[DUM] Nieuwsupdates

Res publica Populi Dumerii

Moderator: BlaZ

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » zo 15 dec 2013, 22:21

Ah inderdaad, bedankt voor je oplettendheid , pas ik meteen even aan.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door Koen » ma 16 dec 2013, 12:05

De kaart ziet er goed en geloofwaardig uit. Ik heb wel twee opmerkingen over de 'opmaak' van de kaart:
- Bij het exporteren van de kaart zijn de Eliosiae in een hoek gedrukt. Volgens mij is er ook een deel afgevallen. Een kader om je kaart kan dat oplossen.
- Het blauw van de zee loopt gewoon door achter de landsgrens. Daardoor lijkt Dumeria een eiland.

Over de bewegwijzering:
Het ziet er heel goed uit. Alleen zijn Romeinse cijfers voor wegnummers echt niet handig. Het zorgt voor erg lange cijfers (R-XXXVIII) en kleine verschillen zijn lastig te onderscheiden (R-XXII vs R-XXIII). Wat is eigenlijk het verschil tussen de wegnummers rechts op de borden en de wegnummers onderaan de borden?

De afbeelding wordt trouwens niet goed weergegeven. Je moet de directe link tussen de img-tags plaatsen.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » ma 16 dec 2013, 14:49

Klopt zelfs de namen van de eilanden vallen buiten de map, ga ik even veranderen in de volgende versie, een kader is inderdaad een goed idee.
de grenzen van de buurlanden moet ik ook nog intekenen inderdaad. Bedankt voor de tip.

De nummers rechts op de borden zijn eigenlijk de afslagen, je moet het je voorstellen als een stuk 5-baans weg waarbij 3 rijbanen rechtdoor gaan en er 2 afslaan.

Wat betreft de Romeinse cijfers heb je natuurlijk gelijk, het idee is om enkel de snelwegen in Romeinse cijfers aan te geven en U,P en T wegen met Arabische cijfers.
Aangezien er niet zoveel snelwegen zijn kom ik wel uit met 35 nummers denk ik, de korte snelwegen rondom steden die niet verder lopen krijgen overigens een U nummer.

Met III, IV,V, VI, VII, IX, X, XI, XIII, XIV, XV, XVII, XIX, XX,XXII,XXV, XXX, XL, XLII, XLIV, XLV, XLIX, L, LI, LIII, LIV, LV, LVII, LIX, LX, LXII, LXIV, LXV, ,LIX, LXX (35 nummers)

Ik denk dat het op deze manier wel verdedigbaar is.

R nummers 3-70 - interprovinciale snelwegen
U-Nummer-71-199 - provinciale snelwegen/stadssnelwegen
P nummers 200-399 - interprovinciale wegen 2 baans (met mogelijk wisselstrook)
T nummers 400-999 - tertiaire wegen

Dit systeem wordt gehanteerd op het vasteland.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door MandelSoft » ma 16 dec 2013, 16:33

Wat lastig is aan Romeinse cijfers is dat het "woordbeeld" moeilijk is te herkennen als je het geheel snel moet opvatten, iets wat wel belangrijk is als het gaat om bewegwijzering. Zo kan LX snel worden aagezien vor IX of LI voor II, of IX for XI. Met arabische cijfers, waarbij de tekens meer van elkaar verschillen, mede door het gebruik van rechte, kromme en cirkelvormige lijnen die per teken verschillen, is dit veel makkelijker te herkennen. Daarnaast komt het door elkaar gebruiken van Romeinse cijfers en Arabische cijfers zeer inconsistent en verwarrend over...

Verder komt de indeling aardig rommelig over, waarbij de informatie hier en daar is verspreid. Is niet makkelijk te lezen voor de weggebruiker.

Vaak zijn in landen waar men werkt met bruine doelen niet historische steden, maar toeristische attracties in het algemeen ;)

Ik ga weer eens een alternatief voorstel voor een bewegwijzeringssysteem in elkaar knutselen...
EDIT: Voorproefje:
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » ma 16 dec 2013, 19:01

Het alternatief bevalt me wel.
Mag ik hiervan de .svg file hebben?

Overigens zou ik de schildjes liever los van elkaar zien, omdat me dat mooier lijkt, maar zo is het ook wel goed.
Waarom heb je de doelen overigens omgedraaid?

Het mag overigens best wat chaotisch, het zijn Latijnen hé geen Germanen. Dus ik had zelf Italiaanse,Spaanse en Griekse borden als voorbeelden genomen :D

Voor het onderliggend wegnetwerk had ik zwart op wit in gedachten.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door MandelSoft » ma 16 dec 2013, 19:16

Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » ma 16 dec 2013, 22:50

Dat font heb ik niet :| Heb je wat goede alternatieven toevallig? Welk font gebruiken ze in Italië of Griekenland ofzo?

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door MandelSoft » ma 16 dec 2013, 22:56

Van Italië weet ik niet het lettertype, maar het is niet eentje die ik heb in mijn al uitgebreide lettertypecollectie.

Griekenland gebruikt het Duitse DIN1451 voor de snelwegen en het Britse Transport voor het OWN.

Als je voor echt "mindere" lettertypes wil zoeken, neem bijvoorbeeld Gill Sans (DDR), DIN1451 Austria (een van de lelijkste varianten van DIN1451), Drogowskaz (Polen), Tratex (Zweden) of Tiresias (Zoetermeer, Almelo), al is volgens sommigen Transport ook een "minder" lettertype.

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door TzM23 » ma 16 dec 2013, 22:59

In Italië gebruikt men een dikke variant van Transport (in normaal en condensed). Die normale staat op mijn computer als Traffic Type Spain (want daar wordt hij ook gebruikt), en ik meen dat jij hem ook hebt Maarten.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » di 17 dec 2013, 12:49

Ik heb dat transport font gebruikt, ziet er goed uit, bedankt voor alle hulp :d

Een serie borden rondom knooppunt Ortyga R-6 | R-23
Afstandsborden en normale afslagen heb ik ook toegevoegd nu en een nogal simplistisch bordje voor tankstations.
Spoiler: weergeven
Afbeelding

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door TBR » di 17 dec 2013, 13:19

Ziet er goed uit :D
Ik neem aan dat T voor Traianopolis staat?
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » do 19 dec 2013, 16:28

T- staat voor Traianopolis inderdaad, op de borden worden verder meestal dezelfde afkortingen als op de nummerplaten gebruikt.

Nieuwe versie van de kaart, dit keer met kader en de buurlanden ingetekend.

http://i.imgur.com/ukZOc6i.jpg

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door TzM23 » do 19 dec 2013, 18:10

T- staat voor Traianopolis inderdaad, op de borden worden verder meestal dezelfde afkortingen als op de nummerplaten gebruikt.
Doen ze in Duitsland ook wel. HH-<wijk> is dus een wijk van (Hanzestad) Hamburg.

De kaart ziet er goed uit, alleen staat de grens tussen Carthamië en Tholenië er niet op.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » zo 22 dec 2013, 21:46

Nuntium.du schreef: "Grupus dificilis"
Bondscoach Baro van het Dumerische nationale elftal heeft gematigd positief gereageerd op de loting voor de AFC Atlantis cup. Toen hij direct na de loting om zijn mening gevraagd werd antwoordde hij met "Dit is een sterke groep met gelijkwaardige tegenstanders waarbij we het nodige geluk moeten hebben om door te kunnen stoten naar de volgende ronde.
De poule indeling:
Bekijk de pouleindeling op de officiële site

Ook werd alvast een voorlopige selectie bekend gemaakt voor de Atlantis Cup:
1. Felix, 2. Zeno, 3. Piso, 4. Lepidus, 5. Bubulcus, 6. Caepio, 7. Falco, 8. Cotta, 9. Scaevola, 10. Creticus, 11. Maximus, 12. Libo, 13. Leptis, 14. Aquila, 15. Marcellus, 16. Boiatus, 17. Apsoricus, 18. Ramirus,19. Rogelius, 20. Eliphus, 21. Elvorix

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door TzM23 » zo 22 dec 2013, 22:43

"Grupus"? Ik zou eerder Manus gebruiken, tenzij dit een Dumerisch woord is.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » zo 22 dec 2013, 22:58

TzM23 schreef:
T- staat voor Traianopolis inderdaad, op de borden worden verder meestal dezelfde afkortingen als op de nummerplaten gebruikt.
Doen ze in Duitsland ook wel. HH-<wijk> is dus een wijk van (Hanzestad) Hamburg.

De kaart ziet er goed uit, alleen staat de grens tussen Carthamië en Tholenië er niet op.
Klopt inderdaad, het is ook afgekeken van het Duitse systeem.

De grens met Tholenië is nu toegevoegd + de bergtoppen+ hoogte.

Top 10 Hoogste bergen Dumeria - met originele namen uit het Kartjaans en de betekenis. Tijdens de verovering van het vasteland op de Kartjanen werden veel geografische namen overgenomen.

1. 2673m Sartiapanus (Torenberg-Źarq́ȧṕȧnė)
2. 2541m Caesio (Wolkentop-Cȧźo)
3. 2491m Adialpanus (Bloedberg-Aǵalṕȧnė)
4. 2438m Esiapirtus (IJskoning-Ėx́aṕirq́)
5. 2367m Esacatum (IJsmuur-Ėxacaqam)
6. 2320m Siusodenulus (Nachtmaker-Źu̇źodėnılȧ)
7. 2239m Esruldia (IJsreus-Ėx́arulǵa)
8. 2233m Vosiatum (Woudmuur-Voxaqam)
9. 2232m Fisunsio (Grenstop-Fiźunźo)
10. 2160m Ceusio (Vogelpiek-Cehuxo)

http://i.imgur.com/nQuprLx.jpg

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door TzM23 » zo 22 dec 2013, 22:59

Ah, ziet er goed uit! Vanwaar dat de T in Tholenië zijn aspiratie verloren heeft?
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » zo 22 dec 2013, 23:03

TzM23 schreef:"Grupus"? Ik zou eerder Manus gebruiken, tenzij dit een Dumerisch woord is.
Modern woord overgenomen uit het Portugees/Spaans (Grupo) en Italiaans (Gruppo), in de loop der tijd zijn er natuurlijk veel leenwoorden overgenomen uit deze talen.

Rodovia = Snelweg is bijvoorbeeld ook uit het Portugees overgenomen

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door lajos » di 24 dec 2013, 07:40

geschiedenis:

Er is al lang geleden het e.e.a. vastgesteld m.b.t. de Nagaskische geschiedenis dat relevant is voor de landen in de regio. Zie deze post (en de rest van de eerste pagina van die draad) voor details.

Meest relevant is "Nymolan" (Niemandsland): woest bos/berg/moerasgebied in het huidige zuidwest-Schellingen / Kwang Yung / noordoost-Dumeria (en misschien wat meer). Dat gebied was tot halverwege het tweede milennium zeer dun bevolkt (en Kwang Yung was tot 1466 onbewoond). Pas na de kolonisatie van Schellingen in de 17e eeuw werd de bevolkingsdruk in de regio hoog genoeg om die gebieden in gebruik te nemen. I.g.v. Dumeria betreft dit dus in ieder geval Campania Nova, maar wellicht ook Bruttium. Wellicht gold ook in Dumeria dat de bevolkingsdruk lange tijd veel te laag was om die gebieden in gebruik te nemen (tot een paar eeuwen geleden dus), maar daar moet wel een verklaring voor zijn en het moet passen in de geschiedenis. (En dat wordt lastig als directe buurstreken al veel eerder dichtbevolkt waren en als de dubevolkte gebieden (d.w.z. Niemandsland) goede landbouwgrond hebben.) In ieder geval kan het niet zo zijn dat betreffende gebieden al deel uitmaakten van Dumeria (of enig ander land) voor het eind van de 17e eeuw (en vermoedelijk nog wat later).


(Ik heb dit ook gepost in de Cȧrq́ax-draad.)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » di 24 dec 2013, 10:33

Daar was al rekening mee gehouden, vandaar ook de naam "Nova" Campania.("Nieuwe landbouwgrond"). Een moerasgebied zou hier logisch zijn, omdat daarmee bewoning tot laat vrijwel onmogelijk is. Wellicht zelfs zo laat als 1930 indien nodig.

Bevolkingsdruk heeft er dan ook niet al teveel mee te maken, een moerasgebied is gewoon heel moeilijk droog te leggen, een voorbeeld zijn de Pontijnse moerassen dicthtbij Rome. Niemand wilde er zich vestigen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pontine_Marshes

20th century
In 1928, the population of the marshes was 1,637. They were people who lived in shanties across the fields, herded, practiced agriculture, and were in poor health most of the time. The Italian Red Cross related that, during the malaria season, 80% of those having spent one night in the marsh became infected.[23]
Dit is een gebied van 800km2, pas in 1930 werd dit drooggelegd en nu wonen er honderdduizenden mensen.

Het hartland van Dumeria ligt eerder op de eilanden en de westkust van het vaste land. Voorbij de Ebocovus gaan was nooit interessant vanwege het moeras, dus op wat nederzettingen na was het gebied tussen imperia en het moeras vrijwel onbewoond. Het moeras zelf zal wat verstotelingen bevatten, maar verder gewoon onbewoond zijn geweest tot de drooglegging (waarvan je dus de datum mag invullen).

Op deze manier is het allemaal makkelijk verklaarbaar :D

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door lajos » di 24 dec 2013, 12:27

Mooi.

Het is wel een groot gebied voor moerassen, maar op zich zou dat gezien de geografie wel kunnen. Het is omringd door bergen en als het ooit ondiepe zee was en langzaam opgevuld door sediment, dan zou een groot deel van het gebied moerassig laagland zijn geweest. Bovendien zou de omringing door bergen betekenen dat het gebied relatief weinig neerslag heeft. Wat geen moeras is zou bos zijn en na kap niet wellicht niet geschikt voor intensieve landbouw (wel voor extensieve graanteelt en extensieve veehouderij wellicht).

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » vr 27 dec 2013, 23:44

"Senatus migra Icosio"

Na 2 jaar in Olisipo te hebben gezeteld verhuist de senaat per 2 Januari naar Icosium. Tijdens de gebruikelijke stemming op de laatste vrijdag voor de aanvang van het nieuwe jaar werd Trapezus unaniem verkozen als senaatstad voor de periode 2016-2018.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door BlaZ » do 02 jan 2014, 23:51


NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door NovaHollandia » do 02 jan 2014, 23:58

Goede uitwerking !

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [DUM] Dumeria

Bericht door TBR » vr 03 jan 2014, 00:04

Mooie kaart! :d
Misschien zou je bij steden die dezelfde naam hebben als het eiland iets kunnen doen als 'Urbs Lucis', of Lux (Urbs).
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten