Pagina 1 van 1

[ATL] Transrapid

Geplaatst: ma 14 mar 2011, 17:22
door Kaaiman
Van het Wegenforum hier de discussie over de plannen voor een Transrapid over Atlantidië.

Uit de RJB: Interatlantidia Transrapidtrajno?

Vertaling:
Reĝa Ĵurnalo de Brilamontio, 6 april 2009 schreef:Interatlantidische Transrapidtrein?

REĜAPONTO - Minister van Mobiliteit Ĝiorno Belakvo gaf gisteren aan verder te praten met zijn buitenlandse collega's in Hochmark en Frankenland over de Interatlantidische Transrapidtrein. Deze magneetzweeftrein moet een supersnelle en comfortabele verbinding vormen tussen een drietal hoofdsteden op Atlantidië, te weten Rabensburgh in Frankenland, onze hoofdstad Reĝaponto en Nikastadt in Hochmark.

Detailplannen zijn nog niet gemaakt, maar globale plannen geven aan dat het traject van deze zweeftreinverbinding langs de volgende steden leidt:
In Frankenland: Rabensburgh Airport - Rabensburgh - Balsmansùdra - Osprossenburgh - Dabrim-Ößnabrück.
In Brilamontië: Ŝtonamuroj - Haltejo - Reĝaponto - Rivrono of Basoliuto - Dukejo.
In Hochmark: Goldar - Birl - Nikastadt.

De redenen voor deze nieuwe internationale lijn zijn divers. Zo ontbreekt een snelle rechtstreekse spoorverbinding tussen de hoofdsteden en neemt het grensoverschrijdend spoor- en wegverkeer nog steeds toe. Daarnaast zal de nieuwe zweeftrein grenscontrolevrij worden, wat een groot voordeel schept ten opzichte van vervoer per weg.

Plannen omtrent de exploitatie zijn er ook genoeg. Zo zou er een gewone lijndienst komen en een sneldienst, die alleen de drie hoofdsteden aandoet. Daarnaast is er nog een idee voor een autozweeftrein, zodat zowel een optimale snelheid als bereikbaarheid wordt gecreëerd.

Als alle plannen doorgaan, zal de magneetzweeftrein op zijn vroegst in 2018 zijn eerste rit maken op een gedeelte van het traject. In 2026 zou de gehele lijn klaar moeten zijn.
Uit de AR: Transrapíd Internationale?

Vertaling:
Algemeiner Rabensburgher, 7 april 2009 schreef:Internationale Transrapid trein?

Rabensburg / Reĝaponto - In de RJB, uitgegeven in Brilamontië, heeft de minister van mobiliteit Ĝiorno Belakvo aangeven te
voelen voor een Transrapid (magneetzweeftrein) verbinding tussen -globaal- Rabensburgh, Reĝaponto en Nikastadt.

Minister van verkeer en vervoer Tyny Ahll ziet hier wel wat in, maar wil eerst uitzoeken hoeveel dit project, alleen al op
Frankenlandse bodem, gaat kosten, en hoe de kosten in de drie landen te verdelen zijn.
"We zitten zeker met heuvelachtig gebied ten Noorden van Balsmansúdra, en dat gaat nu eenmaal geld kosten," aldus Ahll, "aangezien
we nog en aantal projecten hebben lopen (A1 bij Dabrim-Ößnabrück en Gray Hexdrndall, de A25 tussen A27 en Brimmerhavn, de A28 bij
Älter Moeynstedt red.), of in de planning hebben (A15 bij Ghunterstedt, de A28 van Älter Moeynstedt naar Brimmerhavn, A29 ten
noorden van Älter Moeynstedt en omnummering diverse autosnelwegen, red.) moeten we kijken of het voor ons infrastructuur geld
het mogelijk is om een degelijk project aan te kunnen."

Belakvo gaf aan dat de redenen divers waren om deze lijn aan te kunnen leggen. "Ik kan dit alleen maar onderschrijven, en zeker
geen controles aan de grens kan een tijdswinst opleveren voor mensen die internationaal zaken doen. Ook de voltooiing van de A1
bij de grens doet goed. Deze moet in 2011 klaar zijn, en we hebben ruimte gehouden om er tot in ieder geval Dabrim-Ößnabrück
een 3x3 autosnelweg er van te kunnen maken."

De lijn moet voor een deel operationeel zijn in 2018 en volledig in 2026.
Kaaiman, Do 16 Apr 2009, 10:31 schreef:Het Transrapidplan verder uitgewerkt.
Afbeelding

Bruin = Proeftraject tussen Reĝaponto en de in 2012 te openen luchthaven
Blauw = Interatlantidische Stamlijn (genoemd in het artikel)
Groen = Mogelijke aansluitende verbindingen

Donkergrijs = bestaand dubbelspoor
Lichtgrijs = bestaand enkelspoor
Gestippeld = spoorlijn vastgesteld en in bouw
Rood = spoorlijn in planning, maar niet vastgesteld

De eerste en enige luchthaven van Brilamontië wordt in 2012 deels geopend. Er is dan nog geen rechtstreekse spoor- of metroverbinding gereed. Wel zal er in eerste instantie met goed uitgeruste bussen worden gereden. Ook is de luchthaven per snelweg bereikbaar (A6 en de A10 die in 2014 gereedkomt). Pas in 2014 zal de luchthaven volledig afgebouwd zijn en moet ook een spoorverbinding per trein of metro klaar zijn.

Brilamontië mist dus vooralsnog een goede OV-verbinding met de luchthaven. Vandaar het plan om hier een proeftraject te bouwen voor de Transrapid, waarbij de opgedane moeilijkheden en mogelijkheden voorkomen resp. benut moeten worden bij de bouw van de Stamlijn. Ook kan dan alsnog besloten worden niet verder te gaan met de Stamlijn.

Dit proeftraject zal door alle investerende partijen worden gefinancierd die ook meedoen met de financiering van de Stamlijn. Er moet nog een stevige financiële constructie worden bedacht, omdat je natuurlijk niet gaat investeren in een project in het buitenland zonder er baat bij te hebben.

De Transrapid zal zo veel mogelijk op palen door het landschap gaan, om zo flexibeler in het tracé te zijn. Daarnaast zijn alle kruisingen op deze manier ongelijkvloers. De tracés hebben enorm wijde boogstralen, waardoor topsnelheid mogelijk is, nu en in de toekomst. Hierdoor wordt het tracé wel moeilijker en vooral ook duurder.
Kaaiman, Ma 27 Apr 2009, 20:02 schreef:Deze kaart zat bij het schriftelijke voorstel aan de buurlanden van Brilamontië omtrent de Transrapid.
Afbeelding

Bruin: Testtraject (20 km)
Blauw: Stamlijn (475 km)
Groen: Mogelijke nevenlijnen

Er zijn nog meer nevenlijnen getekend, maar Brilamontië wil zich eerst richten op het kernnetwerk. De reacties van de buurlanden worden afgewacht.
Van F24: Goevernmenta acourt mit bau Transrapíd Internationale von Grenze nach Airoport

Vertaling:
Frénklends 24h Political News, 27 april 2009 schreef:Regering akkoord over aanleg Transrapid van grens naar vliegveld

De regeringskamer heeft ingestemd met een principeakkoord over de aanleg van een Transrapidlijn van Rabensburgh-
International Airport over Rabensburg Hauptbahnhöff naar de grens.
Bij goed bevallen bevat het eiland Atlandië het grootste Transrapid wanneer deze kan uitbreiden naar Brimmerhavn
en buurland Sustulia.

Tussen Regxaponto en het nieuw te bouwen vliegveld komt een testverbinding.

De voordelen zijn divers, en Brilamontië heeft een voorstel dat zij 50% betalen en Hochmark en Frankenland elk 25%. De regering kan zich hierin vinden, maar sluit niet uit dat de kosten voor Frankenland hoger zullen oplopen Een uitbreiding naar Lubah-Neuthalhaven kan voor forensen uitkomst bieden.
wat de kosten zijn, moest Tyny Ahl nog schuldig zijn, maar over een half jaar wil ze een rapport van de Commissie
Von Vordersteyn klaar hebben over de kosten, bezettingsgraat en het milieu. Ook is de vraag of de
electriciteitsvoorziening deze magneetzweefbaan aan kan.

Autostrada 6
Ook maakt de regering bekend dat de Lubah-Tunnel wordt uitgebreid van 2x2c naar 4x4, en dat secundaire weg 6 wordt
omgebouwd naar Autostrada 6 met 3x3 rijbanen. In de tunnel bijft 1x1 over, voor oekomtig uitbreiden. Dit gaat
FM 1,75 miljoen (ongeveer 1,9 miljoen Euro, koers is €1 = 0,92107 Frankenlandse Mark). de uitbreiding van de A6
tot aan Ford Bijel staat nu vast en moet in 2012 klaar zijn. de uitbouw van de A65 gaat niet meer door. Daarintegen
wordt de A67/A762 wel weer uitgebouwd tot 2x2 en moet in 2013 klaar zijn.
Taglig Nyhed Hochmark, 27 april schreef:Hochmark akkoord over Transrapidlijn
Het parlement van Transport voor, bevolking ook

Onlangs is Brilamontië met een voorstel gekomen om een snelle magneet-zweef-trein aan te leggen van Hochmark naar Frankenland, de lijn zou in ons land van Nikastadt via de steden Birl en Goldar bij Dornjo de grens met Brilamontië moeten oversteken. Brilamontië wil als Hochmark en Frankenland akkoord gaan eerst testen doen in eigen land. Als deze testen positief worden bevonden zal worden besloten om de lijn definitief aan te leggen.

Het parlement van Transport heeft onlangs laten weten dat het voor de plannen is, uit een online-peiling is overigens gebleken dat 47% van de inwoners van Deelstaat Hochmark tegen de plannen is.
Dit betekent dus dat ons land akkoord gaat met de plannen van Brilamontië over de magneet-zweef-trein.
Uit de Stadt Rabensburgh: Mayr Rabensburg wol keineh Transrapit dor Stadt

Vertaling:
Stadt Rabensburgh, 30 april 2009 schreef:Burgermeester Rabensburg wil geen Transrapid door de stad.

Burgermeester Frank Zayn (SPP) wil geen Transrapid zoor zijn stad hebben. Tijdens een raadsvergadering
heeft hij tijdens een vragenrondje dit aangegeven. De reden is dat de historische oude stad er onder kan gaan lijden.
Ook een eventuele ondergrondse Transrapid ziet hij niet zitten.

Vragen
Hierop kwamen vragen van de Freies Partay Frankenland (FPF) die wel een Transrapid door de stad zien : "Het geeft een goede
economische impuls, en een goede verbinding met de luchtaven en de stad om zo forenzen te vervoeren."De National Grünen (NG)
willen geen Transrapid in heel Frankenland: "Slecht voor het milieu, en geld kunnen we beter investeren in groene energie."
De Stadtpartay Rabensburgh (SPP) ziet wel een Transrapid verbinding, op voorwaarde dat de A6 niet verder uitgebreid hoeft
te worden

Nog geen duidelijkheid
De landelijke FPF en de NG partij staan in rechte lijn tegen over elkaar en kibbelen zolang er plannen zijn. De FPF en Christendemocraten
vormen een minieme meerderheid, maar om het plan goed te keuren voor de bouw moet men minimaal 75% van de stemmen hebben : dat betekend
dus dat ongeveer 23% van de stemmen uit de oppositie moeten komen. De National Grünen hebben hiervan 34% in handen.

CD'er Wichter de Länge wil dat iedereen goede compromissen gaat sluiten: Anders verwacht ik een politiek probleem, als de NG niet instemmen.
De kleinste partij, Socialistisch Frankenland voorspeld zelfs op vervroegde verkiezingen. "Zover zie ik het nog niet komen", aldus de Länge,
"Het zomerreces komt er ook aan, en dat is een goede time-out voor iedereen."
Uit de RJB: Komunumo Rabenburgo estas malunuanima pri Transrapido

Vertaling:
Reĝa Ĵurnalo de Brilamontio, 30 april 2009 schreef:Gemeente Rabensburgh is verdeeld over Transrapid

RABENSBURGH/REĜAPONTO - De gemeente van de Frankenlandse hoofdstad Rabensburgh is verdeeld over de plannen voor de Interatlantidische Transrapidlijn. Ons land is de initiatiefnemer van deze zweeftreinverbinding, die de hoofdsteden Rabensburgh, Reĝaponto en Nikastadt met elkaar moet verbinden.

De burgemeester van Rabensburgh Frank Zayn en verschillende partijen binnen de gemeenteraad zijn tegen het plan, terwijl andere partijen zeker voor het plan zijn. De discussie omtrent de zweeftrein liepen vandaag hoog op.

De belangrijkste bezwaren tegen de zweeftrein zijn de hinder die de aanleg van de Transrapid kan veroorzaken in de historische binnenstad. Ook de kosten van het project staan ter discussie. Als voordelen worden onder andere de economische impuls en de snelheid van de lijn genoemd.

Minister van Mobiliteit Ĝiorno Belakvo heeft laten weten dat er allerlei alternatieven mogelijk zijn als een omliggend land niet bereid is mee te werken. "Zo zouden alleen de noord- en oosttak richting Nikastadt en Urbalongi aangelegd kunnen worden. Ook een optie is om het Transrapidnetwerk binnen onze landsgrenzen te houden, al is deze optie wel onwaarschijnlijk, want de meeste bestaande spoorverbindingen zijn voor binnenlandse reizen snel genoeg."

Volgende week dinsdag vindt in Reĝaponto een overleg plaats tussen de Atlantidische ministers over de Transrapid. Belakvo: "Ik heb goede moed dat we een stap verder zullen komen. Uiteindelijk is de Transrapid een mooie gelegenheid om de buitenlandse relaties te versterken en meer samen te werken. De economische voordelen en het feit dat magneetzweeftreinen voor weinig milieuoverlast zorgen, zijn voor mij een extra motivatie om me volledig voor dit project in te zetten."
Uit de NKF: Klösserda in pölitik Frankenlandt

Vertaling:
Nationalkrant Frankenland, 1 mei 2009 schreef:Opschudding in politiek Frankenland

Rabensburgh - In politiek Frankenland is opschudding ontstaan over de uitspraken van Frank Zaynn, de burgermeerster
van Rabensburgh. Gisteren kwam het bericht naar buiten via de Stad Rabensburgh dat hij geen Transrapid door zijn historische
oude stad ziet lopen. In de Reĝa Ĵurnalo de Brilamontio van Brilamontio wordt zelfs de minister om een reactie gevraagd.
Afbeelding
Transrapid in Lathen (Duitsland)

Een woordvoerder van het Ministerie van Verkeer en Vervoer gaf vanmorgen aan dat de Minister nog geen commentaar wil geven.

Oude stad Rabensburgh
Zaynn is bang dat bij de bouw van de Transrapid lijn delen van de oude stad verloren gaan, en dat eventuele schade niet te
herstellen is, en als het wel te herstellen is, dat het in de miljoenen Frankenlandse Marken gaat lopen, die de stad niet in
het potje heeft. "Wij kunnen de burgers niet opzadelen met verhoogde belastingen, omdat 'wij' er een lijn willen hebben. Tuurlijk
ben ik voorstander, maar ik denk dat we rond Rabensburgh naar een alternatief moeten kijken. Ik heb een team van specialisten
achter de tekentafel gezet, en heb ze een week de tijd om met alternatieven te komen."

Poll
National TV2 heeft een poll op de internetsite gehouden, waarbij 73,5% van de stemmen voor de aanleg is, en van deze stemmers
vond nog eens 55,3% dat de burgemeester niet zeuren moet, en de Transrapid moet aanleggen door de stad, desnoods moeten oude
gebouwen verplaatst worden. Op de vraag of vanwege het hoge kostenplaatje de belastingen verhoogd moesten worden stemden 66,9%
tegen. Harold Quintuz, financieel expert van de stad, vind zelfs dat wanneer de aanleg voltooit is, dat zelfs een paar procent
van de verkochte tickets terug moet vloeien naar de kas van de gemeente, om zo eventuele schades te betalen.

Ministerraad
Aanstaande dinsdag komen de ministers bijeen, en zal de Minister van Verkeer en Vervoer Tyny Ahll een reactie geven. De Arbeiderspartij,
waartoe Ahll behoord, is volledig voorstander.De coalitie tussen Arbeiderspartij (AP), Vrije Partij Frankenland (FPF) en Christendemocraten (CD)
zijn het er over eens : De Transrapid moet er komen. Om het plan volledig te krijgen moeten ze nog 50% van de stemmen van de
oppositie hebben, waarvan de National Grünen 34% hebben. Zij zijn tegen, maar kunnen met goede argumenten / compromissen toch over
de streep getrokken worden. De kleinere Liberalistic Partay Frenklénds (LPF) en de Sosialistic Frankenland (SF) verschillen intern
van mening.
Uit de NKF: Frénklends bezahlt nigt mit an Transrapíd Brilamonty
Nationalkrant Frankenland, 17 augustus 2009 schreef:Frankenland betaalt niet mee aan Transrapid Brilamontië

RABENSBURGH - Het ministerie van Verkeer en Vervoer hebben na het zomerreces direct knopen doorgehakt.

De regering van Brilamontië heeft gevraagd om een deel van de kosten van het traject van Reĝaponto en de vluchthaven te gaan betalen. Dit stuk is dan een test traject, en bij goed bevallen wordt het netwerk uitgebreid over het hele eiland.

Minister van Verkeer en Vervoer Tyny Ahll ziet niets in het plan om Frankenlands geld in een buitenlands potje te stoppen: "Wij wachten de testresultaten van onze collega's af, wanneer de de baan in functie is. Dat is de hoofdredenen om er van af te zien. Pas wanneer de baan goed functioneert, de kosten rendabel zijn, het daadwerkelijk tot het bouwen komt en men name richting Frankenland, zijn we bereid om daar geld in te steken. Wanneer het een fiasco dreigt te worden, heeft Frankenland geen geld verloren.

Wat de exacte kosten zijn is nog onduidelijk, maar zal richting de 2 miljard Frankenlandse Marken lopen (€2.19 miljard*). Daarbij komt dat de Transrapid een aangepaste route moet gaan volgen om de historische binnenstad van Rabensburgh te besparen. "Wat dat aangaat moeten we elke Mark omdraaien, en kijken wat we er mee moeten doen. Ik wil hoe dan ook die Transrapid, maar we kunnen niet alles betalen. We hebben een potje gereserveerd van twee en een half miljard Franken, en die willen we niet overschrijden. Dan kan de begroting, die tot het verkiezingsjaar 2010 in gevaar komen. Mede door diverse projecten loopt de staatsschuld op, en dat moeten we zo veel mogelijk voorkomen.

Een meerderheid in de Ouderenkamer wil een parlementair onderzoek : Wanneer dit doorgaat kan de bouw een vertraging van meer dan een jaar worden : Door dit onderzoek zal er een half miljoen Mark moeten worden gereserveerd. Iets waar de regering niet op zit te wachten.

Bouw bij Lubah Neuthalhavn
Ondertussen is er wat meer bekend over de bouw van en landverbinding ten zuiden van Lubah-Neuthalhavn: De onderzoeken lopen voorspoedig en men verwacht eind november klaar te zijn : Dat is een maand eerder dan eerder werd gesproken.
Marcel, Ma 17 Aug 2009, 19:28 schreef:(*De koers is momenteel : €1 = 0,91321 Frankenlandse Mark.)

Dit word een strop voor Brilamontië : De 25% bijdrage die Brilamontië vraagt om de spoorlijn te bouwen moet hoogstwaarschijnlijk uit eigen zak betaald worden. Frankenland wil eerst de kat uit de boom kijken : Wanneer de baan goed functioneert, de kosten rendabel zijn (ze willen niet met een verliesgevend iets zitten) en er verder gen kinderziektes of zo in zitten, willen ze het potje van €2,19 miljard aanbreken. Het geld is al gereserveerd, en wanneer de bouw begint kan Frankenland zo meedoen.
Theodoor, Ma 17 Aug 2009, 22:06 schreef:Heb je mevrouw pienevrek daar achter de staatskassa zitten?
Dat testtraject is er voor om kinderziektes te verhelpen voor een definitief systeem dat over het hele eiland gaat rijden. ;)
Als je dat testtraject niet betaalt zal Hochmark er niet mee instemmen dat de definitieve lijn in RFL komt.
Wat dan dus als gevolg heeft dat het hele plan de prullenbak in kan.
Ik vind het een beetje raar dat je wel veel investeert in een snelweg van niets naar nergens, maar niet voor een testtraject wat dan eventjes niet in RFL ligt,
maar op de lange termijn veel voordelen biedt voor RFL, niet investeert.

Je moet begrijpen dat RFL er later ook wat aan heeft, en dat het niet alleen is dat RBM van jou geld geniet. ;)

Ik raad je aan eerst eens het een en ander over MagLev te weten te komen op Wikipedia of iets anders voordat je allemaal rare dingen gaat zeggen als: "Mij te duur!", "Dat wil ik niet!" ;)

Ik ben wat recht voor z'n raap met dit bericht, maar ik vond persoonlijk dat het even nodig was.

Edit: Je hoeft trouwens maar iets meer als 16% te betalen voor die testlijn ;)
Marcel, Di 18 Aug 2009, 16:29 schreef:- Frankenland wil zich niet in een project gaan storten, waarvan niet eens zeker is of deze in de toekomst rendabel zou zijn, laat staan de extra kosten van kinderziektes.
- Frankenland, zo staat in het bericht, wil dus eerst de kat uit de boom kijken, alvorens zich definitief in dit project te gaan storen.
- Tijdens overleg mat Kaaiman, en dat is onduidelijk vermeld in het berichtje, wil Frankenland met terugwerkende kracht betalen. Immers, er ligt 2 miljard Frankenlandse Mark klaar. Mocht het project mislukken om wat voor reden, zal Frankenland niet gaan betalen.

Wat ik niet snap : Waarom wordt bij een klein beetje tegenslag een project direct naar de prullenbak verwezen? Dat gebeurde eerder bijna met Route Atlantidia, en nu met de Maglev. Kom op, ik kan toch niet zomaar overal ja op zeggen, dat doen ze in de echte politieke wereld ook niet. Dus, niet gepikeerd doen, al begrijp ik best dat je dat bent, maar goed overleg, hier en daar water bij de wijn, en flink polderen tot er iets ligt waar we allemaal wat aan hebben: Dat is politiek.
Theodoor, Di 18 Aug 2009, 18:20 schreef:Als ik jou dus goed begrijp vind jij dat RBM die lijn eerst zelf moet betalen, en pas als het goed werkt wil jij die lijn betalen.
Wanneer die lijn mislukt wil jij niet betalen, dan hebben RBM, HM en SUS een hoop geld in een lijn geïnvesteerd die dan helaas mislukt is, jij betaalt vervolgens niet terwijl die lijn als die niet mislukt was ook aan de verbetering van de infrastructuur in RFL had bijgedragen.
Jij hebt nu mooi een hoop geld bespaart omdat die lijn mislukt is en toch niet in RFL gaat komen...
Ik hoop dat je snapt dat ik dit niet lukt vind, we hadden het immers met z'n vieren afgesproken. ;)
Marcel, Di 18 Aug 2009, 18:27 schreef:Dat heeft jij goed gesnapt.

Maar : De kosten (omgerekend naar de koers van de Brilar) kunnen veel goedkoper uitvallen : 10,2 miljoen Mark op een bedrag van 2 miljard mark dat er voor gereserveerd is. Mijn vraag aan Kaaiman is of dit alleen het testtraject is, of dat daarmee ook de Stamlijn betaald word.

Wat dat aangaande wil ik nog niets torpederen, Doorntje.
Kaaiman, Di 18 Aug 2009, 18:56 schreef:Het testtraject voor de Transrapid is ongeveer 20 km lang.

Het Brilamontische voorstel is om het testtraject gezamenlijk aan te leggen als proef voor de Stamlijn en de oosttak naar Sustulië, waarbij alle 4 landen een deel meefinancieren. De ervaringen met het testtraject kunnen worden gebruikt om problemen te verhelpen bij de bouw van de rest van het netwerk, of, als het erg slecht bevalt, af te zien van verdere netwerkuitbreiding.

Een testtraject zou je ergens in de rimboe kunnen bouwen, zodat je lekker kunt testen, zoals bij Lathen (D). Het is echter veel zinvoller om het testtraject meteen integraal in het netwerk aan te leggen. Dan heb je als het bevalt geen overbodig traject ergens liggen dat miljarden heeft gekost, en als het niet bevalt en de lijn op zichzelf blijft staan blijft de lijn van nut (er niet van uitgaande dat het zó slecht zal bevallen dat het traject ongebruikt blijft of zelfs wordt afgebroken).

Alle landen van Atlantidië hebben baat bij het Transrapidnetwerk. Daarom is het in het belang van alle landen dat er een testtraject wordt aangelegd. Liever een kort trajectje waarmee je het schip in gaat dan 475 km Stamlijn! Omdat de in 2012 te openen luchthaven van Brilamontië nog geen goede verbinding heeft met de stad, stelt Brilamontië dus voor om het testtraject tussen het vliegveld en Reĝaponto aan te leggen.

Omdat Brilamontië direct belang heeft bij de lijn en het buitenland alleen indirect, is Brilamontië bereid de helft van het geld op te hoesten, 50% dus. De overige drie landen krijgen daarmee de andere 50% op hun bord. Verdeeld over 3 landen is dat dus 16,67%.

De wisselkoersen van de Brilamontische Brilar (Б) zijn als volgt:
Б 1 = € 0,1224 (euro)
Б 1 = ð 1,062 (HM thuner)
Б 1 = FM 0,1160 (RFL mark)
Б 1 = AS 176,4 (SUS as)

De totale kosten van het testtraject worden geraamd op Б 12.000.000.000 (100%).
Б 12.000.000.000 = € 1.468.800.000 (euro)
Б 12.000.000.000 = ð 12.744.000.000 (HM thuner)
Б 12.000.000.000 = FM 1.392.000.000 (RFL mark)
Б 12.000.000.000 = AS 2.116.800.000.000 (SUS as)

Dat houdt dus in dat Brilamontië Б 6.000.000.000 betaalt (50%).
Б 6.000.000.000 = € 734.400.000 (euro)
Б 6.000.000.000 = ð 6.372.000.000 (HM thuner)
Б 6.000.000.000 = FM 696.000.000 (RFL mark)
Б 6.000.000.000 = AS 1.058.400.000.000 (SUS as)

Het bedrag dat elk land bijdraagt is Б 2.000.000.000 betaalt (16,67%).
Б 2.000.000.000 = € 244.800.000 (euro)
Б 2.000.000.000 = ð 2.124.000.000 (HM thuner)
Б 2.000.000.000 = FM 232.000.000 (RFL mark)
Б 2.000.000.000 = AS 352.800.000.000 (SUS as)
Marcel, Di 18 Aug 2009, 20:20 schreef:Hmmz... Nu de regering het eea duidelijker is geworden zal zij deze week met een standpunt komen. Ook de Ouderenkamer (in NL is dat de 1e Kamer) wordt hier nu in betrokken.
Ties, Vr 21 Aug 2009, 10:45 schreef:Wow! Ik vind 1,5 miljard euro voor alleen een testtraject (van ik neem aan ongeveer 10 km) wel erg duur. Wat moet de gehele Stamlijn wel niet gaan kosten? Of wordt op jullie eiland het OV zoveel gebruikt, dat de investering het écht waard is?
Theodoor, Vr 21 Aug 2009, 11:25 schreef:Bij die 1,5 miljard zit dus 20KM testlijn, materieël (denk aan treinen, wagons), een aantal tunnels onder Reĝaponto door enz.
JeroenF1, Vr 21 Aug 2009, 11:33 schreef:Dus het testtraject gaat onder de hoofdstad van RBM door. En alle landen die die Stamlijn willen betalen eraan mee. Ik wil niet stoken, maar ik ga er wel vanuit dat die landen een compensatie krijgen, anders is het een leuk grapje van RBM om een van de duurste stukken van de lijn deels door de buurlanden te laten betalen... :p
Ties, Vr 21 Aug 2009, 11:42 schreef:OK. Die tunnels zullen inderdaad wel aantikken, en materieel is natuurlijk ook niet geheel onbelangrijk (zolang het maar geen Fyra's zijn :p ).
Kaaiman, Vr 21 Aug 2009, 13:14 schreef:Kosten van het Münchense (afgeschoten) plan waren 3,5 mrd euro voor 37 km, incl tunnel onder de stad. Omgerekend ongeveer 0,1 mrd per km.

Die kilometerprijs vermenigvuldigd met het aantal kilometers is 2 mrd euro. Trek daar de lagere bouwkosten in RBM weer van af en dan kom je wel rond de 1,5 mrd euro. Komt bij dat men in RBM altijd vrij voorzichtig raamt. Als alles volgens plan loopt, dan hou je in RBM standaard een hoop geld over.
Ties, Vr 21 Aug 2009, 17:50 schreef:Ik had niet door dat er tunnels in het traject zaten en ook het materieel was ik vergeten mee te tellen, dus 1,5 miljard lijkt me opzich geen idioot bedrag meer. Maar dan kom je op het volgende punt: de Stamlijn. Die is 475 km lang, maal 100 miljoen euro per kilometer, is ruim 47 miljard euro! Daar kun je, ter vergelijking, ook 16 Maasvlakten 2 voor aanleggen. Dat lijkt me een enorme financiële last voor de toch al niet al te rijke landen op Atlantidië. Daarnaast vraag ik me af of de lijn wel rendabel kan worden, want Atlantidië is ook niet bepaald dichtbevolkt. Verder vraag ik me ook nog af of Sustulië wel wat aan die hele Transrapid heeft. De Stamlijn loopt er niet door, maar Sustulië mag wel dokken, neem ik aan.

Afbeelding

(Berichtje klinkt een beetje negatief, maar is niet zo bedoeld ;))
Van Go-News.rf: Goevernmenta stylt votjek Transrapíd ut

Vertaling:
Go-News.rf, 21 augustus 2009 schreef:Regering stelt stemming over Transrapid uit

RABENSBURGH - Na ruim 4 uur vergaderen is de speciale zitting van de Regeringskamer en de Ouderenkamer afgelopen. De leden zijn net zover als dat ze begonnen : Niets.

Het enige wat bereikt is, is dat de stemming verplaatst word naar de nieuwe regering in 2012. In mei mag de bevolking kiezenen nu wil opeens geen enkele partij zich aan deze kwestie branden. Gert Lukaz van de FPF : "Dit is een misser. De stemming had voltrokken moeten worden, maar nu het verplaatst is ben ik bang dat het een kwestie van tijd is om het helemaal stop te zetten. Dit kunnen we onze buurlanden niet aandoen. Ze zitten op ons te wachten of we mee gaan financieren." Minister van Verkeer en Vervoer Ahll : "Tsja... Wat moet ik zeggen? Afwachten wat de nieuwe regering doet."

Onderzoeksbureau Frankenland Connect SRa heeft een enquête gehouden onder 2500 Frankenlanders. Een kleine meerderheid (51,5%) is voor de verbinding, en een grote meerderheid daarvan(73%) vind dat Frankenland niet te duur moet instappen, mede door risico´s die er zijn

Morgen is er op het Frénklends 24h Political news kanaal van 18.00h tot 00.00h een debat met alle fraktievoorzitters. Het onderwerp is natuurlijk de magneetzweeflijn.
Marcel, Vr 21 Aug 2009, 18:45 schreef:Standpunt wat ik eerder deze week schreef is dus niet gekomen. De nieuwe regering moet hierover stemmen, dus al met al is er meer onzekerheid dan zekerheid. De punten zoals ik ze nu zie:

Voordelen:
- In een paar uur kan je in een andere stad zijn.
- Luxe en comfort voor de passagiers : Geen hobbelende (stop) trein.
- ?

Nadelen:
- Kosten verbruik magneetzweefbaan.
- Duur (in ogen Frankenland dan)
- Onderhoud baan en materieel.
- ?

Vragen:
- Kan de lijn rendabel worden (waar ikzelf nog niet eens op gekomen was).
- Storingsgevoeligheid.
- ?

Ik zou toch het een en ander uitgelicht willen zien. Ik wil natuurlijk niet in en één of andere rollercoaster komen te zitten á la de Betuweroute. Het bedrag blijft staan, de 2 miljard Mark. Dit potje blijft net zo lang bestaan tot er een definitief besluit komt over de baan.
Theodoor, Vr 21 Aug 2009, 19:22 schreef:
Marcel schreef:...de 2 miljard Mark...
Het is maar €245 miljoen, dus maar FM 232 miljoen. ;)
Ties, Vr 21 Aug 2009, 18:55 schreef:
Marcel schreef:Nadelen:
- Kosten verbruik magneetzweefbaan.
Volgens mij zijn zweeftreinen tot een snelheid van 300 km/h zuiniger dan gewone treinen door het ontbreken van rolwrijving. Bij hogere snelheden neemt de luchtweerstand te hard toe en wordt de trein onzuiniger (ik meende dat luchtweerstand kwadratisch toeneemt).
Mark, Vr 21 Aug 2009, 19:34 schreef:Op 550 km/u wordt de wrijving zodanig sterk dat het te erg wordt. Tot 300 km/h is het inderdaad sowieso zuiniger. Hoe het zit met de zuinigheid in het gebied tussen 300 en 550 km/u is me niet geheel duidelijk.

Luchtweerstand is niet altijd een kwadratische toename. Het hangt af van verschillende factoren als oppervlak, vorm, dichtheid medium e.d. . Er is wel een formule...

Afbeelding

...maar die geldt dan ook weer niet altijd :).
Theodoor, Vr 21 Aug 2009, 22:01 schreef:300 - 550 km/h is dacht ik niet zo'n heel groot verschil (vergeleken met een HSL), De voordelen zijn dan nog: Niet extreem veel geluidsoverlast, En hij kan veel sneller optrekken en afremmen.
Een nadeel is wel weer dat er een lichte fluittoon onstaat tussen de smalle ruimte tussen trein en rail.
Kaaiman, Vr 21 Aug 2009, 22:09 schreef:Brilamontië houdt aan dat de Transrapid maximaal 420 km/u moet kunnen rijden.
René, Vr 21 Aug 2009, 22:23 schreef:Een transrapid naar de Duitse techniek is vooral gunstig bij véél stops, met veel remmen en accelereren. Voor lange afstanden non-stop is het een regelrechte stroomvreter. Als je lange afstanden non-stop qua energieverbruik een beetje binnen de perken wilt houden, dan moet je de omgekeerde Maglev-techniek aanhouden van de Japanners.
Kaaiman, Vr 21 Aug 2009, 23:00 schreef:En wat is 'veel stops'? 1 stop of meer per 50 km?

De transrapid zweeft op een T-baan. De Japanse zweeft in een U-bak en is minder gevoelig voor kleine oneffenheden. Mij lijkt de infrastructuur van de Japanse techniek wel onderhoudsgevoeliger.
Uit de AR: Crisy maktt aug Frenklénds

Vertaling:
Algemeiner Rabensburgher, 3 december 2009 schreef:Crisis treft ook Frankenland

RABENSBURGH - De economische crisis ontgaat Frankenland niet. Juist er eigenlijk twee belangrijke projecten op stapel staan.

Uitstel Transrapid
De Transrapidlijn, waarmee Brilamontio eerder dit jaar kwam, wil Frankenland uitstellen. Frankenland kan nu niet het geld opbrengen om mee te doen in de testfase - laat staan het aanleggen van de lijn, ook al worden de bedragen gedeeld. Minister van financiën Kor Frdeg zegt dat de Staatsschuld flink kan oplopen. Dat is iets wat hij niet wil, zekers met verkiezingen voor de deur. Hoewel het de werkgelegenheid helpt, wil Frdeg het geld nuttiger besteden.

Geen bouw brug Lubah Neuthalhavn
Het prestegeproject van Lubah Nueuthalhavn mag al helemaal geen doorgang krijgen, nu men graag wil dat de Transrapidlijn uitgesteld wordt. Wethouder van Verkeer Joseph Gérard en Robért Mügabé, die het project uittekende, zijn teleurgesteld, en alleen Lubah Neuthalhavn kan dit project niet alleen betalen.

Wat wel?
Wel gaat de A65 tot älter Moeynstedt verlengt worden en wordt de Sec653 opgewaardeerd naar een expressweg. De Sec65 is uitgevoerd met een beweegbare brug dit 5 meter boven het wateroppervlakte ligt. Daarmee kunnen de meeste (zeil) boten er onderdoor varen. Het aanleggen van een extra brugdek is niet nodig ; De burg was reeds voorzien van uitbreiding naar 2x2.
Het aanleggen van de A67 tussen Älter Moeynstedt en Lubah Neuthlahaven moet in 2013 klaar zijn, maar dat moet vervroegd worden naar 2011. Ook heeft het ministerie van verkeer belooft dat een deel van het spoornetwerk zal worden opgeknapt met het geld dat bestemd was voor de Transrapid, als overige partijen er mee eens zijn.

Werkgelegenheid voor de bouw is tot 2013 gegarandeerd. Dan lopen de meeste bouwprojecten af.
Uit de RJB: Seniluziigaj novaĵoj el Frankio: Transrapido estas suspendota

Vertaling:
Reĝa Ĵurnalo de Brilamontio, 4 december 2009 schreef:Teleurstellende nieuwsberichten uit Frankenland: Transrapid zal worden uitgesteld

REĜAPONTO/RABENSBURGH - Gisteren maakten de Frankenlandse autoriteiten bekend in verband met de wereldwijd heersende economische crisis enige omvangrijke bouwprojecten op te schorten, om zo meer ruimte op het budget te creëren. Eén daarvan betrof het Interatlantidische Transrapidproject, het magneetzweeftreinnetwerl dat alle hoofdsteden op Atlantidië met elkaar moet gaan gaan verbinden.

Onze Minister van Mobiliteit Ĝiorno Belakvo liet telefonisch weten hier niet vrolijk van te worden, al heeft hij begrip voor de situatie in Frankenland. Wel liet hij weten dat de planontwikkeling van het Transrapidnetwerk gewoon wordt voortgezet. Hij was van mening dat het beter is nu alvast te werken aan een solide basis voor het netwerk, dat dan met enige jaren vertraging alsnog uitgerold kan worden. Voorzover de Minister weet zijn Hochmark en Sustulië nog steeds enthousiast over het project.
Uit de NKF: Bau Autostrady an lek priszten, yndervakkeh an Transrapid drin!

Vertaling:
Nationalkrant Frankenland, 27 december 2010 schreef:Bouw van snelwegen op laag pitje, onderzoek Transrapid start op.

Van onze verslaggever - Rabensburgh - 2011 gaat het jaar worden voor het Openbaar Vervoer. Minister van Verkeer en Vervoer Tyny Ahl heeft begin december in de Regering besproken over hoe de achterstallig onderhoud weggewerkt kan worden.

Duurdere tickets
De treintickets in Frankenland gaan per 3 januari omhoog met 3%. De Ouderenkamer heeft dit voorstel goedgekeurd, op voorwaarde dat het achterstallig onderhoud zou worden weggewerkt. Ahll is daarmee akkoord gegaan. FraRail gaat ook kijken of zij nieuwere treinstellen kan gaan aanschaffen. De nieuwste dateren van 2001. Ook zullen oudere treinstellen uit de roulatie worden genomen, en of worden verkocht, of worden gesloopt en afgezonken
voor de kust van Djürck om kunstmatige riffen te creëren.

Wegennet
Eerder werd aangekondigd over de uitbreiding het wegennet. Tot op heden is er geen nieuw budget beschikbaar gemaakt. De huidige bouwplannen lopen gewoon door en de onderzoeken zullen worden afgerond. Dat betekend nog geen volledige A38 en verlenging van de A6 naar Brimmerhavn. De A6 zal maximaal verlengt worden tot aan (toekomstig Dreieck) Hogedyk. De bouw van de A4 kan wel doorgang vinden. De regering heeft deze bouw goedgekeurd als 2x2 autosnelweg zonder vluchtstroken. Het geld komt van de steden Kaymannstedt en Rabensburgh.

Transrapid
Het is een jaar stilgeweest, maar de Regering wil nu gaan kijken of ze geld beschikbaar kan stellen aan Brilamontië voor de transrapid. Vele malen is er over gediscussieerd, en nu, na een pauze vanwege geldgebrek en de crisis, wil Ahll voorzichtige stappen zetten in dit project. Philip DeGauss van National Grünen vindt dit project grote onzin: "Je kan het geld beter aan huidige spoorwegennet benutten dan zo'n stom project, waarvan je niet eens weet of er
belangstellenden voor zijn." Ahll noemde het een vooruitgang, omdat er dan geen vliegtuigen naar Hochmark en Sustulië hoeven te vliegen: "Dat is beter voor het milieu en de omwonenden van het vliegveld."

© Nationalkrant Frankenland (Libert Breden)
Marcel, Vr 01 Jan 2010, 17:25 schreef:Op deze nieuwe dag van 2010 laat Republiek Frankenland zijn wegen, spoor en waterplanning zien en de daarbij horende openingen.

- De transrapid is vooralsnog uitgesteld. Mocht het eind 2010 beter gaan, en deze trend zet zich door in 2011, dan wil de regering het dossier weer openen.
- De bouw van de brug bij Lubah Neuthalhavn is uitgesteld, ook hier moet het economisch beter gaan om dit project weer op de agenda te krijgen.
[...]

Re: [ATL] Transrapid

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 20:54
door Koen
Hoe staat het inmiddels met de Transrapid? Het laatste bericht is al anderhalf jaar oud.

Re: [ATL] Transrapid

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 21:13
door Marcel
^^ We hebben het hier over fantasie, maar dat betekend niet dat iets er *pats boem* ligt. Projecten als deze gaan lang duren, en net als in het echt hebben we discussies of tegenvallende zaken.

Re: [ATL] Transrapid

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 21:33
door Koen
Er is dus nog geen besluit genomen?

Re: [ATL] Transrapid

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 21:41
door Marcel
Dat besluit blijft voorlopig nog wel uit.

RBM, HM en SUS willen wel betalen, maar RFL is vrij sceptisch. Zoals je in het krantenbericht hierboven kan lezen is RFL net weer begonnen met onderzoeken, dus dat neemt z'n tijd.

Re: [ATL] Transrapid

Geplaatst: di 23 aug 2011, 11:51
door Kaaiman
In september zijn er verkiezingen in Brilamontië, dus het gaat ook aan de nieuwe regeringssamenstelling liggen of deze plannen van Brilamontische zijde verder worden uitgewerkt.

Re: [ATL] Transrapid

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 17:26
door Kaaiman
Uit de RJB: La nova registaro: poste unu semajno
Reĝa Ĵurnalo de Brilamontio, 5 oktober 2011 schreef:De nieuwe regering: één week later

REĜAPONTO - Een week geleden werd de nieuwe regering van de KDL en PSK geïnaugureerd en presenteerden de beide partijen hun beleid, dat grotendeels reeds voor de verkiezingen opgesteld bleek te zijn. Al snel bleek dat er weinig verandering was ten opzichte van het beleid van de coalitie in de vorige regeerperiode. De komende vier jaar lijkt ons land dus op vrijwel dezelfde wijze te worden geregeerd als de vier jaar die achter ons liggen.

Toch zijn er wel enkele opmerkelijke zaken in het beleid te vinden. Tijdens het maandagdebat werd een aantal van deze zaken aan de kaak gesteld door de oppositiepartijen. Een kleine greep uit de meest bedebatteerde onderwerpen.

(...)

Transrapid
Was men in de vorige regeerperiode nog vol optimisme bezig met het onderzoeken van een mogelijke Atlantidische Transrapidlijn, inmiddels is aan de hand van interatlantidisch onderzoek gebleken dat de reizigersaantallen zelfs na ingrijpende maatregelen in het OV-systeem veel te laag zullen liggen om de exploitatie van Transrapidverbinding tussen de hoofdsteden rendabel te maken. De lijn zou doorgetrokken moeten worden naar overzeese landen om voldoende reizigers te trekken, maar tunnels en bruggen van zulke lengte zijn zeer duur om aan te leggen. Ter vervanging van de veerdiensten zou de Transrapid dan zo breed moeten worden om als (vracht)autotrein te kunnen fungeren, dat ook alle tunnels en bruggen op het land veel groter moeten worden, wat dus weer extra aanlegkosten met zich meebrengt. Dientengevolge hebben de KDL en PSK in hun beleid besloten geen verder onderzoek naar de Transrapid te financieren en de gereserveerde financiën in andere internationale infrastructurele maatregelen voor weg, spoor en scheepvaart te steken.
De PRP, DL en LP toonden zich teleurgesteld in deze onderzoeksresultaten, die twee dagen na de verkiezingen openbaar werden gemaakt. De PRP drong er op aan dit gedeelte van het beleid te herzien en in overleg te treden met omringende overzeese landen en een internationaal Transrapidfonds in te stellen.

(...)
Het probleem is vooral de relatieve dunbevolktheid van Atlantidië met een vrij bergachtig gebied dat verder ook vrij beperkt in oppervlakte is. Overzeese verbindingen hebben meer nut, maar vergen veel meer dure infrastructuur dan scheeptvaart en luchtvaart, die tussen de 'stations' geen infrastructuur nodig hebben. Er is geen groot vasteland in Atlantis, hoewel Terraborea nog wel enig potentieel heeft, zeker met die grote stedelijke concentraties in Nova Hollandia.

[RBM] Actualiteit & Discussie

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 18:45
door Koen
^^ Stel dat er een hogesnelheidstrein (gewoon of magneet) aangelegd zou worden, dan is het handig dat die trein op normale stations stopt. Zo kun je snel overstappen. De magneettrein zal dan bijvoorbeeld op Reĝaponto Ĉefa Stacio moeten stoppen. Er is dan een nieuwe magneetspoorlijn naar dat station nodig. Bij een normale hogesnelheidstrein kan deze trein op lagere snelheid over het huidige spoor rijden naar het station. Dat scheelt veel aanlegkosten. Maar als een hogesnelheidslijn überhaupt niet rendabel is, moet je hem natuurlijk niet aanleggen, ook niet als gewone HSL ;)

Re: [ATL] Transrapid

Geplaatst: vr 14 okt 2011, 22:31
door Marcel
Kaaiman,

Hoe staat de nieuwe regering tegenover de Transrapid? Is daar al meer over duidelijk? Frankenland doet tot de verkiezingen in 2012 geen moeite om nog over het onderwerp te beginnen. Onderzoeken zijn al wel afgerond, maar blijven voorlopig in de kast liggen.

Re: [ATL] Transrapid

Geplaatst: ma 17 okt 2011, 01:08
door Kaaiman
^^ Het antwoord staat in het krantenbericht:
Dientengevolge hebben de KDL en PSK in hun beleid besloten geen verder onderzoek naar de Transrapid te financieren en de gereserveerde financiën in andere internationale infrastructurele maatregelen voor weg, spoor en scheepvaart te steken.
KDL en PSK vormen samen (net als de afgelopen 4 jaar) de regeringscoalitie. Ondanks hun aanvankelijke enthousiasme (met name de PSK) ziet men toch af van de bouw van de Transrapid vanwege dit interatlantidische onderzoek. Met andere woorden: het onderzoek is uitgevoerd met betrekking tot alle vier de landen, met Brilamontië overigens weer als voornaamste trekker.

Vanwege deze uitkomsten is het beleid van de nieuwe regeerperiode meer gericht op het versnellen van bestaande infraprojecten om het nu geplande hoofd(spoor)wegennet zo veel mogelijk af te krijgen. Wellicht dat een Transrapid na 2020 wel weer aan bod komt, maar die beslissing wordt vooruitgeschoven naar een toekomstige regering.

Het tot nu toe opzij gezette geld (400 mln brilar of 49 mln euro) zal waarschijnlijk worden overgeheveld naar vervroeging van enkele grote infrastructurele projecten van internationale betekenis. Daarnaast zullen ook toekomstige reserveringen ten goede komen aan versnelling van bestaande infraprojecten. Grote kanshebbers op extra geld zijn (met erachter de mogelijke vervroeging van gereedkomen):
* Nieuwe A/N8 met naastgelegen nieuwe internationale spoorlijn Rivrono (RBM) - Oloini (SUS), 2016 -> 2015 en 2018 -> 2016
* Opwaardering internationale spoorlijn Marklago (RBM) - Dabrim-Ößnabrück (RFL), 2016 -> 2014
* Elektrificatie internationale spoorlijn Fluapramoj (RBM) - Stenstadt (HMK), 2018 -> 2015
* Nieuwe N18 Piovo (RBM) - Larĝameandro (RBM), 2018 -> 2014
* Opwaardering N5 tot A5 Eto (RBM) - grens (HMK), 2014 -> 2013

Al deze projecten betreffen internationale verbindingen en staan allemaal al lang gepland, maar kunnen zoals gezegd naar voren gehaald worden door met de financiën te schuiven. Dit alles in overleg en bij sommige projecten met directe aansluiting in het buitenland ook in overleg met deze landen voor afstemming. Het heeft weinig zin dat de elektrificatie van een spoorweg bijvoorbeeld ophoudt bij de grens.

Wat de huidige regering betreft dus een streep door de Transrapid.