Atlas van Atlantis

Overzichten van internationale afspraken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Atlas van Atlantis

Bericht door SjorsB » za 27 jun 2015, 14:32

Ik denk dat we er allemaal al eens over gedacht hebben, maar hoe leuk zou het zijn als we een soort Atlantische atlas à la Bosatlas kunnen maken? Daarin dan natuurlijk de kaarten van de landen gebundeld, overzichtskaarten van continentjes en natuurlijk algemene themakaarten (bv. klimaat, internationale handel, verdragen, talen, aantal internetaansluitingen (%), homorechten, ...) en themakaarten per land/gebied (bv. energiebronnen, bevolkingsdichtheid, grondgebruik, ...). Ook zouden er natuurlijk enkele historische kaarten in opgenomen kunnen worden. Ik denk dat het best uitvoerbaar is. Het zou natuurlijk helemaal gaaf zijn als we het daarna ook nog als boek konden laten drukken :D

Grote Besatlas? :P

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Atlas van Atlantis

Bericht door TBR » za 27 jun 2015, 14:41

^^ Er zijn op dit moment wel al heel veel projecten bezig... Daarbij is de huidige overzichtskaart er al. Ik vind het een leuk idee, maar misschien niet alles tegelijk?
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: Atlas van Atlantis

Bericht door Dulminis » za 27 jun 2015, 15:02

Leuk idee. Maar misschien een doodlijnvan januari 2017 doen of zo, dan hebben mensen de tijd.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: Atlas van Atlantis

Bericht door SjorsB » za 27 jun 2015, 16:31

We nemen dan inderdaad een ruime deadline / duidelijke planning (alhoewel 2017 me wat overdreven lijkt). Het aantal projecten valt best mee volgens mij hoor, naast de Cup en de Ronde. Er is idd de overzichtskaart, maar één handig ding van de overzichtskaart is dat je hem ook kan gebruiken om allerlei andere zaken te visualiseren dan gewoon maar waar alles ligt.

Gebruikersavatar
Maarten
Geoficticus
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 01 apr 2015, 16:47

Re: Atlas van Atlantis

Bericht door Maarten » za 27 jun 2015, 16:48

Ik denk dat je geen algemene deadline moet hebben, maar per onderwerp 2/3 maanden ofzo

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: Atlas van Atlantis

Bericht door Dulminis » za 27 jun 2015, 16:59

^^ Dat is inderdaad ook nog een mogelijkheid.

Maar vergis je niet: 2017 is het al over slechts 18 maanden!
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: Atlas van Atlantis

Bericht door BlaZ » za 27 jun 2015, 17:15

Is het idee deze statistiek enkel op landniveau in te vullen of op provincieniveau (zoals de statistiekkaarten van Dumerië)

Op landniveau is het enkel noodzakelijk dat iemand de landsgrenzen uitknipt, dan zijn de kaarten zo gedaan (mits de gegevens aangeleverd worden).

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: Atlas van Atlantis

Bericht door SjorsB » za 27 jun 2015, 17:54

Dat verschilt per onderwerp. In de Bosatlas is volgens mij bijvoorbeeld de Europese kaart van bevolkingsdichtheid op provincieniveau gedaan. Maar voor veel andere onderwerpen zal dit niet nodig zijn.

De planning zou er als volgt uit kunnen zien:                 
 Wanneer  Wat 
 nu - januari 2016  Overzichtskaart updaten met nieuwe situatie op Atlantis 
 juli 2015  
  • Indeling deelgebiedkaarten bespreken (dus welke kaarten komen er; het kan natuurlijk ook zo zijn dat bijvoorbeeld heel Oost-Borealië 1 kaart krijgt (ik zeg maar wat))
  • Doorgeven welke themakaarten die over heel Atlantis gaan er moeten komen (themakaarten over meerdere landen / een deelgebied / een subcontinent kunnen achter de schermen besproken worden.
  • Overeenkomen huisstijl kaarten.
  • Overzichtskaart in stukje knippen (provincies)
 
 augustus 2015 - oktober 2015  Deelgebiedkaarten maken (nieuw of op basis van bestaande svg) 
 november 2015 - januari 2016  Themakaarten eigen landen maken 
 augustus 2015 - januari 2016  Opgeven statistieken (waarschijnlijk vraag ik jullie dan per week vraag bepaalde statistieken door te sturen) 
 februari 2016  Doorgeven eigen kaarten (geografisch/natuurkundig/thematisch) en eventuele teksten, samenstellen 
 maart 2016  Uitgave Atlas van Atlantis 2016 
Lijkt mij op zich best haalbaar.

Edit: Deelgebiedkaarten zijn dus kaarten zoals de kaart van België en Luxemburg in de GB: een kaart met daarop meerdere landen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Atlas van Atlantis

Bericht door Kaaiman » za 27 jun 2015, 17:58

Leuk idee, maar ik ga mezelf geen extra projecten opleggen en al helemaal geen deadlines. Ik weet nog niet of ik überhaupt mee wil doen; mijn kaarten maak ik ook niet meer in Inkscape (behoudens meer schematische kaarten) maar in QGIS.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: Atlas van Atlantis

Bericht door SjorsB » za 27 jun 2015, 18:01

Hoeft in principe niet zo'n probleem te zijn, zo lang je statistieken op landsniveau door kan geven lijkt het me goed.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: Atlas van Atlantis

Bericht door BlaZ » za 27 jun 2015, 18:12

Als iemand een invulkaart kan maken op Borealisch niveau is de rest echt heel weinig werk.

Het opzetten van de initiële provinciekaart van Dumerië was een gedoe, de 7/8 statistiekkaarten daarna duurde een anderhalf uur.



Bij deelgebiedkaarten zie ik een groter probleem, dat is gewoon erg veel werk, zeker indien er ook topografische kaarten nodig zijn.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: Atlas van Atlantis

Bericht door SjorsB » za 27 jun 2015, 18:26

Hoezo de invulkaart enkel op Borealisch niveau?

De deelgebiedkaarten zijn gewoon de topografische kaarten gecombineerd tot 1 gemeenschappelijke kaart (indien het gaat om meerdere landen binnen het deelgebied) in een vaste huisstijl. Wat voor themakaarten er van een deelgebied gemaakt worden is aan de desbetreffende geoficticus.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: Atlas van Atlantis

Bericht door BlaZ » za 27 jun 2015, 19:01

Statistische kaarten zijn zo gemaakt als de vlakken waarop je de waarden invult al bestaan. Het maken van de vakken is in inkscape namelijk wel een hoop werk.

Daarnaast natuurlijk dataverzameling.

HDI
Gemiddeld inkomen
Gemiddeld inkomen naar koopkracht (PPP)
Bevolkingsdichtheid
Werkloosheid
Maximumsnelheid

Dit zijn wellicht wat leuke zaken om mee te beginnen, ik heb tijd om de kaarten te maken wanneer de gegevens beschikbaar zijn.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: RE: Re: Atlas van Atlantis

Bericht door SjorsB » za 27 jun 2015, 19:33

BlaZ schreef:Statistische kaarten zijn zo gemaakt als de vlakken waarop je de waarden invult al bestaan. Het maken van de vakken is in inkscape namelijk wel een hoop werk.
Als je het eenmaal snapt valt dat best mee. En als je het eenmaal gedaan hebt is het handig.
Daarnaast natuurlijk dataverzameling.

HDI
Gemiddeld inkomen
Gemiddeld inkomen naar koopkracht (PPP)
Bevolkingsdichtheid
Werkloosheid
Maximumsnelheid

Dit zijn wellicht wat leuke zaken om mee te beginnen, ik heb tijd om de kaarten te maken wanneer de gegevens beschikbaar zijn.
Laten we nou niet te hard van stapel lopen voor we beginnen. ;) Het lijkt mij handig als we in de komende tijd gaan kijken welke onderwerpen we als Atlantisbrede kaart gaan uitbeelden. (Dat had ik dus in juli bedacht). In de periode augustus tot begin 2016 zet ik dan elke week een formulier online met een link op het forum om de waarden voor jouw land voor een stuk of 5 categorieën door te geven, waar je de tijd voor hebt tot begin 2016. Wie dan de kaarten maakt verdelen we tzt wel.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Atlas van Atlantis

Bericht door Kaaiman » za 27 jun 2015, 19:37

Zo'n atlas met statistische feitjes is wel aardig, maar na X kaarten ook wel saai. Zelf vind ik geografische onderwerpen leuker, zoals:
  • Staatkundige kaart
  • Vliegvelden
  • Vaarverbindingen
  • Snelwegennet 1960 vs. nu
  • Spoorwegennet 1930 vs. nu
  • Beschermde natuurgebieden
  • Geologie
  • Landschapstypen
  • Landbouw
  • Taalgebieden
  • Religies
enz.

Maar dit kost wel erg veel tijd om te maken.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: Atlas van Atlantis

Bericht door SjorsB » za 27 jun 2015, 19:49

Dat is ook meer hoe ik het voor me zag, geen droge opsomming van statistische dingen.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Atlas van Atlantis

Bericht door TBR » za 27 jun 2015, 21:54

Die statistische kaarten zijn wel leuk om te vergelijken, en zijn in een paar clicks gemaakt, aangezien er al een overzichtskaart is van Atlantis met alle landen een apart vlak. Een topografische kaart... tja overeenkomen qua stijl wordt al moeilijk, en sowieso zijn er al landen die (delen van) buurlanden op hun kaart hebben staan, die kunnen we misschien beter overnemen.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: Atlas van Atlantis

Bericht door BlaZ » za 27 jun 2015, 22:01

TBR schreef:Die statistische kaarten zijn wel leuk om te vergelijken, en zijn in een paar clicks gemaakt, aangezien er al een overzichtskaart is van Atlantis met alle landen een apart vlak. Een topografische kaart... tja overeenkomen qua stijl wordt al moeilijk, en sowieso zijn er al landen die (delen van) buurlanden op hun kaart hebben staan, die kunnen we misschien beter overnemen.
De wegenkaart van Maarten is uitbreidbaar, dat is al een heel mooie kaart geworden.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Atlas van Atlantis

Bericht door TBR » za 27 jun 2015, 22:06

^^ Inderdaad, maar daar schort nog iets aan de grootte van de steden en de legenda.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: Atlas van Atlantis

Bericht door BlaZ » za 27 jun 2015, 22:19

TBR schreef:^^ Inderdaad, maar daar schort nog iets aan de grootte van de steden en de legenda.
Ja natuurlijk, maar dat soort zaken zijn goed aanpasbaar.

Een systeem waar plaatsen aangegeven staan

-<100.000
-100.000-250.000
-250.000-500.000
-500.000-1.000.0000
-1.000.000+

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: Atlas van Atlantis

Bericht door Matt » zo 28 jun 2015, 11:00

Het is iets waar ik ook al een hele tijd over na zat te denken. Het punt is wel dat het waarschijnlijk best lastig is om zaken bij elkaar te krijgen. Het is natuurlijk wel mooi als deelkaarten van dezelfde schaal dezelfde opmaak hebben, maar dit is wel ontzettend veel werk. Het maken van thematische kaartjes is op zich niet veel werk. Het gaat dat vooral om statistische gegevens. Het lijkt mij wel mogelijk, maar ik zou zeker geen deadlines stellen. Je weet niet hoe iedereen het komende jaar zit qua tijd en je weet ook niet precies hoe lang je overal mee bezig zal zijn.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Atlas van Atlantis

Bericht door TBR » zo 28 jun 2015, 12:55

^^ Die thematische kaarten kunnen nu al snel gemaakt worden inderdaad, met de regiokaarten zou ik wachten. Sowieso zijn sommige kaarten een stuk gedetailleerder dan andere.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Atlas van Atlantis

Bericht door TBR » vr 24 jul 2015, 15:05

Er is hier al een tijdje geen activiteit meer geweest, maar ik stel voor dat we beginnen met enkele themakaarten. Kunnen alle landen gegevens bekend maken van:
-HDI
-BBP (per inwoner)
-Alfabetiseringsgraad
-Bevolkingsdichtheid
Dit kan natuurlijk ook geschat worden, maar ik geloof dat MandelSoft voor het HDI al een calculator had gemaakt.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: Atlas van Atlantis

Bericht door Ortelius » vr 24 jul 2015, 16:12

Misschien kunnen er eerst gebieden waar we in geïnteresseerd zijn afgesproken worden, zoals bijvoorbeeld de NUTS-regio's in Europa. Meer info hier: http://ec.europa.eu/eurostat/web/nuts/overview. Anders zit de kans erin dat ieder land op een andere schaal begint te werken. Ligt er natuurlijk volledig aan welk niveau van detail gewenst is ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten