Telefonie: landnummers

Overzichten van internationale afspraken
Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: Telefonie: landnummers

Bericht door Matt » do 12 sep 2013, 19:29

Waarom is het niet gewoon mogelijk om 00 te gebruiken voor zowel Atlantis als daarbuiten, of 000, of wellicht iets heel anders zoals 099 of 079? Je krijgt dan niet dat je voor Atlantis en daarbuiten een aparte toegangscode hebt. Er zijn veel landen die geen 00 als internationale toegangscode hebben, dus in "het echt" gebeurt dat ook. Ik zie wel dat er nog veel ingewikkeldere systemen bestaan op de wereld als de voorgestelde Atlantische telefoonunie. Zo ingewikkeld is de telefoonunie niet?
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Telefonie: landnummers

Bericht door Kaaiman » do 12 sep 2013, 21:28

Ties schreef:Het heeft als voordeel dat toekomstige landen verzekerd zijn van een nummer.
Jup. Daar is het allemaal primair om te doen. Nu voorsorteren op later.
Landen die niet mee willen doen, ook goed. De enige frictie ontstaat bij de huidige 28x-codes.
De huidige +28x-codes zijn:
+280 = Jamara-eilanden (geen tegenreactie)
+281 = Imaginia (geen tegenreactie)
+282 = Brilamontio (bevestigd: 1 oktober 2013)
+283 = Sustulië (bevestigd: 1 oktober 2013)
+284 = Schellingen (geen tegenreactie)
+285 = Frankenland (bevestigd: 1 januari 2014)
+286 = Hochmark (geen tegenreactie)
+287 = Dralité (geen tegenreactie)
+288 = Nova Hollandia (geen tegenreactie)
+289 = Steinmarken (geen tegenreactie)

Vooralsnog levert dit dus nog geen problemen op.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: Telefonie: landnummers

Bericht door TzM23 » do 12 sep 2013, 21:37

Tholenië wil mee doen vanaf 1 juli 2014.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: Telefonie: landnummers

Bericht door Marcel » do 12 sep 2013, 21:39

Kaaiman schreef:+285 = Frankenland (bevestigd: 1 januari 2014)
Maar als het niet hoeft gaat de knop niet om. Ik blijf tegen, en zie meer in een omnummering zodat alles weer op elkaar aansluit.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: Telefonie: landnummers

Bericht door Kathor » do 12 sep 2013, 21:43

Carthamië heeft geen interesse in dit systeem en doet hier niet aan mee
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Telefonie: landnummers

Bericht door Kaaiman » do 12 sep 2013, 21:45

Matt schreef:Waarom is het niet gewoon mogelijk om 00 te gebruiken voor zowel Atlantis als daarbuiten, of 000, of wellicht iets heel anders zoals 099 of 079? Je krijgt dan niet dat je voor Atlantis en daarbuiten een aparte toegangscode hebt. Er zijn veel landen die geen 00 als internationale toegangscode hebben, dus in "het echt" gebeurt dat ook. Ik zie wel dat er nog veel ingewikkeldere systemen bestaan op de wereld als de voorgestelde Atlantische telefoonunie. Zo ingewikkeld is de telefoonunie niet?
Alleen 00 voor alle internationale nummers is op zich wel mogelijk. Je hebt dan alleen niet meer het afkortings- en mogelijke tariefvoordeel van telefoneren binnen Atlantis.

Ergo: met alleen 00 voor internationaal wordt telefoneren vanuit Atlantis naar een buurland 2 cijfers langer (namelijk de 2 en de 8), naar buiten Atlantis 1 cijfer korter. Dan gaat alleen wel het tariefvoordeel van bellen binnen de unie verloren. De kans is het grootst dat er binnen de unie gebeld wordt, dus voordeel in tarief en in een korter nummer is dan wel wenselijk. Maar goed, met de huidige computertechnieken is dat natuurlijk wat arbitrair.

Het ligt er ook nog aan hoe je de unie historisch uitlegt.
Spoiler: weergeven
In het verleden was de Sovjet-Unie bijvoorbeeld +7. Naarmate er meer mensen, zelfstandige landen en aansluitingen kwamen, is dit nummer steeds verder opgesplitst. Nu maken nog maar een paar landen gebruik van +7, voormalige +7-landen kregen veelal een +xxx-nummer.
Iets dergelijks gebeurt nu ook in Atlantis. In realistische zin omdat het aantal landen toeneemt, in geofictieve zin omdat er steeds meer aansluitingen zijn. Toekomstige geofictieve landen hebben in het 'verleden' voor ze op dit forum kwamen dus samen moeten doen met landennummers van andere landen.
Je kunt interpreteren dat 1 oktober 2013 de unie ingaat, maar ook dat de unie in de geofictieve werkelijkheid al veel eerder is opgericht (jaren '80/'90 bijvoorbeeld). Dit wordt wel wat ingewikkeld, dus ik houd maar 1 oktober 2013 aan als de 'werkelijke' datum van invoering.
Het lijkt me echter wel verstandig/realistisch om het telefoonsyteem zo op te vatten dat het in grote lijnen overeenkomt met wat er (ook in het verleden) gangbaar was, dus met tariefvoordelen binnen een bepaalde landenzone (dus het +28-gebied), net zoals er in Nederland bij de meeste aanbieders nog altijd tariefverschil is tussen lokaal en interlokaal bellen.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: Telefonie: landnummers

Bericht door Matt » do 12 sep 2013, 21:56

Oké, dan had ik dat anders begrepen. In principe denk ik wel dat een aparte toegangscode voor Atlantis meer voordelen heeft. Historisch gezien zou je natuurlijk ook kunnen zeggen dat er eerst alleen driecijferige landnummers waren in de range +28x. Atlantidië had dan bijvoorbeeld +280 en Schellingen/Imaginië +281 enz. Dan zou het historisch gezien logischer zijn om een aparte toegangscode voor Atlantis te gebruiken.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Telefonie: landnummers

Bericht door Kaaiman » do 12 sep 2013, 22:14

Marcel schreef:zie meer in een omnummering zodat alles weer op elkaar aansluit.
Op 23 augustus (dus al bijna 3 weken geleden) schreef ik:
Als iemand een beter idee heeft voor een hervorming van het telefoonstelsel: doe een voorstel!
Als je dan vervolgens niet met een (enigszins concreet) voorstel komt, vind ik niet dat je recht hebt om te blijven zeggen dat je het er niet mee eens bent. Je wilt wel een hervorming, maar duidelijk niet zoals ik heb voorgesteld. Echter, je hebt ook niet laten zien hoe je het dan wèl wilt hebben. :S

Meedoen aan de telefoonunie is niet verplicht, maar besef wel dat je een verantwoordelijkheid hebt naar toekomstige geofictici. Althans, ik ga er wel van uit dat Atlantis over een paar jaar nog bestaat en actief is.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: Telefonie: landnummers

Bericht door Marcel » do 12 sep 2013, 22:31

^^ Dat heb ik wel geschreven. Omnummeren zoals operatie Decibel. Als de 28x en 29x serie naar Boralië gaat (280 ~ 289 en 292 ~ 296), de 21x serie naar Atlantis, inclusief Hochmark-Dralité (210, 211, 214, 215 en 217) en de losse landen krijgen een los nummer, dan denk ik dat je een groot deel van het probleem opgelost hebt.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Telefonie: landnummers

Bericht door Kaaiman » do 12 sep 2013, 22:49

^^ Dat denk ik niet. De unie is juist bedoeld om meer nummers vrij te krijgen. Jij stelt nu enkel een herverdeling voor, wat weliswaar een logischere geografische verdeling oplevert, maar geen nieuwe vrije nummers.

Stel dat Atlantis nog 20 landen erbij krijgt, dan zal er alsnog hervormd moeten worden (ook in de forumstructuur trouwens), omdat het dan opnieuw krap wordt met de nummers. :)

Het +28-systeem bevat nu een kleine 30 gereserveerde nummers, dus is er nog ruimte voor zo'n 70 nieuwe landen. En stel dat die 70 nummers opraken, dan kun je tegen die tijd (over 10 jaar?) alsnog ooit gaan putten uit de nummers die nu nog in gebruik zijn zolang de unie niet is ingetreden.

Ik verwacht niet dat het zo'n vaart zal lopen, maar het nummers schrapen uit het huidige wereldwijde systeem wordt hoe langer hoe (geografisch) onlogischer, dat merkt iedereen hier wel denk ik. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: Telefonie: landnummers

Bericht door Marcel » do 12 sep 2013, 22:58

Kaaiman schreef:Het +28-systeem bevat nu een kleine 30 gereserveerde nummers, dus is er nog ruimte voor zo'n 70 nieuwe landen. En stel dat die 70 nummers opraken, dan kun je tegen die tijd (over 10 jaar?) alsnog ooit gaan putten uit de nummers die nu nog in gebruik zijn zolang de unie niet is ingetreden.
Wat je zelf al schrijft: Zo'n vaart zal het niet lopen. Ik denk dat het beste is om er op terug te komen als er nog 15 landen bij kunnen komen.
Kaaiman schreef:Ik verwacht niet dat het zo'n vaart zal lopen, maar het nummers schrapen uit het huidige wereldwijde systeem wordt hoe langer hoe (geografisch) onlogischer, dat merkt iedereen hier wel denk ik. ;)
Dat ben ik met je eens. Wat je nu zou kunnen doen is kritisch kijken naar het huidige systeem, eventueel met hulp van de Centrale Kaart. Op basis van de liggen van de landen geef je ze een nummer toe die het beste daar in past.

En natuurlijk : Landen die niet meer gebruikt worden (overwoekerd) de nummers van af pakken en recyclen voor nieuwe (toekomstige) landen.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: Telefonie: landnummers

Bericht door Koen » vr 13 sep 2013, 11:28

Het doel van het plan was toch dat de landnummers niet op zouden raken? Daar heb je die internationale toegangsnummers (00 en 000) toch niet voor nodig?

Het tarief wordt volgens mij berekend via de landnummers, niet via het aantal cijfers van het telefoonnummer. Naar Duitsland (+49) bellen is toch ook goedkoper dan naar Australië (+61)?

Daarnaast vind ik het juist onhandig dat er zo twee landnummers (93 en 2893) voor elk land ontstaan en dat je verschillende toegangsnummers (00 en 000) moet bellen voor binnen en buiten Atlantis. Dat lijkt me verwarrender voor de gewone burger dan dat je gewoon 00-2893-xxxxxxxx moet bellen voor Laconia en 00-31-xxxxxxxx voor Nederland.

Ten slotte vind ik het voordeel van kortere nummers niet heel erg belangrijk. Het is tenslotte maar één extra cijfer (2893 i.p.v. 293) en zo vaak wordt er nou ook weer niet naar het buitenland gebeld.

Dus kan iemand een goede reden geven om twee verschillende internationale toegangsnummers voor binnen en buiten Atlantis te gebruiken?
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: Telefonie: landnummers

Bericht door SjorsB » vr 13 sep 2013, 12:25

Mensen, met al dit 'gedoe' heb ik besloten dat Uneta voorlopig niet meedoet met deze actie. +969 is waarmee er naar Uneta gebeld kan worden en dat is het. ;)

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: Telefonie: landnummers

Bericht door Koen » vr 13 sep 2013, 14:04

Laconia wil best meedoen, maar ik wil wel een serieuze discussie over wat wel en wat niet nodig is aan het nieuwe systeem. Het zomaar opleggen van zaken die niet persé nodig zijn, wil ik niet accepteren.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: Telefonie: landnummers

Bericht door Marcel » vr 13 sep 2013, 17:57

Koen schreef:...serieuze discussie...
Is de discussie die nu gevoerd wordt niet serieus genoeg? Zoveel landen, zoveel ideeën.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: Telefonie: landnummers

Bericht door Kathor » vr 13 sep 2013, 18:17

Tja, zeker als er sommigen anderen er van gaat betichten dat ze het door mekaars strot rammen :roll:
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: Telefonie: landnummers

Bericht door TBR » vr 13 sep 2013, 18:25

Als het nieuwe telefoonsysteem geen verplichting zal vormen, zie ik niet in waarom er problemen zouden van komen. Ardeim en Solwezië zullen wel niet meedoen aan de telefoonunie, ik zie er het nut niet echt van in, en een telefoonunie zou ook erg onlogisch zijn in mijn geschiedenis. Als er echt tekorten aan landnummers zouden ontstaan, dan staat een van mijn landen met plezier een landnummer af, en dan zullen beide landen hetzelfde landnummer gaan gebruiken.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: Telefonie: landnummers

Bericht door Marcel » vr 13 sep 2013, 18:56

katherman111 schreef:Tja, zeker als er sommigen anderen er van gaat betichten dat ze het door mekaars strot rammen :roll:
Ik mag dan toch ook wel een mening geven? Kaaiman mag daar gerust op reageren.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: Telefonie: landnummers

Bericht door Kathor » vr 13 sep 2013, 19:01

Neen, maar van tact was er niet veel sprake...
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: Telefonie: landnummers

Bericht door lajos » za 14 sep 2013, 13:40

Ik vind het een prachtig systeem en mocht Kwang-Yung toegelaten worden tot Atlantis, dan zal het zeker toetreden tot de telefoonunie.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: Telefonie: landnummers

Bericht door SjorsB » za 14 sep 2013, 13:56

Ook zandbaklanden mogen al toetreden hoor ;)

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: Telefonie: landnummers

Bericht door Koen » za 14 sep 2013, 20:31

Laconia zou graag het landnummer +2893 krijgen om zo nummers vrij te houden. Dit onder voorwaarde dat Laconia zelf haar internationale toegangsnummer(s) mag bepalen. Ik denk dat ik nu wel genoeg heb beargumenteerd waarom ik het 00-000-systeem en de 'telefoonunie' niet nodig vind.
Kaaiman schreef:Het ligt er ook nog aan hoe je de unie historisch uitlegt.
In het verleden was de Sovjet-Unie bijvoorbeeld +7. Naarmate er meer mensen, zelfstandige landen en aansluitingen kwamen, is dit nummer steeds verder opgesplitst. Nu maken nog maar een paar landen gebruik van +7, voormalige +7-landen kregen veelal een +xxx-nummer.
Iets dergelijks gebeurt nu ook in Atlantis. In realistische zin omdat het aantal landen toeneemt, in geofictieve zin omdat er steeds meer aansluitingen zijn. Toekomstige geofictieve landen hebben in het 'verleden' voor ze op dit forum kwamen dus samen moeten doen met landennummers van andere landen.
Ik denk niet dat je Atlantis met de Sovjet-Unie kan vergelijken. De Sovjet-Unie is een land dat uiteen is gevallen. Veel van de nieuwe zelfstandige landen hebben zoveel mogelijk geprobeerd het Sovjetverleden uit te wissen, omdat ze onderdrukt werden. Daardoor is het +7-nummer is veranderd.
Atlantis is daarentegen nooit een eenheid geweest, maar een werelddeel met juist grote verschillen tussen de landen. Ik kan me niet voorstellen dat vroeger meerdere landen in Atlantis samen een landnummer (met alle organisatie erachter) hadden en net nu er steeds meer toenadering tussen landen is, dat op te splitsen.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: Telefonie: landnummers

Bericht door SjorsB » za 14 sep 2013, 20:52

Hoe komt iedereen erbij dat je niet zelf je internationale toegangsnummer mag bepalen? Het oorspronkelijke plan had daar volgens mij helemaal niks mee te maken... :S
Laatst gewijzigd door Marcel op za 14 sep 2013, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afkorting even een normaal woord van gemaakt.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: Telefonie: landnummers

Bericht door Koen » za 14 sep 2013, 21:01

^^ Dat is juist het punt waar ik kritiek op had. Kaaiman stelde het volgende voor:
Kaaiman schreef:Ik stel voor dat de telefoonunie +28 ingaat per 1 oktober 2013 zoals eerder voorgesteld:

0: toegangsnummer nationaal
00: toegangsnummer internationaal binnen Atlantis
000: toegangsnummer internationaal buiten Atlantis
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Telefonie: landnummers

Bericht door Kaaiman » di 17 sep 2013, 22:09

Op Goepoeia heb ik het systeem uitgewerkt: http://www.geopoeia.net/wiki/Atlantische_Telefoonunie

Enkele opmerkingen:
  • Kwang-Yung krijgt nummer +2890 toegewezen.
  • Bij Laconia is vermeld dat het land afwijkende toegangsnummers gebruikt.
  • Gereserveerde nummers van niet deelnemende landen staan als gereserveerd in de lijst.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast