Pagina 1 van 2

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: do 31 okt 2013, 09:20
door Dulminis
Communicatie en media
Karktische radio en televisie zijn van oudsher weinig door de staat gestuurd geweest, hoewel nationale, maar ook lokale overheden zendtijd konden opeisen voor mededelingen van algemeen belang. Van de totstandkoming aan het eind van de jaren '20 tot aan 1959 beschikte Cȧrq́ax over slechts één Karktischtalige radiozender, die in handen was van een door de staat gestuurde organisatie. Vanwege het karakter van de staatsinrichting van Cȧrq́ax fungeerde de staat echter vooral als faciliterende factor en beschikte de zender over tamelijk veel vrijheid met betrekking tot de programmering. In 1959 werden er een tweede en een derde zender opgericht, die echter door private instanties werden gefinancierd en een programmering zochten die in het belang was van die instanties.

Hetzelfde gold voor de eerste televisiekanalen die aan het eind van de jaren '60 van de grond kwamen. Jarenlang was er weinig sprake van journalistieke neutraliteit, en verschillende zenders konden elkaar zonder veel problemen tegenspreken. Hoewel de burgers van Cȧrq́ax hierdoor de media leerden wantrouwen en het gepresenteerde nieuws met wat flinke korrels zout plachten te nemen - een enkeling leerde buitenlandse talen en trachtte buitenlandse zenders te ontvangen die dichter bij de 'waarheid' bleven - vond de regering het in 1981 welletjes en werd er een Nationale Mediacode opgesteld die zenders verplichtte bewijsmateriaal en bronvermelding aan te voeren bij de omstreden en zelden beargumenteerde uitspraken die op veel zenders tot dan toe haast aan de orde van de dag waren. De Mediacode behelsde ook een verbod op het zwart maken van concurrenten, waardoor reclameuitingen vanaf dat moment een ergocentrischer karakter kregen. Veel zenders probeerden deze code (en de bedenkers ervan) vóór de wettelijke invoering overigens uit alle macht in discrediet te brengen, en bij de eerstvolgende bijeenkomst van het Źu̇x́o (het jaarlijks bijeenkomende parlement van Cȧrq́ax) lukte het de regering maar met moeite om een door het Źu̇x́o opgelegd ontslag van een groot deel van haar leden te voorkomen.

De Nationale Mediacode deed de aanwas van televisiezenders een poosje stagneren. Radiozenders bleven er echter gewoon bijkomen, hoewel veel daarvan het maar een paar jaar uithielden door gebrek aan expertise en (financiële) middelen om rendabel te blijven. In de jaren '90 probeerde de regering televisie en radio via de kabel in te voeren, maar dit project bleef beperkt tot de westelijke oever van het Elzameer; de formele hoofdstad Curśa (gelegen op de oostelijke oever) heeft dus nooit beschikking gehad over kabel. De komst van het internet bleef in eerste instantie eveneens beperkt tot dat gebied, totdat in recente jaren draadloze verspreiding mogelijk werd. Het westen van Cȧrq́ax is inmiddels grotendeels gedekt door zendmasten, en in het oostelijke gedeelte is men bezig zendmasten te plaatsen. Een fenomeen van de laatste tijd zijn amateurtelevisieuitzendingen via internet, die vaak niet voldoen aan de Nationale Mediacode. Deze hobbyisten dienen volgens de code over een kam geschoren te worden met de malafidere zenders waarvoor de code in eerste instantie was ingevoerd, en hun kunnen dus hoge boetes opgelegd worden. De regering is aan het onderzoeken om de mediacode te amenderen of uit te breiden.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: zo 24 nov 2013, 18:50
door Dulminis
Wat korte informatie over

Autonummerplaten
Nummerplaten van auto's zijn sinds 1984 opgebouwd uit een drielettercode voor de Stad of het Veld waar de eigenaar als woonachtig geregistreerd is, gevolgd door twee cijfers voor het jaar van uitgifte (zonder de initiële 19 of 20), een streep en het hoeveelste binnen dat jaar, weergegeven in letters in een 26-tallig systeem ( Z = 0, A = 1, AZ = 26, BZ = 52 etc.). Theoretisch voorbeeld: HOV13-AXP (de 1316e nummerplaat die in 2013 in Hov́an uitgegeven is). Er bestaat geen onderscheid in nummerplaten wat betreft verschillende vervoermiddelen; motorfietsen, personenauto's, bestelbusjes, vrachtwagens en zo verder vallen dus allemaal onder hetzelfde systeem. Wel wordt het aangeduid wanneer een vervoermiddel eigendom is van nationale ambtsdragers (ministers, de landvoogd, etc.) of van het leger.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: zo 24 nov 2013, 19:14
door TzM23
Zeg, ik weet niet of je dit al uitgetekend heb, maar ik wil wel platen voor je ontwerpen als je dat wil. Ik denk dat de platen het mooist zijn als ze een beetje oud lijken.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: ma 25 nov 2013, 11:13
door Dulminis
Dat is prima; ik heb inderdaad nog niets ontworpen.

Ter aanvulling over het uitgiftejaar: het jaar waarin de nummerplaat wordt uitgegeven is niet gerelateerd aan het jaar waarin de auto in kwestie op de markt is gekomen, maar aan het moment waarop een gemeente (Stad/Veld) deze als eigendom van een in die gemeente woonachtige persoon heeft ingeschreven. Dit betekent dus dat men bij elke verhuizing naar een andere gemeente een ander nummerbord krijgt en dat ook geïmporteerde auto's onder deze regel vallen. Het kan dus zijn dat een auto met een 12 of een 13 in zijn nummerplaat in werkelijkheid al ettelijke jaren oud is. (Ik kreeg namelijk achter de schermen van iemand - die overigens niet aan dit project meedoet - de opmerking dat dit systeem zou kunnen betekenen dat er in november en december geen auto's meer verkocht zouden worden, omdat niemand dan nog met een auto gezien wil worden die al vrij snel daarna 'van vorig jaar' is. Maar de leeftijd van de auto doet in dit geval weinig ter zake.)

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: ma 25 nov 2013, 13:19
door TzM23
Wel, dan zal ik aan de slag gaan. Heb je nog wensen? Kleur, vorm?

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: ma 25 nov 2013, 13:35
door Dulminis
Heel erg donker blauw met witte letters. (Dat sluit ook wel enigszins aan bij de vlag van Cȧrq́ax)

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: ma 25 nov 2013, 13:57
door TzM23
Dan lijken ze op de Tholeense. :) Morgen of overmorgen zijn ze klaar. Wil je er een landscode op?

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: ma 25 nov 2013, 20:00
door Dulminis
Nee, dat is niet nodig.

En alvast bedankt!

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: za 30 nov 2013, 16:50
door TzM23
Voor Cȧrq́ax heb ik een kentekensysteem ontwikkeld.

Afbeelding

VLNR, VBNB:

Een voertuig uit Hovan, geregistreerd in 2013.
Een voertuig uit Cursa, geregistreerd in 1969.
Een motor uit Ecek, geregistreerd in 1998.

Een overheidsvoeruig, geregistreerd in 2013.
Een legervoertuig, geregistreerd in 2004.
Een motor van de overheid, geregistreerd in 1998.

Een voertuig van de X́ŹṔ, geregistreerd in 2013.
Een diplomatenvoertuig, geregistreerd in 2013.
Een motor van diplomaten, geregistreerd in 2000.


De platen zijn kleiner dan het europeese formaat. Ze zijn 340 bij 80mm. De motorenplaten hebben een speciale vorm.

Bij normale platen is de volgorde: Stad- of Veldcode, jaar van uitgifte, hoeveelste voertuig dat jaar. Bij motorenplaten is dit omgedraaid. Eerst komt het voertuignummer van dat jaar, dan de Stad- of- Veldcode en als laatst het jaar van uitgifte.

Ik citeer Dulminis nog even:
Nummerplaten van auto's zijn sinds 1984 opgebouwd uit een drielettercode voor de Stad of het Veld waar de eigenaar als woonachtig geregistreerd is, gevolgd door twee cijfers voor het jaar van uitgifte (zonder de initiële 19 of 20), een streep en het hoeveelste binnen dat jaar, weergegeven in letters in een 26-tallig systeem ( Z = 0, A = 1, AZ = 26, BZ = 52 etc.). Theoretisch voorbeeld: HOV13-AXP (de 1316e nummerplaat die in 2013 in Hov́an uitgegeven is). Er bestaat geen onderscheid in nummerplaten wat betreft verschillende vervoermiddelen; motorfietsen, personenauto's, bestelbusjes, vrachtwagens en zo verder vallen dus allemaal onder hetzelfde systeem. Wel wordt het aangeduid wanneer een vervoermiddel eigendom is van nationale ambtsdragers (ministers, de landvoogd, etc.) of van het leger.
Afwijkende codes:

V: leger
RV: overheid
DV: diplomatie korps
XZ: X́ahalȧv́ėn Źuv́ėzetesćeni Ṕoletexe (X́ŹṔ), een soort marechaussee/rijkswacht die formeel gesproken een nationale politiediensten uitvoerend onderdeel is van het leger

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: za 30 nov 2013, 17:20
door Dulminis
Mooi! Dank e.d.

Maar waarom:
Bij motorenplaten is dit omgedraaid.
?

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: za 30 nov 2013, 17:24
door TzM23
Dan past het beter op de plaat. Ik wilde graag deze vorm gebruiken voor een "vintage look". Ook is het esthetisch mooier, omdat je onder meestal meer tekst hebt dan boven. Als je er problemen mee hebt, dan maak ik hem wel anders.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: za 30 nov 2013, 18:47
door Dulminis
Op zich maakt het niet zoveel uit of nou de uitgiftevolgordecode of de Stad/Veldcode bovenaan staat. De onderste regel zou dan met het jaartal beginnen.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: za 30 nov 2013, 19:58
door BlaZ
Mooie kentekenplaten, een erg groot verschil met de drukke kentekenplaten over de grens in Dumeria!

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: za 30 nov 2013, 20:38
door NovaHollandia
Je kunt zo'n 17.500 voertuigen per jaar per gebied registreren.
Heb je geen stad die zodanig groot is dat dit aantal knelt ?
Of is die stad dan opgedeeld in meerdere "kentekengebieden" ?

(In een land als Nederland werden voor de crisis jaarlijks nog zo'n 400.000 nieuwe auto's ingeschreven)

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: za 30 nov 2013, 21:09
door Kathor
Naar mijn weten was Kartjas een vrij arm land, maar zelfs dan is 17.500 nog altijd bitter weinig

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: za 30 nov 2013, 21:36
door Dulminis
Er is in principe geen grens aan de lettercode voor jaaruitgiftes, dus er kunnen ook lettercombinaties van vier of meer gebruikt worden, mocht men de YYY overschrijden (misschien dat men dan een smaller lettertype gebruikt, trouwens). De combinatie YYYY zou dan vehikel nummer 456975 zijn, maar de kans lijkt me per gemeente per jaar klein dat dat getal gehaald wordt. Niet iedereen koopt elk jaar een auto.

De grootste stad in Carqax is Oca, met een vooralsnog gepland aantal inwoners van 644.000; Hovan heeft er 289.000.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: za 30 nov 2013, 21:45
door Ortelius
Je kunt het natuurlijk ook oplossen zoals in België, waar het kenteken niet voor eeuwig aan het voertuig gekoppeld is, maar met de bestuurder mee verandert. Erg handig, want voor de invoering van het kenteken met 7 tekens kon je perfect aan het nummerbord zien of het een zondagsrijder (met minder dan 3 letters) of niet betrof. Verkeersveiligheid in België ;)

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: za 30 nov 2013, 21:52
door Dulminis
Voertuigen zijn in Carqax gedeeltelijk gekoppeld aan het kenteken, maar dat verandert wanneer er verhuizing naar een andere gemeente optreedt.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: za 30 nov 2013, 22:42
door BlaZ
Het autobezit in armere landen is overigens nog altijd vrij hoog, men rijdt er simpelweg met oudere auto's rond. Wegenbelasting bestaat vaak niet, en extra taxaties op autoaankopen ook niet.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: za 30 nov 2013, 23:42
door Dulminis
Erg vaak wordt er ook wel in illegaliter verkregen moderne dure westerse auto's gereden. En ik kan me zo voorstellen dat bijzonder veel auto's in Carqax beschikken over valse nummerborden.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: zo 01 dec 2013, 00:07
door Kathor
Ja lap, dus er worden veel auto's gestolen in het rijke buurland Carthamië :P

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: do 19 dec 2013, 11:32
door Dulminis
^^ Die reactie had ik gemist, dus sorry voor de vertraging, maar inderdaad zou daar best sprake van kunnen zijn. De vraag is of die auto's in Carqax ook doorverhandeld worden naar andere buitenlanden. Aangezien er niet zo heel veel mensen wonen in Carqax in vergelijking met sommige andere landen op Borealië, denk ik dat de hoeveelheid voor eigen gebruik gestolen auto's wel mee zal vallen.

Verder: datumnotatie in het Karktisch
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Sommige weekdagen zijn overduidelijk aan het (al dan niet Schellingse) Duits ontleend. Geografisch lijkt dat minder voor de hand liggend, maar er hebben al meer dingen vanuit het oosten hun intrede in Carqax gedaan (zoals het Nagaskisme als belangrijkste godsdienst). Het westerse zevendaagse systeem is ook relatief recent pas geïntroduceerd in Carqax. Misschien dat de Landvoogden bij het stroomlijnen van de Karktische staat in de 18e en de 19e eeuw Pruisische/Schellingse adviseurs hebben uitgenodigd die hun dit uit de doeken gedaan hebben.

Dan nu iets over de

Telefonie in Cȧrq́ax
Spoiler: weergeven
De eerste telefoons deden hun intrede in Cȧrq́ax in 1924, maar in eerste instantie waren het alleen overheidsdiensten die ervan gebruik maakten. Oca was in 1928 de eerste stad die telefoons publiek toegankelijk maakte en al snel volgde de rest van het westen van het land; het oosten en zuidoosten moest tot na de tweede wereldoorlog wachten op de telefoon. In de na de oorlog door Cȧrq́ax geannexeerde gebieden Oost- en West-Rudenz werd de bestaande infrastructuur op last van de regering van Cȧrq́ax volledig verwoest om het de vijand moeilijker te maken de gebieden weer in te nemen. Hier begon de telefoon pas vanaf de vroege jaren '60 weer aan een heropmars.

Sinds 2001 bestaan in Cȧrq́ax telefoonnummers uit een geografisch bepaald netnummer, gevolgd door een persoonlijk nummer, of uit een niet-geografisch nummer. Alle telefoonnummers beginnen met een 0 en geografische nummers hebben altijd negen cijfers. De 0 dient te worden weggelaten wanneer men vanuit het buitenland belt en het internationale netnummer +2891 (dat vanaf 1/6/2014 van kracht wordt; daarvoor had Cȧrq́ax een ander nummer) voor het telefoonnummer plaatst.

De netnummers van grote steden bestaan uit drie cijfers (inclusief de hierboven genoemde 0). Momenteel zijn de nummers 010 t/m 025, 030, 040, 050 en 060 toegewezen. De netnummers van overige plaatsen bestaan uit vier cijfers, die beginnen bij 0311 en theoretisch kunnen eindigen bij 0697. Hierbij mag het laatste cijfer niet eindigen op een 8, een 9 of een 0, en ook het voorlaatste cijfer mag geen 0 zijn. De netnummers van de overige plaatsen zijn globaal geografisch bepaald: 03- is gereserveerd voor het gebied ten westen van het Ėlźameer, 04- voor het gebied ten oosten van het Ėlźameer en voor alle verdere plaatsen aan de Ėlźa tot aan Xila, 05- voor het zuidoosten en 06- voor het noordoosten en het noorden.

Niet-geografische nummers beginnen met 07- (alarmnummers en gratis informatienummers; 0700 is het algemene alarmnummer), 08- (o.a. betaalde informatienummers) en 09- (mobiele en overige niet-geografische nummers). Nummers die beginnen met 07- en 08- zijn niet bereikbaar vanuit het buitenland.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: di 31 dec 2013, 12:29
door Matt
Pas vanaf 1 oktober dit jaar is de Atlantische Telefoonunie van kracht. Hiervoor hadden de landen een ander landnummer. :idea:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: di 31 dec 2013, 13:01
door Dulminis
Dat wist ik inderdaad, maar dat bleek niet echt uit bovenstaande tekst, dus ik heb het wat duidelijker weergegeven.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: di 31 dec 2013, 13:03
door Matt
Oh, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Het ziet er in ieder geval goed uitgedacht uit. ;)