[KHY] Oorspronkelijke zandbakdraad

隍岩民國 / Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng

Moderator: lajos

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door Kaaiman » di 10 sep 2013, 08:51

lajos schreef:Ik teken kaarten met GIMP
Leuk! Als Linuxer gebruik ik Gimp ook regelmatig en het lijkt me inderdaad een prima keus voor het onderliggende landschap.

Voor een meer 'zakelijke' kaart zou ik willen aanbevelen om Inkscape te gebruiken. Lijnen, vlakken en teksten zijn met Inkscape veel flexibeler te bewerken dan met Gimp.

Je kunt in Inkscape ook een bitmap importeren (een lege natuurkundige kaart bijvoorbeeld) en daar met vectoren overheen tekenen. We hebben hier wel wat tutorials over het maken van kaarten met Inkscape. Misschien kun jij een tutorial toevoegen over het maken van (natuurkundige) kaarten met Gimp? Zo helpen we elkaar weer verder. :D
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door lajos » di 10 sep 2013, 09:14

Riiga bericht mij zojuist (in antwoord op een privebericht) dat hij (i.i.g. voorlopig) Swärje niet verder uit gaat werken. Ik neem aan dat daarmee ook zijn "claim" op betreffend gebied (d.w.z. v.h. Steinmarken) vervalt. Dat is dan dus weer helemaal vrij (op het door mij geclaimde hoekje na). Dat leidt - voor mij - tot een dilemma. Lange tijd het "witte gebied" op de kaart wit houden vind ik eigenlijk geen optie, maar als ik dat gebied inteken en als degene die ooit dat gebied claimt het heel anders wil, dan moet e.e.a. weer over. Dat zou dan dus dubbel werk zijn.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door Kaaiman » di 10 sep 2013, 10:04

^^ Op dit forum geldt: wie eerst komt, eerst maalt. De nieuwkomer moet (in overleg) aansluiten op de geografie van de buren, niet andersom. Schellingen (Maarten) bepaalt dus mede hoe jouw land op het zijne aansluit, en jij hoe het toekomstige land op het jouwe aansluit. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door lajos » di 10 sep 2013, 10:22

OK. Dan teken ik de "witte gebieden" ook in, maar pas na nader overleg met Maarten over de aansluiting op Schellingen (overleg daarover is al gaande).

M.b.t. een GIMP tutorial: ik denk niet dat ik tijd heb om die te schrijven. Er is op Geopoeia een forum-deel voor software vragen. Wie een vraag over GIMP heeft en die in het Engels kan stellen kan dat daar doen, maar als er hier een GIMP-draad ontstaat in het relevante forum-deel zal ik ook daar een oog op houden. Wellicht dat antwoorden op vragen dan t.z.t. tot een soort tutorial kunnen worden samengevoegd.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door Kathor » di 10 sep 2013, 17:29

Ik vind de kaart nogal onrealistisch aan de grenzen (voor de rest TOP!), er loopt een klif van 200m langs de oostgrens van KHY en het grillige reliëf eindigt abrupt bij de grens.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door sirdanilot » wo 11 sep 2013, 00:19

Zeer interessant land ! Ik neem aan dat je verstand hebt van het Chinees? Erg leuk om ook niet-europese invloeden te zien in Atlantis.

Toch lijkt het me nogal raar om vlak naast een Duitstalig land opeens een Chinees-achtige staat te hebben, zonder barrière ertussen. Het lijkt me realistischer als de twee staten worden gescheiden door bijvoorbeeld een steile bergrug of een fjord. Dan is er wel contact mogelijk, maar is dit niet zo vanzelfsprekend. Een eiland vlak voor de kust lijkt me dan ook een beter idee, al kan een grillig stuk kust op het vasteland natuurlijk ook.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door lajos » wo 11 sep 2013, 02:01

katherman111 schreef:Ik vind de kaart nogal onrealistisch aan de grenzen (voor de rest TOP!), er loopt een klif van 200m langs de oostgrens van KHY en het grillige reliëf eindigt abrupt bij de grens.
Het reliëf had ik nog niet voorbij de grenzen getekend omdat dat niet mijn land is. Inmiddels heb ik (vanwege Kaaiman's post hierboven) dat gebied echter wel ingevuld (en nog een hele hoop andere veranderingen gemaakt). Voor de rotswand / tafelberg in het oosten zijn meerdere fysisch geografische verklaringen mogelijk. Een paar posts naar boven heb ik een mogelijke verklaring gegeven (maar er zijn ook andere, en misschien zelfs wel betere verklaringen). Die rotswand ligt daar omdat aan Schellingen zelf niets kan veranderen, maar er - om historische redenen - een scherpe natuurlijke barriere moet zijn. (Het gebied moet immers nog onbewoond zijn geweest in de 15e eeuw, en geschikt als schuilplaats. Daartoe moet het slecht toegankelijk zijn, vooral over land.) Van de opties om zo'n barriere te creeren sluit deze rotswand het best aan bij wat er al bekend was (d.w.z. zuidwest-Schellingen). Overigens is het niet zo dat die wand overal 200 meter hoog is. De 100m en 200m hoogtelijnen liggen daar vlak bij elkaar, maar dat kan ook betekenen dat de onderkant van die wand op 100m en de bovenkant op 200m ligt. Er zijn bovendien ook veel delen waar de twee hoogtelijnen wat verder van elkaar liggen en er dus een veel lagere rotswand is met hellingen aan weerzijden. Het merdendeel van de rotswand zal eerder 60 tot 80 meter hoog zijn dan 200, maar er zullen wel kleine delen zijn waar de hoogte zo'n 140. of zelfs 160m is.
sirdanilot schreef:Ik neem aan dat je verstand hebt van het Chinees?
Voldoende voor dit doel.
sirdanilot schreef:Toch lijkt het me nogal raar om vlak naast een Duitstalig land opeens een Chinees-achtige staat te hebben, zonder barrière ertussen.
Ten eerste is het geen Chinees-achtige staat, maar heeft het alleen een bevolking met een deels Chinese achtergrond en spreekt men er (ook) een Chinese taal. Cultureel zal het verder veel meer op de rest van Atlantis aansluiten. Kwang-Yung is lange tijd deel van Schellingen geweest (o.v.b.) en in die tijd is het Duits de officiele taal geweest. Daaruit is een Duits-Chinese pidgin ontstaan die officiële status heeft in het land en die in het oosten de dagelijkse voertaal is. (Overleg over de geschiedenis is nog gaande.)
Ten tweede is er een historische verklaring voor deze anomalie (zie eerste post in deze draad). De keuze voor zo'n afwijkende geschiedenis is natuurlijk expres: een beetje variatie tussen al die West-Europese landen in Atlantis kan geen kwaad lijkt me.
Ten derde zijn er wel scherpe barrières aan alle kanten (zie ook mij reactie op Katherman hierboven). Die barrières (m.n. in het oosten) wil ik echter juist niet te scherp hebben omdat ik het leuker vind als alleen het uitgangspunt flink afwijkend is, maar het land langzaam meer typisch voor de regio is geworden. (Het is dus geenzins de bedoeling dat het een "Chinees-achtig" land is gebleven, als het dat ooit al was.)

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door lajos » wo 11 sep 2013, 04:00

Nieuwe versie van de kaart. Nu zonder reliefkleuren, maar met schaduwen. hoogtelijnen om de 100m; roze hoogtelijnen om de 300m.

Het noordoosten en oosten spreekt voornoemde Duits-Tjanese pidgin taal (naam nog te bepalen); de rest Tjanees. Althans, in de rest zal die pidgin taal ook wel gesproken worden, maar de meerderheid spreekt Tjanees. Mogelijk is die pidgin inmiddels tot een creool verworden; er is daarvoor genoeg tijd gepaseerd. Ik zal die pidgin/creool t.z.t. tegelijk met het Tjanees uitwerken.

Volgende stap: landgebruik bepalen (stedelijk/landbouw/natuur) en daarna bevolkingsgrootte, gemeentes (o.id.), wegen, spoorlijnen (als die er zijn), enzovoorts. (En de geschiedenis uitwerken natuurlijk, maar dat heeft maar beperkt met de kaart te maken.)

Afbeelding

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door SjorsB » wo 11 sep 2013, 08:38

8| Echt een prachtige jaart, nu al! :d

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door sirdanilot » wo 11 sep 2013, 15:34

Ik vind het ook een prachtige kaart !

Ik bedoelde niet per se een Chinees achtige staat, maar ik vind de situatie nogal raar van een zeer groot Duitstalig land, en dan daarnaast zonder grote barrière een staat waar een Chinese creool wordt gesproken. Je zou verwachten dat de barrière tussen die twee staten iets groter is. Bijvoorbeeld een rivier met één oversteekplaats, of een rotswand met een of enkele passages.
Dominante talen hebben de neiging om minderheidstalen te verdringen. Je hebt wel natuurlijk de invloed van het Duits hier in gebracht, maar bedenk dat de landen al eeuwen in contact met elkaar zijn. De invloed zal dus iets verder gaan dan dat. Er zijn genoeg minderheidstalen die zijn opgeslokt door de grote taal, of volledig gecreoliseerd.
Wat ook kan, is dat het Tjanees een bepaalde culturele betekenis heeft, dat het bijvoorbeeld not-done is om thuis Duits te praten, of dat Tjanees als 'de betere taal' wordt gezien, zodat dit niet is uitgestorven.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door Kathor » wo 11 sep 2013, 19:23

^^ Misschien kan je onder andere door deze opmerkingen de landstaal iets Duitser maken (bijvoorbeeld een meer Duitse grammatica maar met veel Chinese woordjes en Chinese tekens)
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door lajos » do 12 sep 2013, 02:33

sirdanilot schreef:Ik bedoelde niet per se een Chinees achtige staat, maar ik vind de situatie nogal raar van een zeer groot Duitstalig land, en dan daarnaast zonder grote barrière een staat waar een Chinese creool wordt gesproken. Je zou verwachten dat de barrière tussen die twee staten iets groter is. Bijvoorbeeld een rivier met één oversteekplaats, of een rotswand met een of enkele passages.
Dominante talen hebben de neiging om minderheidstalen te verdringen. Je hebt wel natuurlijk de invloed van het Duits hier in gebracht, maar bedenk dat de landen al eeuwen in contact met elkaar zijn. De invloed zal dus iets verder gaan dan dat. Er zijn genoeg minderheidstalen die zijn opgeslokt door de grote taal, of volledig gecreoliseerd.
Wat ook kan, is dat het Tjanees een bepaalde culturele betekenis heeft, dat het bijvoorbeeld not-done is om thuis Duits te praten, of dat Tjanees als 'de betere taal' wordt gezien, zodat dit niet is uitgestorven.
De barrière is aanzienlijk. Alleen in het oosten is er een smalle strook zonder grote barriere. Het centrum van het land wordt echter volledig omringd met steile en grillige bergen (of heuvels, eigenlijk, want zo hoog zijn ze niet) en is ook over zee moeilijk te bereiken. Dat gebied is derhalve relatief geïsoleerd en kan daardoor gemakkelijk wat culturele eigenheid behouden.
Dominante talen hebben inderdaad de neiging om minderheidstalen te verdringen, maar het is twijfelachtig dat het Duits ooit dominant is geweest in Kwang-Yung. De politieke elite sprak (en vermoedelijk spreekt) de taal wel, maar het is nooit dagelijkse omgangstaal geweest en er is geen reden waarom de taal grote invloed gehad zou hebben. Kwang-Yung is weliswaar gedurende lange tijd formeel gecontroleerd door andere rijken, maar dat was altijd een controle van afstand, zonder nadrukkelijke inmenging in interne aangelegenheden, en zonder significante vestiging van buitenlanders in het land. In eigen land was het Tjanees derhalve nooit een minderheidstaal en heeft die ook nooit substantiële concurrentie gehad van het Duits (behalve onder een klein deel van de elite). De taal heeft zich derhalve redelijk kunnen handhaven.
Desondanks is er wel invloed van het Duits geweest, maar is die in de officiële taal min of meer teruggedraaid. Het moderne Tjanees is tot op zekere hoogte gereconstrueerd door (of in opdracht van) een nationalistische regering in de periode na onafhankelijkheid (tweede helft 19e eeuw) (vgl. ook het modern Hebreeuws). Dit "opgeschoonde" Tjanees is de taal van de politieke en culturel elite van het land, maar op straat wordt vermoedelijk een rommelig mengsel van Tjanees en Tjanees-Duits gesproken, en in het noorden en oosten Tjanees-Duits (d.w.z. voornoemde creool van Tjanees en Duits).

(edit: Het Baskisch is geografisch minder geisoleerd en in eigen regio niet dominant, desondanks bestaat de taal nog steeds en is die zelfs niet bedreigd. Het Tjanees bevindt zich in meerdere opzichten in een gunstiger situatie.)
katherman111 schreef:Misschien kan je onder andere door deze opmerkingen de landstaal iets Duitser maken (bijvoorbeeld een meer Duitse grammatica maar met veel Chinese woordjes en Chinese tekens)
Het is andersom (en dat is ook waarschijnlijker bij dit soort processen). De grammatica is nog grotendeels Chinees (zij het niet identiek aan die van modern Chinees, en er zijn ook Bantoe invloeden), maar de woordenschat van het Tjanees-Duits is voor het merendeel van Duitse oorsprong. De woordenschat van het "opgeschoonde" Tjanees is daarentegen volledig afgeleid van het Chinees. Beide talen hebben officiële status (al is dat i.g.v. Tjanees-Duits nog maar sinds kort), maar de taal van de politieke en culturele elite is al meer dan een eeuw Tjanees.






Een probleem waar ik op stuitte bij het werken aan de kaart is de locatie van haven en vliegveld. De grote baai was natuurlijk ideaal voor de piraten vanwege de smalle ingang, maar is om dezelfde reden ongeschikt voor moderne scheepvaart. Er moet dus ergens ooit een nieuwe haven aangelegd zijn, en meer recent ook een vliegveld, en op de schaal van deze kaart zijn beide tamelijk groot. De vraag is dus waar dat zou kunnen. Antwoord kan alleen maar zijn "ergens in zee" (d.w.z. er moet ergens een berg zijn afgegraven en in zee gestort om aldaar een nieuwe haven en vliegveld aan te leggen), maar dan blijft de vraag "waar", want dat kan alleen in een relatief ondiepe locatie natuurlijk.

M.b.t. de haven is er ook de vraag hoe groot die zou moeten/kunnen zijn. Schellingen en Imaginië zijn naar verluid handelsnaties en daarmee zou Kwang-Yung niet kunnen hebben concurreren. Van een grote overslaghaven kan dan dus geen sprake zijn en een kleinere haven alleen voor de nationale im- en export is voldoende. Echter, Schellingen en Imaginië hebben volgens de kaarten helemaal geen (relevante) havens. De meeste kustplaatsen van Schellingen liggen direct aan zee (er is blijkbaar zelfs geen strand tussen stad en zee, want op de gebruikte kaartschaal is zelfs een strand een paar pixels breed, maar evenmin lijkt er ruimte te zijn voor dijken, duinen, of andere kustbewaking), en hebben bovendien geen havens. Imaginië heeft wel twee kleine havens, maar die zijn veel te klein voor zeeschepen (die passen daar niet in), en zelfs als er zeeschepen zouden kunnen aanmeren, dan zouden die havens te klein zijn voor een meer-dan-nationale functie. Hoe het kan dat Schellingen en Imaginië handelsnaties zijn is mij derhalve een raadsel.

Dit plaatst mij voor een dilemma: misschien is er dan toch (economische) ruimte voor een grotere, internationale haven in Kwang-Yung. Dat vergroot natuurlijk het lokatie-probleem, maar het vergroot ook (aanzienlijk!) de economie en potentiële bevolkingsomvang van het landje. In plaats van een wat achterlijk boeren- en visserslandje zou het dan een soort klein Hong-Kong kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door lajos op vr 13 sep 2013, 02:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door MandelSoft » do 12 sep 2013, 09:43

Ehm, over de havens moet ik je toch even corrigeren:

- Imaginië heeft één middelgrote haven (Sebeshaber) en één kleine haven (Zeeland). Alleen Sebeshaber is geschikt voor de grote zeevrachtschepen. De Zeeland-haven kan kleinere zeeschepen aan en ook veerboten.
- Schellingen heeft Landallhaven, Malle en Wierungen als veerhavens. Voor grote vrachthavens zijn er Suessensee (die niet aan de kust ligt, maar aan het meer waar het aan ligt, liggen de kades. De toeleidende rivier wordt regelmatig gebaggerd om voldoende diepgang te garanderen) en Hagenfurt. Beide kunnen grote zeeschepen aan.

Dus ja, er is toch wel behoorlijk wat concurrentie vanuit Schellingen en Imaginië

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door lajos » do 12 sep 2013, 13:21

Dank voor je reactie. Dan heb ik het dus toch niet goed op de kaart gezien.
In dat geval houd ik het bij een wat kleinere haven met vooral een nationale functie. Dat maakt meteen het inpassingsprobleem een stuk minder groot.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door Kathor » do 12 sep 2013, 16:45

Het vliegveld kan je eventueel oplossen door een kunstmatig eiland voor de kust of in een baai te laten reizen zoals Hong Kong International Airport
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door lajos » vr 13 sep 2013, 01:53

^^ Dat kunstmatig eiland heb ik inderdaad ingetekend inmiddels. Behalve vliegveld bevat het ook de haven en wat haven-gerelateerde industrie. Probleem daarbij was vooral de locatie. Het kon niet op een al te diepe plek natuurlijk. De beste locatie was een afgegraven en uitgebreid natuurlijk eilandje en er waren niet zo heel veel plekken waar dat goed viel in te tekenen. Een bijkomende complicatie was dat de start/landingsbanen parallel aan de kustlijn moeten lopen omdat de kust te steil is. Uiteindelijk heb ik het in het zuidoosten geplaatst.

Na het intekenen van dat eilandje heb ik ook bossen en stedelijke bebouwingsgebieden en het wegennet ingetekend. Ik wacht even met het uploaden van de nieuwe versie tot de plaatsen ook een naam hebben. Nu ben ik wat aan het rekenen op bevolkingsgrootte. Belangrijkste bepalende factor daarbij is beschikbare landbouwgrond. Maar ongeveer een derde van het oppervlak van het land is daarvoor geschikt of geschikt te maken; de rest is te steil. Beperkt beschikbare grond zal er toe geleid hebben dat de steden en dorpen een relatief hoge bebouwingsdichtheid hebben, maar hoe hoog precies is ook nog een beetje een puzzel. Op basis van deze berekeningen moeten evt. ingetekende urbane gebieden aangepast worden (d.w.z. dat steden groter of kleiner gemaakt moeten worden). I.i.g. lijkt het er op dat de bevolking tussen de 250.000 en 300.000 is. Het is dus ook in dat opzicht een klein landje.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door lajos » vr 13 sep 2013, 04:08

Alhoewel ik hierboven schreef te wachten met uploaden van een nieuwe kaart tot de plaatsnamen op de kaart stonden, bij deze toch de meest recente versie van de kaart. De 29 benodigde plaatsnamen en 6 districtsnamen komen later wel. Sowieso is dat altijd een aspect dat me wat meer tijd kost. (Overigens is er wel één plaatsnaam bekend, de hoofdstad (ook de grootste stad) heet 隍岩市 Khuáng Yǝ́ng Ʒǝ hetgeen 'Kwang-Yung-stad' betekent.)

Afbeelding

Overigens, de gele stipjes die nu de knooppunten aangeven bevallen me helemaal niet, maar da's maar een klein detail.

Oh, en volgens de meest recente berekeningen is het inwonertal 268.490. Khuáng Yǝ́ng Ʒǝ heeft 91.550 inwoners.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door lajos » vr 20 sep 2013, 03:19

Ik heb de eerste post in deze draad ge-update met de thans bekende gegevens en zal dat blijven doen. Het tempo van ontwikkeling/uitwerking zal (meestal) niet heel hoog zijn echter, i.v.m. andere verplichtingen (zoals werk). Op dit moment staat er weinig nieuws in de eerste post. Als ik wat nieuws toevoeg, dan zal ik dat sowieso ook als een gewone post doen.

[edit: Toen ik bovenstaande plaatste had ik al wel wat nieuws over economie geschreven in de eerste post. Er staat dus wel wat nieuws.]


M.b.t. de geschiedenis:
Kwang Yung werd na de onafhankelijkheid van Schellingen - tot op zekere hoogte - deel van Schellingen. In de loop van de 19e eeuw ontstond een onafhankelijkheidsstreven en werd het landje onafhankelijk. Het ligt voor de hand dat dat onafhankelijkheidsstreven ontstond onder invloed van Duitse Romantische filosofie (m.n. Herder) en dat de Qán elite daarmee in aanraking kwam aan Schellingse (of misschien Duitse?) universiteiten. Op dit moment is de geschiedenis van Schellingen echter onvoldoende uitgewerkt om te weten of en wanneer dat kon. (Of en sinds wanneer er universiteiten waren en of daar Qán studeerden.)

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door lajos » zo 22 sep 2013, 15:24

Iets verder uitgewerkte geschiedenis:

(maar de 20e eeuw ontbreekt nog)

Tijdens één van zijn tochten in het begin van de 15e eeuw zond de Chinese vlootcommandant Zheng He een drietal schepen met een gezamenlijke bemanning van ongeveer 500 man op een missie om de zuidoostkust van Afrika te verkennen. De Chinezen waren toen tot Oost-Afrika gekomen, maar niet veel verder naar het zuiden. Deze drie verkenningsschepen voeren rondden de Kaap de Goede Hoop, maar vlak daarna brak er een muiterij uit, en de verkenners veranderden daarna in piraten. Ze teisterden de Afrikaanse zuidwestkust, daarbij langzaam verder naar het noorden trekkend (wetend dat terug naar het oosten tot confrontatie met Zheng He zou leiden, en zekere ondergang). Onderweg pikten ze ook wat Afrikaanse vrouwen op. Na West-Afrika gepasseerd te hebben kwamen de piraten aan in de voor piraterij bijzonder aantrekkelijke Noordelijke Atlantische oceaan. De druk bevaren scheepsroutes tussen de eilanden van Atlantis en Europa leverde meer dan genoeg slachtoffers op, en op de talrijke eilanden van Atlantis, waarvan er veel nog dunbevolkt waren, waren eenvoudig schuilplaatsen te vinden.

De piraten ontwikkelden de praktijk om zich langdurig verborgen te houden en dan plotseling ergens - bij voorkeur ver van de schuilplaats - toe te slaan, en zich daarna weer in de schuilplaats terug te trekken. Ze zagen daarin een verwantschap met zangcicaden, insecten zich jaren onder de grond verbergen en dan plotseling tevoorschijn komen, en vernoemden zich daar naar: 蟬 Qán. Omstreeks 1450 vonden de Qán een schuilplaats die hun definitieve vestigingsplaats zou worden, het huidige Kwang Yung. Dat gebied was tot de Qán zich er vestigden "niemandsland", d.w.z. onbewoond woest bos- en berggebied. De bevolkingsdruk in het Nagaskische rijk was niet zodanig dat ontoegankelijke en weinig productieve gebieden in gebruik genomen moesten worden. Maar voor de Qán was het juist die ontoegankelijkheid die het een perfecte locatie maakte.

In deze periode bleven de Qán met name Europese schepen en Afrikaanse kustplaatsjes overvallen, maar af en toe werden ook Atlantidische kustplaatsjes overvallen, hetgeen mogelijk heeft bijgedragen aan de immigratie naar het binnenland op Atlantidië. Er was incidenteel contact met de Nagaskiërs (en vermoedelijk ook enige, zij het zeer minimale, vermenging). Van de Nagaskiërs namen de Qán behalve landbouwtechnologie en kennis over gewassen ook het schrift over (met enige kleine aanpassingen en aanvullingen). Het Chinese schrift was door de Qán grotendeels vergeten (als ze dat ooit al beheerst hadden) en werd pas in de 19e eeuw (weer) ingevoerd.

In 1632 zetten de Nederlanders voet aan wal in het huidige Imaginië en kort daarna ontdekten ze de Qán schuilplaats. Om een einde te maken aan de Qán piraterij bouwden de Nederlands een klein fort op een eilandje voor de ingang van de baai van Kwang Yung. Dat fort had maar een kleine permanente bemanning, maar was zodanig gebouwd dat het schier onneembaar was, en beschikte over een paar kanonnen om Qán schepen te verwoesten. Niet veel werd dit fort door de Pruisen overgenomen. De Pruisen schoten echter niet alleen op schepen die probeerden de baai uit te varen, maar voeren af en toe ook zelf de baar in en schoten daarbij ieder schip (en schip in aanbouw) en havenfaciliteiten in brand. De Qán piraterij kwam hiermee definitief ten einde.

De Qán werden hierdoor gedwongen hun bestaanswijze aan te passen. Ze werden boeren en kustvissers (met kleine roeibootjes). Ze hadden hun land echter niet gekozen om de goede landbouwgrond, maar omdat het een goede schuilplaats was (d.w.z. bergachtig en slecht begaanbaar), en landbouw vereiste dus veel werk en inzet en bleef maar beperkt productief. Er werd wel wat naburig land in gebruik genomen, maar omdat Schellingen in diezelfde periode in zuidwestelijke richting uitbreidde botsten de twee volkeren al snel op elkaar, hetgeen tot de huidige grens leidde. Vanwege de beperkte beschikbaarheid van landbouwgrond was bevolkingsgroei maar beperkt mogelijk en immigranten waren niet welkom. Dit droeg verder bij aan de isolatie van het land. Van buitenaf was het land afgesloten door de Pruisische "bewakers" die er voor zorgden dat er geen schepen gebouwd werden, en van binnenuit door het verbod op immigratie. De omstandigheden leidde ook tot andere maatregelen die nog steeds zichtbaar zijn, zoals het verbod om huizen te bouwen op landbouwgrond (met de nodige ontsnappingsclausules) hetgeen tot de relatief dichtbebouwde steden en dorpen geleid heeft.

De Pruisen werden door de Qán gehaat en de onafhankelijkheid van Schellingen in 1782 werd derhalve in Kwang Yung met gejuich begroet. De Qán zochten aansluiting bij Schellingen, maar alvorens de besprekingen daarover goed en wel begonnen waren werd het door de Qán opgeblazen fort door de Schellingers weer in gebruik genomen en werd een Schellingse bewindvoerder aangesteld die besluiten van de Qán regering in bepaalde categorieën formeel moest goedkeuren. Kwang Yung werd dus inderdaad min of meer deel van Schellingen, maar wellicht niet op de wijze die de Qán elite zelf voor ogen gehad had. De Schellingse controle werd desondanks niet puur negatief ervaren. Ten eerste bestond er sympathie voor Schellingen als voormalige kolonie van de gehate Pruisen. Ten tweede verboden de Schellingers - in tegenstelling tot de Pruisen - niet alle schepen, maar alleen bewapende schepen (en stonden dus wel zeehandel toe). Af en toe controleerde de Schellingse regering wat Qán schepen en in geval van een overtreding van het wapenverbod werden alle Qán schepen verwoest. Dit laatste gebeurde twee maal in de periode 1785-1800, maar daarna nooit meer. Sindsdien heeft Kwang-Yung een door Schellingen opgelegd en gecontroleerd verbod op bewapende schepen, inclusief marine, kustwacht, enzovoorts (en houdt het zich daaraan). In 1793 kwam daar een verbod op een georganiseerd leger bij. Ten derde was de Schellingse politieke invloed in de praktijk zeer beperkt. Alhoewel de Schellingse bewindvoerder in de periode vanaf 1785 formeel het laatste woord had, was Kwang Yung de facto zelfstandig. Het had alleen geen eigen buitenlands beleid of defensie (maar daar ook weinig behoefte aan).

In de eerste helft van de 19e eeuw kwam de Qán maatschappelijke elite via de Schellingers in contact met recente Duitse filosofie en wetenschap. Met name een aantal Romantische en aanverwante denkers waaronder Herder en Von Humboldt hadden een grote invloed op het ontstaan van een Qán nationaal bewustzijn. Dit leidde onder andere tot een reconstructie van het Tjanees, de taal van de Qán. Oorspronkelijk was dat een Chinese taal met enige Bantoe invloed (via de eerste generatie, uit Afrika ontvoerde, vrouwen), maar in de loop der tijd was er aanzienlijke Duitse en in mindere mate ook wat Nagaskische invloed geweest. Deze invloed werd uit het Tjanees weggezuiverd en het Chinese schrift werd als het officiële schrift van de taal vastgesteld. Toen de Qán regering in 1863 het gezuiverde Tjanees als officiële landstaal (en enige taal in het onderwijs) wilde invoeren, werd dat door de Schellingse bewindvoerder verboden. De Qán regering eiste daarna onafhankelijkheid van Schellingen en kreeg die ook in 1865, maar de grondwet van het nieuwe land werd deels door Schellingen geschreven en bevat (nauwelijks te veranderen) bepalingen die het Kwang Yung verbiedt om een georganiseerde land- of zee-macht te hebben. (Kwang Yung heeft derhalve nog steeds geen marine en kustwacht. Bij verdrag is geregeld dat de Schellingse kustwacht ook de kust van Kwang Yung controleert.)

Er bestaat nog steeds nauwe "samenwerking" tussen Kwang Yung en Schellingen, al wordt door critici dikwijls gezegd dat van samenwerking geen sprake is, maar dat Kwang Yung braaf doet wat Schellingen veroroneert. Kwang Yung en Schellingen (en Imaginië) hebben een douane-unie en dezelfde munt.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door Kaaiman » ma 23 sep 2013, 09:24

Interessant om te lezen en mooi verweven met de Schellingse geschiedenis. :d
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

FTRDJ
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 14:42

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door FTRDJ » ma 23 sep 2013, 19:52

Als gewoonlijk weer een prachtig kaartje Lajos, goed werk!

Zie ernaar uit dit land te volgen tot het perfect in dit project mengt.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door Kathor » ma 23 sep 2013, 19:54

^^ Misschien kan je zelf ook een land oprichten? ;)
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door SjorsB » ma 23 sep 2013, 20:24

Dat hoeft niet hoor, meelezen mag ook. Het staat je vrij een land te starten, maar het is niet verplicht. Wel welkom op Atlantis natuurlijk. ;)

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door Kathor » ma 23 sep 2013, 21:23

Ik suggereerde maar iets :p Hoe meer zielen...
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [KHY] 隍岩民國 (Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng)

Bericht door lajos » di 24 sep 2013, 08:31

Nieuwe versie van de kaart:
Afbeelding

Voor de liefhebber, alle plaatsnamen in Chinese karakters:
北境 Bhéi Jing
那哈森 N̊a Gá Sǝn
東下谷 Tong Hiong Ghú
中谷鄉 Xhong Ghú H̊iang
高中山 Kaa Xhong Xan
國田 Kuóng Thiǝ́ng
渠 Tsú
南澤 N̊án She
燃帆 Cán Fan
魚頭岩 Ǝ́ Thóu Yǝ́ng
淺湾 Dziǝ́ng Yang
汀 Thing
崮莊 Ghu Xhuang
西松島 H̊ǝ Song Taa
大島 Dhai Taa
撚魑 Niǝ́ng Qǝ
新港 H̊ieng Gháng
萬魚礁 Ngiang Ǝ́ Qhiao
狹湾 H̊ióng Yang
上海 Ʒang Hái
嶺 Líng
二川湾 Aa Qyang Yang
西境 H̊ǝ Jing
隍岩市 Khuáng Yǝ́ng Ʒǝ
離困船 Lhi Gbung Qiáng
上野 Ʒang Ngíi
新地 H̊ieng Dhǝ
北湖 Bhéi H̊ú
三川 San Qyang

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten