[DUM] Nieuwsupdates

Res publica Populi Dumerii

Moderator: BlaZ

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door Dulminis » zo 01 dec 2013, 16:57

Blaz: Het Dumerisch latijn is inderdaad in de loop der tijd verandert, het is nog wel duidelijk herkenbaar als latijn.
Wat veel bedenkers van fictieve talen (en overigens ook geregeld mensen die verantwoordelijk zijn voor het opstellen van een officiële schrijftaal) vaak vergeten is dat spreek- en schrijftaal niet per se volledig aan elkaar gerelateerd hoeven te zijn. Het geschreven Latijn en het gesproken (vulgaire) Latijn bijvoorbeeld liepen in de oudheid al sterk uiteen, dus het is zeer goed mogelijk dat dat ook in Dumerië het geval is. Engels is een ander goed voorbeeld van een taal waarbij spelling niet precies is afgestemd op de uitspraak; Luxemburgs is een voorbeeld van het te véél afstemmen van de spelling op de uitspraak (de n aan het eind van een woord wordt bv. niet uitgesproken als het volgende woord met een bepaalde medeklinker begint, maar het feit dat daar een spellingsregel van gemaakt is, veroorzaakt nogal eens verwarring - voor zover Luxemburgers überhaupt in hun eigen taal schrijven, maar dat is weer een ander verhaal).

Grens Zuidoost-Carqax/Noordoost-Dumerië:
Met de stijle bergruggen in Carqax heb ik weinig problemen. Ik zie wel op de nieuwste kaart dat de zuidoosthoek van Carqax (Egixuls en Varsalek en omstreken) plotseling geen aflopend relief meer hebben, maar in een groot dal veranderd is. Ik moet even nadenken over wat ik daarvan vind:
- In de oude situatie (zuidwaarts aflopende helling) zou het waarschijnlijker geweest zijn dat het hele gebied bij Dumerië had gehoord; ik weet namelijk niet of de Karktiërs er zin in hadden gehad dat gebied op te eisen, of sowieso in staat zouden zijn het te verdedigen zonder natuurlijke bescherming. Aan de andere kant gaat de huidige situatie op de kaart van Carqax al wel van deze situatie uit, dus dat zou ik dan moeten veranderen (wat op zich natuurlijk geen probleem is, maar daar moet ik dan even voor gaan zitten).
- De situatie op de door BlaZ voorgestelde kaart spreekt mij in zoverre aan, dat het de Karktiërs meer natuurlijke bescherming tegen invallers biedt, wat het waarschijnlijker maakt dat het gebied nooit door anderen veroverd heeft kunnen worden. Nadeel is dat ik dus dan deze hoek zou moeten veranderen. Grootste verandering: de rivier de Harıla loopt ineens in west-oostelijke richting door het gebied ipv in noord-zuidelijke richting.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door Ortelius » zo 01 dec 2013, 17:17

BlaZ schreef:(kunnen de continenten niet wat verder uit elkaar of dat eiland richting oost of zuid?)
BlaZ, over dit onderwerp zijn al de nodige verhitte discussies wat betreft het verschuiven van eilanden voorgekomen. Onlangs is er een beslissing genomen omtrent de ligging van de verschillende delen van het project ten opzichte van elkaar, waardoor Dralité nu eenmaal ligt waar het ligt. Tenzij je hierover iets kan overeenkomen met Theodoor, vrees ik dat je je zult moeten aanpassen aan de landen die al eerder ontwikkeld waren.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door SjorsB » zo 01 dec 2013, 17:24

Het is sowieso zo (Zie de forumregels en regels mbt toelating) dat nieuwe landen dienen af te stemmen op oudere landen. ;)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » zo 01 dec 2013, 18:02

De landmassa kan ik niet aanpassen, anders kloppen de bergen ook niet meer. Het eiland stond niet op de overzichtskaart van Borealis, dus ik ging er gewoon van uit dat het niet bestaat.
Laatst gewijzigd door BlaZ op zo 01 dec 2013, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door SjorsB » zo 01 dec 2013, 18:03

Over welk eiland heb je het nu, waarvan je zegt dat jij vindt dat dat niet bestaat.... Je kan niet zomaar vinden dat Dralité niet bestaat.... Het staat wel op de recentste centrale kaart, en stond niet op de oude kaart van Borealië omdat het niet bij Borealië hoort... Dat kan je niet zomaar zeggen en zou ik niet zo netjes vinden. :S
Laatst gewijzigd door SjorsB op zo 01 dec 2013, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door TBR » zo 01 dec 2013, 18:08

BlaZ schreef:De landmassa kan ik niet aanpassen, anders kloppen de bergen ook niet meer. Het eiland stond niet op de overzichtskaart van Borealis, dus ik ga er gewoon van uit dat het niet bestaat.
Ik hoop dat je bedoelt ik ging ervan uit dat het niet bestond, want het kan natuurlijk niet dat, omdat het eiland nu eenmaal er eerst lag en dat daardoor jouw land niet pas, het daarom niet bestaat, dat zou wel erg grof zijn!
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » zo 01 dec 2013, 18:11

SjorsB schreef:Over welk eiland heb je het nu, waarvan je zegt dat jij vindt dat dat niet bestaat.... Je kan niet zomaar vinden dat Dralité niet bestaat.... Het staat wel op de recentste centrale kaart, en stond niet op de oude kaart van Borealië omdat het niet bij Borealië hoort...
Wat ik bedoel is dat je op een kaart van Europa laat je Noord-Afrika toch ook niet weg laat? Ik ontwerp een kaart en dan is er ineens een eiland, wat daar zomaar midden in de zee ligt. Als de landmassa een probleem oplevert met eilanden is dat geen punt want die kun je zo opschuiven, echter de vaste landmassa is niet zo makkelijk te veranderen. Zeker als het eiland eigenlijk alle mogelijkheden daartoe blokkeert.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » zo 01 dec 2013, 18:12

Ging inderdaad
Laatst gewijzigd door BlaZ op zo 01 dec 2013, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door SjorsB » zo 01 dec 2013, 18:15

Dat eiland ligt daar niet zomaar! Dat eiland ligt daar al heel lang. Al sinds Atlantis nog niet op Atlantis maar op het Wegenforum zat volgens mij. Op de CK is het dat roze eiland met Sorda erop. Hier ook een kaart van het eiland: http://i.imgur.com/X0RoK.png

En dat is al heel lang zo!

En trouwens, ik weet nog niet eens of het conflicteert (ik ga nu je svg in de CK-svg zetten).

(Laat deze discussie niet escaleren)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » zo 01 dec 2013, 22:07

Heb je al een plaatje hiervan? Ben wel benieuwd, hoe is een landmassa overigens aan te passen in inkscape, nodes losknippen oid?
Daarnaast vroeg me af hoe iedereen de oppervlakte berekend?

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door NovaHollandia » zo 01 dec 2013, 22:22

Ik heb de schaal van Schellingen overgenomen, en vervolgens na uitprinten het land in driehoeken en driehoekjes opgedeeld, om vervolgens op basis van al drie driehoeken de oppervlakte te berekenen.
Dat werkt heel redelijk.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » ma 02 dec 2013, 02:36

Het kentekensysteem is persoonsgebonden in Dumeria.

Links in vlak staat de lettercode van de provincie bestaande uit 2 letters. Op het kenteken zelf zien we links de lettercode voor de gemeente bestaande uit 1-2 of 3 letters en volgend na het liggend streepje de registratiecode die uit 3-4-5-6 letters kan bestaan.
Het liggend streepje kan vervangen worden door een gemeentevlag, hoewel die ook links of rechts op het kenteken geplaatst mag worden.

Cijfers komen niet voor op de kentekenplaten, met uitzondering van de 3, die als letter fungeert. De letters JYW worden ontbreken en met de 3 als toegevoegd symbool zijn er 25 bruikbare tekens.
Dit geeft 15.625- 390.625 - 9.765.625 mogelijkheden bij respectievelijk (3-4-5 gebruikte letters)

De indeling van het linkervlak met provinciecode, provincievlag en uitgiftejaar in Romeinse cijfers zijn overal hetzelfde, net als het gebruikte lettertype en de afmetingen van de platen zelf.
Het kleurgebruik verschilt van gemeente tot gemeente.

Voor speciale kentekenplaten zoals taxi's wordt in sommige steden de laatste letter gereserveerd [E-GIS-T] (Taxi in de stad Egis)

Kentekenplaten van het leger gebruiken de legervlag en daarnaast de afkorting van het land zelf.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door BlaZ op ma 02 dec 2013, 14:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door MandelSoft » ma 02 dec 2013, 08:24

Equistria... op de een of andere manier komt die naam mij bekend voor... :lol:
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door NovaHollandia » ma 02 dec 2013, 09:19

BlaZ schreef:de 3 is toegevoegd als extra letter
Het Latijn kende toch al de gewone letter E ?
De Etruskische E (die op een 3 lijkt) was toch al ter ziele voor het jaar 0 ?

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » ma 02 dec 2013, 10:53

NovaHollandia schreef:
BlaZ schreef:de 3 is toegevoegd als extra letter
Het Latijn kende toch al de gewone letter E ?
De Etruskische E (die op een 3 lijkt) was toch al ter ziele voor het jaar 0 ?
De 3 komt ook niet voor in het alfabet, maar is puur toegevoegd om extra mogelijkheden te creëren.

Equistria komt van equus (paarden) een provincie waar veel paarden in het wild leefden.
Laatst gewijzigd door BlaZ op ma 02 dec 2013, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door MandelSoft » ma 02 dec 2013, 12:45

Dat weet ik ook wel, maar sommige mensen hier kennen de naam ook ergens anders van... :mrgreen:
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door Ortelius » ma 02 dec 2013, 13:38

Uit de voorbeelden die je geeft kan ik niet zo goed opmaken in welke zin de kentekens binnen dezelfde gemeente gaan verschillen. Begrijp ik het nu goed dat de eerste drie letters afhankelijk zijn van de gemeente en de rest dus specifiek zijn voor het ingeschreven voertuig?
Wat gebeurt er als de namen van verschillende gemeenten binnen een provincie met dezelfde drie letters beginnen?

En worden de zogenaamde Arabische cijfers enkel bij de kentekenplaten geweerd, of worden die in het algemeen niet gebruikt in Dumeria? (misschien een beetje een drastische vraag, maar ik vroeg het mij af ;) )

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » ma 02 dec 2013, 15:20

De kentekens verschillen niet binnen de gemeente, maar tussen gemeenten binnen dezelfde provincie. Sorry voor de onduidelijke verwoording, de gemeentecode kan 1,2 of 3 letters bevatten, waarop inderdaad de registratiecode bestaande uit 3-4-5-6 letters volgt.
Bij plaatsen die met dezelfde letters beginnen wordt simpelweg een andere code gekozen zonder vaste volgorde.

Wat betreft de Arabische cijfers, dat is een goede vraag.
De Arabische cijfers worden zeker gebruikt in Dumeria en werden in de 16e eeuw geïntroduceerd. De drang naar traditie is echter erg groot waardoor de Romeinse cijfers nog altijd veel gebruikt worden, voorbeelden zijn huisnummers, datumnotatie, leeftijdnotatie, busnummers, verdiepingen in gebouwen etc.
Bij wiskundige zaken of accountancy waarbij het gebruik gemaakt wordt van grotere getallen worden de Arabische cijfers standaard gebruik.

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door Ortelius » ma 02 dec 2013, 16:06

^^ Dat is waar ik op hoopte. Bedankt!

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door lajos » di 03 dec 2013, 06:53

Het valt me op dat op je huidige kaart de kustlijn van Dumeria niet aansluit bij de kustlijn van Kwang Yung zoals die op de kaart van Kwang Yung staat. Zou je dat aan kunnen passen? (D.w.z. de kustlijn en het relief van de kaart van Kwang Yung overnemen tot i.g.v. een paar kilometer voorbij de grens.)


Daarnaast wil ik nogmaals opmerken dat ik Dumeria zoals je het nu hebt ingetekend wel heel erg groot en onbescheiden vind. Het lijkt te overlappen met andere landen/gebieden en maakt i.i.g. afstanden tussen "continenten" en eilanden plotseling een heel stuk kleiner. Eigenlijk vind ik het land veel te groot voor die lokatie. Wat mij betreft zou een land aldaar niet veel verder de zee in mogen/kunnen steken dan enkele tientallen of hooguit honderden km voorbij een rechte lijn tussen de kusten van de buurlanden (zoals op eerdere kaarten van Borealie min of meer is aangenomen). Als andere Atlantanen geen bezwaar hebben tegen de plotselinge explosieve groei van Borealie dan leg ik me daar wel bij neer natuurlijk, maar met weinig enthousiasme. Ik zou je derhalve willen vragen om de grootte van je land te heroverwegen en te kijken of je het beter in kunt passen in Borealie (niet alleen geografisch trouwens, maar ook m.b.t. de geschiedenis van dat continent, want ook op dat punt voorzie ik conflicten met wat al bepaald is).

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » di 03 dec 2013, 11:48

Hier een nieuwe versie overigens, nadat ik het aanpassen van bestaande lijnen in inkscape onder de knie heb gekregen.

https://www.dropbox.com/s/w3yr00tb3hcqz ... %202.3.png, de kustlijn sluit nu beter aan. De overlapping met Dralité is verdwenen en de eilanden liggen nu niet meer in de buurt van anders landmassa's.

et de bergrug op de grens met Carqax is het doortrekken van het land in zee simpel verklaarbaar, het zou eerder onlogisch zijn om de landmassa niet richting zee te laten lopen. Hetzelfde effect zie je bijvoorbeeld in Italië met de Appenijnen.

Wat betreft de geschiedenis zijn er eindeloze mogelijkheden natuurlijk, van cliëntstaat tot colonie, van danegelden tot schatplichtigheid. Er zijn voldoende oplossingen om verschillende culturen te laten coëxisteren zonder homogeniteit te forceren.
Maar graag verneem ik van je waar de pijnpunten qua geschiedschrijving zich bevinden zodat ik een correctieve handeling in deze zou kunnen verrichten.

Ik hoop dat de nieuwe kaart beter aansluit op je verwachtingen.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door lajos » di 03 dec 2013, 13:03

De nieuwe versie van de kaart is - wat mij betreft - zeker een verbetering.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door NovaHollandia » di 03 dec 2013, 16:57

Ben wel benieuwd hoe her Borealisch continent er nu als geheel aan de westzijde uitziet.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » di 03 dec 2013, 19:31

De gevraagde overzichtskaart.

Let op in de zuidwest hoek ligt nog een eilanden groep. Afstand met Dralité is nu zón 60km en naar KBL 180km

https://www.dropbox.com/s/jod7os5ndnzqd ... erland.png

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door Ortelius » di 03 dec 2013, 21:16

Ik vind het extra uitsteeksel aan Borealië wel interessant, zeker nu Carqax daardoor een wat ingeslotener ligging heeft gekregen. Ik ben het wel met Lajos eens dat vorig voorstel wel aan de grote kant was.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten