[CAR] Nieuwsberichten

Carthamian Federation

Moderator: Kathor

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Nieuwsberichten

Bericht door Kathor » ma 21 sep 2015, 21:48

Zuid-Aquilas is al lang geen dictatuur meer. Er is een democratisch regime. De onafhankelijkheid van Zuid-Aquilas verzekerd is door de vier regionale grootmachten die (West-)Borealië kent: Cylenië, Carthamië, Dumerië en Tholenië.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [CAR] Nieuwsberichten

Bericht door Kaaiman » ma 21 sep 2015, 21:49

Wellicht over een jaar grote rellen uit ontevredenheid, omdat de hereniging voor de gewone man veel minder heeft gebracht dan door politici werd voorgespiegeld?

Overigens vind ik dat er soms wel erg makkelijk over het samenvoegen van landen wordt gedacht op dit forum. Het tijdsgewricht is eerder dat landen uiteenvallen in kleinere. Het inleveren van autonomie is een enorme stap. Daar gaan geen 6 weken, maar eerder 6 jaren of zelfs decennia aan vooraf met stapsgewijze hervormingen. :idea:
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Nieuwsberichten

Bericht door Kathor » ma 21 sep 2015, 22:11

Kaaiman schreef:Wellicht over een jaar grote rellen uit ontevredenheid, omdat de hereniging voor de gewone man veel minder heeft gebracht dan door politici werd voorgespiegeld?
Veel zal er niet veranderen, de deelstaten behouden heel erg veel bevoegdheden.
Kaaiman schreef:Overigens vind ik dat er soms wel erg makkelijk over het samenvoegen van landen wordt gedacht op dit forum. Het tijdsgewricht is eerder dat landen uiteenvallen in kleinere.

Dat hangt eerder vast aan een heropleven van nationalisme, en laat nu net zijn dat Carthamië en Noord-Aguilas allebij Neurs zijn.
Kaaiman schreef:Het inleveren van autonomie is een enorme stap. Daar gaan geen 6 weken, maar eerder 6 jaren of zelfs decennia aan vooraf met stapsgewijze hervormingen. :idea:
Die stapsgewijze hervormingen zijn al begonnen sinds de eerste democratische verkiezingen in Noord-Aguilas op 23 januari... 1982. In de loop der jaren werden de munten aan elkaar gekoppeld, kwam er een douane-unie en werden de krijgsmachten samengevoegd tot de AFWEB (met Cylenië) om maar enkele zaken op te noemen. Het merendeel van de Noord-Aguilijnse partijen waren tijdens de dictatuur ondergronds en waren gelinkt aan de Carthaamse partijen (die op Noord-Aguilas actief waren voor de communistische dictatuur), dat zijn ze vandaag nog steeds.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [CAR] Nieuwsberichten

Bericht door SjorsB » di 22 sep 2015, 16:31

TBR schreef:Daarbij moet zo'n grote fusie wel heel wat internationale reacties losweken, die blijven echter nog uit.
Niet vanuit Uneta. De minister van Buitenlandse Zaken reageerde als volgt:
Uneta en Carthamië hebben van oudsher een goede band. Met de toevoeging van Noord-Aquilas aan de Carthaamse staat willen wij onze Borealische vrienden dan ook zeker feliciteren. Wij hebben echter wel enkele vragen. Wat zal de status van Noord-Aquilas zijn binnen internationale verdragen als het Westpact? Wij willen alleen in een pact zitten met landen waarvan de stabiliteit gewaarborgd is. Onrustigheden in het verleden laten mij twijfelen of dit nog wel zo is. Ik hoop dat keuzes hierbij niet te snel worden of zijn gemaakt.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Nieuwsberichten

Bericht door Kathor » di 22 sep 2015, 18:51

Ik heb al meermaals uitgelegd dat Noord-Aguilas en Carthamië erg dicht bij elkaar staan. Noord-Aguilas is dankzij Carthamië terug kunnen ontpoppen als stabiel land met een hoge welvaart. Het is zelfs zo dat Noord-Aguilas ondanks het verleden met communisme en een geplande economie erg sterk is als economische regio. De regio is ook veel sneller geïndustrialiseerd dan het vasteland van Carthamië. Op het vlak van HDI en BBP/Capita doen ze haasje over. Leven in Noord-Aguilas is min of meer even goed/slecht als in Carthamië.

De onderhandelingen over een mogelijke hereniging zijn geen weken oud. Die zijn er al jaren, sinds halverwege jaren '80 en zelfs daarvoor al. Maar ik zie niet in hoe ik al vanaf halverwege de jaren '80 iedereen hiervan op de hoogte heb moeten houden. Internet bestond niet... en ik ook niet. :P

Recentelijk (enkele weken geleden vind ik een understatement, enkele maanden vind ik al beter) kwam er een stroomversnelling in de onderhandelingen, voornamelijk de kwestie van de monarchie was een heikel punt. Had die monarchie er niet geweest, dan waren beide landen al lang herenigd.

De reden dat deze onderhandelingen zolang hebben geduurd naast de monarchie was het feit dat Noord-Aguilas een heel ander economisch systeem had in 1982. De economie was gepland en men zag in Carthamië het niet zo zitten om miljarden uit te geven aan het omvormen van de economie daar, met veel hogere belastingen of zware besparingen tot gevolg. Het gewicht van een hereniging met Noord-Aguilas kort na het einde van het communisme had veel zwaarder doorgewogen op Carthamië dan de hereniging van Duitsland in 1990. Zeker, wetende dat de Carthaamse economie van toen véél minder sterk was dan die van West-Duitsland in 1990, het land was amper een jaar uit een enorm zware oorlog met buurland Tholenië en 7 jaar uit een burgeroorlog. Serieuze voorstellen over een hereniging begonnen pas boven water te komen in de jaren '90, als beide landen een enorme economische groei meemaakten.

Het probleem met de verdragen is niet zo groot, Noord-Aguilas is een observerend lid van de Westpact (heeft een tijdje terug niet meteen willen toetreden vanwege wat meer argwaan tegenover Tholenië dan Carthamië had), het is al sinds 2004 lid van de Valleen-zone en sinds het begin van de AFWEB. Het is een de facto-lid maar niet de jure. Een beetje zoals Zwitserland tot 2002 bij de Verenigde Naties. Lidmaatschap van de AR lijkt me niet zo opportuun gezien het toch geen significante organisatie is maar eerder een overlegorgaan zoals er al dertien in een dozijn zijn, dit kan ook gezegd worden van de andere verdragen/organisaties/lege dozen die Atlantis rijk is en waarvan Carthamië zélf ook geen lid van is.

Overigens vind ik het opsplitsen van deze draad in 2 topics allesbehalve overzichtelijk, ik moet alles dubbel uitleggen nu, wat voor redelijk wat irritatie zorgt van zodra ik voor de tweede/derde keer ik een argument zie verschijnen dat ik reeds weerlegd heb. ik ga vanaf nu dus enkel verder in mijn eigen topic ([CAR] Nieuwsberichten). Dit is ook de reden dat ik dit zal posten in mijn topic.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [CAR] Nieuwsberichten

Bericht door Faylin » di 22 sep 2015, 21:24

katherman111 schreef:Noord-Aguilas is een observerend lid van de Westpact (heeft een tijdje terug niet meteen willen toetreden vanwege wat meer argwaan tegenover Tholenië dan Carthamië had), het is al sinds 2004 lid van de Valleen-zone en sinds het begin van de AFWEB.
Voor zover ik weet en met mij overlegd is, is Noord-Aquilas alléén lid van Valleen en geen lid van Westpact of AFWEB.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [CAR] Nieuwsberichten

Bericht door SjorsB » di 22 sep 2015, 21:41

Als dat zo is, vind ik niet dat Noord-Aquilas zomaar opeens wel lid kan zijn, zodat de hereniging door kan gaan.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Nieuwsberichten

Bericht door Kathor » di 22 sep 2015, 22:18

Dat had ik nochtans met je besproken, Faylin. Noord-Aguilas zou een observerende rol spelen maar niet voor volledig lidmaatschap gaan omdat een hereniging met Carthamië er sowieso zat aan te komen en Noord-Aguilas was al reeds lang lid van de AFWEB (wat logisch is wetende dat het, zeker in de begindagen van AFWEB, een erg sterk leger had)
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [CAR] Nieuwsberichten

Bericht door Faylin » di 22 sep 2015, 22:39

Ik kan niks terugvinden van dat wij dat besproken hebben, en ik vind het nogal logisch dat als Noord-Aquilas al een groot leger heeft, dat het zich dan aansluit bij een verbond tussen twee zwakkere legers. Dus wat mij betreft is Noord-Aquilas nog steeds geen lid van AFWEB.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Nieuwsberichten

Bericht door Kathor » di 22 sep 2015, 22:48

Dan is het dat niet, maar dan moet je mij niet verwijten dat ik het niet meer weet. Als deze discussies nooit ergens genoteerd worden en de enige geopoeia-pagina hieromtrent laatst is bijgewerkt met Sint-Juttemis, is dit normaal dat dit voorvalt, hetzelfde voor het Westpact-geval.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [CAR] Nieuwsberichten

Bericht door SjorsB » wo 23 sep 2015, 08:09

Bij het Westpact zou het ook aan de andere leden gevraagd moeten worden. Ik kan het niet terugvinden noch het me herinneren dat dat gebeurd is.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Nieuwsberichten

Bericht door Kathor » wo 23 sep 2015, 16:04

In ieder geval, ik heb besloten om de datum van 20 december uit te stellen tot ergens in 2016. Dat is realistischer en geeft tijd genoeg om alles te regelen.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [CAR] Nieuwsberichten

Bericht door TzM23 » wo 23 sep 2015, 20:38

Ik kan nergens vinden dat Noord-Aquilas zich ooit bij het Westpact heeft aangesloten. En eigenlijk ook niet Valleen of AFWEB, behalve dat het ergens staat aangegeven dat het zo is (maar geen discussies of verdragen o.i.d.). Ik vind het een beetje erg snel gaan, en het zomaar binnen het Westpact trekken van een gebied door het bij een Westpact-land vind ik ook vreemd.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [CAR] Nieuwsberichten

Bericht door TBR » wo 23 sep 2015, 23:05

^^ Het is bij Duitsland wel zo gegaan. Oost-Duitsland mocht meteen bij de EG.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [CAR] Nieuwsberichten

Bericht door TzM23 » wo 23 sep 2015, 23:14

Daar was in eerste instantie ook veel verzet tegen, vooral door Groot-Brittannië, Nederland en Frankrijk. En dat de voormalige DDR direct kon toetreden tot de EG betekent niet dat het bij het westpact wel zo kan.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [CAR] Nieuwsberichten

Bericht door Ortelius » do 24 sep 2015, 11:30

^^ Ik denk dat het interessanter is om in dit geval naar het precedent van Warschaupact/NAVO te kijken, maar daar weet ik niet precies hoe het zat.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Nieuwsberichten

Bericht door Kathor » do 24 sep 2015, 17:19

De DDR economie was er dan ook heel slecht aan toe, niet te vergelijken met de huidige situatie in Noord-Aguilas.
Er was ook het feit dat veel landen nogal erg wantrouwig waren over een verenigd Duitsland, voornamelijk Groot-Brittannië en Frankrijk. (Bondskanselier Kohl zat de avond van de val van de muur in Polen om 50 jaar overval op Polen te herdenken)

Over het Westpact, ik ging er van uit dat het lid was, maar dan is het dat maar niet, nog niet :P. Desalniettemin is het land lid van verscheidene verdagen binnen het Westpact zoals de Valleen (Verdrag van Flunyþ uit 2004). Het is geen lid van de AFWEB, maar is wel erg nauw verbonden met de organisatie en heeft een aantal verdragen waarin ze o.a. hetzelfde materieel gebruiken en samenwerken ten tijde van oorlog of ernstige problemen.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [CAR] Nieuwsberichten

Bericht door BlaZ » do 24 sep 2015, 18:32

Zijn er geen minderheidsgroepen binnen Carthamië die door deze fusie benadeeld worden. De stem van de Franstalige minderheid zal bijvoorbeeld relatief afnemen.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Nieuwsberichten

Bericht door Kathor » do 24 sep 2015, 18:37

Niet persée, de Carthamiërs hebben nu sowieso al een serieuze overmacht, dus men ziet een toevoeging van Noord-Aguilas en Lazanoþ eerder als een vermindering van de absolute macht die Carthamië heeft.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [CAR] Nieuwsberichten

Bericht door TBR » do 24 sep 2015, 19:18

Een herenigd Carthamië zal wel op veel kritiek stuiten van Tholenië en Dumerië kan ik mij voorstellen.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [CAR] Nieuwsberichten

Bericht door SjorsB » do 24 sep 2015, 19:54

Misschien dat ik het gemist heb, maar wat is inderdaad de reactie vanuit Tholenië, een toch niet al te bevriende buurnatie?

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [CAR] Nieuwsberichten

Bericht door TzM23 » do 24 sep 2015, 21:34

Tholenië ziet het als het zomaar binnen het Westpact trekken van gebied zonder dat andere leden daar inspraak op hebben. Daarnaast vreest men dat Carthamië opeens een grote overmacht zal krijgen op Borealië en vooral binnen het Westpact. Tholenië zal dus maatregelen nemen als Carthamië op deze wijze doorgaat.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [CAR] Nieuwsberichten

Bericht door Kaaiman » vr 25 sep 2015, 07:06

Ik kan me trouwens voorstellen dat Noord-Aguilas van verscheidene verdragen e.d. geen volwaardig lid is, maar wel waarnemend of geassocieerd lid. Het land doet dan wel tot op zekere hoogte mee, maar heeft geen stem. Een associatie duidt vaak op een grote afhankelijkheid van andere landen. Ik zou er dan ook niet zo moeilijk over doen om Noord-Aguilas met terugwerkende kracht waarnemend/geassocieerd lid te maken van sommige verdragen.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Nieuwsberichten

Bericht door Kathor » vr 25 sep 2015, 17:38

Veel zal het niet uitmaken, binnen de federatie hebben de deelstaten erg veel bevoegdheden, enkel buitenlandse zaken, defensie, en nog een aantal niet erg belangrijke praktische zaken worden gedeeld op federaal niveau. Je mag deze federatie niet als één land zien op economisch vlak, eerder als 4 landen van respectievelijk 42, 14, 8 en 4 miljoen inwoners, met een soms sterk verschillende mening.

Op militair vlak, Noord-Aguilas, Carthamië en Cylenië vormen al meerdere decennia een hecht bondgenootschap, dus de discussie hierover is te laat
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [CAR] Nieuwsberichten

Bericht door BlaZ » zo 27 sep 2015, 01:38

Ik denk dat Dumerië dit enkel zou accepteren door de invloed op de Zuidelijke Aquilen enorm te vergroten en daar verdere Carthaamse invloed uit te sluiten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten