[DVL] Historische kaarten

Overzichten van internationale afspraken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

[DVL] Historische kaarten

Bericht door BlaZ » wo 07 dec 2016, 22:39

Een historische basiskaart voor Davaleda

http://fayl.in/KSLb


Ik zou graag continueren met een kaart voor 1950 of 1900, gezien de recentelijkheid zou een extra kaart voor 1950 me prima lijken.

Graag zou ik vernemen, mochten er wijzigingen zijn in 1900 ten opzichte van de situatie in 2000 op het gebied van:

-hoofdstad
-belangrijke steden
-overige steden
-grenzen

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [DVL] Overzicht Davaleda

Bericht door SjorsB » do 08 dec 2016, 10:21

In de naam van Forezen zijn enkele tekens weggevallen. Verder een goed initiatief!

Wat betreft Fingevoren:
Sinds 1944 heeft Fingevoren de huidige grenzen; van 1912 tot 1944 hoorde de Fenjamese regio Phatera ook bij Fingevoren, van 1852 tot 1912 gold dit voor heel Fenjamen. Van 1741 tot 1852 was er het Fingevoraans Bondsrijk (met roulerend koningsschap en hoofdstad), een vrij losse federatie van de losse koninkrijkjes van daarvoor. Dit is hoe het in grote lijnen is maar e.e.a. kan nog veranderen. Ik heb nu alleen nog maar oorlogjes met Fenjamen ''ingepland'' maar het kan zijn dat er nog meer zijn geweest met andere buurlanden. (Ik denk dat Fingevoren meer NiD-gezind is en Fenjamen meer Seoviëgezind.)

Voor 1921 heette Stimə Asokiwore 'Sakhunet'.

Wat betreft Ireggio:
1639: Aneva had de provincie Irië weer geopend en het deel van Ireggio ten noorden van de rivier Ochigleri, later genaamd Pgenni, hoorde bij Irië. Het deel ten zuiden van de Ochigleri (later genaamd Heger) was verdeeld over verschillende Forezische graafschappen: Bali en Heźar.
1683: Na onafhankelijkheidsoorlog waarin Pgenni, Bali en Heźar zich verenigden zijn er twee staatjes: vorstendom Heger (Heźar+Bali, hoofdstad Orezenga) en vorstendom Pgenni (hoofdstad Miletta).
1735: Koninkrijk van Pgenni en Heger; dubbelmonarchie van beide vorstendommen
1812: afschaffing dubbelmonarchie, Koninkrijk Ireggio - daarna geen veranderingen voor belang van de kaart

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [DVL] Overzicht Davaleda

Bericht door Matt » do 08 dec 2016, 14:03

Leuk idee! Ik zou inderdaad bepaalde jaartallen nemen waar mensen aangeven hoe destijds de situatie was, want anders kan iedereen hier zijn beknopte geschiedenis wel posten. Voor de situatie van Fenjamen verwijs ik door naar de huidige kaart voor meer informatie over de gebieden en de ligging van de steden. Grappig dat je het eiland tussen Fenjamen en Fingevoren (ik neem aan per ongeluk) een andere kleur hebt gegeven; dit is namelijk een betwist eiland tussen de twee landen.

Fenjamen in 1950: [Hertogdom] Phatera (Phatera, incl. Phatera Matsi) met als hoofdstad Moriwore. [Federatie] Falutse Sejolismeit (Mondakman en Lokhatharin) met als hoofdstad Erabago. Radinə Kik heette Radenon Kikkh en Akhtan Mikə heette Akhtan Mikkhə. Aan de belangrijke steden is verder niets veranderd.

Fenjamen in 1900: Zoals SjorsB aangaf vormde heel Fingevoren en Fenjamen één land. In deze tijd heette Radinə Kik, Radinə Kiki; en Akhtan Mikə, Akhtha Likə. Erabago was geen belangrijke stad en Tharuda heette Lokhatangə (?).

Indien je meer kaarten wil maken:
Fenjamen in 1800: Omekin Falutseit (Mondakman en Phatera, waarbij Wagenore Mekin slechts voor een deel bij deze unie hoorde) met als hoofdstad Erabago. Lokhatharin en een deel van Wagenore Mekin behoorde tot het Ktepische Rijk. In deze tijd is Radinə Kik nog geen belangrijke stad.

Je zou overigens Maminlifeit Mikə ook op de kaart kunnen toevoegen, aangezien dit een belangrijke havenstad is. Noot: Moriwore is alleen als hoofdstad van Phatera belangrijk; verder is deze stad niet interessant om te vermelden.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DVL] Overzicht Davaleda

Bericht door BlaZ » vr 09 dec 2016, 02:37

Ik wil even bij 1900 beginnen en ze een voor een nemen, zodat informatie beperkt blijft tot een periode wat het overzicht bemakkelijkt.

Na het bedenken van de historie van Dumerië, waar ik bij het begin begonnen ben, ben ik ook van mening dat een teruggang in de tijd veel gemakkelijker is als het eindproduct in feite al bekend is.
Als je ver terug aanvangt en dan naar een eindproduct toewerkt beperk je enkel je eigen creativiteit denk ik.



Gaarne nog wat meer data voor 1900-

Fingevoren en Fenjamen zijn denk gereed voor de 1900 versie.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [DVL] Overzicht Davaleda

Bericht door SjorsB » vr 09 dec 2016, 07:51

Ik werk bij het schrijven van een geschiedenis niet per se van voor naar achter. Ik bepaal eerst wat globale periodes in de geschiedenis en die werk ik in willekeuroge volgorde uit

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [DVL] Overzicht Davaleda

Bericht door TBR » vr 09 dec 2016, 13:13

Over die data moet eerst nog onderhandeld worden tussen de betrokkenen. Nog lang niet alles van geschiedenis is bekend. Zo heb ik wel een idee over het Viguros van 1900, maar de grenzen daarvan kunnen grondig verschillen. Zo geloof ik dat met Nefen en Daar er wel een andere grens kan zijn, maar dit geldt eigenlijk voor elk buurland. In 1900 had Viguros nog maar net de controle over het noorden in handen gekregen, dus ook daar kunnen de grenzen er helemaal anders uitzien. Dit soort projecten is leuk, maar moeilijk, aangezien nog niet iedereen in dezelfde fase zit van geschiedenisbeschrijving.
Ik heb bijvoorbeeld de recente geschiedenis van Viguros al best goed uitgewerkt (nog niet allemaal gepost), maar alles voor 1900 is nog een vaag concept.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DVL] Overzicht Davaleda

Bericht door BlaZ » vr 09 dec 2016, 16:45

SjorsB schreef:Ik werk bij het schrijven van een geschiedenis niet per se van voor naar achter. Ik bepaal eerst wat globale periodes in de geschiedenis en die werk ik in willekeuroge volgorde uit
Dat vind ik persoonlijk niet fijn werken aangezien je een zeer fractioneel resultaat krijgt, dat was mijn ervaring met Dumerië in ieder geval. Daarnaast vond ik het lastig om vanuit een vaststaande basis naar een vaststaande basis te werken. Het was naar mijn mening zeer limiterend, vandaar deze nieuwe aanpak, maar het staat ieder uiteraard vrij om zijn eigen aanpak te verkiezen.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [DVL] Historische kaarten

Bericht door TBR » za 10 dec 2016, 00:35

^^ Iedereen werkt zijn geschiedenis gewoon uit zoals hij wil, kaarten kunnen later nog aangepast worden.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DVL] Historische kaarten

Bericht door BlaZ » za 10 dec 2016, 19:22

TBR schreef:^^ Iedereen werkt zijn geschiedenis gewoon uit zoals hij wil, kaarten kunnen later nog aangepast worden.
Uiteraard, het is enkel mijn persoonlijke mening.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 4 gasten