[KHY] Algemeen

隍岩民國 / Khuáng Yǝ́ng M̊iéng Kuóng

Moderator: lajos

Plaats reactie
Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

[KHY] Algemeen

Bericht door lajos » vr 25 apr 2014, 06:25


Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [KHY] Algemeen

Bericht door Ortelius » vr 25 apr 2014, 16:56

Wat mij opvalt aan de bevolkingsgroei is dat deze wel erg ideaal exponentieel verloopt. Zijn er geen gebeurtenissen/periodes in de geschiedenis waar er een plotselinge stijging in groei of een afname was? Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan een periode tijdens of na een oorlog, waarbij er enerzijds bovengemiddeld veel sterfgevallen zijn, of een babyboom erna.
Bovendien lijkt het er nu op alsof alle etnische groepen netjes onder elkaar trouwen en kinderen krijgen. Is er geen sprake van menging van deze groepen? Ik kan me ook voorstellen dat er welbepaalde periodes zijn waarin er nog geen mensen van een bepaalde etniciteit te vinden waren in Kwang Yung.
Zie het niet als negatieve kritiek, het zijn gewoon een aantal zaken die mij opvielen bij het bekijken van de wiki ;)

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [KHY] Algemeen

Bericht door lajos » ma 28 apr 2014, 02:59

Ortelius schreef:Wat mij opvalt aan de bevolkingsgroei is dat deze wel erg ideaal exponentieel verloopt. Zijn er geen gebeurtenissen/periodes in de geschiedenis waar er een plotselinge stijging in groei of een afname was? Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan een periode tijdens of na een oorlog, waarbij er enerzijds bovengemiddeld veel sterfgevallen zijn, of een babyboom erna.
Kwang Yung is nooit getroffen door oorlog. Er hebben wel andere ontwikkelingen plaatsgevonden zoals plotselinge immigraties en rampen, maar de effecten daarvan zijn niet zo groot. Als je de exponentiële-groei-component uit de grafiek haalt, dan zijn er wel allerlei (kleine) bobbels en kuilen, maar die vallen in het niet bij de natuurlijke bevolkingsgroei.
Ortelius schreef:Bovendien lijkt het er nu op alsof alle etnische groepen netjes onder elkaar trouwen en kinderen krijgen. Is er geen sprake van menging van deze groepen?
Misschien is het handig om ook de tekst bij het plaatje te lezen... (Er staat niet voor niets "Zie tekst" in het onderschrift.)
Ortelius schreef:Ik kan me ook voorstellen dat er welbepaalde periodes zijn waarin er nog geen mensen van een bepaalde etniciteit te vinden waren in Kwang Yung.
De categorieën in de grafiek zijn erg globaal. Nagaskiërs en Europeanen zijn er in heel kleine aantallen vanaf de resp. 16e en 17e eeuw. Alleen de Zuid-Oost-Aziaten zijn pas veel recenter gekomen.

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [KHY] Algemeen

Bericht door Ortelius » ma 28 apr 2014, 09:57

lajos schreef:
Ortelius schreef:Bovendien lijkt het er nu op alsof alle etnische groepen netjes onder elkaar trouwen en kinderen krijgen. Is er geen sprake van menging van deze groepen?
Misschien is het handig om ook de tekst bij het plaatje te lezen... (Er staat niet voor niets "Zie tekst" in het onderschrift.)
Als ingenieur leer je nu eenmaal dat een plaatje (vaak) meer zegt dan 1000 woorden ;) Had eerlijk gezegd nog niet de moeite gedaan om de begeleidende tekst te lezen, en na dat nu wel gedaan te hebben, zie ik nog steeds niet het nut van de strikte scheiding in de grafiek.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [KHY] Algemeen

Bericht door lajos » di 29 apr 2014, 14:37

^^ De scheiding in de grafiek was/is van belang om een redelijke inschatting te maken van de etnische achtergrond van de Qan. Dat vond en vind ik nuttig om een goed beeld te hebben van de fysieke eigenschappen van dat volk.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [KHY] Algemeen

Bericht door lajos » di 08 jul 2014, 04:53

N.a.v. de discussie elders over internationale betrekkingen en ambassades e.d. het volgende:
Kwang Yung heeft ambassades in Schellingen, Imaginië, Dumerië, Duitsland, een aantal Oost-Aziatische landen, de VS, en nog een paar landen. Waar Kwang Yung geen ambassade heeft behartigt de Schellingse ambassadeur ook de belangen van Kwang Yung (en Imaginië).
(zie de wiki-pagina over Kwang Yung.)

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [KHY] Algemeen

Bericht door lajos » vr 05 sep 2014, 04:05

Omdat er deze maand Lagerhuisverkiezingen plaatsvinden in Kwang Yung moest ik de bevolking per 1 juli berekenen (omdat bevolkingsgrootte het aantal zetels per stemdistrict bepaald). Dat getal is 281.136. De bevolking i 4,03% gegroeid sinds de laatste gepubliceerde cijfers (1 januari 2013). Voor het grootste deel is dat natuurlijke bevolkingsgroei, maar arbeidsmigranten (m.n. uit Zuidoost-Azie) leveren ook een belangrijke bijdrage.
Door veranderingen in de bevolkingsverdeling verliest district 3 (Tong Tsu) een zetel en krijgt district 8 (Khuáng Yǝ́ng Ʒǝ, Centrum-oost) er een bij. Binnenkort volgt meer nieuws over de verkiezingen. Zie ook de wikipagina over dit onderwerp.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten