[FNO] Archief

La Ripubliche Democrachice do Finocce
Gebruikersavatar
Maarten
Geoficticus
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 01 apr 2015, 16:47

Re: [FNO] Democratische Republiek Finoccië

Bericht door Maarten » do 02 apr 2015, 20:11

Ik heb besloten om het Finoccisch even weg te laten, men spreekt Frans in Finoccië. Later wil ik nog wel enkele lokale talen toevoegen of toch het Finoccisch ontwerpen, maar ik heb op dit moment geen idee hoe ik het Finoccisch zou kunnen vormgeven, en ik vind het op dit moment nog wat praktischer om gewoon de Franse taal te gebruiken :).

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [FNO] Democratische Republiek Finoccië

Bericht door SjorsB » do 02 apr 2015, 21:25

Áls je een eigen taal wil gebruiken, zou ik dat meteen vanaf het begin doen. Anders moet je alles later weer omgooien. Op dit moment is het dus praktischer, maar later minder denk ik zo. En als je hulp nodig hebt bij het ontwerpen van een taal (conlangen), we hebben met zijn allen meer dan genoeg ervaring, dus vraag gerust om hulp. Je zou bijvoorbeeld eens in een Franse grammatica kunnen kijken en kijken welke dingen jij anders zou willen doen, of klankverschuivingen van het Frans naar het Finoccisch opstellen.

Het zijn maar tips, je moet natuurlijk zelf weten wat je ermee doet ;)

EDIT: Oh, ik zie nu trouwens je aangepaste locatie van je land. Zou het iets meer naar het noorden kunnen? Ik wil niet dat Finoccië zo dichtbij ligt dat ik het op mijn kaart in moet gaan tekenen (dat is niet omdat ik lui ben, maar omdat Uneta wel een beetje vrij moet blijven liggen en ik liever niet heb dat er opeens zo heeel vlakbij een eilandengroep ligt). Alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [FNO] Democratische Republiek Finoccië

Bericht door Faylin » do 02 apr 2015, 23:03

Wat je ook kunt doen is van het Finoccisch (voorlopig) een naming language maken, een taal waarvan alleen de woorden en namen bestaan die je daadwerkelijk gebruikt; dit wordt in Fantasyverhalen en -films ook vaak gedaan bij gebrek aan budget of omdat de maker het gewoonweg niet nodiig vindt. Black Speech uit Tolkiens verhalen is hier een mooi voorbeeld van; er bestaat alleen dat wat nodig is. Naderhand zou je de taal natuurlijk wel nog kunnen uitwerken. In mijn land Cylenië worden ook vijf talen gesproken, waarvan er vier niet tot nauwelijks zijn uitgewerkt; er bestaat veelal alleen een fonologie, zodat ik weet hoe ik nieuwe woorden kan vormen in die taal.

Mocht je het toch verder willen uitwerken, dat zijn er hier zoals Sjors al zei genoeg mensen die de nodige ervaring hebben met conlanging. Ook kun je eens naar "onze" talen kijken als je voorbeelden nodig hebt (Cyleens, Tholenisch en Irechize bijvoorbeeld, en ik heb zelf nog een paar drafts als je geïnteresseerd bent). Een eigen taal is natuurlijk wel leuker en origineler dan een al bestaande taal.

Gebruikersavatar
Maarten
Geoficticus
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 01 apr 2015, 16:47

Re: [FNO] Democratische Republiek Finoccië

Bericht door Maarten » vr 03 apr 2015, 09:10

SjorsB schreef:Áls je een eigen taal wil gebruiken, zou ik dat meteen vanaf het begin doen. Anders moet je alles later weer omgooien. Op dit moment is het dus praktischer, maar later minder denk ik zo. En als je hulp nodig hebt bij het ontwerpen van een taal (conlangen), we hebben met zijn allen meer dan genoeg ervaring, dus vraag gerust om hulp. Je zou bijvoorbeeld eens in een Franse grammatica kunnen kijken en kijken welke dingen jij anders zou willen doen, of klankverschuivingen van het Frans naar het Finoccisch opstellen.
Das wel een goed idee ja, een soort 'verbasterd' Frans maken. Dankjewel!
SjorsB schreef:EDIT: Oh, ik zie nu trouwens je aangepaste locatie van je land. Zou het iets meer naar het noorden kunnen? Ik wil niet dat Finoccië zo dichtbij ligt dat ik het op mijn kaart in moet gaan tekenen (dat is niet omdat ik lui ben, maar omdat Uneta wel een beetje vrij moet blijven liggen en ik liever niet heb dat er opeens zo heeel vlakbij een eilandengroep ligt). Alvast bedankt :)
Spoiler: weergeven
Afbeelding zo?
Faylin schreef: Wat je ook kunt doen is van het Finoccisch (voorlopig) een naming language maken, een taal waarvan alleen de woorden en namen bestaan die je daadwerkelijk gebruikt; dit wordt in Fantasyverhalen en -films ook vaak gedaan bij gebrek aan budget of omdat de maker het gewoonweg niet nodiig vindt. Black Speech uit Tolkiens verhalen is hier een mooi voorbeeld van; er bestaat alleen dat wat nodig is. Naderhand zou je de taal natuurlijk wel nog kunnen uitwerken. In mijn land Cylenië worden ook vijf talen gesproken, waarvan er vier niet tot nauwelijks zijn uitgewerkt; er bestaat veelal alleen een fonologie, zodat ik weet hoe ik nieuwe woorden kan vormen in die taal.

Mocht je het toch verder willen uitwerken, dat zijn er hier zoals Sjors al zei genoeg mensen die de nodige ervaring hebben met conlanging. Ook kun je eens naar "onze" talen kijken als je voorbeelden nodig hebt (Cyleens, Tholenisch en Irechize bijvoorbeeld, en ik heb zelf nog een paar drafts als je geïnteresseerd bent). Een eigen taal is natuurlijk wel leuker en origineler dan een al bestaande taal.
Ook handig, ik denk dat ik het idee van Sjors gebruik ;). Bedankt voor de tips!
Laatst gewijzigd door Maarten op zo 05 apr 2015, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maarten
Geoficticus
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 01 apr 2015, 16:47

Re: [FNO] Democratische Republiek Finoccië

Bericht door Maarten » vr 03 apr 2015, 11:58

Ϣ De Finoccische Monnai

De Finoccische Monnai is de reguliere munteenheid op de eilandengroep. De munt werd na de onafhankelijkheid ingevoerd. Een monnai is onderverdeeld in 100 centimes. Dus: 0,05 monnai spreekt men uit als cènq centimes.

Ϣ1 = €1,23
€1 = Ϣ0,81

Er zijn munten van 0,05, 0,10, 0,25, 0,50, 1 en 2 monnai.
Er zijn biljetten van 5, 10, 20, 50, 100 en 250 monnai.

Gebruikersavatar
Maarten
Geoficticus
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 01 apr 2015, 16:47

Re: [FNO] Democratische Republiek Finoccië

Bericht door Maarten » vr 03 apr 2015, 15:19

Ik heb een eerste kaart gemaakt :D.

Afbeelding

Later volgt nog een kaart met de provincies e.d.

Lars en Sjors, hoe noemen we de zee in het oosten?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [FNO] Democratische Republiek Finoccië

Bericht door Kaaiman » vr 03 apr 2015, 16:22

Je bent voortvarend bezig, Maarten! :d
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [FNO] Democratische Republiek Finoccië

Bericht door Faylin » za 04 apr 2015, 01:11

Die kunnen we helaas niet zien omdat we geen rechten hebben om het bestand te bekijken. Kijk even voor de knop "Deelbare link ophalen" in Drive (of gebruik Dropbox, ik vind dat altijd zo'n gedoe om bestanden via Drive te delen :p).

Gebruikersavatar
Maarten
Geoficticus
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 01 apr 2015, 16:47

Re: [FNO] Democratische Republiek Finoccië

Bericht door Maarten » za 04 apr 2015, 09:10

Heb de link aangepast.

Gebruikersavatar
Maarten
Geoficticus
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 01 apr 2015, 16:47

Re: [FNO] Democratische Republiek Finoccië

Bericht door Maarten » zo 05 apr 2015, 12:52

Afbeelding

Het overheidssysteem.
Laatst gewijzigd door Maarten op di 05 mei 2015, 13:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maarten
Geoficticus
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 01 apr 2015, 16:47

Re: [FNO] La Ripublice Democratice do Finocce

Bericht door Maarten » ma 06 apr 2015, 11:36

Ik vraag me af hoe het nou precies met de schaal zit. Op de kaart van heel atlantis waarin ik Finoccië heb getekend, zou het land ZW-NO ongeveer 600 km lang zijn. Is de grootte van de steden die ik op de kaart van Finoccië heb ingetekend dan realistisch? En hoe kan ik een raster instellen in Inkscape waarbij 1 hokje bijvoorbeeld 1km2 is?

Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [FNO] La Ripublice Democratice do Finocce

Bericht door TBR » ma 06 apr 2015, 12:10

^^ Het raster kan je instellen bij 'beeld' bovenaan. Je moet maar even zoeken wat een goede schaal is. Bij een lengte van 600 km lijken de Finoccische steden wel erg groot en dicht op elkaar te liggen.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [FNO] La Ripublice Democratice do Finocce

Bericht door BlaZ » ma 06 apr 2015, 19:09

Maarten schreef:Ik vraag me af hoe het nou precies met de schaal zit. Op de kaart van heel atlantis waarin ik Finoccië heb getekend, zou het land ZW-NO ongeveer 600 km lang zijn. Is de grootte van de steden die ik op de kaart van Finoccië heb ingetekend dan realistisch? En hoe kan ik een raster instellen in Inkscape waarbij 1 hokje bijvoorbeeld 1km2 is?

Alvast bedankt,
Je kunt de oppervlakte van de steden gewoon opmeten.

Uitbreidingen > pad visualiseren > pad opmeten dan oppervlakte.

Gebruikersavatar
Maarten
Geoficticus
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 01 apr 2015, 16:47

Re: [FNO] La Ripublice Democratice do Finocce

Bericht door Maarten » ma 06 apr 2015, 19:13

^^ maar dat hangt er dan toch vanaf hoe ver je hebt ingezoomd?

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [FNO] La Ripublice Democratice do Finocce

Bericht door BlaZ » ma 06 apr 2015, 19:30

Maarten schreef:^^ maar dat hangt er dan toch vanaf hoe ver je hebt ingezoomd?
Dat hangt af van de schaal die je gebruikt.
pixel per kilometer.

Gebruikersavatar
Maarten
Geoficticus
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 01 apr 2015, 16:47

Re: [FNO] La Ripublice Democratice do Finocce

Bericht door Maarten » ma 06 apr 2015, 19:37

^^ oké, bedankt voor de tip :d

Gebruikersavatar
Maarten
Geoficticus
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 01 apr 2015, 16:47

Re: [FNO] La Ripublice Democrachice do Finocce

Bericht door Maarten » wo 08 apr 2015, 21:10

Ik vroeg me af wat een realistisch inwoneraantal is voor mijn hoofstad. De eilandengroep zal een totale landoppervlakte hebben van ong 35.000 km2, en ik zat aan een bevolkingsaantal van ong 9-11 miljoen te denken. Het land is grotendeels bewoonbaar, alleen op het grootste eiland bevindt zich in het westen een berggebied. Zelf dacht ik aan een inwoneraantal van ongeveer 900.000 - 1.200.000 te denken. En wat is een gangbare bevolkingsdichtheid voor de hoofdstad?

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [FNO] La Ripublice Democrachice do Finocce

Bericht door BlaZ » wo 08 apr 2015, 21:21

Maarten schreef:Ik vroeg me af wat een realistisch inwoneraantal is voor mijn hoofstad. De eilandengroep zal een totale landoppervlakte hebben van ong 35.000 km2, en ik zat aan een bevolkingsaantal van ong 9-11 miljoen te denken. Het land is grotendeels bewoonbaar, alleen op het grootste eiland bevindt zich in het westen een berggebied. Zelf dacht ik aan een inwoneraantal van ongeveer 900.000 - 1.200.000 te denken. En wat is een gangbare bevolkingsdichtheid voor de hoofdstad?
Hoe groot de hoofdstad is hangt simpelweg af van de mate van centralisatie. De dichtheid hangt sterk af van het feit of de stad historisch is of niet.

Bij een historisch centrum zich dichtheden tot 15000inw/km2 zeker vrij normaal.

Wellicht is dit een goede referentie > http://www.geopoeia.net/wiki/Lijst_van_ ... n_Atlantis

Gebruikersavatar
Maarten
Geoficticus
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 01 apr 2015, 16:47

Re: [FNO] La Ripublice Democrachice do Finocce

Bericht door Maarten » wo 08 apr 2015, 22:23

^^ dankjewel!

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [FNO] La Ripublice Democrachice do Finocce

Bericht door BlaZ » do 09 apr 2015, 23:46

Steden op kleinere eilanden zijn ook meestal dichter bevolkt vanwege het gebrek aan ruimte.

De zee die je nog niet benoemd het heet voor Dumeriërs de Ursische Zee (Mare Ursicum)

Gebruikersavatar
Maarten
Geoficticus
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 01 apr 2015, 16:47

Re: [FNO] La Ripublice Democrachice do Finocce

Bericht door Maarten » za 11 apr 2015, 14:37

De kaart is geüpdated!
Afbeelding

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [FNO] La Ripublice Democrachice do Finocce

Bericht door TBR » za 11 apr 2015, 15:29

^^ Mooi begin! De eilanden zijn wel nogal glad in vergelijking met de Dumerische en Aquilaanse eilanden, de kust zou misschien iets grilliger kunnen? Zijn er ook bruggen/tunnels tussen enkele eilanden, of wordt alles gedaan via veerboten en luchttransport?
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Maarten
Geoficticus
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 01 apr 2015, 16:47

Re: [FNO] La Ripublice Democrachice do Finocce

Bericht door Maarten » za 11 apr 2015, 15:56

^^ De gladheid wil ik zeker nog wat aan doen. Tunnels, bruggen en wegen volgen later. Ik weet niet precies hoe reëel het is om brugverbindingen tussen eilanden te maken. Veel eilanden zijn door gemiddeld 10 km gescheiden van elkaar, dus dan moet er een flinke brug gebouwd worden. Er komt in ieder gevel een brug om een wegverbinding Essommet - Sudlac te maken, hier is het ook rendabel omdat op de twee eilanden waarop de twee steden liggen de meeste economische activiteit van de hele eilandengroep plaatsvindt. Verder zullen er veel bootverbindingen komen.

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [FNO] La Ripublice Democrachice do Finocce

Bericht door TzM23 » za 11 apr 2015, 17:12

Ik denk dat brugverbindingen tussen de eilanden waarop Fort Trianche, Portaméri, Chandailvil en eventueel Port-do-Anchois redelijk rendabel zijn, mits je land rijk genoeg is.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [FNO] La Ripublice Democrachice do Finocce

Bericht door BlaZ » za 11 apr 2015, 17:25

Bruggen tussen eilanden zijn er vrijwel nooit, enkel tussen eilanden en het vaste land.

10km bruggen zijn vrij onrealistisch behalve bij extreme bevolkingsconcentraties.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten