Onze mailserver geeft op het moment een storing bij het gebruik van e-mailadressen van Microsoft (hotmail.com, outlook.com, live.com). Als je een dringende vraag hebt, bijvoorbeeld over het resetten van je wachtwoord of het activeren van je nieuwe account, en je gebruikt een Microsoft-adres, stuur dan een mail naar info@atlantisgeo.nl met je vraag.

Mails die niet vanuit ons verzonden kunnen worden, proberen we zoveel mogelijk via een ander adres alsnog te verzenden.

[CAR] Algemeen

Carthamian Federation

Moderator: Kathor

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2011
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

[CAR] Algemeen

Bericht door Kathor » ma 18 aug 2014, 14:18

CARTHAMIAN FEDERATION
Fédération Carthamienne, Federađe Carthamiana

Kaarten
Vasteland (up-to-date):http://fayl.in/api/redirect/file/4uXf
Arendseilanden (up-to-date):http://fayl.in/api/redirect/file/5C9B

Hoofdstad: Pötama
Staatsvorm: Federale, parlementaire republiek
Staatshoofd: President Athor Telvanen (Liberal Parties of Carthamia)
Regeringshoofd: Bondskanselier James Rafath (Liberal Parties of Carthamia)

Nationale Feestdag: 20 december
Inwonersaantal: 69.828.511 (Telling 01-01-2018)
Telefooncode: +830
Munt: Carthaamse Nieuwe Valis
Motto:
  • Eiland-Cyleens (Cyleense liturgie): Aena te onða teya flulleya "Aena te onða teya flulleya"
  • Engels: As one, under God Almighty
  • Frans: Come un, sous Dieu Tout-Puissant
  • Neurs: Como un, soba Dio Totposoth
  • Spaans: Como uno, bajo Dios Todopoderoso
  • Kodnöri (Jiddisch): ווי איינער, אונטער גאָט אלמעכטיקער
  • Overlands: As iën, under Got Almagtig
  • Karktisch: Vutıl, b́en Vukoculhusćeno Tahauǵon
  • Catonijns (Vulgair Latijn): Quomo una, sub deo omnipotentis
  • Aeskisch: Futar-siz, ge-Žun-x ge-raťen-x muŋe
  • Frislands: Com un, sob Dion Topodroti
Landstalen: Engels, Neurs, Frans
Laatst gewijzigd door Kathor op zo 31 dec 2017, 04:18, 34 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2440
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Arnhem [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [CAR] Algemeen

Bericht door SjorsB » vr 02 jan 2015, 11:45

De laatste tijd zien we steeds meer Neurs en lijkt het Engels naar de achtergrond te zijn verdwenen; op de bewegwijzering staan bijvoorbeeld de plaatsnamen in het Neurs, nieuwsberichten zijn wel Engels. Wat is nu precies de status van het Neurs in Carthamië (het staat niet bij de talen hierboven), wat is de verhouding ten op zichte van het Engels? (Het Frans begrijp ik; dat is in Lurarië.)

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2011
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Algemeen

Bericht door Kathor » vr 02 jan 2015, 14:14

Het Neurs in Carthamië wordt nog af en toe gesproken onderling, maar Engels neemt sterk de overhand en in Lurarië is het altijd al Frans geweest. Plaatsnamen met Neurse achtergrond zoals Pötama, Loþa, Cærtym worden altijd in hun Neurse variant geschreven en ook uitgesproken, ook als Carthamiërs onderling Engels spreken. Ook nieuwere steden krijgen soms wel eens een Neurse naam, zoals Asiqebi (Vernoemd naar Arton Asiq, wat bestaat uit Asiq en bi.).

En eerlijk gezegd ben ik Neurs simpelweg vergeten in de inleidingspost :$
Laatst gewijzigd door Kathor op di 13 jan 2015, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2011
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Algemeen

Bericht door Kathor » di 13 jan 2015, 20:41

Overland
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Beschrijving
Overland is een regio in het noorden van Carthamië, bestaande uit het gelijknamige schiereiland alsmede de Orla-archipel. De regio is bekend omwille van zijn warmwaterbronnen die gebruikt worden voor het opwekken van geothermische warmte en kuuroorden. In de regio spreekt men voornamelijk Engels of Overlands. Die laatste is een Nederlandse Creool met veel invloeden van het Brabants, Vlaams, Neurs & Cyleens.


Cultuur & Taal
Overland kent een aparte cultuur. Het schiereiland kende sinds de 16e eeuw Nederlandse handelsposten (Leive en Ömså, het vroegere Omstel). Die werden voornamelijk bewoond werden door gereformeerde Zuidelijke Nederlanders die gevlucht zijn tijdens de Tachtigjarige Oorlog. Later trokken Nederlandse kolonisten het binnenland in en vestigden zich er. De creooltaal die ontstond uit de Nederlandse vermenging met de lokale Cylenen en Neuren resulteerde in Overlands. Later, in de 19e en 20e eeuw, was de regio populair bij Nederlandse, Duitse en Vlaamse immigranten.

De Overlanders kennen veel gebruiken die gelijken op Nederlandse of Vlaamse gebruiken. Zo viert men op 6 december Sinterklaas, al wordt Sinterklaas hier begeleid door elfjes in plaats van zwarte pieten. Enkele gerechten zoals mosselen, pensen en stoemp komen ook voor in de regio.

De Overlandse taal kent regionale erkenning in Overland en het is een keuzevak op school vanaf de basisschool.


Toerisme
Overland is doorheen het jaar populair qua toerisme. In de winter ligt er genoeg sneeuw waardoor langlaufen mogelijk is. In de zomer is het een populaire strandbestemming voor mensen uit Noord-Carthamië. Steden als Leive en Ömså zijn bekend omwille van hun Nederlands-koloniale architectuur.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [CAR] Algemeen

Bericht door sirdanilot » di 13 jan 2015, 22:06

Heb je een versie van de kaart die nog onine staat? Ik kan de kaart nu namelijk niet bereiken.

Overland zal dan ook wel een relatie hebben met Burghteland, omdat de achtergrond ongeveer hetzelfde is. Is er nog wat over dan de gereformeerde religie in Overland?

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1272
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [CAR] Algemeen

Bericht door BlaZ » di 13 jan 2015, 22:17

Het blauw op blauw van de vlag vind ik niet goed passen, daarnaast is er een zwart schild op blauw.

Zijn dit autonome gebieden/ wat voor status heeft het gebied binnen het landsbestel?


Vanaf de tweede helft van de 19e eeuw begon Sinterklaas in persoon zijn opwachting te maken in de maatschappij. Tot dan toe was hij slechts een mythisch persoon geweest, wiens sporen weliswaar in de schoentjes op 6 december van zijn aanwezigheid getuigden, maar die verder niet zichtbaar was.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2011
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Algemeen

Bericht door Kathor » di 13 jan 2015, 23:33

SirDanilot schreef:Heb je een versie van de kaart die nog onine staat? Ik kan de kaart nu namelijk niet bereiken.
Majhost werkt niet, en om de een of andere reden lukt het op geen enkele andere uploadsite, ik zoek het morgen uit.
EDIT: http://fayl.in/api/redirect/file/ZVnO
SirDanilot schreef:Is er nog wat over dan de gereformeerde religie in Overland?
Ja, het merendeel van de Carthaamse gereformeerden wonen in Overland of in Lurarië (Hugenoten). In Overland zijn een redelijk aantal later bekeerd tot het Cylenisme en Cylenen tot het gereformeerde christendom.
BlaZ schreef:Zijn dit autonome gebieden/ wat voor status heeft het gebied binnen het landsbestel?
Overland is een regio, een gebied met een aantal kleine bevoegdheden zoals een Nederlandse provincie. Het zwaartepunt van de macht ligt bij de confederale deelstaten en het landelijk parlement.
BlaZ schreef:Vanaf de tweede helft van de 19e eeuw begon Sinterklaas in persoon zijn opwachting te maken in de maatschappij. Tot dan toe was hij slechts een mythisch persoon geweest, wiens sporen weliswaar in de schoentjes op 6 december van zijn aanwezigheid getuigden, maar die verder niet zichtbaar was.
Die traditie is meegebracht door Nederlandse en Vlaamse immigranten gedurende de 20e eeuw.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2011
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Algemeen

Bericht door Kathor » za 24 jan 2015, 02:36

An Dåine schreef:Historical Elections

Pötama - Vandaag vinden de langverwachte verkiezingen plaats. Pötama is niet meer de hoofdstad van heel Carthamië. Dit wordt Aningvalder, de hoofdstad van de Aningland-regio met een grote Franstalige minderheid. Ook voor het eerst in de geschiedenis van ons land stemt men voor 2 parlementen. Het Carthaamse of Lurarische én het overkoepelende confederale parlement, beter bekend als de senaat. Voor Carthamië verwacht men weinig verandering en lijkt de zegen te gaan naar de LDP als we de laatste polls mogen geloven. In Lurarië lijkt UL af te stevenen op een overwinning in zowel het nieuwe Lurarische parlement als bij het aantal Lurarische zetels in de Senaat. Tegen 21:00 deze avond kent men de exit polls
De veranderingen op een rijtje:
  • Empire of Carthamia -> Confederacy of Carthamia and Luraria / Confédération de la Cartamie et de la Lurarie / Confederađe do Carthamia y Luraria.
  • Carthamië telt nu 2 deelstaten, Carthamië en Lurarië. Deze kennen autonomie over alle harde materie m.u.v. defensie en buitenlands beleid.
  • Er is een nieuw overkoepelend parlement voor het gehele land dat defensie en buitenlandse zaken behandelt. De Senaat.
  • Pötama is niet langer de hoofdstad van heel-Carthamië. Het blijft wel de hoofdstad van de deelstaat Carthamië.
  • Senhal wordt de hoofdstad van de deelstaat Lurarië.
  • Aningvalder wordt de hoofdstad van heel-Carthamië en de zetel van de senaat. De stad ligt quasi op de grens van Lurarië en Carthamië en kent een grote Franstalige minderheid.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2011
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Algemeen

Bericht door Kathor » di 10 mar 2015, 22:40

Frisland en de Corkeilanden
Carthaamse overzeese regio's

Geschiedenis
Carthamië heeft tijdens de geschiedenis een aantal bezittingen gehad in het buitenland. Hier waren onder andere handelsposten op de Afrikaanse westkust (Trans-Atlantische slavenhandel) en eilandengroepen in Noord-Borealië en Noord-Amerika (Beverjacht). Vele van deze posten werden overgenomen door de Britten tijdens de 19e eeuw. Slechts enkele kolonie's (Noord-Aguilas, Frisland en de Corkeilanden) bleven bij Carthamië bij de onafhankelijkheid van Carthamië in 1949. Noord-Aguilas werd onafhankelijk in 1950 (erkend in 1955) en Frisland en de Corkeilanden kregen de status van Overzeese regio in 1976 (hoewel dit op de Corkeilanden pas in 1981 in de praktijk kon worden toegepast vanwege de Tholeense bezetting.).

Overzicht
Frisland
Beschrijving:
Frisland is een kleine archipel gelegen in de Davis Straat tussen Groenland en Canada. De poolcirkel snijdt de eilanden doormidden. Er heerst een poolklimaat met maritieme invloeden.

Cultuur & Taal:
De Frislandse bevolking (5.000 à 10.000) is een mengeling van twee volkeren. De Neuren en de Inuit, beide groepen leven al eeuwen lang in vrede met elkaar samen en zijn onderling sterk verwoven. De standaardtaal van het eiland is een variant van het standaard Neurs, het Inuit-Neurs. Het verschil zit hem voornamelijk in het vocabularium van de taal.
  • Nederlands: De man laat zijn hond uit in de Pötavnstraat.
  • Standaard Neurs: On gaþ đapny hadoþ gac o an Pötavnfype.
  • Inuit Neurs: An anguti đantny hadeþ cimme e an Pötavnacusinec
Geschiedenis:
De eilanden werden in 1592 ontdekt door John Davis die in de Straat Davis de Noordwestelijke Doorgang zocht. In 1632 stichtte de Carthaamse Garþ Compagnie een walvishaven op de plek van het huidige Daqilooq. De kolonie werd in 1830 overgedragen aan het Verenigd Koninkrijk. Bij de Carthaamse onafhankelijkheid in 1949 werd de kolonie overgedragen van het VK aan Carthamië. In 1976 kreeg de kolonie dezelfde status als een Carthaamse regio en wordt vertegenwoordigd door één MP in het Carthaamse House of Representatives en één senator in de confederale Senaat.


Corkeilanden/ Ṽalqix
Beschrijving:
De Corkeilanden zijn een kleine archipel gelegen ten noorden van Tholenië. Er heerst een oceanisch klimaat met vrij lage temperaturen.

Cultuur & Taal:
De bevolking op de Corkeilanden (1.000 à 2.000) is een mengeling van twee volkeren, Neurse kolonisten en Aekiskische vissers, beide groepen hebben zich vermengd en de officiële taal is er het Aekiskisch in plaats van het Neurs, samen met het Engels. Voor uitleg over het Aekiskisch verwijs ik graag naar TzM23

Geschiedenis:
Voor de aankomst van Carthaamse kolonisten werd het eiland bewoond door Aekiskers van het nabijgelegen Kawjariisli en Vötredhôle. Het is onbekend in welke periode ze geëmigreerd zijn naar de eilanden. De eilanden werden voor het eerst door Europeanen ontdekt door de Britse zeevaarder John Davis. Hij beschreef de eilanden als koud en dor maar beschreef ook een voor hem onbekend gesteente. Wilde verhalen deden de ronde in Europa en Atlantis en Carthamië zond in 1590 een expeditie met 100 kolonisten richting de eilanden en kwam later dat jaar aan. Ze stichtten daar een nederzetting en ontdekten dat het onbekende gesteente overblijfselen van een meteoor waren. De Corkeilanden waren ook een bevoorradingspost voor Franse schepen tussen 1590 en 1714 en Britse vanaf 1714. De eilanden zijn sinds de onafhankelijkheid van Tholenië een bron van dispuut tussen beide landen over wie de soevereiniteit krijgt over de eilanden. In 1973 werden de eilanden tijdens de Eerste Hilgaroorlog bezet tot 1981. Sindsdien bleef het bij claims van Tholenië.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2011
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Algemeen

Bericht door Kathor » ma 05 okt 2015, 23:13

Cördasten

Kaart
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Geschiedenis
Spoiler: weergeven
Coerdasten (Neurs: Cördasten) was voor 1945 een eiland in de Neurse Zee met een gelijknamige stad op dat eiland. Coerdasten is gekenmerkt door het feit dat het de eerste volledig tot het christendom bekeerde stad van Carthamië was, hier ligt ook de tombe van Sint-Bryna, de man die een deel van Carthamië in de 7e eeuw bekeerde tot het christendom. In 853 was er sprake van een Mariaverschijning en sindsdien is het plaatsje een erg belangrijk christelijk bedevaartsoord in Atlantis.

In de 16e en 17e eeuw werd Coerdasten, net als andere grote delen van Noord-Carthamië, overspoeld door religieuze vluchtelingen uit Europa, het ging hier voornamelijk om vervolgde protestanten uit Frankrijk, de Zuidelijke Nederlanden en Duitsland; alsmede Sephardische Joden verjaagd door de Spaanse inquisitie. In Coerdasten vonden deze groepen een thuis, en ze vermengden zich met de lokale bevolking, in dat opzicht was Coerdasten één van de eerste multiculturele steden in heel Carthamië.

Bij de overgang van de 19e in de 20e eeuw daalt het visbestand in de Neurse Zee drastisch, Op een periode van 50 jaar blijft nog maar één procent van het originele visbestand over. De lokale economieën van steden zoals Mönters, Carståg, Partash en zeker Coerdasten storten in elkaar. Voor Coerdasten was de visserij nog veel belangrijker omdat het een overbevolkt eiland was. Een groot deel van de vissersbevolking trok weg naar nieuwere visgronden, zoals in Atrocaea. De overige bevolking gaat werken in de opkomende toeristische sector, Coerdasten was het hele jaar door een populaire vakantiebestemming bij bedevaarders en de burgerij en elite uit Pötama

In 1933 beslist de regering Arion om het deel van de Neurse Zee ten oosten van de lijn Partash-Pötama droog te leggen om meer landbouwgronden te creëren, Carthamië is namelijk vrij bergachtig en dichtbevolkt, en toenmalig premier Arvud Arion wilde meer autarkie op het vlak van voedsel om verzekerd te zijn bij zware crisissen zoals de Grote Depressie die toen brandend actueel was. Volgens deze plannen zou Coerdasten geheel omringd worden door land tegen 1950. In de jaren daarop verdween het toerisme licht en was er kort sprake van een tweede economische crisis voor het eiland, tegen 1950 was er echter een grote influx van landbouwers en Pötamaanse stedelingen. De laatste groep ontvluchte in grote getalen het hectische stadsleven en kon toch blijven pendelen door de aanwezigheid van een spoorverbinding en Rijksweg 11, één van de eerste autosnelwegen in Carthamië.

Coerdasten groeide in de jaren na 1950 enorm als thuisbasis voor pendelaars, de nieuwe wijken rondom het oude stadscentrum stonden met hun moderne en geplande architectuur, in schril contrast met de historische stad, die gekenmerkt werd door Nederlands koloniale architectuur. Elders op de ontstane polder ontstonden dorpen, maar deze bleven tot ver in de jaren '80 vooral toegespitst op de landbouw. De polder werd onderdeel van de Overlandse Republiek tijdens de Carthaamse Burgeroorlog. In april 1975 waren er een aantal kleine schermutselingen tussen het oprukkende Noord-Aguilijnse Volksleger en Overlandse milities, maar al bij al viel de schade mee.
Taal
Coerdasten is een multiculturele regio, het is de eerste regio die in grote getale werd overspoeld door Europeanen. De lokale taal is een Overlands dialect dat sterk is beïnvloed door de Neurse en Engelse van Pötama (die op hun beurt gekenmerkt zijn door een hoop Franse woorden en het laten vallen van een aantal klinkers). Enkele voorbeeldzinnen

Nederlands: In 835 verscheen Maria aan een lokaal Coerdastis boerenmeisje.
Overlands: 835 verschijen* Maria on ər lokól Coərdastis bűremasce.
Coerdastis: O 835 Mêria vrschijen on ə lokâltsr Cőrdasts Frôsmasce.
*In het Overlands en dialecten schrijft men de /ij/ als in ijzer als y, De i en de j bij ij worden apart uitgesproken
De c wordt uitgesproken zoals de c in controle, k wordt uitgesproken als ch, net zoals in het Neurs.


Bedevaartsoord
Coerdasten is al honderden jaren een bedevaartsoord voor Rooms-Katholieke christenen uit heel Atlantis. Het oord kent bij Atlantische christenen een status vergelijkbaar met Lourdes of Santiago de Compostella in Europa.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2563
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [CAR] Algemeen

Bericht door TBR » di 06 okt 2015, 00:00

^^ Protestanten uit Europa vluchten en gaan naar een... katholiek bedevaartsoord? Daar stel ik mij toch vragen bij.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2011
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Algemeen

Bericht door Kathor » di 06 okt 2015, 00:54

Toen was het zeerzeker niet katholiek! Het christendom dat men toen beleed was daar al bijna 1000 jaar en stond los van de paus (men wist voor Columbus amper dat Rome bestond). Anno 2015 hebben de meesten van hen de paus etc. aanvaardt en zijn ze officieel Rooms. Al heeft hun omgang met geloof altijd anders geweest, zeker omdat voor hen Palestina en Rome iets quasi onbekend was, en hun buren vaak Cyleens waren. Het feit dat er een Mariaverschijning was maakt het in het heden ook interessant voor andere (echte, als ik het zo cru mag stellen) Katholieken in Atlantis, zoals in Maldarië of Laconië.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2563
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [CAR] Algemeen

Bericht door TBR » di 06 okt 2015, 20:18

^^ Dan nog zullen vele calvinisten afkerig hebben gestaan voor de Katholieke ritus en de verering van maria.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2011
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Algemeen

Bericht door Kathor » di 06 okt 2015, 21:04

Dat viel wel mee, je moet het zo zien: Ze verkozen liever een stad met (een soort van) christenen dan een stad met voor hen compleet onbekende "heidense, barbaarse..." cylenen.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2011
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Algemeen

Bericht door Kathor » vr 09 sep 2016, 18:27

Reisinformatie

Afbeelding
Bord dat aan alle grensovergangen van Carthamië staat

Visa
Vanuit Cylenië en Noord-Aguilas kan men Carthamië betreden zonder visum en douanecontrole als onderdeel van het verdrag van Valleen. Om Carthamië van elders te bezoeken is vaak geen visum nodig, dit geldt voor de landen van Atlantis, de Amerika's (m.u.v. Cuba), Europa (m.u.v. Wit-Rusland, Rusland en de Oekraïne) en enkele landen elders op Aarde (zoals Australië, India, Japan,...). Burgers van andere landen moeten een visum hebben om het land binnen te kunnen. Voor een aantal landen is dit visum is te verkrijgen op het aankomstpunt (luchthaven, veerpont of grensovergang) voor een prijs van CV$ 20.00 voor 1 maand en CV$ 100.00 voor 3 maanden. Anderen moeten deze via internet of via de diplomatieke vertegenwoordiging van Carthamië in het land van herkomst verkrijgen. Mensen die in Carthamië willen werken hebben een werkvergunning of reis/werkvergunning nodig.

Douane
Niet zomaar alle goederen van buiten Valleen mogen Carthamië in of uit, een overzicht:
Goederen die niet mogen worden ingevoerd noch uitgevoerd
  • Wapens
  • Explosieven
  • Drugs
  • Planten, voedsel en een grote groep diersoorten: dit ter bescherming van de inheemse Carthaamse dier- en plantensoorten
  • Namaak
  • Radioactieve, giftige of zwaar-chemische producten
  • Sterke drank
Goederen die beperkt mogen worden ingevoerd en uitgevoerd
  • Medicijnen: Medicijnen op basis dat men dit voorschrift kan aantonen bij de douane (ook voor medicijnen die men normaal zonder voorschrift kan verkrijgen)
  • Contant Geld: Niets meer dan een waarde van CV$ 20.000 (ongeveer $15.000)
Goederen die beperkt gratis mogen worden ingevoerd
  • Tabak: Maximum één slof van 10 pakjes OF 50 sigaren/cigarillo's
  • Alcohol: In totaal 2l bier en/of wijn
Grenscontrole
Zoals eerder vermeld zijn er open grenzen en vrijheid van verkeer met Cylenië en Noord-Aguilas. De andere grenzen van Carthamië zijn daarentegen goed beschermd. Aan de grens met Tholenië moeten voertuigen stapvoets voorbij een eerste controle rijden en worden sommigen eruit gezet voor een volledige controle van de wagen, daarna moet iedereen een geldig identiteitsbewijs (indien nodig ook een visum) laten zien aan de douanebeambte. Hetzelfde principe geldt voor de autoferry's vanuit Dumerië. Bij de grens met Kartjas wordt iedere auto kort doorzocht door de Federale Grenspolitie met drugshond.

Brandstof
Ongelode benzine (Petrol) en diesel (Diesel) zijn bij ieder tankstation te verkrijgen in heel Carthamië. LPG vindt men terug bij 1/2 tankstations aan de snelwegen en bij 1/4 elders. In de omgeving van Pötama en Cärtym zijn een aantal tankstations waar men waterstof kan tanken. In de steden in het noorden zijn een groot aantal oplaadstations voor elektrische wagens (i.s.m. commerciële autohandelaars, zoals Volcat, Tesla of Orcan), dit is in het zuiden minder het geval.

Tolheffing
Vrijwel alle wegen in Carthamië zijn tolvrij. Op enkele bruggen en tunnels over zeestraten of onder bergen zoals de Hannuttunnel, die Lurarië met Avamië verbindt door de Mount Kathor (3354m hoog), wordt tol geheven.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2011
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Algemeen

Bericht door Kathor » do 27 apr 2017, 00:52

Lurarië
La République Lurarienne

Afbeelding

Beschrijving
De Republiek Lurarië is één van de vier deelstaten van de Carthaamse Federatie. De regio beslaat grosso modo de vlakte tussen de rivieren Aning en Hilgar. De hoofdstad van Lurarië is Senhal, met zijn agglomeratie van 2 miljoen inwoners de vijfde stad van de Carthaamse Federatie. Andere belangrijke steden zijn Bergues (dat al sinds 1807 gescheiden is van Bergues in Tholenië), Port Vichy, Rebais en Esteranne. De staat is erg bedrijvig en een economische motor voor de Carthaamse Federatie (vergelijkbaar met Beieren), het is ook de hoogst ontwikkelde staat van de Federatie qua HDI.

Afbeelding
De Skyline van Senhal, de stad stond in 2016 in de top 5 van beste steden om te leven in Atlantis, de tweede Carthaamse stad in die lijst was Cärtym op plaats 8

Cultuur & Taal
Lurarië verschilt erg van de rest van Carthamië. De regio kende een andere geschiedenis en cultuur dan de Carthaamse, dit heeft de Lurariërs dan ook een sterk zelfbewustzijn en natie gevoel gegeven. Lange tijd vormde het één entiteit met Tholeens-Lurarië, maar sinds de scheiding in de vroege jaren 1800 is er enkel nog linguïstisch en cultureel een nauwe band.

De Lurarische cultuur is doordrongen van de invloeden uit Frankrijk, dat de regio tussen de 16e en 18e eeuw beheerste en bevolkte. Andere noemenswaardige invloeden zijn die van de Hugenoten (het merendeel van Lurarië is vandaag de dag nog altijd calvinistisch) en de antieke Lurariërs, een Noordborealische stam die in de 9e eeuw grotendeels werd uitgemoord door het Carthaamse Keizerrijk. Gezien de vergelijkbare historische en culturele situatie (francophone minderheden in anglophone landen) is de regio sterk verbonden met de provincie Quebec in Canada.

Economie
Lurarië is economisch een van de meest ontwikkelde gebieden van Atlantis. Het behoort tevens tot de internationale top in zake competitiviteit en trekt daarom veel investeerders uit binnen- en buitenland aan. Het genoot in een recent verleden optimaal van de Carthaamse Draak (een periode vanaf midden jaren '90 tot 2008 waarin de Carthaamse economie erg snel groeide) en blijft tot op de dag van vandaag een van de regio's met de hoogste economische groei in de Carthaamse Federatie.

Afbeelding
Een assemblagehal waar men aan de Avio 150 privévliegtuigen werkt. Volcat Aviation is een wereldwijd bekend merk van passagiersvliegtuigen dat in Senhal haar hoofdkwartier heeft.

Lurarië ligt tussen het Carthaamse hartland meer in het westen en de rest van Borealië in het oosten en vormde traditioneel gezien ook een belangrijke doorvoerregio voor handel tussen oost en west. De belangrijkste doorvoerroutes gaan nu echter niet van west naar oost maar van west naar zuid. Omwille van de sluiting van de Tholeense grenzen in de tweede helft van de 20e eeuw werd Carthamië over land praktisch afgesloten van de rest van Borealië.* Om deze reden lopen er door de Lurarische Fugesen een aantal belangrijke transportlinks, bekende voorbeelden zijn de Hannuttunnel (een tunnel van een tiental kilometer lang die onderdeel is van de snelweg tussen Blomastic en Senhal) en de Hilgarautosnelweg tussen Bergues en Fremont. Pas sinds de opening van de Tholeense grenzen in de loop van dit decennium komt het handelsverkeer over land tussen Carthamië en Oost-Borealië op gang.

* Als oplossing opteerde men voor roro-ferry's naar Dumerië en zo naar Schellingen of eventueel direct per boot vanuit Carthaamse havens, het andere buurland Kartjas beschikt niet over de juiste infrastructuur en de bureaucratische mallemolen maakt iedere poging om deze uit te bouwen nutteloos.

Toerisme
In Lurarië vindt men veel landschappen. In het noorden grenst Lurarië aan de Golf van Nionië en in de zomer zijn de temperaturen er draaglijker dan in andere delen van Carthamië. Veel Zuid- en West-Carthamiërs gaan in Port Vichy of andere badsteden een tijdje afkoelen terwijl veel Lurariërs net richting West- en Zuid-Carthamië gaan voor de tropische zomertemperaturen. In het zuiden bevinden zich de Fugesen, een hooggebergte met toppen tot 3000 meter. Mont Cateur (Mount Kathor) staat met zijn 3354 meter op de grens van Lurarië met Avamië en is de hoogste berg in de Carthaamse Federatie. In de Fugesen zijn er veel wintersportstations te vinden, zoals Hannut.

Afbeelding
Een skipiste in een van de hogere delen van het skiresort van Hannut. Vanwege het typische Fugesenklimaat is de regio sneeuwzeker, dit trekt in de laatste jaren meer en meer wintersporters uit andere delen van Atlantis en zelfs uit Europa, waar deze zekerheid veel minder is.

Naast natuurschoon biedt de regio ook veel door de mens gemaakte trekpleisters. In dat opzicht valt naast was kastelen en andere ruïnes vooral de stad Bergues op. Bergues is een stad die al meer dan twee eeuwen opgedeeld is in twee delen, maar de grenzen waren tot in de jaren '70 vrij open. Gedurende de jaren '90 (na de Derde Hilgaroorlog) was de grens tussen beide delen echter helemaal gesloten, wat tot taferelen leidden die vaag leken op de Berlijnse Muur die jaren ervoor gesloopt was. Begin jaren 2000, bij het herstellen van Carthaams-Tholeense relaties viel die beperking weg en ging de grens tussen beide landen en beide steden weer open. Met de democratische transitie in Tholenië groeien ook beide steden weer terug naar elkaar toe en worden de grenscontroles in de praktijk nog zelden toegepast.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2563
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [CAR] Algemeen

Bericht door TBR » do 27 apr 2017, 14:20

Ligt Senhal aan de Rocky Mountains? :mrgreen: Mooi stukje, alleen stel ik mij toch vragen bij het economisch belang van een streek aan de grens met Tholenië en dan nog eens zo dicht bij de megapool van Peutema.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2011
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Algemeen

Bericht door Kathor » di 30 mei 2017, 02:15

Versie 2 van de kaart van het Carthaamse vasteland is klaar en bevat een aantal grote veranderingen op het vlak van infrastructuur en zelfs reliëf (op dat het ook daadwerkelijk voldoet aan de normen van het project)

http://fayl.in/api/redirect/file/4uXf

Oproep: Zoals te zien staan er op de kaart geen wegnummers, hoewel ik het concept van een systeem heb (een mix van federale wegnummers met wegnummers per regio, aangevuld met de C-nummers) heb ik te weinig kaas gegeten van infrastructuur om hier een goede logica voor te vinden. Ik zoek hierbij iemand die een logica voor dit systeem kan uitwerken.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2039
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [CAR] Algemeen

Bericht door Kaaiman » di 30 mei 2017, 10:10

^^ Wegnummerlogica is vaak het ontbreken van (zichtbare) logica, meestal door de tijd gegroeid.

De nummering is meestal
  1. op basis van belang in het netwerk; en/of
  2. op wegtype; en/of
  3. regionaal genummerd; en/of
  4. onderscheiden naar windrichting; en/of
  5. genummerd vanuit radialen; en/of
  6. chronologisch genummerd.
België is bijvoorbeeld genummerd op basis van belang in het netwerk (lage nummers = verbindingen tussen grote steden), op wegtype (A-wegen, B-wegen, N-wegen, R-wegen), regionaal (1/2/3-cijferige nummers in elkaars buurt beginnen allemaal met hetzelfde nummer), radiaal (nummerseries lopen vanuit de steden) en onderscheiden naar windrichting (alleen de E-nummers: even = oost-west, oneven = noord-zuid).
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2563
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [CAR] Algemeen

Bericht door TBR » di 30 mei 2017, 16:47

De kaart wordt steeds beter :d Ik zou de namen van de regio's/provincies wat groter zetten en misschien ook namen van luchthavens toevoegen.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2011
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Algemeen

Bericht door Kathor » di 18 jul 2017, 03:18

Catonis

Afbeelding

Beschrijving
De Carthaamse Catonis zijn de drie meest zuidelijke eilanden (Tiloth, Faioth en Ese) van de deelstaat Lazanoth en tevens de meest zuidelijke regio van de Carthaamse Federatie. Het zijn tevens de drie meest westelijke eilanden van de Catonis-archipel, waarvan de overige eilanden behoren tot Dumerië. De hoofdstad van de eilanden is Faionuth, gelegen op het gelijknamige eiland Faioth. Andere belangrijke steden op de eilanden zijn Toluth en Esenuth. Het eiland wisselde doorheen de geschiedenis regelmatig van eigenaar (Carthamië of Dumerië) en heeft typerende kenmerken van beide culturen verwerkt. Het behoort sinds het verdrag van Wenen uit 1815, net als de rest van Lazanoth, definitief bij de Carthaamse Federatie.



Cultuur
De Catonis liggen in een overgangszone van Carthaamse en Dumerische cultuur, en dit laat zich merken in vele aspecten. Qua bouwstijl zijn de eilanden sterk beïnvloed door de jarenlange Dumerische kolonisatie, de meeste steden hebben een strak dambordpatroon met huizen in de typisch Romeinse stijl (die in moderne tijden sterk gelijkt op de Toscaanse bouwstijl).

Afbeelding
Ondanks de prominente aanwezigheid van het Romeins-Dumerische dambordpatroon op de eilanden, is Faionuth gekend door zijn nauwe, smalle straatjes die meer een klassieke Carthiskische stad toebehoren.

Het traditionele dialect van de Catoniërs is een overgang van het Neurs naar het Dumerisch (Vulgair Latijn), beide talen liggen grammaticaal al heel dicht bij elkaar en vooral qua vocabularium bevat het Catonisch veel Latijnse woorden. Carthaamse Catoniërs verstaan de Dumerische Catoniërs heel goed als ze hun dialect spreken, maar zullen meer moeite hebben met Latijnse dialecten van elders in Dumerië.

Religieus gezien zijn de Catoniërs qua meerderheid Romeins Polytheïstisch, dit is uniek omdat deze religie elders in Carthamië slechts een kleine minderheid kent. Het Zuid-Carthaamse Cylenisme (dat de tweede grootste religieuze groep op het eiland is) heeft echter wel qua vorm een hoop aangenomen aspecten van het Romeins Polytheïsme (Faeries worden er voorgesteld als mensen (antropomorf), niet als dieren (Noord-Carthaams Cylenisme) of feeën (Cyleens Cylenisme))

Afbeelding
Na eeuwenlang verval zijn een groot aantal Romeinse tempels in slechte toestand. Sinds het einde van de communistische tijd wordt er echter veel geld gestoken in het restaureren van deze gebouwen. Inclusief het opnieuw inkleuren, wat het een erg delicaat en langdurig werk maakt.



Klimaat
De eilanden hebben een subtropisch klimaat, ze zijn dan ook het warmste en meest zonnige gebied in de Carthaamse Federatie. Van juni tot november krijgen de eilanden, net als de Dumerische Eliosiae, te maken met uitlopers van het Atlantische Orkaanseizoen. Gemiddeld treft ook iedere twee jaar een orkaan van categorie 1 de eilanden.



Economie
Economisch gezien leven de Catonis, net als de andere eilanden in de regio, in de eerste plaats van het toerisme. Al vele eeuwen zijn de Catonis een topbestemming dankzij zijn pittoreske dorpen, mooie en zuivere lucht en ruïnes, overblijfselen van een rijk verleden.

Buiten toerisme wordt er op de eilanden aan landbouw gedaan. Catonijnse wijnen worden al duizenden jaren gemaakt op de eilanden, en zijn na een periode van obscuriteit terug opkomende op de Atlantische markten. Net als elders in de ruime regio van de Scipionische Zee wordt er Sithsa gemaakt (een typische sterke drank met anijssmaak uit de landen van rond de Scipionische Zee)

Desalniettemin zijn de Catonis een relatief arme groep eilanden, vooral onder de jeugd is er een grote werkloosheid en het aantal jobs buiten de traditionele toerismesector is klein. Veel jonge Catoniërs gaan na hun gymnasium dan ook studeren elders in de Carthaamse Federatie of Dumerië om vervolgens daar te blijven.



Uitgelicht: Faionuth
De stad Faionuth kende toeristisch gezien haar topjaren in de eerste helft van de twintigste eeuw toen vele bekende Atlantiërs maar ook Amerikanen in de stad verbleven. Faionuth kende in die jaren een zeer liberaal gokbeleid, en de stad stond bekend om zijn casinos en nachtleven. Die casinos waren in handen van de Siciliaanse maffiafamilies uit Pötama, die op hun beurt nauwe banden hebben met de Siciliaanse maffia in de VS. Omwille van het machtsmisbruik dat dit met zich meebracht stonden de Catonis ook bekend als één van de meest corrupte regio's van Carthamië. Toch vormden ze ook cultureel een lichtpunt, de Flunha*, hoewel ontstaan in Flunyth, werd in Faionuth heel populair en werd zo verspreid naar de rest van Atlantis. Beroemde artiesten zoals de Nionische auteur Eskil Lymeth, de Carthaamse acteur Jonathan Zathar, maar ook Amerikanen zoals Ernest Hemingway vertoefden regelmatig in de stad.

*De Flunha is een populair Carthaams dans- en muziekgenre dat ontstond in de tweede helft van de 19e eeuw in Flunyth. De stijl wordt ook omschreven als de Tango van het Noorden, naar de gelijkenissen met de Argentijnse Tango.

Afbeelding
Chique casinos zoals dit exemplaar liggen langs de gehele noordkust (Scipionische Zee) van de stad...

Bij de communistische machtsgreep in 1949 bleef Faionuth een tijd lang verzeild in een soort limbo. Het gokparadijs was een symbool van het kapitalisme maar de communisten onder Arnath Hivac slaagden er niet in om hun macht te consolideren op de eilanden. Nadat Hivac in 1953 het slachtoffer was geworden van een mislukte moordpoging door de gezamenlijke maffiafamilies van Pötama (dat volgens sommige historici eerder moest gezien worden als dreigement) gooiden beiden partijen het op een akkoordje, de toerismeindustrie en gokindustrie op de eilanden kon blijven bestaan op voorwaarde dat een deel van de opbrengsten naar de Aguilijnse Volksrepubliek gingen (dat direct een handige manier had gevonden om aan westerse valuta te komen). Het aantal toeristen nam echter snel af, doordat zowel Amerikanen als Carthamiërs reizen naar het land afraadden. Faionuth zou nooit meer zo fel stralen als voordien.

Afbeelding
..Dit in tegenstelling tot de zuidkust (Atlantische Oceaan) die volstaat met hoge appartementen uit de communistische tijd, om de massa ook een vakantie te gunnen (als ze op een goed blaadje stonden bij de PCO)

De communisten na Hivac (1950-1959) bouwden de toerisme-industrie in Faionuth verder uit. In de eerste plaats met een programma dat toerisme binnen de Volksrepubliek zelf zou bevorderen (hierbij kijkend naar organisaties als Kraft durch Freude). Ook bevriende leiders uit andere communistische landen bouwden in Faionuth een vaak megalomaan buitenverblijf, de buurt waarin deze gebouwen werden opgetrokken, in de volksmond de Selva Rubra (het rode bos), was zwaar beveiligd en is vandaag de dag een toeristische trekpleister voor mensen die zich willen wanen in de megalomanie van mensen als Arnath Hivac, Nicolae Ceaucescu, Erich Honecker e.a.

Afbeelding
'O Castelo' of 'Het Kasteeltje', het zomerverblijf van President Hivac in de beruchte Selva Rubra, later werd het bewoond door de opvolgende presidenten tot het in 1984 door President Rengith, de grote hervormer, aan de staat werd gegeven (net als de andere villa's op het domein)

In de jaren '80, bij de transitie van de Arendseilanden naar een democratische en vrije staat, werd de toerismesector op de eilanden verder uitgebouwd met resorts en hotels gericht op Jan Modaal uit de VS, West-Borealië of Europa. De eigendommen van buitenlandse communistische leiders werden genationaliseerd en omgevormd tot een museum dat de excessen van dictators liet zien (in de Aquilen en Carthamië is er een hele reeks musea bekend onder de noemer 'Museums on the dangers of fascism and communism'). Er werd opgetreden tegen de maffia in Faionuth, met wisselend succes want buiten een paar kleine garnalen bleven de netwerken grotendeels ongemoeid.

Vandaag de dag straalt Faionuth weer als 75 jaar geleden, de toerisme-industrie draait op volle toeren en in de casinos op de kustboulevards wordt weer duchtig gegokt en gesocialized. Toch zijn veel van de grote casinos nog altijd verbonden met schimmige bedrijven uit het Pötamese waar volgens velen maffiafamilies achterzitten. De criminaliteit op de eilanden is gedaald en de corruptie ligt op het gemiddelde niveau van Zuid-Carthamië (beduidend hoger dan elders in de Federatie, maar zeker geen Bananenrepubliek-toestanden)
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1531
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: Hilversum, NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV
Contacteer:

Re: [CAR] Algemeen

Bericht door Faylin » di 18 jul 2017, 11:27

Weer een mooi stuk detailwerk, Kathor! Ik ben wel van plan om weer meer dat soort dingen te schrijven.

Het lijkt me ook wel interessant om de regionale verschillen in het Cylenisme beter uit te werken. Zijn Faeries bijvoorbeeld de "hoofdgodheden" in Zuid-Carthaams Cylenisme of wordt er ook aandacht besteed aan de negen Nymfen? In het Cyleens Cylenisme zijn Faeries veelal ondergeschikt aan de Nymfen en hebben ze geen specifieke rol in de religie (ongeveer vergelijkbaar met Griekse nimfen).

(Misschien moet ik maar een artikel over Faeries schrijven)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1272
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [CAR] Algemeen

Bericht door BlaZ » wo 26 jul 2017, 17:58

Leuk stuk inderdaad. Wel apart dat ze op de Catonis Italiaanse kentekenplaten gebruiken ;)

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2011
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Algemeen

Bericht door Kathor » do 27 jul 2017, 21:04

^^ Och, dat is gewoon een Italiaanse auto die helemaal tot daar is gereden :lol: (Ik meen dat er in Oost-Borealië ferry's naar Europa zijn)

EDIT: Lijkt me wel gek dat ze dat doen in een smartje, maar hey het heeft wielen en een motor :mrgreen:
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2011
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Algemeen

Bericht door Kathor » vr 11 aug 2017, 19:57

Kardög

Afbeelding

Beschrijving
Kardög is een eilandregio voor de westkust van het Carthaamse vasteland. De regio bestaat uit het hoofdeiland Kardög en de kleinere eilanden Jarlac, Borlac, Ipso en Jelin. De hoofdstad van de regio is Cärtym, de tweede stad van Carthamië met zo'n 2 miljoen inwoners (4,5 miljoen in de aglommeratie die zich strekt van Westpoint in het zuiden (het meest westelijke stuk van het eiland Kardög) tot Cärtym Arzan Berandoth International Airport in het noorden. Dit artikel zal Cärtym en de westkust echter buiten beschouwing houden en zal zich focussen op het rurale hinterland, het "echte" Kardög volgens vele Kardogen.



Economie
Kardög is zoals eerder gesteld een erg landelijke staat. Reeds sinds mensheugenis is de regio bekend voor de cultivering van katoen, dit komt door een vochtig subtropisch microklimaat (Köppen-classificatie: Cfa, vergelijkbaar met de Po-Vlakte) dat de eilanden uiterst geschikt maakt voor de grootschalige verbouwing van katoen en later (na 1492) ook door soortgelijke plantagegewassen (zoals tabak).
De arbeidsintensieve teelten zorgden ervoor dat reeds vroeg slavenhandel werd geïntroduceerd in de eilanden. Toen de slavernij in 1822 werd afgeschaft (bij het ingaan van de unie tussen Carthamië en Groot-Brittannië) ging men over op loonarbeiders en kreeg Kardög het kenmerk van regio waar men naartoe emigreerde als er nergens anders jobs waren. Een bekend voorbeeld hiervan is de grote depressie van de jaren 1930, toen duizenden Carthamiërs de miserabele economische toestand op het vasteland ontvluchtten om katoen te gaan plukken op Kardög, waar altijd handen te kort waren. Sinds de jaren '70 is de katoenindustrie grotendeels gemechaniseerd, waarop veel plukkers naar de steden trokken (zoals Cärtym). De aanwezigheid van katoen zorgt ervoor dat Kardög bekend was als een regio waar ook textiel werd geproduceerd. Naast Cärtym (dat zelfs zo'n kleding- en modetraditie heeft dat het de titel Fashion Capital of Borealia heeft) zijn ook Cathem en Wasyl bekende textielcentra.

Afbeelding
De moderne katoenproductie in Kardög verloopt grotendeels gemechaniseerd...

Afbeelding
...Beelden zoals deze zijn al lang verleden tijd.

Naast typische plantagegewassen is Kardög ook bekend voor veeteelt (meer specifiek van runderen). De regio is bekend als dé Carthaamse vlees- en zuivelregio. In Bjövos zijn enkele dokken en industrie die onderdeel is van de Port of Sinderia (de grootste haven van Carthamië).
Buiten de landbouw kent de regio ook veel toerisme, het meer van Kardög en de eilanden Jelin en en Ipso zijn in de zomer in trek bij vakantiegangers, hoofdzakelijk van binnen de regio (vooral het meer is in trek bij Cartymenzers).

Afbeelding
Anaril is een populaire bestemming voor Cartymenzers die de drukte willen ontvluchten, het aangename klimaat in combinatie met de verfrissing van het Meer van Kardög maakt de stad heel populair voor toeristen van binnen de regio.



Cultuur & Identiteit
Kardög kent een hoop tradities en gebruiken die voortkomen uit het landelijke voorkomen van de regio. Het beeld van de Ranshäro, de typisch Carthaamse heldenfiguur, vrij als de wind, is een erg belangrijk symbool van die regio, maar ook voor andere landelijke gebieden in Carthamië (Lazanoth, Overland, Het merendeel van de Noordelijke Aquilen, Carthiskië,...).
De Ranshäros zijn zoals eerder uitgelicht een symbool van het Carthaamse volk. Het woord Ranshäro heeft verschillende connotaties, voor de ene betreft het enkel de typische plattelandsbewoner die rondtrekt over de vlakten van Kardög, de Noordelijke Aquilen of Atrokije. Voor de andere is het een naam voor alle Carthaamse of Neurstalige plattelandsbewoners, en in Atrokije is het zelfs de naam voor alle mensen met (deels) Carthaamse achtergrond, ongeacht locatie en beroep.
De herkomst van de figuur van de Ranshäro is grotendeels toe te schrijven aan de Spaanse kolonisten van de Arendseilanden, hun traditie van veedrijven (te paard) werd vanaf de 16e eeuw geïmporteerd naar de Arendseilanden en Kardög. De meeste Borealische paardenrassen waren niet geschikt voor zulk werk, maar de Arabische rassen geïmporteerd door de Spanjaarden konden de klus wel klaren.
Een tweede oorsprong van de Ranshäro-traditie ligt op Kardög en Lazanoth, waar na de afschaffing van slavernij in 1822 seizoensarbeiders (veelal per ezel maar sommigen ook te paard) van boerderij naar boerderij trokken op zoek naar tijdelijk werk.

Etnisch gezien is Kardög een behoorlijk gemixte regio, dit komt door het verleden van de slavernij, waarbij vooral de nakomelingen van zwarte slaven erg zichtbaar zijn (de Afro-Carthamiërs). Zij zijn zo'n 20% van de inwoners van de regio en hebben dus een grote impact op het karakter van de regio. Hoewel na het afschaffen van de slavernij een deel van de toenmalige slavenpopulatie opteerden om naar Afrika te keren (Meer bepaald naar de Britse kolonie van Sierra Leone) bleven vele ex-slaven en hun nakomelingen achter. Het duurde jaren voor ze ook daadwerkelijk als deel van de Kardögse populatie werden gezien (pas in 1968 werden de laatste segregatie-maatregelen afgeschaft, zoals gescheiden onderwijs). Cyleense priesters speelden een grote rol in de emancipatie van de Afro-Carthamiërs, waar de Katholieke Kerk van Carthamië vóór segregatie was openden de cylenisten hun tempels en hun geloofsgemeenschappen voor hun zwarte medemensen (Het ging hem deels om barmhartigheid, maar net zo goed om assimilatie en zieltjeswinnerij in een continue concurrentiestrijd met de Katholieke Kerk)

De regio wordt op sociaal vlak gezien als een conservatieve regio. Dit moet echter in context geplaatst worden, wat is namelijk "conservatief" volgens Carthaamse normen? De regio behoort tot de meest sterkst geïntegreerde regio's van Carthamië op etnisch vlak (vooral Afro-Carthamiërs en blanke Carthamiërs leven er goed door elkaar gemengd), homoseksualiteit begint men stilaan te accepteren en zelfs voor euthanasie durft men soms wel eens een oog te sluiten. De regio is daarentegen erg gelovig (vooral cylenistisch) en hangt een vooral conservatieve stroming binnen het cylenisme aan. Op abortus wordt neergekeken, mannen en vrouwen hebben een aparte plek in de maatschappij en men is redelijk vijandig tegenover vreemde religies (christendom wordt nog geaccepteerd, maar zeker de islam wordt er verketterd)

Afbeelding
Het platteland van Kardög is bezaaid met cyleense tempels en christelijke kerken. Het religieuze is in tegenstelling tot andere delen van Carthamië nog sterk aanwezig in het dagelijkse leven van de Kardogen



Uitgelicht: De Ranshäros van Atrokije
Het jaar 1822 betekende ook het begin van de unie tussen Carthamië en het Verenigd Koninkrijk (de laatste Carthaamse keizer was kinderloos gestorven en de kroon ging dus naar de Engelsen). De industrialisering van het land zette een immigratiegolf van boeren uit heel Carthamië op gang, velen trokken naar de steden maar anderen werden aangetrokken door de grote open vlaktes in Atrokije. Vanaf het midden van de negentiende eeuw trokken Carthaamse boeren en ranshäros van de eilanden naar het continent in de Stille Zuidzee.
Waar de Dumerische, Duitse, Franse en Italiaanse kolonisten boven de Murales bleven trokken de Ranshäros naar de monding van de rivier Ptiris, die met zijn lengte van 2000 kilometer het landschap van Centraal-Atrokije domineert. Dit gebied was reeds geclaimd door de Dumeriërs, en her en der stonden Dumerische forten met een handjevol kolonisten. De Ranshäros koloniseerden Centraal-Atrokije met toestemming van de Dumeriërs en trokken steeds meer westwaarts, langs de Ptiris en vervolgens de Auris naar de vlakten van de Sirrhae, die omwille van het opwarmende klimaat steeds geschikter werden voor veeteelt (de core-business van de Ranshäros). In het zog van de Ranshäros kwamen andere groepen, zoals Spanjaarden en Dumeriërs, die de eerste golf van ontwikkelingen gerealiseerd door de Ranshäros, omzetten naar volwaardige koloniën. De Ranshäros gingen zich uiteindelijk settelen in Aurae (waar reeds een Dumerisch Fort stond) en richtten er in de provincie (Auris) een Ranshäro-kolonie op.

Afbeelding
Een Ranshäro met zijn runderen ergens op de Sirrhae, in meer dan 150 jaar tijd is hun manier van werken nauwelijks veranderd.

Een tweede golf van Carthamiërs kwam eind 19e eeuw op gang richting Auris, die de provincie nog verder ontwikkelden tot een beschaafde regio met steden, hoogwaardige landbouw en een relatief hoge bevolkingsdichtheid. Het westen (De Sirrhae-vlakte, twee maal de oppervlakte van Frankrijk) bleef echter zijn frontier karakter behouden en was maar halvelings ook echt deel van de Dumerische kolonie Atrocaea (waarvan Auris een administratief onderdeel van was). De Ranshäros hadden er vrij spel en lieten er hun vee grazen op de uitgestrekte vlakten, waar gewassen sowieso minder goed groeiden dan in het oosten. Her en der waren er dorpjes op plekken die toch iets van landbouw verdroegen en die dienden als verversingsposten, maar daarbuiten waren de Ranshäros hoofdzakelijk nomadisch.

Afbeelding
Aurae (door de Ranshäros omgedoopt tot Aurath) groeide onder invloed van de tweede golf Carthamiërs uit tot een bolwerk van beschaving op de frontier (foto uit 1910).

De Duitsers uit Kronland trokken ook naar Auris om zich te onttrekken aan het juk van de kolonisator. Duits werd naast het Neurs en een gangbare taal in Auris, en vele Ranshäros vandaag de dag leren de taal als tweede taal aan, wat handig is op federaal niveau. Auris bleef goede banden onderhouden met het thuisland Carthamië, en de 'eerste' onafhankelijkheid van het land in 1904 (Carthamië wordt een dominion binnen het Britse Rijk) werd ook in Auris gevierd.
Dumeriërs blijven en masse het oosten van Auris verder bevolken en de Neurse taal wordt sterk beïnvloed door het Latijn. De Duitse kolonie Kronland wordt tijdens de Eerste Wereldoorlog onafhankelijk en Atrocaea verklaart in 1921 zijn onafhankelijkheid van Dumerië. In datzelfde jaar gaan Atrocaea en Kronland samen op in een Federatie.
Later in de twintigste eeuw waren er nog twee noemenswaardige kolonisatiegolven van Carthaamse boeren. Vanaf 1951 vluchtten Aquilijnse boeren voor de collectivisatie-maatregelen van Aquilijns President Hivac (een communist), vanaf 1968 trekken ook Carthamiërs richting Atrokije om de instabiele politieke situatie in het land te ontvluchten (deze beweging zou tot in de jaren 1980 duren). Zij vestigden zich in de provincie onder Auris, Ptiris, die vanwege het opwarmende klimaat geschikter werd voor de landbouw en er nog maagdelijk bijlag.
Vanaf het begin van de 21ste eeuw kwam opnieuw een golf Carthaamse kolonisten op gang naar Atrokije, deze generatie is in tegenstelling tot de vorige voorzien van goed kapitaal en een hoog opleidingsniveau (alumni van technische universiteiten, zoals die van Sinderia of Holaneth). Met hun uitgebreide kennis zijn zij in staat om volop te profiteren van de vrijgekomen gronden in Perusia en zelfs in de Sirrhae, dat ondanks de opwarming van de aarde nog altijd niet helemaal geschikt is voor landbouw. Daar is men ook begonnen met het ontginnen van olie, iets waar Carthamiërs vanzelfsprekend ervaring mee hebben.

Afbeelding
De vierde golf Carthaamse kolonisten brengt nieuwe technieken en industrieën met zich mee, de olie- en gaswinning op de Sirrhae is daar een goed voorbeeld van (Jaknikker nabij de Neurse nederzetting Algis op de Sirrhae)

Vandaag de dag zijn de Ranshäros, ondanks dat ze van aantal klein zijn (Minder dan 1% van de totale Atrokese bevolking) een erg zichtbare gemeenschap in Atrokije. Ze zijn geografisch de meest verspreide groep van Atrokije, hoewel geconcentreerd in de vlaktes van Centraal-Atrokije zijn kleine gemeenschappen elders in het land (in de metropolen in het noorden en op het eiland Spinea in het westen) zichtbaar
Onder invloed van de Atrokese en Carthaamse filmindustrie geniet het volkje wereldwijd bekendheid en zijn ze een symbool geworden van zowel Atrokije als Carthamië. De levenswijze van de Ranshäros werd door andere kolonisten op de Centraal-Atrokese vlakten (Duitsers, Dumeriërs en Spanjaarden) overgenomen, waardoor de culturele invloed van de Ranshäros groter is dan die van hun eigen taalgebied.
Op politiek vlak hebben de Ranshäros ondanks hun klein aantal een redelijke invloed binnen het Atrokese politieke bestel. Verschillende Ranshäros zijn doorheen de decennia leidinggevende figuren geweest binnen hoofdzakelijk conservatieve partijen in de Atrokese Federatie. De Ranshäros sponsorden de loyalisten in de Carthaamse Burgeroorlog (1973-1975) en leverden massa's voedselhulp en kapitaal aan het land na de oorlog. De Ranshäros waren een drijvende kracht achter de rapprochement tussen Atrokije, Carthamië en Dumerië die vanaf de jaren '70 plaatsvond en zorgde voor een hecht internationaal blok.

Afbeelding
De totale reikwijdte van de gebieden in Atrokije hoofdzakelijk bewoond door Ranshäros (in het donkergroen)
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast