[CQX] Kaarten en infrastructuur

Cȧrq́ax

Moderator: Dulminis

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » ma 30 dec 2013, 19:28

^^ Mij maakt het niet uit.
(Hoewel de oe in Roeden ook een archaïsche variant van de oo kan zijn; (heel) vroeger verlengde men klinkers in het Nederlands door er een e of een i achter te zetten. Daar komt de spelling ie voor een lange ii nog vandaan, die tegenwoordig dus eigenlijk onregelmatig is t.o.v. de lange aa's, oo's etc. Vergelijk ook plaatsen in Noord-Brabant als Oisterwijk en Oirschot. De lange oe werd oorspronkelijk wel als /oo/ uitgesproken, maar heeft zich langzaam tot /oe/ ontwikkeld. Dat komt vaker voor: vgl. oo in het Engels ('wood'), de o in het Noors ('Norge' spreekt men uit als /noerje/) en ook de ó in het Pools ('Łódź' spreekt men uit als /woedzj/).)

Qua kaart zit ik nu aan te hikken tegen de rivierennamen. Dat gedoe met die paths om de namen mooi langs een rivier te krijgen, nerft mij :S
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door TzM23 » ma 30 dec 2013, 19:35

TBR schreef:In Ardeim en Solwezië wordt gewoon de Duitse naam Rudenz gebruikt.
Dat gebruik ik meestal ook. Overigens waren (geloof ik) Oost- en West-Rooden tot 1933 Tholeens en tot 1944 Nationalrepublik Rudenz-Fugesen. Toen was het de provincie Oberfugesen.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door BlaZ » ma 30 dec 2013, 22:41

Dulminis schreef:
Qua kaart zit ik nu aan te hikken tegen de rivierennamen. Dat gedoe met die paths om de namen mooi langs een rivier te krijgen, nerft mij :S
Je kunt het er beter naast slepen, via text op pad krijg je vaak van die onleesbare tekst. Dat gaat ook stukken sneller.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » ma 30 dec 2013, 22:50

Ik heb een aantal riviernamen toegevoegd, toch via de paden, maar het kan waarschijnlijk mooier.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door BlaZ » ma 30 dec 2013, 23:00

Dulminis schreef:Ik heb een aantal riviernamen toegevoegd, toch via de paden, maar het kan waarschijnlijk mooier.
Het belangrijkste is denk ik dat het goed leesbaar is. Ik vind het een prachtige map geworden overigens.

De inwoneraantallen van de steden in Dumerië lijken me te laag ingeschat. Ik heb er eigenlijk nog niet eerder naar gekeken, maar Oscela bijvoorbeeld is kwa grootte vergelijkbaar met Italiaanse steden van tussen de 50-80.000 inwoners.
Mediterraanse dichtheden dus. :D

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » di 31 dec 2013, 12:08

^^ Ja, dat heb ik eigenlijk nogal lukraak gedaan. In Carthamië en Tholenië ook trouwens, aangezien al die kaarten werken met agglomeraties ipv groottesymbooltjes. T.z.t. kan ik dat wel aanpassen als er gegevens bekend zijn.

<knip>
Laatst gewijzigd door Dulminis op di 31 dec 2013, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door BlaZ » di 31 dec 2013, 14:58

Dulminis schreef:^^ Ja, dat heb ik eigenlijk nogal lukraak gedaan. In Carthamië en Tholenië ook trouwens, aangezien al die kaarten werken met agglomeraties ipv groottesymbooltjes. T.z.t. kan ik dat wel aanpassen als er gegevens bekend zijn.
Dat snap ik, aan de hand van agglomeraties inwoneraantallen bedenken is ook gokwerk.
Hier een lijstje van de plaatsen richting Cartaanse grens.
Spoiler: weergeven
24.300 Castrum Novum
88.500 Oscela
154.800 Pantica
47.900 Iuenna
76.300 Argentarium
36.200 Aecia
164.100 Ecnomus
51.800 Tonosa
36.400 Praeneste
20.200 Punsaleum
39.300 Acquae Drusi
23.100 Acquae Varae
212.400 Antipolis

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » za 04 jan 2014, 18:53

De laatste toevoeging aan de kaart: de nummers van de hoofdwegen en de C-nummers (kloppen die zo?)

http://www.dulminis.nl/carqax/carqxmappolv06a.png
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door MandelSoft » za 04 jan 2014, 19:04

Bijna. C-nummers kunnen ook over niet-snelwegen lopen. Dit is om de continuïteit van de route te handhaven.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » za 04 jan 2014, 19:28

Dat dacht ik inderdaad, maar ik vond dat het dan op sommige plaatsen erg druk wordt.

Aanvulling
Het valt mee; de nieuwste versie staat onder dezelfde bovenstaande link (een paar posts eerder).
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Dulminis » zo 11 mei 2014, 12:40

Ik zit een beetje vast met de kaart. De twee dingen die qua kaartontwikkeling als eerstvolgend op mijn lijstje staan:

- Het toevoegen van bebouwing (agglomerages e.d.). Bij de kust loop ik echter tegen het feit aan dat ik hetzij precies de kust moet volgen, hetzij moet zorgen dat de zee eventueel úitstekende bebouwing overlapt. Maar aangezien de zeelaag onder de landlaag ligt en de bebouwinglaag daar weer boven ligt, zou de zich boven zee bevindende uitstekende bebouwing eigenlijk twee lagen omlaag gewrapt moeten worden. Is daar een manier voor?

- De hoogtekaart. Hoe kan ik de hoogtekaarten van m.n. Carthamië en Dumerië (en - als die er al is - Tholenië) op een handige manier in Inkscape importeren dat ik ze kan schalen en op de juiste plaats kan zetten? Ik probeerde dat met de kaart van Carthamië, maar het enige wat daarmee gebeurde, was dat die onwrikbaar over de kaart van CQX heen kwam te liggen (wat natuurlijk niet te bedoeling is).
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door BlaZ » zo 11 mei 2014, 14:28

Dulminis schreef:Ik zit een beetje vast met de kaart. De twee dingen die qua kaartontwikkeling als eerstvolgend op mijn lijstje staan:

- Het toevoegen van bebouwing (agglomerages e.d.). Bij de kust loop ik echter tegen het feit aan dat ik hetzij precies de kust moet volgen, hetzij moet zorgen dat de zee eventueel úitstekende bebouwing overlapt. Maar aangezien de zeelaag onder de landlaag ligt en de bebouwinglaag daar weer boven ligt, zou de zich boven zee bevindende uitstekende bebouwing eigenlijk twee lagen omlaag gewrapt moeten worden. Is daar een manier voor?

- De hoogtekaart. Hoe kan ik de hoogtekaarten van m.n. Carthamië en Dumerië (en - als die er al is - Tholenië) op een handige manier in Inkscape importeren dat ik ze kan schalen en op de juiste plaats kan zetten? Ik probeerde dat met de kaart van Carthamië, maar het enige wat daarmee gebeurde, was dat die onwrikbaar over de kaart van CQX heen kwam te liggen (wat natuurlijk niet te bedoeling is).
Je kan de zeelaag uitsluiten van de landlaag Cntrl +- (paden verschil) Dan leg je de zeelaag boven de agglomeratielaag en kun je gewoon over de zee tekenen. Of inzoomen in proberen zo precies mogelijk te tekenen.

Wat betreft de hoogtekaarten: eerst wegfilteren wat je niet nodig hebt.
Importeren en de geimporteerde kaart met de ondoorzichtigheid functie over de andere leggen. Wat ik wel zou doen, is voor deze geimporteerde kaart een aparte layer aan te maken.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Dulminis » zo 11 mei 2014, 14:57

Dank. Die uitsluitfunctie heb ik al geprobeerd om provincies een ander kleurtje te geven, maar op de een of andere manier gaat dat maar een keer goed en vervolgens wordt het een chaos.
Wat betreft de hoogtekaarten: eerst wegfilteren wat je niet nodig hebt.
Importeren en de geimporteerde kaart met de ondoorzichtigheid functie over de andere leggen. Wat ik wel zou doen, is voor deze geimporteerde kaart een aparte layer aan te maken.
Dat is dus juist het probleem: ik kan wel een kaart importeren, maar dan zit hij vast op een plek in een vaste grootte; misschien zou het andersom kunnen, dat ik alle lagen van de bestaande kaart van CQX over de geïmporteerde kaart heen schaal, maar dan moet ik dat voor elke geïmporteerde kaart opnieuw doen. Of ik moet vooraf de (hoogte)kaarten van Carqax, Dumerië, Carthamië, Tholenië en Schellingen in paint aan elkaar plakken om een nieuwe basiskaart te maken, waarover ik de hoogtelijnen opnieuw kan intekenen, maar iets zegt me dat dat onnodig gecompliceerd is en dat het makkelijker zou moeten kunnen.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door BlaZ » zo 11 mei 2014, 15:26

Dulminis schreef:Dank. Die uitsluitfunctie heb ik al geprobeerd om provincies een ander kleurtje te geven, maar op de een of andere manier gaat dat maar een keer goed en vervolgens wordt het een chaos.
De truc bij het uitsluiten is het gegeven dat de onderliggende laag wordt uitgesloten en de bovenliggende laag verdwijnt. De bovenliggend laag kopieer je dus, daarna gebruik je de uitsluitingsfunctie, waarna je het gekopieerde terugplakt op de oorspronkelijke positie.

Je kan het anders even uitproberen met wat vlakken.
Wat betreft de hoogtekaarten: eerst wegfilteren wat je niet nodig hebt.
Importeren en de geimporteerde kaart met de ondoorzichtigheid functie over de andere leggen. Wat ik wel zou doen, is voor deze geimporteerde kaart een aparte layer aan te maken.
Dat is dus juist het probleem: ik kan wel een kaart importeren, maar dan zit hij vast op een plek in een vaste grootte; misschien zou het andersom kunnen, dat ik alle lagen van de bestaande kaart van CQX over de geïmporteerde kaart heen schaal, maar dan moet ik dat voor elke geïmporteerde kaart opnieuw doen. Of ik moet vooraf de (hoogte)kaarten van Carqax, Dumerië, Carthamië, Tholenië en Schellingen in paint aan elkaar plakken om een nieuwe basiskaart te maken, waarover ik de hoogtelijnen opnieuw kan intekenen, maar iets zegt me dat dat onnodig gecompliceerd is en dat het makkelijker zou moeten kunnen.[/quote]

De .svg in zijn geheel importeren? Je sleept hem gewoon in een leeg gedeelte van het werkvlak, waarna je ermee aan de slag kunt.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Dulminis » za 17 mei 2014, 18:15

Even een overzichtje van welke op de kaart ingetekende spoorlijnen operationeel zijn en welke niet etc. Deze lijst geeft niet weer welke lijnen gebruikt worden voor personenvervoer. Waar 'dubbelsporig' staat, kan ook 'meersporig' bedoeld worden. De aanwezigheid van bundels e.d. wordt niet vermeld.
Spoiler: weergeven
1. Oca – Ziǵoź – Qartȧx́olipexe – Carthamië: dubbelsporig. In goede staat tussen Oca en Spaśolipexe. Tussen Spaśolipexe en de Carthaamse grens in deplorabele staat, maar wordt nog wel bereden.
2. Oca – İq́izėni Caǵuq́ – Uliaxexe: dubbelsporig. In goede staat tussen Oca en İq́izėni Caǵuq́; de rest heeft onderhoud nodig, maar wordt nog wel bereden.
3. Uliaxexe – Lixėi Caǵuq́: enkelsporig. Wordt nog bereden, maar heeft dringend onderhoud nodig.
4. Oca – Źarq́ȧ – Ėǵu̇bȯ – Lix́ėv́ėde – X́ȧrq́ėv́i – Ezelhuśin – Hov́an: dubbelsporig. In goede staat.
5. (Ėǵu̇bȯ, t4) – Źarq́ȧ – Ṕu̇mi – Dumerië: enkelsporig. In slechte staat, en alleen bereden tussen Źarq́ȧ en Ṕu̇mi.
6. (Ėǵu̇bȯ, t4) – Xicalmi – F́iźırq́ev́o: enkelsporig. Tussen Xicalmi en F́iźırq́ev́o in slechte staat, maar bereden.
7. (X́ȧrq́ėv́i, t4) – Ėbuxicaxe – V́ecev́un – (t8, Cegȧv́i): enkelsporig; tussen traject 4 en traject 8 niet operationeel.
8. (Hov́an, t4 – Ezelhuśin) – Cegȧv́i: enkelsporig. Tussen Ezelhuśin en Cegȧv́i in slechte staat.
9. Hov́an – Xėlurq́ȧ – Halǵılvak – Cegȧv́i – Ȧtide – İx́inȧ – Xiv́ȧx – Curśa: enkelsporig. Tussen Halǵılvak en Cegȧv́i is het spoor in slechte staat, maar wordt nog wel bereden; tussen Cegȧv́i en Curśa is het traject niet operationeel.
10. (X́ȧrq́ėv́i, t4) – Anixo – Ohȧhorq́ila – (t12, X́ozȧxexe): enkelsporig. Tussen traject 4 en Anixo niet operationeel; de rest op sommige punten in slechte staat, maar wel bereden.
11. Hov́an – (t10, Anixo, t10) – Carthamië: enkelsporig; op een klein stukje t10 na niet operationeel.
12. (Hov́an, t13) – Vȧrćaq́am – X́ozȧxexe – Ṕu̇remixe – Ohuśalexe – (t17, Ṕȧnȧhėv́o): dubbelsporig. Tussen traject 13 en Vȧrćaq́am in goede staat; de rest heeft dringend onderhoud nodig, maar is nog operationeel.
13. Hov́an – X́uhu̇v́i – Vȧlhicurq́ – Aq́ılexic – Cuǵigov́uh – Ahȯźo – Cuǵiśılek – Ṕauca – Ėlźȧv́i: dubbelsporig. Tussen Hov́an en Aq́ılexic in goede staat; de rest heeft onderhoud nodig.
14a. Xėlurq́ȧ – Ulvaxenkir – (t13, Hov́an): enkelsporig; niet operationeel.
14b. Xėlurq́ȧ – Ulvaxenkir – (t13, X́uhu̇v́i): enkelsporig; niet operationeel.
15. (Hov́an, t13-t12) – Vȧrnerat – X́obuv́ėde – (t13, Aq́ılexic): dubbelsporig; niet operationeel.
16. (X́uhu̇v́i, t13) – Vȧrnerat – X́ozȧxexe: enkelsporig; niet operationeel.
17. Cehuxinȧ – Źav́oldeś – Ṕȧnȧhėv́o – Aq́ılexic – Hėv́i: tussen Cehuxinȧ en Ṕȧnȧhėv́o enkelsporig; de rest is dubbelsporig. Operationeel, maar alleen tussen Cehuxinȧ en Źav́oldeś in goede staat.
18a. Ahȯźo – Ṕulśenkir – (t17, Ṕȧnȧhėv́o): enkelsporig; niet operationeel.
18b. (Cuǵiśılek, t13) – Ṕulśenkir – (t17, Ṕȧnȧhėv́o): enkelsporig; niet operationeel.
19. Ėlźȧv́i – Źausenkir – Xısenkir – Raćo – Cehuźȧp – Źarq́ix́al – Gizu̇śarq́ȧ – Lutȧbȯ – Xiv́egirq́ – Curśa: dubbelsporig. Op sommige plaatsen in slechte staat.
20. Xısenkir – Cuǵixo – Seźox́ov́ėde: enkelsporig. In slechte staat.
21. Raćo – X́ahu̇lhuśin – Xėzėlen – (t22, Lu̇źo, t22) – Causenkir – Dumerië: op een klein stukje t22 na niet operationeel.
22. Ėburemi – Enėrat – Seźox́ov́ėde – Lu̇źo – Ohurėxe – (t19, Cehuźȧp): dubbelsporig tussen Lu̇źo en traject 19; de rest enkelsporig. Tussen Ėburemi en Enėrat is het traject niet operationeel.
23. Ėlźȧv́i – Ėburemi – X́ocurq́arq́ȧ – V́ecėv́i – Lix́ėx́ȧxe – Xicȧv́un – Cėlȯxeharq́ – X́uldıźȧźo – Asćėv́un – Ȧtilhuśin – Reźu̇v́i – Ohuq́arvėr – Ėdıremi – X́oculdi – Pėvilu̇ś – Źavuq́am – Huśusćozi – Olurėxe – Vȧrśalek: dubbelsporig tussen Ėlźȧv́i en Asćėv́un; de rest enkelsporig. Afgezien van een klein deel tussen Cėlȯxeharq́ en Asćėv́un, dat in goede staat verkeert, heeft deze lijn dringend onderhoud nodig en is tussen Źavuq́am en Huśusćozi zelfs niet operationeel.
24. Xicȧv́un – Ećıt – X́av́ix́ȧp – Ṕulśıt – (t23, Asćėv́un): enkelsporig. Behalve het in goede staat verkerende deeltraject tussen Ṕulśıt en traject 23 niet operationeel.
25. (Asćėv́un, t23) – Votev́o: enkelsporig. Tussen traject 23 en Votev́o niet operationeel.
26. X́uldıźȧźo – t25 – Xiṕ: enkelsporig. In goede staat.
27. Vȧrśalek – Ȧrq́: enkelsporig. Operationeel, maar in slechte staat.
28. Źavuq́am – Tahu̇xe – Lecax́aźılek – Ṕȧnėlhuśin – Schellingen (Fiedel): enkelsporig. In slechte staat en tussen Lecax́aźılek en de Schellingse grens niet operationeel.
29. Pėvilu̇ś – Ṕulśıxe – İźulq́ – X́ocurx́ib́i – Ȧsıqtau – F́oǵux́icȧxe – F́iźun: enkelsporig, maar verdubbeling bezig tussen İźulq́ en F́iźun. Voor het grootste deel in slechte staat, maar onderhoud is bezig tussen İźulq́ en F́iźun.
30a en b. t29 – Schellingen (Morsnenberg): enkelsporig. In slechte staat, maar wel operationeel.
31. İźulq́ – Vov́ıxe – Ećek: enkelsporig. In goede staat tussen Vov́ıxe en Ećek.
32. Vov́ıxe – Burq́u̇x́alexe – Ȧsıqtau: enkelsporig. Niet operationeel tussen Vov́ıxe en Burq́u̇x́alexe; de rest van het spoor is in matige staat.
33. (Reźu̇v́i, t23) – Źav́ėcizin – Vȧrq́ȧśızi – Uldė – Cu̇vıt – Vȧlźarq́ – Xėzė: enkelsporig. In slechte staat tussen Uldė en Xėzė; de rest van het traject is niet operationeel.
34. (Uldė, t33) – Cuǵıbȯsenkir: enkelsporig. In slechte staat.
35. Uldė – Cav́ibȯxib́i – Xėzȧxexe – Ėlirev́ėde: enkelsporig. In slechte staat en tussen Cav́ibȯxib́i en Ėlirev́ėde niet operationeel.
Laatst gewijzigd door Dulminis op za 05 jul 2014, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Dulminis » za 05 jul 2014, 11:34

Een updateje van de kaart van Cȧrq́ax

Het betreft enkele kleine wijzigingen:
1) Route C20 aangepast aan Mandelsofts laatste update van de C-wegenkaart van Borealië en wat extra bordjes toegevoegd
2) Bordjes voor de C17 en C22 toegevoegd
3) Toevoeging Lyrische Golf en Golf van V́odė
4) Wijziging plaatsnaam Spaśolipexe in Qartȧx́olipexe
5) Wijziging plaatsnaam Spaǵoli Ǵoźo in Uliaxexe

Ad 3) De Lyrische Golf (Karktisch: Lirilasćeni Ėqtau, Dumerisch: Sinus Lyricus) is genoemd naar het Dumerische eiland Lyria.
Ad 4+5) Omdat de Spaanse episode in de geschiedenis van Cȧrq́ax nog steeds niet bevestigd is, heb ik de plaatsnamen die verwijzen naar Spanje een andere naam gegeven.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Dulminis » ma 11 aug 2014, 19:00

En nog een updateje van de kaart van Cȧrq́ax (let op: andere url dan in mijn vorige post, dus daar krijg je een verouderde versie te zien. De link in de openingspost van deze draad heb ik aangepast aan de nieuwste versie)

Deze versie is halverwege het werk aan de hoogtekaart (die dus nog niet af is). Andere wijzigingen:
1) Toevoeging buitenlandse infrastructuur (nog niet af)
2) In de streek Nagaskië (het zuidoosten) heb ik een overige weg verwijderd en de hoofdweg 36 doorgetrokken van Arq naar Hususcozi.
3) In het noorden heb ik de namen Xeze en Ulde omgewisseld, omdat de betekenis van Xeze ('laag') na vaststelling van het reliëf ter plaatse niet meer aansloot bij de waarheid. Ulde betekent 'schapen', en die kunnen ook wel een niveautje hoger grazen.

Edit. Wie de kaart nu erg donker en druk vindt: wees gerust, de kleurenkeuzes zijn nog niet definitief.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door BlaZ » di 12 aug 2014, 00:31

Het duurde even, maar dan heb je ook wat. De omlijning bij de hoogtelagen vind ik hier een geslaafde toevoeging
Leuk ook om de zoals eerder afgesproken bergnamen nu terug te zien, welk berggebied is het hoogste in Carqax?

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Dulminis » di 12 aug 2014, 00:38

^^ Dat moet nog blijken. Op dit moment is de Vozurqulga de hoogste berg, maar dat kan nog veranderen, want de Karktisch-Tholeense grens is wat dat betreft nog untsjarterd territorie.

Ik ben trouwens letterlijk uitgegaan van de kaart van Dumerië voor de locatie van de bergen aan de Karktisch-Dumerische grens, waarbij sommige bergen volgens die kaart op Karktisch grondgebied lagen; die heb ik dus aldus overgenomen.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door BlaZ » di 12 aug 2014, 01:00

Dulminis schreef:^^ Dat moet nog blijken. Op dit moment is de Vozurqulga de hoogste berg, maar dat kan nog veranderen, want de Karktisch-Tholeense grens is wat dat betreft nog untsjarterd territorie.

Ik ben trouwens letterlijk uitgegaan van de kaart van Dumerië voor de locatie van de bergen aan de Karktisch-Dumerische grens, waarbij sommige bergen volgens die kaart op Karktisch grondgebied lagen; die heb ik dus aldus overgenomen.
Het idee van mijn kant was dat een aantal bergtoppen de grens vormen, of de top dan in Kartjas of Dumerië ligt is niet zo relevant. Kartjas lijkt met het erg bergachtige terrein wel een land in de Caucasus.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door TBR » di 12 aug 2014, 01:15

Alleen zijn de bergen niet zo hoog als in de Kaukasus, ik dacht altijd dat het echt een hoog gebergte was, maar de alpen zijn bijvoorbeeld een stuk groter.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Dulminis » di 12 aug 2014, 09:29

^^ Zoals ik al zei: de kaart is nog niet af, dus er moeten nog wat hoogtelagen worden toegevoegd (ik moet daarbij denk ik wel op zoek naar een andere kleurenindeling, want de meeste naburige kaarten gaan idd maar tot 2000m).
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Matt » wo 13 aug 2014, 11:32

Met deze kaart kan je wel goed zien dat Kartjas ingesloten tussen bergen is. :)
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door Dulminis » do 14 aug 2014, 19:25

Ik heb ook maar eens een beginnetje gemaakt met de stadsplattegrão van Hov́an: http://www.dulminis.nl/carqax/hovan.png

Het is mijn eerste stadskaart in ik denk zo'n 25 jaar, dus ik heb Inkscape maar gebruikt, want ik heb geen viltstiften meer :D

Een beetje uitleg: de rode stippelijnen zijn natuurlijk de Stads- en Veldgrenzen. Het nog lege gebied in het noordwesten van de Stad Hov́an is feitelijk niet leeg, maar daar komt later het internationale vliegveld te liggen. De bebouwde kom is onder voorbehoud.

Ik zit me nu alleen af te vragen waar ik het handigste het historische centrum kan neerleggen. De noordoostelijke oever leek me strategisch het handigst (om in vroeger tijden eventuele aanvallen uit het zuidwesten af te slaan), waar de Cov́i vanuit het noorden in de Ėlźa stroomt, maar daar ligt de V1 nogal pontificaal, en Cȧrq́ax kennende is de stad niet ondertunneld. Aan de andere kant zal er bij de aanleg van de V1 niet echt gedacht zijn aan overlast voor omwonenden en kan de V1 inmiddels met geluidswerende schotten zijn afgeschermd (of niet).
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [CQX] Kaarten en infrastructuur

Bericht door TBR » do 14 aug 2014, 19:41

^^ Mooie kaart, maar de Karktische overheid maalde zeker niet om een paar honderden huizen meer of minder te onteigenen...
Ik zou het historische centrum inderdaad in het noordoosten plaatsen, al kan het natuurlijk dat dit niet mogelijk was door een moeras, of doordat het gebied heilig was,... etc, en dat men dan maar op een andere oever de stad heeft gebouwd.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten