Pagina 2 van 3

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: di 07 jan 2014, 10:23
door BlaZ
Dat lijken erg strenge regels, iets is me onduidelijk.

Wat is de geldigheidsduur van de verplichte verzekering van 90,-?
Als er een korteverblijfstoeslag is van 70,- waarom zou je dan de goedkopere verzekering sowieso ooit afsluiten? Het verschil is slechts 5,-

Zijn er ook mogelijkheden voor buitenlandse werknemers in Carqax, transitvisa?
Wat een administratieve rompslomp overigens ^^

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: di 07 jan 2014, 10:47
door Dulminis
De verzekering is jaarlijks (de verzekering bij kort verblijf is natuurlijk eenmalig, per kort verblijf). Ik heb dit aan de beschrijving hierboven toegevoegd.

Transitvisa* of speciale regelingen voor buitenlanders die in Cȧrq́ax willen werken, zijn er niet. Men komt Cȧrq́ax binnen; hoe men het verblijf ter plaatse verder invult (variërend van het meteen doorrijden naar de volgende grens (danwel doorlopen naar de volgende gate) tot het zoeken van een baan), is de zaak van de bezoeker.

Een en ander gaat uit van Karktisch chauvinisme: men is trots op zijn land en wil voorkomen dat derden het achteloos voorbij rijden. Wie nu naar Cȧrq́ax komt, bewijst bereid te zijn daar de nodige moeite (tijd, geld) voor te willen doen. Ook komt het één en ander voort uit de tijd dat men zich vanuit Carthamië niet via Tholenië naar Schellingen kon verplaatsen; via Dumerië (maar dan eerst per boot) kon natuurlijk ook, maar wie dat niet wilde, moest via Cȧrq́ax. Hiervan heeft Cȧrq́ax ruimschoots geprofiteerd. Tegenwoordig levert die reden minder op, omdat men nu ook via Tholenië kan reizen. Het wekelijks melden dient officieel om te voorkomen dat internationale criminelen zich in Cȧrq́ax vestigen. Het schijnt overigens vrij eenvoudig te zijn een Karktische ambtenaar om te kopen om onder een andere naam geregistreerd te worden, maar dat werkt alleen wanneer men lange tijd in dezelfde plaats blijft en zich op een gegeven moment laat naturaliseren tot Karktiër; ambtenaren uit andere plaatsen, die niet op de hoogte zijn van de initiële omkoping, zullen de ontstane discrepantie tussen geregistreerde naam en identiteit volgens paspoort ogenblikkelijk melden of een hogere omkoopsom vragen om a) de valse identiteit te accepteren en b) hierover te zwijgen tegen de landelijke autoriteiten.

* een visum, twee visa of twee visums; twee visa's is stapelmeervoud.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: wo 08 jan 2014, 12:41
door Dulminis
BlaZ schreef:Hoe houden ze het havengebied en de stad gescheiden? Staat er een muur of hek tussen?
Is er strenge controle?
Waarschijnlijk inderdaad een strenge afscheiding tussen de haven en de rest van Cȧrq́ax, hoewel ik me niet voorstel dat er op eventuele overtreders zal worden geschoten of iets dergelijks. Er wordt wel streng opgetreden tegen smokkelaars.

Ik denk dat de haven van Oca deels fungeert als concurrent van de nabijgelegen Carthaamse haven, maar deels ook als opvang voor overtollige handel.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 22:14
door Kathor
Hoe zit het nu met de regelingen voor doorgaand verkeer op de V7? Komen hier speciale transitvisa voor aan redelijke prijs of verandert dit niet?

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 22:43
door Dulminis
Geen idee; ik heb nog niets over de onderhandelingen daarover gelezen in de pers... :B

Toelichting/disclaimer: dit lijkt misschien een wat flauw antwoord, maar ik vind het bij mijn fictieve landen altijd prettig als een gebeurtenis een context heeft en zich ontwikkelt. Ik ben zelf namelijk niet mijn land en de mening van mijn land is niet per se mijn mening (sterker nog: eigenlijk vrij vaak niet).

Gezien het feit dat de weg al als 'gepland' op de kaart van Cȧrq́ax staat, is het goed mogelijk dat de Carthaamse, Karktische en Dumerische verantwoordelijke ministeries al met elkaar in overleg zijn over een transit. Ik zal er binnenkort wat over schrijven in de
Ocaǵodė Ezihov́; het staat jullie natuurlijk vrij om ook het een en ander te publiceren in de pers van jullie landen, zolang dat vanuit het standpunt van Carthamië en/of Dumerië is en het Karktische standpunt er niet in vastgelegd wordt. Ga er echter vanuit dat de Karktische regering extreem moeilijk doet (ook omdat die te maken hebben met drie lokale gebiedsdelen die veel in te brengen hebben); nog niet iedereen is namelijk überhaupt overtuigd van de noodzaak van die weg (vergelijk het bv. met een zonderling die in een straat op nummer 4 woont, die een pad door zijn tuin zou moeten toelaten omdat zijn buren van nummer 2 en nummer 6 op warme zomeravonden wat makkelijker bij elkaar een biertje willen kunnen drinken ;) ).

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 23:01
door BlaZ
Vanuit Dumeria is er eigenlijk ook weinig noodzaak voor deze weg door Carqax. Dumeria respecteert de territoriale integriteit van Carqax en zal nooit aandringen in dit soort zaken. Cuivis dolori remedium est patientia.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: vr 24 jan 2014, 19:28
door Dulminis
(Uit de draad Dumerië naar hier verplaatst, want het gaat wel heel erg niet meer over Dumerië:)
MandelSoft schreef:
Dulminis schreef:
katherman111 schreef:^^ Tja, dat is de keuze van het Kartjaanse volk...
Nietes: Carqax maakt geen keuze. De omliggende landen kiezen voor het Westpact en Carqax ziet zich op een gegeven moment ingesloten. Voor een ietwat xenofoob en wereldvreemd volk als de Karktiërs is dat best beangstigend. 8|
Ik vind dat je wel erg ver doordraaft met het xenofobe chauvinsime. Als het echt zo was, dan lag de V3 er niet, evenals alle spoorwegverbindingen naar Schellingen en Carthamië en Dumerië en waren er nooit plannen geweest om de V1 en V7 verder te bouwen.

Zelfs het al aardig chauvinistische Zwitserland maakt het niet zo bont. Ze zitten weliswaar niet in de EU, maar wel in Schengen. Bovendien loopt Kartjas door zijn eigen isolement heel wat economische kansen mis om het land uit het slop te halen. Vooral in de regio rond Oca liggen grote economische kansen voor het grijpen! Met een isolement laat je het in zijn geheel liggen. Probeer dat maar eens aan de kiezers te verkopen...
Ik heb de geschiedenis van de Karktische snelwegen nog niet gedefinieerd.
- Met de aanleg van de V3 werd mogelijk voor 1945 al begonnen, toen het gebied nog bij Rudenz-Fugesen hoorde. Na de overgang in Karktische handen stond de bouw lange tijd stil en pas recent is deze verbinding voltooid.
- De V1 is van praktisch nut voor Carqax zelf, aangezien deze weg het hele land doorkruist.
- De V7 bestaat niet, en is deze maand voor onbepaalde tijd geschrapt.

T.a.v. het Karktische staatssysteem:
- De kiezer kiest zijn plaatselijke vertegenwoordiging (Raad van Schepenen van Stad of Veld).
- De Raden sturen een keer per jaar vertegenwoordigers naar Hovan, die daar het Ding vormen.
- Dit Ding controleert (een keer per jaar dus) de regering.
- De regering opereert verder bijna volledig autonoom; ze regelen zelf de benoeming en ontslagen van ministers en de interne portefeuilleverdeling. Pas als het vermoeden bestaat dat dit niet in het landsbelang gebeurt, kan het Ding hierover bindende adviezen geven.
- Feitelijk heeft de regering dus vrij weinig met de kiezers te maken en hoeft ze dus ook weinig te verkopen. Dit heeft als voordeel dat ze een continuerend langetermijnbeleid kan vormen. Nadeel is dat ze vrij weinig macht heeft en voor bepaalde zaken in overleg moet treden met elk(e) betrokken Stad of Veld.
- De landelijke regering is - in het algemeen - vrij vooruitstrevend. Dit zijn meestal mensen die gestudeerd hebben en van wanten weten, en deze staan redelijk open voor meer betrekkingen met de buurlanden. Ze kunnen dit in stand houden, doordat ze doorgaans zelf hun eigen opvolgers mogen kiezen.
- De Raden worden (vooral in het geval van Velden) gevormd door de locale bakker, slager, notaris etc. Die zitten maar kort, want dan moeten ze weer met hun eigen werk bezig. Vaak is er ook een roulatiesysteem van wie er aan de beurt is om gekozen te worden. De meeste Raden (die van grote steden vormen hierop een duidelijke uitzondering; die willen wel wat, maar kunnen vaak niet verder dan de Stadsgrens) willen feitelijk zo min mogelijk rompslomp en gedoe, want dat betekent dat ze iets moeten gaan doen en dan komt de normale gang van zaken in het gedrang. Verandering is dus niet goed (dat zeggen en denken ze misschien niet, maar het resultaat komt daar wel op neer) en wat deze boeren niet kennen, eten ze dus niet. Dit zorgt er dus voor dat het merendeel van Carqax zichzelf economisch en maatschappelijk ongelofelijk tegenhoudt. Het openstellen van grenzen zorgt voor meer buitenlanders, wat betekent dat de Raden daar misschien voorzieningen voor moeten gaan zorgen en daar hebben ze geen zin in, dit dikwijls tot ergernis van de nationale regering.
- Dit systeem bestaat overigens sinds de jaren '20; daarvoor was het land veel bestuurbaarder, maar dat leidde vaak tot andere problemen (met name dictaturen van landvoogden). Het feit dat Carqax nu verarmd is, is voor een deel te wijten aan de staatsinrichting. De spoorlijnen dateren bijna allemaal inderdaad uit de Industriële Revolutieperiode; ik heb al eens gemeld dat veel van die lijnen nu vervallen en niet meer in gebruik zijn.

Dus de regering wilde de "V7" best, maar de betrokken Stad en (vooral) Velden stribbelden wat tegen.

Geen Zwitserland
Laat ik ook even stellen dat Carqax geen Zwitserland is. Na de bergachtigheid houden de vergelijkingen ook wel op, denk ik. Zwitserland is misschien weliswaar chauvinistisch, maar spreekt in meerderheid talen die ook in de naaste buurlanden gesproken worden, wat het contact aanzienlijk makkelijker maakt. Dat voordeel heeft Carqax niet. Verder is men in Carqax ook niet overwegend Christelijk en lijdt men er toch aan een zekere misplaatste arrogantie gebaseerd op de tijd dat het land nog rijker was en zichzelf prima kon bedruipen.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: vr 24 jan 2014, 20:05
door Kathor
Dus met andere woorden (en nu wil ik niet onrespectvol zijn), maar dankzij wat boerenwijsheden van lokale commersanten (die maar al te graag het vrachtverkeer door hun dorpen ziet passeren voor extra klanten voor een koffiekoek of dergelijke) wordt een miljoenenproject dat voor veel bedrijvigheid kan zorgen in heel de regio afgeblazen. Dit is echt een moment voor een facepalm

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: vr 24 jan 2014, 20:39
door Dulminis
Kort door de bocht gezegd: inderdaad. Ik denk dat men met de invoering van de huidige staatsinrichting niet echt had voorzien dat dit zo'n vertraging in de ontwikkeling van het land zou opleveren, maar tenzij door een staatsgreep is dit moeilijk te veranderen. Een 'democratisch' voorstel daartoe zal jaren in beslag nemen om alleen al te ontwerpen en dan nog willen veel Velden misschien hun macht niet meer afstaan aan Hovan.

Er komt ook best vrachtverkeer door de dorpen, maar dat zijn op dit moment vooral landgenoten die op weg zijn van en naar Oca. Daar ligt de zee gratis voor niks en over zee is dus de makkelijkste (en goedkoopste) manier om handel te drijven. Hoe in Oca met de Karktische argwaan jegens buitenlanders wordt omgegaan, heb ik hierboven al eens beschreven. Maar als er al eens een project daadwerkelijk tot stand komt, kun je er vanuit gaan dat de regering in Hovan extra champagne opentrekt :D

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: vr 24 jan 2014, 20:45
door TBR
De V7 is vooral interessant voor verkeer tussen Carthamië en Dumerië, en ik neem aan dat het grootste gedeelte van het vracht- en personenverkeer tussen deze twee landen over zee gaat, waardoor de bouw van de V7 nu ook niet echt noodzakelijk is, transitverkeer tussen Carthamië en Oost-Borealië gaat wel noordelijker of via Tholenië.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: vr 24 jan 2014, 21:02
door Dulminis
Dat klopt. Toen ik die weg intekende, wist ik ook nog niet dat Dumerië zo ver zou uitstulpen. Ik kan me inderdaad voorstellen dat er kortere manieren zijn om vanuit Carthamië door Dumerië te reizen. En inderdaad: van en naar Schellingen neme men het best de V1 en aansluitende wegen.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: zo 26 jan 2014, 12:45
door BlaZ
Dulminis schreef:Dat klopt. Toen ik die weg intekende, wist ik ook nog niet dat Dumerië zo ver zou uitstulpen. Ik kan me inderdaad voorstellen dat er kortere manieren zijn om vanuit Carthamië door Dumerië te reizen. En inderdaad: van en naar Schellingen neme men het best de V1 en aansluitende wegen.
Gezien de visa regelingen lijkt het me logischer dat de meerderheid gewoon de omweg door Tholenië maakt. Je gaat geen moeilijke visa procedure doen als je ook 100km om kan rijden. Waar ik woon bijvoorbeeld rijdt men via Letland naar Moskou simpelweg omdat het duurder/tijdrovender is om een extra visa voor Wit-Rusland aan te vragen.

2x2 grensoverschrijdende wegen lijken me een gevolg te zijn van historisch soepele visaregelingen of vrijwel onbestaanbaar zijn.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: zo 26 jan 2014, 14:10
door TzM23
Het is dat Tholenië sinds een jaar of 10 transitvisa heeft, die zeer eenvoudig zijn aan te vragen, maar daarvoor was het ook een gedoe om een Tholeens visum te krijgen, misschien wel meer dan een Karktisch visum.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: zo 26 jan 2014, 14:22
door BlaZ
TzM23 schreef:Het is dat Tholenië sinds een jaar of 10 transitvisa heeft, die zeer eenvoudig zijn aan te vragen, maar daarvoor was het ook een gedoe om een Tholeens visum te krijgen, misschien wel meer dan een Karktisch visum.
Dat lijkt me een goede verklaring :d.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: zo 26 jan 2014, 14:36
door TBR
^^ Tien jaar geleden was Dumerië dan misschien wel het transitland bij uitstek voor de Carthamiërs, het Tholeense transitvisum zal dan wel een streep door de rekening zijn geweest. Er was hierdoor ook een rechtstreekse veerverbinding tussen Nionië en Ardeim, om Tholenië te vermijden, ook al is het een grote afstand, deze veerlijn is vandaag de dag dan ook niet meer zo populair.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: zo 26 jan 2014, 14:53
door BlaZ
TBR schreef:^^ Tien jaar geleden was Dumerië dan misschien wel het transitland bij uitstek voor de Carthamiërs, het Tholeense transitvisum zal dan wel een streep door de rekening zijn geweest. Er was hierdoor ook een rechtstreekse veerverbinding tussen Nionië en Ardeim, om Tholenië te vermijden, ook al is het een grote afstand, deze veerlijn is vandaag de dag dan ook niet meer zo populair.
Ik denk dat het meeste goederenvervoer simpelweg overzee plaatsvond. De afstanden zijn ook vrij groot namelijk. Vanuit Leuzerhÿm praten we al over 300km + oversteek per pond van 2 uur + 520km naar de Schellingse grens.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 10:55
door Dulminis
Vandaag is zoals eerder aangekondigd de uitvaartceremonie van de op 1 januari overleden landvoogd. Aangezien er nog geen opvolger aangewezen is door het Ding, zal de minister-president de plechtigheden leiden. Voor het eerst zijn dus ook buitenlandse hoogwaardigheidsbekleders welkom; wie kan ik in de berichtgeving schrijven dat er waren?

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 14:00
door SjorsB
Presidente Pia Johans van Uneta had het te druk; de vice-president kon wel. Hij heeft Aronn Bykæmpe.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 14:50
door BlaZ
Consul Spurius Carvilius Maximus

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 16:58
door Kathor
Premier William Ålson van Carthamië zal aanwezig zijn op de uitvaart.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 17:07
door NovaHollandia
Ambassadeur M.F. van Ghoedenthieren zal aanwezig zijn, alsmede de voorzitter van de Statenkamer, de heer J.P. van Clautheren.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 18:10
door Topuser
Koning Basilios IV en Premier Bedwyr Dyltos waren aanwezig namens Iwtopaidanië.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 18:58
door CX1000
Koning Piter en Koningin Isa waren aanwezig namens Kvarinsuloj. De premier kon helaas niet aanwezig zijn.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 19:24
door TBR
De Ardeimse president Philippe Houtman en de Minister van Buitenlandse Zaken Jan Helkenberg waren ook op de begrafenis aanwezig. Premier Halsten drukt ook haar medeleven uit met de familie van landvoogd Ocoqėl.

Re: [CQX] Cȧrq́ax

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 20:17
door Dulminis
Dank!

Kloppen de aanspreektitels aldus:
- Zijne majesteit de koning van Iwtopaidanië
- Zijne excellentie minister-president Bedwyr Dyltos van Iwtopaidanië
- Hunne majesteiten de koning en de koningin van Kvarinsuloj
- Hare majesteit de koningin van Nionië
- Zijne koninklijke hoogheid prins Marten van Nionië
- Hare koninklijke hoogheid prinses Melissa-Victoria van Nionië
- Zijne excellentie president Philippe Houtman van Ardeim
- Zijne excellentie minister van buitenlandse zaken Jan Helkenberg van Ardeim
- Hare excellentie kanselier Lynne Geründse van Tholenië
- Zijne excellentie vice-president Aronn Bykæmpe van Uneta
- Zijne excellentie minister-president William Ålson van Carthamië
- Zijne excellentie consul Spurius Carvilius Maximus van Dumerië (er vanuit gaande dat dit niet een consul aan een ambassade is)
- Zijne excellentie de voorzitter van de Statenkamer van Nova Hollandia J.P. van Clautheren.
:?: