Pagina 1 van 2

[CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: ma 23 sep 2013, 18:22
door Dulminis
Dit is de algemene draad van het land Cȧrq́ax. Cȧrq́ax is een relatief arm land (vgl. met bv. Albanië of Moldavië) dat tamelijk decentraal geregeerd wordt. Er is wel een landelijke overheid die zaken coördineert, maar bv. bij de aanleg van (spoor)wegen hebben de Steden en Velden ('gemeentes') een eigen budget, veel inspraak, en in sommige gevallen zelfs het laatste woord. Vanzelfsprekend betekent dit dat (spoor)wegen niet zonder slag of stoot worden aangelegd en ook bij het onderhoud ervan rijst vaak de vraag wie het allemaal gaat betalen. Vandaar dat veel spoorverbindingen al jaren buiten dienst zijn of in slechte staat verkeren, en dat wegen ook niet zo goed onderhouden zijn. Voor het buitenland betekent de bottom-up staatsinrichting dat onderhandelingen met Cȧrq́ax doorgaans moeilijk en stroef verlopen. De staat van de infrastructuur is ook vervelend voor doorreizigers, natuurlijk, want reizen via Cȧrq́ax gaat langzaam en is niet zonder risico.

This is the general thread of the country Cȧrq́ax. Cȧrq́ax is a relatively poor country (cf. Albania or Moldova) that has a rather decentralised governing system. There is a national government that coordinates things, but when it comes to e.g. the construction of (rail)ways, Cities and Fields ('communities' or 'municipalities') have their own budgets, a lot of influence, and in some cases even the last word. This means of course that (rail)ways aren't constructed without much fuss and the question often rises who is going to pay for maintenance. Many railway connections have been out of service for years or have been badly maintained in any case, and many roads leave much to desire as well. For the neighbouring countries this bottom-up government system means that negotiations with Cȧrq́ax are often difficult and proceed slowly. The state of the infrastructure is annoying for foreign travellers as well, naturally, for travelling through Cȧrq́ax requires a lot of time and patience, and isn't without risk.

Officiële naam/Official name: Cȧrq́ax (English: Cartyas; Nederlands: Kartjas; Deutsch: Kartschaß; Français: Cartiasse; По-Русски: Картьяс; Cymraeg: Cârtsias)
Officiële landcode/Official country code: CQX
Internetcode/Internet code: .cq
Telefoon/Telephone: +2891
Hoofdstad/Capital: Curśa
Regeringszetel/Residence: Hov́an
Staatsvorm/Form of government: federatieve republiek met bottum-up democratie/federative republic with bottum-up democracy
Staatshoofd/Head of state: Lȯtar Hėriberteme (♂) (X́ahalȧ / Landvoogd / Governor), sinds/since 30/01/2014 (geboren / born: 05/08/1934)
Regeringsleider/Head of government: Alecsander Ehohome (♂), sinds/since 19/01/2018
Minister van buitenlandse zaken/Minister of foreign affairs: Ṕaǵon Oluhup (♀), sinds/since 19/05/2015

Buurlanden/Neighbouring countries: Carthamië/Carthamia, Tholenië/Tholenia, Schellingen, Dumerië/Dumeria

Oppervlakte/Surface: 26.720 km2
Inwoners/Inhabitants: 6.192.183 (est. 1-1-2018)
Bevolkingsdichtheid/Population density: (231,74 inw/km2)
Administratieve indeling/Administrative division: 77 Cėv́ixe (Steden/Cities or Towns) en Remixe (Velden/Fields), die zich vrijelijk kunnen associëren tot/which can associate themselves freely into Ȧshulėxe (Gewesten/Regions). Momenteel zijn er negen Gewesten, waar 74 Steden en Velden bij zijn aangesloten/Currently there are nine Regions, which include 74 Cities or Towns and Fields.
Grootste meer/Largest lake: Ėlźasćeni Ahėv́o (Eelzjameer/Lake Elzha)
Hoogste berg/Highest mountain: Voźurq́ulǵa (2368 m)
Langste rivier/Longest river: Ėlźa (Eelzja/Elzha)
Steden/Cities (top 5):
• Oca (868.260)
• Hov́an (499.386)
• Aq́ılexic (329.351)
• Curśa (199.368)
• Xėlurq́a (191.818)̇

BBP/GDP: $24,75 miljard/billion ($3.997 per capita) (2017)
Valuta/Currency: 1 Velurq́i (CQV) = 16 Markexe; CQV1 ≈ €0,55
Inflatie/Inflation: 1,2% (2017)
Werkloosheid/Unemployment: 9,9% (2017)

Nationale feestdag/National holiday: 12 oktober/October (Vrede van Hov́an/Treaty of Hov́an, 1922)

Vlag/flag:
Afbeelding

Officiële website/Official website
Cȧrq́ax op/on Geopoeia (ook in het Engels / also in English)

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: ma 23 sep 2013, 18:46
door TzM23
Leuk! Jij hebt toch al veel landen bedacht? Klinkt erg interessant en ik ben benieuwd naar de taal.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: ma 23 sep 2013, 18:46
door Kathor
Hey! Welkom op Atlantis!

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: ma 23 sep 2013, 18:49
door SjorsB
Van harte welkom op Atlantis! Nog een Geopoeiaan :lol: Jullie manier van werken (ik heb een idee voor een land, het is slechts een idee) trekt mij wel ;)

Het begin ziet er zeer goed en origineel uit en ik zou niet weten waarom dit niet in het project zou passen.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: ma 23 sep 2013, 18:51
door Dulminis
Dank! Tja, die taal. De opzet zit al wel in mijn hoofd, maar ik heb er zelf nog geen idee van hoe zich dat gaat ontvouwen. Ik hou jullie vanzelfsprekend op de hoogte ;)

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: ma 23 sep 2013, 19:50
door FTRDJ
Dulminis kennende (ja, ik ben ook een Geopoeiaan) wordt de taal geweldig.
Reken er maar op dat de taal een waar kunstwerk wordt, haha.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: ma 23 sep 2013, 20:24
door ilja012
Welkom op Atlantis! Al een leuk opzetje, en ik ben erg benieuwd naar de taal (omdat FTRDJ zei dat het een kunstwerk wordt).

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: di 24 sep 2013, 09:04
door Dulminis
(Gekopieerd van de draad 'Overzichtskaart Borealië' mbt een mogelijke locatie voor Carqax)
Op zich zou Carqax wel in het 'mistige gebied' (i.e. waar in eerste instantie Steinmarken e.d. waren ingepland) kunnen liggen, als iedereen dat een goed idee vindt. Voor zoals ik het nu in mijn hoofd heb (maar daar mag best van afgeweken worden), zou het aan twee voorwaarden moeten voldoen: a) het moet voldoende isoleerbaar zijn om het land een ontoegankelijk karakter te laten hebben tot aan de industriële revolutie (eventuele kolonisatie door westerse mogendheden vanaf de tijd van de ontdekkingsreizen mag trouwens best, als dat bij de geschiedenis van het continent past, een deel van de isoleerzaamheid komt ook door de stugheid van het inheemse volk t.o.v. vreemdelingen, die zich wel zouden laten koloniseren, maar toch neerbuigend op de binnendringers zouden neerkijken); b) het moet in staat zijn om een tijdens en na de industriële revolutie wellicht ietwat té intensief aangelegd spoorwegennet te bevatten, met veel lijnen naar afgelegen gebieden die tegenwoordig als onrendabel beschouwd worden (de lijnen, niet de gebieden), spookstations, overwoekerde rails etc. Ik stel me het tegenwoordige Carqax ook voor als niet zo'n rijk land.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: di 24 sep 2013, 11:58
door Koen
Welkom op Atlantis! Veel plezier met je land. Ik verwacht er veel van als ik het begin zo zie. :d

Ik zie wel staan dat er onderscheid wordt gemaakt tussen steden van meer en minder dan 500 inwoners, maar is 500 inwoners niet heel weinig voor een stad?

En ten slotte: Wordt in het Nederlands gewoon de naam Cȧrq́ax (eventueel Carqax) gebruikt of echt het meer fonetische Kartjas?

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: di 24 sep 2013, 13:57
door Dulminis
^^ 500 inwoners? Waar zie je dat staan?

Kartjas is de officiële Nederlandse aanduiding (en Cartyas in het Engels, Kartschaß in het Duits, Cartiasse in het Frans, en zo u wilt Картьяс in het Russisch). Ik zal zelf echter Cȧrq́ax gebruiken (al dan niet met haken en ogen), omdat dat de inheemse naam van het land is.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: di 24 sep 2013, 14:10
door Koen
^^ In de openingspost onder staatsinrichting:
Dulminis schreef:Jaarlijks komen de volwassen burgers van de Steden en Velden (of in Steden met meer dan vijfhonderd inwoners ook wel hun gekozen vertegenwoordigers) gedurende vijf dagen bijeen om het in het afgelopen jaar gevoerde beleid te toetsen en Burgemeester/Schout en/of Schepenen eventueel te ontslaan en nieuwe te benoemen.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: di 24 sep 2013, 14:19
door Dulminis
^^ Ach ja, dat was ik alweer vergeten. Die 500 zijn bedoeld als leidraad, omdat vergaderen met zoveel mensen al een gedoe is, laat staan met nog meer (hoewel er natuurlijk bestaande parlementen zijn die aanmerkelijk groter zijn, dus het is niet onmogelijk, maar die mensen hebben allemaal vergaderervaring, terwijl dat voor doorsnee burgers misschien niet zo geldt). 'Stad' geldt hier overigens als titel en heeft geen betrekking op de daadwerkelijke omvang; het verschil tussen Steden en Velden is dat Steden alleen op zichzelf betrekking hebben, terwijl Velden eerder verzamelingen (grote) dorpen en gehuchten zijn waarbinnen het beleid voor een hele streek bepaald wordt.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: zo 06 okt 2013, 14:30
door SjorsB
Dulminis schreef:(doen er eigenlijk al vrouwen mee aan dit project?)
Ma soeur, NoralyB, ontwikkelt haar land Dimonië ook hier. Maar dat staat nu weer een beetje stil.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: za 21 dec 2013, 17:27
door MandelSoft
Tijd is er nodig voor de toelating:
Toelatingscriteria Atlantis schreef:Je land dient ten minste voor de periode van een half jaar voldoende actief te zijn geweest in de Zandbak.
Echter is de kans denk ik zeer groot dat na zes maanden Kartjas gewoon in het project zit :d

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: za 21 dec 2013, 17:49
door SjorsB
Nou jullie hoeven ook weer niet zo overdrijven... Ik ben het er mee eens dat je goed ontwikkeld, maar er zijn vast nog wel punten waar winst op te behalen valt ;) Maar ga zeker zo door, Dulminis :d

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: di 25 mar 2014, 18:18
door Koen
Gefeliciteerd met je toelating tot Atlantis! :d

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: di 25 mar 2014, 18:18
door SjorsB
Van harte gefeliciteerd met je toetreding tot Atlantis en succes met ordenen! :D

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: di 25 mar 2014, 18:20
door TzM23
Gefeliciteerd! Ik wilde het in het Karktisch doen, maar dat is me nogal verwarrend. :d :D

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: di 25 mar 2014, 19:11
door Matt
An vȧrq́ėxe! Gefeliciteerd met je toelating Dulminis. :d

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: di 25 mar 2014, 19:16
door Dulminis
Dank allen!

(Overigens een taalpuntje, dat me nu ineens opvalt nu iedereen met het Karktisch begint te experimenteren (wat ik overigens van harte toejuich) en dat ik bij de woordenlijst eigenlijk had moeten vermelden: in Karktische woordenboeken staan bijvoegelijke naamwoorden altijd in hun kale vorm, maar in de praktijk krijgen ze nagenoeg altijd een uitgang; meestal is dat de absolutief-uitgang, oftewel -i. Dus in het voorbeeld hierboven zou het Ani moeten zijn.)

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: di 25 mar 2014, 19:19
door Matt
Ik weet dat die bijvoeglijke naamwoorden een uitgang krijgen. Ik had alleen geen zin om op te zoeken welke. :P Het is dus "Ani vȧrq́ėxe".

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: di 25 mar 2014, 19:19
door TBR
Van harte gefeliciteerd, Carqax verdient zeker z'n plaats in het project! :)

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: di 25 mar 2014, 21:45
door NovaHollandia
Gefeliciteerd, Carqax !


(Nu op weg naar de toetreding van Dumeria.)

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: di 25 mar 2014, 21:50
door TzM23
En Tholenië! :)

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: di 25 mar 2014, 23:20
door MandelSoft
Ha, weer een buurland dat lid is geworden van het Atlantisproject. Gefeliciteerd! :d