Atlantische Flora en Fauna

Internationale betrekkingen tussen meerdere landen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Atlantische Flora en Fauna

Bericht door Kathor » di 01 jan 2013, 17:58

Ik had bij de gelukswensen gelezen dat er op Solwes een vis "Wiersmeer" voorkomt die enkel daar voorkomt

Dat heeft me aan het denken gezet of er niet meer planten en dieren zijn die alleen voorkomen in delen van Atlantis?

Daarom richt ik dit topic op om dit soort Flora en Fauna te bespreken en er misschien zelf wat te maken.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [INT] Atlantische Flora en Fauna

Bericht door MandelSoft » di 01 jan 2013, 18:25

Er zijn bepaalde soorten die alleen op Borealië voorkomen. Ze stammen af van andere soorten die tijdens één van de IJstijden de oversteek vanuit Europa hebben gemaakt en zich hebben aangepast aan het Borealisch leefgebied. Zo vind men in Schellingen bepaalde soorten herten, vossen, zwijnen, paarden en runderen die alleen in Borealië voorkomen. Verder lijkt de Borealische natuur veel op de onze.
Laatst gewijzigd door MandelSoft op di 01 jan 2013, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [INT] Atlantische Flora en Fauna

Bericht door SjorsB » di 01 jan 2013, 18:30

Hetzelfde geldt voor Uneta, er zijn er wel een paar. Die zal ik binnenkort posten

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [INT] Atlantische Flora en Fauna

Bericht door Kathor » di 01 jan 2013, 18:46

In Carthamië (en ik vermoed eigenlijk een groot deel van Petriorië) is tot 1000 N.C. verslag geweest over een familielid van de mammoeten. Deze Kleine Dwergmammoet leefde voornamelijk in de Bolangers. De Parva Elephantus of de Bolanger-Mammoet had volgens verslagen en fossielen de grootte van een wolf. maar had slagtanden en kon een redelijke snelheid halen. Vermoedelijk was deze de laatste mammoetsoort op onze planeet. Men denkt dat de Bolanger-Mammoet is uitgestorven door de jacht die er op werd gemaakt (voor ivoor, vlees en huiden)
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [INT] Atlantische Flora en Fauna

Bericht door Koen » vr 04 jan 2013, 10:24

Hier heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht. Laconia is een eiland in de Atlantische Oceaan, dus lang niet alle Europese diersoorten kunnen voorkomen. In principe kunnen zeedieren, vogels en planten/bomen (door zaden) er wel komen. Landdieren kunnen verwilderde dieren van Europese kolonisten of dieren die er al heel lang leven, zijn.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [INT] Atlantische Flora en Fauna

Bericht door sirdanilot » vr 04 jan 2013, 11:41

MandelSoft schreef:Er zijn bepaalde soorten die alleen op Borealië voorkomen. Ze stammen af van andere soorten die tijdens één van de IJstijden de oversteek vanuit Europa hebben gemaakt en zich hebben aangepast aan het Borealisch leefgebied. Zo vind men in Schellingen bepaalde soorten herten, vossen, zwijnen, paarden en runderen die alleen in Borealië voorkomen. Verder lijkt de Borealische natuur veel op de onze.
Veel van deze inheemse soorten zijn zeldzaam vanwege concurrentie met invasieve Europese soorten, zoals varkens, honden, ratten, konijnen etc. Maar het leefgebied is nog altijd vrij groot want in de Burghtelandse en Schellingse bossen en bergen is nog genoeg natuur te vinden. In Nova Hollandia zal dat al gauw wat minder zijn.

In Burghteland gelden dieren als het Borealisch wild zwijn als een zeer exclusieve delicatesse. Ondanks strenge controle wordt er veel op deze bedreigde diersoort gejaagd in Ghrootewoude. Het veel minder zeldzame europese wild zwijn (Sus scrofa) geldt veel minder als delicatesse en vermenigvuldigt zich razendsnel, doordat er eigenlijk nauwelijks nog roofdieren zoals wolven leven in Burghteland (met uitzondering van enkele zeer afgelegen berggebieden) en er minder op wordt gejaagd. Dit veroorzaakt vaak overlast in de regio doordat deze dieren tuinen omwroeten op zoek naar voedsel. Momenteel zijn er plannen voor een massale uitdunning van de europese wild zwijn populatie, ten gunste van het Borealische zwijn.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

inheemse planten- en diersoorten

Bericht door lajos » zo 22 sep 2013, 13:53

Heeft iemand zich al een keer bezig gehouden met biologie en aanverwanten? D.w.z.: heeft iemand al een keer gepoogd vast te stellen wat er voor inheemse planten- en diersoorten op de Atlantische eilanden en continenten voorkomen? Gezien de geografische isolatie kunnen dat niet dezelfde zijn als die in Europa of Amerika en zowel voor de geschiedenis als bepaalde aspecten van cultuur (m.n. landbouw en voedsel) is dit wel belangrijk. Of gaat iedereen er gemakshalve (en extreem onrealistisch!) van uit dat flora en fauna identiek zijn aan die van (noordwest) Europa?



(Wellicht hoort dit niet thuis in de Zandbak. Als dat het geval is, dan kan een moderator deze post vast wel naar het juiste forum verplaatsen.)

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: inheemse planten- en diersoorten

Bericht door TBR » zo 22 sep 2013, 13:56

^^ Wel het is denk ik ooit eens aan bod gekomen, maar veel is er nog niet over gezegd. Op het Solwes-eiland zijn erg veel dieren 2000 jaar geleden door de mens ingevoerd (ja vooral uit Noordwest-Europa, het waren Keltische en Germaanse immigranten ;) ) zoals het paard en het varken.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: inheemse planten- en diersoorten

Bericht door SjorsB » zo 22 sep 2013, 13:57

Hier was al eens een topic over, misschien dat deze samengevoegd kan worden.

Ik heb er eigenlijk nooit echt over nagedacht: Uneta en Eduko zaten vroeger aan Amerika vast, maar over de flora en fauna... Goed initiatief! :d

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: inheemse planten- en diersoorten

Bericht door Koen » zo 22 sep 2013, 14:38

Hier is al een topic over: http://atlantisgeo.nl/viewtopic.php?f=6&t=174

Het probleem is volgens mij vooral dat de meeste mensen op Atlantis niet zoveel verstand van dit onderwerp hebben.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: inheemse planten- en diersoorten

Bericht door lajos » zo 22 sep 2013, 15:27

^^ Dank. Die draad heb ik blijkbaar over het hoofd gezien. Ik zal e.e.a. nader bestuderen.


Overigens, een geoficticus moet overal verstand van hebben.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: inheemse planten- en diersoorten

Bericht door SjorsB » zo 22 sep 2013, 15:54

Als ik ergens geen verstand van heb en ik wil dat uitwerken, zoek ik daar eerst zo veel mogelijk over op. Overigens vind ik niet dat je stelling waar is: Je mag tenslotte zelf weten wat je uitwerkt. Dus ik zou zeggen: weet waaraan je werkt! :
;)

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: inheemse planten- en diersoorten

Bericht door Matt » zo 22 sep 2013, 16:39

Ik heb daar al eens over nagedacht en gekeken naar families en soorten van diersoorten op Atlantis. Het probleem wordt dan echter dat je dieren moet verzinnen om het een beetje realistisch te maken. In Maldaria komt bijvoorbeeld de witstaarthert voor, die ook in het oosten van de VS te vinden is. Zo kunnen er realties bestaan tussen diersoorten op Atlantis en Noord-Amerika en tussen Atlantis en Europa. Maar voor een beetje realisme zou je dan diersoorten moeten gaan verzinnen die dan weer familie kunne zijn van de die en die eekhoorn enzovoorts.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
ilja012
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 13:30

Re: inheemse planten- en diersoorten

Bericht door ilja012 » zo 22 sep 2013, 17:24

Als ik aan geofictie denk heb ik nooit echt over biologie nagedacht, eigenlijk vooral over politiek, economie, aardrijkskunde, geschiedenis en nog een paar dingen. Misschien ga ik ook wel wat nieuwe diersoorten verzinnen voor Crustulia, want de mensen hebben zich voor de 16e eeuw zich daar niet bemoeit met de dieren omdat er niemand woonde.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: inheemse planten- en diersoorten

Bericht door Koen » zo 22 sep 2013, 17:29

lajos schreef:Overigens, een geoficticus moet overal verstand van hebben.
Helaas zijn we mensen en dus beperkt in wat we kunnen weten...

Kan dit topic worden samengevoegd met het andere topic over dit onderwerp?
Laatst gewijzigd door Kaaiman op zo 22 sep 2013, 17:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp samengevoegd
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten