[CQX] Kaarten en infrastructuur

Cȧrq́ax

Moderator: Dulminis

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Dulminis » do 14 aug 2014, 19:48

^^ "Heilig" weet ik niet; als het gebied heilig zou zijn geweest, zou een snelweg daar zo dichtbij misschien ook bezwaarlijk zijn (hoewel de snelweg natuurlijk wel ettelijke eeuwen later is aangelegd dan het historische centrum, dus daar dacht men toen misschien anders over).

Op zich is een andere oever inderdaad wel interessant, omdat ik dan een reden heb voor een enorme fortificatie aan de zuidwestkant :d In tegenstelling tot in veel West-Europese steden, waar soortgelijke vestingmuren op een gegeven moment ontmanteld zijn (zoals Luxemburg), zou die in Hov́an nog kunnen bestaan.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door TBR » vr 15 aug 2014, 10:44

Dulminis schreef:^^ "Heilig" weet ik niet; als het gebied heilig zou zijn geweest, zou een snelweg daar zo dichtbij misschien ook bezwaarlijk zijn (hoewel de snelweg natuurlijk wel ettelijke eeuwen later is aangelegd dan het historische centrum, dus daar dacht men toen misschien anders over).
Het gebied kan ook heilig zijn geweest in een pre-Nagaskistische cultuur, waarbij het heiligdom werd verwaarloosd door de komst van het Nagaskisme...
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door MandelSoft » do 21 aug 2014, 18:18

Je kan de snelweg ook wat bochtiger door de stad laten leggen, waarbij het allerlei obstructies vermijdt. Je ziet dat wel vaker in steden (zie Amsterdam, Antwerpen of Birmingham. Of beter in de context van Carqax: Praha), al is het in de VS vaak een uitzondering...
..
Het kan ook zijn dat de V1 eerst tussen twee steden inlag, maar dat Hovan deze buurgebieden later heeft opgeslokt.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Dulminis » zo 26 apr 2015, 15:56

Iemand vroeg mij naar de gewestindeling in Cȧrq́ax, dus bij deze een vlug kaartje. (Ja ik weet: het is in paint, maar je kunt veel zeggen van Inkscape, maar om even snel wat vlakken een kleurtje te geven is het niet zo vlug)

Afbeelding

Groter plaatje achter de url: http://www.dulminis.nl/carqax/carqaxgewestenc.png

Wat gelezen moet worden:
De gewesten (Ȧshulėxe) zijn niet zo onwrikbaar vastgelegd zoals minister Plasterk meen ik thans aan het ondervinden is dat de Nederlandse provincies dat wel zijn, en ze worden dan ook niet van bovenaf opgelegd, maar ontstaan veeleer uit samenwerking tussen de Steden en Velden. Het is voor Steden en Velden ook niet verplicht om zich bij een Gewest aan te sluiten. Grijs weergegeven in de kaart zijn de twee Velden Huśusćozi en Ohuśalexe, alsook de Stad Ulvaxenkir die zich niet bij een Gewest hebben aangesloten.

De kleuren staan voor de volgende gewesten:
  • Paars: Ėqtau ('Zee')
  • Oranjerood/bruin: Cov́i (genoemd naar de rivier)
  • Lichtgroen: Ulvak ('Oever')
  • Lichtblauw: Ėvurq́ulźus ('Het Noorden')
  • Lichtoranje/beige: Xiv́iq́ (genoemd naar de rivier)
  • Donkergroen: Źav́oi Ėlźa ('Boven-Ėlźa')
  • Rood/roze: F́ȧzebuli Ru̇dex ('West-Rooden')
  • Donkerblauw: Ezili Ru̇dex ('Oost-Rooden')
  • Geel: Nıgasqila ('Nagaskië')
Voor de discussie die uit deze kaart volgde, wilt a.u.b. verderlezen onder Politiek en Staatsinrichting
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Dulminis » zo 07 jun 2015, 14:08

Ik heb bij de jongste versie van de kaart van Kartjas wat exoniemen toegevoegd in de Tholenische en Schellingse grensstreken. Omdat ze anders misschien niet goed leesbaar zijn, heb ik de grote versie van de kaart geüpload.

Opmerkingen:
- De Duitstalige namen in het noordoosten en noorden van Cȧrq́ax zijn de namen die tot en met de Tweede Wereldoorlog gebruikt werden in Rudenz-Fugesen, waarna de gebieden door Cȧrq́ax werden geannexeerd. Ongeveer 3% van het totale aantal Karktiërs spreekt van huis uit nog steeds Duits; de meesten van hen wonen in deze twee gebieden.
- Karktische namen in Tholenië en Schellingen zijn vooral exoniemen die aangegeven worden op Karktische verkeersborden (op snelwegen kun je daar soms zelfs de oorspronkelijke Tholenische en Schellingse namen bij aantreffen; elders is kennis van de Karktische namen handiger). Deze plaatsen waren nooit onderdeel van Cȧrq́ax en alhoewel er misschien wat Karktiërs doelbewust zijn gaan wonen in de afgelopen 50 jaar, hebben deze plaatsen geen Karktische geschiedenis.
- Duitse namen in Karktisch-Nagaskië zijn eveneens exoniemen. Hoewel er in deze plaatsen wel Duitstaligen wonen, gebruiken deze soms lukraak zelfbedachte namen, die geregeld van elkaar verschillen.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Matt » za 13 jun 2015, 14:20

Leuk al die exoniemen! :)
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Dulminis » zo 05 jul 2015, 19:16

Mandelsoft had al eens borden voor Cȧrq́ax ontworpen, maar ik wil dat natuurlijk zelf ook kunnen, dus bij deze een eerste poging:

Afbeelding

Ezili Cȧrq́ax is 'Oost-Kartjas'; dat staat dus niet als zodanig op de kaart.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Kaaiman » ma 06 jul 2015, 09:34

Ik ben bang dat ik hier verkeerd zou rijden, omdat ik alles niet snel genoeg kan ontwarren... :|

Bij bewegwijzering geldt: minder is meer. Je rijdt hier met een behoorlijke vaart op een snelweg en hebt daardoor niet de tijd om alle informatie in je op te nemen.
Dat wordt nog eens bemoeilijkt doordat je bord op meerdere gedachten hinkt:
  • Nabije steden aangeven, liefst zo veel mogelijk (Steden op dezelfde route achter elkaar plaatsen)
  • Gebieden/landsdelen aangeven
  • Verderop gelegen wegnummers aangeven bij sommige steden die aan hoofdwegen liggen.
Nu kun je over een doelensystematiek een heel forum volschrijven (oh, dat is al eens gedaan op wegenforum.nl), maar de kern van de zaak is: Welke stad is op dit punt richtinggevend genoeg om aan te geven, zodat je ook bij andere steden op die route uitkomt? Dat is voor een belangrijk deel een kwestie van associatie bij de weggebruiker.

In dit concrete geval zou ik het zo doen:
[V1]
Hovan (dekt ook het vliegveld, want er is geen verschil in richting hier tussen stad en vliegveld)
Aqilexic (dekt ook Xuhuvi op dit punt)
Ascevun (dekt het oosten voldoende op dit punt, is het (veel) verdere verloop van de V1/C21)
keuze tussen Xozaxexe en Panahevo (C20 slaat af na Xozaxexe, dus dat is een regionaal knooppunt, maar Panahevo is meer het einddoel van weg 15. Panahevo heeft als voordeel dat het de lading 'noord' beter dekt, maar Xozaxexe lijkt me belangrijker als plaats. Om het even dus.)

[V2a] ik zou de V2 hier meteen met zo'n gestreepte bies achter zetten. Dan heb je meteen de associatie dat de V2a naar de V2 leidt.
Ezelhusin
Xelurqa (verkeer naar Cegavi zal eerst toch Xelurqa moeten aanhouden. Pas bij het oostelijk uiteinde van de V2a zou je Cegavi aan kunnen geven. Xelurqa dekt trouwens ook Ulvaxenkir, hoewel deze plaats ook nog via de V1 en weg 19 bereikt kan worden. Ulvaxenkir hier aangeven is dus niet richtinggevend)
Cursa

Op deze manier krijg je toch al een stuk beter leesbare borden, terwijl er voor de meeste weggebruikers weinig informatie verloren gaat. ;)

Mocht je Ezili Carqax per se willen aangeven, doe dat dan op een apart bord met eventueel met die wegnummers erbij. Maar echt nodig is het niet, want wat boeit het de weggebruiker hier of je de 16, 30 en 28 moet volgen. Voorlopig volg je toch de V1. Ik zou dit bord dan neerzetten aan het (voorlopige) einde van de V1, liefst met het C-nummer erbij.

Ná dit knooppunt komt er weer ruimte op de borden bij, omdat je de doelen van de afgeslagen richting niet meer hoeft aan te geven. Dat geeft de gelegenheid om ook met kleinere en regionalere plaatsen op de proppen te komen.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Kaaiman » ma 06 jul 2015, 12:20

Even jouw bord verpaint volgens mijn ideeën:
Afbeelding

Cursa kun je niet anders fatsoenlijk bereiken dan via een veerpont, dus het leek me niet relevant om er een veerpontsymbooltje bij te zetten. Weg nr. 23 lijkt me wel relevant omdat dat de doorgaande route is, ook na het einde van de snelweg V2 en aan de overkant bij Cursa. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Dulminis » ma 06 jul 2015, 13:25

Nuttige punten; dank Kaaiman! Ik zit niet op het wegenforum en heb geen rijbewijs, dus sowieso beleef ik snelwegen waarschijnlijk anders dan bestuurders ;)
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door TBR » ma 06 jul 2015, 14:09

Ik heb trouwens nog een vraag over de kaart van Kartjas. Daar staat het symbool van Hovan namelijk net over de V1, gaat deze snelweg dwars door de stad of houdt deze net voor het begin op en gaat als gewone stadsweg dwars door Hovan? Al lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat deze snelweg dwars door Hovan is gebouwd, al dat verkeer wil je niet in het centrum.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Kaaiman » ma 06 jul 2015, 14:13

^^ Het antwoord staat in de link 'Kaart van Hov́an' in het eerste bericht van dit topic. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Dulminis » wo 08 jul 2015, 13:47

Bordpoging nr. 2, aan te treffen vlak voordat men vanuit het oosten de stad Ėburemi bereikt. (Źabrıl is de Tholenische plaats Saint John of the Brawl). Deze zou al wat rustiger moeten zijn dan mijn eerste poging.

Afbeelding
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door TzM23 » wo 08 jul 2015, 13:58

Je bord is wel erg rond, en ik ben nog steeds geen fan van het lettertype, dan kan je nog beter Arial kiezen. Ook zou ik de kleur geel wat anders kiezen, zodat het zwart beter te lezen is.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Dulminis » wo 08 jul 2015, 19:13

^^ Dat lettertype heb ik genomen als eerste lettertype dat de Karktische haken en ogen aankan en dat geen Arial was (gezien bepaalde aversies op dit forum jegens dat lettertype; ik vind dat zelf overigens voor veel dingen wel prettig). Ik sta natuurlijk open voor alternatieven - mits de punten en accenten netjes boven op de letters komen. Ik kan zelf natuurlijk ook een v́ėdesćeni alfabet ontwerpen, maar mijn ervaring daarmee is nagenoeg nihil...

Over het geel zat ik zelf ook al te twijfelen.

En wat is er mis met rond? Puntige hoeken buigen maar om of breken af, en je kunt er nog lelijker je hoofd tegen stoten dan tegen een afgerond metalen bord ;)
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door BlaZ » wo 08 jul 2015, 19:24

Je kan eens proberen alles in hoofdletters te zetten, dat werkt bij sommige fonts erg goed.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door MandelSoft » wo 08 jul 2015, 19:29

Sommige lettertypen hebben de diakritische tekens wel, maar kunnen ze niet automatisch toepassen. Dit is bijvoorbeeld het geval met het lettertype dat ik toendertijd heb gebruikt, Drogowskaz. Het is wel mogelijk dat ik een gekozen lettertype kan modificeren naar de gewenste voorkeuren (met TypeLight) zodat de accenttekens wel aanwezig zijn, maar dit vergt wel werk.

Over de bewegwijzering ben ik niet zo te spreken. Ik vind het vooral een rommelig ontwerp en slecht gestructureerd ontwerp (pijlen boven aan de wegwijzer is vrij onduidelijk voor doorgaande rijstroken). Misschien moet ik mijn eigen ontwerp herzien om tot een compromis-ontwerp te komen.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Dulminis » wo 08 jul 2015, 19:49

^^ Ontwerp (nav Mandelsoft) Het allereerste ontwerp (groene snelwegbord) is inderdaad druk en rommelig (zoals Kaaiman indirect ook al opmerkte), dus daar ga ik sowieso nog mee aan de slag. Pijlen bovenaan de wegwijzer zouden m.i. op zich geen probleem moeten zijn, maar misschien moet er wel meer ruimte tussen pijlen en rand en tussen pijlen en tekst zitten, zodat ze beter opvallen.

^^ Hoofdletters (nav BlaZ) Hoofdletters vind ik zelf minder geslaagd, hoewel dat van het lettertype afhangt.

Bij veel fonts heb ik tot nu toe ook het probleem dat de accenten er niet boven maar bovenin worden gezet (maximale lijnhoogte kennelijk), waardoor letter en accent overlappen en daardoor lelijk worden, maar dat is gek genoeg een fenomeen dat zich alleen in inkscape voordoet. Alleen de 'combining' diacritische tekens werken bij de meeste lettertypes goed (bij Courier New juist helemaal niet bijvoorbeeld, maar dat ga ik sowieso niet gebruiken voor mijn borden), maar bepaalde lettertypesets in mijn computerversie zijn minder uitgebreid dan ik hoor dat elders het geval is (was het Myriad dat zo'n beetje alles lijkt te hebben tegenwoordig? In mijn computer is dat nog niet noemenswaardig).

Zoals gezegd: idealiter zou ik hier een speciaal lettertype voor moeten (laten) ontwerpen. Met letter-accent-combinaties die elders niet voorkomen, is het misschien ook wel logisch dat er een eigen Karktisch font bestaat.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Kaaiman » wo 08 jul 2015, 21:38

Sommige fonts die vanuit de open source-hoek zijn ontwikkeld, hebben ook veel diakritische tekens.

Je zou bijvoorbeeld DejaVu, Ubuntu, FreeSans (lijkt sterk op Helvetica) en de fonts van SIL kunnen proberen.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Dulminis » za 30 jan 2016, 12:11

Ik wilde de kaart van Cȧrq́ax 'even snel' updaten, want er waren wat kleine dingetjes, maar toen bleek dat ene mijnheer Mandelsoft onlangs bijna al zijn plaatsnamen had veranderd en te dien doele ook nog vervelende letters met diacritische tekens had gebruikt ( :P 0:) ), dus toen duurde het iets langer.

Enighoe, de geüpdatete kaart is zoals gebruikelijk alhier te vinden.

De wijzigingen zijn:
- Voltooiing van het stukje snelweg V5 in het zuidoosten des lands tussen Nıgasćılek en Vȧrśalek (vorig jaar juli reeds in gebruik genomen).
- Geplande opening in maart of april 2016 van het nagenoeg voltooide snelwegtraject Lu̇źo-Źarq́ix́al. Omdat deze weg nu niet meer alleen de ring van Lu̇źo vormt, krijgt hij het nieuwe nummer V7.
- Aanpassing van de plaatsnamen in Schellingen.
- Toevoeging van Karktische plaatsnamen tussen haakjes onder de Carthaamse namen (die had ik bij de vorige update vergeten).
- 'Upgrade' van het vliegveldsymbooltje bij Oca.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Matt » za 30 jan 2016, 13:10

Ik denk dat de Nagaskische exoniemen van Karktische plaatsnamen nu ook moeten worden aangepast ...
:P
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Dulminis » za 30 jan 2016, 13:15

^^ Nee, niet per se. De huidige exoniemen hebben historische waarden en kunnen dus los staan van ontwikkelingen in Schellingen. Verder is het Nagaskisch in Kartjas anders dan dat in Schellingen én zijn de Duitstaligen die in die hoek van het land woonachtig zijn, niet direct door de Schellingse wetgeving beïnvloed.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Matt » za 30 jan 2016, 13:30

Ja, daar heb je een punt. Historisch gezien zou het niet logisch zijn om het ook in Kartjas aan te passen. Het is een formele verandering in Schellingen en niet in een buurland.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Dulminis » do 23 jun 2016, 15:30

't Is 23 juni dus Nationalfeierdag in Luxemburg én rond de 30 graden, dus geen weer om een hond door te jagen. Map time!

Afbeelding
http://www.dulminis.nl/carqax/maplarge.png

Noemenswaardige veranderingen t.o.v. de vorige versie:
  • Hoogtekleuren zijn 'af'. Het wit stelt '>3000m' voor, maar er zijn uitschieters boven de 4000m.
  • Enkele bergtopsymbooltjes toegevoegd, maar de namen moet ik nog bedenken.
  • De aanleg van de V2 tussen Hov́an en X́ozȧxexe was laatst goedgekeurd; de werkzaamheden zullen waarschijnlijk in 2017 starten.
Sommige andere deelnemers vragen mij steeds wanneer bepaalde snelwegen naar hun land precies klaar zullen zijn (*kuch* katherman111 *kuch*). De snelwegen die nu goedgekeurd en gepland of in aanleg zijn, zijn de volgende:
  • V1 Aq́ılexic-Cuǵiśılek: aanleg begonnen in 2015, voltooiing/opening gepland in 2019
  • V1 Pėviśozi-Vöserleck: aanleg begonnen in 2011, voltooiing/opening gepland in 2017
  • V2 Hov́an-X́ozȧxexe: goedgekeurd, aanleg gepland vanaf 2017
  • V6 Xėzė-Źav́ėcizin: goedgekeurd, aanleg gepland vanaf 2016 of 2017
  • Oca-Carthamië: aanleg begonnen in 2015, voltooiing/opening gepland eind 2017 of begin 2018
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Kaaiman » do 23 jun 2016, 19:15

Kartjas gaat eindelijk mee in de vaart der volken? ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten