[BOR] Centraal Discussietopic Borealië

[BOR] Landen die officieel onderdeel uitmaken van het project Atlantis
Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door MandelSoft » vr 21 mar 2014, 09:18

Ik houd als uiterste limiet 20 000 inw./km² aan en bij voorkeur 10 000 inw./km². Het hogere aantal zal in dit geval sterke ghettovorming suggereren. Dit is wel het geval bij Konrad, maar niet bij Schellingen-Stadt. Daarom heb ik dat aantal onder de dichtheid van 10 000 geschroefd. Konrad blijft steken op 16 000.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door NovaHollandia » vr 21 mar 2014, 09:30

Ghettovorming hangt ook af van de economie en de inrichting van je land. Met veel lage inkomens gaat het wel die kant op.
Maar als ook de middenklasse weinig andere keuze heeft dan te wonen in (wat luxere) appartementen in torens van een verdieping of 20 hoog, dan kun je ook zonder ghettovorming probleemloos richting de 20.000. Bovendien speelt voor de veiligheid op straat ook mee in hoeverre kinderen krijgen financieel wordt gestimuleerd en jongeren op straat leven. In kleine gezinnen zie je toch dat ouders meer aandacht aan hun kinderen kunnen geven en niet zo snel de straat opsturen, en dat de vorming van grote jeugdbendes zo geen grote vlucht zal nemen. Dat betekent dus dat in landen met lage inkomens, maar wel een "lucratief" stelsel van kinderbijslagen, de kans op ghettovorming een stuk groter is dan in landen met wat meer hoge middeninkomens, maar zonder fokpremies.

Kortom: de combinatie van financiële, economische en ruimtelijke keuzes bepalen in hoge mate in hoeverre hoge dichtheden kunnen voorkomen zonder dat die leiden tot sociaal onwenselijke situaties.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door MandelSoft » vr 21 mar 2014, 09:53

Echter bepaald de geografie van het gebied zelf ook hoe dicht er wordt bebouwd. Vrij algemeen geldt dat hoe minder ruimte er beschikbaar is voor de huisvestingsvraag, hoe dichter er wordt bebouwd. Een gigantisch hoge dichtheid vond ik voor Imaginië echter onwaarschijnlijk, omdat er genoeg ruimte is om verder uit te spreiden. Hetzelfde geldt voor Schellingen-Stadt. Ik heb ook enkele steden in Nova Hollandia erbij gepakt en daar waren vooral Gravenheuvel, Planckendael en Draackenstaete opvallende uitschieters. Echter zijn juist de grootste steden een stuk minder dicht, zoals de agglomeratie in de Stichtse Gouw (4000 inw/km²) en Stoetenburg (7600 inw/km²). Dat maakt deze uitschieters, die allen boven de 13000 inw/km² nog eens extra opvallend, terwijl er genoeg ruimte lijkt te zijn om uit te spreiden. Ik suggereer om deze steden of uit te spreiden of om het inwoneraantal omlaag te schroeven.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door BlaZ » vr 21 mar 2014, 11:53

Daar zat ik ook aan te denken, 3500-5000km2 voor voorsteden 5000-10000km2 voor normale steden en rond de 10000-25000km2 voor de historische steden (waar dus een gedeelte van de stad deze dichtheid heeft wat het gemiddelde flink omhoog schopt.
Normaal zijn dichtheden van steden vrij laag doordat flinke onbebouwde gebieden in de gemeente zijn opgenomen, aangezien we enkel bebouwd gebied berekenen moeten we daar rekening mee houden.



Wat voorbeelden
Stad , oppervlakte , inwoneraantal , dichtheid
Imperia 158,88 > 1.191.600 (7500km2)
voorsteden
Sulmo 58 > 290.000 (5000km2)
Tegna 33 > 99.000 (3000km2)
Fulginium 47 > 235.000 (5000km2)

Bauli > 44 > 308.000 (7000km2)

2.123.600 inwoners, dan kan ik uitgaan van +/- 2.300.000 inwoners in het stedelijk gebied (inclusief kleinere plaatsen rondom de stad dus)
Laatst gewijzigd door BlaZ op vr 21 mar 2014, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door MandelSoft » vr 21 mar 2014, 12:27

Lijkt mij redelijk. Ik had al in gedachten dat Imperia een miljoenenstad moest zijn :d

Voor Konrad en Schellingen-Stadt klopten de waarden niet met het beeld van de stad. De binnenstad was dan wel dichtbebouwd, maar voor de rest overheerst middenbouw de stad. In Schellingen-Stadt zijn er zelfs laagbouwwijken! Dan lijkt een hoge bevolkingsdichtheid stadsbreed wat onwaarschijnlijk...
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door BlaZ » vr 21 mar 2014, 13:17

Inderdaad, dat is precies het punt. Ik ga qua dichtheden overigens eerder uit van Steden als Napoli, Lyon, Turijn. Valencia, Porto, Lissabon, die allemaal tussen de 6000 en 10000 inwoners per km2 hebben. Athene, Thessaloniki en Barcelona zijn dan weer de voorbeelden van steden die nog wat dichter bevolkt zijn.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door MandelSoft » zo 19 apr 2015, 14:31

Nog wat statestieken van Borealië:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DISCLAIMER: de inwoneraantallen van Zerderen, Burgteland, Antalmenië en Tholenië zijn geschat.

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door Matt » zo 19 apr 2015, 17:35

Die oppervlakten zullen denk ik wel een beetje met een korrel zout moeten worden bekeken. Borealië ligt best noordelijk en naar het noorden toe is er op de kaart veel vervorming. Nu ligt Borealië natuurlijk niet ontzettend noordelijk, maar wel zodanig dat ik denk dat Tholenië niet zo'n oppervlakte zal hebben. Het ligt uiteraard natuurlijk volledig aan de projectie, maar bij het project Atlantis is het gewoonweg niet mogelijk om dat in detail te bekijken.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door Kaaiman » zo 19 apr 2015, 21:11

Aannemende dat de ovrzichtskaart van Borealië een Mercatorprojectie is, zal er inderdaad een behoorlijke vervorming zijn. In GIS zou je zoiets kunnen verbeelden en de maten kunnen opnemen. Risico is dan wel dat dichtheden en klimaten daarmee ook behoorlijk onrealistisch kunnen worden...
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door SjorsB » wo 22 apr 2015, 09:44

Borealië is echter breder (O-W) dan dat het hoog (N-Z) is, ik vraag me af of je daar dan veel last van zou hebben.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [BOR] Centraal Discussietopic Borealië

Bericht door TBR » zo 17 dec 2017, 18:46

Bij het ontwerpen van een nieuwe overzichtskaart is het Solwesprobleem uit 2012 (dat het niet past) is weer opgedoken, dit keer door een misverstand qua schaal. Door het overwoekeren van Zerderen zijn er echter nieuwe mogelijkheden opgedoken, waarbij Solwes wel in zijn volledige grootte kan passen, het moet echter opgeschoven worden. Er wordt nog overlegd hoe het precies zal worden opgeschoven, maar er zijn grofweg 3 opties.
A: meer naar het noordwesten, de brug tussen Ardeim en Tholenië in aanbouw kan blijven bestaan (een tweede is mogelijk), deze zal echter van locatie wisselen. De Bartenszeeverbinding kan waarschijnlijk niet behouden blijven.
B: Grofweg de huidige plek wordt behouden, de brug naar Tholenië wordt geannuleerd (er zijn wel mogelijkheden bij Baarnt) Een groot nadeel is dat het krap wordt ten noorden van Burghteland.
C: Solwes wordt meer naar het oosten opgeschoven, brug naar Tholenië is onmogelijk, de BZV verandert van locatie in Ardeim (wordt iets logischer), de problemen bij Burghteland blijven wel.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten