Pagina 2 van 8

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: do 26 sep 2013, 18:28
door TBR
Dulminis schreef:
^^
Een Borealische plaat zou dus wellicht nog wel een optie zijn, waarbij deze plaat dan noordwaarts beweegt, wat de bergketens kan verklaren.
Maar aangezien er een bergketen in Borealië ligt, is er misschien sprake van twee platen die tegen elkaar aanduwen en de bergen opstuwen.
Dat lijkt mij ook de beste verklaring, er is wel wat geologische activiteit op Borealië, zo werd vroeger aangenomen dat aardebevingen wel wat vaker zouden voorkomen op Borealië.
Over de platen, er zou een Atlantidische plaat kunnen zijn, die ter hoogte van Borealië op een Noord-Atlantische plaat is gebotst?

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: do 26 sep 2013, 18:43
door SjorsB
Ik dacht dat er geen speciale plaat was, maar dat de gebergtes op Borealië (die vooral in het midden liggen) onderdeel waren van de Mid-Atlantische Rug ? ;)

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: do 26 sep 2013, 18:46
door Kathor
Dat is onmogelijk, want die rug loopt Noord-Zuid, niet Oost-West

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: do 26 sep 2013, 19:07
door Matt
Er lopen wel oost-west breuklijnen, maar tektonische activiteit langs een transforme plaatgrens kan vrijwel nooit leiden tot een zo hoog gebergte als de Fugesen.
Dulminis schreef:
Matt schreef:Een Borealische plaat zou dus wellicht nog wel een optie zijn, waarbij deze plaat dan noordwaarts beweegt, wat de bergketens kan verklaren.
Maar aangezien er een bergketen in Borealië ligt, is er misschien sprake van twee platen die tegen elkaar aanduwen en de bergen opstuwen.
Dat was ook wat ik bedoelde. Atlantidië zou dan kunnen worden gekermerkt als een middelgebergte waarin platentektoniek momenteel geen rol meer speelt. Met andere woorden, er is daar geen plaatgrens en de bergen worden dus niet hoger. Denk hierbij aan gebergtes als het Zwarte Woud en de Jura. De Fugesen zijn dan een jong gebergte en er is daar dan dus inderdaad sprake van een convergente plaatbeweging, waarbij twee platen dus tegen elkaar op botsen. In dit geval zijn er twee types mogelijk: als de Himalaya of als de Andes. In de Andes is er sprake van subductie, waarbij de ene plaat onder de ander duikt. Dit gaat echter gepaard met veel vulkanische activiteit. In de Himalaya is er sprake van twee continentale platen die tegen elkaar botsen, waarbij beide platen omhoog worden gestuwd. In de Alpen is er ook sprake van collisie (want zo heet dat), maar dat is door diverse microplaten ietwat geompliceerder.

Een subductiezone klinkt realistischer omdat hier een oceanische plaat een continentale plaat ontmoet. Er is als bijgeveolg wel veel vulkanische activiteit dan te vinden. Ik denk dat colisie, twee botsende continentale platen, nieet eens zo heel onrealistisch zou zijn. Er is dan weliswaar geen tweede continentale plaat aanwezig, maar er zijn ook geen aanwijzingen waarom hier subductie op zou moeten treden. Hoe de andere eilanden hier dan ook mee zouden kunnen worden verklaard weet ik niet. Door de Benjistraat tussen Maldarië en Benjiland zou in ieder geval de plaatgrens kunnen lopen. Je krijgt daar dan een divergente plaatgrens, waarmee het reliëf in Benjiland en Maldarië zouden kunnen worden verklaard. Denk hierbij aan eenzelfde situatie als IJsland.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: do 26 sep 2013, 19:13
door TBR
Het Midden-Borealisch Gebergte (of iets dergelijks) ligt haaks op die rug...
EDIT: ik had de volgende pagina niet gezien :$

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 08:44
door Dulminis
Overigens, informatie over Cȧrq́ax verzamel ik momenteel hier: http://www.dulminis.nl/carqax/. Alle links werken al (in tegenstelling tot wat er op de indexpagina staat), maar op nog niet alle pagina's staat al relevante informatie. Ik had de info natuurlijk ook ergens anders kunnen zetten, maar ik vind het ook leuk om websitejes te maken, dus vandaar.

Hoeveel inwoners zou Cȧrq́ax kunnen hebben, bij de weg? Ik ben zelf altijd erg slecht in schatten (en zit meestal gigantisch onder waarschijnlijke waarden).

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 10:37
door Kaaiman
^^ Ik doe dat ongeveer als volgt:

* Bereken ook de oppervlakte van je land als geheel (dat kan, wederom, in Inkscape).
* Stel de bevolkingsdichtheid van je hele land vast (of alleen van het niet-stedelijk gebied), neem daarvoor als referentiekader de bevolkingsdichtheid van bestaande landen (liefst landen die je een beetje kent).
* Aan de hand van oppervlakte en bevolkingsdichtheid kun je het totale inwonertal berekenen.
* Tel deze inwonertallen bij elkaar op en je hebt een idee hoeveel mensen er in je land wonen.

Daarna kun je het getal verder gaan benaderen, door de inwonertallen van steden en dorpen te bepalen.
* Bereken de oppervlakten van de grootste steden.
* Stel de bevolkingsdichtheid van je steden vast (per stad), neem daarvoor als referentiekader de bevolkingsdichtheid van bestaande steden (liefst steden die je een beetje kent).
* Aan de hand van oppervlakte en bevolkingsdichtheid kun je het inwonertal berekenen.
* Tel deze inwonertallen bij elkaar op en je hebt het aantal mensen dat in steden woont.

* Tel het aantal dorpen en neem een uitgangspunt hoe groot de dorpen moeten zijn om op de kaart te komen. Neem ongeveer het gemiddelde tussen het grootste dorp en het kleinste dorp (bijv. bij legendaeenheid 'dorp 1000 - 5000' inwoners kun je 3000 aanhouden)
* Vermenigvuldig het aantal dorpen per legendaeenheid met de gemiddelde inwonertallen van die eenheid om het totale aantal dorpsbewoners te berekenen.

Dan heb je nog gehuchten en platteland. Dat is niet echt te berekenen, maar wel te schatten met behulp van een bevolkingsdichtheidscijfer.

Hou bij alles rekening met bepaalde geografische factoren, zoals rotsachtig terrein (veelal dunner bevolkt), de mate van spreiding (zijn dorpen compact of zwermen van huizen), enz.

Maar goed, als iemand een betere methode heeft dan dit knutselwerk: welkom. ;)

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 13:54
door lajos
^^ Dat is grofweg ook de methode die ik gebruik, behalve dan dat ik verschillend bevolkingsdichtheidscijfers gebruik voor verschillende gebieden afhankelijk van de natuurlijke omstandigheden (en geschiedenis, en mate van ontwikkeling).

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: zo 29 sep 2013, 09:26
door Dulminis
Om terug te komen op de schaal:
Lajos: "Ik zie trouwens nu pas goed de schaalbalk. Daar klopt helemaal niets van. Cȧrq́ax is van oost naar west ongeveer 500 a 600 km (zie de continentale kaart), niet 150 km zoals bovenstaand kaartje suggereert."
Met herberekenen kwam ik steeds niet uit, want het leek me onzin om voor de schaal die op de bestaande kaarten vermeld stond een andere herschaling te gebruiken dan voor de kaart zelf; t.o.v. de kaart van Borealië had ik voor mijn oorspronkelijke kaart x500 gedaan, maar als Carqax dan inderdaad 500 à 600 km zou moeten zijn, dan zou de schaal op de kaart van Borealië al niet moeten kloppen. Maar de schaalverdeling op die kaart stopt niet bij 600, maar bij een 400 waarvan de 4 in het kleine lettertype erg op een 6 lijkt.. Carqax 'hoeft' dus slechts zo'n 375 km lang te zijn.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: zo 29 sep 2013, 10:10
door lajos
Oh. Misschien heb ik Kwang Yung dan veel te klein ingetekend.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: zo 29 sep 2013, 12:36
door Dulminis
Een tussenstandje van de kaart van Carqax:
Afbeelding
Zoals reeds vermeld in de forumdraad over inkscape stuit ik op problemen met het invoegen van plaatsnamen.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: zo 29 sep 2013, 12:42
door TzM23
Grenst Cȧrq́ax net wel of net niet aan het Hilgarmeer, dat kan ik n.m. niet goed zien.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: zo 29 sep 2013, 12:43
door Dulminis
^^ Net niet.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: zo 29 sep 2013, 12:48
door Kathor
Is dat gemaakt met Inkscape? Want het is best een goede kaart :D

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: zo 29 sep 2013, 12:57
door Dulminis
^^ Dank! Ja (hoewel ik de kaart als png heb geüpload). De plaatssymbolen zullen t.z.t. nog veranderen als ik heb bedacht hoeveel mensen er overal wonen. En ik heb nog maar vijf plaatsnamen bedacht, dus daar moet ik ook nog aan werken.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: zo 29 sep 2013, 14:37
door Dulminis
Een iets geüpdatete versie (nu met binnenlandse grenzen en de vijf tot nu toe bedachte namen):
Afbeelding
Laat ik eerst nu maar eens de andere geografische namen verzinnen, voordat ik verder ga met de kaart.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: vr 04 okt 2013, 19:56
door Dulminis
Een updateje van de kaart van Cȧrq́ax:
Afbeelding

Uitzoembaar staat de kaart trouwens hier: http://www.dulminis.nl/carqax/carqaxmappolv03b.png

Legenda:
rood vierkant met zwartwitte rand = >500.000 inw.
rood vierkant met zwarte rand = 200.000 - 500.000
rode cirkel met zwarte rand = 100.000 - 200.00
zwart vierkant = 50.000 - 100.000
zwarte cirkel = 20.000 - 50.000
wit vierkant = 10.000 - 20.000
witte cirkel = < 10.000 inw.

De rode wegen zijn vierbaans; de gele wegen tweebaans (of ten hoogste met inhaalstroken, maar dan met name in het westen), de witte zijn ook tweebaans, maar smaller.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: za 05 okt 2013, 13:54
door Faylin
Mooie kaart en ook vind ik de langwerpige vorm van Carqax ook wel iets hebben ;).

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: za 05 okt 2013, 15:27
door MandelSoft
Heb je wel gecheckt aan de Schellingse zijde welke wegen er op aansluiten? Ik zou graag weten welke wegen er in het oosten aansluiten...

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: za 05 okt 2013, 16:15
door TzM23
Ik vind het vreemd dat er zelfs niet bij het Hilgarmeer een weg naar Tholenië gaat.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: za 05 okt 2013, 16:20
door Kathor
Ja, aan Carthaamse zijde staan de wegen er ook maar at random. Ok, de Carthaamse kant van de grens is niet ontwikkeld maar je had ook met mij toch even kunnen overleggen waar precies de grote grensovergangen komen te liggen. Ook denk ik dat één of twee snelwegverbindingen met Carthamië (de Carthaamse metropool Blomastic ligt bijna tegen de Kartjaanse grens en Kartjas was tot voor kort de enige manier voor Carthaamse voertuigen om de rest van het continent te bereiken) wenselijk zijn. Ik denk zelfs dat het Kartjaanse snelwegsysteem veel groter kan zijn als het nu lijkt, dus tot en met de Schellingse en Zuidelijke grenzen. Weliswaar zou veel daarvan eventueel vanuit Pötama zijn bekostigd aangezien ik gehoord heb dat Kartjas niet zo veel kapitaal heeft.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: za 05 okt 2013, 17:20
door Dulminis
Geen paniek! Het een en ander is nog niet definitief.

Aan Schellingse zijde heb ik gedeeltelijk gelet op de plaatsen waar er al grensovergangen liggen. Ik zie dat ik de expreswegen vergeten ben in te tekenen, maar Cȧrq́ax kent die niet, maar de wegen op de kaart van Cȧrq́ax die in Schellingen overgaan, zouden ook op de Schellingse kaart moeten staan, hoewel misschien niet met dezelfde grootte: sowieso moeten we misschien nog discussiëren over de grootte van de wegen in dat hooggebergte. Ik vraag me namelijk af of Cȧrq́ax (financieel) in staat (geweest) is / zin gehad heeft om in het onherbergzame oosten snelwegen aan te leggen. Die zouden vanuit Schellingen bij de grens kunnen ophouden en overgaan in minder ontwikkelde wegen (hoofd- of zelfs overige). (Dan rijst overigens ook de vraag of Schellingen überhaupt zin gehad heeft om snelwegen naar Cȧrq́ax aan te leggen.)

De grensovergangen naar Tholenië en Carthamië zijn voorlopig, omdat ik van die landen nog geen gegevens had over het aangrenzende gebied. Dat kan ik later nog aanpassen. Hetzelfde geldt voor een eventueel weggetje naar het meer in het noordwesten (waar Cȧrq́ax zelf overigens net niet aan grenst).

Het ontbreken van een snelweg tussen de Carthaamse grens, via Oca naar de grens met het nog te definiëren land aldaar zou expres kunnen zijn, dwz laksheid, traagheid van de regering van Cȧrq́ax en/of gebrek aan financiële middelen en/of weerzin tegen de gedachte dat er een snelweg zou moeten komen door Cȧrq́ax terwijl men dat land verder links laat liggen (of rechts, als je van de andere kant komt). Een snelweg van Carthamië naar Hov́an zou ook nog tot de mogelijkheden behoren, maar zulke projecten hangen natuurlijk ook af van de relatie tussen Carthamië en Cȧrq́ax.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: za 05 okt 2013, 18:27
door MandelSoft
Ik heb even de kaarten over elkaar heen gelegd en ik kwam tot het volgende resultaat:
Spoiler: weergeven
Afbeelding
(NOOT: Vergeet de S40. Dit was een plan van Steinmarken die nu dus in de prullenbak kan).

Veel van de punten komen wel overeen met plekken waar er grensovergangen zijn, behalve (opvallend!) bij de snelwegen:
  • De A1 houdt zo maar ineens in het niets op. Als nieuw land moet je dus aanpassen aan wat er nu al ligt, en dat betekent dus snelweggrensovergangen meenemen. Dat niet alleen, maar de A1 is ook nog onderdeel van de C30, een belangrijke internationale noord-zuid route door Borealië. Ik stel voor om de weg door Cȧrq́ax aan te leggen richting Tholenië, al dan niet als 2+1 "Scandinavische snelweg"
    Afbeelding
  • De A4 grensovergang is er wel, maar het gaat ineens over in een achterafweggetje, terwijl deze weg onderdeel is van een belangrijke oost-west as dwars door Borealië, de C65. Ik stel voor om de weg door Cȧrq́ax aan te leggen om zo voor een snelle route van oost naar west te zorgen door het land heen, al dan niet volledig uitgebouwd over de hele route, zoals dat in Zwitserland nog wel eens voorkomt.
    Afbeelding
Dit is dus vanaf de Schellingse zijde. Van Tholenië en Carthamië moet de info van de auteurs van die landen komen.

Groeten,
Maarten

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: za 05 okt 2013, 18:43
door Dulminis
Zoals gezegd: ik was de blauwe wegen (dat zijn de expreswegen toch?) vergeten. Omdat ik mijn oorspronkelijke in paint gemaakte kaartje als basis voor de kaart heb gebruikt, zijn de blauwe wegen ietwat troebel geworden.

Op zich zijn die routes prima (hoewel op sommige plekken bijzonder kostelijk met bruggen en/of tunnels), maar hoe open staan jullie voor het idee dat die snelwegen weliswaar gepland zijn, maar nog niet aangelegd? Het lijkt me juist (vanwege de financiële toestand in Cȧrq́ax) voor de hand liggen dat er bv. al jaren wordt onderhandeld over de aanleg van die snelwegen en de druk die er vanuit de buurlanden op Cȧrq́ax wordt uitgeoefend, kan onderdeel zijn van de interactie (en in Cȧrq́ax zelf leiden tot allerlei corrupte aanbestedingscommissies, t.z.t. gebruik van ondeugdelijk materiaal etc., om nog maar te zwijgen over milieugroeperingen die tegen het aantasten van de bergnatuur zijn).

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: za 05 okt 2013, 19:18
door MandelSoft
Ach, dat klinkt typisch als de Zwitserse Alpen :lol:

Ik denk dat het een soortgelijke situatie gaat worden zoals dit: http://goo.gl/maps/X0iuE