(canon van de) Atlantische geschiedenis

Overzichten van internationale afspraken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

(canon van de) Atlantische geschiedenis

Bericht door SjorsB » wo 21 okt 2015, 16:53

Verschillende oude culturen op Atlantis met daarbij natuurlijk hun talen, Europeanen die alles maar koloniseren en zelfs gekoloniseerden die ook weer gaan koloniseren, Hilgaroorlogen en Karktische en Dumerische rijken... ik zie soms door de bomen het bos niet meer.

Het lijkt me leuk om met zijn allen (maar wel gecoördineerd, want anders ontaardt dit binnen de kortste keren weer in eindeloos gezwam en geneuzel) een groot overzicht te schrijven van de Atlantische geschiedenis. Niet alleen omdat het leuk is, maar ook omdat het handig is om eens een overzicht te hebben, en een goede manier om je geschiedenis te toetsen aan het realismegehalte. Uiteindelijk hebben we dan een heel mooi naslagwerk (misschien zelfs in boekvorm? ik heb geen idee of dat mogelijk zou zijn). Wat het natuurlijk lastig maakt, is dat je nooit helemaal up to date bent, aangezien er altijd landen in ontwikkeling zijn, maar daar vinden we wel wat op. :)

Wie ziet dit zitten? Het lijkt me een leuke uitdaging om met zijn allen aan te gaan.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: (canon van de) Atlantische geschiedenis

Bericht door Matt » wo 21 okt 2015, 19:51

Ik ben wel voor dat er ook kaartjes worden gemaakt. Ik vind het altijd wel fijn om dit soort dingen (carto)grafisch weer te geven.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: (canon van de) Atlantische geschiedenis

Bericht door TBR » wo 21 okt 2015, 21:53

Lijkt me een mooi opzet, maar ik voorzie al heel wat dingen die zullen botsen, of dingen waar twee geofictici een totaal verschillend beeld over hebben... Sowieso is alle geschiedenissen lezen al een opgave. ;)
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: (canon van de) Atlantische geschiedenis

Bericht door BlaZ » wo 21 okt 2015, 23:23

We zouden kunnen pogen de vroege geschiedenis in ieder geval te stroomlijnen.


Laten we beginnen met de eerste beschavingen doormiddel van het gebruik van een tijdlijn. Dumerië heeft pas geschiedenis vanaf het jaar 0 +/- dus hier kan ik niks aan toevoegen.

-10000vc eerste mensen op Borealië-
etc
etc

Gebruikersavatar
CX1000
Berichten: 499
Lid geworden op: do 25 jul 2013, 12:21
Locatie: Rasovonto [KVA], Bunnik [NLD]

Re: (canon van de) Atlantische geschiedenis

Bericht door CX1000 » do 22 okt 2015, 10:51

Het lijkt me ook een heel leuk plan. Ik denk dat je het inderdaad eerst in een simpele tijdlijn zou kunnen samenvatten, zodat je van daaruit kunt voortborduren.

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: (canon van de) Atlantische geschiedenis

Bericht door Faylin » do 22 okt 2015, 17:07

Hier is al een opzetje van relevante prehistorie-geschiedenis in West-Borealië (gebaseerd op de geschiedenis van Cylenië). Namen tussen aanhalingstekens onder voorbehoud.

20.000 BCE - Migratiegolf tijdens de late Weichsel-ijstijd vanuit Noord-Amerika naar Borealie. De mensen steken over via een landbrug en komen aan in waer huidig Carthamië en Cylenië liggen. Verschillende groepen van deze "Proto-Cylenen" blijven achter, andere groepen trekken door en vormen de "Proto-Nagasken".
4000 BCE - In West-Borealië doet landbouw zijn intrede.
3500 BCE - Bouw van een eerste Cyleense tempel bij Ceylynn
3300 BCE - Begin van de bronstijd in West-Borealië door kopervondst in de westelijke Fugesen.
1946 BCE - Begin van de Cyleense jaartelling.
500 BCE - Begin van de ijzertijd in West-Borealië door ijzervondst in de Fugesen en handel met niet-inheemse volkeren.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: (canon van de) Atlantische geschiedenis

Bericht door BlaZ » do 22 okt 2015, 21:37

Faylin schreef: 500 BCE - Begin van de ijzertijd in West-Borealië door ijzervondst in de Fugesen en handel met niet-inheemse volkeren.
Wat bedoel je hier precies, handel met niet-inheemse volkeren?

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: (canon van de) Atlantische geschiedenis

Bericht door Kathor » vr 23 okt 2015, 00:07

Handel vind ik ook een erg vaag, zoniet fout begrip. 500 was namelijk het jaar dat de Germaanse Stelmiërs landden in Carthamië en een rijk stichten in Centraal en Oost-Carthamië.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: (canon van de) Atlantische geschiedenis

Bericht door Faylin » vr 23 okt 2015, 07:32

Wellicht is de term wat ongelukkig gekozen. Tussen 500 en 0 BCE kwamen ook de Neuren aan in West-Borealië. Hierdoor kwamen de Noordelijke Cylenen ook in aanraking met ijzer. Ik had in gedachten dat dit door handel kwam, maar dat laat ik dan nog in het midden.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: (canon van de) Atlantische geschiedenis

Bericht door BlaZ » vr 23 okt 2015, 09:51

Faylin schreef:Wellicht is de term wat ongelukkig gekozen. Tussen 500 en 0 BCE kwamen ook de Neuren aan in West-Borealië. Hierdoor kwamen de Noordelijke Cylenen ook in aanraking met ijzer. Ik had in gedachten dat dit door handel kwam, maar dat laat ik dan nog in het midden.
Op een eiland zo van het formaat Borealië komen de verschillende groepen altijd met elkaar in contact, kan 1 volk ijzer ontginnen en bewerken dan kan 100 jaar heel Borealië dat.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: (canon van de) Atlantische geschiedenis

Bericht door TBR » za 24 okt 2015, 20:53

Rond 500 BCE kwamen ook de eerste West-Europeanen naar Solwes.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: (canon van de) Atlantische geschiedenis

Bericht door Kathor » zo 25 okt 2015, 00:39

De eerste eeuwen/millenia van bewoning in West-Borealië werden gedomineerd door de Cylenen en de Noord-Borealiërs. Over de Noord-Borealiërs moet ik eerlijk bekennen dat ik weinig van ze weet, behalve dat ze in het huidige Tholenië en Lurarië woonden, en dat ze nog nazaten hebben.


Over de Cylenen weet ik (uiteraard) veel meer. Zij stammen af van de Cyleno-Nagasken die tijdens de laatste ijstijd de oversteek maakten van Noord-Amerika naar Borealië. De Cyleno-Nagasken splitsen zich op in 2 groepen. De Nagasken verlieten Tragonië (het Cyleense vasteland) en trokken zuidoostwaarts richting het huidige Schellingen en Nieuwegouwen. De Cylenen bleven in de regio en verspreidden zich richting het Carthaamse schiereiland, de Aquilen en de Dumerische eilanden. De Cylenen in het zuiden gingen anders leven door het andere klimaat (mediterraans vs. continentaal) en zij kregen in het Oud-Cyleens de bijnaam Carthisken, wat "mens uit het warme land" betekent.

De Cylenen (Noord-Cylenen), maar voornamelijk de Carthisken begonnen met het koloniseren van gebieden buiten hun oorspronkelijke leefgebied vanaf het 2e milennium BCE. Er was geen sprake van een eengemaakt rijk, maar van losse stadsstaatjes die dochtersteden hadden als kolonies. De meeste van deze kolonies zijn de basis van moderne steden in grote delen van Zuid- en West-Borealië, voorbeelden zijn Corduba, Egis, Spina, Traianopolis (allen in Dumerië) alsmede Ziel in Schellingen. Van andere steden in o.a. Zuid-Schellingen en Oost-Dumerië vermoedt men dat ze een Carthiskische oorsprong hebben, dit is echter niet materieel bewezen behalve bij Ziel.

Het einde aan dit grote rijk kwam er bij de invallen van talloze volkeren waaronder een hoop Indo-Europeanen en Karktiërs in het midden van het eerste millenium BCE. De Carthisken verloren al hun kolonie's in Oost-Dumerië en Zuid-Dumerië aan de Karktiërs en enkel de Dumerische noordkust bleef Carthiskisch. Zuid-Schellingen viel ten prooi aan oprukkende Nagasken en zelfs in het Carthaamse binnenland vestigden zich Germaanse Stelmiërs en Neuren. Rond het jaar 0 bezetten Romeinse Republikeinen de overige Carthiskische steden in Dumerië en de Zuidelijke Aquilen. Het doek valt over de Carthiskische rijkjes in Borealië.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: (canon van de) Atlantische geschiedenis

Bericht door BlaZ » zo 25 okt 2015, 06:21

Tegen het jaar 185 na christus zouden de Dumeriërs de laatste Carthiskische steden aan de noordkust innemen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten