[WRLD] Kaaimans kaartenknutsels

Creatieve werkplaats voor geofictieve ideeën buiten het project Atlantis
Forumregels
Dit is een subforum voor het Gilde van Geofictici. Anderen kunnen meelezen, maar geen berichten plaatsen. Klik hier voor de regels van dit subforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

[WRLD] Kaaimans kaartenknutsels

Bericht door Kaaiman » ma 21 dec 2015, 09:54

Reeds als klein jochie maakte ik plattegronden en kaarten, vooral van fictieve situaties. Mijn tekenboek doorbladerend, kan ik goed zien waar ik mijn inspiratie vandaan haalde. Eruit springen vooral Noorwegen (bochtige bergwegen, veel tunnels), Roemenië (lange snelweg die stukje bij beetje gereedkomt) en de twee Duitslanden (transitwegen, gedeelde hoofdstad).

Ik blijk in ieder geval altijd een fascinatie te hebben gehad voor wegengeschiedenis: hoe een wegennet zich in de loop der jaren ontwikkeld heeft. Dit blijkt wel uit de vele wegen in aanleg op mijn kaarten, en het feit dat ik zulke kaarten jaarlijks bijhield, als er weer een stuk fictieve weg geopend was. Dat deed ik trouwens ook in het Shell Stratenboek en andere wegenkaarten van mijn ouders.

Brilamontië valt duidelijk onder de categorie 'Noorwegen', maar heeft ook wel wat van 'Duitslanden' door de geschiedenis met Sustulië. Overigens heb ik de grens van Brilamontië pas ingetekend nadat ik de originele kaart had ingescand. Dit is de originele versie uit 2005:
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Afbeelding
Dit is één van mijn pareltjes. Deze kaart is gebaseerd op een kaartje van een fictieve omgeving uit het aardrijkskundeboek van mijn zusje. Ik tekende het over van een vergrote scanafdruk en gaf er mijn eigen draai aan door hier en daar de plaatsnamen wat te vernoorsen en reliëf in te kleuren. Dat heeft een kaart opgeleverd waarop ik nog altijd best een beetje trots ben:
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Dit is één van de plattegronden uit mijn jeugd, 1994. Ook toen al bleek mijn fascinatie voor wegen en wegmeubilair. Ik had in mijn kindertijd trouwens vaak het probleem dat mijn zwarte stift het eerst op was...
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Ook dit is één van mijn pareltjes, een kaart uit april 1997 waar ik (kennelijk) ruim een week over heb gedaan. De legenda is gebaseerd op die uit mijn aardrijkskundeboek. De meester vond deze kaart zo mooi, dat hij me vroeg of hij hem voor een of andere gelegenheid van de school mocht lenen. Voor de zekerheid heeft mijn moeder 'm toen maar geplastificeerd. Erg logisch is de kaart trouwens niet, maar kleurrijk is 'ie zeker.
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Afbeelding
Deze kaart is uit 1999 of 2000, een op de computer nabewerkte versie. Het origineel heb ik ook nog. Op de computer maakte ik de vormen van de plaatsen wat strakker en ik heb van deze kaart ook een versie gemaakt met plaatsnamen die ik op de computer heb toegevoegd. Ik dacht dat ik die helemaal was verloren, maar een afdruk ervan blijkt nog in mijn tekenboek geplakt te zitten.
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Cartografisch niet de mooiste, maar wel één van mijn meest vernuftige kaarten vind ik de uitvouwkaart. Zowel uit- als ingeklapt is er een logische kaart, waarbij de wegen aansluiten en wegnummers niet dubbel voorkomen.
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Afbeelding
Ik tekende niet uitsluitend wegenkaarten. Heel af en toe zat er ook wel eens wat anders tussen, zoals deze kaart uit vermoedelijk 2001 tot 2003, die een polderontwikkeling laat zien:
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Afbeelding
Wellicht later meer museumstukken, maar dit was het voor nu. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [WRLD] Kaaimans kaartenknutsels

Bericht door Matt » ma 21 dec 2015, 19:01

Hé, wat leuk om te zien! Ik was ook nog van plan om mijn oude creaties eens in te scannen, maar ik heb er nooit meer de tijd voor genomen. Nu heb ik een reden om het allemaal in te scannen. :)

Die vouwkaart is geniaal bedacht. Alleen jammer dat de plaatsnamen missen. :P

Die kaart van Drangedal is echt schitterend. Leuk om te zien allemaal. :B
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [WRLD] Kaaimans kaartenknutsels

Bericht door SjorsB » ma 21 dec 2015, 22:10

Mooie kaarten Kaaiman! Ik vind het nog steeds leuk hier te zien dat ik niet de enige ben die vroeger kaarten/wegen tekende in plaats van poppetjes ofzo. :D

EDIT: vroeger, en nog steeds natuurlijk. Ik teken nog steeds redelijk wat achterin mijn schoolschriften, de mensen om mij heen op school zijn er inmiddels aan gewend (en tekenen in een loos tussenuur heeeel soms zelfs mee!).

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [WRLD] Kaaimans kaartenknutsels

Bericht door BlaZ » di 22 dec 2015, 19:06

Ik tekende ook altijd kaarten, maar van een uhh iets mindere kwaliteit. Vooral de op een na laatste is schitterend, bij mij vergeleken was je echt een tekentalent.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten