[CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport

Cȧrq́ax

Moderator: Dulminis

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » vr 27 sep 2013, 15:53

Traditionele muziek in Carqax is doorgaans erg ingetogen, ostinaat en processieachtig. De vierde symfonie van wijlen Galina Oestvolskaja (http://www.youtube.com/watch?v=g-LlKGtEDaU) benadert deze stijl erg aardig.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » zo 22 dec 2013, 23:42

Let bij de navolgende namen dat men in Carqax eigenlijk geen achternamen kent (zoals in bv. IJsland). Wanneer men naar een persoon verwijst, gebruike men in eerste instantie de voornaam en het bijbehorende patroniem, en wanneer de persoon geïntroduceerd is, alleen de voornaam, tenzij er daarvan meer voorkomen in een context.
(Wanneer je hokjes ziet trouwens, dan is je windows- of wordversie niet in orde, dus dan moet je mij mailen voor een pdf-bestand of iets dergelijks.)

Het Karktische team (dat op een schappelijke latere tijd in de geofictieve wereld van Borealië ook bekend gemaakt zal worden, maar jullie mogen het nu alvast weten ;) ):

Coach: Oȧho Varneseme

Doellieden:
Ȧǵau Iname
Ohȧho Ozėv́ime

Voorhoeders:
Ėban Ėbaneme
Iti Ȧrq́aq́eme
Ocoqėl U̇v́ime
Źux́ho Źahaneme
Oluh Eneźame
Av́e Itime

Middenveldwachters:
Oȧho Ehoheme
Eneźa Ǵoneme
Pıran U̇draneme
Źahan U̇v́ime
Ziv́ih Oluheme

Verdedigaars:
Izėlisćė Ocoqėleme
Oluh Oluheme
Ahal Iname
Oluh Otėq́eme
Źaq́o Varneseme
Laatst gewijzigd door Dulminis op za 29 mar 2014, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » zo 02 feb 2014, 16:10

Literatuur
Spoiler: weergeven
Al sinds de oudheid bestaat er in Cȧrq́ax een literaire traditie, die echter haar ups en downs heeft gekend. De meeste van de vroegste geschriften die in het Karktisch werden geschreven, hebben de komst van de Dumeriërs niet overleefd, waardoor er tegenwoordig weinig bekend is over de taal zoals die toen gesproken werd. Tijdens de door de Dumeriërs veroorzaakte volksverhuizing werd er weinig aandacht besteed aan het schrijven en bewaren van teksten, maar toen de rust was weergekeerd kwamen literaire uitingen weer tot bloei. Dit leidde in de zesde en het begin van de zevende eeuw tot de Eerste Gouden Eeuw in Cȧrq́ax, tijdens welke prozaïsten als 'De Wandelaar' (Vushauv́e Oȧhome, 478 - 539), 'De Bedachtzame' (Ovorq́ Ėbaname, 491 - 580), 'De Korte' (Źulǵȧq́ Źulǵȧq́ȧme, overleden in 563) en 'De Zwijger' (echte naam onbekend, 514 - 601) en dichters als 'De Kluizenaar' (Halǵa Gevome, 488 - 543/548 (?)) de Karktische literatuur verrijkten met standaardwerken die heden ten dage op Karktische scholen nog steeds verplichte kost zijn.

Toen de Karktische stammen vervolgens onenigheid met elkaar kregen, was het snel afgelopen met de Eerste Gouden Eeuw. Gedurende de Middeleeuwen richtten schrijvers en dichters hun aandacht op het zo geweldig mogelijk afschilderen van de landvoogd in wiens of wier dienst ze waren. Ook schoten geschiedschrijvingen als paddestoelen uit de grond, waarbij historische nauwkeurigheid meestal achterwege gelaten werd, ook hier te meerdere eer en glorie van de landvoogd die opdracht had gegeven voor de geschiedschrijving. De Staatsbibliotheek in Curśa bevat tegenwoordig enkele tientallen manuscripten van verschillende Karktische geschiedschrijvingen, die vaak drastisch van elkaar verschillen, tot grote ergernis van moderne historici. In de verhalen wordt er alles aan gedaan om verwantschap tussen de opdrachtgevende landvoogden en de laatste landvoogd die in 193 in İćėv́i regeerde (en daar ook omkwam) zoveel mogelijk te ontkennen; eerder waren de opdrachtgevende landvoogden nazaten van wijze adviseurs van die landvoogd, die de Dumerische invasie voorspeld hadden, maar door hun meester genegeerd werden. Veel toneelschrijvers verwerkten delen uit de geschiedschrijvingen tot toneelstukken voor het vermaak (en de opvoeding) van het volk.

Na de vereniging van Cȧrq́ax in de achttiende eeuw door landvoogdes V́ohuq werd ook de literatuur weer gestroomlijnd en ontstond er weer een eenduidiger verhaal in de geschiedschrijving, die wel nog steeds overmatig gefixeerd was op de landvoogdes en de stad Xėlurq́ȧ, haar oorspronkelijke thuisbasis. Na de moord op haar nazaat Orq́uq Orq́uqume in 1854 kwam er een intellectuele elite aan de macht, die Cȧrq́ax wilde opstuwen in de vaart der volkeren. Cultureel veroorzaakte dit de Tweede Gouden Eeuw, waarin schrijvers en dichters als Vȧrnes Oluhume (1834 - 1905), Ėźo İtip (1836 - 1894), Ṕade Ȧǵaup (1845 - 1922), Sehon Źahanap (1849 - 1916) en Qah́us Pıraname (1851 - 1938) de grote vertegenwoordigers van de Romantiek in Cȧrq́ax werden. De maatschappelijke situatie aan het begin van de twintigste eeuw nam echter schrijnende vormen aan, maar jonge schrijvers als U̇v́i Oluhume (1879 - 1911) die dit in hun werken aan de kaak stelden, werden onder het bewind van de autoritaire landvoogd Ziv́ih Źux́home zonder pardon gearresteerd; in veel gevallen kwamen zij in de gevangenis op onduidelijke wijze om het leven.

De moderne Karktische literatuur (pakweg vanaf de Vrede van Hov́an van 1922) kent een redelijke populariteit onder met name jongeren. Vooral de schrijver Marık Eneźame (*1964) is de laatste tijd veel gelezen, vanwege zijn modern, meerdelig heldenepos Xicahėn Cırȯn ("De Boomkroon", vier delen verschenen sinds 1999). Een populaire niet-autochtone dichter is Lȯtar Hėriberteme (*1934), die in 2014 werd gekozen tot landvoogd van Cȧrq́ax.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Koen » zo 02 feb 2014, 20:51

Interessant stuk! Je hebt meteen de nieuwe landvoogd er mooi in verwerkt.
Wel jammer dat ik deze boeken niet kan lezen :(
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Bericht door Dulminis » zo 02 feb 2014, 21:10

Dat vind ik inderdaad van de fictieve klassieke componisten die ik voor mijn landen doorgaans bedenk. Bij literatuur is het waarschijnlijk erger, want dat is fictie in fictie. Ik ben ook benieuwd hoeveel geofictici er in onze fictieve landen wonen; meestal schrijft men daar niet over :D
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport

Bericht door SjorsB » vr 30 mei 2014, 21:10

Woordenlijst op de site schreef:robohal, zn. robohal (Karktisch houtblaasinstrument)
Hé interessant! Hoe ziet dat instrument eruit? En is er veel muziek voor geschreven?

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport

Bericht door Dulminis » zo 01 jun 2014, 10:42

^^ Daar moet ik het antwoord deels nog even schuldig op blijven. Ik denk dat er niet zozeer veel muziek voor geschreven is, als dat het een eeuwenoud onderdeel is van de Karktische cultuur. Veel muziek zal aangeleerd zijn zonder dat de spelers daar de muzieknoten van kennen.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport

Bericht door Dulminis » do 25 dec 2014, 13:05

Geen kerst in Cȧrq́ax, of althans niet bij de Nagaskistische meerderheid. 25 en 26 december zijn dan ook normale werkdagen en de Christelijke minderheid (zo'n 5% van de bevolking) viert Kerstmis meestal in het weekend ervoor of erna, wanneer dit het handigst uitkomt.

Karktiërs vieren op 20 en 21 december Uǵȯlixei Źu̇, de 'Langste Nacht', oftewel de Winterzonnewende. In schrikkeljaren wordt hier voorafgaand ook de 19e aan vastgeplakt. De (19e en de) 20e wordt (worden) gebruikt voor feesten en familie, de 21ste heeft een soberder, religieuzer karakter en doet tevens dienst als nieuwjaar volgens de Nagaskistische telling, die begint bij de geboorte van de profeet Evarnes in 314 nC. Dit jaar is het feest dus extra feestelijk, aangezien het jaar 1700 is bereikt.

's Zomers is er de Zomerzonnewende (Uǵȯlixei Ezi, de 'Langste Dag'), voorafgaand aan 21 juni.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport

Bericht door Dulminis » vr 02 jan 2015, 09:36

Mandelsoft schreef:Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen gebruiken alledrie officieel de Gregoriaanse Kalender. Echter wordt in Schellingen en Imaginië binnen de Nagaskische bevolingsgroep de Nagaskische kalender aangehouden. Deze kalender heeft weken van zes dagen en maanden van 30 dagen. Dat betekent dat er 12 maanden in een jaar gaan, elk met vijf weken. Voor de zomerwende zijn er drie extra feestdagen en voor de winterwende zijn er twee of drie extra feestdagen (afhankelijk of het een schrikkeljaar is of niet). Het Nagaskische jaar begint altijd op 21 december volgens de Gregoriaanse kalender. Het huidige jaar is 1700.
Aangezien ik nogal pietje precies ben met dit soort dingen, heb ik een schema gemaakt om te zien op welke dagen elke maand dan begint en eindigt ten opzichte van de Gregoriaanse kalender.

Wanneer het jaar begint op 21 december (de Winterwende), kom ik in een gewoon jaar na 180 dagen uit op 18 juni = de laatste dag van de zesde maand. Vervolgens hebben de drie feestdagen van de Zomerwende plaats op 19, 20 en 21 juni. De zevende maand begint dan op 22 juni, waarna, na nog eens 180 dagen, de twaalfde maand eindigt op 18 december. De twee feestdagen van de Winterwende hebben dan plaats op 19 en 20 december (oudejaarsavond).

Wanneer de Gregoriaanse kalender een schrikkeljaar heeft, begint het Nagaskische jaar op 21 december (het jaar ervóór) en komt na 180 dagen uit op 17 juni. Vervolgens hebben de drie feestdagen van de Zomerwende plaats op 18, 19 en 20 juni. De zevende maand begint dan op 21 juni, waarna, na nog eens 180 dagen, de twaalfde maand eindigt op 17 december. De drie feestdagen (i.e. inclusief de Nagaskische schrikkeldag) vinden dan plaats op 18, 19 en 20 december.

(Overigens is bovenstaand systeem alleen van toepassing als we bepalen dat de Gregoriaanse en Nagaskische schrikkeljaren in hetzelfde jaar vallen. Aangezien de Nagaskische telling echter 314 jaar later begint, en 314 niet deelbaar is door vier, is het ook mogelijk dat beide systemen wat meer asynchroon lopen, in welk geval ik voor een periode van vier jaar zou kunnen uitrekenen op welke dagen alles begint en eindigt. Tenzij de Nagaskische Behörden besloten hebben hun kalender gedeeltelijk aan te passen aan de Gregoriaanse. Of de Schellingse Nagaskische jaarindeling kan licht afwijken van die in Kartjas.)

Mandelsoft, wat zijn jouw gedachten hierover?

De Nagaskische weekindeling heeft geen invloed op dit systeem. In bovenstaande uitleg heb ik de Zomer- en Winterwendedagen overigens als losse dagen beschouwd, dus niet als onderdeel van de voorgaande maand. Ik zou het wel een aardig idee vinden om deze feestdagen ook buiten het weeksysteem te laten, d.w.z. dat de normale weekdagen alleen in de normale, 30-dagige maanden gelden, en dat de dagen van de Zomer- en Winterwende apart benoemd worden.

Edith: Bij invoering van dit systeem bedacht ik dat ik de Karktische namen van de maanden (nesćeli, xexeli, b́ėli, idvȧrq́eli, maia, ev́eli, iǵocėltu, lecėli, ixon, idox́ȧli, oq́u̇li en ȧlhu̇q́) dan voor de Nagaskische kalender reserveer en voor gebruik in de Gregoriaanse kalender afgeleiden neem van de Latijns/Westerse benamingen: vinuȧ, fėbruȧ, merx, april, maia, vuni, vuli, ȧgust, septembır, oqtȯbır, nȯvembır en dėxembır. Maia doet dus dienst in beide kalenders.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport

Bericht door Dulminis » vr 02 jan 2015, 18:42

Gebaseerd op de opmerkingen die Mandelsoft en ik privé gemaakt hebben nav dit onderwerp, is er voor de liefhebbers thans een Karktische Nagaskisch/Gregoriaanse kalender beschikbaar van het jaar 1700 (2014/15), en wel hier: http://www.dulminis.nl/carqax/cal1700.pdf
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport

Bericht door MandelSoft » vr 02 jan 2015, 19:59

Leuk, die kalender. Misschien moet ik 'm eens uitprinten :d
In het Nagaskisch worden de maandnamen het volgende:

1 = vintarmån;
2 = fastamån;
3 = vaxningmån;
4 = vårÿnmån;
5 = blomanmån;
6 = såddmån;
-- sommarsolstandek --
7 = sommarmån;
8 = torremån;
9 = skördmån;
10 = höstmån;
11 = vinmån;
12 = korsamån;
-- vintarsolstandek --
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport

Bericht door SjorsB » vr 02 jan 2015, 20:10

Erg leuk, ik ben jarig op 10 ixon / 10 höstmån. :lol:

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport

Bericht door Ortelius » vr 02 jan 2015, 20:45

Dulminis schreef:Gebaseerd op de opmerkingen die Mandelsoft en ik privé gemaakt hebben nav dit onderwerp, is er voor de liefhebbers thans een Karktische Nagaskisch/Gregoriaanse kalender beschikbaar van het jaar 1700 (2014/15), en wel hier: http://www.dulminis.nl/carqax/cal1700.pdf
Leuk, die ga ik op het toilet hangen ;)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport

Bericht door Dulminis » zo 01 mar 2015, 12:49

Theater in Cȧrq́ax
Spoiler: weergeven
De theatergeschiedenis van Cȧrq́ax volgt grotendeels die van de literatuur (zie eerder in deze draad); zowel tijdens de eerste als de tweede Gouden Eeuw beleefde het theater hoogtepunten.

Uit de eerste Gouden Eeuw zijn echter maar weinig stukken volledig bewaard gebleven, vooral vanwege de gewoonte om de rollen op verschillende stukken papier te noteren. Het tegenwoordig bekendste en best overgeleverde werk is Xėxuq́exe (“De Sprinkhanen”) van ‘De Welluidende’ (Gevo Źahaname, ca. 480 – 537), een soort horrorscenario waarin een boerenfamilie bezocht wordt door miljoenen sprinkhanen die hun land kaalvreten, waarna ze uiteindelijk de bergen in moeten vluchten. Door hedendaagse literatuurwetenschappers wordt algemeen aangenomen dat Xėxuq́exe verwijst naar de verjaging van de Karktiërs uit hun oorspronkelijke woongebied door de Dumeriërs. Het stuk kent om chauvinistische redenen dan ook een zekere populariteit en wordt relatief vaak op het toneel gebracht. In 1963 werd het verfilmd door regisseur Ozėv́i Ov́ėhėme (1911 – 1994) met Marık Pıraname (*1924) en Lev́e Ǵonop (*1926) in de hoofdrollen, en er zijn plannen voor een remake.

De tweede Gouden Eeuw bracht het Karktisch toneel meer bekende werken. In het verhaal over literatuur reeds genoemde schrijvers als Vȧrnes Oluhume, Ṕade Ȧǵaup en U̇v́i Oluhume schreven ook toneelstukken, waarvan de meeste in hun tijd zelf veel bewondering oogstten, maar tegenwoordig vooral gespeeld worden door schooltheaters. Toneelschrijfster F́ėv́ȧn Ahalap (1866 – 1943) staat daarentegen op eenzame hoogte als ‘moeder van het (moderne) Karktische toneel’; zij introduceerde een jeugdige frisheid in haar werken en wordt geroemd om de vakkundige uitwerking van de personages, onderhoudende en intrigerende verhaallijnen en de originele manieren waarmee de toeschouwers betrokken werden bij het spel (de zogenaamde Vierde Wand, die in de 19e eeuw elders zijn intrede deed en betekende dat de spelers het publiek begonnen te negeren, heeft in Cȧrq́ax in het theater pas zijn intrede gedaan onder invloed van films, waar de Vierde Wand noodgedwongen aanwezig is, aangezien de acteurs immers niet kunnen reageren op de kijkers thuis of in de bioscoop). F́ėv́ȧns stukken worden nog geregeld uitgevoerd; haar bekendste werken zijn X́urq́a (“De Vaas”), Ȯm (“De moeder”), Vozeki Sa (“Plotseling Plezier”), X́audes İdėanśok (“89 Ideeën”) en Honxėi Dialȯgėxe (“Gevaarlijke Dialogen”). De verfilming van Vozeki Sa uit 1981 door regisseuse Śȧlot İzėlisćėp (*1944) wordt in Cȧrq́ax beschouwd als de beste film ooit van eigen bodem.

Het tegenwoordige theater voert veel eigentijdse werken uit binnen- en buitenland uit, waaronder die van Ivan Ǵonome (*1979) moeten worden genoemd; zijn stukken worden gekenmerkt door onwerkelijke combinaties van gesprekken en situaties, die volgens sommige critici geregeld in strijd zijn met het goede fatsoen, maar in feite komt deze opvatting vooral voort uit één werk van hem: İtazin (“De Receptie”) dat zich afspeelt tijdens een receptie op een ambassade, maar waarin alles draait om het mysterie van de verdwenen aambeienzalf van de ambassadeur. Tijdens de zoektocht naar de zalf worden zonder schaamte allerlei seksuele uitspattingen van de personages aan het licht gebracht. Juist als de zalf gevonden is en triomfantelijk op een zilveren schaal het toneel op wordt gedragen, verslikt de ambassadeur zich in zijn champagne en sterft.

Het Śtȧtesćeni Tėvȧta (Staatstheater) in Hov́an doet goede zaken en de toneelgroep Av́asćeni Unhȧh́ (Modern Toneel), die dat theater als thuisbasis heeft, oogst vele successen. Beroemde acteurs in deze context zijn Luca Oluhume (1909 – 2003), Ehoh Ėbaname (*1919), Marık Pıraname (*1924), Otėq́ Vushauv́eme (1925 – 1978), İti İtime (*1941), Eneźa Av́eme (*1956), Halǵa Ehohome (*1959), Vilem Dȧvitime (*1968) en Ocoqėl Ȧǵaume (*1972); beroemde actrices zijn onder meer Lev́e Ovorq́op (1920 – 1997), Lev́e Ǵonop (*1926), Tocėhov́ė Ėźȧq́ȧp (1934 – 2006), Ṕaǵon Źax́op (*1939), Hiq́ Agev́ip (*1950), Ocono Qah́usup (*1958), Xėaho Ahalap (*1967), Tocėhov́ė U̇dranap (*1978) en Ėv́in Pėterep (*1978). De meeste van hen hebben ook in films en televisieseries gespeeld.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport

Bericht door Dulminis » vr 18 dec 2015, 08:22

Vandaag is in Cȧrq́ax de uǵȯlixei źu̇ begonnen, de Winterzonnewende volgens de Nagaskische kalender. Omdat het jaar 1700 een schrikkeljaar is, duurt deze drie dagen (18-20 december 2015) ipv twee. De Winterzonnewende is geen maand, maar meer opvulling tussen de maanden die verder normaliter 30 dagen duren (in de zomer is er ook een Zomerzonnewende die hetzelfde doet).

Zondagavond is het Oudejaarsavond in Cȧrq́ax; maandag begint het jaar 1701; de kalender daartoe bevindt zich hier.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport

Bericht door Matt » vr 18 dec 2015, 08:55

Dan ben ik dus jarig tijdens de winterwende. :B
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport

Bericht door Dulminis » di 19 jul 2016, 21:21

Nagaskisme in Cȧrq́ax

Het Nagaskisme deed zijn intrede in de Karktische gemeenschap vanaf de 6e eeuw. De eerste Nagaskiërs die over de Foegezen westwaarts trokken, troffen een maatschappelijk gewond volk aan, waarvan het zelfvertrouwen na de gedwongen verhuizing door de Dumeriërs behoefte had aan herstel. Veel Karktiërs waren teleurgesteld in het gebrek aan bescherming dat hun veelgodendom hun in de afgelopen eeuwen had geboden en boden dus een gretig oor aan het Nagaskisme.

Wat later de geschiedenis is ingegaan als de Eerste Bekering had op de lange termijn niet het effect dat het Nagaskisme in beginsel voor ogen had. De Zes Geboden die Evarnes in 314 had verkondigd werden tamelijk strikt voorbehouden aan het geloof zelf, en hoewel de Karktiërs elkaar in de eeuwen die volgden enorm respecteerden om hun geloofsovertuiging of het gebrek eraan, voorkwam dit dus niet de vele burgeroorlogen die om wereldlijke redenen gevoerd werden. Aan het gebod ‘Gij zult niet doden of schaden’ werd bijvoorbeeld ‘vanwege het geloof van de ander’ toegevoegd, waardoor bijvoorbeeld het doden of schaden van iemand vanwege het niet betalen van belastingen zeer wel geoorloofd was.

Met de stoffelijke overschotten werd overigens wel zeer respectvol omgegaan, vijand of niet, aangezien de dode dan van zijn wereldse lasten bevrijd was en het ieders taak was om de overledene bij de Goden aan te bevelen om opgenomen te worden in Arvenner (de Hemel) – men dacht weliswaar zeker te weten dat vijanden in de Hel zouden komen, maar het waren uiteindelijk alleen de Goden die daarover beslisten. Tevens werd het fenomeen Gye (de Grote Ziel) misbruikt door mensen die beweerden dat hun ziel bestond uit delen van de zielen van een overledene tegen wie groot onrecht was geschied, en dat als reden aanvoerden om oorlogen te beginnen.

De Tweede Bekering vond vanaf de eerste helft van de 17e eeuw plaats. Een groep mensen, die later bekend werd als de Orde van Aliste (Ilisćev́ė Vutosin) (genoemd naar de God van het Licht), besteedden hun leven aan het bestuderen van de oudere teksten en maakten daarvoor geregeld pelgrimstochten naar het oosten (het huidige Schellingen). Hun bevindingen dat de Geboden van Evarnes betrekking hadden op de hele maatschappij en niet alleen op iemands geloof, en dat moord en doodslag en oorlog vermeden zouden moeten worden, veroverden langzaam terrein in het bewustzijn van de Karktiërs. De Orde van Aliste benadrukte dat de menselijke ziel geen herinneringen had en kon hebben aan de oude zielen waaruit deze was voortgekomen, en dat wie beweerde wel zulke herinneringen te hebben, moest worden gewantrouwd.

Er ontstonden meer Ordes (1), die weliswaar allemaal nadruk legden op verschillende fenomenen uit het Nagaskisme (2), maar elkaar daarom respecteerden in plaats van bestreden, en die langzaam invloed op de maatschappij begonnen uit te oefenen; dit was/is zo’n langzaam proces dat velen beweren dat nog niet alle Karktiërs voor de tweede keer bekeerd zijn. Lang niet alle Karktiërs zijn lid van een Orde en lang niet alle leden van een Orde kennen de geheimen van die Orde (de meesten houden er zelfs enige geheimzinnigheid op na). De Ordes zijn quasi-lekenorganisaties: leden van een Orde hoeven dus geen religieuze opleiding te hebben, terwijl Nagaskische priesters andersom niet per se lid van een Orde zijn.

De invloed die Ordes uitoefenen, is veelal indirect. Er zijn dus geen Ordes die bv. politici vertellen wat het beste is voor het land. Het Nagaskisme als levensbeschouwing binnen Cȧrq́ax – net als daarbuiten overigens – heeft in het algemeen sowieso een tamelijk bescheiden invloed op het dagelijks leven: kerkgebouwen zijn vrij onopvallend, er geen centraal gezag en de priesters hebben eerder een begeleidende dan een leidende functie. Karktiërs delen weinig over hun persoonlijke geloofservaringen met anderen; zelfs met vrienden is dit zeer ongebruikelijk. Niet-Nagaskistische buitenlanders vragen zich daarom wel af of Karktiërs überhaupt iets geloven.

(1) De Ordes zijn een Karktische innovatie binnen het Nagaskisme; mochten er buiten Cȧrq́ax Nagaskistische Ordes voorkomen, dan worden die algemeen verondersteld uit Cȧrq́ax te zijn overgewaaid.
(2) Let wel dat er in het algemeen geen verschillen van mening bestaan tussen de Ordes; alle Ordes beleiden in principe hetzelfde Nagaskisme, alleen benadrukt de ene Orde andere elementen dan de andere.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport

Bericht door Dulminis » di 20 dec 2016, 07:59

Gisteren en eergisteren vond in Cȧrq́ax de uǵȯlixei źu̇ plaats, de Winterzonnewende volgens de Nagaskische kalender. Buiten schrikkeljaren duurt deze twee dagen (18-19 december 2016), in schrikkeljaren drie. De Winterzonnewende is geen maand, maar meer opvulling tussen de maanden die verder normaliter 30 dagen duren (in de zomer is er ook een Zomerzonnewende die hetzelfde doet).

Vandaag begint dus het jaar 1702; de kalender daartoe bevindt zich hier.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [CQX] Cultuur, Ontspanning en Sport

Bericht door Dulminis » di 19 dec 2017, 22:25

Bijna een jaar na de vorige post in deze draad presenteer ik alhier de kalender voor het Nagaskische jaar 1703 dat om middernacht Karktische tijd zal aanvangen. Dat betekent dat de Winterzonnewende in Kartjas momenteel zijn einde naakt.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten