[BOR] Centraal Discussietopic Borealië

[BOR] Landen die officieel onderdeel uitmaken van het project Atlantis
Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door MandelSoft » zo 24 mar 2013, 23:42

Voor zover ik het kan lezen zijn de volgende dingen aan de gang (dit alles is nog onder voorbehoud):
  • Steinmarken wordt kleiner
  • Tholenië komt ten noorden van Steinmarken en krijgt ook een gedeeltelijke noordgrens met Schellingen
  • Swärje komt ten westen van Steinmarken, met aan de zuidgrens de zee.
  • Het voormalige Pretorië komt weer ten westen van Steinmarken en Schellingen te liggen
Was dit het zo'n beetje?

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door Faylin » di 02 apr 2013, 18:32

Hoe staat het hier nu mee?

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door Kathor » di 02 apr 2013, 18:35

Nou, ik vermoed dat Tholenië en Steinmarken hun kaart uitwerken, en dat zij plaats openlaten voor Swärje, Nionia en Carthamië
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door TzM23 » di 02 apr 2013, 20:02

Met Frans heb ik al afspraken gemaakt:
De noordsgrens komt ongeveer ten hoogte van de Schellingse stad Nagen. Carthamië komt te westen en Swaerje ten zuidwesten, Tholenië ligt aan de Noord- en Noordwestgrens van het Steinmarken.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door SjorsB » di 02 apr 2013, 20:25

Bij Nagen al? 8|

Ik persoonlijk zou iets zuidelijker doen, bijv. thv de kruising / knooppunt B30 x B301.

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door TzM23 » di 02 apr 2013, 20:34

Dit is wat Frans graag wilde en aangezien hij er eerst was is het zijn keus, bovendien komt mijn land ook ten westen en noordelijker dan de Noordkust van Schellingen.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door Marcel » wo 03 apr 2013, 00:49

MandelSoft schreef:Voor zover ik het kan lezen zijn de volgende dingen aan de gang (dit alles is nog onder voorbehoud):
  • Swärje komt ten westen van Steinmarken, met aan de zuidgrens de zee.
Onder voorbehoud of niet; Swarje heeft naar mijn weten nog niet gereageerd op de voorstellen. Laten we dat eerst afwachten alvorens we overhaaste beslissingen nemen ;-)

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door TzM23 » wo 03 apr 2013, 08:34

Felix (riiga) heeft geantwoord en gezegd dat hij het goed vindt, maar weinig tijd door school heeft.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door Marcel » wo 03 apr 2013, 11:46

Ah dan moet ik dat gemist hebben (via pb gedaan neem ik aan).

Topuser
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 27 sep 2013, 16:38

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door Topuser » vr 27 sep 2013, 19:42

katherman111 schreef:ik zit met een vraagje

Voor mijn nieuw land Carthamië begin ik met een nieuw continent boven Borealië en ik moet dus weten hoe de zee tussen Borealië en mijn nieuw Continent gaat heten?

iemand tips? ideetjes?

groetjes
Is er op dat nieuwe continent nog plek vrij voor mijn nieuwe land?
Er is nog geen vorm o.i.d., dus het past overal waar plek is.

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door Faylin » vr 27 sep 2013, 19:49

Dat nieuwe continent, Petriorië, is onlangs opgeheven en Carthamië en Nionië, die daar eerst lagen, zijn verhuisd naar West-Borealië. Wel is er naar mijn idee op Carmentera nog plek, waar Fijdja, Mosae, Sazeria en Faylin (ook een land van mij) liggen,
Laatst gewijzigd door Faylin op vr 27 sep 2013, 20:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door Marcel » vr 27 sep 2013, 20:09

^^ Omringende landen moeten nu zorgen voor opvang voor de slachtoffers? :mrgreen:

Topuser
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 27 sep 2013, 16:38

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door Topuser » vr 27 sep 2013, 22:30

Genecyll schreef:Dat nieuwe continent, Petriorië, is onlangs opgeheven en Carthamië en Nionië, die daar eerst lagen, zijn verhuisd naar West-Borealië. Wel is er naar mijn idee op Carmentera nog plek, waar Fijdja, Mosae, Sazeria en Faylin (ook een land van mij) liggen,
Is de rest het hier ook mee eens of niet?

Gebruikersavatar
EtienneM
Berichten: 70
Lid geworden op: za 13 apr 2013, 18:48
Locatie: [NED] Maastricht - [MSA] Maestricht

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door EtienneM » vr 27 sep 2013, 22:47

^^ Carmentera is eigenlijk nog een geheel nieuw continent, iedereen is er vrij zich aan te sluiten. Momenteel hebben we aan het westen nog een mistig gebied, wat jij mag invullen als je dat wilt. (Laat wel ruimte over voor andere landen!) Ik zal het voorleggen :)

Zie hier een van de kaarten:
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Klik hier!

Topuser
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 27 sep 2013, 16:38

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door Topuser » vr 27 sep 2013, 22:50

EtienneM schreef:^^ Carmentera is eigenlijk nog een geheel nieuw continent, iedereen is er vrij zich aan te sluiten. Momenteel hebben we aan het westen nog een mistig gebied, wat jij mag invullen als je dat wilt. (Laat wel ruimte over voor andere landen!) Ik zal het voorleggen :)

Zie hier een van de kaarten:
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Klik hier!
Top :d
Dan begin ik vast met schetsen.

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door Faylin » vr 27 sep 2013, 22:54


Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door Dulminis » zo 03 nov 2013, 12:24

N.a.v. de discussie over de vroegste geschiedenis van Schellingen, met name de Nagaskiërs, heb ik op Geopoeia een tabel aangemaakt, en wel hier: http://www.geopoeia.net/wiki/Geschieden ... eali%C3%AB waar de globale geschiedenis van landen op Borealië kan worden ingevuld. Ik heb de landen gebaseerd op de laatste kaart die ik van het subcontinent heb gezien, maar ik zag ook dat Antalmenië overwoekerd is, klopt dat? Het vraagteken staat voor het nog in te vullen land (of landen) tussen Carqax, Schellingen en Kwang Yung.

Gaarne alleen zaken invullen die van belang zouden kunnen zijn voor heel Borealië (en/of misschien ook voor landen in de rest van Atlantis). Onderwijshervormingen die misschien belangrijk waren voor jouw land, maar die geen gevolgen hadden voor buurlanden, zijn dus bijvoorbeeld minder geschikt om in de tabel te plaatsen. Liefst ook geen hele verhalen, maar houd het beknopt.

(Ik wilde eigenlijk een topic 'Geschiedenis van Borealië' aanmaken in dit forum voor verdere discussie over de tabel, maar ik vond zo gauw even niet hoe dat moest en of ik dat (al) mag).
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door lajos » zo 03 nov 2013, 12:59

10.000 jaar geleden is veel te vroeg voor de komst van de Nagaskiers. Als die zo vroeg kwamen, dan was heel Atlantis Nagaskisch en was er geen enkele ruimte meer geweest voor latere kolonisaties. 7000 jaar geleden voor het begin van landbouw is ook veel en veel te vroeg. Dat zou eerder zijn dan bijna overal ter wereld. De Nagaskiers zouden zich dan zeker over heel Atlantis verspreid hebben. (En wellicht ook naar het nabij-gelegen Ierland.)

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door Koen » zo 03 nov 2013, 13:23

^^ Waarom is dat te vroeg? Als er geen grote bevolkingsgroei is geweest, hadden de Nagaskiërs niet hoeven te emigreren naar de rest van Atlantis. Daarnaast kunnen ze in andere delen onder de voet zijn gelopen door andere volkeren. De Trechterbekercultuur heeft toch ook niet heel Europa ingenomen, waardoor er nu geen plaats meer is voor ons?
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door NovaHollandia » zo 03 nov 2013, 14:50

Voor Nova Hollandia is de geschiedenis niet verder uitgeschreven dan dat de Hollandse kolonisten zich met de aanwezige bevolking van 'Noorlanders' hebben gemengd, en dat na verloop van 3-4 eeuwen de Noorlanders zijn geassimileerd in de veel grotere groep Hollanders. Of er op gebied van RNH vroeger mogelijk ook Nagaskiërs hebben gewoond, is mij onbekend. Maar deze waren zeker allemaal verdwenen voordat de Hollanders begonnen met het stichten van nederzettingen - toen werden enkel afstammelingen van Scandinavische volken aangetroffen (vooral oud-Noren, die ook de basis van de bevolking van IJsland hebben gevormd). In grotten in RNH zijn Noord-Germaanse runetekens aangetroffen, maar geen andere schrifttekens. Als de Nagaskiërs al schrift zouden hebben ontwikkeld, dan zijn die in elk geval niet op grondgebied van het huidige RNH achtergelaten.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door sirdanilot » zo 03 nov 2013, 16:19

Het is heel goed denkbaar dat het schrift van een bepaalde bevolkingsgroep niet overal bekend was, dus dat sluit niet uit dat er oud-Borealiërs/Nagasken in RNH hebben geleefd. Wellicht leefden er toen in RNH alleen jagers/verzamelaars zonder schrift.

In Burghteland zijn ook zeer weinig sporen gevonden van bevolking vóór de Noorlanders. Toch is er wel wat gevonden van de oud-Borealiërs, bijvoorbeeld enkele runen-inscripties die duidelijk niet geschreven zijn in een Germaanse, Scandinavische taal, maar in een tot nu toe mysterieuze taal. Een quote uit het archief (bericht in het Burghtelands). Noorlandse teksten geven ook maar weinig informatie over het volk; wel is bekend dat zij 'een onbegrijpelijke taal spraken', en zich 'Erseltsam' of 'Ersiltazam' noemden, wat 'sprekenden' zou betekenen. Vermoedelijk is deze groep vermengd met de Noorlanders, of zelfs helemaal uitgeroeid. Er is te weinig bekend om te kunnen concluderen of deze groep verwant is met de Nagasken. Bij de gevonden tekst zijn ook losse fragmenten gevonden van de Oud-Borealische woorden en een Noorlandse vertaling, waardoor het zeer kleine stukje tekst kon worden vertaald.
"Ouden inscriptie ghevonden in den Oudenberghen"
Archeologen van o.a. den Universiteit Mulder ên n ouwen inscriptie van t Oudstenvolk ghevonden in een ghrot bi de Bereputte (Oudelande). Veurloopigh oudt men t op een vondst van t zoghenaomde Oudstenvolk (Érsiltalzam, 'un die spreken'). Dit ist volk dat opt Noorderland liep, nogh veur de Noordlanders. Taolkundighen en Historici ên noe veur t eerst enkele missende tekens vant ouwe schrift ghevonden, en dinken t volghende ghevonden te kunn oan:

IU-(KK)(Ó)L
E-(SS)IRS--SIL-K(Ó)LZAM
ÉRS-SIMTA(C)-(J)EL

Veurlopighe vertaoling: 'slaopt nie, ghij die slaopen, zij (...)', Onderzoeksooft is prof. Dr. Vandeweghe, taolkundighe aon de Bev. Ger. Universiteit Deesoek: 'Wudder oan a ghezjiên dat of de stam KÓL (vermoedelek uutghesproakn a 'koal') iets te moakn et mej 'slaopen'. ÉRS (uutspraok onghekend, waorschiinlek mej een R op zn Ingels) is 'un' of 'zudder', en SIL (uutghesproaken a 'sjiel') is een soort van voeghwoorde. 'Dr bin ok vuuf nieuwen tekens ghevonden. Den (Ó) en (KK) weetn wudder a ghlad zjeekr; den (Ó) als of dat oft een langn oa zou wezen, en de zoghenaamde 'fortis' KK, die óf achter in de keele n is, óf op een sterken manier, in technische termen 'ejectief', wat of interessant is daor t ghlad nie in Europese taoln veurkomt, balve n in den Kaukasusberghen.' Dr is ok a ghlad gheene verwantschap ghevonden mej ghekende taolen; Theoriên over dat of t een Keltische ofte Baskische taole zou ghewist weezn, bin ghrotendeels ontkracht.
Inmiddels is bekend dat dit bericht geschreven was in een sterk aangepaste vorm van het Runenalphabet. Ook zijn er vlakbij deze inscriptie teksten gevonden in een mysterieus, onbekend schrift, dat nog niet ontcijferd is. Het bestaat uit een combinatie van simpele tekens en zeer ingewikkelde tekens; het vermoeden bestaat dat de ingewikkelde tekens woorden zijn in plaats van letters, en de simpele tekens letters, medeklinkers of wellicht lettergrepen, of wellicht aantekeningen. Hier wordt momenteel meer onderzoek naar gedaan.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door Dulminis » zo 22 dec 2013, 17:54

De etymologische oorsprongsvraag van de naam 'Foegezen', het Centraal-Borealische scheidingsgebergte dat in Carthamië, Tholenië, Carqax, Dumerië en Schellingen ligt, is kort al besproken, maar ik geloof dat er niet echt een definitief antwoord op gekomen is - als men zo'n antwoord überhaupt wil, dat is, maar voor wie de taal in zijn/haar land uitwerkt, kan de vraag belangrijk zijn.

Het woord zou van Karktische oorsprong kunnen zijn. Een ruim 2000 jaar oudere variant van het tegenwoordige Karktische woord f́iźun (/fiezjoen/) 'grens' zou er aan ten grondslag kunnen liggen (en in het Karktisch heten de Foegezen ook F́iźunesćeni Ṕȧnėhu, ofwel 'Grensgebergte').

Zijn er andere mogelijkheden?
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door BlaZ » zo 22 dec 2013, 18:10

Het Dumerische woord voor het gebergte zal afgeleid zijn van de Karktische vorm in ieder geval.

Wat ik me nog wel afvraag, is of er geen aparte benamingen zijn in het Karktische voor het gebergte oost en west van de vallei.
De Fogesen bij Dumerië lijken een afsplitsing te zijn, of het gebergte dat doorloopt naar het westen is een aftakking.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door Dulminis » zo 22 dec 2013, 18:14

Aangezien het gebergte bijna overal de grens vormt van Carqax, is 'Grensgebergte' een tamelijk effectieve naam in bijna alle richtingen. Indien nodig, zal er bv. een windrichting aan toegevoegd worden om preciezer aan te duiden waar men over praat.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door MandelSoft » zo 22 dec 2013, 18:48

Ik denk dat Kartjas geheel in de Fugesen ligt en de ontwikkeling vind zich vooral plaats langs de rivieren en meren. Net als Zwitserland eigenlijk.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten