[FRE] Fryseach

Landen uit de Zandbak die langer dan een half jaar niet voldoende doorontwikkeld zijn
Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door TzM23 » di 25 aug 2015, 18:38

Waarom heeft Forezen opeens een lidwoord (lijkt het)? Śadar betekent trouwens koningrijk, de korte Forezische naam is Forźar.
Laatst gewijzigd door TzM23 op zo 25 okt 2015, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door DeFries » di 25 aug 2015, 21:52

TzM23 schreef:Waarmo heeft Forezen opeens een lidwoord (lijkt het)? Śadar betekent trouwens koningrijk, de korte Forezische naam is Forźar.
Ik heb het aangepast. Ik probeerde even interessant te doen. Misschien wat verwarrend. Ahem, ja. :$

(ik heb nu gewoon een licht veranderde Forezen gedaan)

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door DeFries » za 29 aug 2015, 22:36

Wegenkaart van Fryseach

Dykenkaart Fryseach

Opmerkingen:
Op de kaart is rondom het eiland de Rûnwei te zien (aangegeven met rode 1), dit is een tweebaansweg en de hoofdverkeersslagader van het eiland. Er mag 100 km/h gereden geworden, relatief ononderbroken. De vertakkingen (aangegeven met cijfers boven de 1) zijn ook tweebaanswegen met een maximale snelheid van 80 km/h.

ik zie nu al een aantal foutjes, deze kaart zal zeker nog wat updates krijgen.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door MandelSoft » za 29 aug 2015, 22:51

Er komen mij een aantal namen bekend voor uit Scandinavië en IJsland... ;)
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door DeFries » za 29 aug 2015, 23:03

MandelSoft schreef:Er komen mij een aantal namen bekend voor uit Scandinavië en IJsland... ;)
Ik denk niet dat ik hoef te zeggen hoe irritant het kan zijn om allemaal namen voor dorpjes te verzinnen. Dus voor sommige (vooral langs de kust aangezien daar de Svalingers zitten/zaten) heb ik wat verbasterde/aangepaste namen van plaatsen/plaatsjes in Noorwegen en Skandinavië gebruikt (sommige zijn ook gewoon wat Skandinavisch aandoende bijeen geraapte klanken). Ik ben ook niet perfect. :P

(daarnaast is het lang zo vreemd niet om dubbele namen te hebben op koloniën (hoe oud ze ook zijn)).

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door TBR » za 29 aug 2015, 23:37

Hele mooie kaart DeFries! Hoe groot is het hoofdeiland ongeveer? Met welk eiland kan je het vergelijken?
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door DeFries » zo 30 aug 2015, 00:07

TBR schreef:Hele mooie kaart DeFries! Hoe groot is het hoofdeiland ongeveer? Met welk eiland kan je het vergelijken?
Over het langste stuk is het zo´n 150 km. Ik heb het zelf gebaseerd op het zuidelijkste stuk van IJsland. Met wat omgezoek op Google Maps lijkt me de beste schatting Sjælland (Zeeland) in Denemarken, maar dan wel met een hele andere vorm (en veel bergachtiger).

Misschien is het qua conceptualisatie nog wel het beste om de provincies Friesland, Groningen en Drenthe als apart stuk land te nemen en het binnenland (ofwel Drente, Zuid-Friesland, Zuid-Groningen) een bergachtig niemandsland te maken (ik zou hier een grapje van kunnen maken). Dat is ongeveer hoe groot Fryseach is (ook qua leefbare ruimte).

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door Faylin » zo 30 aug 2015, 01:24

Mooi :d! Bij welke plaats ligt ongeveer de Cyleense ruïne (als die er nog is)? Waarschijnlijk zullen daar wel een aantal Cyleense toeristen op afkomen.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door TBR » zo 30 aug 2015, 12:07

Oh dan is Freyseach wel een stuk groter dan ik dacht.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door DeFries » zo 30 aug 2015, 15:03

Faylin schreef:Mooi :d! Bij welke plaats ligt ongeveer de Cyleense ruïne (als die er nog is)? Waarschijnlijk zullen daar wel een aantal Cyleense toeristen op afkomen.
Deze zal in de omgeving van De Hinkema en Omrang liggen, langs de kust met misschien wat uitschieters richting Westerwâld (er zullen wel wandelpaden zijn). Op heuvels of hogergelegen stukken zullen daar ruïnes van oude tempels en woningen liggen van de 'Cyleense Pompeii'. Ik zal op een volgende versie wel even met een ruïne-icoontje de plaats aanwijzen. Misschien dat ik later wel een kaartje maak van die ruïnes. Dat is misschien wel leuk.

EDIT/toevoeging De Hinkema en Omrang liggen in het zuiden ten oosten van Hymstêd.
TBR schreef:Oh dan is Freyseach wel een stuk groter dan ik dacht.
Ja, in de eerste instantie had ik het ook kleiner in het oog. Dus het kan kloppen dat je die indruk kreeg. Alleen omdat er dus zo´n groot onbewoond vulkanisch binnenland is (wat eigenlijk wel moet, als je naar de geologie kijkt), zou er anders veel te weinig woonruimte overblijven voor de 300.000 inwoners van Fryseach. Aangezien ik Fryseach qua inwonersaantal niet nog kleiner wilde maken... moest het eiland maar groter.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door Matt » ma 31 aug 2015, 09:13

Ziet er mooi uit! Kleine landen maken het juist interessanter. :)

Er zijn overigens twee dorpen die Beake hebben. Dat hoeft niet erg te zijn, want het is een logische naam voor een nederzetting, maar binnen dezelfde provincie kan het best verwarring opleveren.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door Kaaiman » ma 31 aug 2015, 10:23

DeFries schreef:Dykenkaart Fryseach
Komt het word 'dyk' niet gewoon van 'dijk', en is men een weg niet gewoon een dyk gaan noemen, omdat de meeste begaanbare wegen veelal over dijken liepen ('Waar een dijk is, is een weg')?

En als dat dus zo is, hoe is dan de benaming 'dyk' in Fryseach terechtgekomen als benaming voor een weg'? Het lijkt me namelijk dat je op Fryseach weinig dijken nodig hebt om droge voeten te houden.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door Kaaiman » ma 31 aug 2015, 10:29

Verder zie ik op de kaart zelf dezelfde fout die ik vaker zie: dorpen van dezelfde grootte zijn veel te regelmatig verspreid over het bewoonde gebied van het eiland. Dat komt meestal niet voor, tenzij het om een sterk gepland geheel gaat, bijvoorbeeld volgens het centrale-plaatsenmodel van Christaller. De Noordoostpolder is volgens dit model opgebouwd, maar verder in de wereld komt het erg weinig voor. Ook zijn de meeste wegen wel erg recht.

M.a.w.: wat is de historisch-geografische onderbouwing van je land? Hoe is e.e.a. ontstaan? ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door DeFries » ma 31 aug 2015, 20:30

Matt schreef:Ziet er mooi uit! Kleine landen maken het juist interessanter. :)

Er zijn overigens twee dorpen die Beake hebben. Dat hoeft niet erg te zijn, want het is een logische naam voor een nederzetting, maar binnen dezelfde provincie kan het best verwarring opleveren.


Dit is natuurlijk de eerste versie van de kaart. :p het was zo niet de bedoeling.
Kaaiman schreef:
DeFries schreef:Dykenkaart Fryseach
Komt het word 'dyk' niet gewoon van 'dijk', en is men een weg niet gewoon een dyk gaan noemen, omdat de meeste begaanbare wegen veelal over dijken liepen ('Waar een dijk is, is een weg')?

En als dat dus zo is, hoe is dan de benaming 'dyk' in Fryseach terechtgekomen als benaming voor een weg'? Het lijkt me namelijk dat je op Fryseach weinig dijken nodig hebt om droge voeten te houden.
De Frieze Fryseachers zijn pas in 1780 op het eiland gekomen, uit de zogeheten Klaaistreek. In het Fries, vooral daar, wordt tegenwoordig 'dyk' gebruikt, naast 'wei' (en dijken zijn er al heel lang in Friesland). Dus daar komt het dan op Fryseach vandaan (geofictief gezien). Misschien dat ze ook uit heimwee die naam nog gebruiken.
Kaaiman schreef:Verder zie ik op de kaart zelf dezelfde fout die ik vaker zie: dorpen van dezelfde grootte zijn veel te regelmatig verspreid over het bewoonde gebied van het eiland. Dat komt meestal niet voor, tenzij het om een sterk gepland geheel gaat, bijvoorbeeld volgens het centrale-plaatsenmodel van Christaller. De Noordoostpolder is volgens dit model opgebouwd, maar verder in de wereld komt het erg weinig voor. Ook zijn de meeste wegen wel erg recht.

M.a.w.: wat is de historisch-geografische onderbouwing van je land? Hoe is e.e.a. ontstaan? ;)
Ik was nog wel wat van plan om de vorm ietwat minder strak te maken (een aantal onregelmatigheden om het nog net wat realistischer te maken), maar het is wel met opzet dat alles zo recht is.

De basis voor wat tegenwoordig Fryseach is, en vooral de Friestalige gebieden, ligt in het verhaal van de Vier Stichters van Fryseach. Ik zal dit later wat meer volledig uitwerken. Maar voor de kaart komt het erop neer dat de gebieden in het zuiden (de volledig Friestalige gebieden) allemaal van tevoren al zijn weggegeven aan Friese boeren die zouden emigreren. Om dit toen een beetje eerlijk te doen is er dus een netwerk van wegen ontworpen op het landschap. Vandaar dus die rechte wegen.

Later zijn toen op die rechte wegen clusters van boerderijen ontstaan die zijn uitgegroeid tot de huidige dorpen. Dorpen die op de kaart misschien allemaal even groot lijken maar in werkelijkheid zullen ze tussen de 50 inwoners tot zo rond de 1500 inwoners groot zijn, daarboven zullen ze waarschijnlijk tellen als steden. Verwarring kan hier ontstaan doordat de groottes van de dorpen niet met oppervlaktes zijn aangegeven. Misschien iets voor de toekomst.

Zo´n netwerk kan ook wel op Fryseach aangezien het landschap erg vlak is. Als ik even kijk op de kustvoorbeelden die laatst gepost zijn is het de kust van Fryseach een 'Uplifted lowland coast' van het type 'coastline of emergence'. Deze 'emergence' komt door het stijgen van de bodem na het verdwijnen van de ijskappen uit de ijstijd. Vandaar dus ook dat dit grote binnenland nodig is, om die ijskap vast te houden (misschien een beetje een vreemde oorzaak-gevolg relatie).

Het kustgebied is dus erg vlak en erg laag, misschien dat er dus ook wel dijken moeten worden gebouwd (hangt er even van af hoe erg de klimaatopwarming is). :P

Dat is dus hoe het historisch-geografisch kan worden verklaard: het is een ontworpen netwerk op een vlak terrein.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door BlaZ » di 01 sep 2015, 02:38

Ik dacht eerst dat het een klein eilandje was, maar dit is toch meteen een pak groter.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door Kaaiman » di 01 sep 2015, 08:40

DeFries schreef:Dat is dus hoe het historisch-geografisch kan worden verklaard: het is een ontworpen netwerk op een vlak terrein.
Duidelijk! :d
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door DeFries » wo 02 sep 2015, 14:57

Lanninger Krante op 02/09/2015 schreef:Atlantyske Rie oprjochte, Fryseacher fersyk yntsjinne

Lanning - Juster is yn Kartjes offysjeel de Atlantyske Rie oprjochte. Dit nei de lang optidige ratifikaasje fan it oprjochtingsferdrach troch Lakoanje as lêtste lid op 29 augustus, in jier en twa dagen nei de lêste oprjochtingsgearkomste yn Oka. Hjirtroch hat Steatsminister Andringa justermiddei in oere nei de offysjele ynhuldiging it Fryseacher fersyk ta dielnimming offysjeel yntsjinne kinnen, de proseduere foar tatreding fan Fryseach yn wurking settend.

De Rie sil fan no ôf oan har taseine wurk dwaan kinne. Har wichtichste doelstelling is it fergrutsjen fan de stabyliteit en frede yn Atlantis. Dêrneist wol de Rie hwêr moochlik de sport, kultuer, wittenskip en minskerjochten yn Atlantis begeunstigje. De offysjele oprochting hâldt fansels ek yn dat nije fersyken ta dielnieming oan de Atlantyske Rie oersjoen wurde kinne. De Rie sil him fêstigje yn Oka, hwêr ambassadeurs fan de lidsteaten periodyk gearkomme sille.

'As lyts lân kinne wy in soad, mar foar projekten dy´t ús lânsgrinzen te boppe gean is de Atlantyske Rie hiel wichtich.' sei Steatminister Andringa oer de Fryseacher dielnimming yn in parsegearkomste juster , 'Foar, ûnder oare, de universiteiten fan Fryseach en ús renomearre wittenskiplike ynstitúten sil dielnimming fan Fryseach oan de Antlantyske Rie fan grut belang wêze. Fryseach sil har noch better profileare kinne dan dat it al earder die.' Se gong ek yn op de beswieren fan tsjinstanners fan Fryseacher dielnimming troch te sizzen dat de Fryseacher ûnôfhinklikens net oantaste wurde sil. 'De Atlantyske Rie is folslein in oerlisorgaan.'

Nei it yntsjinnen fan it fersyk is it wachtsje op de takommende gearkomste fan de Atlantyske Rie. Dizze sil dan it fersyk oersjen kinne en dêroer stimme kinne. As de Rie ynstimt mei it fersyk sil Fryseach earst noch it ferdrach fan Oka ratifisearje moatte. Dit sil sa gau moochlik nei de gearkomste yn it de Folkemoet barre moatte. Neffens ús polityk korrespondint Wâlter Meulner sille beide stimmings goed ferrinne. Fryseach hat altyd har freidom en demokrasy heech hâlden en kwa minskerjochten docht Fryseach it better as sommiche oare dielnimmers, seit hy. Neffens him sil, wylst it Friating hyltyd ôfwachtsjend west hat tsjinoer de Atlantyske Rie, ratifikaasje no rap wêze. Fral no´t twivels oer de helberens fan in projekt lykas de Atlantyske Rie mei de oprjochting no foar in grut part fuortfalle.
Vertaling (wel vrij snel gedaan):
Spoiler: weergeven
Lanninger Krante op 02/09/2015 schreef:Atlantische Raad opgericht, Fryseacher verzoek ingediend

Lanning - Gisteren is op 1 september officiëel de Atlantische Raad van start gegaan. Dit betekent een einde aan de tijd van wachten een jaar en twee dagen na de laatste oprichtingsbijeenkomst in Oca. Dit na de ratificatie van het verdrag van Oca door Laconië als laatste oprichtend lid op de 29ste fan Augustus. Hierdoor heeft Premier Andringa gistermiddag een uur na de officiële inhuldiging van de Raad het Fryseacher verzoek tot deelneming officiëel in kunnen dienen. Hiermee is de procedure voor Fryseacher toetreding in werking gezet.

De Raad zal vanaf nu haar beloofde werk kunnen doen. Haar belangrijkste doel is het verbeteren van de stabiliteit en vrede binnen Atlantus. Daarnaast wil het ook waar mogelijk de sport, cultuur, wetenschap en mensenrechten in Atlantis steunen. De officiële oprichting houdt natuurlijk ook in dat nieuwe verzoeken tot deelneming aan de Atlantische Raad overgekeken kunnen worden. De Raad zal zich verstigen in Oca, waar ambassadeurs van de lidstaten periodiek zullen vergaderen.

'Als klein land kunne wij veel, maar voor projecten die onze landsgrensen oversteigen is de Atlantische Raad heel belangrijk.' zegt Premier Andringa over Fryseacher de toetreding in de persconferentie gisteren, 'Voor, onder andere, de universiteiten van Fryseach en onze gerenommeerde wetenschappelijke instituten zal de deelneming van Fryseach aan de Atlantische Raad van groot belang zijn. Fryseach zal zich nog beter kunnen profileren dan het al eerder deed.' Ze ging ook in op de bezwaren van tegenstanders van de Fryseacher deelneming door te zeggen dat dde Fryseacher onafhankelijkheid niet zal worden aangetast. 'De Atlantische Raad is strikt een overlegorgaan.'

Na het indienen van het verzoek is het wachten op de volgende vergadering van de Atlantische Raad. Deze zal dan het verzoek kunnen overkijken en erover kunnen stemmen. Als de Raad instemt met het verzoek zal Fryseach eerst nog het verdrag van Oca moeten ratificeren. Dit zal zo snel als mogelijk na de vergadering in het Friating moeten gebeuren. Volgens ons politiek correspondent Wâlter Meulner zullen beide stemmingen goed verlopen. Fryseach heeft altijd haar vrijheid en democratie hoog gehouden en qua mensenrechten doet Fryseach het beter dan sommige andere deelnemers, zegt hij. Volgens hem zal, terwijl het Friating altijd afwachtend is geweest tegenover de Atlantische Raad, ratificatie nu snel zijn. Vooral nu twijfels over de haalbaarheid van een project als de Atlantische Raad met de oprichting nu voor een groot deel wegvallen.
Laatst gewijzigd door DeFries op di 01 dec 2015, 12:06, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door Dulminis » wo 02 sep 2015, 18:58

Niet alleen in Borealië; in heel Atlantis.

(En is rie niet mannelijk? De rie sil him fêstigje? Raad in ieder geval, dus 'zijn' werk etc)
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door DeFries » wo 02 sep 2015, 19:55

Dulminis schreef:Niet alleen in Borealië; in heel Atlantis.

(En is rie niet mannelijk? De rie sil him fêstigje? Raad in ieder geval, dus 'zijn' werk etc)
:$ weer een voorbeeld van wat ze je op school leren: altijd eerst even je tekst laten controleren op fouten, want je zult altijd over een paar heenlezen.

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door DeFries » za 12 sep 2015, 19:59

Afbeelding
(Foto via wikipedia commons) Impressie van hoe Donia State eruit zal zien. Op de foto is Stania State bij Oentsjerk te zien. Het grootste verschil met Donia State zal zijn dat Donia State uit vulkanisch steen en niet baksteen opgetrokken zal zijn. Vergelijkbaar met Alþingishúsið in IJsland. Later hoop ik een illustratie van hoe Donia State er werkelijk uit zal zien te kunnen maken.

Donia State

Donia State (ook wel Donia Stins) is van oorsprong de woning van de haadlingenfamilie Donia op Fryseach. Het is gebouwd in een neoklassieke stijl naar Europees voorbeeld. Het is gesitueerd op de punt van de Kaap van Lanning met uitzicht over het historisch hart van Lanning. Het is lange tijd het politiek hart van Lanningoa en Fryseach geweest en is erg belangrijk geweest in de Fryseacher geschiedenis. Tegenwoordig is het een van de oudste Friese gebouwen op Fryseach en wordt het als het immigratie museum van Fryseach gebruikt. De oude tuinen rondom de State zijn tegenwoordig in gebruik als park.

Donia State is een van de vier Haadlingenstates op Fryseach. De anderen zijn: Syrtsema State (in Middelgoa), Jelckama State (in Súdergoa), en Kimswerda State (in Noardergoa).

Geschiedenis
Nadat de eerste struikelblokken van de Friese kolonisatie waren overwonnen laat de nieuw benoemde Haadling, één van de Vier Stichters van Fryseach, Hette Wyerds Donia op de kaap van Lanning zijn woning bouwen in 1779. Het werd toen nog Donia Hûs genoemd aangezien het een bescheiden gebouw was. Het werd daar gebouwd voor de familie, buiten de stank van de nieuwe groeiende stad. Tot de grotere uitbreidingen van de stad Lanning tijdens de laat 19de eeuw door de industrualisatie was de kaap nog een landbouwgebied. Tot zijn dood in 1813 blijft het Donia Hûs de woning van Hette Wyerds Donia.

Na zijn dood neemt na een kort conflict over opvolging zijn oudste zoon Jan Hettes Donia het huis en het haadlingschap van hem over. Onder het bewind van Jan Hettes Donia begint het duidelijk te worden dat de Haadlingendynastieën niet zo snel hun macht als gouverneurs onder de Svalingse kroon op zullen geven. Hij maakt gebruik van de belastingen opgelegd aan de Fryseacher bevolking om het Donia Hûs te verbouwen tot het grotendeels de huidige vorm heeft. Hij laat het hernoemen tot Donia State, in lijn met de oude Stienzen van rijke families in Fryslân. Daarnaast koopt hij grote stukken land rondom de State op van boeren en laat deze inrichten als tuinen. Later zal zijn zoon Teake Jans Donia ook de State als derde generatie overnemen. Hij blijft op eenzelfde wijze het gebouw uitbreiden en de tuinen renoveren.

In de jaren 80 van de 19de eeuw. tIjdens periode van de onafhankelijkheid van Fryseach neemt Liuwe Teakes Donia, leider van de arbeidersbeweging en later uitgeroepen tot Vader van de Republiek, het landgoed over na de vroegtijdige dood van zijn vader. Wanneer het haadlingsschap onder zijn leiding wordt afgeschaft blijft hij als enige van de haadlingen officieel eigenaar van zijn familiestate. Hij blijft er nog enkele jaren wonen met zijn gezin. Dit terwijl het huis ook nog gebruikt werd als het eerste Friating van Fryseach, totdat een nieuwe gebouw in het centrum van Lanning gebouwd wordt. Later trekt hij zich terug van de politiek om zich op zijn gezin en schrijfwerk te focussen. Hij geeft Donia State over aan de staat in 1890, die het lange tijd niet gebruikt. Op het landgoed bouwt de staat een vuurtoren die nu nog steeds gebruikt wordt.

Later wordt de State eerst als vergaderruimte en later ook als opslag gebruikt. Rond de eeuwenwisseling wordt de kade rondom Donia State omgebouwd om grotere schepen te herbergen en groeit het gebouw uit tot het grootste immigratiekantoor van Fryseach. Van 1901 tot 1937 is het gebouw het eerste wat nieuwe immigranten vanuit Europa, vooral Fryslân, van Fryseach zien. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt het gebouw ingericht als commandocentrum van de Amerikanen op Fryseach, deze verlaten het gebouw in 1947.

Tot in de jaren 60 wordt het gebouw vervolgens weinig gebruikt, er waren voorstellen om het in te richten als ambtswoning van de president maar deze werden nooit tot uitwerking gebracht. Het gebouw heeft lange tijd last gehad van het imago het huis van de onderdrukkende haadlingen te zijn geweest. Uiteindelijk wordt het in 1967 ingericht als immigratie museum. De tuinen rondom de State werden als sinds het vertrek van de Amerikanen gebruikt als openbaar park. Na het oprichten van de Universiteit van Lanning, gesitueerd in de Doklannen nabij de State, werd dit park erg populair bij de jongelui. Tegenwoordig is het gebouw een belangrijke toeristische trekpleister van Lanning en Fryseach.

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door DeFries » vr 09 okt 2015, 20:56

Verdediging/Defensie van Fryseach

Fryseach haar enige eigen militair-aandoende verdedigingsmechanismen zijn de speciale onderdelen van de kustwacht en politie van Fryseach. Deze onderhouden respectievelijk enige patrouille-schepen en een aantal anti-terrorisme eenheden. Deze onderdelen, die zich mogelijk, maar veelal niet altijd, bezig houden met zaken buiten Fryseach, zijn onderdeel van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Ze bestaan uit de 'Wapene Difysje' (Gewapende Divisie) bij de kustwacht en de 'Marine Plysje' (Marine, als in 'in betrekking tot de zee', Politie) van de politie van Fryseach.

Overkoepelend hoofd van beide onderdelen is de Generale Direkteur fan Fryseacher Definsje, welke om de twaalf jaar wordt aangesteld door de Folkemoet*, na een kanditaten selectie-procedure door een commissie. Dit gekozen hoofd werd als noodzakelijk gezien voor het geval er een 'Ynterrupsje fan de Republyk' (martial law) nodig is, wanneer de civiele overheid niet goed meer kan functioneren. Hierdoor zou de Generale Direkteur "militair" gouverneur van Fryseach worden. Hoewel het nooit is voorgekomen in de geschiedenis van Fryseach zouden redenen hiervoor een grote vulkaanuitbarsting die de dichtbevolkte gebieden bedreigt of een grootschalige terroristische aanval kunnen zijn. Door de Generale Direkteur gekozen te maken, wordt zelfs dan nog enige democratie behouden, zo is de gedachte.

Fryseach is een lid van de NATO en geniet daardoor bescherming van de NATO lidstaten in het geval van een militaire confrontatie. Fryseach heeft net als IJsland geen staand leger, maar doet wel mee met internationale missies door bijvoorbeeld explosievenexperts en medisch personeel te sturen. Daarnaast onderhoudt Fryseach in naam van de Verenigde Staten militaire voorzieningen op Alytviik Air Base en een aantal luchtverdedigings- en radarsystemen. Tot 1990 heeft de Verengide Staten Alytviik Air Base actief gebruikt, tot het overhandigt werd aan regering van Fryseach. Tijdens de koude oorlog was Fryseach onderdeel van het United State Missile Defence netwerk en de huisvestte het een aantal ICBM's, in 2001 heeft Fryseach zich uit deze situatie onttrokken.

Geschiedenis
Op Fryseach is tot het midden van de 19e eeuw geen staand leger geweest, de kolonie was te klein en indien er een militaire dreiging zou zijn zou het centrale Svalingse leger ingeschakeld worden, of indien de dreiging klein genoeg was, een militie opgericht worden. Echter in de aanloop tot de Svalingenoorlog in 1870 worden ook op Fryseach Nylanders (Svalingers) en Friezen gerecruteerd voor het Svalingse leger, daarnaast worden de oorlogsschepen de Doanja en de Syrtsema gebouwd. Het Friese regiment van zo´n 400 manschappen en het Nylandse regiment van zo´n 100 manschappen strijden beide in de Svalingenoorlog, tot zijn einde. De schepen bleven veelal buiten het grootste deel van het conflict, ze voeren enkel een paar aanvallen op Nionische toevoerschepen uit. Volgens de -populaire- overlevering streden de Friezen zo dapper aan de kant van de Svalingers, dat zij later uit respect de onafhankelijkheid van Fryseach zouden toestaan.

Na het einde van de Svalingenoorlog, keren de uitgedunde, gedessilusioneerde regimenten terug op een broeiend Fryseach. De ontbinding van de regimenten leidt tot de aansluiting van veel veteranen bij de snel groeiende onafhankelijkheidsbeweging, óók de Svalingse Nylanders. Na het unilateraal uitroepen van de Fryseacher republiek worden een nieuwe landmacht en marine opgericht ter bescherming van de jonge staat. Beide bestaan vooral uit veteranen en de schepen van de Svalingenoorlog. De landmacht en de marine dienden echter toen, dan wel niet in naam, vooral als de interim-politie en kustwacht van Fryseach, tot deze beide officieel opgericht worden. Langzamerhand neemt de behoefte voor een landmacht en marine dan ook af, ook door de, toentertijd nog, weinig militair en economisch begeerde positie die Fryseach innam, is er weinig dreiging voor buitenlandse inval. Beide instituten slinken steeds meer af. Al leven ze kort nog op tijdens de Eerste Wereldoorlog, maar niet voor lang daarna.

Wanneer tijdens de Tweede Wereldoorlog feitelijk Fryseach bezet wordt door de Amerikanen, met grote steun van de Fryseachers, worden de landmacht en de marine opgeheven en geïncorpereerd in de Amerikaanse strijdmachten. De Amerikanen bouwen op een relatief dunbebouwd gebied nabij het plaatsje Alytviik een grote luchtmachtbasis en bouwen moderne militaire infrastructuur op Fryseach. Tot het einde van de Tweede Wereldoorlog blijft de defensie van Fryseach dan ook volledig in de handen van de Amerikanen.

Na de Tweede Wereldoorlog worden de kustwacht en de politie uitgebreid om de weinige functies van de pre-WWII landmacht en marine op te vangen. Zo worden de gewapende mariniers teruggezet op Fryseach als de Marine Plysje, met gelijke uitrusting, maar meer landmacht-achtige functies. Fryseach wordt in 1947 lid van de NATO en, in ruil voor de Amerikaanse luchtmachtbasis en overige militare infrastructuur, beschermd. In 1990 wordt Alytviik Airforce Base overhandigt aan de Fryseacher Staat die, naast de civiele infrastructuur, sinds die tijd ook de basis up-to-date en ready-to-serve houdt. Gezien hoe dicht Fryseach bij de Verenigde Staten en Canada is, wordt de afwezigheid van actieve troepen niet als een te groot risico gezien. Onderdeel van de militaire infrastructuur van de Verenigde Staten tijdens de Koude Oorlog waren een aantal ICBM's en anti-ICBM infrastructuur op Fryseach. Door protest op het eiland is in 2001 wederzijds besloten deze systemen van Fryseach te verwijderen.


* De naam van het parlement van Fryseach zal van Friating worden gewijzigd naar Folkemoet, hier ga ik later meer op in. Huidige verklaring is dat ik 'Folkemoet' mooier vind, en het ook ook nog wat betekent in hedendaags Fries (Folk=Volk, Moetsje=Ontmoeten).
Laatst gewijzigd door DeFries op di 01 dec 2015, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door TBR » vr 09 okt 2015, 23:17

^^ Fryseach zal wel een strategische rol hebben gespeeld in verband met Carthamië, dat een communistische geschiedenis heeft. Aangezien toenmalig Nionië een goede band had met Carthamië neem ik aan dat zij geen lid waren van de NAVO.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door DeFries » za 10 okt 2015, 01:06

TBR schreef:^^ Fryseach zal wel een strategische rol hebben gespeeld in verband met Carthamië, dat een communistische geschiedenis heeft. Aangezien toenmalig Nionië een goede band had met Carthamië neem ik aan dat zij geen lid waren van de NAVO.
Het communistische regime op de Noordelijke Arendseilanden (als ik de geschiedenis goed lees) zou een erg logische reden zijn voor een grote Amerikaanse basis op Fryseach. Daar had ik nog geen rekening mee gehouden.

Ik vraag mij eigenlijk af of er ook andere Atlantische landen zijn die bij (westerse) organisaties als de NATO horen. Al schrijf ik Fryseach dan misschien wel erg Europees/Westers (eerste geofictieve land, moet toch ergens beginnen :P ).

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door TBR » za 10 okt 2015, 18:25

^^ De Hilgaroorlogen hebben breuklijnen door Borealië getrokken die pas nu aan het helen zijn. De Amerikaanse steun aan het Tholeense regime heeft ervoor gezorgd dat bijvoorbeeld Ardeim in 1966 uit de NAVO is gestapt, Solwezië is nooit toegetreden.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Fryseach

Bericht door DeFries » do 22 okt 2015, 16:53

Toch maar even meedoen. Ik heb deze overgenomen van CX1000.

Legaliteit op Fryseach
  • Euthanasie - Legaal
    Persoon moet wilsbekwaam zijn, of aangegeven hebben dat nabije familie het besluit mag nemen. Dit wordt op een vergelijkbare wijze als met donors bijgehouden. Er is natuurlijk wel strenge wetgeving voor wanneer de familie het besluit mag nemen, indien aangegeven.
  • Abortus - Legaal
  • Zelfmoord - Legaal
    Recente wetgeving heeft zelfmoord als geestelijke ziekte bestempeld, schade aan derden wordt altijd bij verzekering en/of staat gelegd.
  • Helpen bij Zelfmoord - legaal
    Enkel directe betrekking, bijv. verschaffen zelfmoordwapen, illegaal. Passieve hulp, aansporing is legaal.
  • Doodstraf - illegaal
  • Religie - Legaal
    Vrijheid van godsdienst is een van de grondbeginselen van de Vier Stichters geweest.
  • Wapenbezit - Illegaal
    Voor sport mogen wapens enkel bij de schietbaan blijven. Jagers mogen enkel voor staatsdoeleinden (natuurbeheer) jagen; zij worden dan kort 'ambtenaar'.
  • Mensenhandel - Illegaal
  • Incest - Illegaal
    Sexuele intereactie als incest gedefinieerd als met broer/zus, of nakomelingen van hen/of persoon zelf.
  • Soft en Harde Pornografie - Legaal, onder voorwaarden
    Mag niet worden getoond/verkocht aan personen onder 18 jaar.
  • Kinderpornografie - Illegaal
  • Pedofilie - Illegaal
  • Prostitutie - legaal
    Legaal, met stricte voorwaarden en regels, tegenwoordig een punt van debat.
  • Homoseksualiteit - Legaal, huwelijk mogelijk
  • Transgenderisme - Legaal
    Verklaring van gediplomeerde psycholoog/psychiator nodig voor meeste legale veranderingen en medische procedures. Een derde officiële geslachtsoptie ('x'), net als in Duitsland, wordt momenteel besproken.
  • Polygamie - semi-legaal
    Samenleven niet bestraft, geen mogelijkheden tot legaal huwelijk, wél samenlevingscontracten met meerdere opties (dit vanwege Cylenistische Nieuwlanders (Svalingers))
  • Marihuana - illegaal
    Geen straf voor bezit, verkoop en verbouwing illegaal. Veranderingen in beleid op handen.
  • Cocaïne - Illegaal
  • Methamphetamine - Illegaal
  • LSD - Illegaal
  • Tabak - Legaal
  • Alcohol - Legaal
Leeftijdsgrenzen
Volwassen vanaf - 18
Leerplicht - 4-18
Strafrechtelijke Verantwoordelijkheid - 18 (uitzonderingen indien rechter dit als nodig ziet en wetgeving dit toelaat)
Identificeringsplicht - 14
Legale seks - 16
Rijbewijs brommer - 16
Rijbewijs auto - 18
Rijbewijs vrachtwagen - 18
Dienstplicht - geen
Huwelijksleeftijd - 18
Verkiesbaarheid - 18
Legaal werken - >16 (beperkingen en leerplicht tot 18de)
Bier/Wijn - 18
Tabak - 18
Sterke Drank - 20
Pensioenleeftijd - 66
Laatst gewijzigd door DeFries op zo 28 aug 2016, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten