[DUM] Nieuwsupdates

Res publica Populi Dumerii

Moderator: BlaZ

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » di 21 jan 2014, 09:58

lajos schreef:BlaZ,

Op de meest recente kaart van Kwang Yung heb ik ook jouw wegen en plaatsen overgetekend (en een paar heel kleine weggetjes die al op de kaart stonden doorgetrokken). Weet je al hoe deze plaatsen heten?
Van links naar rechts Virovesca, Heraclea Crusica, Oiasso

Het gebied rond de Crusus wordt ook wel Crusia genoemd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door Kaaiman » di 21 jan 2014, 10:48

Ik kan me zo voorstellen dat er tussen Dumeria en Sustulië de nodige uitwisseling is. In Sustulië (en het oosten van Brilamontië) spreekt men Claudirisch, dat weliswaar een verbasterde vorm Latijn is, maar nog altijd goed herkenbaar als Latijn. Ik denk dat het onderlinge verschil te vergelijken is met Noors/Zweeds/Deens. Wellicht verschilt de Dumerische uitspraak ook een beetje per gebied?
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door lajos » di 21 jan 2014, 12:08

BlaZ schreef:Van links naar rechts Virovesca, Heraclea Crusica, Oiasso
Als ik je goed begrijp betekent dat dat Virovesca de grotere plaats ter hoogte van Hieng Dhu is (in het uiterste westen van het kaart en het dichtst bij zee). Heraclea Crusica ligt onder de letter g; en Oiasso onder Kw. Klopt dat?

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » di 21 jan 2014, 14:57

lajos schreef:
BlaZ schreef:Van links naar rechts Virovesca, Heraclea Crusica, Oiasso
Als ik je goed begrijp betekent dat dat Virovesca de grotere plaats ter hoogte van Hieng Dhu is (in het uiterste westen van het kaart en het dichtst bij zee). Heraclea Crusica ligt onder de letter g; en Oiasso onder Kw. Klopt dat?
Juist, :d

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » di 21 jan 2014, 16:53

Kaaiman schreef:Ik kan me zo voorstellen dat er tussen Dumeria en Sustulië de nodige uitwisseling is. In Sustulië (en het oosten van Brilamontië) spreekt men Claudirisch, dat weliswaar een verbasterde vorm Latijn is, maar nog altijd goed herkenbaar als Latijn. Ik denk dat het onderlinge verschil te vergelijken is met Noors/Zweeds/Deens. Wellicht verschilt de Dumerische uitspraak ook een beetje per gebied?
Ik denk dat de inwoners van beide landen gewoon met elkaar kunnen praten inderdaad.

Qua spelling verschilt de Dumerische spelling weinig van het klassiek latijn. Natuurlijk zijn er in de loop der tijden wel veel woorden toegevoegd.
Wat betreft leenwoorden komt de meerderheid uit het Spaans/Portugees en Italiaans.

Binnen Dumeria zelf zijn er ook wat verschillen, elk eiland heeft zo zijn eigen accent.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door NovaHollandia » di 21 jan 2014, 17:08

Als beide volken nauwe contacten hebben gehad, zouden er dan door een van beide volken / wellicht beide volkeren in het verleden geen pogingen zijn gedaan om het gebied waar nu Hochmark ligt te bevolken/annexeren/veroveren ?

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » di 21 jan 2014, 17:18

Dat is misschien een interessant idee voor de periode na 500.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door Kaaiman » wo 22 jan 2014, 14:18

Hochmark was toen bewoond door de Yunoi, de oorspronkelijke prehistorische bewoners van Atlantidië. Rond 810 kwamen de vikingen, die daar in eerste instantie alleen Yunoi troffen en later ook een Romeins volk. De eerste Romeinen kwamen waarschijnlijk al in de tweede eeuw voor Christus op Atlantidië, maar hadden weinig contact met de Yunoi.

Mogelijk dat Cato tijdens zijn vlucht ook nog Atlantidië heeft aangedaan?
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » wo 22 jan 2014, 15:01

Kaaiman schreef:Hochmark was toen bewoond door de Yunoi, de oorspronkelijke prehistorische bewoners van Atlantidië. Rond 810 kwamen de vikingen, die daar in eerste instantie alleen Yunoi troffen en later ook een Romeins volk. De eerste Romeinen kwamen waarschijnlijk al in de tweede eeuw voor Christus op Atlantidië, maar hadden weinig contact met de Yunoi.
m
Mogelijk dat Cato tijdens zijn vlucht ook nog Atlantidië heeft aangedaan?
Of een losse expeditie, nadat Ursica al onder Dumerische controle was, waarna rond 150-200 na christus (toen de eilanden Boia, Herulia en Ursica overbevolkt begonnen te raken), meerdere groepen kolonisten die richting uit trokken.
Wellicht dat de Iunoi(Yonoi) enkel in het binnenland woonden en de Dumeriërs wat handelplaatsen aan de kust hadden en verderop in het huidige Sustulia wat verder het binnenland in konden trekken. (Door gebrek aan tegenstand van de Iunoi)
Isdera lijkt me een goede vestigingsplaats met een beschermde baai (bovendien klinkt de naam wat Latijnser)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door Kaaiman » do 23 jan 2014, 08:28

Van de Yunoi is weinig bekend, alleen dat ze ten tijde van de vinkinginvasie militair weinig voorstelden. Atlantidië was dunbevolkt en noodzaak tot oorlog en verdediging was er niet tot nauwelijks.

De Yunoi woonden zowel aan de kust als in het binnenland. Door verdrukking door andere volken hebben ze zich enkel staande weten te houden aan de grillige noordelijke kust van Hochmark. Ze zijn dus noodgedwongen een echt kustvolk geworden, terwijl enkele vondsten erop wijzen dat ze voorheen ook in de binnenlanden geleefd moeten hebben. Maar zoals gezegd, van de (vroege) Yunoi is weinig gevonden en weinig bekend.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » do 23 jan 2014, 13:32

Dan lijkt het door mij geschetste scenario niet zo onrealistisch. Een rotsachtige kust zou men liever laten voor wat het was.


Net even de nummering van de snelwegen afgewerkt

http://i.imgur.com/fXTQPAX.jpg
Spoiler: weergeven
Snelwegen -van- -naar-
R0 Pistoriae Portus Veneris
R1 Nemausus Bostra
R2 Elusio Uxellodunum
R3 Balisipo Emporiae
R4 Hippo Rhytus Phileopolis
R5 Pompeiopolis Paraetonium
R6 Corduba Arpi
R7 Sestinum Emporiae
R9 Neopolis Phileopolis
R10 Arpi Bauli
R11 Neopolis Masa
R12 Traianopolis Remuria
R13 Foruli Silvium
R14 Miliddi Scicli
R15 Disopolis Volturnum
R16 Mattium Minitiacum
R17 Pessinus Hieronium
R18 Atrosus Imperia
R19 Posidium Spina
R20 Corduba Castrum Novum
R21 Scolacium Olisipo
R22 Tripolis Amenum (Sceligna)
R23 Traianopolis Condate
R25 Pantica R16
R26 Hydrapolis Arlenum (Sceligna)
R27 Ateste Soli
R30 Nelmola Rausa
R31 Aesuri Acervo
R34 Antipolis Apua
R41 Corduba Burdigala
R43 Sarni Idruntum
R50 Spaccafurnu Priolu
R54 Apollonium
R56 Apollonium Magnesia
R60 Apollonium Osca
R61 Sebastopolis Icosium
R63 Prosophis Budua
R65 Tremithus Arcobriga
R68 Apollonium Nicephorium
R70 Apollonium Istrus
R77 Aovae Soli
R82 Ausculum Condidum
R89 Sularinu Scicli
R90 Spaccafurnu Fluridia
R97 Amestralus R82
R100 Tripolis
R107 Corduba
R109 Imperia
R110 Burdigala
R111 Brino
R113 Pessinus/Hieronium
R117 Ergisium
R121 Firmium
R139 Burgiu Costunaci
R140 Rusulini Puortupalu
R163 Aquilonia
R165 Apollonium
R168 Issus
R169 Serdica/Icosium
R170 Apollonium
R171 Serdica
R175 Aquilonia
R176 Issus
R180 Apollonium
R196 Trappitu Minerva
R198 Ferla
R199 Turba Alba

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door SjorsB » do 23 jan 2014, 13:37

Wow 8| Werkelijk een prachtige kaart!

Ik begin zelf altijd met tellen bij 1 qua wegnummering, maar er zal vast wel een reden voor zijn dat er een R0 bestaat. Goed netwerk lijkt me; In de Fugesen lopen (logischerwijs) niet zoveel snelwegen natuurlijk, en met al die eilanden kan je geen perfect grid maken.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » do 23 jan 2014, 14:30

Ik heb een systeem gebruikt op het vaste land inderdaad. Even nummer oost-west oneven noord zuid. Op de eilanden zijn de nummers zelf dan niet zo relevant qua systeemfunctie in derdaad.
De R0, gewoon omdat het kan, het is uitspreekbaar, makkelijk noteerbaar.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door Dulminis » do 23 jan 2014, 17:35

Mooi en overzichtelijk inderdaad. De kleurkeuze bevalt me ook erg goed.

Wel een vraag (die niets met de nummering te maken heeft): is de c in plaatsen met Acquae expres? Voor zover ik weet komt die in het oorspronkelijke Latijnse woord namelijk niet voor, maar wel in het Italiaanse.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » do 23 jan 2014, 18:46

Goed dat je dit opmerkt. Dit is een resultaat van het deplorabele niveau van mijn Latijn.

Ik zie dat ik in die regio ook een snelweg ben vergeten te nummeren. :D

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door Dulminis » do 23 jan 2014, 18:56

O ja, dat was me ook al opgevallen, maar me vervolgens weer ontschoten :D
Mocht je eens hulp nodig hebben bij Latijnse vertalingen, vraag gerust! Het is (voor zover ik kan beoordelen) overigens iets minder gecompliceerd dan Litouws.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » do 23 jan 2014, 23:47

Dulminis schreef:O ja, dat was me ook al opgevallen, maar me vervolgens weer ontschoten :D
Mocht je eens hulp nodig hebben bij Latijnse vertalingen, vraag gerust! Het is (voor zover ik kan beoordelen) overigens iets minder gecompliceerd dan Litouws.
Litouws is lexicaal gezien nogal geïsoleerd wat het allemaal nogal onherkenbaar maakt. Alus ir mergaite (bier en vrouwen) meer hoef je ook niet weten denk ik ^^

Ik zal eens een poging wagen:
S.P.Q.D. denuncit qui prefecturae, provinciae, civitates et insulae liberae et foederatae, foedus occidentale angustum approbaverunt, et sic amphitheatro Icosii II. Februa 2014 inaugurabit.

Op 2 Februari gaat Dumeria namelijk onder bepaalde voorwaarden toetreden aan het westpact "Foedus occidentale"

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door TBR » vr 24 jan 2014, 07:52

^^ Op het eerste zich is er niet veel mis mee, maar je moet wel bedenken welke soort Latijn je wil, Klassiek Latijn? Of een modernere versie? Dat is ook van tel bij de zinsbouw. Ik zou wel het eerste werkwoord in het meervoud zetten, SPQD staat voor Sentaus Populusque Dumeriae (?), wat voor de Senaat én het volk van Dumerië staat, toch echt wel een meervoud... ;) Aarzel niet om hulp te vragen, ik denk dat er hier op het forum wel genoeg mensen zijn die Latijn hebben gestudeerd/aan het studeren zijn.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door Dulminis » vr 24 jan 2014, 08:11

BlaZ schreef:
Dulminis schreef:O ja, dat was me ook al opgevallen, maar me vervolgens weer ontschoten :D
Mocht je eens hulp nodig hebben bij Latijnse vertalingen, vraag gerust! Het is (voor zover ik kan beoordelen) overigens iets minder gecompliceerd dan Litouws.
Litouws is lexicaal gezien nogal geïsoleerd wat het allemaal nogal onherkenbaar maakt. Alus ir mergaite (bier en vrouwen) meer hoef je ook niet weten denk ik ^^
Hm. Zou het Litouwse mergaitė verwant zijn aan het Welshe merch ('meisje')?
BlaZ schreef:Ik zal eens een poging wagen:
S.P.Q.D. denuncit qui prefecturae, provinciae, civitates et insulae liberae et foederatae, foedus occidentale angustum approbaverunt, et sic amphitheatro Icosii II. Februa 2014 inaugurabit.
Dat klopt aardig. Van 'denunciare' wordt de derde persoon enkelvoud 'denunciat'. 'Qui' is eigenlijk meer betrekkelijk 'die' of 'wie'. De Latijnse variant van het voegwoord 'dat' is nogal moeilijk. Het zou misschien met 'ut' kunnen, maar ik denk dat ze er eerder een accusatief+infinitief van gemaakt zouden hebben (de opmerking van TBR hierboven mede in acht nemend zou het dan iets kunnen worden als 'SPQD denunciant prefecturas, provincias, civitates et insulas liberas foederatasque foedus occidentale anguste approbavisse,' maar mijn Latijn is in de afgelopen achttien jaar wat weggezakt).

Je doet niet aan Latijnse datering? 2 februari 2014 zou dan ante diem III Nonas Februarias MMXIV (de derde dag voor de Februari-None) zijn.
BlaZ schreef:Op 2 Februari gaat Dumeria namelijk onder bepaalde voorwaarden toetreden aan het westpact "Foedus occidentale"
Oei; Carqax wordt steeds meer ingesloten...
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door Kathor » vr 24 jan 2014, 16:47

^^ Tja, dat is de keuze van het Kartjaanse volk...
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » vr 24 jan 2014, 17:39

Dulminis schreef: Hm. Zou het Litouwse mergaitė verwant zijn aan het Welshe merch ('meisje')?
Dat lijkt eerder op Proto-Germaans magaþs, de T zie je ook terug in oud Nederlands nog > Megith


Bedankt voor de correcties, hulp. SPQD is inderdaad meervoud.
Qui zou dan de Dumerische variant van het Spaanse Que kunnen zijn. :P

Het idee is een taal die nog altijd erg op klassiek latijn lijkt, maar waarin wel enige moderne invloeden zijn terug te vinden. Gezien het toerisme zullen er veel invloeden van buitenaf zijn wat een invloed zal hebben gehad op de Dumerische taal.
Qua datumnotatie is men overgestapt naar een modernere variant op, omdat de oude variant simpelweg onpraktisch was.
Zo zal men ook lange tijd jaar notatie op basis van Ab Urbe Condita gebruikt hebben, maar als iedereen een ander systeem gebruikt, is het simpelweg handiger om je enigszins aan te passen.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door Dulminis » vr 24 jan 2014, 17:56

katherman111 schreef:^^ Tja, dat is de keuze van het Kartjaanse volk...
Nietes: Carqax maakt geen keuze. De omliggende landen kiezen voor het Westpact en Carqax ziet zich op een gegeven moment ingesloten. Voor een ietwat xenofoob en wereldvreemd volk als de Karktiërs is dat best beangstigend. 8|
BlaZ schreef:Dat lijkt eerder op Proto-Germaans magaþs, de T zie je ook terug in oud Nederlands nog > Megith
Ik meen ergens gelezen te hebben dat -aitė een achtervoegsel is dat duidt op een ongetrouwde vrouw, hetgeen voor 'meisje' waarschijnlijk sowieso van toepassing is. President Dalia Grybauskaitė zou dan niet getrouwd moeten zijn. Maar of dit achtervoegsel een eigen historie heeft en aan merg- is toegevoegd, of juist is afgeleid van mergaitė (in welk geval je inderdaad best gelijk kan hebben) moet ik nazoeken.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » vr 24 jan 2014, 18:14


Ik meen ergens gelezen te hebben dat -aitė een achtervoegsel is dat duidt op een ongetrouwde vrouw, hetgeen voor 'meisje' waarschijnlijk sowieso van toepassing is. President Dalia Grybauskaitė zou dan niet getrouwd moeten zijn. Maar of dit achtervoegsel een eigen historie heeft en aan merg- is toegevoegd, of juist is afgeleid van mergaitė (in welk geval je inderdaad best gelijk kan hebben) moet ik nazoeken.
[/quote]
Ah -aite is inderdaad is suffix voor een ongetrouwde vrouw

Voorbeeld
Achternaam Trakymas

Trakymas - Man
Trakymaite - Ongetrouwde vrouw
Trakymiene - Getrouwde vrouw

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door MandelSoft » vr 24 jan 2014, 18:35

Dulminis schreef:
katherman111 schreef:^^ Tja, dat is de keuze van het Kartjaanse volk...
Nietes: Carqax maakt geen keuze. De omliggende landen kiezen voor het Westpact en Carqax ziet zich op een gegeven moment ingesloten. Voor een ietwat xenofoob en wereldvreemd volk als de Karktiërs is dat best beangstigend. 8|
Ik vind dat je wel erg ver doordraaft met het xenofobe chauvinsime. Als het echt zo was, dan lag de V3 er niet, evenals alle spoorwegverbindingen naar Schellingen en Carthamië en Dumerië en waren er nooit plannen geweest om de V1 en V7 verder te bouwen.

Zelfs het al aardig chauvinistische Zwitserland maakt het niet zo bont. Ze zitten weliswaar niet in de EU, maar wel in Schengen. Bovendien loopt Kartjas door zijn eigen isolement heel wat economische kansen mis om het land uit het slop te halen. Vooral in de regio rond Oca liggen grote economische kansen voor het grijpen! Met een isolement laat je het in zijn geheel liggen. Probeer dat maar eens aan de kiezers te verkopen...
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door TBR » vr 24 jan 2014, 18:42

^^ Ach, wat is overdrijven? Carqax is nu eenmaal omringd door bergen, en dat zorgt vaak voor een zeker isolement, en dus wantrouwen tegenover het buitenland. En Carqax heeft, gezien de recente geschiedenis niet veel redenen om erg open te staan voor hun buurlanden, met de vele Hilgaroorlogen en de Tholeense dictatuur, die pas recent is afgelopen....
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten