[BOR] Overleg Infrastructuur Bartenzseeregio

[BOR] Landen die officieel onderdeel uitmaken van het project Atlantis
Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [BOR] Overleg Infrastructuur Bartenzseeregio

Bericht door sirdanilot » di 06 nov 2012, 12:36

De afgelopen decennia is er niet heel veel gedaan aan milieubeleid in Burghteland. In de havengebieden wordt veel afval in het water geloosd, het gebruik van duurzame energie is in Burghteland erg laag (mede ook door het gebrek aan felle zon of rendabele mogelijkheden voor waterkrachtcentrales; geotherm kan wel maar is gevaarlijk i.v.m. een kleine doch reële aardbevingskans) en door het gebrekkige spoorwegennet gebeurt ook veel openbaar vervoer met bussen, als men al niet gewoon de auto pakt. De paar écht belangrijke natuurgebieden beschermen is daarom een topprioriteit, en een eis van de linkse partij LLP-GS. Wel echter met de eis dat het de economische groei niet teveel mag hinderen.

Burghteland heeft unieke natte moerassen in de rivierdelta van de Mulder (bij Koortsdiike), maar dus ook bij Slikkeghat. In beide regio's zijn infrastructuurprojecten afgeblazen of nooit van de grond gekomen om deze redenen.

Momenteel onderzoekt Riiksweghendienst de mogelijkheid om bij de zuidelijke dijk van Slikkeghat een nieuwe dijk te plaatsen, dit nieuwe 'poldertje' droog te malen en hier een verdiepte snelweg aanleggen. Naast dat dit toch een stukje natuurgebied afsnoept, is dit helaas ontzettend duur. Een andere mogelijkheid is een hoge brug op palen, maar hier ziten zowel natuurbeschermers als bewoners niet op te wachten. Voorlopig blijft de A50 dus 2x2, ook al gaat dit een bottleneck vormen als er een verbinding naar Solwezië komt en de grens met Zerderen volledig open gaat.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [BOR] Overleg Infrastructuur Bartenzseeregio

Bericht door TBR » di 06 nov 2012, 19:23

Ik heb nog wel wat vragen over de verbinding, maar ik stel voor dat het een 2x3 toltunnel wordt tussen Santk-Onert en de Solwezische kust, waar een verbindingsautosnelweg (A13) zal worden aangelegd.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 322
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:47
Locatie: Trante [RZD]
Contacteer:

Re: [BOR] Overleg Infrastructuur Bartenzseeregio

Bericht door Rob » di 06 nov 2012, 19:43

Dat lijkt me goed ,maar hoe wordt tol geheven en waar ?
Daarvoor zou de A9 moeten worden aangepast tot een 2x3 snelweg ,want nu is het 2+1.

@sirdanilot Zerderen zou graag de grenscontroles versoepelen met Burghteland.
Is een tunnel door Slikkeghat geen optie ,ook niet met extra maatregelen om verzakking te voorkomen.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [BOR] Overleg Infrastructuur Bartenzseeregio

Bericht door TBR » di 06 nov 2012, 19:51

De tol wordt geheven via een tolstation in Solwezië of Zerderen, met de bouw kan misschien al vorig jaar begonnen zijn.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 322
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:47
Locatie: Trante [RZD]
Contacteer:

Re: [BOR] Overleg Infrastructuur Bartenzseeregio

Bericht door Rob » zo 11 nov 2012, 19:10

Het kabinet heeft afgelopen woensdag tijdens het kabinetsoverleg gepraat over de Bartenzseeverbinding tussen Zerderen en Solwesië.
Gister heeft de minister van Infrastructuur , het standpunt van het kabinet toegelicht tijdens een radioprogramma.
Het standpunt houdt het volgende in :

Weg :
- Een 2x3 brug- of tunnelverbinding tussen Sankt Onert en Solwesië.
- De A9 verbreden tot 2x3 en Knpt. A2/A9 aanpassen op grotere verkeersstromen.
- (Mogelijke) Aanleg plusstroken A2 en/of A9.
- Tolfaciliteiten aan beide kanten van de Bartenzsee om files te voorkomen op brug/tunnel.
- Versoepeling grenscontroles met Burghteland.
- Meefinanciering van B31 om te veranderen in autosnelweg. (C60)

Spoor :
- Dubbelspoor brug- of tunnelverbinding voorbereid op 3 of 4 sporen , gekoppeld aan de wegverbinding.
- Geschikt voor HSL-treinen en aansluiting op het HSL-netwerk van Borealië
- Dienstregeling met treinen vanuit Burghteland en Schellingen langs Sankt Onert naar de Löthagen , Trante en Klagental.
- Aanleg / Opwardering spoorverbinding Sankt Onert - Löthagen - Trante (- Klagental) - Othostad - Nieuw Vlissingen.

Over de financiering is Zerderen het eens met het standpunt van Burghteland.
sirdanilot schreef:Ik zou voorstellen:

Solwezië: 40%
Zerderen: 40%
Schellingen: 10%
Burghteland: 10%

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [BOR] Overleg Infrastructuur Bartenzseeregio

Bericht door sirdanilot » zo 11 nov 2012, 19:40

Rob schreef:Dat lijkt me goed ,maar hoe wordt tol geheven en waar ?
Daarvoor zou de A9 moeten worden aangepast tot een 2x3 snelweg ,want nu is het 2+1.

@sirdanilot Zerderen zou graag de grenscontroles versoepelen met Burghteland.
Is een tunnel door Slikkeghat geen optie ,ook niet met extra maatregelen om verzakking te voorkomen.
Momenteel wordt toch gedacht aan een extra tunnel. Dit wordt dan mogelijk wel een toltunnel, omdat het een duur project wordt. De huidige tunnel blijkt namelijk last te hebben van slijtage, en moet mogelijk binnen 15 jaar dicht !

Dan geldt het volgende:

- De verbinding Solwezië - Zerderen wordt, neem ik aan, een tolverbinding
- Burghteland biedt aan om verkeer dat een tolkaartje heeft voor die verbinding, gratis door de nieuwe Slikkeghatsetunnel te laten gaan. Anders moet verkeer twee tolkaartjes kopen en dat is erg veel gedoe.
- In ruil daarvoor wil Burghteland een deel van de tolopbrengsten van de verbinding Solwezië - Zerderen
- Naast de snelwegtunnel wordt ook een spoortunnel gebouwd. Deze kan geschikt worden gemaakt voor een HSL. De rest van het spoortraject is dat momenteel nog niet.

Wat dachten we daarvan?

Spoor:
- Een intercity van Schellingen (stad) via Barte naar Zerderen en dan over de nieuwe verbinding naar Solwezië lijkt me een goed plan. In Barte kan men overstappen op de intercity naar Nieuw-Vlissingen. Deze kan gedeeltelijk een HSL worden, maar in Burghteland is nog niet het hele traject daarvoor geschikt.
- De HSL Barte - Nieuw Vlissingen laat nog op zich wachten. Het deel Mulder - Teghenkant wordt wel aangelegd, maar Teghenkant-Barte is nog niet geschikt voor een HSL.

Idealiter komt er een volledig HSL netwerk tussen Schelingen, Zerderen, Barte en Nieuw Vlissingen maar dit zal zijn tijd nog duren.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [BOR] Overleg Infrastructuur Bartenzseeregio

Bericht door TBR » zo 11 nov 2012, 20:09

Solwezië gaat akkord met de eisen van Zerderen, er zal een toltunnel komen tussen Sankt-Onert en Duinlopen (een badstadje tussen Groenmunst en Zavelen) met 2x3 rijstroken en tolstations voor beide richtingen voor de tunnel zodat er geen files ontstaan in de tunnel. Ook ziet Solwezië wel wat in het voorstel van Burghteland omtrent de tunnel door het Slikkeghat. Over de HSL-verbinding, een HSL-lijn tussen Rugeneim en Barte en Rugeneim en Löthagen wordt goedgekeurd, maar de HSL-trein Rugeneim-Schellingen gaat al via de Bartenszeeverbinding (Malle-Gellerlo), er zal waarschijnlijk ook een reguliere IC-verbinding komen tussen Loheim en (een) Zerderense stad/steden en tussen Muwel en (een) Zerderense stad/steden.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast