Bekijk het actuele scoreoverzicht en het wedstrijdschema van de Atlantis Cup 2017!

[WRLD] Artan

Creatieve werkplaats voor geofictieve ideeën buiten het project Atlantis
Forumregels
Dit is een subforum voor het Gilde van Geofictici. Anderen kunnen meelezen, maar geen berichten plaatsen. Klik hier voor de regels van dit subforum.
Plaats reactie
Matt
Beheerder

[WRLD] Artan

Bericht door Matt » di 11 jul 2017, 16:28

Ik ga een compleet nieuw project beginnen, waarbij ik stukken van een hele wereld ga uitwerken, en steeds verder op de details inzoom. Ik heb al enkele ideeën, maar hoe de wereld er concreet uit komt te zien, dat wordt in de loop van de tijd duidelijk. Het is wel bekend dat het een Aarde-gelijkende wereld zal zijn. Daarom is de werknaam Artan ook afgeleid van de naam voor onze planeet. Mijn plan is om alle visuele aspecten met hand uit te werken. Wellicht dat ik echter later ook aspecten digitaliseer. Mijn insteek zal deels serieus, deels humoristisch en deels op fantasie gebaseerd zijn.

ARTAN - een introductie

Artan is de derde planeet in het planetenstelsel rond de ster Intʰan. (1) Artan heeft twee manen, Ogtha en Wordha. (2) De planeet is iets kleiner dan onze Aarde en de zwaartekracht is ook iets minder sterk. (3) Het is niet bekend of het in ons universum zit of dat het onderdeel is van een ander universum. Algemeen wordt aangenomen dat het zich in een parallel universum in het multiversum bevindt. Aangezien de theorie over een multiversum niet algemeen aanvaard is, is het ook niet precies duidelijk waar het planetenstelsel zich bevindt.

[Meta-informatie]
(1) Intʰan is waarschijnlijk de officiële (wetenschappelijke) naam voor de Zon. In verschillende talen zou de ster verschillende benamingen kunnen hebben.
(2) Theoretisch zullen twee grote manen rond een terrestische planeet mogelijk zijn. In praktijk zal er echter een grote kans zijn dat door de gravitatiekracht de manen op elkaar of de planeet botsen. Waarschijnlijk zullen de manen dus kleiner dan onze maan zijn.
(3) Ik heb ook andere karakteristieken overwogen, zoals een dubbelster of ringen rond de planeet, maar dat bleek te ingewikkeld. Een dubbelster is waarschijnlijk wel mogelijk voor een bewoonbare planeet. Buiten het feit dat er dan meer wiskunde bij komt kijken, is er een grote kans dat de baan instabiel zou kunnen worden. Een ringsysteem is wel cool, maar zorgt voor koude gebieden in de tropen door het blokkeren van sterrelicht.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Matt
Beheerder

[WRLD] Artan - I.a - de ster Intʰan

Bericht door Matt » wo 12 jul 2017, 15:41

I.a - de ster Intʰan

Intʰan is een K-type ster, in tegenstelling tot onze Zon, die een G-type ster is. Omdat de ster in een lagere sterrenklasse zit, is de ster ook lichter en kleiner, en is zijn licht zwakker. Dit betekent niet dat er geen bewoonbare planeet mogelijk is, maar dat de planeet dichter bij Intʰan moet staan om leven mogelijk te kunnen maken. Onderstaand is een lijst met enkele gegevens over de ster. ~S staat voor vergelijking met onze eigen Zon. In de spoiler onderaan deze post zijn enkele berekeningen van de waardes te vinden.

Massa = 0.78 ~S = 1.5515×10^30 kg
Dichtheid = 148 g/cm3 (in de kern)
Radius = 0.832 ~S = 579,000 km
Oppervlakte = 0.69 ~S = 4.2128×10^12 km^2
Volume = 0.58 ~S = 8.1306×10^17 km^3
Helderheid = 0.47 ~S = 1.817×10^26 W
Temperatuur = 0.882 ~S = 5091 K
Rotatietijd = 34 Aardse dagen
Levensduur = ~18.6 miljard jaar
Leeftijd = ~7.1 miljard jaar
Samenstelling: 77M% H, 21% He, 1.0% O, 0.4% C, 0.15% Ne, 0.15% Fe

Intʰan bestaat voor 98% uit waterstof en helium. In de kern treed kernfusie op, waarbij waterstof wordt omgezet in voornamelijk helium. Het zal nog zeker 11 miljard jaar duren voordat al het waterstof in de kern op is. Intʰan heeft een veel langere levenscyclus dan onze Zon, ongeveer 18 miljard jaar, in tegenstelling tot 10 miljard jaar voor onze Zon. Hoewel Intʰan al ouder is dan de Zon, zal zij dus nog langer leven door haar langere levenscyclus.
Spoiler: weergeven
Berekeningen
Niet te groot, want dan zal de ster niet lang meer leven; niet te klein, want dan treed synchrone rotatie op, of de planeet moet zo dicht bij de ster staan dat het zal worden opgeslokt. Daarom: 0.6 < M < 1.4 (relatief t.o.v. onze Zon)
r = M^0.74 = 0.78^0.74 = 0.832 ~S
A = 4π^2 = 4*π*579000^2 = 4.2128×10^12 km^2
V = 4/3π^3 = 4/3*π*579000^3 = 8.1306×10^17 km^3
L = M^3 = 0.78^3 = 0.47 ~S
T = M^0.505 = 0.78^0.505 = 0.882 ~S
V = M^-2.5 = (1.5515×10^30)^-2.5 = 3.3342×10^-76 >> 1.86 ~S = 18.6 miljard jaar
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Kaaiman
Geoficticus
Contacteer:

Re: [WRLD] Artan

Bericht door Kaaiman » wo 12 jul 2017, 16:55

Gloeiende... :mrgreen:

Je bent er wel ingedoken zeg! :o
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Kathor
Geoficticus

Re: [WRLD] Artan

Bericht door Kathor » wo 12 jul 2017, 22:11

Ik ben geïntresseerd in te zien waar dit heen gaat, goed werk Matthijs!
Carþamia, pasal đåns bouđas Nöris...

Plaats reactie