos) land

Bericht door lajos » zo 08 sep 2013, 13:13

De naam komt wel, maar daarvoor moet eerst de taal verder uitgewerkt worden. De keuze voor een Chinese taal brengt ook met zich mee dat namen uit gewone woorden bestaan en dus betekenissen hebben. Het zou inderdaad kunnen dat het iets als "schuilplaats" wordt, of "steile klif" of een ander locatiebeschrijving. Zodra ik de klankverschuivingen heb vastgesteld kan ik in een Chinees woordenboek het e.e.a. opzoeken en bepalen hoe die woorden/karakters in de taal van dit land uitgesproken zouden worden. Uit de verschillende mogelijkheden kies ik dan wat ik het mooist vind klinken.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [KYM] 隍岩民國 (Kuóng Yán M̊ién Kuó)

Bericht door SjorsB » zo 08 sep 2013, 15:58

Ik vind het nu al erg interessant, erg origineel, zeer goed! :d

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [KYM] 隍岩民國 (Kuóng Yán M̊ién Kuó)

Bericht door Koen » zo 08 sep 2013, 21:01

Interessant land! Leuk dat er iemand lid is geworden die niet primair in infrastructuur is geïnteresseerd.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door lajos » ma 09 sep 2013, 07:26

wat aanvullingen m.b.t. naamgeving:

De piraten noemden zichzelf 蟬 Qán (zangcicaden) omdat die insecten zich jaren onder de grond verbergen en dan plotseling tevoorschijn komen. Op vergelijkbare wijze hielden de piraten zich verborgen tot ze hun slag konden slaan. Alhoewel ze al heel lang geen piraten meer zijn, was de naam al ingeburgerd geraakt en noemt men zich nog steeds Qán of 蟬民 Qán M̊iéng (Qán volk). (Het cirkeltje boven/naast de M moet overigens boven de M staan, maar dat werkt niet goed in dit forum vanwege het alhier gebruikte lettertype.)

De naam van de permanente schuilplaats - die later landnaam zou worden - was (en dus is) Khuáng Yǝ́ng. 岩 Yǝ́ng is rots of klif, maar waar Khuáng voor staat is niet geheel duidelijk. Historici vermoeden dat het oorspronkelijk 黄 (geel) was. Maar het karakter dat tegenwoordig gebruikt wordt 隍 wordt precies hetzelfde uitgesproken, maar betekent 'beschermgod van een plaats/stad'. Khuáng Yǝ́ng geschreven als 黄岩 betekent dus 'gele rots', en als 隍岩 'rots waar een beschermgod van een plaats/stadje in huist' (passend bij de animistische religie van de Qán).
De toevoeging 民國 M̊iéng Kuóng betekent republiek. (Dezelfde toevoeging wordt bijvoorbeeld gebruikt in de officiele landsnaam van Taiwan en in de Chinese naam voor Zuid-Korea.)

De taal die door de Qán (en dus in Khuáng Yǝ́ng) gesproken wordt is een Chinese taal genaamd 蟬語 Qán Yǝ́.

Goede nederlandse exoniemen heb ik nog niet bedacht. Voorlopig gebruik ik Kwang-Yung voor de landsnaam (waarin de U als en stomme e (als in 'de') wordt uitgesproken, en de Y als een j). De taal zou in het Nederlands Tjanees kunnen heten (de Q in Qán wordt ongeveer als tj uitgesproken).

Dit alles is nog geenszins definitief. Op zich ben ik redelijk tevreden over hoe de historische klankverschuivingen die ik bedacht heb nu uitwerken, maar ik sluit niet uit dat ik nog details verander.


vervolg?

Volgende stap zou het verder uitwerken van de geschiedenis en het maken van een kaart (moeten) zijn. Maar daarvoor ben ik deels afhankelijk van buren. Althans, ik zou dan moeten weten wat de buurlanden van Khuáng Yǝ́ng zijn/worden. Derhalve de volgende vraag: Welk(e) land(en) zouden Khuáng Yǝ́ng (eventueel) wel als buurland(je) willen hebben? (Waarbij ik nogmaals opmerk dat mijn voorkeur uitgaat naar een klein stukje bergachtige kust (en/of een schiereiland) met een grootste interne afstand van 30km of zo.)

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door lajos » ma 09 sep 2013, 07:59

In aanvulling op wat ik hierboven onder "vervolg" schreef, elders plaatste ik het volgende bericht:

Aan zee op de grens tussen Steinmarken (?) en Schellingen lijkt mij een ideale lokatie voor Kwang-Yung (...). Zou dat kunnen? En met wie zou ik daar dan over moeten overleggen (naast Mandelsoft (Schellingen))?


edit
Tussen Carthamia en Steinmarken is misschien ook wel aardig; of misschien tussen Nova Hollandia en Burghtelan; enzovoorts. Opties zijn er genoeg, lijkt me, maar de meeste opties zouden wel kleine wijzigingen op al getekende kaarten vereisen en ik kan me voorstellen dat niet iedereen daarop en/of op een nieuw buurland zit te wachten.

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door TzM23 » ma 09 sep 2013, 08:23

Tussen Carthamië en Schellingen ligt in het noorden mijn land, Tholenië. Daaronder is alles nog vrij, alleen zou je volgens mij niet direct onder Tholenië kunnen liggen, want dan zou de geografie van het continent niet kloppen. Misschien zou je het in het zuiden ten oosten van Carthamië of ten westen van Schellingen.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door lajos » ma 09 sep 2013, 08:30

TzM23 schreef:Tussen Carthamië en Schellingen ligt in het noorden mijn land, Tholenië.
Dat zag ik op de kaart inderdaad. Aan zee tussen Carthamië en Tholenië in zou ook een mooie plek zijn trouwens. (En die uithoek van Carthamië is ook nog niet uitgewerkt geloof ik. Het staat tenminste niet op de kaart die ik zag.)
TzM23 schreef:alleen zou je volgens mij niet direct onder Tholenië kunnen liggen, want dan zou de geografie van het continent niet kloppen.
Aangezien ik maar een klein landje wil zou dat inderdaad lastig zijn.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door Kaaiman » ma 09 sep 2013, 09:52

De claim van Steinmarken is inmiddels vervallen, dus dat mag je in feite beschouwen als een blinde vlek op de kaart. Swärje heeft nog geen definitieve locatie, dus ook daar is nog van alles mogelijk. Wellicht interessant om aan te sluiten bij de geschiedenis van het kuststaatje Imaginië, het kleine landje in de schaduw van Schellingen, en dan met name de geschiedenis van de Nagaskiërs, een beschaving in het huidige Schellingen en Imaginië die tot in de 17e eeuw redelijk onafhankelijk moet zijn geweest.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door lajos » ma 09 sep 2013, 10:04

Toen de Qán zich in de regio vestigden waren er i.i.g. in Schellingen nog geen Europeanen. De Qán zullen destijd dus inheemse volkeren hebben lastig gevallen (en daar contact mee gehad hebben), maar ook op (veel) grotere afstand piraterij bedreven hebben (schepen met Amerikaanse rijkdommen op weg naar Europa zullen een aantrekkelijke prooi zijn geweest). In hoeverre Nagaskiërs en/of andere inheemse Atlantische volkeren in staat waren de Qán piraterij te onderdrukken was de vraag, maar met de komst van de Europese kolonisten zal dat snel afgelopen zijn geweest.

De vestigingslokatie van de Qán heb ik in mijn eerste post gedefinieerd als een "permanente schuilplaats". Dat betekent dat het ergens aan de kust was in een klein, slecht toegankelijk, en nog onbewoond gebied. Contact met de "buren" vond in eerste instantie alleen over zee plaats, maar de Qán zullen niet zo dom geweest zijn om hun directe buren aan te vallen. Ze zullen hun slachtoffers vooral op wat grotere afstand gezocht hebben (ook om hun schuilplaats geheim te houden).

Overigens zal er ook Europese talige (en andere culturele) invloed zijn geweest. Als Kwang-Yung een Duitstalig buurland heeft dat historisch belangrijk is geweest voor het land, dan zal er naast Tjanees wellicht ook een Duits-Tjanese pidgin gesproken worden (een soort Duits met Chinese grammatica).


edit:
Ik trouwens niks vinden over Swärje. Heeft dat geen forumdraad of kijk ik er overheen?

edit 2:
Gevonden (in "overwoekerd"):
http://atlantisgeo.nl/viewtopic.php?f=22&t=181
Interessant buurland. Maar misschien moet ik dan deze draad ook maar in het Engels vertalen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door Kaaiman » ma 09 sep 2013, 10:18

^^ Swärje was te lang inactief in de Zandbak en is dus overwoekerd geraakt. Een ander interessant land dat is overwoekerd is Xindurya. Helaas is de bedenker daarvan ook inactief, dus daar zul je niet zo veel aan hebben. Mogelijk was de geschiedenis namelijk aan elkaar te koppelen geweest.

In de 15e eeuw was Atlantidië (ten zuiden van Borealië) al redelijk bevolkt. Afstammelingen van Romeinen bevolkten het oosten, afstammelingen van Noordzeevolken (Vikingen en Friezen) bewoonden de noord- en westkust, maar trokken later ook verder de berggebieden in (wellicht door de dreiging van de Qán?). In het zuiden woonden afstammelingen van de Franken. Ten slotte waren er nog de Yunoi, de oorspronkelijke bewoners, die voor de komst van de Romeinen verspreid over het hele eiland leefden, maar gaandeweg werden verdreven naar de rotsachtige noordkust, vanwaar ze zich staande konden houden.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door lajos » ma 09 sep 2013, 10:38

Kaaiman schreef:(...) trokken later ook verder de berggebieden in (wellicht door de dreiging van de Qán?).
De Qán was slechts een betrekkelijk kleine groep en viel vooral schepen aan, denk ik. Ze zullen geen serieuze bedreiging voor kustgebieden zijn geweest, dus ik denk niet dat dat de reden kan zijn geweest voor migratie naar het binnenland.
Kaaiman schreef:(...) gaandeweg werden verdreven naar de rotsachtige noordkust, vanwaar ze zich staande konden houden.
Als die zo rotsachtig is, zou daar dan niet ook een geschikte lokatie voor de Qán schuilplaats - en dus het huidige landje Kwang-Yung - zijn geweest?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door Kaaiman » ma 09 sep 2013, 10:44

^^ Dat zou je in eerste plaats met Theodoor moeten overleggen, hij heeft Hochmark en de Yunoi bedacht. Toch denk ik niet dat het een geschikte plaats is voor nóg een volk. Bovendien is Atlantidië al voor een groot deel uitgewerkt. Borealië heeft nog veel meer blinde vlekken op de kaart, waar dus veel eenvoudiger een draai aan zowel de geografie als de geschiedenis te geven is.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door lajos » ma 09 sep 2013, 13:18

Nee, een nadere beschouwing van de kaart leerde mij inderdaad dat er op Atlantidië geen plaats is.
Ik zal eens een poging doen verder te overleggen met Mandelsoft (Schellingen). In eerste instantie was hij bepaald niet enthousiast...

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door TzM23 » ma 09 sep 2013, 13:38

^^ Naar mijn idee komt Maarten altijd wel wat koeltjes over. :P

Ik vind het in ieder geval erg interessant.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door lajos » ma 09 sep 2013, 14:36

Er was sprake van een misverstand. Dat is nu opgehelderd en overleg tussen Maarten / Mandelsoft en mij is gaande.

Is er een officiële procedure om land te claimen? Ik zou namelijk graag ongeveer 20 tot 30 km kustgebied ten zuidwesten van Schellingen willen claimen (er vanuitgaande dat dat kan). (Een eerste schets van een natuurkundige kaart volgt binnenkort.)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door Kaaiman » ma 09 sep 2013, 15:16

Er is niet echt een procedure voor het claimen van grondgebied. In principe bepaal je de landvorm zelf, maar deze moet wel aansluiten bij de bestaande geografische structuren. Je hoeft dus niet per se de kustlijn van Steinmarken/Swärje aan te houden. ;)

Je claim is feitelijk pas definitief, zodra je land is toegelaten tot het project. Zie daarvoor ook de Toelatingscriteria.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door lajos » di 10 sep 2013, 05:10

Reliefkaart (eerste conceptversie)

Afbeelding

Hoogtelijnen om de 100 meter.

E.e.a. aan te passen als er meer bekend is over de noord/west buur (Swärje?).
Laatst gewijzigd door lajos op di 10 sep 2013, 08:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door Kaaiman » di 10 sep 2013, 07:49

^^ Ik zag het ook al op Geopoeia voorbijkomen, maar hoe maken jullie die hoogtelijnen zo makkelijk? Een terraformingplugin voor Photoshop o.i.d.?
Voor mijn kaart heb ik er met Inkscape (vergelijkbaar met Illustrator) maanden over gedaan om een mooi landschap te maken.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door lajos » di 10 sep 2013, 07:55

Ik teken kaarten met GIMP (een gratis variant van Photoshop; het zijn dus bitmaps, geen vectortekeningen). In dergelijke software is het tekenen van hoogtelijnen e.d. bijzonder eenvoudig. Net zo eenvoudig als pen op papier.


Een opmerking over fysische geografie: in het oosten van Kwang-Yung loopt - overduidelijk - een breuklijn in noord-zuidrichting. Het westen van die breuklijn is wat opgetild, maar die kliffenwand is voornamelijk onstaan onder invloed van erosie door zee (het gesteente is daar zachter dan meer naar het westen). Pas later is door sedimentatie het gebied ten oosten van die breuklijn land geworden. Althans, dat is het verhaal dat ik zojuist bedacht heb om dat rare plateau te verklaren.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door SjorsB » di 10 sep 2013, 08:06

Maar het ziet er echt heel mooi uit! :d

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door lajos » di 10 sep 2013, 08:33

Dank.

Zo naar deze conceptkaart kijkend zijn er meerdere dingen die me niet bevallen. Behalve een hoop details overweeg ik één grote wijziging: het verleggen van de grens in het oosten tot net boven Bicta. Dat ziet er wat natuurlijker uit, denk ik.


Mijn huidige avatar is trouwens de concept vlag. Het rode beestje is een zangcicade. De Qán piraten gebruikten een rode vlag met dat beestje in het midden in wit. Die piratenvlag is wellicht op enig moment verboden en uiteindelijk is dit de landsvlag geworden. Misschien is de piratenvlag echter nooit verboden en dan zou het waarschijnlijker zijn dat er nog steeds een witte cicade op een rode achtergrond op de vlag zou prijken. E.e.a. hangt dus af van de geschiedenis.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten