Overzicht continenten

Overzichten van internationale afspraken
Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: Overzicht continenten

Bericht door Dulminis » ma 30 sep 2013, 17:11

Kaaiman: De centrale kaart is taboe omdat een bepaald lid de locatie van zijn land zo absoluut had vastgelegd ten opzichte van Atlantidië, terwijl niet iedereen (waaronder ik) het eens was met de breedte van de wateren tussen de landmassa's. Daarop ontstond er een heftige discussie en is de centrale kaart opgeschort.
Nu ben ik wel nieuwsgierig: 'absoluut ten op zichte van Atlantidië', is dat te ver of juist te dichtbij van Atlantidië, al dan niet in het kader van wat de bedenkers van dat land en de landen die hier 'last' van hadden met hun landen voor ogen hadden?

Sowieso lijkt me dat als gedefinieerd is dat Atlantis een continent is, dat weliswaar misschien uit verschillende kleinere landmassa's bestaat, die landmassa's op tenminste een plaats toch redelijk dicht bij elkaar moeten liggen of zelfs aan elkaar moeten grenzen (en dat kan al via een heel dunne landtong). Ook voor de interactie binnen het project lijkt me dat beter, want anders bestaat misschien het gevaar van continentale groepjesvorming. (Maar deze discussie is vast al gevoerd; ik wil natuurlijk geen oude koeien in de porseleinkast verdrinken)
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: Overzicht continenten

Bericht door Koen » ma 30 sep 2013, 17:13

Kijk maar even in dit topic. Daar staat alles in.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Overzicht continenten

Bericht door TBR » ma 30 sep 2013, 20:14

lajos schreef:Zo noordelijk?

Overlapt het noordwesten van Borealië dan niet met Groenland?
Zo groot is Borealië toch ook weer niet? Het is vooral oost-west georiënteerd.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Overzichtskaart Atlantis

Bericht door Kaaiman » za 23 nov 2013, 10:42

Er is blijkbaar behoefte aan een nieuwe overzichtskaart van Atlantis. Voordat de discussie hierover weer gaat escaleren zoals eerder het geval was, lijkt het me goed om eerst de geografische verhoudingen van Borealië duidelijk te hebben.

Atlantidië heb ik al een keer uitgetekend in GIS, dus exact met verhoudingen en coördinaten, geprojecteerd op een wereldbol. Dat zal ook met Borealië moeten gebeuren, om ook de exacte plaats te kunnen bepalen. Daarmee wordt automatisch ook duidelijk of Borealië eigenlijk wel past in de oceaan, en waar de Mid-Atlantische rug loopt. Mijn inschatting is trouwens dat het niet helemaal past en dat de Mid-Atlantische rug op een zeer onlogische plek terecht zal komen.

Wat mij betreft houden we het òf zo vaag als het nu is, òf we gaan het heel exact vastleggen, maar dan wel zo, dat het ook echt past tussen beide continenten en de Mid-Atlantische rug. Ook als dat ingrijpende veranderingen teweegbrengt...
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: Overzichtskaart Atlantis

Bericht door Kathor » za 23 nov 2013, 11:53

Mij lijkt het best om enkel de positie van alle landen/continenten ten opzichte van elkaar te bepalen. Persoonlijk lijkt het me nutteloos om dit ook te doen ten opzichte van de wereld. Vliegtuigen en ferry's (als die laatste er al zijn richting Europa of Amerika) halen hun bestemming wel
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Overzichtskaart Atlantis

Bericht door TBR » za 23 nov 2013, 13:30

^^ Eehm, dit was dus ook net het argument om de Centrale Kaart te sluiten "Vliegtuigen en Ferry's halen hun bestemming wel...." Wat is dit nu voor een nutteloos argument, de positie van landen tegenover elkaar en tegenover de wereld is van voor heel wat meer belang dan enkel voor vliegtuigen en ferry's! Het is juist erg leuk om ook te weten hoe onze landen zich verhouden tot de wereld, en eerlijk gezegd vermoed ik dat dat wel redelijk meevalt, Borealië is echt niet zo groot.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: Overzichtskaart Atlantis

Bericht door Matt » za 23 nov 2013, 13:41

^^ "Vliegtuigen en Ferry's halen hun bestemming wel...." was niet het argument om de centrale kaart te sluiten. Het ging om meningsverschillen over afstanden tussen eilanden en groottes van steden.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Overzichtskaart Atlantis

Bericht door TBR » za 23 nov 2013, 13:48

^^ Maar het werd wel gezegd, als een soort excuus om de discussie maar af te sluiten...
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: Overzichtskaart Atlantis

Bericht door SjorsB » za 23 nov 2013, 15:52

Dat was als ik het zo lees niet een argument maar gewoon een grapje van JeroenF1 :roll:

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: Overzicht continenten

Bericht door Faylin » za 23 nov 2013, 17:25

Ik vind dat we nog altijd een geofictief (dus fantasierijk) forum zijn, en dat de posities niet allemaal zo precies bepaald hoeven te zijn. Ik vind het best zoals het nu is en als die kaart er dan komt, heb ik geen zin om mijn hele landen weer compleet te vervormen omdat het anders niet zou passen. Wel zou een kaart die de ligging "ongeveer" laat zien handig zijn, maar voor mij hoeft het niet zo exact.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: Overzicht continenten

Bericht door SjorsB » za 23 nov 2013, 19:33

Dat is precies hoe ik het zie. Ongeveer hoe de landen tov elkaar liggen, en niet hoe ze tov de echte wereld liggen.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: Overzicht continenten

Bericht door NovaHollandia » za 23 nov 2013, 22:41

Het was niet mijn bedoeling om een hele discussie los te laten barsten. Ik wilde vooral aangeven dat wat mij betreft de reden om niet verder te gaan met een centrale kaart van tafel was. Dit omdat ik las dat mandelsoft best wel moeite had met het op slot zetten van de centrale kaart als gevolg van de ruzie die ik 2 jaar geleden heb veroorzaakt. Ook daar moet een einde aan komen, laten we ook voor dit onderwerp weer met een schone lei beginnen, dat komt de algehele sfeer ten goede.

Overigens ben ik het eens met de laatste posters: het gaat vooral om een onderlinge ligging van de fictieve landen ergens op de (desnoods 'magisch verbrede' :B ) Atlantische Oceaan. Van mij hoeft het niet in GIS te kloppen; het gaat vooral om een 'ongeveer'-ligging ten opzichte van elkaar, waarbij het duidelijk is of een zeestraat/-arm zodanig smal of breed is dat een dagelijkse veerdienst/scheepvaartlijn reëel is of niet.
Laatst gewijzigd door NovaHollandia op za 23 nov 2013, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: Overzicht continenten

Bericht door Snelwegfreak » za 23 nov 2013, 22:42

^^ Hier sluit ik mij volledig bij aan.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: Overzicht continenten

Bericht door Kathor » za 23 nov 2013, 23:17

^^ Hetzelfde, ik denk dat deze boodschap de bedoeling van dit topic uitstraalt
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: Overzicht continenten

Bericht door TzM23 » zo 24 nov 2013, 01:03

Ik ben helemaal eens met Nova Hollandia. Het gaat me er vooral om of ik weet hoever alles van elkaar ligt en zo weet of ik beter een veer-, of een vliegverbinding kan opzetten enz. enz. De rest maakt me weinig uit.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: Overzicht continenten

Bericht door SjorsB » zo 24 nov 2013, 15:10

Nou, mooi, dan kunnen we beginnen toch? Het zou het handigste zijn als Maarten de kaart weer maakt lijkt mij. Mocht Maarten er geen zin in hebben dan wil ik het wel overnemen eventueel ;)

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: Overzicht continenten

Bericht door MandelSoft » zo 24 nov 2013, 17:12

Eigenlijk heb ik er zelf eerder gezegd niet zo'n zin in, dus als iemand anders het wil overnemen, graag! Ik kan basiskaartjes via Skype versturen (als ik weer aan mijn PC zit)
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: Overzicht continenten

Bericht door Ortelius » zo 24 nov 2013, 17:40

Ergens dacht ik wel dat je er minder zin in had, jou kennende was die kaart er anders al lang geweest ;)

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: Overzicht continenten

Bericht door SjorsB » zo 24 nov 2013, 18:27

Ja, als je wil mag je ze mij sturen ;)

EDIT: Dankjewel Maarten, ik ga er mee aan de slag.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: Overzicht continenten

Bericht door lajos » ma 25 nov 2013, 08:15

Ik ben er eigenlijk wel voorstander van dat e.e.a. op de bestaande wereldkaart wordt ingetekend. Dat de Middenatlantische rug dan op een vreemde plek komt te liggen kan me niet zoveel schelen. Behalve de relatieve locatie van de Atlantis-landen vind ik ook de relatieve locatie t.o.v. de rest van de wereld wel belangrijk.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: Overzicht continenten

Bericht door SjorsB » ma 25 nov 2013, 08:49

En waarom vind je dat dan belangrijk als ik vragen mag?

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: Overzicht continenten

Bericht door lajos » ma 25 nov 2013, 09:43

Omdat fictieve landen (doorgaans) niet alleen relaties hebben met andere fictieve landen maar ook met echte landen. En daarbij speelt relatieve lokatie een rol. (Met dichtbije landen is er eerder en nauwer contact dan met verre landen.)

Omdat de geschiedenis van Atlantis onlosmakelijk verbonden is met de aardse geschiedenis en geografie (incl. lokatie daarin een belangrijke rol speelt). Wat dichtbij ligt en wat verder weg is essentieel om een goed beeld te vormen van de geschiedenis (m.n. van wat historisch (on)mogelijk en (on)waarschijnlijk is).

Omdat Atlantis op Aarde ligt. Als je de relatie met de bestaande Aarde niet wilt weergeven, plaats Atlantis dan gewoon op een andere planeet; da's wel zo consequent.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Overzicht continenten

Bericht door Kaaiman » ma 25 nov 2013, 09:49

Wat betreft dat laatste: ik heb al eens gedacht aan een soort van zwart gat of Bermudadriehoek, waarbij je ongemerkt wordt geteleporteerd naar een parallelle planeet aarde waar dan Atlantis op zou liggen. Dan heb je niet meer het geografische probleem, maar is er nog wel contact mogelijk, bijvoorbeeld door communicatiekabels en vlieg/veerverbindingen naar de buitenwereld allemaal via het zwarte gat te laten lopen.

De vraag is alleen of het voor Atlantis niet te Sci-Fi is. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: Overzicht continenten

Bericht door Snelwegfreak » ma 25 nov 2013, 09:55

Als ik toch iets vreselijk vind is het dat wel :(

Nee, doe mij maar gewoon lekker op ons eigen aard. Mijn voorkeur ligt nog steeds bij het 'niet zoveel rekening houden met bestaande continenten', maar als er mensen zijn die tijd en zin hebben om alles tot in de puntjes vast te leggen: be my guest.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: Overzicht continenten

Bericht door lajos » ma 25 nov 2013, 10:36

Ik ben voorstander van zoveel mogelijk rekening houden met bestaande continenten, maar als de Atlantische oceaan te smal blijkt heb ik er niet zo'n probleem mee om de Amerika's wat naar het westen te verplaatsen. En evenmin heb ik bezwaren tegen andere aanpassingen aan bestaande Aardse geografie als dat nodig is om alles in te passen. Atlantis is sowieso niet onze Aarde: als we landen kunnen toevoegen kunnen we ook best wat andere kleine veranderingen maken als nodig is.

(En van zo'n SF scenario als hierboven gesuggereerd ben ik ook weinig gecharmeerd. Alhoewel ik het wel het overwegen waar zou vinden als het iets meer S en iets minder F zou zijn, want dat zwarte-gat-scenario is fysisch echt onmogelijk.)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten