[ATO] Atlantische Handelsorganisatie

Internationale betrekkingen tussen meerdere landen
Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [ATO] Atlantische Handelsorganisatie

Bericht door TzM23 » ma 10 jun 2013, 19:45

Ik zou het wel fijn vinden als ik ook mede-oprichter zou kunnen zijn, het is immers een idee van (onder meer) mij, en dan zou het eigenlijk logisch zijn als de AHO voor 1951 opgericht is. Misschien zou het zo kunnen zijn dat andere landen later toetraden en Tholenië niet meedeed tussen 1951 en 1983?
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [ATO] Atlantische Handelsorganisatie

Bericht door TBR » ma 10 jun 2013, 20:33

Het zou logischer zijn mocht de AHO eind jaren'80 zijn opgericht, want een handelsorganisatie die al in de jaren '40 werd opgericht :S , dat is niet echt geloofwaardig.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [ATO] Atlantische Handelsorganisatie

Bericht door Kathor » ma 10 jun 2013, 20:35

Inderdaad, maar dan is het niet geloofwaardig dat Tholenië (toen nog een echte dictatuur) oprichter was
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [ATO] Atlantische Handelsorganisatie

Bericht door MandelSoft » ma 10 jun 2013, 21:02

Nee, inderdaad. Dat lijkt in strijd te zijn met de Tholenische historie. Schellingen zou al een meer logsche oprichter zijn. Omdat het land zo centraal ligt, heeft dit land het meeste profijt van goede handel. Bovendien past het in de diplomatieke geschiedenis van Schellingen.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [ATO] Atlantische Handelsorganisatie

Bericht door Matt » ma 10 jun 2013, 21:03

Als Tholenië medeoprichter zou zijn, dan zou ergens rond 1986 wel realistisch zijn. Maldaria is pas in 1994 toegetreden.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [ATO] Atlantische Handelsorganisatie

Bericht door TzM23 » ma 10 jun 2013, 21:54

Ik zou wel iets kunnen veranderen in de historie, een tijdelijke demokratie ofzo...
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [ATO] Atlantische Handelsorganisatie

Bericht door TBR » ma 10 jun 2013, 22:07

^^ Je hoeft ook geen lid te zijn van de AHO, of al lang lid, al kan ik me wel voorstellen dat je graag een stichtend lid bent, maar de Tholeense dictatuur maakt nu eenmaal veel onmogelijk, al is en blijft het heel intressant. Het is een beetje kiezen tussen oprichtend lid worden van de AHO of je huidige geschiedenis behouden...
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [ATO] Atlantische Handelsorganisatie

Bericht door Kathor » ma 10 jun 2013, 22:21

thootje23 schreef:Ik zou wel iets kunnen veranderen in de historie, een tijdelijke demokratie ofzo...
Nou, volgens plan zou Tholenië in 1992 toch al wat democratischer zijn doordat Carthamië en Tholenië weer een oorlog hadden (de laatste :lol: ) en Carthamië won en zij een voorloper van het huidige democratische systeem installeerden (zeg maar een monarchie met zwak parlement)
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [ATO] Atlantische Handelsorganisatie

Bericht door TzM23 » ma 10 jun 2013, 22:23

Ik heb al een idee: Tholenië was ergens tussen 1970 en 1990 (drie, vier, vijf jaar lang) een demokratie, en is later door de zoon van de dictatorkoning de macht weer gegrepen. In die tijd is de ATO/AHO opgericht, en is Tholenië er weer uitgetreden, en later weer toegetreden.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [ATO] Atlantische Handelsorganisatie

Bericht door Matt » ma 10 jun 2013, 22:27

^^ Dat klinkt wel aanemelijk. ;)
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [ATO] Atlantische Handelsorganisatie

Bericht door TBR » ma 10 jun 2013, 22:30

Of de AHO zou kunnen zijn opgericht in een korte democratische periode na 1992? 1992 als oprichtingsdatum is goed voor mij, maar het is wel een beetje vreemd dat dit enkel en alleen van de Tholeense geschiedenis afhangt, het moet ook nog in die van Ardeim en Solwezië passen.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [ATO] Atlantische Handelsorganisatie

Bericht door MandelSoft » ma 10 jun 2013, 22:33

Dus, als ik het goed begrijp, is het volgende gebeurd:

- De dictatorkoning stierf. Land werd vrijer.
- Democratie werd opgericht, in de hoop op een betere toekomst. Land doet handreiking naar andere landen om te laten zien dat de wil er is.
- Tholenië richt samen met andere landen de ATO op (Schellingen waarschijnlijk voorop, vandaar dat het ATO-hoofdkwartier in Muensterwald staat) in de hoop om deze betere toekomst te realiseren.
- Zoon van dictatorkoning doet een staatsgreep. Hoop verloren op goede toekomst. Tholenië wordt wederzijds uit de ATO gezet.
- Democratie herstelt weer jaren later. Tholenië gaat weer in de ATO.

Dat klinkt al wat beter...
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [ATO] Atlantische Handelsorganisatie

Bericht door TzM23 » ma 10 jun 2013, 22:40

HAFRABAisfun schreef:Of de AHO zou kunnen zijn opgericht in een korte democratische periode na 1992? 1992 als oprichtingsdatum is goed voor mij, maar het is wel een beetje vreemd dat dit enkel en alleen van de Tholeense geschiedenis afhangt, het moet ook nog in die van Ardeim en Solwezië passen.
Daarom heb ik ook de periode 1970-1990 genomen, omdat ik het idee had de meeste de ATO in de jaren 80 opgericht zouden willen hebben.
MandelSoft schreef:Dus, als ik het goed begrijp, is het volgende gebeurd:

- De dictatorkoning stierf. Land werd vrijer.
- Democratie werd opgericht, in de hoop op een betere toekomst. Land doet handreiking naar andere landen om te laten zien dat de wil er is.
- Tholenië richt samen met andere landen de ATO op (Schellingen waarschijnlijk voorop, vandaar dat het ATO-hoofdkwartier in Muensterwald staat) in de hoop om deze betere toekomst te realiseren.
- Zoon van dictatorkoning doet een staatsgreep. Hoop verloren op goede toekomst. Tholenië wordt wederzijds uit de ATO gezet.
- Democratie herstelt weer jaren later. Tholenië gaat weer in de ATO.

Dat klinkt al wat beter...
Toelichting:

De zoon van de koning wilde al direct na de dood de oude koning opvolgen, maar hij was in het buitenland en hem werd de toegang geweigerd. Later zag hij de mogelijk het land weer in te komen, en de president af te zetten en de macht weer in handen te nemen.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [ATO] Atlantische Handelsorganisatie

Bericht door Ortelius » ma 10 jun 2013, 22:46

Mooi schema, Maarten! Alhoewel Antalmenië eigenlijk overwoekerd is, zou ik het niet erg vinden om het voorlopig in het schema (en in de tweede ATO-schil) te laten, zo lang er tenminste geen vervangland komt. Misschien dat ik volgend jaar weer iets meer tijd vind om af en toe wat eraan te werken.

Edit: gezien de geschiedenis van Antalmenië lijkt het me realistisch dat Antalmenië pas zeer recent is toegetreden, pas na het aantreden van de minder conservatieve koning.

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [ATO] Atlantische Handelsorganisatie

Bericht door Ortelius » ma 10 jun 2013, 23:11

Overigens vind ik het niet noodzakelijk dat Tholenië een democratie zou moeten zijn om mee de ATO opgericht te kunnen hebben. Handelsorganisaties vinden grotendeels hun oorsprong in het versoepelen van internationale handel door het wegnemen van barrières als importtaksen enz. Het uiteindelijke doel is dus de economische positie van een land versterken en de markt efficiënter te maken. Die economische inrichting kan (afgezien van een geplande economie in vroegere communistische staten) redelijk goed onafhankelijk worden verondersteld van de politieke inrichting van een land. Het is natuurlijk maar de vraag in hoeverre de overige landen het ethisch vinden om handel te drijven met een niet-democratie, maar meestal blijkt toch dat ethiek zich zeer goed weet aan te passen onder invloed van geld ;)

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [ATO] Atlantische Handelsorganisatie

Bericht door Faylin » ma 10 jun 2013, 23:18

Ten eerste: ik weet dat ik lastig ben...
De naam wordt door de taalwijziging veranderd naar:
Nionië: [AAT] Atlantyr Aonye Traðyr (Atlantische vereniging voor handel)

Voor nu wil Nionië met geen enkel land hoger gaan dan schil 2. Wel zal de visumplicht voor AHO-landen worden versoepeld of afgeschafd en zullen grenscontroles ook wroden versoepeld.
Wat betreft de geschiedenis: daar hoeven jullie je niets van mij aan te trekken, want de geschiedenis van Nionië moet ook nog komen. ;)

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [ATO] Atlantische Handelsorganisatie

Bericht door SjorsB » di 11 jun 2013, 09:31

In het Uneets heet de ATO nu

Atlantes Orkoep Organisat
AOO

(eerst wilde ik de taal wat Nederlands laten lijken met enkele elementen uit Romaanse talen erin, nu gaat het wat meer richting Germaanse talen.)

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [ATO] Atlantische Handelsorganisatie

Bericht door Kathor » di 11 jun 2013, 14:06

Zelf heb ik ook een voorstel over hoe die enkele jaren democratie kunnen ingeplant worden in de Tholeense geschiedenis en die van omringende landen en enkele plannen die in Alpha-stage zaten in de Tholeens-Carthaamse geschiedenis

1948 - In grote delen van Noord-Carthamië en later grotere delen van Noord-West Borealië (Nionië, Koningseiland (Jamara) en deels in Tholenië) worden enorme hoeveelheden olie gevonden
1951 - President Jiran Wedremekor van Tholenië pleegt een staatsgreep en roept zich uit tot koning
1973 - Arabische landen boycotten de export van hun olie naar het westen, de Noord-West Borealische olie verkoopt als zoete broodjes aan het westen. De Tholeense dictatuur krijgt amper olie uit de Noord-West Borealische landen
Juni 1973 - Tholenië valt Noord-Carthamië (toen een militair zwak land), de Koningseilanden en Nionië binnen en verovert de Oostelijke Hilgaroever (Carthamië), De Koningseilanden en de helft van het Nionische vasteland en een hoop eilanden (1ste Hilgaroorlog)
1973-1981 - Carthamië herbewapent zich samen met Nionië en Jamara om ooit de bezette gebieden terug te nemen
Mei 1981 - Tholeense troepen richten een volkerenmoord aan onder de bevolking van de Carthaamse stad Störmberg na een actie van een verzetsbeweging. Carthamië is ziedend van woede en sticht met enkele landen (Jamara, Zerderen, Nionië en Ardeim) de Coalitie van Borealische Democratieën die een herinname van de bezette gebieden voorbereiden
Juni-Juli 1981 - De oorlog barst los, Een Jamaraans-Carthaamse vloot herovert de Koningseilanden, Carthaamse troepen steken de Hilgar over en een coalitie van Nionische en Zerderse troepen barst uit de overige Nionische gebieden. Eind juni barst de coalitie door in Tholeens grondgebied en eind juli geeft Tholenië zich over. Een burgerregering wordt geïnstalleerd en de Wedremekors verdreven.
Vanaf Augustus 1981 - Tholenië gaat in een recessie door de geplande economie, oorlogsschulden en de schade aan de infrastructuur van tijdens de oorlog.
1982 - Tholenië en Schellingen richten de AHO op, dit om de economie van de Atlantische landen weer op gang te trekken.
1988 - Tholenië geraakt ondanks licht economisch herstel niet uit het economisch dal, Thom Wedremekor, de zoon van de oud-dictator neemt opnieuw de macht over en stapt uit de AHO (of Tholenië wordt eruit gegooid)
1992 - Na stijgende spanning tussen Carthamië en Tholenië lanceert Tholenië enkele SCUD-raketten met conventionele lading op verscheidene doelwitten in Carthamië, 2 van de 5 raketten worden neergehaald terwijl 3 andere hun doelwitten treffen. The House of Representatives in Pötama, Casa Atlantico, het zomerverblijf van de keizer in Gonsales en de Cærtÿm harbour bridge in Cærtÿm. In Casa Atlantico en The Houde of Representatives vielen geen slachtoffers omdat men daar al vlug naar de schuildkelders ging. Echter storte de laatste raket neer op één van de 2 pijlers van die brug waardoor ze deels instortte en 29 auto's in het water van de Jackson Strait vielen. 33 mensen kwamen daar om
later in 1992 - Carthamië vergeldt zich buitengewoon krachtig tegen Tholenië en valt het land binnen. Gevolgd door wekenlange bombardementen op infrastructuur en militaire doelwitten (Burgerdoelwitten werden gemeden als de pest!) doorheen het land. Uiteindelijk staan ze in november voor de poorten van Nieuw-Amersfoort en de Tholeense koning/dictator geeft zich over. De Carthamers installeren een voorloper van het huidige democratische systeem waarin de macht van de koning wordt ingeperkt (maar verdwijnt niet).
2012 - Thom Wedremekor wordt neergeschoten door een Tholeniër die in opdracht van enkele hooggeplaatste militaire bevelheppers de dictator moest neerschieten. Later bleek deze Tholeniër tevens een medewerker te zijn van het CBI (Carthamian Bureau of Intelligence)
2012 tot heden - Tholenië treedt opnieuw toe tot de AHO
heden - Tholenië zit in de AHO
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [ATO] Atlantische Handelsorganisatie

Bericht door Koen » di 11 jun 2013, 14:21

Op zich een redelijk logische geschiedenis. Wel vraag ik me af wat de Jamara-eilanden in de Hilgaroorlogen doen. Zerderen kan ik me nog voorstellen, maar de Jamara-eilanden liggen heel ver van Tholenië vandaan.

Laconia zal dit jaar een besluit nemen om toe te treden tot de AHO. Dit zal dan de derde schil worden. Laconia is niet bereid om visa en alle importbelastingen af te schaffen.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [ATO] Atlantische Handelsorganisatie

Bericht door Kathor » di 11 jun 2013, 14:24

@ Koen: Jamara heeft een kleine eilandengroep, de Koningseilanden, in hun bezit die in de golf ligt tussen Carthamië, Tholenië en Nionië
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [ATO] Atlantische Handelsorganisatie

Bericht door TzM23 » di 11 jun 2013, 14:57

@Catherman, het verhaal is goed, alleen komt het afzetten van de koning niet overeen met het jaar wanneer de terreur verminderd werd door de dood van de koning: 1983.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [ATO] Atlantische Handelsorganisatie

Bericht door Kathor » di 11 jun 2013, 15:07

Maar dat was nu toch juist de bedoeling? dat we wat gingen prutsen met de geschiedenis zodat er al in dit geval na '81 al een democratie was en deze instortte enkele jaren later (hoeft niet persee 1988 te zijn)
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [ATO] Atlantische Handelsorganisatie

Bericht door Matt » di 11 jun 2013, 16:58

Het zou ook kunnen dat de AHO eerst Borealische Unie heette omdat in het begin alleen Borealische landen lid waren. Later werden ook landen lid als Laconië, Maldarië en Benjiland, waarna de naam veranderde naar AHO.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [ATO] Atlantische Handelsorganisatie

Bericht door TzM23 » di 11 jun 2013, 17:04

katherman111 schreef:Maar dat was nu toch juist de bedoeling? dat we wat gingen prutsen met de geschiedenis zodat er al in dit geval na '81 al een democratie was en deze instortte enkele jaren later (hoeft niet persee 1988 te zijn)
Dan laat ik hem in 1981 sterven. Ik wil eigenlijk de demokratische periode zo klein mogelijk houden, dus 1984 prefereer ik als terugkeer van de dictatuur, als iedere lidstaat hiermee akkoord gaat, kan ik de beginpost uitwerken.

Trouwens, Arne, wat is de naam van de ATO in het Neurs?
Laatst gewijzigd door TzM23 op di 11 jun 2013, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [ATO] Atlantische Handelsorganisatie

Bericht door SjorsB » di 11 jun 2013, 17:06

Nou, ik ga akkoord. Ik heb het druk op het moment, dus tijd om iets hieraan toe te voegen heb ik even niet. ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten