Tijdzones

Overzichten van internationale afspraken
Gebruikersavatar
CX1000
Berichten: 499
Lid geworden op: do 25 jul 2013, 12:21
Locatie: Rasovonto [KVA], Bunnik [NLD]

Re: Tijdzones

Bericht door CX1000 » di 06 mei 2014, 20:52

^^ Ik zie op de overzichtskaart dat Iwtopaidanië onder Uneta en Eduko ligt, in deze landen wordt -3 gebruikt. Daardoor zou qua ligging -3 gehandhaafd kunnen worden in Iwtopaidanië. Echter is het (vanwege de kleine oppervlakte van Carmentera) ook handig om -2 te handhaven.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: Tijdzones

Bericht door SjorsB » wo 07 mei 2014, 13:02

^^ Je hoeft natuurlijk niet dezelfde tijdzone op het continentje te hebben, die grens kan er ook doorheen lopen.

Ik heb de lijst in de beginpost geüpdatet. Dennis, zou je de overzichtskaart kunnen updaten? (Kvarinsuloj aan Fijdia koppelen). Zoals het er nu naar uitziet krijgen we dit soort leuke borden op vooral Borealië :mrgreen: :

Afbeelding
Een eigen interpretatie van een Zerderens bord vlak voor de Burghtelandse grens, in de winter is het onderste deel blanco gekanteld.

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: Tijdzones

Bericht door TzM23 » wo 07 mei 2014, 13:09

Ik wil even melden dat Tholenië om historische redenen de tijdzone UTC -2,30 is. Een mooi compromis tussen UTC -2 en het door mij geprefereerde UTC -3.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Tijdzones

Bericht door TBR » wo 07 mei 2014, 13:20

@SjorsB: Je bent Ardeim en Solwezië vergeten, beide hebben UTC-2 met zomertijd.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: Tijdzones

Bericht door MandelSoft » wo 07 mei 2014, 13:49

Schellingen & co. heeft UTC-2 met zomertijd. Hierbij loopt het gelijk met Dumerië en Solwes. In de winter loopt het gelijk met Kartjas en in de zomer loopt het gelijk met Burghteland. De tijd is dus zo gekozen dat het gelijk loopt met de meeste buurlanden uit handelsoverwegingen.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Tijdzones

Bericht door TBR » wo 07 mei 2014, 14:02

Ik heb hier even een kaart in elkaar geflanst (sorry SjorsB), deze is slechts ter illustratie, en omdat het is gemaakt met een verouderde versie van de centrale kaart, staan enkele landen er nog niet op.
Spoiler: weergeven
Kaart
EDIT: Schellingen staat er nog niet op.
Laatst gewijzigd door TBR op wo 07 mei 2014, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: Tijdzones

Bericht door Ortelius » wo 07 mei 2014, 14:03

^^ (@Mandelsoft) aan de ene kant lijkt dat een goeie strategie, aan de andere kant lijkt het me gemakkelijker om een vast tijdsverschil met buurlanden te hanteren gedurende het hele jaar (en dus ook geen zomertijd te gebruiken)

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Tijdzones

Bericht door TBR » wo 07 mei 2014, 14:07

@MandelSoft, ik neem aan dat Imaginië en Kwang Yung Schellingen volgen?
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Tijdzones

Bericht door TBR » wo 07 mei 2014, 14:11

Nieuwe versie, met Tholenië en Schellingen.
Spoiler: weergeven
Kaart
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: Tijdzones

Bericht door SjorsB » wo 07 mei 2014, 14:19

ik wil even tussendoor zeggen dat dit enkel is om zelf te kunnen zien welke tijdzone voor je land het handigste is, als Dennis de OK geupdatet heeft zal ik de definitieve maken.

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: Tijdzones

Bericht door Faylin » wo 07 mei 2014, 14:50

TzM23 schreef:Ik wil even melden dat Tholenië om historische redenen de tijdzone UTC -2,30 is. Een mooi compromis tussen UTC -2 en het door mij geprefereerde UTC -3.
Ik vind het niet echt een mooi compromis, met de meeste buurlanden van Tholenië is er dan een relatief verschil van -0:30 in de winter en -1:30 in de zomer :roll:.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: Tijdzones

Bericht door SjorsB » wo 07 mei 2014, 14:58

^^ Het kan altijd erger: De grens China - Afghanistan zorgt voor een tijdverschil van 3,5 uur!

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Tijdzones

Bericht door TBR » wo 07 mei 2014, 15:03

Faylin schreef:
TzM23 schreef:Ik wil even melden dat Tholenië om historische redenen de tijdzone UTC -2,30 is. Een mooi compromis tussen UTC -2 en het door mij geprefereerde UTC -3.
Ik vind het niet echt een mooi compromis, met de meeste buurlanden van Tholenië is er dan een relatief verschil van -0:30 in de winter en -1:30 in de zomer :roll:.
Zo krijg je ook de absurde situatie dat je in de zomer vanuit Cylenië naar het oosten rijdt maar dan wel je horloge anderhalf uur achteruit moet zetten.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: Tijdzones

Bericht door Ortelius » wo 07 mei 2014, 15:10

^^ Stel je voor wat voor gevaarlijke verkeerssituaties het oplevert als alle chauffeurs dat moeten doen! ;)

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: Tijdzones

Bericht door SjorsB » wo 24 dec 2014, 14:29

Het is niet te geloven: ik heb eindelijk een tijdzonekaart gemaakt! Ik heb me gebaseerd op de gegevens in dit topic en wat dingen rondgevraagd bij verschillende geofictici. Mocht er onverhoopt toch nog iets niet kloppen, laat het vooral weten, dan pas ik het aan. Ook wil ik graag weten of je land zomertijd heeft, mocht dat nog niet aangegeven zijn. ;)

Tadaa!

Zoals te zien: welke tijdzone(s) liggen Rodova en Atrocaea in?

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: Tijdzones

Bericht door BlaZ » wo 24 dec 2014, 15:44

Atrocaea zal -7 en -8 hanteren. -8 op het westelijke eilan, -7 op de overige gebieden.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: Tijdzones

Bericht door Matt » wo 24 dec 2014, 17:54

Ziet er goed uit! Zowel Maldarië als Benjiland hanteren de zomertijd. (Dit in tegenstelling tot mijn mening, want ik ben juist tégen de zomertijd en vind het best onzin) Je zou voor landen die de zomertijd hanteren een net iets lichtere kleur kunnen gebruiken om beter onderscheid te maken.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: Tijdzones

Bericht door BlaZ » wo 24 dec 2014, 20:09

Matt schreef:Ziet er goed uit! Zowel Maldarië als Benjiland hanteren de zomertijd. (Dit in tegenstelling tot mijn mening, want ik ben juist tégen de zomertijd en vind het best onzin) Je zou voor landen die de zomertijd hanteren een net iets lichtere kleur kunnen gebruiken om beter onderscheid te maken.
Dit is altijd wel een interessante discussie tussen de fans van vroeg en laat opstaan.

Ik behoor overigens tot het antiwintertijdkamp.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: Tijdzones

Bericht door Dulminis » wo 24 dec 2014, 20:31

BlaZ schreef:
Matt schreef:Ziet er goed uit! Zowel Maldarië als Benjiland hanteren de zomertijd. (Dit in tegenstelling tot mijn mening, want ik ben juist tégen de zomertijd en vind het best onzin) Je zou voor landen die de zomertijd hanteren een net iets lichtere kleur kunnen gebruiken om beter onderscheid te maken.
Dit is altijd wel een interessante discussie tussen de fans van vroeg en laat opstaan.

Ik behoor overigens tot het antiwintertijdkamp.
Aangezien de wintertijd de oorspronkelijke tijd is, ben je dan dus tegen tijd an sich? :p

Ik ben ook tegen zomertijd, en tegen zomer überhaupt. Voor een compromis dat men standaard een half uur tussen zomer- en normale tijd zou gaan zitten, ben ik overigens wel te vinden. Geofictief natuurlijk niet, want dat is veel te simpel: er moeten redenen bedacht worden om de tijd vaker per jaar te veranderen! :B
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: Tijdzones

Bericht door MandelSoft » do 25 dec 2014, 00:40

Ik heb voor een geofictief compromis gekozen: Schellingen en Imaginië nemen wel zomertijd en wintertijd, Nieuwegouwen staat permanent op "zomertijd" :twisted:

Dat betekent dat je aan de Schellingse grens met Nieuwegouwen maar de helft van het jaar je klok moet verzetten...
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Topuser
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 27 sep 2013, 16:38

Re: Tijdzones

Bericht door Topuser » do 25 dec 2014, 02:15

MandelSoft schreef:Ik heb voor een geofictief compromis gekozen: Schellingen en Imaginië nemen wel zomertijd en wintertijd, Nieuwegouwen staat permanent op "zomertijd" :twisted:

Dat betekent dat je aan de Schellingse grens met Nieuwegouwen maar de helft van het jaar je klok moet verzetten...
Deze snap ik niet. Inwoners aan de grens gebruiken toch dezelfde tijd als de rest van het land en moeten daarom net zo vaak hun klok verzetten? Of zie ik iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: Tijdzones

Bericht door Kathor » do 25 dec 2014, 03:17

Maarten bedoelt hier toch gewoon dat als je de grens (niet de grensstreek) overrijdt je maar de helft van het jaar je klok moet verzetten.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: Tijdzones

Bericht door BlaZ » do 25 dec 2014, 09:20

Dulminis schreef:
BlaZ schreef:
Matt schreef:Ziet er goed uit! Zowel Maldarië als Benjiland hanteren de zomertijd. (Dit in tegenstelling tot mijn mening, want ik ben juist tégen de zomertijd en vind het best onzin) Je zou voor landen die de zomertijd hanteren een net iets lichtere kleur kunnen gebruiken om beter onderscheid te maken.
Dit is altijd wel een interessante discussie tussen de fans van vroeg en laat opstaan.

Ik behoor overigens tot het antiwintertijdkamp.
Aangezien de wintertijd de oorspronkelijke tijd is, ben je dan dus tegen tijd an sich? :p

Ik ben ook tegen zomertijd, en tegen zomer überhaupt. Voor een compromis dat men standaard een half uur tussen zomer- en normale tijd zou gaan zitten, ben ik overigens wel te vinden. Geofictief natuurlijk niet, want dat is veel te simpel: er moeten redenen bedacht worden om de tijd vaker per jaar te veranderen! :B
Ik ben dan voorstander van de tijdzone in zijn geheel wat opschuiven. Een half uur lijkt me overigens erg onpraktisch met het verzetten van de tijd.

Herfst en Lentetijd?

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: Tijdzones

Bericht door Dulminis » do 25 dec 2014, 11:19

BlaZ schreef:
Dulminis schreef:
BlaZ schreef:Ik behoor overigens tot het antiwintertijdkamp.
Aangezien de wintertijd de oorspronkelijke tijd is, ben je dan dus tegen tijd an sich? :p

Ik ben ook tegen zomertijd, en tegen zomer überhaupt. Voor een compromis dat men standaard een half uur tussen zomer- en normale tijd zou gaan zitten, ben ik overigens wel te vinden. Geofictief natuurlijk niet, want dat is veel te simpel: er moeten redenen bedacht worden om de tijd vaker per jaar te veranderen! :B
Ik ben dan voorstander van de tijdzone in zijn geheel wat opschuiven. Een half uur lijkt me overigens erg onpraktisch met het verzetten van de tijd.

Herfst en Lentetijd?
Het hoeft niet per se 'in het gelid' te blijven... Blauwe Maandag-tijd, Nationale Feestdag-tijd (die duurt van het moment dat de feestdag zou beginnen, waarop je de klok zes uur achteruit zet; wanneer je dan bij het (nieuwe) einde van de feestdag bent, zet je hem weer zes uur vooruit; de feestdag duurt dan 30 uur en de katerdag slechts 18), 'Volgende week zetten we de klok drie uur en 37 minuten vooruit for no special reason at all', 'Vanwege het Nederland-Palau Vriendschapsjaar passen we de klok een week aan aan de tijd van Palau' etc.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Topuser
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 27 sep 2013, 16:38

Re: Tijdzones

Bericht door Topuser » do 25 dec 2014, 17:00

katherman111 schreef:Maarten bedoelt hier toch gewoon dat als je de grens (niet de grensstreek) overrijdt je maar de helft van het jaar je klok moet verzetten.
Oh, dan heb ik Maarten verkeerd begrepen. Excuses.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten