[WRLD] Fictieve OV-netwerken

Creatieve werkplaats voor geofictieve ideeën buiten het project Atlantis
Forumregels
Dit is een subforum voor het Gilde van Geofictici. Anderen kunnen meelezen, maar geen berichten plaatsen. Klik hier voor de regels van dit subforum.
Plaats reactie
Lars
Geoficticus
Berichten: 581
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 12:26
Locatie: [NED] Terborg

[WRLD] Fictieve OV-netwerken

Bericht door Lars » zo 20 dec 2015, 18:58

Ik weet niet of [WRLD] hiervoor de goede tag is. Zo niet, welke dan wel?

Naast geofictie is OV ook een van mijn hobby's, en die twee zijn goed te combineren! :) In de topics van Eduko en Neravië heb ik al eens kaarten gepost van netwerken uit die landen, maar ik heb ook enkele andere fictieve netwerken gemaakt die ik graag met jullie wil delen, dus bij deze :

U-Bahn Rözheim
Deze kaart maakte ik na een bezoek aan het Duitse Nürnberg, waar dit netwerk dan ook op is geïnspireerd.

Sneltram Utrecht
Utrecht heeft al één sneltramlijn en één in aanbouw, maar wat als dit netwerk nou nog groter zou worden? In het centrum zie ik het voor me als een premetro, verder is het bovengronds.

Tramnetwerk Doetinchem
Een tramnetwerk in Doetinchem is natuurlijk volkomen onrealistisch, maar toch vond ik het leuk om iets uit te werken als het toch eens zou gebeuren. (En natuurlijk wil ik dan zelf ook een halte om de hoek ;) )

Stadbaan Amsterdam
Deze kaart is een aanvulling op het metronetwerk van Amsterdam. Een S-Bahn-achtig netwerk dat Amsterdam met de omliggende steden verbindt.
(Oude versie)

Metro Ålbæk
Ålbæk is een fictieve Noorse stad. Het netwerk is echter niet gebaseerd op een specifieke stad.

S-Bahn West-Nederland
Alle Sprinters in de Randstad zijn toch al bijna een soort S-Bahn, dus waarom geven we ze geen nummers? :)

Meer volgt natuurlijk. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Als jullie nog tips hebben, hoor ik het graag. Ook suggesties voor netwerken hoor ik graag, ik moet me toch vermaken deze kerstvakantie :P
Laatst gewijzigd door Lars op vr 15 jan 2016, 13:17, 5 keer totaal gewijzigd.
[EDU] Demokratiske Republyke Eduko [NRV] Tér Eqín Nerivaní • [script="gazuri"]Neraflara ga Lara Gazurtoseti[/script]

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [WRLD] Fictieve OV-netwerken

Bericht door BlaZ » zo 20 dec 2015, 21:02

Mooie kaarten.

Bij het overzicht van Amsterdam zou ik andere kleuren kiezen voor de lijnen. Het lijkt een mix van felle en doffe kleuren op het moment.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [WRLD] Fictieve OV-netwerken

Bericht door TBR » zo 20 dec 2015, 21:56

Bij die s-bahn rond Amsterdam, zou je dat net niet beter uitbreiden tot Leiden, Amersfoort, IJmuiden en Alkmaar? Je zou misschien een apart symbooltje kunnen maken voor de metro en de forenzentreinen. Verder mis ik nog enkele verbindingen zoals IJmuiden-Haarlem-Schiphol, of Hilversum-Amsterdam Zuid-Alkmaar.

Het Brusselse GEN-net (vergelijkbaar met dit) gaat tot Edingen, Nijvel, Leuven en Mechelen.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Lars
Geoficticus
Berichten: 581
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 12:26
Locatie: [NED] Terborg

Re: [WRLD] Fictieve OV-netwerken

Bericht door Lars » ma 21 dec 2015, 14:05

Bedankt voor jullie tips, BlaZ en TBR. Ik heb de kleuren van sommige lijnen aangepast, en de metrolijnen hebben nu het prefix M voor meer duidelijkheid.
Daarnaast zijn de lijnen verlengd naar Leiden, Alkmaar en Amersfoort.

Nieuwe versie
[EDU] Demokratiske Republyke Eduko [NRV] Tér Eqín Nerivaní • [script="gazuri"]Neraflara ga Lara Gazurtoseti[/script]

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [WRLD] Fictieve OV-netwerken

Bericht door Matt » ma 21 dec 2015, 18:54

Cool! Utrecht zou best wel eens meer tramlijnen mogen gebruiken, hehe. Zou het niet logischer zijn om de lijn naar Houten een rondje te laten maken op de ring? Nu is het eigenlijk een uitgebreide versie van de spoorlijn. Oh, Station Lunetten heet Castellum. ;)
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Lars
Geoficticus
Berichten: 581
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 12:26
Locatie: [NED] Terborg

Re: [WRLD] Fictieve OV-netwerken

Bericht door Lars » do 24 dec 2015, 20:04

^^ Ah, dat is een foutje inderdaad. Ik ben echter bang dat Inkscape het bestand van de kaart van Utrecht uiteraard niet meer kan openen... :|

Ik heb ook weer een nieuwe toevoeging :

Metro Ålbæk
Deze kaart heb ik vanmiddag gemaakt, puur uit verveling (eerlijk is eerlijk). Het is een fictieve Noorse stad, en sommige namen van de stations komen ook rechtstreeks uit Noorwegen. Verder is het netwerk nergens op gebaseerd.

http://fayl.in/g8dR :)

Hij staat ook in de openingspost.
[EDU] Demokratiske Republyke Eduko [NRV] Tér Eqín Nerivaní • [script="gazuri"]Neraflara ga Lara Gazurtoseti[/script]

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [WRLD] Fictieve OV-netwerken

Bericht door Faylin » do 24 dec 2015, 22:21

Mooi, typisch ook dat er een station bij de IKEA is (dat zal daar wel net zo erg zijn als in Zweden?). Ålbæk (of lokaal Aolbaek) ligt hier (van Kerkrade) niet zover vandaan :P. Ik zie ook dat er zo'n leuk geel lijntje op de kaart staat. Is dat een kabelbaan of een firry*?

* Firry, Cyleens voor funiculair, ontstaan uit fir-ry, dat bergspoorbaan betekent. Wellicht is het ook een verbastering van ferry.

Lars
Geoficticus
Berichten: 581
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 12:26
Locatie: [NED] Terborg

Re: [WRLD] Fictieve OV-netwerken

Bericht door Lars » vr 25 dec 2015, 11:43

^^ Dat is dan inderdaad een firry, zoiets als de Fløibanen in Bergen :)
[EDU] Demokratiske Republyke Eduko [NRV] Tér Eqín Nerivaní • [script="gazuri"]Neraflara ga Lara Gazurtoseti[/script]

Lars
Geoficticus
Berichten: 581
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 12:26
Locatie: [NED] Terborg

Re: [WRLD] Fictieve OV-netwerken

Bericht door Lars » wo 30 dec 2015, 17:45

Als aanvulling op de S-Bahn van Amsterdam heb ik nu een netwerk bedacht voor heel West-Nederland. Alle sprinters zijn daar toch al bijna een soort S-Bahn.

http://i.imgur.com/seotNbM.png
[EDU] Demokratiske Republyke Eduko [NRV] Tér Eqín Nerivaní • [script="gazuri"]Neraflara ga Lara Gazurtoseti[/script]

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [WRLD] Fictieve OV-netwerken

Bericht door Matt » wo 30 dec 2015, 19:56

Mooi werk! Ik zie wel twee keer A'dam Holendrecht staan. ;) Je zou de lijn naar Rotterdam Pendrecht gelijk kunnen doortrekken naar Hellevoetsluis, zoals dat vroeger ook was met het trammetje. Een lijntje van Dordt naar Gorkum zou ook niet misstaan, want dan heb je gelijk de Drechtsteden ontsloten.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Lars
Geoficticus
Berichten: 581
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 12:26
Locatie: [NED] Terborg

Re: [WRLD] Fictieve OV-netwerken

Bericht door Lars » za 13 feb 2016, 19:13

Ik was deze week in Lissabon, en dat heeft geleid tot inspiratie voor deze kaart : http://fayl.in/4xk8 :) Het is gebaseerd op de bestaande lijnen van de CP (Comboios Portugal), en deze heb ik uitgebreid tot een volwaardig netwerk.
[EDU] Demokratiske Republyke Eduko [NRV] Tér Eqín Nerivaní • [script="gazuri"]Neraflara ga Lara Gazurtoseti[/script]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten