Onze mailserver geeft op het moment een storing bij het gebruik van e-mailadressen van Microsoft (hotmail.com, outlook.com, live.com). Als je een dringende vraag hebt, bijvoorbeeld over het resetten van je wachtwoord of het activeren van je nieuwe account, en je gebruikt een Microsoft-adres, stuur dan een mail naar info@atlantisgeo.nl met je vraag.

Mails die niet vanuit ons verzonden kunnen worden, proberen we zoveel mogelijk via een ander adres alsnog te verzenden.

[CAR] Economie

Carthamian Federation

Moderator: Kathor

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2022
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

[CAR] Economie

Bericht door Kathor » ma 18 aug 2014, 16:04

Economie van Carthamië

De Carthaamse Federatie bezit de grootste economie van Atlantis. Met een BBP van 3.169.531 miljoen USD is het tevens de vijfde economie in de wereld; alleen Duitsland, Japan, China en de VS zijn groter. Carthamië is een hoog-ontwikkelde sociale markteconomie, er is sprake van een vrije markt waar het goed ondernemen is gecombineerd met een uitgebreid sociaal vangnet. Veel van de sociale zekerheid in Carthamië wordt gefinancierd door de inkomsten uit olie.

De afgelopen 30 jaar heeft de Carthaamse economie er een formidabel traject opzitten. Sinds de vroege jaren '90 steeg de economische groei tot 9% per jaar en werd Carthamië één van de snelstgroeiende westerse economieën. De Carthaamse economie anno 2019 is echter herstellende van een recessie in 2015. Hoewel het de grote recessie van 2008-2009 heeft doorstaan zonder al te veel gevolgen was een drop van de olieprijzen in 2015 veel kwalijker. Deze crisis toonde aan dat, hoewel de Carthaamse economie zich steeds meer diversifieert, het belang van de olie-inkomsten significant blijft.

De Carthaamse economie is exportgericht, al is ze niet zo exportafhankelijk als bv. Nederland en België. Alle goederen die naar het buitenland worden geëxporteerd hebben een waarde van ongeveer 1/3e van het Carthaamse BBP. Hierdoor is Carthamië desalniettemin de vierde grootste exporterende natie is na Duitsland, de VS en China. Dit alles wordt bewerkstelligd door een uitgebreide infrastructuur: Carthamië ligt bezaaid met snelwegen, treinsporen, zee- en luchthavens.

Vandaag de dag is het merendeel van de beroepsbevolking tewerkgesteld in de dienstensector, maar Carthamië is het oudste geïndustrialiseerde land van het westelijk halfrond. Tijdens de 19e en 20e eeuw werden kolen en ijzer op industriële wijze gewonnen op de Fugesen en in de Arendseilanden waarna ze verwerkt werden tot staal in steden als Aningvalder, Pötama, Corceđa, Nagneth en Sinderia. Toen eind 20e eeuw de ijzer- en steenkolenvoorraden begonnen te slinken en het steeds minder rendabel werd om deze ertsen te ontginnen begonnen de eerste mijnen in de Fugesen te sluiten. In 2017 sloot de laatste steenkoolmijn in Argonder. Het sluiten van de voornaamste werkgevers in de hoge Fugesen heeft diepe sporen achtergelaten op mijnsteden als Argonder, Fortas, Tournis en Esteranne.

Cijfers (2019)
  • GDP (nominaal): 3.169.531 miljoen USD
  • GDP (KKP): 3.521.385 miljoen USD
  • GDP (nominaal) per capita: 44.852 USD
  • GDP (KKP) per capita: 49.831 USD
  • GDP groei: 2,3% (2018)
  • GDP per sector: Landbouw: 0,9% - Industrie: 28,9% - Diensten: 70,2%
  • Inflatie: 1,1%
  • Gini-coëfficiënt: 30,4 (Gemiddeld)
  • Human Development Index (2018): 0.930 (Erg hoog)
  • Werkloosheid: 4,2%
  • Ease of doing business ranking: 22e
Handelspartners
De Carthaamse economie is erg open en het land importeert en exporteert goederen van/naar alle uithoeken van de wereld. De belangrijkste handelspartners van het land, afgaande op de top 10 van landen waarmee Carthamië importeert/exporteert, zijn de volgende:
  • Europese Unie: Ongeveer 1/5e van de Carthaamse handel is met de landen van de EU (VK inclusief). Vermoedt wordt dat dit percentage nog zal toenemen door een in 2018 afgesloten vrijhandelsakkoord tussen de EU en het Gemenebest der Golfstaten (Carthamië + Cylenië). Carthamië importeert met name voedselproducten uit Europa en exporteert voertuigen en petroleum (inclusief derivaten als plastic)
  • Verenigde Staten: 1/4e van de Carthaamse handel is met de Verenigde Staten. Ondanks de vrij hobbelige relatie die beide landen tot recent met elkaar hadden is de Verenigde Staten al sinds de 19e eeuw een erg belangrijke handelspartner van Carthamië.
  • Cylenië: Cylenië is het land waarmee Carthamië het nauwst verbonden is op economisch vlak. Beide landen zitten in het Gemenebest der Golfstaten en onderhouden een economische unie met vrij verkeer van goederen, diensten, geld en mensen. Hoewel het belang van Cylenië voor de Carthaamse handel niet zo groot is, maar 7% van de import en export is met Cylenië, is dit andersom wel het geval. Meer dan 2/3e van de Cyleense export is naar Carthamië.
  • China: Carthamië en China zijn sinds de opening van de Chinese economie in de late jaren '70 goede handelspartners van elkaar geworden. Carthamië levert op grote schaal petroleum voor de boomende Chinese economie en importeert veel consumentengoederen. Deze relatie is echter niet zonder gevaar, toen de Chinese economie in het midden van de jaren 2010 begon te stagneren nam de vraag voor petroleum af en zakte de globale olieprijs in elkaar.
  • Dumerië: Ongeveer 1/5e van de Carthaamse handel is met het zuidelijke buurland, Dumerië. Hoewel beide landen eeuwenlang aartsvijanden zijn geweest waren de economische en culturele uitwisselingen tussen beide landen altijd erg hoog. Vandaag de dag zijn ook de politieke relaties erg warm en neemt de handel tussen beide landen nog verder toe. Hoewel er al jaren onderhandeld wordt over een vrijhandelsverdrag ziet het er nog niet meteen naar uit dat het protectionistische Dumerië akkoord zal gaan. Bepaalde Carthaamse exportgoederen zoals petroleum worden echter niet belast en mogen tariefvrij in Dumerië geïmporteerd worden.































Oorspronkelijke post
Spoiler: weergeven
  • Munteenheid
    In Carthamië gebruikt men de Carthaamse Nieuwe Valys (CTV). 1 Carthaamse Nieuwe Valys is ongeveer €0,49 (14/8/2016).
  • Economische Activiteit
    De Carthaamse economie is een sterk gediversifieerde economie. Toch is het aandeel van ontginning van grondstoffen groter dan dat van een gemiddeld ander Westers land. Dit komt vanwege de gigantische olievoorraden die het land heeft. In de steden is industrie van alle soorten en dienstverlening de grootste economische activiteit. Op het platteland landbouw en bosbouw. Vroeger was er een bloeiende ijzerindustrie in de Fugesen maar deze is sinds de uitputting van de ijzererts in de regio in verval geraakt. De kolenmijnen in de regio zijn wel nog bloeiend, waardoor de economische focus van de regio vooral op kolen is gericht. In het Zuiden zijn mediterraanse landbouw en toerisme belangrijke economische activiteiten.
  • Beurs
    Pötama heeft één beurs, de Pötama Stock Exchange.
  • Import & Export
    Als open economie vormen import & export de basis van de Carthaamse economie. De belangrijkste handelspartners van Carthamië zijn Noord-Aguilas, Cylenië en Dumerië; al zijn andere landen in Atlantis (voornamelijk het Westpact en AHO), de Amerika's en Europa ook zeer goede handelspartners.
Laatst gewijzigd door Kathor op do 27 jun 2019, 17:16, 9 keer totaal gewijzigd.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2022
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Economie

Bericht door Kathor » do 21 aug 2014, 01:16

Intussen heb ik de info hierboven bijgewerkt en zaken aan toegevoegd.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [CAR] Economie

Bericht door BlaZ » wo 26 nov 2014, 06:49

Ik denk dat de lonen in Carthamië te hoog zijn om koolwinning interessant te maken. Hoeveel zou het BBP per hoofd van de bevolking in Carthamië ongeveer zijn?

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2022
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Economie

Bericht door Kathor » wo 26 nov 2014, 13:28

Ik schat het BBP per capita op ongeveer 43.100 . Dat is 20 punten hoger als Denemarken (43.080) en 153 lager als Canada (43.253).
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [CAR] Economie

Bericht door BlaZ » vr 28 nov 2014, 21:02

Met een dergelijk inkomens niveau zijn kolenmijnen niet rendabel te krijgen.
43.100 lijkt me overigens erg hoog gezien de buurlanden.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2022
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Economie

Bericht door Kathor » vr 28 nov 2014, 22:24

Valt wel mee, andere landen die rijk zijn geworden van olie zoals Noorwegen en de Perzische Golfstaten kennen HDI/Capita van boven de 60.000. Dus het is nog wel redelijk
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [CAR] Economie

Bericht door BlaZ » vr 28 nov 2014, 22:25

katherman111 schreef:Valt wel mee, andere landen die rijk zijn geworden van olie zoals Noorwegen en de Perzische Golfstaten kennen HDI/Capita van boven de 60.000. Dus het is nog wel redelijk
Het is moeilijk in te schatten hoeveel olie er daadwerkelijk zit natuurlijk. Praten we hier over golfstaathoeveelheden dan kan het ongetwijfeld.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2022
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Economie

Bericht door Kathor » vr 28 nov 2014, 22:27

Er zit een redelijke hoeveelheid olie in West-Lurarië. En een zeer grote bel op de westkust van Carthamië en Cylenië
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2565
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [CAR] Economie

Bericht door TBR » vr 28 nov 2014, 22:33

^^ Andere landen met grote olievoorraden, zoals het VK, de VS, Rusland en Venezuela dan weer niet... BlaZ heeft wel gelijk. Hoe groter je BBP per capita, hoe hoger je lonen. Steenkool is dan ook niet echt rendabel in rijke landen juist door die hoge loonkost. In Limburg zit er nog voldoende Steenkool voor jaren, maar ze werd gewoon te duur om te exploiteren.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2022
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Economie

Bericht door Kathor » vr 28 nov 2014, 22:52

Dat klopt, dat ga ik denk ik ook aanpassen.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast