Handel & Politiek

Internationale betrekkingen tussen meerdere landen
Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: Handel & Politiek

Bericht door Koen » ma 16 dec 2013, 12:28

Laconia zou graag een ambassade in Faylin willen. Faylin kan dan ook een ambassade in Cantapoli openen.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: Handel & Politiek

Bericht door Faylin » ma 16 dec 2013, 13:43

^^ Faylin stuurt graag ambassadeur Steve Haston naar Laconia.
De Laconische ambassade mag zich vestigen in:
30 Helms Ave
05226 Deepfirth
+2833 5734812
http://embassyoflaconia.gov.fy

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: Handel & Politiek

Bericht door TzM23 » do 26 dec 2013, 22:03

Tholenië zou graag een ambassade in Faylin en Carqax openen. Uiteraard zal Tholenië er dan een terugsturen.

Kaaiman, je had ooit gezegd dat Tholenië een ambassade in Sustulië zou kunnen hebben? Is dat nog steeds zo?
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: Handel & Politiek

Bericht door Dulminis » do 26 dec 2013, 22:37

Een ambassade in Carqax! Tholenië is de eerste die daarnaar vraagt :d

Ten aanzien van ambassadia in Carqax kan ik het volgende melden: de meeste zitten in Hovan, daar daar regering en parlement zetelen. Sommige landen hebben echter hun ambassade in Cursa, de feitelijke hoofdstad van Carqax alsook zetel van de landvoogd. Om van Cursa naar Hovan te komen (en andersom) neme men het veer over het Elzameer. Voor landen met intensievere betrekkingen met Carqax lijkt mij Hovan handiger als ambassadevestiging dan Cursa.

Dus.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: Handel & Politiek

Bericht door Faylin » do 26 dec 2013, 22:58

Faylin stuurt graag een ambassadeur naar Tholenië, dit zal Thom Mainde zijn.
De Tholeense ambassade mag zich vestigen op:
11 Helms Ave
05226 Deepfirth
+2833 5737170
http://embassyoftholenia.gov.fy

Nionië zou ook graag een ambassade openen in Hovan, Kartjas.
Laatst gewijzigd door Faylin op do 26 dec 2013, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
EtienneM
Berichten: 70
Lid geworden op: za 13 apr 2013, 18:48
Locatie: [NED] Maastricht - [MSA] Maestricht

Re: Handel & Politiek

Bericht door EtienneM » do 26 dec 2013, 23:02

Genecyll schreef:Faylin stuurt graag een ambassadeur naar Faylin, dit zal Thom Mainde zijn.
Ik wist niet dat dit mogelijk was, of bedoel je dat je de ambassadeur terugroept? :twisted:

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: Handel & Politiek

Bericht door Faylin » do 26 dec 2013, 23:05

EtienneM schreef:Ik wist niet dat dit mogelijk was, of bedoel je dat je de ambassadeur terugroept? :twisted:
Ik bedoelde Tholenië natuurlijk :$. Maarja, Faylin is ook een hel apart land... (zie ook mijn onderschrift)

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: Handel & Politiek

Bericht door TzM23 » vr 27 dec 2013, 00:19

Faylin kan terecht op de Marshalliter 101 in Naúõ-Amerforti.
Webadres: http://www.ambassadoj.rt/feylina
+699 1 35662239
Tholenië zal dhr. Deni Dekär sturen.

Carqax kan terecht op de Marshalliter 103 ook in Naúõ-Amerforti.
Webadres: http://www.ambassadoj.rt/karças
+699 1 35662238

Tholenië prefereert een ambassade in Hovan en stuurt mevr. Julia Ţemenkor.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: Handel & Politiek

Bericht door SjorsB » vr 27 dec 2013, 10:18

Uneta wil ook graag wederzijdse betrekkingen met Carqax. Uneta zal dhr. Ærend Argenboss sturen.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: Handel & Politiek

Bericht door Dulminis » vr 27 dec 2013, 10:53

De boodschappers van Nionië, Tholenië en Uneta zijn van harte welkom in Hovan. Zie de link hieronder voor de ambassadeurs en ambassadeadressen van resp. in Carqax.

http://www.dulminis.nl/carqax/ambassades.png

(Vooralsnog zonder telefoonnummers, want die heb ik nog niet uitgewerkt)

Aanvulling
Let op dat Karktische namen (zoals ook in bv. het IJslands) bestaan uit een voornaam en een patroniem (dat in geval van mannen op -me eindigt, en in geval van vrouwen op -p). Wanneer men iemand met zijn of haar volledige naam geïntroduceerd heeft, kan men verder de voornaam gebruiken. Het blijft overigens beleefd om 'meneer' en 'mevrouw' te gebruiken, dus je krijgt zoiets als 'mevrouw Saskia' of 'meneer Henk'. Dit systeem is op deze manier geschikt voor buitenlandse talen; in het Karktisch zijn er nog weer wat aanvullende regels mbt naamgeving.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
CX1000
Berichten: 499
Lid geworden op: do 25 jul 2013, 12:21
Locatie: Rasovonto [KVA], Bunnik [NLD]

Re: Handel & Politiek

Bericht door CX1000 » vr 27 dec 2013, 15:26

Kvarinsuloj zou ook graag een ambassade willen openen in Carqax.

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: Handel & Politiek

Bericht door Faylin » vr 27 dec 2013, 16:35

De Kartjaanse (?) ambassadeur kan terecht in het volgende pand:
Utsender der Cartyer
Lyðeveyen 15
1017 Scona
+2896 010 5396622
http://gov.ny/utsender/cartye


Nionië zal mevr. Lotte Bodely naar Kartjas sturen.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: Handel & Politiek

Bericht door Dulminis » vr 27 dec 2013, 16:44

De geüpdatete ambassadelijst van Carqax (met inmiddels vier landen) bevindt zich op dezelfde plek als reeds genoemd: http://www.dulminis.nl/carqax/ambassades.png (en ook op http://www.dulminis.nl/carqax/ambassades.htm, maar ik weet niet of iedereen dan de accenten goed meekrijgt).

Ik vermoed dat Carqax ook wel betrekkingen zal hebben met in ieder geval zijn overige buurlanden Carthamië, Schellingen en Dumerië. Meer is altijd welkom :d

Het (Nederlandse) bijvoegelijke naamwoord van Carqax is overigens Karktisch.

Wordt een ç trouwens geaccepteerd in een url-naam?
Laatst gewijzigd door Dulminis op za 28 dec 2013, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: Handel & Politiek

Bericht door TzM23 » vr 27 dec 2013, 17:04

Volgens mij wel, maar dan wordt je herleid. Ik heb het adres veranderd in Karczas.

Overigens heb ik niets te maken met de organisatie van AFC Atlantis 2014. :D
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: Handel & Politiek

Bericht door Dulminis » vr 27 dec 2013, 17:44

^^ Dat wist ik, maar ik ging er ten onrechte vanuit dat Tholenië er wel bij betrokken was ;) . Ik heb het gecorrigeerd in het Karktische nieuws (http://www.dulminis.nl/carqax/oe002.pdf).
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
FMK
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 15:28
Locatie: Denemarken (Denmark, Danmark)

Re: Handel & Politiek

Bericht door FMK » vr 27 dec 2013, 19:47

Fijdia would like to open an embassy in Carqax, Faylin and Kvarinsuloj.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: Handel & Politiek

Bericht door BlaZ » vr 27 dec 2013, 22:03

Dulminis schreef:De geüpdatete ambassadelijst van Carqax (met inmiddels vier landen) bevindt zich op dezelfde plek als reeds genoemd: http://www.dulminis.nl/carqax/ambassades.png (en ook op http://www.dulminis.nl/carqax/politiek.htm onderaan de pagina, maar ik weet niet of iedereen dan de accenten goed meekrijgt).

Ik vermoed dat Carqax ook wel betrekkingen zal hebben met in ieder geval zijn overige buurlanden Carthamië, Schellingen en Dumerië. Meer is altijd welkom :d

Het (Nederlandse) bijvoegelijke naamwoord van Carqax is overigens Karktisch.

Wordt een ç trouwens geaccepteerd in een url-naam?
Dumerië heeft wel behoefte aan een legatio in Hovan. In Dumerië verandert de senaat elke 2 jaar van locatie en zal de ambassade dus mee verhuizen. Momenteel zetelt de senaat in Icosium.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: Handel & Politiek

Bericht door Matt » vr 27 dec 2013, 22:13

^^ Dat lijkt mij toch juist heel onhandig een senaat zonder permanente locatie? Dat zou voor een senaat op zich niet een heel grote ramp zijn, maar dan heb je wel in verschillende steden gebouwen nodig met het juiste aantal kamers. Een senaat bestaat uit meer dan de Kamer zelf. Dat gaat denk ik wel erg veel geld kosten. Echter ook ambassades mee laten verhuizen lijkt mij echt te veel van het goede. Je moet dan honderden ambtenaren verhuizen en ook de juiste panden hebben op locatie. Je hebt dan gedoe van locatiebepaling, verhuizing en uiteraard de kosten dat het met zich meebrengt.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Handel & Politiek

Bericht door TBR » vr 27 dec 2013, 22:16

Inderdaad, kijk maar hoeveel ophef de verhuis van het Europese parlement naar Straatsburg veroorzaakt, en dat is dan nog maar tussen twee steden. Een hoofdstad heeft ook veel andere functies, zo heb je vaak een heel groot ambtenarenapparaat, het hooggerechtshof zetelt vaak in de hoofdstad, en dan heb je nog de ambassades, congreszalen en hoofdkwartieren van lobbyisten en politieke organisaties...
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: Handel & Politiek

Bericht door Dulminis » vr 27 dec 2013, 23:11

In andere geofictieve kringen waarin ik soms verkeer, zijn er wel gelijksoortige gevallen bekend, maar dat betrof meestal (con)federaties waarvan alle lidstaten zó gelijkwaardig waren dat ze het niet eens konden worden over een vaste hoofdstad en alle lidstaathoofdsteden dus bij toerbeurt hoofdstad waren - waarbij in één geval, dat rond het jaar 1900 gesitueerd was, het hele ambtenarenapparaat op pakezels aan te treffen was in ontoegankelijke bergpassen op weg naar de onherbergzaamste lidstaathoofdstad. Er raakte daar dus wel eens wat zoek ;)
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: Handel & Politiek

Bericht door BlaZ » vr 27 dec 2013, 23:38

Aan elk systeem zitten zo zijn voor -en nadelen natuurlijk. In Dumeria met al zijn autonome eilanden, vrije steden en provincies is dit een oplossing om conflicten te voorkomen. Met een hoofdstad en centralisatie van overheidsdiensten krijg je vaak het effect van 1 belangrijke stad en de periferie (zie London, Parijs). Dit zou zeer onwenselijk zijn in een decentrale staat als Dumeria, daarom is voor dit systeem met spreiding der macht gekozen.
De nieuwe regeringshoofdstad wordt 2 jaar van tevoren gekozen, dus er is voldoende tijd om voorbereidingen te treffen.

Wat betreft ambassades is er de mogelijkheid mee te verhuizen, dit hoeft natuurlijk niet. Ik kan me voorstellen dat een ambassade in een centrale grote stad het makkelijkst is.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: Handel & Politiek

Bericht door BlaZ » vr 27 dec 2013, 23:40

Dulminis schreef:In andere geofictieve kringen waarin ik soms verkeer, zijn er wel gelijksoortige gevallen bekend, maar dat betrof meestal (con)federaties waarvan alle lidstaten zó gelijkwaardig waren dat ze het niet eens konden worden over een vaste hoofdstad en alle lidstaathoofdsteden dus bij toerbeurt hoofdstad waren - waarbij in één geval, dat rond het jaar 1900 gesitueerd was, het hele ambtenarenapparaat op pakezels aan te treffen was in ontoegankelijke bergpassen op weg naar de onherbergzaamste lidstaathoofdstad. Er raakte daar dus wel eens wat zoek ;)
Dit is ook van toepassing in Dumeria, zou Corduba de hoofdstad worden dan breken er protesten uit in Burdigala en andersom. Kiest men een stad op het vaste land dan zijn de eilanden boos en andersom.

Overigens zouden Corduba, Spoletum of Burdigala centraal gelegen plaatsen zijn voor een ambassade.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Handel & Politiek

Bericht door TBR » vr 27 dec 2013, 23:55

^^ Een andere oplossing zou kunnen zijn om een kleine, verder onbelangrijke stad op een eilandje vlak bij het vasteland tot hoofdstad te benoemen, zodat niemand zich beledigd voelt, of om zelfs een volledig nieuwe hoofdstad te bouwen, zoals gedaan is in de VS en in Brazilië om onder andere zulke conflicten te vermijden. Of men zou de bevoegdheden die normaal gezien gecentreerd zijn in de hoofdstad kunnen opsplitsen en verspreiden over verschillende steden, zoals het geval is in Zuid-Afrika...
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: Handel & Politiek

Bericht door Matt » za 28 dec 2013, 00:12

Op zich zou ik zoiets best voor kunnen stellen hoe dit dan tot stand is gekomen. Ik begrijp dus dat ambassades niet verplaatsen en dat de betreffende landen dus zelf kunnen kiezen in welke stad ze een ambassade/consulaat willen hebben. Welke onderdelen van de overheid verhuizen dan mee? Is het dan alleen het parlement of zijn het ook andere overheidsorganen die mee verhuizen?

In Maldarië kon men het ook niet eens worden over een hoofdstad. Om dezelfde reden als Brazilië, de VS en Australië is toen een nieuwe hoofdstad gebouwd. In het geval van de eilanden van Dumerië ligt dit echter iets gecompliceerder aangezien dan de vraag zou zijn waar zo'n hoofdstad dan gebouwd zou moeten worden.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Handel & Politiek

Bericht door TBR » za 28 dec 2013, 00:17

Als de nationale overheid van Dumerië erg klein is (en ik dacht ergens gelezen te hebben dat het een erg gedecentraliseerd land is), dan is het natuurlijk al een beetje logischer, maar het is toch nog erg onhandig, zo zitten ambassades, partijhoofdkwartieren, etc... dan niet altijd vlak bij het regeringscentrum, en ieder stadje zou dan eigenlijk de infrastructuur moeten hebben om een hele regering te huisvesten...
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten