Pagina 1 van 2

[SUS] Infrastructuur

Geplaatst: za 26 mar 2011, 21:09
door Kaaiman
Een paar ontwerpjes van de Sustulische bewegwijzering, die sterk is geïnspireerd door het Brilamontische bewegwijzeringssysteem van 1952. Het Brilamontische industriestandaardlettertype van voor 1952 is na de breuk tussen beide landen nog steeds volop in gebruik in Sustulië. De bewegwijzering kenmerkt zich door het weinige kleurgebruik en de soms wat chaotische ruitering. Dit systeem in de huidige opzet is met hier en daar een kleine aanpassing al sinds 1966 in gebruik.

Wit op groen: snelweg
Zwart op geel: hoofdweg
Zwart op wit: onderliggend wegennet

De borden zijn hier overigens niet op schaal afgebeeld. De snelwegbewegwijzering is groter dan die van niet-snelwegen.

Knooppunt in Fortiporta tussen snelwegen 1 en 3. De middelste strook is voor zowel links als rechtsaf op z'n Deens. /|\ Dumara is de internationaal bewegwijzerde snelweg (nog deels in aanbouw) tussen Neu Hafental in Hochmark naar Urbalongi in Sustulië.
Afbeelding
Boven: rijdend op snelweg 3 in oostelijke richting.
Midden: rijdend op snelweg 1 in noordelijke richting (eindpunt).
Onder: rijdend op snelweg 3 in westelijke richting.

T-splitsing tussen (voormalige) hoofdweg 3 en hoofdweg 25.
Afbeelding
Linksboven: rijdend op hoofdweg 3 in oostelijke richting.
Rechtsboven: rijdend op hoofdweg 3 in westelijke richting.
Onder: rijdend op hoofdweg 25 in noordelijke richting, naar het einde van de weg.

De overgang van hoofdweg 2 naar snelweg 2 ter hoogte van de T-splitsing met hoofdweg 26.
Afbeelding
Linksboven: rijdend op snelweg 2 in zuidoostelijke richting, naar het einde van de snelweg.
Rechtsboven: rijdend op hoofdweg 2 in noordwestelijke richting, naar het begin van de snelweg.
Onder: rijdend op hoofdweg 26 in westelijke richting, naar het einde van de weg.

Afrit 9 van snelweg 4, in noordoostelijke richting. Afritnummering is in 2006 ingevoerd en wordt standaard bijgeruiterd.
Afbeelding
Boven: 0 m
Midden: 500 m
Onder: 1000 m

Sustulische portaalbewegwijzering bij het typisch Sustulische knooppunt met de snelwegen 1 en 4.
Afbeelding
Snelweg 1 liep nog een tijdje rechtdoor de stad Harena in, maar een gedeelte van de nieuwe rondweg (onderdeel van route 1) is al klaar. Voor het volgen van route 1 kon je echter nog beter de stad in, terwijl verkeer dat naar route 5 wil alvast beter een stukje rondweg kon gebruiken. De inprikker wordt omgenummerd naar 4 als de rondweg klaar is.

En tussentijds kreeg je dus dit:
Afbeelding

Re: [SUS] Respublica Sustulia

Geplaatst: za 26 mar 2011, 21:45
door NovaHollandia
Origineel bedacht :d

Wel een draak van een uitvoering, maar dat terzijde.

[SUS] Infrastructuur

Geplaatst: ma 14 nov 2011, 21:22
door Kaaiman
Route 2 RBM - Harena en route 3 RBM - Fortiporta worden mede gefinancierd door Brilamontië (ongeveer 10 - 15%). Dit strookt met het Brilamontische beleid om de zeehavens zo goed mogelijk met Reĝaponto te verbinden over weg en spoor. Deze wegvakken zullen dan ook uiterlijk in 2015 helemaal auto(snel)weg zijn.

Wat betreft die nieuwe wegnummers: men wil de wegnummers 1 t/m 20 voorbehouden aan nationale hoofdroutes, waarbij 1 t/m 10 de hogere in rang. De huidige route 46 was eerder route 6, maar deze weg heeft haar belangrijkste doorgaande functie wel verloren, zeker vanwege het toegenomen belang van route 8. Dit nummer wordt hergebruikt voor route 24. Hetzelfde geldt voor andere omnummeringen en nieuwe tracés.

De economie van Sustulië zit aardig in de lift, mede door de recente vondst van oliebronnen in het zuiden van het land (zomer 2009). Deze positie maakt dat Sustulië nu internationaal een belangrijkere handelspartner wordt. Na decennia van kwakkelen kan Sustulië daarom eindelijk geld vrijmaken om de algehele bereikbaarheid van het land te verbeteren. Pas sinds 2008 zijn de vier grootste steden met elkaar verbonden met autosnelwegen. Sudostia is wat dat betreft een uithoek. Van oudsher heeft Sudostia relatief veel betrekkingen met Frankenland.

Een ander belangrijk punt is dat de betrekkingen tussen Sustulië en Brilamontië na jaren van slechte verhoudingen de laatste 20 jaar behoorlijk verbeterd zijn. Beide landen hadden sinds de splitsing in 1936 zeer slechte verhoudingen, vooral door de in Sustulië van regeringswege aangewakkerde haat jegens Brilamontië en haar koning Andreo.

Vanwege falend beleid en onverstandige uitgaven, en grootheidswaanzin van een aantal presidenten balanceerde Sustulië economisch gezien jarenlang op de rand van de afgrond, een reden voor Brilamontië om aanvankelijk niets te doen en de eigen systemen op te hemelen. Vanwege de groeiende economie in Brilamontië is men steeds meer handelsrelaties aangegaan met het relatief goedkope Sustulië, met name als het gaat om goederenoverslag. Een groeiend deel van alle Brilamontische import en export vindt plaats via de Sustulische havens van Isdera, Fortiporta, Harena en Sudostia.

Hierdoor zijn de relaties tussen beide landen flink verbeterd en wordt er sinds enkele jaren in de politiek van beide landen heel voorzichtig zo nu en dan zelfs gerept over eenwording. Zover is het nu echter nog lang niet. Inmiddels betaalt Brilamontië zo'n 10 tot 15% mee aan de verbetering van weg-, spoor- en haveninfrastructuur tussen Brilamontië en de havens. Uiteraard niet voor niets. Er is wel bedongen dat Brilamontische bedrijven voor zeker 50 jaar voordelig van deze nieuwe infrastructuur gebruik mogen maken.

Al met al heeft dit gezorgd voor een flinke geldstroom naar de Sustulische schatkist voor infrastructuur, waarmee zeker de verbindingen met Brilamontië flink verbeterd zullen worden. Door het deel dat Brilamontië meebetaalt en het economisch gunstige tij is er nu ook meer geld voor overige wegverbindingen. Overigens zullen de meeste interregionale nieuwe wegverbindingen als 2+1 autowegen worden aangelegd, met mogelijkheden tot uitbreiding naar autosnelweg. Men geeft echter eerst prioriteit aan ontsluiting, daarna pas aan capaciteitsuitbreiding.

Re: [SUS] Respublica Sustulia

Geplaatst: di 28 aug 2012, 18:43
door Kaaiman
Een overzicht van de ontwikkeling van het Sustulische autosnelwegennet met intervals van 5 jaar, van 1975 t/m 2025. Er zijn ook projecten die na 2025 voltooid worden, maar daarvan is de planning nog te onzeker.

Elke kaart geeft de situatie weer van de eerste dag van het aangegeven jaar. Een weg geopend in 1980 komt dus pas op het kaartje van 1985 tevoorschijn.

Afbeelding

Zoals het er nu uitziet zullen niet alle belangrijke lange assen voor 2025 gereedkomen als autosnelweg. Daarnaast wordt een aantal wegen voorlopig als autoweg aangelegd, met name de verbindende wegen van de geplande snelweg 10 (die losse snelweg in het midden). Het is wel de bedoeling om de meeste van deze autowegen na 2025 alsnog om te bouwen tot autosnelweg.

Sustuliërs zijn niet zulke strakke planners als hun Brilamontische buren. Ook is het land qua politiek klimaat minder stabiel. Wat dat betreft lijkt het land veel meer op bijvoorbeeld het VK of de VS, waar de machthebbers zoveel mogelijk hun eigen koers varen in plaats van consensus te zoeken. In de politieke arena gaat het er daarom regelmatig fel aan toe, met menig vervroegde verkiezing tot gevolg. Dit heeft allemaal zijn weerslag op onder andere de uitbouw van het autosnelwegennet.

Daarnaast zou er ook het een en ander kunnen wijzigen als Sustulië de Atlantis Cup gaat organiseren met Frankenland.

Re: [SUS] Respublica Sustulia

Geplaatst: wo 29 aug 2012, 15:23
door Snelwegfreak
Mooi overzicht! Het geheel is pas vrij laat echt volledig geraakt, hoe kan dat?

Re: [SUS] Respublica Sustulia

Geplaatst: wo 29 aug 2012, 23:17
door Kaaiman
Vanouds lag de prioriteit bij de driehoek Fortiporta - Urbalongi - Harena en de zijtak naar Isdera. Echter, door verschillende redenen is het er niet van gekomen om deze assen snel uit te bouwen. Het wisselende politieke klimaat en de slechte financiële huishouding van het land zijn daar belangrijke voorbeelden van.

Vele presidenten hadden bijvoorbeeld wel een megalomaan prestigeproject waar veel geld aan werd besteed. Grote paleizen, enorme flatwijken, gigantische winkelcentra, brede avenues, maar over het algemeen geen autosnelwegen. De snelwegen 1 en 3 in Fortiporta waren daar de enige uitzondering op. Deze in de jaren '70 en '80 aangelegde delen waren onderdeel van een prestigeproject ter vernieuwing van de stad.

Dat snelweg 4 langs de kust al relatief vroeg over een langere afstand was uitgebouwd (Harena - Vodrini), is vooral te danken aan de relatief lage aanlegkosten. De bodem is er vrij vlak en bestaat voornamelijk uit zand. Extra zand voor kunstwerken kon bovendien makkelijk worden aangevoerd vanuit zee. Het gedeelte dat over veel rotsachtiger terrein voerde, werd dan ook als laatste opengesteld in 1995.

Pas in de tweede helft van de jaren '90 kwam de bouw van de hoofdassen echt op gang, maar pas in 2008 werd het laatste ontbrekende deel van snelweg 3 tussen Fortiporta en Urbalongi opengesteld.

Vanaf ongever 2005 werd de blik meer gericht op autosnelwegen naar de landsgrenzen. Sinds 2008 krijgt Sustulië van Brilamontië een bijdrage in de aanlegkosten (10 - 15%) van onder andere de ontbrekende snelwegen tussen Brilamontië en de grootste Sustulische havensteden. In ruil daarvoor mogen Brilamontische bedrijven voor zeker 50 jaar voordelig van deze snelwegen en havenfaciliteiten gebruikmaken.

Deze impuls is goed te zien in het tijdvak na 2010, waarin vooral de snelwegen 2 en 3 opeens flink in lengte toenemen richting de Brilamontische grens. Het is de bedoeling dat snelweg 3 (onderdeel van /|\ Dumara) in 2013 geheel gereedkomt; snelweg 2 zal in 2015 helemaal autoweg of autosnelweg zijn.

Door deze impulsen, is er meer budget beschikbaar gekomen om ook de overige grensverbindingen in het zuiden aan te leggen, geholpen door de recente olievondst bij Fludare in diezelfde regio. Verscheidene delen van deze zuidelijke snelwegen 1, 5 en 7 zijn momenteel in aanleg. Snelweg 1 zal het eerst gereed zijn. De volledige openstelling staat gepland in 2018, maar omdat het tenslotte Sustulië is, zou het ook zomaar 2015 of 2025 kunnen worden...

Re: [SUS] Respublica Sustulia

Geplaatst: wo 05 sep 2012, 17:37
door Koen
Er is wel opeens een enorme toename in 20 jaar tijd (2005-2025). Dat komt dus allemaal door steun vanuit Brilamontië die in dezelfde tijd ook erg veel wegen is gaan bouwen?

Ik zeg trouwens niet dat dit onmogelijk is. In Oost-Europa en bijvoorbeeld China neemt op dit moment het snelwegennet ook enorm toe.

Re: [SUS] Respublica Sustulia

Geplaatst: do 06 sep 2012, 15:19
door Kaaiman
Koen schreef:Er is wel opeens een enorme toename in 20 jaar tijd (2005-2025). Dat komt dus allemaal door steun vanuit Brilamontië die in dezelfde tijd ook erg veel wegen is gaan bouwen?
Nee, beter lezen:
ik schreef:Sinds 2008 krijgt Sustulië van Brilamontië een bijdrage in de aanlegkosten (10 - 15%) van onder andere de ontbrekende snelwegen tussen Brilamontië en de grootste Sustulische havensteden
Het heeft gewoon even geduurd voor de plannen uitgevoerd werden, door financiële tekorten, lage politieke prioriteit en allerlei andere factoren. De Sustulische economie zit momenteel flink in de lift, wat met zich meebrengt dat er opeens veel meer geld voorhanden is, onder andere voor het (spoor)wegennet.

Dat Brilamontië voor wat betreft de grensverbindingen hieraan een bijdrage levert, is vooral een extra zetje in de rug. Er zijn immers wel voorwaarden gesteld dat wegen binnen een bepaalde tijd gewoon klaar moeten zijn. Sustulië zou gek zijn als ze die brilars van de buren zouden laten liggen door de wegen niet aan te leggen of uit te stellen.

Duidelijk is ook te zien dat Brilamontië de grootste piek in de snelwegaanleg rond 2015 wel heeft bereikt en daarna afzwakt, maar dat de piek van Sustulië zo'n 5 jaar later komt. De economische groei van Brilamontië heeft Sustulië meegetrokken in de lift, maar met de recente vondst van olie in Sustulië wordt deze economie natuurlijk wel een stuk zelfstandiger.

Re: [SUS] Respublica Sustulia

Geplaatst: vr 03 mei 2013, 19:01
door Marcel
Frankenland wil in de aanleg van weg 7 een financieel steentje bijdragen.

Re: [SUS] Respublica Sustulia

Geplaatst: vr 03 mei 2013, 22:22
door Kaaiman
Ik denk dat snelweg 5 voor Frankenland interessanter is, want dat is in de toekomst de snelste route tussen zowel Rabensburg (via A5 en via A40/A1) als Lubah-Neutalhavn (via Sec67/A67) en Harena, Bloniatuvi, Urbalongi en Fortiporta.

Sudostia is sinds 1988 al goed met Frankenland verbonden met het al aangelegde deel van snelweg 7. Tussen Sudostia en Harena is een snelweg niet zo zeer nodig vanwege capaciteitstekort, maar vooral als snelle en veilige verbinding van Sudostia met de rest van het land. Het is geografisch en cultureel nogal een uithoek, al is de band met Frankenland van oudsher vrij hecht.

Re: [SUS] Respublica Sustulia

Geplaatst: vr 03 mei 2013, 23:09
door Marcel
^^ Daar mag het geld ook heen, geen probleem.

Re: [SUS] Respublica Sustulia

Geplaatst: za 04 mei 2013, 00:43
door Kaaiman
De geselecteerde toekomstige tolsnelwegen op een rijtje. In principe wordt vooral ingezet op de private aanleg van langeafstandssnelwegen door het landelijk gebied. Hoe langer het traject en hoe minder afslagen en grotere plaatsen, des te geschikter is een traject voor private aanleg. Immers, pas over langere afstanden is de tijdwinst en het comfort t.o.v. het onderliggend wegennet het tolgeld waard.

Vrijwel zeker is de mogelijkheid tot aanleg als tolweg van deze twee snelwegen (ter referentie: 60 km ongeveer de afstand Utrecht - Arnhem over de A12):
  • Snelweg 7: Harena - Sudostia (66 km)
  • Snelweg 9: Isdera - Hochmark (59 km)
De volgende trajecten worden nog onderzocht:
  • Snelweg 1: Harena - Corus (28 km)
  • Snelweg 5: Harena - Vivinus (34 of 67 km)
  • Snelweg 6: Criula - Urbalongi (67 km); aanleg weg onzeker
  • Snelweg 8: Isdera - Brilamontië (27 of 58 km); aanleg weg onzeker
  • Snelweg 9: Bloniatuvi - Fortiporta (37 km)
  • Snelweg 10: Lina - Bloniatuvi (20 km)
  • Snelweg 10: Bloniatuvi - Truvialo (28 km)
Het gaat alleen om geheel nieuw aan te leggen trajecten; niet om ombouw van bestaande wegen. Politiek is het namelijk alleen haalbaar om tolsnelwegen aan te leggen waar een parallelle niet-private weg aanwezig is.

Aangezien snelweg 5 deels als uitbreiding van de bestaande weg is ontworpen, moet nog worden bezien of deze snelweg toch niet over een grotere lengte een nieuw tracé moet krijgen. Een andere optie is om de bestaande weg een nieuw tracé te geven in de vorm van een weg parallel aan de autosnelweg.

Re: [SUS] Respublica Sustulia

Geplaatst: za 18 mei 2013, 00:49
door sirdanilot
^ Of het deel over de bestaande weg tolvrij, en de nieuwe tracédelen met tol. ;)

Re: [SUS] Respublica Sustulia

Geplaatst: di 03 sep 2013, 14:09
door Kaaiman
Inmiddels is er meer bekend over de aanleg van snelweg 7 Harena - Sudostia als tolweg, zo'n 66 km.

De concessie wordt verleend aan de nieuw opgerichte maatschappij Via Vita, die de weg zal aanleggen, beheren en onderhouden. De staat heeft een belang van 25% in deze maatschappij, het overige belang ligt bij investeerders zoals banken en een consortium van bouwbedrijven, dat tevens verantwoordelijk zal zijn voor de praktische en technische aspecten van de tolweg.

De tol zal elektronisch worden geheven per wegvak en zal worden omgerekend per kilometer, op basis van kentekenherkenning. Er zijn dus geen transponders nodig en de rekeningen zullen in ieder geval over heel Atlantidië worden verstuurd. Wordt er van het totale toltraject gebruik gemaakt, dan geldt er een transitkorting.

Het toltarief zal vermoedelijk tussen de 200 en 250 AS per km liggen voor personenauto's, wat bij de huidige koers neerkomt op zo'n € 0,15 tot € 0,18 per km. Voor het hele traject komt de tol dan tussen de 13.200 en 16.750 AS uit, waar dan nog een transitkorting van vermoedelijk 10% van het totaalbedrag af zal gaan. Dit komt neer op zo'n € 10 voor het hele traject.

Nog dit jaar zullen de reeds door de staat aangekochte gronden worden overgedragen aan de concessiemaatschappij (tevens een deel van haar inbreng in de maatschappij). Eind dit jaar kan dan de aanleg beginnen waar de gronden reeds verworven zijn. Men hoopt uiterlijk volgend jaar alle gronden in bezit te hebben, zodat begin 2015 de weg overal in aanleg is. Het is de bedoeling dat de snelweg in fasen wordt opengesteld en de weg uiterlijk in 2018 doorgaand te berijden is, al rekent men eerder op 2017. Dit is minimaal 5 jaar eerder dan aanvankelijk gepland door de staat, en gezien de Sustulische politiek waarschijnlijk nog wel een paar jaar meer.

Zodra het sluitstuk wordt opengesteld, zal de tolheffing worden ingesteld. Des te eerder de weg klaar is, des te eerder de tolheffing kan beginnen. Men is er dus op gebrand de weg zo snel mogelijk klaar te hebben. Met het belang van de bouwbedrijven in de maatschappij wordt gewaarborgd dat de bouwkwaliteit desondanks goed is. Dat betekent op de lange termijn immers meer winst.

Re: [SUS] Respublica Sustulia

Geplaatst: di 03 sep 2013, 17:59
door Marcel
Een goede ontwikkeling. Zo word de regio Sudostia - Brimmerhavn goed ontsloten. Alleen de vraag over het stuk Sudostia - Grens. Blijft die tolvrij?

Re: [SUS] Respublica Sustulia

Geplaatst: di 03 sep 2013, 20:22
door Kaaiman
Ja. Alleen het nog niet aangelegde deel van snelweg 7 wordt tolweg, voorzover deze geen functie heeft in het stedelijke wegennet. De nog aan te leggen delen in/om Sudostia en Harena worden door de staat aangelegd en zullen daarom tolvrij blijven. Het toldeel zal zijn tussen de afritten 4 en 11.

Re: [SUS] Respublica Sustulia

Geplaatst: do 06 feb 2014, 10:46
door Kaaiman
Enkele wegennerds hebben een uitgelekte PDF gevonden over de tolweg, met wat schetsjes van de mogelijke nieuwe bewegwijzering langs de tolweg. Er lijkt in ieder geval te zijn gekozen voor een ander lettertype. In één van de ontwerpen is ook een afritsymbool en landenovaaltje toegevoegd. Verder doet het ontwerp heel vertrouwd aan voor de Sustulische automobilist. Blijkbaar vindt men het systeem op zich goed genoeg, maar kan de leesbaarheid beter.

Oordeel zelf. Links het standaardontwerp van de staat, rechts het ontwerp van de tolwegmaatschappij. Het betreft de bewegwijzering van twee opeenvolgende afritten richting het zuiden.

Afrit 8:
Afbeelding

Afrit 9:
Afbeelding

Re: [SUS] Respublica Sustulia

Geplaatst: do 06 feb 2014, 15:54
door BlaZ
Rechter!

Re: [SUS] Respublica Sustulia

Geplaatst: do 06 feb 2014, 17:28
door SjorsB
De rechter is mooier, maar wat mij betreft zijn ze even functioneel.

edit
Waarom heeft de ene afrit overigens wel een afritsymbool en de andere niet?

Re: [SUS] Respublica Sustulia

Geplaatst: do 06 feb 2014, 17:38
door Lars
Ik vind de rechter ook mooier, en een beter leesbaar lettertype op hoge snelheid.

Re: [SUS] Respublica Sustulia

Geplaatst: do 06 feb 2014, 18:25
door TzM23
Rechter is beter inderdaad. Ik zou, als ik de Sustulische regering was, bij vervangen de rechter borden toe gaan passen! :D

Re: [SUS] Respublica Sustulia

Geplaatst: vr 07 feb 2014, 10:45
door Snelwegfreak
Niet mee eens. Ik ga voor de linker borden, maar ik zou dan wel het afritsymbool overnemen. Het lettertype link is veel beter geschikt voor bewegwijzering en hogere rijsnelheden. In het rechter lettertype zitten teveel haakjes en frutsels. Het is een leuk lettertype voor op papier, maar niet geschikt voor bewegwijzering. Hetzelfde geldt voor moderne lettertypes als TERN of Tirserias. Als ik de de Sustuliaanse staat was zou ik lekker bij het oude blijven en de tolmaatschappij overtuigen niet op dit lettertype over te gaan.

Re: [SUS] Respublica Sustulia

Geplaatst: vr 07 feb 2014, 12:21
door NovaHollandia
Kaaiman schreef:Enkele wegennerds hebben een uitgelekte PDF gevonden over de tolweg, met wat schetsjes van de mogelijke nieuwe bewegwijzering langs de tolweg. Er lijkt in ieder geval te zijn gekozen voor een ander lettertype. In één van de ontwerpen is ook een afritsymbool en landenovaaltje toegevoegd. Verder doet het ontwerp heel vertrouwd aan voor de Sustulische automobilist. Blijkbaar vindt men het systeem op zich goed genoeg, maar kan de leesbaarheid beter.

Oordeel zelf. Links het standaardontwerp van de staat, rechts het ontwerp van de tolwegmaatschappij. Het betreft de bewegwijzering van twee opeenvolgende afritten richting het zuiden.

Afrit 8:
Afbeelding

Afrit 9:
Afbeelding
Geen van beide lettertypes is zaligmakend.
Wel zijn de cijfers van het rechter lettertype op afstand beter leesbaar.

Re: [SUS] Respublica Sustulia

Geplaatst: vr 07 feb 2014, 22:31
door Koen
De linker ziet er erg ouderwets uit. Als je het wil moderniseren, zou ik de rechter kiezen.

Overigens: Waarom heeft de rechter bewegwijzering een afritsymbool bij afrit 9 en niet bij afrit 8?

Re: [SUS] Respublica Sustulia

Geplaatst: za 08 feb 2014, 17:25
door Kaaiman
Goede vraag. Het stond zo in de PDF. Zal wel ter vergelijking zijn. ;)