Valuta

Overzichten van internationale afspraken
Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [CAR] Empire of Carthamia

Bericht door TBR » zo 20 jan 2013, 11:51

Die RUB staat voor Roebel, roepies worden gebruikt in India, Pakistan, Sri Lanka, de Seychellen, Nepal en Mauritius, waar het Cyrillische alfabet dus niet wordt gebruikt.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [CAR] Empire of Carthamia

Bericht door SjorsB » zo 20 jan 2013, 11:55

Oja, die haal ik altijd door elkaar :/. Nou, als de boodschap maar duidelijk is dan hè;).

Gebruikersavatar
Arne Govaerts
Berichten: 86
Lid geworden op: za 24 mar 2012, 11:10
Locatie: Zeeburg (ZEB); Bruswerpen (VRV)
Contacteer:

Re: [CAR] Empire of Carthamia

Bericht door Arne Govaerts » zo 20 jan 2013, 11:57

Je kan stellen dat zowat elk valutasymbool een letter is omdat ze vaak op andere symbolen of op letters zijn gebaseerd.
Groeten,

Arne Govaerts
Geofictie: Vrijstaat Zeeburg
Micronatie: Burger van de Virtuele Vlaanderen

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: Valuta

Bericht door Marcel » vr 08 mar 2013, 23:40

Ik stof dit topic even af, want...

Zou iemand kunnen uitleggen hoe je een wisselkoers maakt? Dan bedoel ik de waarde van een munt tegenover de Euro, Dollar, ect. Dit om een basis te kunnen leggen voor mijn munt.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: Valuta

Bericht door Kathor » za 09 mar 2013, 00:16

Nou, heb je een sterke economie is je munt veel waard tegenover een andere. Maar heb je een enorm slechte economie is je munt zo goed als waardeloos
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: Valuta

Bericht door Snelwegfreak » za 09 mar 2013, 00:21

Volgens mij wil Marcel hem echt actueel houden ten opzichte van bijvoorbeeld de Euro of de dollar.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: Valuta

Bericht door Koen » za 09 mar 2013, 00:22

De waarde van een valuta wordt bepaald door de markt. Aangezien die markt fictief is, kun je in principe gewoon zelf een waarde bedenken. Bij de introductie kan een overheid ook grotendeels zelf bepalen wat een valuta waard is.
katherman111 schreef:Nou, heb je een sterke economie is je munt veel waard tegenover een andere. Maar heb je een enorm slechte economie is je munt zo goed als waardeloos
Dat is niet waar. Een Japanse yen is bijvoorbeeld maar 0,8 eurocent waard terwijl de Omaanse rial 2 euro waard is. De Omaanse economie is toch echt een heel stuk zwakker dan de Japanse. De schommelingen en veranderingen van de waarde geven juist aan of de economie sterk of zwak is.

Wat ik bij economie heb geleerd:
Export van een land stijgt -> Vraag naar de valuta van dat land neemt toe -> Waarde van de valuta stijgt
Export van een land daalt -> Vraag naar de valuta van dat land neemt af -> Waarde van de valuta daalt
Import van een land stijgt -> Aanbod van de valuta van dat land neemt toe -> Waarde van de valuta daalt
Import van een land daalt -> Aanbod van de valuta van dat land neemt af -> Waarde van de valuta stijgt

Het is natuurlijk veel ingewikkelder, maar de waarde van de valuta hangt dus af van de vraag en aanbod naar die valuta.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: Valuta

Bericht door MandelSoft » za 09 mar 2013, 00:27

Marcel schreef:Ik stof dit topic even af, want...

Zou iemand kunnen uitleggen hoe je een wisselkoers maakt? Dan bedoel ik de waarde van een munt tegenover de Euro, Dollar, ect. Dit om een basis te kunnen leggen voor mijn munt.
Het is best simpel eigenlijk:
  • Neem één valuta die je neemt als referentiewaarde, zoals de Amerikaanse dollar. Hierop stem je al je andere valuta op af.
  • Bereken de waarde van alle valuta ten opzichte van de referentievaluta. Dit moet in beide richtingen gebeuren. Hoeveel X krijg je voor US$1.00 (y-as) en hoeveel US$ krijg je voor 1X? (x-as)
  • Nu vul je de rest van de tabel in door deze referentieverhoudingen door elkaar te delen (x-as/y-as). Voorbeeld: je wilt weten hoeveel X je krijgt voor Y. Stel dat je voor 1.00 Y $2.00 krijgt en het $0.50 kost om 1.00X te krijgen. Dan krijg je voor 1.00 Y = (2.00/0.50) = 4.00X
Zo doe je dat dus. Kan gerust in Excel.

Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Valuta

Bericht door Kaaiman » za 09 mar 2013, 09:40

Ik heb in het verledwn al eens een omrekentabel gemaakt met de valuta van de Atlamtidische landen en Tyssië, inclusief omrekening naar euro's. Die tabel staat ergens als bijlage in dit topic.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: Valuta

Bericht door Marcel » za 09 mar 2013, 10:56

Snelwegfreak schreef:Volgens mij wil Marcel hem echt actueel houden ten opzichte van bijvoorbeeld de Euro of de dollar.
Nee hoor, alleen ik wil gewoon weten wat de basis is van de waardebepaling.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Valuta

Bericht door TBR » za 09 mar 2013, 11:30

Koen schreef:De waarde van een valuta wordt bepaald door de markt. Aangezien die markt fictief is, kun je in principe gewoon zelf een waarde bedenken. Bij de introductie kan een overheid ook grotendeels zelf bepalen wat een valuta waard is.
katherman111 schreef:Nou, heb je een sterke economie is je munt veel waard tegenover een andere. Maar heb je een enorm slechte economie is je munt zo goed als waardeloos
Dat is niet waar. Een Japanse yen is bijvoorbeeld maar 0,8 eurocent waard terwijl de Omaanse rial 2 euro waard is. De Omaanse economie is toch echt een heel stuk zwakker dan de Japanse. De schommelingen en veranderingen van de waarde geven juist aan of de economie sterk of zwak is.
Ja, maar dit zijn uitzonderingen. Meestal hebben landen met een sterke economie een sterke munt en landen met een zwakke economie een munt met een lage waarde.Natuurlijk heb je uitzonderingen zoals de yen of de voormalige Italiaanse lire, maar het is geen toeval dat de Dollar, Euro en Pond tot de sterkste munten ter wereld horen.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: Valuta

Bericht door Koen » wo 13 mar 2013, 09:09

Marcel schreef:
Snelwegfreak schreef:Volgens mij wil Marcel hem echt actueel houden ten opzichte van bijvoorbeeld de Euro of de dollar.
Nee hoor, alleen ik wil gewoon weten wat de basis is van de waardebepaling.
Dat is dus pure marktwerking. Hoeveel vraag is er naar een valuta en hoeveel is er beschikbaar.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: Valuta

Bericht door NovaHollandia » zo 13 okt 2013, 13:14

Overigens heeft de daalder van Nova Hollandia geen vaste wisselkoers met de euro. Hij schommelt gebruikelijk zo tussen de 65 en 70 eurocent. Als langjarig gemiddelde is 68 eurocent een handige vuistwaarde.
De daalder is overigens opgedeeld in 100 penningen. (Muntstukken van minder dan 10 penningen bestaan niet meer.)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Valuta

Bericht door Kaaiman » ma 17 nov 2014, 16:43

https://dl.dropboxusercontent.com/u/126 ... AS%202.txt

Even wat Atlantidische valutacodes:
Brilamontische brilar: RBB
Sustulische as: SQA
Frankenlandse mark: RFM
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: Valuta

Bericht door TzM23 » ma 17 nov 2014, 16:52

IK las eerst SOA :P
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten