Onze mailserver geeft op het moment een storing bij het gebruik van e-mailadressen van Microsoft (hotmail.com, outlook.com, live.com). Als je een dringende vraag hebt, bijvoorbeeld over het resetten van je wachtwoord of het activeren van je nieuwe account, en je gebruikt een Microsoft-adres, stuur dan een mail naar info@atlantisgeo.nl met je vraag.

Mails die niet vanuit ons verzonden kunnen worden, proberen we zoveel mogelijk via een ander adres alsnog te verzenden.

[CAR] Infrastructuur

Carthamian Federation

Moderator: Kathor

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2036
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

[CAR] Infrastructuur

Bericht door Kathor » ma 18 aug 2014, 21:10

Hier komen alle onderwerpen i.v.m infrastructuur
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2036
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Infrastructuur

Bericht door Kathor » vr 02 jan 2015, 03:01

Bewegwijzering
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Dit ontwerp is sinds 2000 de standaard, Carthaamse plaatsen m.u.v. van Lurarië worden in het Oudneurs weergegeven
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [CAR] Infrastructuur

Bericht door SjorsB » vr 02 jan 2015, 16:15

Mooi gedaan. :d Ik zou wel iets grotere pijlen doen op de rechtdoorportalen, misschien de wegnummers een slagje groter en de pijl op het vorkbord iets minder oversized doen ;)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [CAR] Infrastructuur

Bericht door BlaZ » vr 02 jan 2015, 16:18

Vrij sober, maar erg duidelijk.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [CAR] Infrastructuur

Bericht door sirdanilot » di 13 jan 2015, 19:57

katherman111 schreef:Bewegwijzering
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Dit ontwerp is sinds 2000 de standaard, Carthaamse plaatsen m.u.v. van Lurarië worden in het Oudneurs weergegeven
Afbeelding doet het niet meer !

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [CAR] Infrastructuur

Bericht door MandelSoft » di 13 jan 2015, 20:00

Majhost ligt al een paar dagen plat; dat is de reden waarom van sommigen van ons de afbeeldingen het niet meer doen.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2036
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Infrastructuur

Bericht door Kathor » do 24 dec 2015, 15:15

Afbeelding
Pötama Metro
Kaart: http://i.imgur.com/p7rc2Xx.png
Geopend: 1908
Aantal Stations: 332
Aantal Lijnen: 12
  • A (Blauw): Carståg Harbour/ Carståg Railway Station/ Highway 19 West - Cylenian Dock
    B (Oranje): Highway 19 West/ Arson Terminus - Rökkefelder City Hall/ Elemer
    C (Geel): Tilvar/ Bugles Terminal - Rökkefelder International Airport
    D (Donkergroen): Saint Paul - Rökkefelder International Airport/ Asartom Terminus
    E (Rood): Bugles Terminal/ Biltema Terminus/ Biltema International Airport - Påcthar Marina
    F (Limoengroen): Biltema Terminal/ Ghavet Central Station - Cylenian Dock
    G (Bruin): Ghavet Central Station - CBD
    H (Grijs): Pilgrim's Inn/ Norosim Terminus - Cördasten Bridge/ Gwynerd/ Jađa Orla Tunnel
    I (Roze): Coalition - CBD
    J (Groen): Asartom Terminus - CBD
    K (Paars): Downtown - CBD
    R (Zwart): Ringlijn
Geschiedenis
De metro van Pötama is de oudste van Carthamië en behoort tot de oudste metronetwerken van de Atlantische regio. De eerste lijn, een deel van lijn B, werd geopend tussen Pötama Central Hospital en Nelpa in 1908, en diende als snelle verbinding tussen de linkeroever en rechteroever van de rivier Pötem. In de jaren die volgden ontstonden meer lijnen maar die beperkten zich tot alles tussen de Ringlijn en het station CBD. Na de Carthaamse onafhankelijkheid werd maar weinig extra gedaan aan de metro buiten uitbreidingen richting Påcthar en Dudley. De metro werd verwaarloosd en was na de burgeroorlog (1973-1975) in erg slechte staat. onder Arton Asiq werd de metro aan een enorm tempo uitgebouwd en vernieuwd, de metro werd het schoolvoorbeeld van Asiq's "Reconstruction Era" in de Carthaamse geschiedenis. Er werden volwaardige verbindingen met de rest van de agglomeratie gecreëerd waardoor het systeem in 20 jaar tijd qua omvang verdubbelde.

Momenteel zijn er plannen om Lijn I uit te breiden met een extra tak vanuit station Bestolnar naar station Elemer en uitbreiding van lijnen A en F richting de nieuwe luchthaven ten noorden van de stad.

Materieel
Het materieel van de Pötamese metro is recentelijk gemoderniseerd, tot 2008 reden op de Ringlijn treinen uit het jaar 1938. Deze treinen werden doorheen de tijd gemoderniseerd maar waren na 70 jaar dienst nu eenmaal te oud. Volcat Rail maakte een nieuw model gebaseerd op het ontwerp van de treinen uit 1938 maar sterk gemoderniseerd. Deze treinen rijden op de Ringlijn maar ook op lijnen A, D, E, J en K. Verder werden er in 2013 nog treinen aangekocht van de Canadese fabrikant Bombardier voor lijnen B, C en F. Op lijn E worden momenteel treinen met bouwjaar 1961 vervangen door nieuwere modellen van Bombardier. Lijnen G, H en I zullen in de loop van dit decennium nog worden gemoderniseerd met nieuwe treinen.

Infrastructuur
De metrostations zijn in een fase van intensieve modernisering belandt, in de meeste stations zijn of worden poortjes op de perrons aangebracht die de veiligheid van de pendelaars verhogen, elders worden op oudere stations aanpassingen gemaakt voor andersvaliden. Het zal echter nog tot ver in de jaren 2020 duren vooraleer het gehele netwerk is gemoderniseerd.
Laatst gewijzigd door Kathor op vr 09 dec 2016, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1550
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: Hilversum, NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV
Contacteer:

Re: [CAR] Infrastructuur

Bericht door Faylin » do 24 dec 2015, 15:28

Mooie kaart en mooi systeem! Aan het netwerk te zien lijkt Pötama me een vrij verspreide stad.
Op de kaart zou ik misschien nog een legenda plaatsen, en bij eindstations dan erbij zetten welke lijn daar eindigt.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2036
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Infrastructuur

Bericht door Kathor » za 02 sep 2017, 00:50

Afbeelding

Orvas II Bridge
Orvas II Brug/ Brun Orvas II

De Orvas II-brug is een gecombineerde weg/spoorbrug over de Straat van Senith tussen de Carthaamse Federatie en Cylenië. De brug is 14 kilometer lang en verbindt de Noord-Overlandse stad Neias met het Cyleense eiland Faylin. Het is onderdeel van de Golftransit, een reeks bruggen en tunnels op het traject van de internationale route C10 die de eilanden in het oosten van de Golf van Nionië met elkaar verbinden, de Orvas II-brug is het oudste en een van de iconische onderdelen hiervan.

Geschiedenis
Plannen voor een wegverbinding tussen Carthamië en Nionië via Faylin en Dagen zijn al vele jaren oud, reeds in de 19e eeuw waren er plannen van de Britse kolonisator om Carthamië te verbinden met de Britse kolonie van Faylin. Buiten wat ontwerptekeningen is het plan nooit van de grond geraakt, de technologie en het geld voor een brug van 14 kilometer lang was er toen niet.
Na de onafhankelijkheid van Carthamië en Faylin in 1949 kwamen er opnieuw plannen voor het bouwen van een brug, maar hier was veel weerstand tegen. De bouw van zulke bruggen zou een hoop geld kosten en technologische moeilijkheden met zich meebrengen. Het economische nut van de bruggen werd in vraag gesteld omdat zowel Overland als Faylin toen arme regio's waren en Overland niet goed was ontsloten met de rest van Carthamië. Verder was er in Faylin weerstand tegen een fysieke connectie met Carthamië, dat pas zijn onafhankelijkheid van dat land had teruggewonnen (het was sinds de vroege achttiende eeuw in een personele unie met Carthamië).

Plannen voor een verbinding werden verder teruggeschoven door de oliecrisis van 1973 en de daaropvolgende politieke instabiliteit in West-Borealië. Pas in de jaren 1980, vooral onder impuls van de Carthaamse Eerste Minister Arton Asiq werden de plannen voor de brug opnieuw opgegraven. Toch zouden deze plannen op het achterplan raken toen de politieke situatie terug verslechterde in de late jaren '80.
Pas na de Derde Hilgaroorlog en de daaropvolgende economische boom in de West-Borealische landen werd een verbinding tussen de landen over de eilanden als rendabel gezien. Het plan voor de Orvas II-brug was als eerste klaar en met de bouw ervan werd in 2000 begonnen. Het spoordek ging op 12 september 2007 open voor het spoorverkeer, het wegdek op 13 april 2008.

Afbeelding

Financiële en economische effecten
De kost van de brug, inclusief de bouw van snelwegen en spoorwegenn die aansluiten op het respectievelijke Fayleense en Carthaamse net, wordt geschat op CTV$ 4 miljard (CTN$ 8 miljard, €4,32 miljard). Het merendeel van deze kost werd opgevangen door de Carthaamse en Fayleense winsten uit de petroleumindustrie, maar op de brug wordt ook tol geheven. Deze tol ligt echter lager dan op de Øresund- of Bartenszeeverbinding vanwege de grotere inbreng van de staat in de kosten.

De enige verbinding tussen de Carthaamse Federatie en Cylenië is het symbool geworden van de economische toenadering en vrijhandel die er tussen beide landen heerst. De brug (als onderdeel van de Golftransit) maakt die economische toenadering ook in de praktijk makkelijk. Men vermoedt dat de brug op deze manier zichzelf ook vele malen zal terugverdienen.

Dankzij de komst van de brug hebben een aantal Faylinezen (zeker jongeren) besloten om te verhuizen naar Overland, waar de woningmarkt en het leven veel goedkoper is, door de brug kunnen zijn hun goedbetaalde baan in Faylin behouden waardoor ze een enorme koopkracht hebben. Het aantal Faylinezen in Noord-Overland ligt momenteel rond de 10%, voor de komst van de brug was dit 1,5% (en dit waren dan allemaal Overlandse Faylinezen, een etnische minderheid die daar al honderden jaren woont).
Ook zijn er Overlanders die gaan werken in Faylin omdat er in Overland zelf geen werk is. De brug zorgt er op deze manier voor dat Noord-Overland er economisch veel bij wint maar Faylin er op dit vlak lichtjes op achteruitgaat.

Afbeelding

Culturele referenties
  • De Orvas II-brug is het symbool van de Carthaams-Cyleense TV-krimi The Bridge (Brug/Brun), gebaseerd op de Zweeds-Deense krimi van dezelfde naam die zich afspeelt op de Sontbrug.
  • Het album Bridges (2010) van de Carthaamse rockband GenX heeft op de hoes een afbeelding van de Orvas II-brug
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [CAR] Infrastructuur

Bericht door BlaZ » do 07 sep 2017, 04:23

In Carthamië is men wel fan van megaprojecten :D

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2036
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Infrastructuur

Bericht door Kathor » do 07 sep 2017, 13:58

Dat lijkt, maar er zijn naar mijn weten bruggen van dezelfde lengte in o.a. Dumerië. De brug die Arebrusio met het Tholeense vasteland verbindt is zelfs meer dan 30 kilometer lang.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2036
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [CAR] Energie

Bericht door Kathor » zo 15 mar 2020, 01:32

Elektriciteit

Carthamië heeft met zijn 71 miljoen inwoners en als vijfde grootste economie ter wereld nood aan een hoop energie. Hieronder een overzicht van de verdeling qua productiemethoden in 2019:
                              
 Totale Energieproductie   111.825 MW   100% 
        
 Steenkool   302 MW   0,27% 
 Water   1275 MW   1,14% 
 Aardwarmte   1398 MW   1,25% 
 Zon   4249 MW   3,80% 
 Olie   5748 MW   5,14% 
 Gas   9304 MW   8,32% 
 Wind   10.176 MW   9,10% 
 Nucleair   79.373 MW   70,98% 

Steenkool
De Carthaamse kolenindustrie lijkt dood en begraven. De fossiele brandstof die het land ooit tot het derde vroegste geïndustrialiseerde land ter wereld maakte, wordt vandaag de dag nog maar in één centrale gebruikt om stroom te maken. Het Argonder Power Station sluit in 2021 dan ook de deuren, waarmee Carthamië definitief stopt met het verbranden van steenkool als manier om elektriciteit te produceren.

Ondanks dat steenkolen niet meer gebruikt worden in de Carthaamse energieproductie, wordt er nog steeds Carthaamse steenkool geëxporteerd naar het buitenland. Dit neemt echter eveneens af, het is immers nauwelijks nog winstgevend om kolen te delven in Carthamië.

Water
Waterkracht speelt een bescheiden rol in de Carthaamse energieproductie, goed voor zo'n 1%. Carthamië bezit enkele, relatief kleine dammen in de Fugesen en op het eiland Aquila, die vooral dienen om de omgeving van drinkwater te voorzien. Waterkracht is nooit erg populair geweest in Carthamië, vooral omdat stuwmeren kostbare ruimte innemen in het erg dichtbevolkte land.

Al enkele jaren gaan er stemmen op om een nieuwe waterkrachtcentrale te bouwen op de Hilgar. Deze dam zou pal op de grens van Carthamië en Tholenië komen te liggen en zou gezamenlijk beheerd worden. Het project wordt echter vooral gezien als geopolitiek en niet als iets praktisch, beide oevers van de Hilgar zijn namelijk erg dun bebouwd en er zijn maar weinig plaatsen geschikt voor het creëren van een dam.

Aardwarmte
De vulkanische geschiedenis en de vele geisers in de provincie Overland zorgen ervoor dat in deze provincie ook elektriciteit kan geproduceerd worden doormiddel van aardwarmte. Er zijn enkele veelbelovende projecten in aanbouw, zo is er in het geiserveld van Centraal-Orla een warmte-krachtcentrale in aanbouw met een geprojecteerde productie van 1200 MW. Dit project zou opgeleverd moeten worden tegen 2025. Het land werkt samen met andere staten zoals IJsland, Brilamontië en de Amerikaanse staat Californië om de technologie van elektriciteitsproductie doormiddel van aardwarmte te verbeteren.

Afbeelding

Zon
Zonne-energie maakt de laatste 20 jaar een bescheiden opmars in Carthamië. Met name in het zuiden van het land en op de Aquilen plaatsen veel mensen zonnepanelen op hun dak. Van grotere zonnecentrales is er echter geen sprake, enkele voorstellen om in Avamië zulke centrales te bouwen werden na (soms hevig) protest door de lokale bevolking stopgezet. Enkele provincies (zoals Carthiskië en Catonis) geven subsidies aan huiseigenaars die zonnepanelen op hun dak plaatsen.

Olie
Carthamië's bekendste exportproduct speelt ook een belangrijke rol in de stroomvoorziening. De verbranding van olie was in het midden van de 20e eeuw dé manier om het land van stroom te voorzien. De laatste 40 jaar is dit aandeel echter aanzienlijk afgenomen, het merendeel van de Carthaamse olie nu is bedoeld voor brandstof, plastics of de export. De laatste olieverbrandingscentrales zouden tegen 2030 de deuren moeten sluiten.

Afbeelding
Ecologisten hebben kritiek op deze dubbele moraliteit. Enerzijds streeft Carthamië om tegen 2040 klimaatneutraal te zijn, anderzijds exporteert ze en masse fossiele brandstoffen naar de grootste vervuilende landen als China, India en de VS.

Gas
Naast olie wordt er ook veel gas gewonnen in Carthamië. Dit gas wordt echter vooral gebruikt voor de binnenlandse markt, veel mensen hebben thuis gasverwarming en/of koken op gas. Daarnaast wordt zo'n 8% van de Carthaamse elektriciteit geproduceerd door het verbranden van gas.

Al enkele jaren zijn er plannen om vanuit de COGUS-landen (Carthamië en Cylenië) een gaspijpleiding aan te leggen richting het oosten van Borealië en West-Europa. Hierdoor zou er naast een paar duizend kilometer pijpleiding ook een onderwaterpijpleiding op de duizend kilometer tussen Zerderen en het Franse Bretagne moeten aangelegd worden. Dit project geniet sinds de annexatie van de Krim in 2014 door Rusland grote steun bij de Europese Unie, die af wil van haar energieafhankelijkheid van Rusland. Tholenië en Kartjas liggen echter dwars omdat zo'n pijpleiding ook over hun grondgebied zou lopen.

Afbeelding
Gas is met name op de zuidelijke Aquilen populair voor de elektriciteitsproductie.

Wind
Wind-energie is de laatste jaren een booming business in Carthamië. Vooral op zee wordt er door de verschillende overheden van het land flink geïnvesteerd in deze hernieuwbare energiebron. In april 2020 wordt uit de kust van West-Kardög het grootste offshore windmolenpark ter wereld geopend, de Pearl Coast Wind Farm met een geprojecteerde capaciteit van 1850 MW. Het streefdoel is om tegen 2040 zo'n 35% van de elektriciteit in Carthamië door windturbines te laten produceren. Windturbines op het vasteland zijn minder in trek. In het dichtbevolkte Carthamië zorgen zo'n turbines namelijk al snel voor overlast.

Afbeelding
In 2018 opende uit de kust van Aningvalder al het Northern Delta Wind Farm, dit windmolenpark heeft een capaciteit van zo'n 1200 MW.

Nucleair
De bulk van de Carthaamse elektriciteitsproductie wordt geleverd door kerncentrales. Sinds de jaren '70 heeft Carthamië een ambitieus kernprogramma dat toen het doel heeft om tegen het jaar 2000 3/4e van de elektriciteitsproductie door kernenergie te leveren. Dit was niet onlogisch, in diezelfde tijd was het Carthaamse kernwapenprogramma in een kritieke fase aangekomen en waren er reactoren nodig om kernkoppen af te leveren.

Hoewel er van in het begin fel verzet werd aangetekend tegen kerncentrales, was de publieke opinie altijd grotendeels voor. De reden waarom de publieke opinie in Carthamië veel minder tegen kernenergie is dan elders kan eraan liggen dat de kernrampen van Tsjernobyl, Fukushima en Three Mile Island weinig tot geen impact hadden op Carthamië. De drie grote partijen in het land (Labour, LDP en National) zijn alle drie (in variërende mate) voorstander van kernenergie, al willen de eerste twee het aandeel wel terugschroeven tot ± 50%. Momenteel worden de oudste centrales uit de jaren '60 en '70 gesloten, in enkele gevallen (zoals in Balam Selas en Nagneth) worden deze vervangen door nieuwe EPR-reactoren.

Pittig detail, wegens de seïsmische gevoeligheid van delen van het land vindt men een hoop kerncentrales vooral terug aan de noordkust en in het binnenland. Zo staat de grootste kerncentrale (met een cluster van 6 reactoren) in de Lurarische haven Port Vichy. In de jaren '80 en '90 was er angst dat bij een nieuwe oorlog met Tholenië de centrale vernietigd zou kunnen worden. De ligging van de reactoren in Port Vichy is, aldus toenmalig eerste minister Asiq, niet toevallig. Mocht de centrale verwoest worden en er grote hoeveelheden radioactiviteit vrijkomen, zou de overheersende westenwind deze over grote delen van Tholenië sturen.

Afbeelding
De kerncentrale van Port Vichy, in 2020 wordt in Lurarië een referendum gehouden over het afschakelen van deze centrale tegen 2030.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten