[ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

[ATL] Landen die officieel onderdeel uitmaken van het project Atlantis
Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

[ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » di 04 mar 2014, 21:50

Het autosnelwegennet van Brilamontië, Sustulië, Frankenland en het zuidelijke gedeelte van Hochmark anno 2014:
Afbeelding

Theodoor is nog bezig met een aantal wijzigingen in het wegennet in het noordelijke gedeelte van Hochmark, dus de snelwegen daar heb ik nog maar niet ingetekend. Ook de ring om Resgart verandert misschien nog van vorm. ;)

Opvallend dat de twee internationale routes Atlantidia en Dumara de enige snelwegverbindingen zijn die twee keer een landsgrens overschrijden. Voor Sustulië en Frankenland zijn die routes vooralsnog zelfs de enige doorgaande internationale snelwegverbindingen.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Internationale routenamen

Bericht door Kaaiman » zo 13 apr 2014, 20:34

Inmiddels heb ik de hoofdwegennetten 2014 van Sustulië en Frankenland ook op de online kaart gezet (even inzoomen):
http://qgiscloud.com/Kaaiman/atlantidia

Aangezien ik de wegennetten niet op detailniveau heb uitgewerkt zoals Brilamontië, heb ik de wegen een lichtere kleur gegeven ter onderscheid. De onderliggende wegennetten zullen nog wel een keer volgen en wie weet ooit ook de aansluitingen e.d. Maar dat is voorlopig nog verre toekomstmuziek. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [ATL] Internationale routenamen

Bericht door Snelwegfreak » zo 13 apr 2014, 20:49

Verre toekomstmuziek wellicht, maar wat je nu al hebt is fenomenaal! Wát een werk moet dat zijn geweest 8|

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Internationale routenamen

Bericht door Kaaiman » ma 14 apr 2014, 09:01

^^ Wat je niet ziet, is dat achter de schermen allerlei toekomstige (snel)wegtracés in alle drie de landen ook al op de kaart staan. :)

Ik wil nog wat gaan rommelen met de attributen, zodat ik ook de tracés in aanleg en geplande tracés op de kaart kan weergeven. Dan geeft het meteen een wat beter beeld als wegenkaart.

Wat betreft RBM wil ik ook nog onderscheid maken in tunnels, viaducten, (dal)bruggen, enz, zodat beter weergegeven kan worden welke weg bovenlangs of onderlangs kruist en tunnels ook op de kaart beter leesbaar zijn. Ook wil ik nog de wegnummerschildjes in de juiste kleuren op de kaart zichtbaar maken.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Internationale routenamen

Bericht door Kaaiman » do 17 apr 2014, 12:04

Kaaiman schreef:Ik wil nog wat gaan rommelen met de attributen, zodat ik ook de tracés in aanleg en geplande tracés op de kaart kan weergeven. Dan geeft het meteen een wat beter beeld als wegenkaart.
Dit heb ik inmiddels gedaan en het resultaat staat online. :)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [ATL] Internationale routenamen

Bericht door Marcel » za 19 apr 2014, 20:58

8| Knap werk, Kaaiman.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [ATL] Internationale routenamen

Bericht door BlaZ » za 19 apr 2014, 22:03

Ik zie die Qgis kaart nu pas, dat ziet er wel erg netjes uit.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » ma 18 aug 2014, 09:20

Inmiddels heb ik ook een aantal plaatsen op de kaart gezet. In Brilamontië de plaatsen vanaf 1.000 inwoners, in Sustulië en Frankenland vooralsnog alleen de plaatsen vanaf 10.000 inwoners, in Hochmark alleen nog de twee grootste steden.

De rest is nog in ontwikkeling; mogelijk vindt nog een herbezinning plaats op de inwoneraantallen in Frankenland. Ik ben nog aan het uitzoeken en beredeneren of die aantallen realistisch genoeg zijn.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door BlaZ » ma 18 aug 2014, 18:18

Hoeveel tijd ben je hier mee bezig geweest eigenlijk? Het ziet er erg professioneel uit.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » ma 18 aug 2014, 18:49

De complete GIS-kaart is het resultaat van bijna 3 jaar hobbyen. De online kaart toont alleen de delen die in meer of mindere mate afgewerkt zijn. Offline heb ik nog meer. Het secundaire wegennet van Frankenland is nog in de maak en het secundaire wegennet van Sustulië moet nog helemaal gedaan worden, net als de spoorlijnen van beide landen, en de oppervlakten van de steden, en..., en...

Hochmark zou ik op termijn ook graag toevoegen, maar Theodoor heeft het een en ander omgegooid, maar dit nog niet af en/of gepubliceerd. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » do 28 aug 2014, 14:51

Frankenland
Het secundaire wegennet van Frankenland is nu ingetekend. De oplettende kijker zal verschillen zien met Marcels kaart. Dit is in het kader van het nieuwe Wegenplan van Frankenland, waarbij wegen een hogere of lagere status zullen krijgen. Zo wordt er een hele reeks L-wegen (al dan niet deels) opgewaardeerd naar secundaire wegen. Ook een aantal bestaande ongenummerde wegen zullen worden opgewaardeerd naar secundaire wegen. Meer info zal t.z.t. wel volgen in het Frankenland-subforum.

Daarnaast ga ik nog enkele Frankenlandse plaatsnamen veranderen. De namen van plaatsen als Foraloko en Soleco zijn 'gejat' uit Brilamontië en zijn nauwelijks logisch verklaarbaar. Namens als Fluantaroj, Linderoj, Horanoj en Dolbalnoj aan de grens zijn ook niet logisch. Het moet op Esperanto lijken, maar die taal is pas in 1928 ingevoerd, terwijl de Brilamontisch/Claudirisch-Frankenlandse grens niet is gewijzigd tijdens de Brilamontische Oorlog. In het zuiden van Brilamontië is de omgangstaal nauw verwant aan het Frankisch. Ik vervang deze plaatsnamen dus door namen die erop lijken, alsof de namen die hier genoemd staan gewoon de Brilamontische exoniemen zijn. Linderoj is bijvoorbeeld Linderen geworden.

Hochmark
Ook heb ik het Hochmarkse snelwegennet ingetekend. Althans, mijn interpretatie ervan. Ik heb het grotendeels gebaseerd op de kaart van 2011, maar met enkele uitzonderingen in het noorden. Theodoor vond de wegenstructuur in het noorden behoorlijk onrealistisch.
  • Zo'n A3 die drie kilometerslange wateren kruist was toch wat over de top, dus die heb ik ingekort tot één oeververbinding in de hoofdstad. Ook de A1 is ingekort, omdat het waarschijnlijker is dat het eiland zo veel mogelijk over land wordt ontsloten, met slechts een veerverbinding vanaf Altstadt. De eilanden zelf zullen momenteel waarschijnlijk slechts met D-wegen (gewone enkelbaans weg) en misschien een enkele C-weg (expressweg) ontsloten zijn.
  • De ruit A1/B2/A3/C10 is veranderd in een meer realistische X-vorm, zodat Resgart en Nikastadt een logischere verbinding hebben (20 km eraf), terwijl het verkeer van Resgart naar Birl ook geen enorme omweg hoeft te maken (10 km erbij). De doortrekking van de A2/B2 naar Nikastadt heb ik er maar bij verzonnen. het leek me wel logisch dat Altstadt en Jart gewoon een fatsoenlijke snelwegverbinding met het nabije Nikastadt zouden hebben.
  • Theodoor heeft een nieuwe wegenstructuur rond Resgart bedacht omdat hij de ring te groot vond. Ik vind dat niet. Als je ziet hoe Resgart als hét middelpunt van West-Hochmark in het wegennet gesitueerd is, dan is zo'n ringweg helemaal niet zo raar. Zeker niet als het verantwoordelijke bestuur Resgart inderdaad als groot wegenknooppunt had/heeft voorzien.
  • De A4 (ik heb 'm maar A4 genoemd omdat 'ie in het verlengde van de D4 ligt; het zou overigens ook makkelijk tolweg B4 kunnen zijn) is de enige Hochmarkse snelweg in aanleg die ik heb ingetekend. De overige geplande wegen zijn onduidelijk, zeker zolang er van Theodoor geen updates komen. De A4 heb ik mede ingetekend om het nut van de recente Frankenlandse A3-plannen beter te kunnen duiden.
  • Ten slotte heb ik de A8 wat naar het zuiden verplaatst. Een schuine oeververbinding op een breed stuk, terwijl dat veel korter kan met een rechte verbinding op een smaller stuk is natuurlijk niet realistisch. Theodoor vindt trouwens de hele A8 niet realistisch, maar ik heb 'm er mooi op gelaten juist omdat het zo'n raar ding is. Met een verhaal kan die weg immers heel logisch verklaarbaar zijn.
    Ik zou me zo kunnen voorstellen dat het onderdeel was van een megalomaan plan om de olie-industriestad Olian te ontsluiten, bijvoorbeeld met een snelweg dwars door de bergen naar Nikastadt. Uiteindelijk is blijkbaar enkel het goedkoopste en meest nodige deel aangelegd, terwijl de rest van de plannen in de prullenmand is verdwenen. Of zoiets. ;)
Het moge duidelijk zijn: de kaart vordert, maar is nog lang niet af. En heeft misschien ook niet Theodoors en Marcels goedkeuring. :lol:
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » vr 05 sep 2014, 22:19

Inmiddels voorzichtig begonnen de secundaire wegen van Sustulië in te tekenen. De eerste 7 secundaire wegen staan erin, waaronder 2 grensverbindingen met Frankenland die nog niet eerder op de kaart stonden. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » zo 14 sep 2014, 19:12

Ik denk dat ik nu ongeveer de helft van het Sustulische secundaire wegennet heb ingetekend. Dit zijn de wegnummers in de 1xx en 2xx-serie.

De 1xx/2xx-serie zijn allemaal rijkswegen, waaronder ook wegen van een lagere orde dan secundair, zoals voormalige hoofdroutes die inmiddels parallel aan de (primaire) snelwegen lopen, bijvoorbeeld route 201 die vrieger route 1 was en de route 203 die vroeger route 3 was.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Marcel » zo 14 sep 2014, 19:20

Topwerk Kaaiman. Hier zit gewoon een te verguizen van jaloezie. Jammer dat ik daar gewoon geen geduld heb voor dit soort monnikenwerk.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » ma 15 sep 2014, 10:02

Met name de gegevensinvoer is monnikenwerk inderdaad. Als het er eenmaal mooi in staat, zijn de mogelijkheden enorm. :)

QGIS heeft zelfs een routeplanner-plugin. Mijn droom is om die te laten werken, in ieder geval met de dataset van Brilamontische wegen. Dat vergt echter nog wel veel aanpassingen van de dataset (maximumsnelheden, rijrichtingen, enz. invoeren).
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » di 30 sep 2014, 10:17

Hèhè, het secundaire wegennet van Sustulië staat erin. :)

Lang leve de Zandbak: ik heb hier en daar nog wat wegnummers veranderd. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door BlaZ » di 30 sep 2014, 11:51

Hoe lang ben je er mee bezig geweest? Ongelofelijk, wat een detail.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » di 30 sep 2014, 12:39

Het secundaire wegennet van Sustulië heb ik binnen 4 weken gedaan, elke week wel een paar stukjes weg, maar hoe lang het hele land tot nu toe heeft geduurd, weet ik niet precies.
Over Frankenland heb ik ongeveer 6 maanden gedaan en ik ben rond dezelfde tijd ook met Sustulië begonnen. De eerste post van deze draad is daarvan het eerste resultaat.

Vermoedelijk heb ik over de primaire+secundaire wegennetten van Frankenland en Sustulië samen ruim een half jaar gedaan. De tertiaire wegen is nog weer een verhaal apart. Dat zal nog wel minimaal een half jaar tekenwerk opleveren. Toch scheelt het enorm dat ik (nog?) geen rotondes, baanverdubbelingen, op/afritten en knooppunten heb ingetekend in RFL en SUS. Door die details heeft Brilamontië zo'n 2,5 jaar geduurd.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door BlaZ » di 30 sep 2014, 12:58

De nieuwe laag is de laag eronder waar zelfs de afritten te zien zijn dus?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » di 30 sep 2014, 13:18

Nee, de detaillaag van Brilamontië heb ik als eerste gemaakt en die is al een tijdje klaar. Van deze laag heb ik een afgeleide gemaakt zodat Brilamontië bij grotere kaartschalen mooi aansluit op de laag waar Sustulië en Frankenland (en Hochmark) in staan.

De algemene lagen zijn atl_wegen1_rbm voor Brilamontië en atl_wegen1 voor de rest; de detaillaag is atl_wegen, maar daar staat dus alleen Brilamontië in.

Maar goed, er rest nog een hoop werk. Ik denk dat de Frankenlandse en Sustulische spoorwegen nu het eerste aan de beurt zijn. De tertiaire wegen kunnen nog wel even wachten. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » vr 10 okt 2014, 12:27

Het Sustulische spoorwegennet staat erin. Ik moet nog wel een verklaring zoeken voor het feit dat het Brilamontische spoorwegennet veel fijnmaziger is dan het Sustulische, en dat er in Sustulië schijnbaar nauwelijks regionale spoorverbindingen zijn, terwijl het voor 1936 één land was. Misschien voeg ik nog wel wat nevenlijntjes toe, het land staat tenslotte nog in de Zandbak. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door BlaZ » vr 10 okt 2014, 13:43

Kaaiman schreef:Het Sustulische spoorwegennet staat erin. Ik moet nog wel een verklaring zoeken voor het feit dat het Brilamontische spoorwegennet veel fijnmaziger is dan het Sustulische, en dat er in Sustulië schijnbaar nauwelijks regionale spoorverbindingen zijn, terwijl het voor 1936 één land was. Misschien voeg ik nog wel wat nevenlijntjes toe, het land staat tenslotte nog in de Zandbak. ;)
Wellicht gebruikt men veel langeafstandsbussen?

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door SjorsB » vr 10 okt 2014, 18:05

Daarbij kan het toch ook best dat de aanleg van nieuwe spoorwegen pas na 1936 echt op gang kwam?

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door MandelSoft » vr 10 okt 2014, 20:24

Of andersom: het spoorwegennet is na de afscheiding van Sustilië in verval geraakt en vele tracés zijn wegens lage winst en hoge onderhoudskosten afgestoten.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ATL] Schaalbare kaart Atlantidië

Bericht door Kaaiman » ma 03 nov 2014, 14:01

Inmiddels staat ook de oostelijke helft van het Frankenlandse spoorwegennet ingetekend.

Opvallend is het gestrekte verloop van de spoorlijnen vergeleken met de omliggende landen. Dat zou kunnen komen vanwege het vlakkere landschap, maar ook een latere aanleg is een mogelijkheid. Misschien is het Frankenlandse spoorwegennet wel lang zeer beperkt gebleven, en zijn de meeste spoorlijnen van redelijk recente datum met een hogere ontwerpsnelheid.

Samen met het Sustulische spoorwegennet nog genoeg vragen om even over door te kauwen. Ondertussen vul ik de kaart zo nu en dan weer aan met beschikbare geo-informatie. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten